eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
8هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
117 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی 📝 اهمیت فضای سبز در عمران شهری - بخش پنجم 🔸 قسمت دوم: اهمیت و جایگاه فضای سبز در روایات معصومین علیهم‌السلام 🔸 در روایات وارده از معصومین علیه‌السلام بر اهمیت فضای سبز به طور کلی و به ویژه بر نگهداری و پرورش گل و نیز درختکاری تأکید فراوان به عمل آمده است. برای بررسی جامع فضای سبز از دیدگاه روایات وارده از معصومین علیه‌السلام، این بحث را در ضمن پنج بخش به پایان می‌بریم: 🔸 بخش اول مطلوبیت شرعی فضای سبز به طور کلی: روایات متعددی از معصومین علیه‌السلام بر مطلوبیت شرعی فضای سبز به طور کلی دلالت دارد، از جمله: صدوق به اسناد خویش از حضرت رضا علیه‌السلام روایت می‌کند: «و اَلنَّظَرُ إِلَى اَلْخُضْرَةِ نُشْرَةٌ» (وسائل الشیعه، ج۲، ص۱۴۳). و نگاه به سبزه زار مایه‌ی نشاط و خرّمی است. 🔸 و در توحید مفضل آمده است: ای مفضل بیندش در این گیاه و آنچه از انواع منافع و فوائد در آن است تا آنجا که فرمود: این افزون بر آنچه در گیاه است از لذّت بردن از حسن منظر آن و خرّمی و شادابی آن که هیچ منظر و چشم اندازی از چشم اندازها و منظره‌ها و سرگرمی‌های جهان به شادابی و نشاط آفرینی آن نمی‌رسد (توحید المفضل، ج۱، ص۱۵۴). 🔸 از مجموع روایات فوق، محبوبیت سرسبزی در فضای زندگی استفاده می‌شود، بنابراین از جمله‌ی آداب و تعالیم اسلامی در زمینه‌ی فضای شهری فراهم نمودن فضای سبز به مقداری است که کسی که در شهر زندگی می‌کند در میان فضای سبز باشد و گردش نگاه و نظر او همواره در فضای سبز باشد. روایات فوق الذکر در زمینه‌ی فضای سبز در محیط زندگی به طور کلی وارد شده است. 🔸 در روایات دیگری جزئیات بیشتری از مطلوبیت گُل و گیاه و سرسبزی در شرع اسلام آمده است که در بخش‌های بعدی به آن می‌پردازیم. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۱۷۱-۱۷۳ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
🔶 کدام هزینه‌های تعمیرات ساختمان سهم مالک و مستأجر است؟ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
📌 صنعتی سازی ساختمان 📝 کاهش زمان ساخت از طریق صنعتی‌سازی 🔸 صنعتی‌سازی به دلیل تولید پیشرفته مکانیزه و فرآیند نصب ساده، می‌تواند موجب تکمیل سریع پروژه‌ها گردد. علاوه بر این، در فرآیند تولید صنعتی از آنجا که برخی از مراحل تولید در کارخانه و به صورت موازی انجام می‌شود، نیازی به رعایت سلسله زنجیره‌های تولیدی در ساخت ساختمان نیست. به عنوان نمونه در صورتی که بر تعداد طبقات ساختمانی افزوده شود، ساخت قطعات ساختمانی در طبقه بالاتر وابسته به اجرای قطعات در طبقه زیرین نیست و همین موضوع سرعت ساخت و ساز را افزایش و به تبع زمان ساخت و ساز را کاهش خواهد داد. 🔸 تصویر زیر مقایسه‌ای بین زمان اجرای ساخت در روش رایج و قدیمی با روش صنعتی‌سازی ساختمان را نشان می‌دهند. 🔸 صنعتی‌سازی زمان ساخت را بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد؛ لذا در صورت استفاده از این روش‌ می‌توان در یک بازه زمانی معین، تعداد واحدهای مسکونی تکمیل شده را تا دو برابر افزایش داد. 🔸 سرعت اجرای کار ساختمان‌ در روش ابتدایی و رایج در ایران به طور متوسط ۳۴ ساعت و در کشورهای اروپایی ۲۴ ساعت برای هر مترمربع زیربنا است. در روش صنعتی با توجه به موارد مذکور زمان اجرا بین ۱۴ تا ۲۴ ساعت برای هر مترمربع برآورد شده است که این موضوع افزایش سرعت در گردش سرمایه و بازگشت سرمایه در کوتاه مدت را به دنبال دارد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی 📝 اهمیت فضای سبز در عمران شهری - بخش ششم 🔸 ادامه‌ی قسمت دوم اهمیت و جایگاه فضای سبز در روایات معصومین علیه‌السلام • بخش دوم؛ مطلوبیت کلی کاشت درخت: 🔸 اصل درختکاری مورد تأکید شرع اسلام است، تا آنجا که کاشتن درخت به عنوان يک عبادت ارزشمند مورد توجه و تشویق شرع قرار گرفته است. 🔸 کلینی به سند صحیح روایت می‌کند: شخصی از حضرت صادق علیه‌السلام پرسید: فدایت شوم اقوامی را می‌شنوم که می‌گویند: کشت و کار ناپسند است حضرت صادق علیه‌السلام به او فرمود: کشت کنید و درخت بکارید؛ به خدا سوگند مردم هیچ کاری پاک‌تر و حلال‌تر از کشت و کار انجام نمی‌دهند، به خدا سوگند پس از ظهور دجال (و قیام حضرت حجت (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)) کشت‌ها انجام خواهد گرفت و درختکاری‌ها بپا خواهد گشت (وسائل الشیعه، ج۱۹، ص۳۲). 🔸 مجلسی در بحارالانوار روایت می‌کند: امام صادق علیه‌السلام به مفضل بن عمر در حدیث مربوط به آنچه خداوند برای بنی آدم آفریده است فرمود: و خداوند برای او درخت را آفرید و به او دستور داد آن را بکارد و آب دهد و از آن نگهداری و مواظبت کند (بحارالأنوار، ج۳، ص۸۶). 🔸 از مجموع روایات فوق الذکر، استحباب کاشتن درخت مفید به طور کلی هر نوع درخت مفید؛ خواه مثمر باشد يا غیر مثمر استفاده می‌شود. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۱۷۵-۱۷۶ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
🔶 😁 ✍️ مبلغ فنگشویی: کل معماری چین براساس فنگشویی هستش 👤 علی اصغر اظهری 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی 📝 اهمیت فضای سبز در عمران شهری - بخش هفتم 🔸 ادامه‌ی قسمت دوم اهمیت و جایگاه فضای سبز در روایات معصومین علیه‌السلام بخش سوم: مطلوبیت مؤکّد کاشت درختان مثمر 🔸 از روایات وارده از معصومین علیه‌السلام مطلوبیت شرعی مؤکد کاشتن درختان مثمر استفاده می‌شود: 🔸 کلینی و برقی و شیخ طوسی به سند صحیح از امام صادق علیه‌السلام روایت می‌کنند، فرمود: رسول خدا(ص) هرگاه مجموعه‌ای را برای جنگ اعزام می‌نمود آنان را در برابر خود می‌نشاند و می‌فرمود: ...هیچ درختی را قطع نکنید مگر آنکه ناچار شوید (وسائل الشیعه، ج۱۵، ص۵۸). 🔸 کلینی به سندی دیگر از امام صادق علیه‌السلام روایتی نظیر روایت سابق با شرح و تفصیل بیشتری روایت می‌کند که در ضمن آن چنین آمده است: نخل‌ها را آتش نزنید و آب در آنها نیفکنید و درخت مثمری را قطع نکنید و هیچ کشتزاری را به آتش نکشید (الکافی، ج۵، ص۲۹). 🔸 از این دو روایت استفاده می‌شود درختان به ویژه درختان مثمر مورد توجه ویژه‌ی شارع‌اند و وجودشان در نظر شارع مطلوب و محبوب است. نیز از این دو روایت استفاده می‌شود؛ قطع درخت خواه مثمر يا غیر مثمر در شرع اسلام ممنوع است مگر در موارد اضطرار يا مزاحمت با واجب اهمّ دیگری که در این صورت استثنائاً مجاز خواهد بود. البته این روایات از درختانی که در اساس برای استفاده از چوب آنها کاشته می‌شوند و برای استفاده از چوب آنها بریده می‌شوند، منصرف‌اند و شامل آنها نمی‌شود؛ لکن این انصراف در حد معقول و متعارف است؛ لهذا قطع این درختان نیز در صورتی که بیش از حد معقول و متعارف باشد يا موجب آسیب و ضرری بشود، مشمول روایات نهی خواهد بود. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۱۷۷-۱۷۹ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
🔶 خانه حاج علی خان زند - قم 🔸 ورودی بنا شامل سر در کوتاه با نمای روکار آجری و بندکشی است که در قسمت پیشانی، اشکال هندسی و تزئینات نازک کاری دارد و از طریق دالانی در جبهه جنوبی به حیاط مرکزی(میانسرا) ارتباط می‌یابد. 🔸 عمارت حاج علی‌خان زند شامل سه بخش است؛ شاه‌نشین تابستانی با بادگیر منفرد که به زیرزمین راه دارد و در جبهه شرقی واقع است و قسمت دوم شاه‌نشین زمستانی که فضای بیشتری را در بر می‌گیرد و در جبهه شمال واقع شده و بخش سوم، مخصوص خدمه است که در جبهه غربی جای دارد. 🔸 این بنا دارای ستون‌های سنگی با سرستون تزئینی در ایوان شمالی و شرقی و آجر کاری در درهای چوبی است. نقوش درهای چوبی، بادگیر منفرد، سرستون‌ها، پایه ستون‌ها و نیز لب چینی بام و بادگیر از جمله عناصر تزئینی خانه حاج علی‌خان زند محسوب می‌شود. کل مساحت بنا ۴۰۰ متر مربع است که ۳۲۰ متر مربع آن زیربنای مفید است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
+ چرا‌ نصفش‌کردی؟ - میگفت فنگشویی یه علمه 👤 لیلا برجی 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔘 با تو رفتگی دیوار که موجب به‌وجود اومدن فضای پرت می‌شود چه کنیم؟ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari