🔸حسامالدین سراج: دو سال طول کشید تا مجوز آلبوم را گرفتیم
🔹آیین رونمایی آلبوم موسیقی «چشم بیخواب» که با همراهی گروه موسیقی سور، آهنگسازی مجید مولانیا و آوازخوانی حسامالدین سراج تولید شده است، عصر جمعه ۲۸ تیر با حضور برخی از اهالی موسیقی در فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد. هوشنگ کامکار در این مراسم با ابراز تاسف از وضعیت موسیقی ایرانی، تاکید کرد ۹۵ درصد مردم طرفدار آثاری هستند که پشیزی ارزش ندارد.
🔹در ابتدای این برنامه از هوشنگ کامکار دعوت شد تا درباره آلبوم «چشم بیخواب» صحبت کند. او در ابتدا درباره ساخت موسیقی خوب در شرایط کنونی ایران گفت: «برای من جالب است که در شرایط تاسف انگیز موسیقی ایران چنین کاری تولید شده است. زمانی که از من میخواهند درباره موسیقی ایران صحبت کنم واقعا ناراحت میشوم. هیچ جایی نیست که از موسیقی خوب حمایت کند. در این چند سال در رسانهها به خصوص تلویزیون کاری از موسیقی خوب ندیدهام که به مردم نشان داده شود.»
🔹این آهنگساز ادامه داد: «حتی منتقدهای خوب موسیقی هم نداریم. در رسانهها نیز نقد خوبی ندیدهام، نمیگویم که نیست ولی من ندیدهام. بیشتر گزارش کنسرت است؛ مثلا در گزارش گفته شده تار زدند یا ساز عوض شد که این کار خاصی نیست. درواقع منتقدان به صورتی نیستند که از یک هنرمند خوب و جوان حمایت کنند و او را معرفی کنند. از طرفی منتقدان ما نیز بیشتر ردیفدان هستند و چیز دیگری نمیدانند. استاد صبا یا خالقی از جمله کسانی هستند که در موسیقی تحول به وجود آوردهاند و نباید کارهای آنها از بین رود. به نظر من ۹۵ درصد مردم ایران طرفدار موسیقیهایی هستند که پشیزی ارزش ندارد چون نه ملودی دارند نه شعر خوب. امروز میدانم که همه شما ماهواره دارید، در برنامههای ماهواره کنسرتهای خارجی سطحی را نشان میدهد و آدم با خودش فکر میکند مگر موسیقی ریتم و ملودی ندارد؟ در حال حاضر میبینم که تلویزیون نیز برنامههای سطحی مربوط به موسیقی خارجی را تقلید میکند. الآن شرایطی به وجود آمده که همه به سمت موسیقی پاپ میروند و ساخت این آلبوم که در حوزه موسیقی ملی ایران است اتفاق خوبی است که هویت ملی دارد و از تمام تکنیکها و سازهای سنتی ما استفاده کرده است و در عین حال از تکنیکهای موسیقی غربی استفاده کرده است.»
🔹هنرمندان موسیقی ایرانی منزوی شدهاند
او همچنین درباره قطعات مختلف این آلبوم گفت: «در باند اول این آلبوم، چند صدایی با ویژگیهای موسیقی ایرانی شنیده میشود و دارای فرم ادواری است. همچنین در باند دوم که روی شعر حافظ خوانده شده به آواز خوانی توجه شده است و سنتور نواز بسیار زیبا، با تکنیک، با شیوه معاصر و دارای هویت ملی کار زیبایی را ارائه داده است. در باند سوم که روی شعر مولاناست تا به حال قطعه موسیقیایی به این صورت نشنیدهام. ریتمهای پیچیده دارد و همچنین در قسمت آواز ریتم هفت ضربی خواهد داشت. من نمیدانم آقای سراج چگونه این اثر را خوانده و من به او تبریک میگویم چون کار پیچیدهایست. باند چهارم که《چشم بیخواب》 نام دارد و شعری از حافظ است، سازها به ترتیب به صورت ریتمیک زیر صدای خواننده وارد میشوند و مدل آن هم معاصر و هم سنتی است. منتهی این قطعه برای من این نکته را داشت که چرا کوتاه است و اسم سیدی را نیز به نام آن گذاشتهاند. باند پنجم که شعر حافظ است خیلی زیباست و جوابهای ارکستر نیز برعکس موسیقی سنتی ماست و جایگاه واضحی دارند. بسیار روی کار ارکستر فکر شده و نقش ارکستر بسیار نمایان است. هر کدام از سازها رنگ خود را به خوبی ارائه میدهند.»
🔹کامکار ادامه داد: «در باند شش تکنوازی کمانچه آلتو را گوش دادم مقداری هم گریه کردم چون به یاد پدرم افتادم و بسیار بسیار ملودیهای زیبا دارد. باند هفت که شعر آقای ابتهاج است در اینجا با ریتم ۱۰ ضربی شروع میشود و بسیار روی آن فکر شده و باز هم مطلب چند صدایی دارای هویت ملی است. توجه خاص به مقدمه تصنیف دیده میشود. در موسیقی سنتی ما همیشه سی دیها به اسم خواننده تمام میشود چون ارکستر نقشی ندارد ولی در موسیقیهای جدی ارکستر نقش زیادی دارد و این امر دیده میشود. باند هشت که شعر باباطاهر و کدکنی است، تکنوازی تار در آن و احساس آن بسیار زیبا بود و باز هم من را دگرگون کرد چون یاد دوستم استاد محمدرضا لطفی افتادم و در سبک او نواخته شده بود. آواز این بخش نیز بسیار زیبا و دلنشین بود. ملودیهای بسیار زیبا و خاطره انگیزی داشت.»
🔹این موسیقیدان درباره قطعه نهم این آلبوم گفت که روی شعرهای آقای حسین منزوی است.
🔹او توجه به هنرمندان و فرهنگیانی همچون منزوی در طول حیات آنها اشاره کرد و ادامه داد: «به نظر من بهتر است کسی که مهم است را قبل از فوتش به او توجه شود. من با منزوی از نزدیک آشنا بودم.
#حسام_الدین_سراج
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸ارکستر های «هنرستان موسیقی دختران» در رودکی کنسرت میدهند
🔹ارکستر سمفونیک و ارکستر ایرانی «هنرستان موسیقی دختران» با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، ساعت ۱۸ روز دوم مرداد تازه ترین کنسرت خود را در تالار رودکی تهران برگزار می کند.
🔹ارکستر ایرانی هنرستان موسیقی دختران به سرپرستی هیلا فیض پور در این کنسرت قطعات «خاطرات رفته» (قطعاتی برای عود و ارکستر) به آهنگسازی و تنظیم بهزاد عبدی، «آفتاب نیمه شب» با تنظیم حسین بهروزی نیا و به سرپرستی گلنوش صالحی، «خاموشی» به آهنگسازی و تنظیم حسین علیزاده، «در قفس» با تنظیم حسین علیزاده را اجرا میکند.
🔹این ارکستر به رهبری محمدرضا فیاض نیز قطعات «مقدمه بیات اصفهان» به آهنگسازی و تنظیم محمدرضا فیاض، «چهار مضراب جامه دران» به آهنگسازی پرویز مشکاتیان و تنظیم محمدرضا فیاض، «رنگ بیات اصفهان» به آهنگسازی درویش خان و تنظیم محمدرضا فیاض را روی صحنه میبرد.
🔹در بخش بعدی این برنامه، گروه گیتار هنرستان موسیقی دختران به سرپرستی مهرداد پاکباز، قطعات «بیژن و منیژه» به آهنگسازی و تنظیم حسین دهلوی و کنسرتو هندل شماره ۴ به آهنگسازی و تنظیم هندل را مینوازد.
🔹هچنین در این برنامه ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی دختران به رهبری سهراب کاشف قطعات کلاسیک از بتهوون، هایدن، دورژاک و شوبرت را اجرا میکند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸حذف قانون 10 درصد از سال آینده
🔹مدیر کل دفتر موسیقی: قانون کسر 10 درصد از اجراهای صحنه ای به نفع دولت، در سال 1397 در لایحه بودجه گنجانده شده بود و دولت از ابتدای سال جاری موظف به اجرای این قانون بود.
🔹توقع هنرمندان این بود که برخی از ژانرهای موسیقی که نیازمند حمایت هستند؛ شامل این قانون نشوند. اعمال چنین قوانینی برای موسیقی های جدی ممکن است موجب نحیف شدن یا حتی حذف این ژانرهای موسیقی شود.
🔹وی ادامه داد: لذا به عنوان اولویتی اساسی این موضوع را مورد پیگیری قرار دادم. با صنف های حوزه موسیقی جلسه گذاشتم. گونه موسیقی ایرانی، نواحی و کلاسیک که در حال حاضر پیکرهای نحیفی دارند، نباید از این قانون ضرر ببینند. با همراهی که وزارت ارشاد انجام داد، نامه ای برای مجلس ارسال شد تا این گونه های موسیقی اصیل را از شمول قانون 10 درصد خارج کنیم.
🔹نیم نگاهی هم ناشران و تهیه کنندگان حوزه موسیقی به این مسئله داشتند که این قانون کلا برای سال 1398 اجرا شود و در سال آینده کاملا حذف شود. این مسئله را هم پیگیری می کنیم.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸آیا پارسا خائف با ۴,۵ میلیون رای در عصر جدید میتواند به چهره آینده موسیقی ایران بدل شود؟
🔹وقتی آرای پارسا خائف در مرحله نیمهنهایی برنامه «عصر جدید» اعلام شد برخی سایتهای خبری بهشوخی نوشتند که او بیشتر از افرادی مثل محسن رضایی، علیاکبر ولایتی، مصطفی میرسلیم و ... در انتخابات ریاست جمهوری رأی آورده است. این خبر از یک طرف طعنه و کنایهای بود به شخصیتهای سیاسی و محبوبیتشان و از طرف دیگر از موفقیت استثنایی یک نوجوان حرف میزد.
🔹 چهار و نیم میلیون رأی پارسا یک اتفاق هیجانانگیز بود؛ او با ترانه مشهور «ساری گلین» توانسته بود بین عامه مردم، آنهایی که هنوز تماشای تلویزیون را انکار نمیکنند، محبوب شود. مهارت او در اجرای قطعه و اوجوفرودها، تحریرها، انتقال درست از نتهای پایین به بالا، تغییر از بخش ایرانی ترانه به بخش ترکی و استفاده از صدای «شهریار» باعث شد تا او نمایشی حیرتانگیز داشته باشد. انکار توانایی و استعداد خاص خائف ممکن نیست اگرچه باید دانست که صدای سوپرانوی او احتمالا بعد بلوغ تغییر خواهد کرد و این تغییر ممکن است از کیفیت کار او بکاهد. تنها راه ممکن، آموزش جدیتر و کمک به او برای گم نشدن در شهرت ناگهانی و البته نترسیدن از شکست است؛
🔹هر کدام از این وقایع ممکن است زندگی نوجوانانهی او را بهخطر بیندازد، هم او را دچار بحران روحی و روانی کند، هم او را وادار به انجام کارهای بزرگتر از سناش کند و تعادل زندگیاش را به خطر بیندازد. پارسا خائف باید مراقب باشد بهوسیلهی رسانهها، گروهها و محافل مختلف «مصرف» نشود و همچنان در جایگاه یک خوانندهی معقول آموزش ببیند و رشد کند. موفقیت او در «عصر جدید» یک شروع است نه پایان، بنابراین هنوز نیاز به هدایت و مراقبت از طرف خانواده و حتی همشهریهایش دارد.
🔹موفقیت خائف در این برنامه یک نکته دیگر را هم به ما یادآوری میکند، اینکه چقدر موسیقی و خوانندگی بین مردم طرفدار دارد و تلویزیون چطور با نادیده گرفتن این مخاطبان به آنها بیتوجهی میکند.
#پارسا_خائف
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸کار زیبای آریا عظیمی نژاد
🔹در برنامه عصر جدید، وقتی آریا عظیمی نژاد (داور) متوجه شد یکی از شرکت کنندگان به تازگی عقد کرده و برای اجاره خانه در جوادیه تهران و عروسی ، ۹۰ میلیون تومان کم دارد، اعلام کرد پرداخت این رقم را بر عهده می گیرد.
🔹این هنرمند آهنگساز اعلام کرد که اخیرا کاری برای امام رضا (ع) ساخته و دوست دارد در آمد این کار را نیز صرف کمک به این زوج جوان کند.
🔹بعد از اعلام این موضوع، همه حاضران در سالن به احترام آریا عظیمی نژاد از جای برخاستند و تشویق اش کردند.
#آریا_عظیمی_نژاد
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸تلاش بینظیر آیتالله خامنهای برای فقه موسیقی/ مفصلترین درس خارج فقه در موضوع غناء
🔹 این کتاب شامل ۷۶ جلسه درس خارج فقه در سال تحصیلی ۸۷-۸۸ است. یکی از منابع آیتالله خامنهای در مباحث غناء، کتاب «غنا، موسیقی» به کوشش آقایان محسن صادقی و رضا مختاری بوده است.
🔹آیین معرفی درسنامهی «غناء و موسیقی» امروز سهشنبه (۱ مرداد ۹۸) در دفتر مؤسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی در شهر مقدس قم برگزار شد، به همین مناسبت بخش فقه و معارف پایگاه اطلاعرسانی در گفتوگویی با حجتالاسلام والمسلمین رضا مختاری، رئیس موسسه کتابشناسی شیعه، ابعاد مسئلهی غنا و روش درس خارج فقه را بررسی کرده است.
🔹حجتالاسلام والمسلمین رضا مختاری به نکات مختلفی درباره این کتاب اشاره کرده است که خلاصه از این گفت وگو را در زیر می خوانید:
_ علاوهی بر پیشینه تاریخی و مباحث علما، روایات زیادی به این موضوع پرداختهاند که اهمیت موضوع را میرساند، حدود ۳۰۰ روایت از امامان معصوم در جوانب مختلف مسأله غناء و موسیقی وجود دارد و میدانید که مهمترین منبع استنباط ما بعد از قرآن کریم، روایات معصومین است.
🔹 احادیث غناء و موسیقی را هم جمعآوری و تبویب کردیم و هم بحث سند روایات را بررسی مطرح کردیم. بعد که این کتاب «غنا، موسیقی» چاپ شد، خیلی از فقها ما را تشویق کردند از جمله آیتالله مظاهری، آیتالله خرازی و آیتالله جوادی. آیتالله خرازی گویا فرمودند که ۵۰ درصد کار فقیه در این کار انجام شده است.
🔹درس فقه آیتالله جوادی وقتی به غناء و موسیقی رسید رسماً از همین کتاب استفاده میکردند. ولی در بسیاری از بحثهای دیگر همان روش سنتی سابق در بحث فقها مطرح بود.
🔹 حضرت آیتالله خامنهای وقتی مکاسب محرمه را شروع کردند، محور درس ایشان مکاسب شیخ انصاری بود. وقتی به این بحث رسیدند به جهت شدت ابتلای این موضوع، مکاسب شیخ انصاری را به عنوان محور بحث کنار گذاشتند و فرمودند که من وقتی این کتاب «غنا، موسیقی» را دیدم، دیدم که بدون مراجعه به این کتاب کامل نمیشود.
🔹 حضرت آیتالله خامنهای وقتی به این بحث رسیدند به جای اینکه محور بحثشان را مکاسب محرمه شیخ قرار دهند، روایات غناء قرار دادند و فرمودند که ما روایات را دانه به دانه از روی این کتاب میخوانیم.
🔹روایات را از روی کتاب خواندند و تمام روایات را از لحاظ سندی و متنی بررسی کردند، همچنین تحقیقات فقها را که در مجلدات دیگر کتاب بود به مناسبت بحث کردند، بعضیها را قبول کردند و بعضیها را رد کردند، بنابراین فقط به روایات اکتفا نشد.
🔹 یک نکته دیگر که ما سؤالات متعددی راجع به غناء جمعآوری کردیم که حضرت آیتالله خامنهای فرمودند که خوب است ما دانه دانه این سؤالات را جواب بدهیم. تک تک سؤالات را خواندند و با توجه به مبنای خودشان جواب دادند.
🔹 آیتالله خامنهای تمام روایات غناء را از لحاظ سندی و متنی بررسی کردند، همچنین تحقیقات فقها را به مناسبت بحث کردند، بعضیها را قبول کردند و بعضیها را رد کردند، بنابراین فقط به روایات اکتفا نشد.
🔹ویژگی دیگر این است که آیتالله خامنهای توجه به مباحث تاریخی غناء و موسیقی دارند که این خود در فهم درست و برداشت درست از روایات خیلی مؤثر است. کتاب ابوالفرج اصفهانی را یک دوره مطالعه کردهاند یا قسمتهای بیشتر را که لازم است تا از وضعیت صدر اسلام اطلاع یابند مطالعه کردهاند. بنیامیه و بنیعباس برای توجیه بعضی از کارهایشان بعضی از مطالب را به رسول خدا(صلّیاللهعلیهوآله) نسبت میدادند که معصومین (علیهمالسلام) رد کردند، این مطلب ضمن همین احادیث غناء است که از امام معصوم پرسیدند و حضرت فرمودند: «کذبوا» یا «کذب زندیق». توجه به نکتههای تاریخی خیلی کمک میکند به برداشت صحیح از روایات و این را نباید غفلت کنیم.
_🔹خلاصه هر منبعی که به نوعی به فهم برتر کمک میکرد مراجعه شده است، مقصود اینکه غیر از رسالهها و احادیث که یک نگاه جامع داشتهاند، استفتائات فقها را هم مورد بحث قرار دادهاند و خیلی بحث روان و قابل فهم و روشن است و پیچیده نیست. میشود گفت هیچ درس غنایی در حوزه وجود نداشته که حدود ۷۰ جلسه طول کشیده باشد، یک سال درسی است، حالا اگر هم بوده من به یاد ندارم. بیسابقه است که این مقدار به این بحث اهمیت داده بشود و خود این کتاب میشود یک منبع تحقیق برای درسهای خارج بعدی که اساتید میخواهند درس بدهند، از این کتاب استفاده کنند و زوایای مبهمش حل میشود.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸اتمام ممنوع الکاری مهدی یراحی
🔹اوایل زمستان سال گذشته (۱۳۹۷)، مهدی یراحی قطعهای بهنام «پارهسنگ» منتشر کرد. خودِ این قطعه شاید چندان چالشی نداشت، اما موزیک ویدیویی که برای «پارهسنگ» ساخته شد، ابهامهایی در دل خود داشت. بهگفته بسیاری از کارشناسان، این موزیک ویدیو ارزشهای دفاع مقدس را مورد هجمه قرار داده است. چندی پس از انتشار این موزیک ویدیو، مهدی یراحی گفته بود: «شیطنت کردم و نظر ارشاد را پذیرفتم».
🔹یراحی همچنین هرگونه توهین به ارزشهای دفاع مقدس را رد کرد و توضیحات مفصلی درباره رویکردش نسبت به مسئله جنگ ارائه داده بود.
🔹یراحی گفته بود: «گفتند بازوبند حزب نازی را بستهاید و به شهدا توهین کردهاید! من یک کار ننگ بر جنگ و ضدجنگ درست کردهام. چهکسی هست که بگوید من با جنگ موافقم؟ من اصلاً با او بحثی ندارم و خودم، خودم را ممنوعالفعالیت میکنم. من ادوار جنگ را میگویم، نهفقط جنگ هشتساله خودمان را. من از نگاه مستقل خودم برای شهدا کار خواندهام. من بچه اهوازم، من با صدای آژیر بزرگ شدهام. من حق دارم بپرسم. اما بدون جنجال، بدون شوآف».
🔹چندی بعد یراحی در صفحه شخصیاش خبرِ ممنوعالفعالیتیاش را تأیید کرد. مهدی یراحی بهعلت این حاشیهها برای ۶ ماه ممنوعالفعالیت بود و اجازه برگزاری هیچ کنسرت یا انتشار هیچ اثری را نداشت.
🔹بالاخره مجوز کنسرت مهدی یراحی برای اجرا در برج میلاد بهتاریخ ۲۶ تیر ۱۳۹۸ بار دیگر صادر شد تا این خواننده به فعالیت عادیاش برگردد. مجوز دفتر موسیقی برای برگزاری کنسرت یراحی، به هیچ وجه شامل اجرای قطعه «پارهسنگ» نبود.
🔹اما برگزارکنندگان کنسرت یراحی در اقدامی غیرحرفهای پس از پایان کنسرتش و در حالی که مخاطبان مشغول خروج از سالن بودند، موسیقیِ قطعه «پارهسنگ» را پخش میکنند. برخی از مخاطبان هم در سالن میمانند و این قطعه را همخوانی میکنند. همین مسئله آغاز چالشی دیگر برای این خواننده جوان است.
🔹طراحی لباسهای مهدی یراحی و گروهش در کنسرت ۲۶ تیر ۱۳۹۸ هم مسئلههایی ایجاد کرده است. یراحی و گروهش تیشرتهایی مشکی به تن کردند که بهرویشان تصویر یک مُشت گرهکرده حک شده بود.
🔹طراحی دکور صحنه کنسرت مهدی یراحی هم شائبههایی در ذهن مخاطبان ایجاد میکرد. همچنین مهدی یراحی و تیم تبلیغاتیاش برای کنسرت ۲۶ تیر تیزری یکدقیقهای ساختهاند که ایرادهای بسیاری هم به این تیزر وارد شده است. این تیزر بهعلت اینکه زمانش کمتر از یک دقیقه (۵۹ ثانیه) بوده، از نظر قانونی نیاز به اخذ مجوز برای انتشار ندارد.
🔹در همین باره محمد اللهیاری مدیرکل دفتر موسیقی گفت: صبح امروز چهارشنبه جلسهای با برگزارکننده کنسرت مهدی یراحی داشتم و توضیحات شفاهی آنها را شنیدم. شرکت برگزارکننده این کنسرت مکلف است تا اوایل هفته آینده توضیحات کتبی خود را درباره کنسرت آقای یراحی به ما ارائه کند. بلافاصله پس از دریافت توضیحات مکتوب، تشکیل جلسه میدهیم و تصمیمگیریهای لازم را در این باره اتخاذ میکنیم.
🔹اللهیاری درباره احتمال ممنوعالفعالیتیِ یراحی تأکید کرد: پس از دریافت توضیحات مکتوب برگزارکننده، تشکیل جلسه میدهیم و در این باره تصمیم میگیریم.
🔹مدیر کل دفتر موسیقی گفت: یراحی درخواست دیگری هم برای اجرای کنسرت در اواخر مرداد ماه دارد، اما صدور مجوز آن اجرا منوط به تصمیمگیریهای ما درباره اجرای ۲۶ تیرماه است.
🔹به هر حالباید منتظر ماند و دید که این بار سرنوشت شیطنتِ دوباره مهدی یراحی به کجا میانجامد. دفتر موسیقی بهنوعی بر سر دوراهی قرار دارد، از یک سو باید با تخلف صورتگرفته برخورد کند و از سوی دیگر اگر یراحی را ممنوعالفعالیت کند، به پروژه مقدسسازی این خواننده کمک کرده است
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸سفیر مکزیک در ایران: ایران و مکزیک شباهتهای فرهنگی و هنری زیادی دارند.
🔹آلفونسو زگبه سفیر مکزیک در ایران نیز از برپایی این نشست ابراز خرسندی کرد و گفت: ایران و مکزیک شباهتهای فرهنگی و هنری زیادی دارند. در بدو ورود متوجه شباهتهای زیادی به ویژه در شعر و موسیقی شدم. معتقدم ایرانیها به لحاظ هنری از بااستعدادترین افراد در جهان هستند و نوازندگان ایرانی ملودیهای مکزیکی را بسیار خوب مینوازند.
🔹وی افزود: سفارت ایران در مکزیک یکی از فعالترین مراکز به لحاظ فرهنگی است که برنامههایی در نوروز دارند و در خیابانهای مکزیکوسیتی برنامههایی اجرا میکنند. در این مراسم تصاویر و نمادهایی از آثار تاریخی ایران در خیابان اصلی شهر به نمایش در میآید و نوازندگان خیابانی در این مکان به اجرای موسیقی میپردازند.
🔹سفیر مکزیک در ایران در ادامه گفت: برگزاری برنامههایی مانند هفته فرهنگی کشورهای گوناگون باعث میشود مروری بر سنتهای آن کشور صورت گیرد و با برپایی هفته فرهنگی مکزیک در ایران میتوانیم نشان دهیم چه شباهتهایی بین فرهنگ ایران و مکزیک وجود دارد، شباهتهایی از لحاظ غذایی، موسیقی، شعر، نقاشی، هنرهای تجسمی، طراحی فضاهای عمومی و... که بسیار مهم است. با توجه به شباهتهای زیادی که در سنت و فرهنگ داریم، برپایی هفته فرهنگی مکزیک در یکی از مراکز فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران میتواند اقدام موثری در گسترش روابط دو کشور باشد.
🔹در پایان این نشست مقرر شد زمینههای همکاریهای فرهنگی بین دو طرف بررسی شود و بسترهای لازم برای برگزاری «هفته فرهنگی مکزیک» با همکاری سازمان فرهنگی هنری فراهم شود.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸معاون وزیر علوم خبر داد: ممنوعیت برگزاری کنسرت در دانشگاهها
🔹غلامرضا غفاری امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فرصت را برای ورود تشکلهای دانشگاهی به مباحث سیاسی فراهم میکنیم تا به دور از نگاههای حزبی و سیاسی٬ تاثیرگذاری را در این حوزه داشته باشند.
🔹وی در ادامه افزود: سعیمان این است که بیشترین مشارکت را دانشجویان در بحثهای سیاسی و علمی در چارچوب مقررات و ضوابط دانشجویان داشته باشند.
🔹غفاری با بیان اینکه هیچ حصاری برای فعالیتهای دانشجویی در چارچوب ضوابط وجود ندارد٬ گفت: تاکنون هیچ حساسیتی نسبت به دانشجویانی که در کرسیهای آزاد اندیشی اظهار نظر میکنند به وجود نیامده است. کرسیهای آزاد اندیشی رشد 12 درصدی نسبت به گذشته داشتهاند.
🔹معاون فرهنگی وزیر علوم با تاکید بر اینکه در دانشگاه کنسرت موسیقی نداریم٬ خاطرنشان کرد: اما بحث موسیقی فاخر مطرح است و در قالب برنامههای دانشجویان در دست اقدام و برنامهریزی است. این برنامه در برخی دانشگاهها برگزار نیز میشود.
🔹وی افزود: در حوزه اردوهای جهادی تا به الان فعالیتهای خوبی انجام شده و این روند سیر صعودی دارد. آییننامههای پوششی در دانشگاهها اجرا میشود. برنامه وزارت علوم ترویج شیوههای مربوط به آموزش حجاب در دانشگاهها است تا باور پذیری دانشجویان بیشتر شود.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸علیاکبر شکارچی آموزش نوین کمانچه نوازی را رونمایی میکند.
🔹علیاکبر شکارچی مدرس و نوازنده کمانچه پیشکسوت موسیقی ایرانی، مجموعه روش نوین آموزش کمانچهنوازی را تهیه و آماده انتشار کرده است.
🔹این مجموعه شامل دو جلد کتاب و چهار دیویدی تصویری است که تمام قطعههای حاضر در کتاب به صورت تصویری و با نوازندگی و آواز علیاکبر شکارچی و تنبکنوازی و همخوانی آساره شکارچی برای هنرآموزان روایت شده است.
🔹جلد نخست این کتابها مربوط به دورهی مقدماتی و جلد دوم برای دورهی پیشرفته کمانچه نوازی است.
🔹در بخش تصویری مجموعه «ارغوان» مستندی بیست دقیقهای درباره زندگی علیاکبر شکارچی گنجانده شده است.
🔹شکارچی برای این کتابها از عنوان «ارغوان» استفاده کرده که این عنوان را براساس یکی از سرودههای خودش انتخاب کرده است. متن سرودهی شکارچی به این شرح است:
قطره به خواب نمیرود
نمیرود خواب در چشمان من
میچکد خون من قطره قطره بر این سنگ سیاه
تا بگذرد از دل سخت و سیاه او
من به خواب میروم و قطره هم
وقتی که میچکد جان من قطره قطره در پای ارغوان
🔹مجموعه آموزشی «ارغوان» دوشنبه هفتم مرداد ۱۳۹۸ از ساعت ۱۰:۳۰ صبح در طبقه پنجم ساختمان دفتر موسیقی رونمایی میشود. در این مراسم علیاکبر شکارچی و خانواده هنرمندش و عوامل ساخت و تهیه مجموعه آموزشی «ارغوان» حضور خواهند داشت.
🔹پس از مراسم رونمایی، عوامل ساخت این مجموعه به پرسشهای خبرنگاران پاسخ خواهند داد. حضور در این مراسم تنها برای اهالی رسانه مجاز است.
#کمانچه
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸به هنرمندان خارجی اجازه شرکت در جشنواره موسیقی الکترونیک تهران داده نشد!
🔹مهدی جلالی، دبیر جشنواره موسیقی الکترونیک، با اعلام این خبر گفت: امسال برای اولین بار جلوی ورود میهمانان خارجی ما، یوآخیم هاینتس، دیمیتری پاپاگئورگیو، اولریکه براند (نوازنده ویلنسل اهل آلمان)، افا زولنر (نوازنده آکوردئون اهل آلمان)، ورنا ووست هوف (نوازنده ریکوردر اهل سوئیس) را گرفتند.
آ🔹قای جلالی با اشاره به این که برنامه حضور مهمانان غیرایرانی جشنواره از یک سال قبل چیده شده و بلیت های آن ها نیز تهیه شده بود، درباره دلیل این اتفاق گفت: هیچ توضیحی به ما ارائه نشده و حتی عوامل مربوط در دانشگاه تهران نیز نسبت به این قضیه اعتراض کردند.
🔹جشنواره موسیقی الکترونیک که سومین دوره آن از 29 تیر در حال برگزاری است، سالانه با حمایت معاونت فرهنگی و مدیریت دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و شماری از گروه های هنری از جمله گروه موسیقی یارآوا و برخی هنرمندان ایرانی و خارجی برگزار می شود.
🔹به گفته مهدی جلالی، هزینه برگزاری جشنواره موسیقی الکترونیک را خانواده رضا کروریان تأمین می کند.
🔹رضا کروریان، متولد 1350، هنرمند فعال در زمینه موسیقی الکترونیک، در سال 1393 درگذشت.
🔹از سویی دیگر، به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بنا به اعلام ستاد برگزاری جشنواره، از اجرای دو تن از شرکت کنندگان ایرانی در این جشنواره نیز که مجوزهای لازم برای حضورشان اخذ شده بود، ممانعت به عمل آمده و بلیت فروشی جشنواره به دلیل حضور نام این دو هنرمند در لیست اجرا بسته شده بود.
🔹بنا بر این گزارش، دو دی جی به نام های پویا معمارزاده و محمد صادقی به دلایلی اجازه حضور در این جشنواره را ندارند. حمید خسروبیگی، مدیر برگزاری جشنواره موسیقی الکترونیک دربارهٔ حذف نام این دو دی جی نیز گفته است: تقریباً هیچ دلیلی به ما اعلام نشده ولی آنچه مشخص است جشنواره باید بدون اجرای آنها برگزار شود و توضیحات بیشتری در این باره ندارم.
#موسیقی_الکترونیک
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
Hamsafar.mp3
10.21M
🎵 آهنگ
🔸 « همسفر »
🎙 باصدای: جواد معینی
🖊 شاعر: قاسم صرافان
🎛 تنظیم: سامان سوزانی
🌄 طراح کاور: سید عرفان موسوی
⭕️ تولید واحد موسیقی مصاف
🔺 #آهنگ
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
Zendegi.mp3
9.12M
🎵 آهنگ
🔸 « زندگی »
🎙 ترانه سرا و خواننده: رضا بیدرام
🎛 تنظیم: علیرضا مرادی
🎨 طراح کاور: میثم احمدی
⭕️ تولید واحد موسیقی مصاف
🔺 #آهنگ
🌹 سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) مبارک باد
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸یک نوازنده و مدرس موسیقی در تشریح تازهترین فعالیتهای خود ضمن انتقاد از برخی سیاستهای وزارت ارشاد از تولید یک آلبوم بر اساس قالبهای منسوخ شده موسیقی ایرانی خبر داد.
🔹ستار هشیاریپور از نوازندگان و آهنگسازان ساکن اصفهان که سابقه همکاری با گروه عارف، زنده یاد ایرج بسطامی و محمد علی کیانینژاد را در کارنامه کاری خود ثبت کرده در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به تازهترین فعالیتهای خود در عرصه موسیقی بیان کرد: طبق برنامه ریزیهایی که انجام گرفت تا چندی پیش مشغول آمادهسازی تازهترین آلبومهایم بودم که با عنوان «سروشکسته» به خوانندگی محمد باقری و «دست عاشقی» به خوانندگی احمد کامیاب در دسترس مخاطبان قرار میگیرد. البته آنچه برای زمان انتشار این دو آلبوم در نظر گرفتیم به این شکل است که آلبوم «سروشکسته» تا پیش از ایام محرم و صفر و آلبوم «دست عاشقی» تا اواخر اسفند یا اوایل سال آینده در بازار موسیقی منتشر شود.
🔹وی درباره ویژگیهای آلبوم «سروشکسته» گفت: ساختار این آلبوم براساس موسیقی ایرانی است که در آن تلاش شده به قالبهای منسوخ شده موسیقی که طی سال اخیر اغلب به صورت کوچه بازاری توجه شده، بپردازیم. البته این کارها در تهران با زحمات و فعالیتهای ارزشمند زندهیاد مرتضی احمدی بیشتر متداول شده، بنده هم در این سو تلاش کردم تا با ترانهگذاری روی برخی نغمات، آثاری را خلق کنم که در حوزه بحر طویل خوانی به عنوان یک گونه منسوخ شده موسیقی، آثاری به مخاطبان معرفی شود.
🔹این هنرمند تأکید کرد: به هرحال ساختار ذهنی من به عنوان آهنگساز و نوازنده همواره متمرکز بر آثار بی کلام بوده اما متاسفانه در این سالها چشمهای اغلب مردم به خوانندهها معطوف است که همین موضوع نیز باعث شرایط متفاوتی در جریان مارکتینگ موسیقی شده و نوازندگان و آهنگسازان دغدغه مند را به سمتی برده که برای آنچه میخواهند به مخاطب عرضه کنند خواننده محوری را در اولویت قرار دهند.
🔹این نوازنده تار، سه تار و تنبور توضیح داد: من در این آلبوم تلاش کردم علاوه بر استفاده از اجرای بحر طویل، چند قطعه نیز در قالبهای محاورهای تولید کنم. البته شرح این محاوره خیلی مهم است چرا که اصلا دوست نداشتم مثل کارهایی باشد که در آنها از واژههای رکیک استفاده میشود زیرا برایم بسیار مهم است که در همین قالب نیز باید کارهایی تولید شود که شأن و منزلت موسیقی، شعر و مخاطب با هم در نظر گرفته شود.
🔹هشیاری پور در بخش دیگری از صحبتهای خود با انتقاد از برخی سیاستهای وزارت ارشاد در حوزه موسیقی گفت: متاسفانه شرایط موسیقی ایرانی به گونهای است که نهادهای متولی از جمله وزارت ارشاد با برخی خلف وعدهها و اذیتهایی که در این زمینه دارند شرایط فعالیت در موسیقی به ویژه در شهرستانها را دچار مشکلات فراوانی کردهاند. متاسفانه همین مدیران در برخی مواقع به برخی کارهای سطحی مجوز میدهند که جایش اصلا در موسیقی جدی نیست در حالیکه خیلی از کارشناسان و اهالی موسیقی میدانند ما در حوزه ژانر موسیقی شاهد اتفاقات ناخوشایندی هستیم که اصلا مشخص نیست آنچه در قالب موسیقی ایرانی به مخاطب ارائه میشود موسیقی ایرانی است یا موسیقی پاپ؟ البته که باید در پاسخ گفت متاسفانه این موسیقی بیهویت است که با ترکیبی از اشعار سخیف شرایط نا به جایی را پدید آورده که اصلا خوشایند موسیقی اصیل ایرانی نیست. گویی اینکه موسیقی ایرانی فقط محلی برای درآمدزایی شده و بس.
🔹وی تصریح کرد: ما موسیقی را وسیلهای برای تقرب حضرت حق میدانیم، اما در این سالها آنچه از موسیقی ایرانی استخراج میشود فقط تمرکز روی مادیات و درآمدزایی و تجارت است. من و خیلی از رفقای هنرمندم هیچگاه برای پولدار شدن در موسیقی کار نکرده و نمیکنیم. ولی شما مطمئن باشید برخی از این بیمهریها و مادینگری در کنار افرادی که به موسیقی ایرانی توجه میکنند در تاریخ موسیقی این کشور ثبت میشود که چه کسی به فکر موسیقی بوده و چه کسی به فکر جیب خود. از سوی دیگر وقتی سیستم آموزش موسیقی هم فقط با معیار تحصیلات موسیقایی ارزیابی میشود و کسی هم ناظر بر این گونه نگرش نیست، باید به این شرایط افسوس خورد که مدرک گرایی این چنین در فعالیتهای موسیقایی کشور نفوذ کند.
🔹این هنرمند افزود: رانت خواری، مافیا و خواننده سالاری تمامی موسیقی ما را فرا گرفته و ما در یکی از آخرین سدهها شاهد بدترین اوضاع فرهنگی هنری هستیم. شما مطمئن باشید اگر تاریخ این دوستان دوستدارپول و ثروت را اکنون قضاوت نکند قطعا صد سال دیگر آنها را مورد قضاوت قرار خواهد داد. موزیسینهایی که متاسفانه به خاطر منفعت طلبیهای خود هر کاری میکنند تا در این مارکتینگ به ثروت اندوزی مشغول باشند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸از کنسرت رایگانی که همایون شجریان وعده داده بود، چه خبر؟
🔹امروز هشتم مرداد است. سال گذشته در چنین روزی همایون شجریان بعد از اعلام خبر لغو فصل دوم کنسرت نمایش سی، در صفحه شخصی خود پیشنهاد برگزاری یک کنسرت رایگان خیابانی را داد.
🔹او در این متن نوشت:«در این ایام که چون سیاوش در گذر از آتش هستیم، نمیدانم چه کنیم تا حالمان کمی به شود. چنان چه مشکل مجوز نباشد، سراپا در خدمتم تا بدون هیچ انتفاعی، کنسرت خیابانی گسترده برای شما عزیزان اجرا کنم. شاید دلمان در کنار یکدیگر آرام گیرد.» هرچند او قبلتر هم، در سال 92، چنین پیشنهادی را مطرح کرده بود.
🔹این پیشنهاد در روزهای ابتدایی با استقبال زیادی از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد و شهرداری تهران مواجه شد اما تا امروز هیچ خبر جدیدی مبنی بر برگزاری یا منتفی شدن آن مطرح نشده است. این درحالی است که طی این مدت، محمد معتمدی و محمد اصفهانی، با هماهنگی و همکاری شهرداری تهران و منطقه عباسآباد، اجراهایی در قالب کنسرت رایگان داشتهاند و برخی دیگر از خوانندهها، برگزاری کنسرت رایگان خیابانی را کاری نشدنی و بعید دانستهاند. سال گذشته که این پیشنهاد مطرح شد، نوشتیم: آقای شجریان! بوی بهبود ز اوضاع جهان میشنویم و بگویید ما کی، کجا باشیم و امروز میگوییم نهادهای محترم تکلیف را روشن کنید یا به عبارتی «هین سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود...»
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸کیتی پری در دادگاه محکوم شد!
🔹هیئت منصفه دادگاه روز دوشنبه رای خود را در مورد پرونده ترانه "اسب تیره" کیتی پری دادند و گفتند باور دارند که این ترانه دزدی است.
🔹ترانه "اسب تیره" که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و یکی از پرفروش ترین آثار کیتی پری به شمار می رود، رونوشت نزدیکی از یک ترانه رپ ساخت سال ۲۰۰۹ است.
🔹هیئت منصفه شامل نه نفر بود و دادگاه لس آنجلس پس از پنج سال سرانجام به نفع "مارکوس گری"، کسی که در سال ۲۰۱۴ از کیتی پری به دلیل دزدیدن ترانه اش شکایت کرده بود، رای داد.
🔹مارکوس گری ترانه "صدای شادمان" (Joyful Noise) را تحت نام هنریش، "فلِیم" (Flame) منتشر کرده بود.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸فرمانداری تهران آنچه به عنوان نسبت دادن تکدیگری به موسیقی خیابانی از سوی فرهادی عنوان شده را کذب محض میداند.
🔹فرماندار تهران در حاشیه مراسمی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص موسیقی خیابانی بر لزوم ضابطه مندی و قانون مند شدن تاکید داشته و هرگز کلامی در خصوص تکدی گری و مسائلی از این دست عنوان نکرده است.
🔹این جریان سازی کذب در حالی انجام شده که هفته گذشته دیدار صمیمانه ای با شورای جوانان شهرستان تهران با حضور رییس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی انجام شد و در آن جلسه دغدغه های جوانان در خصوص این موضوع و موضوعات مشابه دیگر مطرح و تبادل نظر شد.
🔹فرمانداری تهران ضمن تاکید بر کذب بودن اظهارات نسبت داده شده به فرماندار تهران، همچنان بر ضابطه مند و قانونی شدن موسیقی خیابانی تاکید دارد.
#موسیقی_خیابانی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵 نماهنگ
🔸 « امیر بی گزند »
🎙 خواننده: محسن چاوشی
🔺 #آهنگ
🌹 عید غدیر مبارک
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸 در جلسهی شوراى برنامه ریزى آموزشى و درسى دانشگاه که با حضور دکتر امید رئیس، معاونین دانشگاه، مسئولین وزارت علوم، تحقیقات و فناورى برگزار شد، با تدوین و پیشنهاد مرکز دانشگاهی «هنر آفرین پویان» رشتهی «نوازندگى پیانو ایرانى» در مقطع کارشناسى تصویب شد.
🔹 به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، دکتر «پویان آزاده» مدیر و موسس مرکز دانشگاهى «هنر آفرین پویان» داراى دکترای آموزش پیانو از کشور آلمان رساله دکترا خود را در زمینه پیانو کلاسیک ایرانى با درجه عالى دفاع کرد.
🔹 «آزاده» سالهاست که در زمینهی ارتقای جایگاه پیانوی ایرانی تلاش میکند، برای مثال به دعوت کنگرهی موسیقی ۲۰۱۹ در کشور آلمان دربارهی «جهانی شدن در آموزش پیانو» سخنرانی خواهد کرد.
او بهعنوان عضو هیئت علمى دانشگاه هنر تهران چندین مقاله و راهنمایى رسالههاى کارشناسى ارشد و دکترای دانشجویان رشته موسیقى در ایران و آلمان و چین را در خصوص تحقیق در پیانو ایرانى ارائه و راهنمایى کرده است، آخرین آلبوم وى با نام «با یادش» یادواره استاد جواد معروفى با تنظیم و اجرا ایشان توسط انتشارات ماهور منتشر شده است، همچنین ایشان اقدام به ثبت ملى «مکتب نوازندگى پیانو کلاسیک ایرانى» ، شیوه نواختن پیانو ایرانى به سبک استاد محجوبى و شیوه نواختن پیانو استاد جواد معروفی در فهرست ناملموس میراث ملى کشور کرده و نت نوشتههاى استاد مرتضى خان محجوبى با تلاش ایشان در حافظه جهانى به ثبت رسیده است، رشته نوازندگى پیانو ایرانى نیز براى اولین بار با تلاش، تدوین، ارائه و دفاع دکتر آزاده به تصویب نهایى رسیده و بهعنوان یکى از رشته هاى دانشگاه جامع علمى کاربردى و در مقطع کارشناسى ارائه خواهد شد.
#پیانو
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 افسانه شعباننژاد میگوید: بچهها لالایی دوست دارند اما متأسفانه پدر و مادرها فراموش کردهاند بچهها به لالایی نیاز دارند.
🔸این شاعر ادبیات کودک و نوجوان در گفتوگو با ایسنا، درباره ضرورت حفظ لالاییها و راههای انتقال آن به نسلهای بعدی اظهار کرد: ادبیات شفاهی سینه به سینه گشته تا به ما رسیده است و مسلما حفظ آن ضرورت دارد؛ لالاییها هم بخشی از آن هستند و واقعا حفظ آنها ضروری است. پدر و مادرها فراموش کردهاند بچهها گاهی نیاز دارند در بغل آنها باشند تا برایشان لالایی، قصه و افسانههای قدیمی تعریف کنند تا خوابشان ببرد. البته برخی میگویند بچههای امروز دیگر اینطور نیستند و لالایی و قصه دوست ندارند، اما بچه بچه است و بچه دیروز و امروز، اینور دنیا و آنور دنیا ندارد. همه بچهها به آغوش پدر و مادر نیاز دارند، بچهها نیاز دارند که موقع خواب زمزمهای کنار گوششان باشد که آرامشان کند.
🔸او درباره کمرنگ شدن لالاییها با تأکید بر اینکه بچهها لالایی دوست دارند، افزود: این موضوع به پدر و مادرها بر میگردد و مشکل، بیحوصلگی بزرگترهاست که برای بچهها لالایی نمیخوانند، نه نخواستن بچهها. یکبار من، آقای رحماندوست و خانم قاسمنیا یک کار لالایی انجام داده بودیم، کسی آمد و به ما گفت: فکر میکنید بچههای امروزی لالایی دوست دارند؟ گفتم شما بچه داری؟ گفت بله. از او پرسیدم تا حالا برای بچهتان لالایی خواندهاید؟ گفت خیر. گفتم پس چرا این حرف را میزنید. وقتی شما امتحان نکردهاید و نمیدانید کودکتان لالایی را میپذیرد و با آن احساس آرامش میکند یا نه، حق ندارید اظهارنظر کنید که بچههای امروز لالایی دوست ندارند.
🔸شعباننژاد درباره راههای انتقال لالاییها گفت: من در هر جلسهای که حضور دارم از پدر و مادرها میخواهم برای حفظ احساس مادرانه و پدرانه بین فرزند خود و خودشان، برای کودکان لالایی و قصه بخوانند زیرا بچهها شنیدن لالایی را دوست دارند. این وضع فقط مختص ایران هم نیست. در آنور دنیا هم لالایی وجود دارد و استفاده میشود. لالایی چیزی است که بین والدین و فرزند پیوند احساسی ایجاد میکنند. خواندن قصه و لالایی شنیدن از طرف پدر و مادر آرامش خاصی به بچه میدهد. بچهای که در بغل مادرش قصه و ترانه بشنود بچهای با احساس زلال و پاک خواهد بود تا بچهای که توجهی به او نشده است و عاطفهای از طرف پدر و مادر دریافت نکرده است.
🔸شاعر کتابهای «جمجمک برگ خزون»، «آفتاب مهتاب چه رنگه» و «الک و دولک خانم بزک» با تأکید بر ضرورت حفظ ادبیات عامیانه، گفت: خودِ من همیشه تلاشم این بوده تاجایی که بتوانم در کارهایم به ادبیات عامیانه توجه داشته باشم؛ اگر شما کتابهای من ر ا ورق برنید، میبینید آنها برگرفته از ادبیات عامیانه قدیم برای بچههای امروز هستند. در زمینه لالاییها هم کارهایی انجام شده و با زبان بچههای امروز لالاییهایی برایشان سروده شده است؛ از جمله توسط من، آقای رحماندوست، خانم قاسمنیا و خانم اسلامی. دوستان شاعر دیگر هم سعی کردهاند برای حفظ لالاییها، آنها را با زبان امروزی بسرایند.
🔸او در ادامه بیان کرد: حتی ما یکسری کار انجام دادیم که بچه بتواند لالاییها را برای عروسکهایش بخواند؛ یعنی لالاییهایی را در سطح فهم و درک بچه خردسال سرودهایم تا برای عروسکش بخواند. تلاشهایی برای حفظ لالاییها شده اما فکر میکنم باز هم باید تلاشهای بیشتری برای حفظ این آثار ارزشمند عامیانه که جزء فرهنگ ما هستند، صورت بگیرد. ادبیات عامیانه جزء پایههای فرهنگ کشور ماست که باید برای حفظ آن بکوشیم.
🔸شاعر «لالا گلدون لالا ماهی»، «کلاغه به خونش نرسید» و «دار، دار، خبر دار» درباره بازتولید لالاییها با توجه به اینکه برخی لالاییها به لحاظ محتوا کارکرد خود را از دست دادهاند، اظهار کرد: من لالاهای قدیمی را نفی نمیکنم و به نظرم الان هم میتوانیم یکجورهایی از آنها استفاده کنیم، زیرا گاهی بچهای که برایش لالایی میخوانیم آنقدر کوچک است که محتوای لالایی را درک نمیکند و فقط به خاطر موسیقی خاص لالایی و آرامشی که در موسیقی آن هست، به خواب میرود. وگرنه لالاییهای قدیمی بازگوکننده درد و رنجهای مادری بوده که برای کودکش لالایی میگفته است. البته لالاییهای زیبای بدون اندوه هم در گذشته داریم.
🔸او در ادامه تأکید کرد: اگر فکر میکنیم حفظ لالایی لازم است باید برای این کار با زبان بچههای امروزی لالایی بگوییم. خب این کار تا حدودی انجام شده اما کم است و باید برای اینکار خیلی تلاش کنیم.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic