eitaa logo
افق
3.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
229 ویدیو
48 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق)
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ⁉️ آیا چهارشنبه سوری از جشن های ایران باستان است؟! 👈 از زبان موبد موبدان ايران، جهانگير اوشيدری: «شک نیست که افتادن این آتش‌افروزی به شب آخرین چهارشنبه سال، پس از اسلام است، چه، ایرانیان باستان شنبه و آدینه نداشتند. چون روز چهارشنبه نزد اعراب روز شوم و نحسی بود لذا برای رفع نحسی اقداماتی می‌کردند. بنابراین چهارشنبه سوری جزو جشن‌های ایران باستان نیست.» 📚 جهانگير اوشيدری، دانشنامه مزدَیَسنا، تهران: نشر مركز، 1389، ص ۳۳۳، ذیل عنوان «سوری» ⁉️ آیا این جشن یک مراسم زرتشتی است؟! 👈 از زبان دکتر مزداپور، پژوهشگر زرتشتی: «خیلی از آنها (جشن‌ها) هرگز زرتشتی نبوده اند، مثل چهارشنبه سوری.» 📚 مجله‌ی هفت آسمان، بهار ۱۳۸۴، شماره ۲۵، صفحه ۱۸ ⁉️ ارتباط روز چهارشنبه با این مراسم چیست؟! 👈 در گاهشماری زرتشتی، هفته موضوعيت ندارد. به تعبيری صريح‌تر، در گاهشماری‌های بومی ايرانی؛ هفته وجود داشت، اما در تقويم مذهبیِ زرتشتی، هفته وجود نداشته و ندارد و اگر بخواهيم دقيق‌تر بنگريم، ورود هفته به تقويم‌های ايرانی در اثر نفوذ فرهنگ سامی به فرهنگ ايران بود. 📚 مری بويس، زرتشتيان، باورها و آداب دينی آنها، ترجمه ع.بهرامی، تهران: نشر ققنوس، 1391، ص 99 ⁉️ چه ارتباطی بین مقدس بودن آتش نزد برخی ایرانیان باستان و چهارشنبه سوری وجود دارد؟! 👈 از زبان موبد نیکنام، آخرین مترجم گاتاها: «سعی کردند بر روی آتش پای گذارند و از روی آن بپرند که اين موضوع در فرهنگ ما درست نيست و بی احترامی به هويت نيک اين سرزمين جايز نيست.» 📚 گفت و گو موبد کوروش نیکنام با رادیو فردا، ۲۸/اسفند/۱۳۸۶ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نازل شدن تمامی کتب الهی در ماه مبارک 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
❇️ آیه مهدوی «جزء دوم» قرآن کریم ✨ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي 🔸 خداوند شما را به وسیله رودخانه‌ای خواهد آزمود. پس هر کس از آن بنوشد از [پیروان‏] من نیست. سوره بقره آیه ۲۴۹ 🔅 از امام صادق علیه السلام در ذیل این آیه نقل شده که اصحاب امام زمان علیه السلام هم، مانند یاران طالوت، امتحان و آزمایش می‌شوند. 💠 امام صادق علیه السلام درباره این آیه چنین می‌فرمایند: یاران طالوت به آن نهر امتحان شدند که خدای تعالی درباره‌اش فرموده: «إِنَّ اللّهَ مُبْتَلِیکُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَیسَ مِنِّی» و همانا اصحاب قائم علیه السلام نیز به مانند آن آزمایش خواهند شد. ابتلا و آزمایش در سپاه طالوت به این علت بود که مؤمنین واقعی مشخص گردند و نتیجه آزمایش این شد که بیشتر سپاهیان طالوت در امتحان مردود شدند در سپاه حضرت مهدی علیه السلام نیز چنین امتحان دشواری صورت می‌گیرد که یاران و مؤمنین خالص ایشان شناخته شوند. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
🔅 آیه مهدوی «جزء سوم» قرآن کریم 💠 وَلَهُ أَسْلَمَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ طَوْعًا وَكَرْ‌هًا وَإِلَيْهِ يُرْ‌جَعُونَ هر كه در آسمانها و زمين است خواه و ناخواه سر به فرمان او نهاده است و به سوى او بازگردانيده مى‌شوید. سوره آل عمران، آیه ۸۳ 📔 در روایتی از امام صادق علیه السلام، این آیه به ظهور امام زمان و بواسطه آن هدایت همگان به سوی کلمه توحید اشاره دارد. ✅ در روایت دیگری ابن بُكَير گويد: از امام موسى بن جعفر علیه ‌السلام منظور از آيه‌ «وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً» را سؤال كردم. فرمود: اين آيه در شأن قائم علیه‌ السلام نازل شده است، هرگاه كه خروج كرد بر يهود و نصارا و زنادقه و صابئين و اهل ردّ (مرتدها) و كفّار در شرق و غرب عالم، اسلام را بر آن‌ها عرضه مى‌دارد... 📚 تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۱۸۳ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
آیه مهدوی «جزء چهارم» قرآن کریم 💠 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُ‌وا وَصَابِرُ‌وا وَرَ‌ابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّـهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ▫️اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد، اميد است كه رستگار شويد. سوره آل عمران، آیه ۲۰۰ 🔅 در روایتی از امام باقر علیه السلام، به وظایف منتظران از جمله مرابطه با امام زمان عجل الله تعالی فرجه اشاره شده است. 💢 از حضرت ابو جعفر محمّد بن علی باقر (علیه السلام) درباره‌ فرموده‌ خدای (عزّ وجلّ): «ای کسانی که ایمان آورده‌اید صبر کنید و یکدیگر را به صبر وادارید و بپیوندید»، فرمود: بر ادای فرایض صبر کنید و با دشمنتان پایداری کنید و به امامتان که منتظرش هستید بپیوندید. 📚 الغیبه نعمانی، ص ۳۴ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
‍ ✳️ایدئولوژی داروینیسم (قسمت سوم) ✍انکار داروین به معنای انکار تکامل نیست.  قبل از آنکه وارد جزئیات نظریه داروین شویم، لازم است به تأسی از دانشمندان عرصه بیولوژی، نظریه او را زیر تیغ جراحی برده و عناصر مختلف تشکیل دهنده نظریه او را از هم تفکیک کنیم. 🔰آنچه مخاطب عام آن را داروینیسم تلقی می‌کند، نظریه تکامل است که در مقابل نظریه خلقت دفعی قرار می‌گیرد. طرفداران نظریه تکامل یا تکامل گرایان Evolutionist ها ادعا دارند که جهان به عبارت عام و نظام موجودات زنده به طور خاص، همواره به این شکلی نبوده است که ما امروزه در آن به سر می‌بریم بلکه در طول زمان دچار تطور و تغییر شکل یا به  عبارت دقیق‌تر فرگشت یا evolution قرار گرفته است. ⚠️در مقابل خلقت‌گرایان (Creationist) اعتقاد دارند جهان از ابتدا به همین شکلی که امروز وجود دارد توسط خداوند خلق شده است.  مطمئناً مبدع نظریه تکامل شخص داروین نبوده است و افراد بسیاری پیش از او چنین ایده‌ای را حال در عرصه بیولوژی یا سایر عرصه‌های کیهان‌شناسی مطرح کرده بودند و همانطور که در ادامه به آن خواهیم پرداخت و حتی می‌توان متون کهن ادیان اصلی معاصر مانند اسلام و مسیحیت را به گونه‌ای تفسیر کرد که به تلویح با نظریه تکامل حیات منطبق باشد و حتی در مقاطعی آن را مورد تصریح قرار داده باشد. اما نظریه تکامل تنها بخشی از نظریه داروین را تشکیل می‌دهد که اتفاقاً دلیلی ندارد که با آن مخالفت کنیم. بخش منحصربفرد نظریه داروین آن دلیلی است که برای سیر تکامل مطرح می‌کند و آن را نظریه انتخاب طبیعی می‌دانیم. 💠آنچه در این جستار به دنبال راستی‌آزمایی آن هستیم نظریه انتخاب طبیعی است، نه نظریه تکامل و مخاطب ما نباید از انکار نظریه داروین چنین تلقی کند که ما به دنبال رد نظریه تکامل هستیم. کسی که قرآن یا به عنوان مثال نهج البلاغه را مطالعه کرده باشد بعید است که با این برداشت بدیهی مخالفتی داشته باشد که جهانی که در آن به سر می‌بریم همواره در حال تغییر و تبدل بوده است. اما آیا نظریه انتخاب طبیعی می‌تواند تمامی این سیر را در همه عرصه‌ها توجیه کند؟ در این جستار به دنبال پاسخ این سوال هستیم. 🔹پس بهتر است ابتدا نظریه انتخاب طبیعی داروین را شرح دهیم. شاید یک مثال بتواند کار ما را آسان کند. فرض کنیم تمام جمعیت کنونی اروپا را به سرزمین‌های استوایی آفریقا انتقال دهیم. گذشته از سایر پیامدهایی که چنین تغییری می‌تواند به دنبال داشته باشد، یک جنبه خاص که در این مثال مورد نظر ما است این خواهد بود که پوست سفید مردمان اروپا مخصوصاً مردم ساکن اسکاندیناوی به هیچ وجه تحمل آفتاب مستقیم استوایی کشورهایی مانند لیبی و مالی را نخواهند داشت. در نتیجه در طول زمان آن دسته از مردمان اروپا که پوست سفیدتری دارند، در اثر سرطان پوست حاصل از تابش عمودی آفتاب از دنیا خواهند رفت در حالیکه این نسبت مرگ و میر در میان اروپاییانی که پوست تیره‌تر دارند کمتر خواهد بود. ❇️رفته رفته پس از گذشت سالها به تدریج در اثر دست انتخاب طبیعت که در مناطق آفتابی سفید پوستان را حذف و سیاه پوستان را ابقاء می‌کند، اعقاب اروپاییان سفید پوست، به تدریج سیاه پوست می‌شوند. 🔸دستی که در این میانه از میان دو برادر روشن پوست و تیره پوست انتخاب کرده است، دست طبیعت بوده که به هیچ وجه گرایشات نژادپرستی، اخلاقی یا انسانی ندارد، بلکه تنها آن را که بیشترین امکان بقا را دارد در طبیعت  حفظ می‌کند. این خلاصه نظریه داروین است که سیاه شدن پوست سفید پوستان، دراز شدن منقار پرندگان، بلند شدن گردن زرافه و راه‌راه شدن پوست ببر را حاصل از این می‌داند که پرنده‌ای که منقار بلند دارد، انسانی که پوست سیاه دارد، زرافه‌ای که گردنی فراز دارد و ببری که پوستش راه‌راه است شانس بیشتری برای بقا دارد و به همین دلیل آنچه در طبیعت باقی می‌ماند و دست غدار آفرینش او را از صحنه گیتی محو نمی‌کند، آنی است که بیشترین سازگاری را با محیط دارد. ادامه دارد... مشاهده قسمت اول و دوم 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
آیه مهدوی «جزء پنجم» قرآن کریم 🔸 وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّ‌سُولَ فَأُولَـٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّـهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَـٰئِكَ رَ‌فِيقًا ▫️كسانى كه از خدا و پيامبر اطاعت كنند، در زمره كسانى خواهند بود كه خدا به آنان نعمت داده [يعنى‌] با پيامبران و راستان و شهيدان و شايستگانند و آنان چه نيكو همدمانند. سوره نساء، آیه ۶۹ 🔰 در روایتی از پیامبر و امام صادق علیهما السلام، حسن اولئک رفیقاً به امام زمان تفسیر شده است. ❇️ رسول خدا صلی الله علیه وآله در مورد این آیه «اولئک الذین أنعم الله علیهم...» فرمود از «نبیین» محمد صلی الله علیه و آله از «صدیقین» از «شهدا» حمزه و از «صالحین» حسن و حسین از «حسن أولئک رفیقا» قائم آل محمد صلی الله علیه و آله است. 📚 شواهد التنزیل، حاکم حسکانی ج ۱، ص ۱۹۷ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
‍ ‍ 🔅 آیه مهدوی «جزء ششم» قرآن کریم 💠 وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَٰكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ ۚ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ ۚ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ ۚ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا ▫️و گفتارشان که: «ما، مسیح عیسى بن مریم، پیامبر خدا را کشتیم»! در حالى که نه او را کشتند، و نه بر دار آویختند؛ لکن امر بر آنها مشتبه شد. و کسانى که در مورد (قتل) او اختلاف کردند، از آن در شک هستند و علم به آن ندارند و تنها از گمان پیروى مى کنند؛ و قطعاً او را نکشتند. سوره نساء، آیه ۱۵۷ 🔸 بر اساس روایت امام صادق علیه السلام، چنین اتفاقی در خصوص امام مهدی علیه السلام هم رخ میدهد (رخ داده است). ❇️ امام صادق (علیه السلام) فرمود: «خداوند متعال سه چیز را که در مورد پیغمبران عملی ساخت، در خصوص قائم ما (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز عملی می‌سازد... غیبتش را چون غیبت عیسی (علیه السلام)... 🔻 غیبت عیسی (علیه السلام) نیز بدین‌گونه بود: یهود و نصاری گفتند وی کشته شده، ولی خداوند آن‌ها را تکذیب فرمود: «وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لکِنْ شُبِّهَ لَهُمْ»؛ غیبت قائم ما (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز چنین است. زیرا امّت اسلام به‌واسطه‌ی طولانی‌شدن غیبتش وجود او را انکار می‌کنند. بعضی خواهند گفت. هنوز متولّد نشده، و گروهی می‌گویند: متولّد شده و وفات کرده. و طایفه‌ای می‌گویند: امام یازدهم عقیم بوده... 📚 الغیبه شیخ طوسی ص۱۷۰ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
❇️ آیه مهدوی «جزء هفتم» قرآن کریم 💠 فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّىٰ إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ ▫️هنگامى که آنچه را به آنها یادآورى شده بود فراموش کردند، درهاى همه چیز (از نعمت‌ها) را به روى آنها گشودیم؛ تا خوشحال شدند؛ ناگهان آنها را گرفتیم؛ در این هنگام، همگى مأیوس شدند؛ سوره انعام، آیه ۴۴ 🔅 امام باقر علیه السلام مصداق غافلگیری متنعمینِ غافل را، ظهور امام زمان معرفی کرده اند. 🔅 امام باقر (علیه السلام) فرمودند: حَتَّی إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ، منظور قیام قائم (عجل الله تعالی فرجه) است. 📚 بصائر الدرجات شیخ صفار ص۹۸ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
📌 پویش همگانی ⏰ لحظه تحویل سال همه دعای فرج (الهی عظم البلاء) را به نیت تعجیل در فرج و رفع گرفتاری از مردم قرائت می‌کنیم. 🖼 لطفا این عکس زیبا و پیام را تا می‌توانید در تمام شبکه‌های مجازی منتشر کرده و به‌عنوان خود قرار دهید. 🔸 دانلود کیفیت بالا پوستر (پروفایل) 🔸 دانلود کیفیت بالا پوستر (استوری) ✅ واحد مهدویت مصاف (مهدیاران) @Mahdiaran
‍ 🔸آیه مهدوی «جزء هشتم» قرآن کریم 💠 يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَ‌بِّكَ لَا يَنفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرً‌ا ۗ قُلِ انتَظِرُ‌وا إِنَّا مُنتَظِرُ‌ونَ ▫️آن روز که بعضى از آیات پروردگارت تحقق پذیرد، ایمان آوردن افرادى که قبلاً ایمان نیاورده‌اند، یا در ایمانشان عمل نیکى انجام نداده‌اند، سودى به حالشان نخواهد داشت. بگو: «انتظار بکشید! ما هم انتظار مى‌کشیم» سوره انعام، آیه ۱۵۸ روایات متعددی منظور از یوم در «یوم یأتی بعض آیات ربک» را در در زمان ظهور حضرت قائم دانسته است. 🔅 در سخنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام آمده است این آیه شریفه، اشاره به وقایع زمان ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه دارد. زراره، حمران و محمد بن مسلم، از امام صادق علیه السلام فرمودند منظور از بعض آیات پروردگار، طلوع کردن خورشید از سمت مغرب و خارج شدن جنبنده‌ای (دابه) از زمین و دجال است. در این زمان کسی که بر انجام گناه اصرار ورزیده و عملی طبق ایمانش انجام نداده باشد، برایش ایمان آوردن بعد از وقوع این آیات، نفعی نخواهد داشت. اهل سنت نیز شبیه این دسته از روایات را نقل کرده‌اند و برخی به قبول نشدن توبه در این روز تصریح کرده‌اند. آن هنگام گروهی با دیدن قطعی شدن شکستشان اعلام ایمانشان واقعی نیست نه این که در آن زمان هیچ فردی نتواند توبه کند. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 در روز اول سال چه کنیم؟ 🔅 امام صادق علیه السلام فرمودند: در روز نوروز ... 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
آیه مهدوی «جزء نهم» قرآن کریم 💠 وَمِن قَوْمِ مُوسَىٰ أُمَّةٌ یهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ یعْدِلُونَ ▫️و از قوم موسى، گروهى هستند که به سوى حق هدایت مى‌کنند؛ و به حق (و عدالت) حکم مى‌نمایند. سوره اعراف، آیه ۱۵۹ 🔅 در روایتی از امام صادق علیه السلام، برخی از مومنین قوم موسی علیه السلام، جزو یاران و یاوران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه خواهند بود. 🔅 امام صادق عليه السلام فرمود: به هنگام ظهور قائم آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم خداوند از پشت کعبه ۲۷ نفر از قوم موسی عليه السلام را جهت پشتيبانی آن حضرت آشکار می سازد. کسانی که هدايت شده و به حق و عدالت رفتار خواهند نمود و نيز هفت نفر از اصحاب کهف به همراه «يوشع بن نون» و «سلمان فارسي رضي الله عنه» و «ابودجانه انصاري» و «مقداد بن أسود کندي» و «مالک اشتر نخعي» همراه آن حضرت خواهد نمود. 📚 تفسیر عیاشی ج۲ ص۳۲ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
🔸آیه مهدوی «جزء دهم» قرآن کریم 💠 هُوَ الَّذِي أَرْ‌سَلَ رَ‌سُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَ‌هُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِ‌هَ الْمُشْرِ‌كُونَ ▫️اوست كسى كه فرستاده خود را با هدايت و دین درست روانه كرد، تا آن را بر هر چه دين است فائق گرداند، هر چند مشركان را ناخوش آيد. سوره توبه، آیه ۳۳ 🔅 آیه‌ای که امام صادق علیه السلام فرمود تنها مصداق تحققش، زمان ظهور امام مهدی علیه السلام است و حتی برخی مفسرین اهل سنت مانند آلوسی هم به آن اشاره کرده‌اند. 🔅 امام صادق علیه السلام فرمودند به خدا سوگند! هنوز تأویل این آیه نازل نشده است و تا زمان قیام قائم علیه السلام نیز نازل نخواهد شد. پس زمانى که قائم علیه السلام به پا خیزد، هیچ کافر و مشرکى نمى‌ماند مگر آنکه خروج او را ناخوشایند مى‌شمارد. 📚 کمال الدین شیخ صدوق ص ۶۷۰ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
✳️ آیه مهدوی «جزء یازدهم» قرآن کریم 💠 وَيَقُولُونَ لَوْلَا أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّ‌بِّهِ ۖ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّـهِ فَانتَظِرُ‌وا إِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِ‌ينَ ▫️و مى‌گويند چرا معجزه‌اى از جانب پروردگارش بر او نازل نمى‌شود بگو: غيب فقط به خدا اختصاص دارد. پس منتظر باشيد كه من هم با شما از منتظرانم. سوره یونس، آیه ۲۰ 🔸 در روایات، عبارت "غیب" در برخی آیات به حضرت قائم تفسیر شده‌ است. 👤 شیخ صدوق می‌گوید "والغیب هو الحجه" یعنی منظور از غیب در این آیه، همان حضرت حجت علیه السلام است. 📚 کمال الدین، شیخ صدوق ج۲ ص۳۴۰ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh