eitaa logo
مسیر فقاهت
2.2هزار دنبال‌کننده
212 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین @Masirefeghahat (پاسخگو)
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
854.5K
🔰استاد گنجی 💢 تفقه دو نوع است: 🔹فقه تتبعی: که آراء و انظار کثیری از فقها را می بینند و در آن تأمل و دقت می کنند. برخی می گویند فقه همان تتبع است. البته در مقام فتوا درست است باید تتبع کرد. مرحوم شیخ کاظم تبریزی خیلی اهل تتبع و مطالعه بود و می گفت کتابی نیست که آن را دور نکرده باشم. البته ما در درس احساس نمی کردیم که این مشرب در نتیجه علمی خیلی اثرگذار باشد. لذا این مشرب را ما انتخاب نکردیم. 🔹فقه تعمقی: فقه تعمقی فقهی است که فقیه در آن وقت بیشتر را به تفکر می‌گذراند و کمتر دنبال تتبع در اقوال فقهاست. فقه آقای خویی تتبع ندارد ولی تعمق دارد و این بهتر است. خیلی سخت است که انسان بتواند بین این دو جمع کند. تتبع زیاد فرصت برای فکر کردن و تعمق نمی گذارد. البته عادتا این طور است نه اینکه محال باشد. 📚درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۸/۰۷ 🆔@masire_feghahat
کانال مسیرفقاهت .mp3
3.89M
🔰استاد سید جواد 🌀نکته ای پیرامون حدیث عنوان بصری ▪️عدم وجود مصدر صحیح برای این روایت در منابع حدیثی شیعه ▪️عدم سازگاری مضامین این روایت با سایر روایات 🗓خارج اصول ۱۳۹۶/۲/۰۶ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰تراجم و طرائف 🔅مرحوم علامه حلی (قدس سره الشریف) 🔸گویند که روزی بنّایی مشغول به بنایی بود و علامه در خدمت پدرش ایستاده بود. ناگاه قدری از گل بر روی علامه آمد. بنا گفت ای کاش من آن گل بودم پس علامه بالبدیهه به پدرش گفت که: «يَقُولُ الكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُراباً» 🔹ايضاً معروف است که علامه در حال طفولیت در خدمت خال خود محقق (ره ) درس میخواند و گاهی می گریخت محقق از عقب او روان میشد که او را بگیرد چون به نزدیک می رسید علامه آیه سجده را تلاوت مینمود و محقق به سجده میرفت علّامه فرصت غنیمت کرده، می گریخت. و شاید این از بابت تقدّس و احتیاط محقق باشد؛ چه سجده برای سماع واجب نیست؛ بلکه در صورت استماع واجب است و در این مقام محقق سماع میکرد، نه استماع؛ پس از بابت احتیاط سجده مینمود یا از بابت استماع بود؛ به این معنی، همین که علامه شروع می کرد به تلاوت محقق استماع مینمود به جهت تحصیل مثوبت و یا این که مذهب محقق در آن زمان وجوب سجده بود برای سماع والله العالم. 📚قصص العلماء تنکابنی (طبع جدید)؛ص۴۶۴ 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
🔰تطبیقات اصولی 🌀اصل : اگر در قرینیّت موجود شک شود، نمی توان أصل عدم قرینه را جاری کرد 🔸تطبیق ⁉️هل الإجتناب عن صغار الذنوب داخلٌ في العدالة أم لا؟ وجهان، بل قولان. ▪️إحتجّوا للقول الأوّل ؛ إنّ حذف المتعلّق مفيدٌ للإطلاق، و مثله قوله (عليه السلام): «و كفّ البطن و الفرج و اليد و اللسان » و هما مفيدان بأنّ العدالة متقوّمة بالإجتناب عن مطلق الآثام، كبارها و صغارها، و مثلهما عموم قوله (عليه السلام): «و الدلالة على ذلك كلّه أن يكون ساتراً لجميع عيوبه »؛ إذ من المعلوم أنّ كلمة الجميع من أدوات العموم. 🔘و يمكن أن يقال: إنّه لمّا كانت الكبيرة لا يختصّ صدورها بالبطن و الفرج و اليد و اللسان، بل قد تكون صادرة من عضو آخر، مثل: الفرار من الزحف، و مثل: الرياء، فإنّ صدورها غير مختصّ بكونه من عضو خاصّ، و مثلها: عقوق الوالدين، فيكون تخصيص الأعضاء الأربعة بالذّكر من جهة كثرة صدور الكبائر منها. ❇️إذا تبيّن ذلك الكفّ لا يخلو من إشكالٍ، من جهة لسوق الكلام إلى الكبائر فقط، كما يسري الإشكال في إطلاق الستر و العفاف. فإنّ الفقرتين متداخلتان من حيث المدلول و واردتان لإفادة معنى واحد¹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹اجتهاد و تقلید (سیدرضا صدر)،ص۳۰۹ 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
765.5K
🔰استاد شهیدی 🔸معنای صحیح علم اجمالی به 🌀برشی از درس خارج اصول ۱۳ آبان ۱٤۰۲ 🆔@masire_feghahat
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
2.4M
🔰استاد گنجی ▪️حجیت اجماع مدرکی 🔸اقوال در حجیت اجماع مدرکی 🔹تحلیل اجماع مدرکی 🔸موارد حجیت اجماع مدرکی 🌀برشی از درس خارج اصول ۱۴/آبانماه/۱۴۰۲ 🆔@masire_feghahat
🔰الهجر بين المؤمنين 🌀 🔸السؤال: ما حكم تهاجر المؤمنين وبالخصوص اذا زاد عن ثلاثة أيام ؟ 🔹الجواب: هجر المؤمن لأزيد من ثلاثة أيام محل اشكال والاحوط تركه. ❇️المکتب الشرعی لسماحة آیة الله العظمی السید السیستانی (حفظه الله) 🆔@masire_feghahat
🔰الهجر بين المؤمنين 🔹عنْ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنَيْنِ اهْتَجَرَا فَوْقَ ثَلَاثٍ إِلَّا وَ بَرِئْتُ مِنْهُمَا فِي الثَّالِثَةِ قِيلَ هَذَا حَالُ الظَّالِمِ فَمَا بَالُ الْمَظْلُومِ فَقَالَ مَا بَالُ الْمَظْلُومِ لَا يَصِيرُ إِلَى الظَّالِمِ فَيَقُولُ أَنَا الظَّالِمُ حَتَّى يَصْطَلِحَا¹ 💠مرحوم آیت الله خویی(رضوان الله علیه) در بحث مسوِّغات کذب به روایت فوق استدلال کرده است برای اینکه در فرقی نیست که شخص ثالثی غیر از متخاصمین باشد یا احد المتخاصمین باشد 🔹لکن ایشان قائل به عدم الزامی بودن این حکم شده و صدر روایت را به قرینه ذیل؛ حمل بر میکنند (مستحب است بعد از سه روز سازش کنند) ؛ ایشان میفرماید باتوجه به اینکه ، مظلوم در مقام اصلاح به ظالم بگوید ، من ظالم بودم میباشد و حضرت ترک این گفتار را مذمت کردند؛ این روایت حمل بر مستحب موکد میشود 🌀و من الواضح جدّا أنّ‌ قول المظلوم «أنا الظالم» ، و قد ذمّه الإمام (عليه السّلام) على تركه، فيكون مستحبّا مؤكّد² ـــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:📚وسائل الشيعة، ج‏12، ص: 263 *²:📚موسوعه ایت الله خویی،ج35،ص632 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
🔰کانال مسیر فقاهت 🔸سلام و عرض ادب خدمت فرهیختگان گرامی و اعضای محترم کانال "مسیر فقاهت" 🔹چناچه نقد ، پیشنهاد یا نکته ی خاصی نسبت به مطالب مطروحه داشتید میتوانید از طریق آیدی ذیل آنرا به ادمین کانال منتقل کنید 🆔 @masire_feghahat1 ارتباط‌باادمین
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰مرحوم آیت الله العظمی تبریزی(رضوان الله علیه) 🔸مرحوم آیت‌الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی معمولاِ جهت تدریس، دو کتاب (وسائل الشیعه)و (عروة الوثقی) را با خود به درس می‌آوردند. 🔹یک روز صبح قبل از درس به دفتر آمدم. ایشان هنوز به جلسه درس تشریف نبرده بودند. با ایشان همراه شدم. وقتی می‌خواستند درِ اتاق را ببندند، دیدم به جهت حمل کتاب‌ها به سختی می‌توانند قفل را ببندند. کتاب‌ها را از آقا گرفتم و ایشان در را بستند. 🔸در این هنگام آقا فرمودند: کتاب‌ها را به من برگردانید! عرض کردم: کتاب‌ها را من می‌آورم، سنگین هستند. 🔹فرمودند: این دو کتاب، یکی فقه آل محمد (ص) است و دیگری احادیث اهل بیت (ع)، آن‌ها را می‌خواهم با دست‌های خودم حمل کنم که فردای قیامت، دست‌هایم از آتش جهنم در امان باشند! 📚درس هایی از فقیه مقدس آیت‌الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی، ص۱۴۷، نشر دارالصدیقه 🆔@masire_feghahat
🔰قطع در اصول دین 🔸در اینکه اصول دین میبایست قطع از روی باشد یا اینکه ولو از کفایت میکند میان محققین اختلاف است اما روایتی در کافی شریف هست که میتواند در این مسئله راهگشا باشد و ظهور آن « کما صرّح به صاحب القوانین» در این است که و در این موارد کافی است و تحصیل لزومی ندارد . 🌀عنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى (علیه السلام) قَالَ: يُقَالُ لِلْمُؤْمِنِ فِي قَبْرِهِ مَنْ رَبُّكَ قَالَ فَيَقُولُ اللَّهُ فَيُقَالُ لَهُ مَا دِينُكَ فَيَقُولُ الْإِسْلَامُ فَيُقَالُ لَهُ مَنْ نَبِيُّكَ فَيَقُولُ مُحَمَّدٌ فَيُقَالُ مَنْ إِمَامُكَ فَيَقُولُ فُلَانٌ فَيُقَالُ كَيْفَ عَلِمْتَ بِذَلِكَ فَيَقُولُ أَمْرٌ هَدَانِي اللَّهُ لَهُ وَ ثَبَّتَنِي عَلَيْهِ فَيُقَالُ لَهُ نَمْ نَوْمَةً لَا حُلُمَ فِيهَا نَوْمَةَ الْعَرُوسِ ثُمَّ يُفْتَحُ لَهُ بَابٌ إِلَى الْجَنَّةِ فَيَدْخُلُ عَلَيْهِ مِنْ رَوْحِهَا وَ رَيْحَانِهَا فَيَقُولُ يَا رَبِّ عَجِّلْ قِيَامَ السَّاعَةِ لَعَلِّي أَرْجِعُ إِلَى أَهْلِي وَ مَالِي وَ يُقَالُ لِلْكَافِرِ مَنْ رَبُّكَ فَيَقُولُ اللَّهُ فَيُقَالُ مَنْ نَبِيُّكَ فَيَقُولُ مُحَمَّدٌ فَيُقَالُ مَا دِينُكَ‏ فَيَقُولُ الْإِسْلَامُ فَيُقَالُ مِنْ أَيْنَ عَلِمْتَ ذَلِكَ فَيَقُولُ سَمِعْتُ النَّاسَ يَقُولُونَ فَقُلْتُهُ‏ فَيَضْرِبَانِهِ بِمِرْزَبَةٍ لَوِ اجْتَمَعَ عَلَيْهَا الثَّقَلَانِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ لَمْ يُطِيقُوهَا قَالَ فَيَذُوبُ كَمَا يَذُوبُ الرَّصَاصُ ثُمَّ يُعِيدَانِ فِيهِ الرُّوحَ فَيُوضَعُ قَلْبُهُ بَيْنَ لَوْحَيْنِ مِنْ نَارٍ فَيَقُولُ يَا رَبِّ أَخِّرْ قِيَامَ السَّاعَةِ¹ 📝میرزای قمی میفرماید : و لا يدلّ ذلك على أكثر من اعتبار الجزم و السّكون و الاطمئنان و الاعتناء و الاعتماد. و أمّا كونه ناشئا عن دليل تفصيليّ و برهان مصطلح، فلا² ــــــــــــــــــــــــ *¹:الكافي؛ ج‏3 ؛ ص238 *²:القوانين المحكمة في الأصول؛ ج‏4 ؛ ص387 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
5.47M
🔰آیت الله شبیری زنجانی 🔸تبیین اشکال تعارض ماده و هیئت 🔹حل اشکال با دو بیان و 🌀برشی از درس خارج خمس ۱۳۷۶/۰۹/۱۶ 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
🔰دیدگاه آیت الله سیستانی در رابطه با کتاب بصائر الدرجات 🔸و قد ناقش بعض في كتاب بصائر الدرجات بأنّه لا سند لنا إليه، فإنّ الشيخ بعد ما ذكر سنده الصحيح إلى كتب الصفار - و هو سند محمد بن الحسن بن الوليد - يستثني منه كتاب بصائر الدرجات. هذا و إن كان للشيخ سند آخر إليه، إلاّ أنّ فيه أحمد بن محمد بن يحيى، و هو لم يوثق. و هذه المناقشة لا يمكن مساعدتها؛ لأنّ استثناءه لهذا الكتاب ليس من جهة أنّه ليس للصفار، بل من جهة أنّهم كانوا لا يروون مثل هذه الروايات الواردة في مقامات الأئمة من جهة الغلو، كما استثنوا من كتاب نوادر الحكمة و كتاب شرائع علي بن إبراهيم، كما في رواية تحريم لحم الإبل، فإنّ المفيد و أضرابه إنما يستثنون ذلك و لم يروونه من جهة أنّهم إذا رووه ربما استظهر أنّهم كانوا يقولون بذلك و ملتزمين به. 🔹و التحقيق كما تقدم أنّ هذا الكتاب له نسخة كبرى و نسخة صغرى كما في الذريعة، و من لاحظ أسانيد هذا الكتاب يرى أنّ عدة من الروايات مروية عن طبقة متأخرة عنه و كأنّه زيد في هذا الكتاب، و لا يمكن الاطمئنان بأنّ جميع ما في الكتاب للصفار. 📚القواعد الفقهیه،ص۳۷۳ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
1.16M
🔰استاد شهیدی 🔸تبیین دیدگاه آیت الله سیستانی در رابطه با الغاء حجیت از و تفصیل میان موارد 🔹بیان آیت الله سیستانی در رابطه با اصطلاح در کتاب و سنت و تفاوت آن با فلسفه ترجمه شده از یونان 🌀برشی از درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۷/۱۷ 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
هدایت شده از مسیر فقاهت
کانال مسیر فقاهت.mp3
1.08M
🔰 آیت الله العظمی (رضوان الله تعالی علیه) 🔶 های ایشان در ابتدای درس خارج به طلاب به زبان فارسی 🆔 @masire_feghahat
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
2.12M
🔰استاد 🔸انقلاب نسبت
▪️نکته ی پذیرش انقلاب نسبت بر اساس مبنای میرزای نائینی 
▪️نکته ی عدم پذیرش انقلاب نسبت بر اساس مبنای شهید صدر 
▪️عرفی بودن انقلاب نسبت در نظر آیت الله زنجانی
🌀درس خارج فقه 1402/08/23 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
ذكرى رحيل أستاذ الفقهاء و المجتهدين، المرجع الكبير سماحة آية الله العظمى المیرزا جواد التبریزي(قدس سره) 🆔@masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰وصیت نامه مرجع راحل مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی ( رضوان الله علیه) 🌀بسمه تعالی اللهم صل على محمّد وآل محمّد وعجل فرجهم وأهلك أعدائهم 🔹حال که پیکر اینجانب بر دستان شماست؛ بر دستان شاگردان عزیزم که سالها برای موفقیت آنان تلاش کردم و هیچگاه تعطیلی را احساس نکردم و یا در قبر آرمیده است این ناقابل نصیحتی دارم که در طول حیاتم سعی کرده ام قبل از آنکه نصیحتی متوجه کسی کنم، خود بدان عمل کرده باشم 🔸بر تمام مؤمنین است که با دل و جان از مسلمات مذهب حق دفاع کنند و هیچ گاه اجازه ندهند بعضی با القای شبهه، عوام از مؤمنین را فریب دهند به خصوص در مسائل شعائر حسینیه که تشیع به واسطه ی آن زنده است ، حفظ شعائر اهل بیت حفظ مذهب برحق تشیع است در آن کوتاهی نکنید که مسئول هستید 🔹 به طلاب عزیز نصیحت میکنم که با جدیت و تلاش تقوای الهی را پیشه خود کنند و در امر تحصیل تلاش کنند و همواره رضای خدا را مد نظر داشته باشند. اینجانب در طول دوران عمرم طلبه ای بیش نبودم و مثل یک طلبه ی جوان شب و روز در امر تحصیل تلاش میکردم تا بتوانم خدمتی ناچیز داشته باشم و اثری از خود بر جای بگذارم که طلاب عزیز از آن استفاده کنند 🔸 عزیزانم سکان هدایت مردم به دست شماست. کاری نکنید که دل امام زمان به درد آید. او به اذن خدا ناظر بر اعمال ماست و در همین جا از پیشگاه مبارکشان میخواهم که اگر کوتاهی از سوی اینجانب سر زده بر من ببخشند عزیزانم به دعای خیر شما نیاز دارم من چه در میان شما باشم یا نباشم دلی به دنیا نبسته ام که در ادای وظیفه ی خود تردید کرده باشم 🔹 هنگامی که در میان شما بودم، خود را یک خادم کوچک حساب میکردم و امیدوارم این خدمت ناچیز مورد رضایت اهل بیت واقع شده باشد که رضای آنان رضای خداست. حال که در میان شما نیستم به دعای خیر شما عزیزان محتاجم. در پایان بر حفظ شعائر تأکید میکنم و ضمن طلب دعای خیر شما عزیزان را به خدای بزرگ می سپارم. وَالسَّلامُ عَلَيْكُم جَمِيعاً وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُه. جواد تبریزی 🆔@masire_feghahat
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
3.46M
🔰استاد گنجی 🔹تبیین منشاء حصول علم از خبر متواتر بر اساس مبنای ▪️مواردی که علیت، محرز است و وجود علت مشکوک است ▪️حصول علم اجمالی و تشکیل قضیه«العله اما ذاک الشیء و اما شی آخر» 🌀برشی از درس خارج اصول ۱۴۰۲/۸/۲۱ 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
1.49M
🔰استادشهیدی 🔹تبیین دیدگاه آیت الله سیستانی در رابطه با ظهور واژه «کراهت و مشتقات آن» در در لسان آیات و روایات 🔅کان علی علیه السلام ان یستبدل وسق من تمر المدینة بوسقین من تمر الخیبر، لان التمر المدینة افضلهما 🔸محل بحث بودن این ظهور 🔅تطبیق در صحیحه ابی بصیر«عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنِ الرَّجُلِ يَرْفَعُ مَوْضِعَ جَبْهَتِهِ فِي الْمَسْجِدِ فَقَالَ إِنِّي أُحِبُّ أَنْ أَضَعَ وَجْهِي فِي مَوْضِعِ قَدَمِي وَ » 🌀برشی از درس خارج فقه 1402/08/23 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت (online-audio-converter.com).mp3
2.38M
🔰استاد گنجی 🔸...از ما سؤال می کنند چکار بکنیم بریم دنبالش یا نه؟ می گیم نه، دنبال رجال لازم نیست برید... 🔹اگر انسان را بتواند درست هضمش بکنه احساسش بکنه، در ضمنش هم درست میشه؛ اگر درست نشد، به چه کار آید؟ 🌀برشی از درس خارج فقه ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
3.7M
🔰استاد شهیدی 🔸آیا احتیاط مطلوب است ؟ ▪️عنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْحَمَّامُ يَغْتَسِلُ فِيهِ الْجُنُبُ وَ غَيْرُهُ أَغْتَسِلُ مِنْ مَائِهِ قَالَ نَعَمْ لَا بَأْسَ أَنْ يَغْتَسِلَ مِنْهُ الْجُنُبُ وَ لَقَدِ اغْتَسَلْتُ فِيهِ ثُمَّ جِئْتُ فَغَسَلْتُ رِجْلَيَّ وَ مِنَ التُّرَابِ.(وسائل الشيعة،ج۱،ص۱۴۸) ٍ ▪️عنْ أَبِي الْجَارُودِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنِ الْجُبُنِّ فَقُلْتُ لَهُ أَخْبَرَنِي مَنْ رَأَى أَنَّهُ يُجْعَلُ فِيهِ الْمَيْتَةُ فَقَالَ أَ مِنْ أَجْلِ مَكَانٍ وَاحِدٍ يُجْعَلُ فِيهِ الْمَيْتَةُ حُرِّمَ فِي جَمِيعِ الْأَرَضِينَ إِذَا عَلِمْتَ أَنَّهُ مَيْتَةٌ فَلَا تَأْكُلْهُ «3» وَ إِنْ لَمْ تَعْلَمْ فَاشْتَرِ وَ بِعْ وَ كُلْ وَ اللَّهِ إِنِّي لَأَعْتَرِضُ السُّوقَ فَأَشْتَرِي بِهَا اللَّحْمَ وَ السَّمْنَ وَ الْجُبُنَّ وَ اللَّهِ مَا أَظُنُّ كُلَّهُمْ يُسَمُّونَ .(وسائل الشيعة،ج۲۵،ص۱۱۹)
🌀برشی از درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۷/۴
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat