eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
7.6هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
102 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی ◻️ تعریف شهر - بخش سوم ◽️ فارابی می‌گوید: ممکن نیست انسان به کمالی که فطرت طبیعی او برای رسیدن به آن آفریده شده دست يابد، مگر به وسیله گرد هم آمدن جماعتی بسیار و همکار که هر یک برخی از آنچه مورد نیاز دیگری است را برآورده سازد که در نتیجه تلاش همگانی آن جمع، همه آنچه مورد نیاز هر فرد است و برای دستیابی به کمال، نیازمند آن است فراهم می‌گردد و به همین سبب، جمع انبوه انسان‌ها روی زمین فراهم آمد و اجتماعات انسانی متعدّد پدیدار گشت که برخی از آنها کامل است و برخی کامل نیست، و اجتماعات کامل بر سه دسته‌اند: ▫️بزرگ ▫️میانه ▫️خرد ◽️اجتماع بزرگ انبوه انسان‌ها در سراسر زمین آباد است و میانه جمع انسان‌هایی است که در بخشی از زمین با هم زندگی می‌کنند. ◽️خرد اجتماع انسان‌ها در يک شهر است. پس برترین خیر و کمال برتر، نخست به وسیله شهر به دست می‌آید نه با اجتماعی کمتر از آن. پس شهری که گرد هم آمدن انسان‌ها در آن به منظور همکاری در اموری است که تضمین کننده سعادت حقیقی است، همان مدینه فاضله است. سپس با تشبیه شهر به پیکر آدمی و فرمانروای شهر به قلب می‌گوید: و سزاوار است مدینه فاضله این چنین باشد که فعالیت همه بخش‌های آن مطابق با مقصد رئیس نخستین آن طبق سلسله مراتب باشد. رئیس مدینه فاضله ممکن نیست هر کسی به طور بی‌حساب باشد. او باید انسانی کامل باشد که در نتیجه عقل و معقول بالفعل باشد و قوه خیال بالطبع او به غایت کمال رسیده باشد (آراء اهل المدینة الفاضلة، ص ۷۱-۷۷) ▫️تعریفی که فارابی از شهر می‌دهد هر چند به «شهر شرعی» بسیار نزدیک است؛ لکن با توجه به دو موردی که بر شهر شرعی می‌افزاید يعنی اجتماع و تعاون و نیز تقسیماتی که برای شهر ذکر کرده است، روشن است که مراد او از «شهر» همان «شهر عرفی» است، یعنی شهری که در عرف رایج مردم به آن شهر می‌گویند. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۱۹-۲۰ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف: گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 گلایه رهبر انقلاب از ترافیک شهری در تهران 🔸 رهبر انقلاب در دیدار روز گذشته با جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی، از ترافیک شهر تهران گلایه و توصیه به یافتن راه حل علمی برای حل آن کردند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
📣📣 💢 واحد معماری و گردشگری موسسه مصاف ایرانیان با همکاری آژانس آرمان برگزار می‌کند. 🔶 تور آموزشی-تفریحی معماری اسلامی در خانه‌های کاشان 📝 برنامه‌های آموزشی با موضوع: ▫️مفهوم‌شناسی معماری اسلامی-ایرانی ▫️عکاسی در معماری ▫️بازدید از بناهای تاریخی: خانه طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها، باغ و حمام فین کاشان، تیمچه امین‌الدوله و... 🗓 تاریخ برگزاری: 11و 12 آذر ماه 1400 🏡محل اقامت: هتل سنتی خادمی ❗️با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی❗️ 📍 اولویت ثبت‌نام با دانشجویان معماری و حوزه‌های مرتبط می‌باشد. 📍هزینه‌های سفر اعم از پذیرایی، بلیط بازدید از بناهای تاریخی و... به عهده‌ی متولی است. 🎁 همراه با مسابقه و جوایز ویژه 🔗 لینک ثبت‌ نام 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔘 محفظه‌ی شوفاژ جهت گرم کردنِ غذا 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 این توربین قادر است باد ایجاد شده از عبور وسایل نقلیه در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را به انرژی پاک تبدیل کند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 ۸۰ سال صبر برای خانه‌دار شدن! 🔸شکاف بین قیمت مسکن و قدرت خرید مردم این‌قدر عمیق شده که تهیه مسکن را حدودا غیرممکن کرده است. 🔸به عنوان مثال در تهران یک خانه ۱۰۰ متری در یک منطقه متوسط، ۳ میلیارد تومان قیمت دارد. 🔸با حقوق یک کارگر ساده حدوداً ۸۰ سال خرید این خانه طول می‌کشد! 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 رئیس جمهور: ممنوعیت تردد شبانه لغو شود 👤 رئیسی: 🔸با توجه به واکسیناسیون عمومی، ممنوعیت تردد شبانه در شهرها لغو شود. دغدغه و اولویت اصلی دولت، صیانت از جان مردم است و این مسیر را تا رسیدن به شرایط مطلوب با قوت ادامه خواهیم داد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 استفاده از شابلون برای محوطه‌سازی حیاط 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی 📝 تعریف شهر - بخش چهارم ◽️ابن خلدون (جامعه شناس مسلمان) و بنا به گفته بسیاری از جامعه شناسان بنیانگذار علم جامعه شناسی در تعریف شهر عرفی عناصر جدیدی می‌افزاید، سه عنصر: بازار و ساختمان‌های بزرگ و نقشه شهری. وی در کتاب معروف المقدمة می‌گوید: ▫️ساختمان و نقشه خانه‌ها از عوامل پیدایش تمدنی است که رفاه و آسایش بدان فرا می‌خواند و این از بیابان نشینی و عوامل آن متأخر است. همچنین شهرها از ساختمان‌ها و هیئت‌های هندسی عظیم برخوردارند که برای عموم برپا می‌شود نه برای افراد يا جماعت‌های خاص. با این حال نیازمند همدستی و همکاری فراوان افراد بسیار است. ▫️پس برای شهرسازی و مهندسی شهرها، گریزی از وجود دولت و مُلک نیست، سپس آنگاه که شهر ساخته می‌شود و به طور کامل طبق نظر سازنده آن و همچنین طبق شرایط و احوال آسمانی و زمینی حاکم بر آن برپا می‌شود، عمر آن عمر دولت حاکم بر آن است، پس هرگاه عمر دولت آن کوتاه باشد با پایان يافتن آن دولت آبادانی آن متوقف می‌شود و رو به ویرانی می‌گذارد و هرگاه عمر دولت آن دراز باشد و مدتی فراخ داشته باشد، کارخانه‌ها در آن برپا می‌شود و خانه‌های بزرگ و فراوان در آن به وجود می‌آید، بازارهای وسیع در آن پدید می‌آید و تا آنجا که محدوده شهر توسعه پیدا کند، توسعه می‌یابد و فاصله‌های بخش‌های شهر از يکدیگر دور می‌شود، چنانکه در بغداد و امثال آن اتفاق افتاده است و بسا در شهری پس از انقراض سازندگان نخستین آن مُلک دیگر و دولت دیگری برقرار شود که آن شهر را مرکز و محل استقرار خود قرار دهد و با بهره‌گیری از آن شهر از ساختن شهری دیگر برای قرارگاه، خود را بی نیاز کند، در این صورت این شهر و این دولت محدوده شهر را نگهبانی می‌کند و بر ساختمان‌ها و کارخانجات آن شهر - طبق بهبود احوال آن دولت و افزایش رفاه آن افزوده می‌گردد و با آبادانی به دست آورده‌اش عمری دیگر پیدا می‌کند، چنانکه برای شهر فاس و قاهره در این زمان اتفاق افتاده است. ▫️بنا به گفته ابن خلدون، عمران شهری از نمادهای تمدن است که پس از دوره‌ی جوامع قبیله‌ای که با زندگی کوچ‌نشینی و بادیه‌نشینی همراه است، پدیدار شده و از آثار زندگی اجتماعی فرا قبیله‌ای است. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۲۰-۲۲ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف: گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
💢 تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک تهران از فردا 🔸 طرح‌های ترافیکی پایتخت بنا بر مصوبه شورای ترافیک تهران از فردا یک آذر، همزمان با بازگشایی مدارس از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸:۰۰ اجرا می‌شود. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
💢 تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک تهران از فردا 🔸 طرح‌های ترافیکی پایتخت بنا بر مصوبه شورای ترافیک تهرا
🔶 ساعت اجرای محدودیت‌های ترافیکی تغییری نمی‌کند 👤 معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران: 🔸 با توجه به عدم بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها تغییر ساعت اجرای محدودیت‌های ترافیکی (طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا) کماکان از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۷ پا برجا خواهد بود. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 قلعه جلالی و حصار سلجوقی - کاشان 🔸 این مجموعه در قرن پنجم هجری به همت یکی از مردان قدرتمند و با نفوذ دولت سلجوقیان به نام خواجه مجد الدین ابوالقاسم کاشانی ساخته شد. 🔸 قلعه جلالی در کنار حصار سلجوقی و متصل به باروی شهر بنا شده، به گونه‌ای که دیوار جنوبی آن باروی شهر بوده و دور تا دور آن خندقی حفر کرده بودند. ۴ برج از طول و ۴ برج از عرض هم آن را محاصره کرده بودند و برخلاف دیگر قلعه‌ها و حصارها که دارای مجموعه‌ای از عمارت‌ها و بناها هستند در داخل حصار سلجوقی اثری از بناهای دیگر نبود و مردم به کار زراعت مشغول بودند. 🔸 دو بنای گنبدی شکلی که در قسمت بیرونی و درونی قلعه واقع شده اند به یخچال‌های حصار سلجوقی معروف‌اند. آب این یخچال‌ها از چشمه‌های کوه کرکس تأمین می‌شد و اهالی شهر کاشان؛ گوشت، لبنیات و یخ را در آن نگهداری می‌کردند. 🔸 قلعه جلالی و حصار سلجوقی نه تنها در دوره سلجوقی بلکه در زمان صفویه نیز به عنوان محافظ شهر و مردم مورد استفاده قرار می‌گرفته و تا اواسط دوران قاجار پابرجا بوده است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی 📝 تعریف شهر - بخش پنجم ◽️ابن خلدون افزون بر عناصر دولت، مردم، اجتماع انبوه و تعاون، سه عنصر ذیل را نیز از مقومات شهر و زندگی شهری به شمار می‌آورد: ▫️ساختمان‌های بزرگ که پاسخگوی نیازهای زندگی شهری باشد، زیرا زندگی شهری همراه با اجتماع انبوه مردم و تعاون آنها و نیز رفاه و آسایش است که همه اینها نیاز به ساختمان‌های بزرگ شهری را پدید می‌آورند. ▫️نقشه شهری، زیرا اجتماع انبوه مردم و ضرورت تعاون میان آنها در چهارچوب نظم و حاکمیت دولت و قانون ایجاب می‌کند ساختمان‌های شهری اعم از ساختمان‌های شخصی يا ساختمان‌های خدماتی عمومی يا خصوصی بر مبنای نقشه شهری ویژه‌ای ساخته شوند تا بتواند ضمن پاسخگویی به نیاز شهروندان از هرگونه هرج و مرج و فساد و درگیری جلوگیری کند. ▫️بازار، يعنی مرکز داد و ستد اقتصادی، بلکه افزون بر آن مراکز تولید صنعتی و به طور کلی فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی نیز (در نظر ابن خلدون) يکی از مقومات زندگی شهری است. ▫️به قول ابن خلدون: ▫️پس همچنان مراکز صنعتی در آن برپا می‌شود و خانه‌های بزرگ، بسیار و پر تعداد می‌شوند و محدوده بازارها وسیع‌تر و گشاده‌تر می‌گردد. ▫️وجود فعالیت اقتصادی متمرکز در قالب بازار، يا کارگاه‌های تولید صنعتی از نظر ابن خلدون یکی از مهمترین مظاهر زندگی شهری است. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۲۲ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف: گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📣📣 💢 واحد معماری و گردشگری موسسه مصاف ایرانیان با همکاری آژانس آرمان برگزار می‌کند. 🔶 تور آموزشی-تفریحی معماری اسلامی در خانه‌های کاشان 📝 برنامه‌های آموزشی با موضوع: ▫️مفهوم‌شناسی معماری اسلامی-ایرانی ▫️عکاسی در معماری ▫️بازدید از بناهای تاریخی: خانه طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها، باغ و حمام فین کاشان، تیمچه امین‌الدوله و... 🗓 تاریخ برگزاری: 11و 12 آذر ماه 1400 🏡محل اقامت: هتل سنتی خادمی ❗️با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی❗️ 📍 اولویت ثبت‌نام با دانشجویان معماری و حوزه‌های مرتبط می‌باشد. 📍هزینه‌های سفر اعم از پذیرایی، بلیط بازدید از بناهای تاریخی و... به عهده‌ی متولی است. 🎁 همراه با مسابقه و جوایز ویژه 🔗 لینک ثبت‌ نام 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 همبندی 🔸 اگر اسکلت هادی ساختمان، اسکلت فلزی یا میلگردهای بتنی و بدنه هادی بیگانه (انواع لوله‌کشی‌های فلزی و نظایر آن) و بدنه هادی تجهیزات الکتریکی ساختمان‌ها را با یک هادی که دارای سطح مقطع بزرگ و مقاومت الکتریکی کم باشد به یکدیگر متصل شود، تمام نقاط هم پتانسیل می‌شود. این نوع اتصال «همبندی» نام دارد. همبندی مهم‌ترین روش برای پیشگیری از برق گرفتگی در یک ساختمان است. تصویر فوق، یک سیستم همبندی را نشان می‌دهد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 اصفهان از نگاه جهانگردها 🔸 هر کجا که چشم بیاندازی تصویری از تاریخ کهن ایران زمین را می‌بینی این شهری که نصف جهان خوانندش. یکم آذر ماه، روز نکوداشت اصفهان مبارک 👤 ناصر خسرو که حدود هزار سال پیش، از اصفهان دیدن کرده است، می‌نویسد: «من در همه زمین پارسیگویان، شهری نیکوتر و جامع‌تر و آبادان‌تر از اصفهان ندیدم.» (دانش پژوه، ۱۳۸۸). 👤 کنت دوگوبینو نیز در سفرنامه خویش، اصفهان را شگفت‌آور، دارای مجموعه کاخ‌های با عظمت با سبک معماری خاص و تزئینات و نقاشی‌های بی‌نظیر خوانده است (مهدوی، ۱۳۸۸). 👤 درباره نعمت‌های طبیعی اصفهان نیز آمبروزیو کنتارینی می‌گوید اصفهان شهری است که همه گونه نعمت در آن نظیر محصولات غله و میوه فراوان است (نخجوانی، ۱۳۴۸). 👤 جملی کارری، سیاح ایتالیایی که در سال ۱۱۰۵ هجری قمری از ایران دیدن کرده است، اصفهان را شهری با صنعت طلا کاری و نقره‌سازی و زری دوزی و تهیه ابریشم شرح داده است (گودرزی، ۱۳۴۸). 👤 هرمان نوردن در سفرنامه خود با عنوان «زیر آسمان ایران»، اصفهان را شهر غرور و افتخارآفرین برای ایران از لحاظ دارا بودن آثار تاریخی و سبک‌های معماری استثنایی آن و هنرهای تزئینی به کار رفته در این معماری‌ها و همچنین هنرهای اصیل و دستی برشمرده است. هرمان نوردن می‌نویسد که این آثار هستند که توانسته شهرت اصفهان را طی سالیان حفظ نماید (سمیعی، ۱۳۵۶). 👤 کنت دوسرسی ضمن تحسین پل زاینده رود، این پل با راهروهای تاقدارش را یکی از زیباترین ساختمان‌های اصفهان نسبت داده است (اشراقی، ۱۳۶۲) 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف: گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 چرا نماد فلکی قوس نماد اصفهان شده است؟ 🔸 در قدیم نیاکان ما شهرها را بر اساس طالع روز و ماه احداث می‌کردند. آنها برای حرکت ستارگان، خورشید و ماه و تشابه آنها با برج‌های صورت فلکی، ارزش و قدرت فوق‌العاده‌ای تصور می‌کردند و این تشابه و تقارن را در برخی از برج‌ها، خوش یمن و در برخی دیگر نحس می‌پنداشتند. بر همین اساس شهرها را در برج‌هایی بنیان‌گذاری می‌کردند که خوش یمن و نیکو باشد. 🔸 براساس مستندات تاریخی برپایی بارو و حصار بزرگ اصفهان برای تأمین امنیت این شهر تاریخی در دوران حکومت دیلمیان و در زمان حکومت رکن الدوله دیلمی (۳۶۶- ۳۲۲ هجری قمری ) انجام شد. رکن الدوله باروی اصفهان را بر بنیان زایچه این شهر به هنگام قرار گرفتن قمر در برج قوس، بنا نهاد. چرا که به باور آنها طالع خوش یمن بنیان اصفهان در "برج قوس" دیده شده بود. 🔸 آندره گدار معمار و باستان‌شناس فرانسوی درکتابی به این موضوع نیز اشاره کرده است که "ایرانیان با دانستن نجوم، بنیان اصفهان را در برج قوس تعیین کردند و آن را بر سر در بازار قیصریه قرار دادند." نگاره تاریخی منقوش بر کاشی‌کاری‌های سردر بازار قیصریه در دوران صفوی با اقتباس از صورت فلکی برج قوس (آذرماه) با محتوایی متعالی طراحی شد و امروز از آن به عنوان نماد اصفهان یاد می‌شود. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی 📝 تعریف شهر - بخش ششم ◻️ ویل دورانت مورخ و جامعه‌شناس معروف، فرهنگ کشاورزی را پایه تمدن و آغاز شهرسازی در جامعه بشر می‌داند. وی معتقد است فرهنگ عمومی، فکر کشاورزی می‌آفریند و با پیداش فکر کشاورزی مستند به فرهنگ عمومی، زندگی شهری پدیدار می‌گردد و زندگی شهری منشأ پیدایش تمدنهاست. در زندگی شهری فرهنگ مشترک شکل می‌گیرد و فرهنگ مشترک اساس شکل‌گیری تمدن است. مقصود از فرهنگ مشترک (در نگاه ویل دورانت) عقاید اساسی مشترک، اصول اخلاقی مشترک و زبان مشترک است. ◻️ ویل دورانت می‌گوید: وقتی فرهنگ عمومی به حد معیّنی برسد، فکر کشاورزی تولید می‌شود (Agriculture) و تنها تمدن است که انسان را به فکر ایجاد مدینه و شهر (city) می‌اندازد. تا آنجا که می‌گوید: در شهر است که (به حق يا به باطل) نتیجه ثروت و هوشمندی مردم، مزارع و دهات اطراف شهر گرد می‌آید و در همینجاست که روح اختراع وسایل آسایش زندگی و تجمل و خوشگذرانی و راحت طلبی را فراهم می‌سازد. بازرگانان در شهر به يکدیگر می‌رسند و کالای مادی و فکری خود را با هم مبادله می‌کنند. ◻️ در محل برخورد راه‌های بازرگانی در شهرهاست که تفکر مردم بارور می‌شود و نیروی خلاق آن آشکار می‌گردد و بالاخره در شهر است که دسته‌ای از مردم از غم تولید اشیاء مادی می‌آسایند و به فکر ایجاد علم و فلسفه و ادبیات و هنر می‌افتند. آری مدنیّت از کلبه برزگر آغاز می‌شود ولی در شهر به گُل می‌نشیند و بار می‌دهد. ◻️ در چند سطر بعد اضافه می‌کند: ▫️این شرایط مادّی زیستی برای پیداش تمدن ضرورت دارد ولی شروط کافی برای تولد آن به شمار نمی‌رود. لازم است بر آنها عوامل دقیق روانی افزوده شود و نیز لازم است نظمی سیاسی ولو بسیار ضعیف و نزدیک به هرج و مرج (مانند آنچه در رم و فلورانس در دوره رنسانس بود) برقرار گردد، ناگزیر باید وحدت زبانی تا حدود معیّنی پیدا کند تا مردم بتوانند به راحتی افکار خود را با يکدیگر مبادله کنند و نیز لازم است که قانونی اخلاقی از راه معبد يا خانواده يا مدرسه يا غیر آن برقرار شود. ▫️شاید لازم باشد که در میان مردم در عقاید اساسی و ایمان به غیب يا به چیزی که کمال مطلوب است وحدتی ایجاد شود. در آخر باید گفت که وسایل تربیتی نیز باید در کار باشد که با وجود سادگی و ابتدایی بودن، فرهنگ را از نسلی به نسلی دیگر انتقال دهد (تاریخ تمدن، ج ۱، ص ۴-۵). 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۲۳-۲۴ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف: گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ضدآب کردن اتصالات الکتریکی با استفاده از رزین 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی 📝 تعریف شهر - بخش هفتم ◽️ شهر عرفی افزون بر عناصر سه گانه شهرشرعی (یعنی مردم، قانون، حاکم) از عناصر ذیل تشکیل می‌شود: ▫️جمعیت انبوه همراه با تعاون و خدمت متقابل؛ ▫️فرهنگ مشترک شهری متشکل از اصول اخلاقی مشترک، عقاید اساسی مشترک، زبان مشترک؛ ▫️فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی متمرکز؛ ▫️ساختمان‌های بزرگ پاسخگوی نیازهای زندگی شهری؛ ▫️نقشه تضمین کننده نظم شهری میان زیستگاه مردم و مراکز خدمات شهری. ◽️از منابع اسلامی چنین استفاده می‌شود که شهر عرفی با شکل‌گیری شهر شرعی آغاز می‌شود و هسته مرکزی شهر شرعی با خانواده رهبر سیاسی شکل می‌گیرد و با پیوستن خانواده‌های دیگر به این هسته مرکزی، نخستین نهاد اجتماعی شهری؛ يعنی شهر شرعی پدید می‌آید. ◽️این شهر شرعی متشکل از مردمی است که با پیوستن به هسته مرکزی شهر شرعی؛ يعنی خانواده رهبری سیاسی، شهری به وجود می‌آورند که از عناصر بنیادین شهر شرعی (یعنی حاکم، قانون، مردم تابع قانون حاکم) تشکیل می‌شود. این شهر شرعی بنیاد اصلی شهر عرفی اسلامی را شکل می‌دهد. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۲۴-۲۵ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف: گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام