eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
216 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال مسیرفقاهت.mp3
1.64M
🔰 (زیدعزه) 💢رجال💢 🔸خاستگاه در عرب و جایگاه آن در علم رجال 🔹عموما مراد از کلمه «» در منابع رجالی است [کلاس رجال۱۴۰۰/۸/۳۰] 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢روش شناسی💢 🔸 که میرزای شیرازی بنیان کرده و بعد مرحوم آقا سید محمد فشارکی، هر دوی اینها از افرادی هستند که به معقول آشنایی کامل دارند، ولی در نوشته هایشان ورود افراطی به مسائل عقلانی و فلسفی کمتر دیده میشود این یک منهج بسیار مهمی است. 🔹اما منهجی که در سامرا بنیان شده است، روش ، و به دور از ورود در مسائل عقلانی و فلسفی بود؛ ولی روشی که در پیش گرفته میشد همراه با بوده است. 🔸در حوزه سامرا سعی می شده است که ساده نوشته بشود، بدون اغلاق، بدون ضمیرهایی که دارای مشکلات برگرداندن باشد، روشن نوشته بشود، اما در نجف بنا بر این بوده که به سبک کفایه نوشته بشود. 📚نشست های علمی مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)،ص۲٤ 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢رابطه ذاتی بین لفظ و معنا💢 🔸کون اللفظ مفیدا للمعنی : اما ان یکون لذاته او بالوضع... والاول مذهب عَبّاد بن سلیمان الصَّیْمَریّ و احتج عباد بانه : لو لم یکن بین الاسماء و المسمیات مناسبة بوجه ما لکان تخصیص الاسم المعین بالمسمی المعین ترجیحا لاحد طرفی الجائز علی الآخر من غیر مرجح و هو محال و ان حصلت بینهما مناسبة فذلک هو المطلوب¹ 🔹معنا دار بودن یک لفظ یا به خاطر علقه ی بین لفظ و معنا است و یا به جهت یک لفظ برای یک معنا. مبنای اول نظریه ی است. دلیل عباد این است که : اگر بین اسم و مسمی مناسبتی ولو به یک وجهی نباشد هر آینه اختصاص دادن یک اسم معین به یک مسمای معین میباشد و این محال است و اگر مناسبتی بین این دو باشد ذاتی بودن رابطه ی لفظ و معنا ثابت میشود ــــــــــــــــــــــــــ *¹:المحصول فی علم اصول الفقه للفخر رازی،ص۸۷ 🆔 @masire_feghahat
🔰 آیت الله احمد (از نوادگان شیخ اعظم) 🔸سوال : الان دو تا از کتب اصولی که در حوزه مطرح است و تدریس می شود. یکی رسائل است، و دیگری هم کفایه اول رسائل را میخوانند وبعد كفایه را. اگر در تقدم و تاخر تدریس آنها مطالبی دارید بفرمائید. 🔹آية الله احمد سبط الشيخ انصاری: رسائل اینطوری که عرض کردم از اول است، و مبانی شیخ طوری است که از زیر بارش در بروند، لذا تا مطالب شیخ در دست کسی نباشد؛ حتى متأخرینِ از شیخ او را مجتهد نمی دانند، علت شاید این باشد که بعض مطالب خود آخوند چون بعد از شیخ است، بر مطالب شیخ است لذا تا انسان آن مطالب شیخ را ندانسته باشد،کفایه را . مثلا، در حقیقت شرعیه میگوید این است اگر انسان اصل مثبت شیخ را نخوانده باشد «چون در هیچ کتاب مقدمیِ دیگر اصل مثبت را نمیخوانند که چی هست»اگر انسان نداسته باشد اصل مثبت شیخ چیست مطلب کفایه را نمیفهمد 📚مجموعه مقالات کنگره جهانی شیخ انصاری/شماره۷ 🆔 @masire_feghahat
🔰(رضوان الله علیه) 💢فتوای مشکل💢 🔸ذابح در منی باید شیعه باشد. جناب حجة الاسلام والمسلمین ایازی از ایشان نقل کرده است در ایامی که امام در بود، من یک شب به منزل امام خمینی و یک شب به منزل مرحوم آیت الله خویی می رفتم و گاه رابطه علمی برقرار بود. 🔹یک شب بحث درباره فتوای حضرت امام بود که خود ایشان فرمود: این فتوا است ، اگر کسی بتواند مرا از این فتوا برگرداند، خیلی خوب است. من دلیلی را ارائه کردم به این شرح که در عصر ائمه(علیهم السلام) ذابحين مکه عامه بوده اند، فرمودند اگر سند این روایات فرضا صحیح باشد به وسیله روایات دیگر خورده است. 📚فقه و فقهای امامیه در گذر زمان،ص۳۵۹ 🆔@masire_feghahat
🔰 (رضوان الله تعالی علیه) 💢کتب قدماء💢 ” الاستبصار فیما اختلف من الاخبار“ 🔸شيخ الطائفه اين كتاب را بعد از كتاب تهذيب الاحكام نگاشته است.ایشان تعداد احاديث و روايات كتاب استبصار را خود مشخص كرده تا در آن كم و زياد نشود. اين كتاب شامل ٥٥۱۱ روايت است. 🔹شيخ طوسى در مقدمه كتاب مى‌فرمايد:«گروهى از علماى اصحاب كتاب بزرگ ما به نام و رواياتى كه در آن جمع آورى نموده بودم را ملاحظه نمودند كه شامل اخبار متعلق به حلال و حرام است و مشتمل بر اكثر روايات فقه و ابواب احكام است و روايتى از اصحاب و كتاب‌ها و اصول آنها نيست مگر آنكه در آن کتاب آمده به جز برخى روايات شاذونادر . پس، از من درخواست نمودند تا به نگارش درآورده و در آن و را جمع آورى كرده و به و ميان آنها و يا بپردازم¹.» 🔸سیدبن طاووس در راستای این اقدام شیخ الطائفه مینویسد:« كتاب استبصار براى جمع آورى روايات مخالف نگاشته شده است. حال اگر در اين باره بود شيخ طوسى آن را در كتاب استبصار و اين نكته براى كسانى كه اهل تحقيق و توفيق هستند بسيار روشن است².» ـــــــــــــــــــــــــــــ *¹:الاستبصار فیما اختلف من الاخبار،ص۲ *²:فتح الابواب،ص۲۸۹ 🆔@masire_feghahat
🔰 آیت الله شیخ عبدالکریم (رضوان الله علیه) 💢روش شناسی💢 🔸آیت الله شبیری میفرمایند: 🔹من از مرحوم اقای داماد شنیدم که میفرمود مرحوم اقا شیخ عبدالکریم از میرفت،یعنی اول فطریات اولیه خودش را حساب میکرد بعد آنرا مستدل میکرد نه اینکه انسان به یک چیزی مانوس شده باشد و به خاطر آنها از فطریات اولیه اش رفع ید بکند و در آنها دست اندازی نماید. انسان اول باید به صورت ادراکات اولیه را حساب بکند بعد اش کند و مشکلات را هم یک طوری حل نماید. 📚تقریرات بیع(درس خارج آیت الله شبیری)،ص۱۸۲ 🆔@masire_feghahat
🔰آیت الله سید مصطفی (رحمة الله علیه) 🔸حاج آقا مصطفی در رابطه با نظریه خطابات قانونیه ای که از امام خمینی(رضوان الله علیه) بوده است اینگونه تعبیر میکند: 🔹و لعمري، إن من ألقى حجاب العناد، و تدبر بعين الإنصاف و السداد، لا يتمكن من رفض هذه التي تنحل بها كثير من المعضلات، و أساس طائفة من المشكلات، فلله تعالى دره، و عليه أجره، جزاه اللَّه خيراً، و رزقنا اللَّه تعالى بطول بقاء وجوده الشريف ما هو المأمول و المرتجى. 🔸سوگند به جانم! همانا کسی که حجاب عناد را بیاندازد و به دید انصاف به این قاعده بنگرد، نمیتواند این (خطابات قانونیه) که کثیری از معضلات و طایفه ای از مشکلات بواسطه ی آن حل میشود را رد کند! خیر و خوشی باد گوینده را ، خداوند جزای خیر به او بدهد و نیز بواسطه طول بقاء وجود شریفشان آنچه که متوقع و امید است را به ما توفیق دهد. 📚تحریرات فی الاصول ج۳ ، ص۴۵۵ 🆔@masire_feghahat
🔰(رحمه الله علیه) 🔸در ایامی که از محضر آیت الله وحید استفاده می کردیم و خدمتشان بودیم صحبت مرحوم آخوند به میان آمد، با همان آهنگ و طمطراق بیان خودشان گفتند: اگر آخوند مرحوم ملا محمد کاظم خراسانی است که آخوندی از ما و دیگران صحت سلب دارد! 📚ماسمعت ممن رایت(سیدمجتبی بحرینی)،دفتردوم،ص۳۸۰ 🆔@masire_feghahat
🔰 🔸المسئلة السادسة: في لا حاجة الى التقلید¹ 🔹أقول: بعد كون وجه رجوع الجاهل الى العالم، لكشف ما هو الواقع بنظره،فمع العلم و اليقين بالواقع بنفسه كما في اليقينيّات او لكونه ضروريّا كما في الضّروريات، لا معنى لرجوعه الى العالم، بل هو من قبيل رجوع العالم بالعالم، فهذا القسم خارج عن موضوع رجوع الجاهل الى العالم، هذا في الضروريّات و اليقينيّات² 🔹مسئله ششم در احتیاجی به تقلید نمیباشد 🔸بعد از اینکه که اثبات شد رجوع جاهل به عالم به نظر مجتهد است پس با علم و یقین به واقع مانند قطع در یقینیات یا ضروری بودن مسئله ای در ضروریات، دیگر رجوع جاهل به عالم معنایی ندارد بلکه در این صورت اگر تقلید لازم باشد رجوع به است پس در نتیجه تقلید در ضروریات و یقینیات از دلیل رجوع جاهل به عالم خارج است. ـــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:العروة الوثقی فیما تعم به البلوی،ص۱۰ *²:ذخیرةالعقبی فی شرح العروة الوثقی(صافی گلپایگانی)،ج۱،ص۵۵ 🆔 @masire_feghahat
🔰منشاء عبارت «لایروون و لایرسلون الا عن ثقة» 💢اصحاب اجماع💢 🔸اساس این عبارت در کلمات در کتاب «عدة الأصول» مطرح شده است. ایشان در بحث از روایتی بر روایت دیگر در هنگام تعارض می گوید: 🔻و إذا كان أحد الراويين مسندا و الآخر مرسلا، نظر في حال المرسل، فإن كان ممن يعلم أنه فلا ترجيح لخبر غيره على خبره، و لأجل ذلك سوّت الطائفة بين ما يرويه محمد بن أبي عمير، و صفوان بن يحيي، و أحمد بن محمد بن أبي نصر و غيرهم من الثقات الذين عرفوا بأنهم و إلا عمن به وبين ما أسنده غيرهم، و لذلک عملوا بمراسيلهم.¹ 🔹اصحاب، بين مراسیل و مسانید این عده (محمد بن ابی عمیر،أحمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی و صفوان) فرق نمی گذارند چون این ها را به این عنوان می شناسند که «لا يروون و لا يرسلون إلا عن ثقة». پس این تعبیر از جانب شيخ طوسی مطرح شده و قبل از ایشان نبوده است. ــــــــــــــــــــــــــ *¹:العدة فی اصول الفقه،ج۱،ص۱۵۴ 🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله ازنوادگان میرزای شیرازی(رضوان الله تعالی علیهما) 💢عظمت علمی شاگرد و استاد💢 🔸 مسأله ای را که بحث میکرد و در پایان هفته آنرا تمام نموده و نظر میداد ؛ ولی روز شنبه که قرار بود بحث جدیدی را آغاز کند میفرمود:ما بر خلاف شیخ نظر داده بودیم ولی حال میبینیم که از مطالب شیخ .به شاگردان میفرمود که شما شیخ را درک نکرده اید؛سروکارتان تنها با کتابهای شیخ است،ما شیخ راهم درک کرده ایم و میدانیم که شیخ کسی نیست که بتوان از نظراتش گذشت. 🔹کسانی چون میرزای شیرازی که از شاگردان متفکر و از بوده اند اینگونه در مقابل شیخ انصاری(رحمه الله علیه) داشتند 📚مجموعه مقالات کنگره جهانی بزرگداشت شیخ انصاری(قدس سره)،شماره ۱،ص۸ 🆔@masire_feghahat
🔰 💢تطبیق القواعد💢 🔸یکی از بحث هایی که در مبحث عام و خاص وجود دارد، بحث می باشد. إباء از تخصیص چند صورت دارد: 1⃣ عام در عمومیت باشد 2⃣ عام از خاص باشد 3⃣هیچ یک از عام و خاص نباشند¹ ✅در همه این صور، خاص بر عام مقدم 🔹تطبیق: اشکال تعارض مفهوم و تعلیل آیه نبأ، که در مقام پاسخ گفته اند، اظهر از مفهوم است، به همین دلیل مفهوم آنرا تخصیص بزند² ـــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:موارد اباء از تخصیص منحصر در این ۳ مورد نیست و بایستی ازکلمات علماء اصطیاد شود *²:فرائد الأصول شیخ انصاری،ج۱،ص۲۵۸(شیخ اعظم این اشکال را در اشکالات غیر قابل ذبّ مطرح فرموده است) همچنین اصول الفقه اراکی،ج۱،ص۵۷۴ 🆔@masire_feghahat
🔰 💢روش شناسی💢 🔸 عبارات هم خانواده و هم سیاق در 🔹یکی از از یک جمله بررسی عبارت های هم خانواده و است که جناب شیخ اعظم از این راه در مکاسب استفاده کرده است 🌀مثال: لعله لما اشتهر في كلامهم من أن البيع لنقل الأعيان و إرادتهم بيان المبيع قولهم إن الإجارة لنقل المنافع.¹ شیخ اعظم در دفاع از فقهایی که در بیع ، اشتراط بودن عوض و معوض به آنها نسبت داده شده است از یک عبارت هم سیاق استفاده میکند و میفرماید: وزان «البیع لنقل الاعیان» وزان «الاجارة لنقل المنافع» که اشاره به نقطه ی ثقل در بیع و اجاره دارد {که در بیع مبیع است و در اجاره منفعت مستأجره} و نسبت به عوض ساکت است ـــــــــــــــــــــــ *¹:مکاسب،ج۳،ص۲ 🆔@masire_feghahat
AudioCutter_AudioCutter_کانال مسیرفقاهت(3)(2).mp3
2.52M
🔰 💢رجال💢 🔸شش مهم شیعه متفاوت در نگارش دارند: 1⃣:رجال نجاشی و فهرست شیخ طوسی 2⃣:رجال برقی و رجال شیخ طوسی 3⃣: رجال ابن غضائری 4⃣: رجال کشی مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) {کلاس رجال ۱۴۰۰/۶/۲۱} 🆔@masire_feghahat
🔰 آیت الله العظمی (حفظه الله) 💢ظهور «لاینبغی» در حرمت یا کراهت💢 🔸وقد ذكرنا في محله (بحث الأواني من كتاب الطهارة) إن كلمة "لا ينبغي" ليست ظاهرة في الكراهة، لو لم نقل بظهورها في الحرمة؛ لأنها في اللغة بمعنى "لا يتيسر"، وعدم التيسير في التشريعات مساوق للحرمة.¹ 🔹به تحقیق در محل خودش(بحث اوانی از کتاب طهارت)ذکر کردیم که کلمه «» اگر نگوییم ظهور در دارد،ظهوری در کراهت ندارد چراکه «لاینبغی» در به معنای «لایتیسر»است و در تشریعیات مساوق با است 🔸تطبیق:عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لاَ يَنْبَغِي اَلشُّرْبُ فِي آنِيَةِ اَلذَّهَبِ وَ اَلْفِضَّةِ وَ لاَ اَلْأَكْلُ فِيهِمَا.² در اینجا اگر بگوییم لاینبغی ظهور در دارد بایستی قائل به در ظرفی که از جنس طلا یا نقره است بشویم و اگر بگوییم ظهور در کراهت دارد قائل به اکل و شرب در ظرف از جنس طلا یا نقره میشویم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹: الربا، ص ٤٤ *²:من لا يحضره الفقيه ، ج ۳، ص ۳۵۲ 🆔@masire_feghahat
🔰 (صاحب کتاب المراسم فی الفقه الامامی) 💢تراجم💢 🔸محدث قمی شرح حال او را به اختصار نوشته است و گفته او کسی است که به در زمان فتوا داده است. 🔹 ایشان در بحث گفته است: و لفقهاء الطائفة أن يصلوا بالناس في الأعياد و الاستسقاء و اما فلا²،¹ ـــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:المراسم،ص۲۶۲ *²:فقه و فقهای امامیه در گذر زمان،ص۱۲۰ 🆔@masire_feghahat
🔰 (رضوان الله تعالی علیه) 💢شهادت ثالثه💢 🔸در مورد مرحوم شيخ انصارى، استاد فقيهان، نوشته‏اند كه: زمانى كه والى بغداد مؤذّنهاى شيعه را از گفتن كلمه [اشهد انّ عليّاً ولىّ اللّه‏] در روى گلدسته‏ هاى مساجد منع كرد و شيخ از اين امر مطلع گرديد، به طلاّب فرمود: 🔹 بار و بُنِه سفر را آماده كنيد تا به جايى رويم كه بتوانيم اعمال مذهبى خود را انجام دهيم. 🔸با پخش خبر شيخ انصارى از در بين مردم، نجفيها همگى دست از كار كشيدند و گفتند ما هم با شيخ از عراق بيرون خواهيم رفت! اين جريان هنگامه‏ اى در نجف برپا كرد. 🔹سلطان عثمانى از كار حاكم بغداد ناراحت گرديد و به احضار و تعويض وى امر كرد و بدين ترتيب، اوضاع شهر نجف دوباره آرام شد. 🔸 به شيخ عرض كردند كه شهادت بر ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام جزء اذان نيست، چرا جناب عالى در اين موضوع اين قدر پافشارى كرديد؟! 🔹فرمود: اگر در اين مورد مى‏ ماندم، ممكن بود فرمانروايان ناصبىِ دولت عثمانى تحميلات ديگری بر ما روا دارند كه عاقبت بدى داشته باشد. 📚کتاب تراز سیاست ابوالحسنی منذر به نقل از زندگينامه استاد الفقهاء شيخ انصارى قدّس سرّه، ضياءالدين سبط الشيخ، ص ۱۲۷ 🆔@masire_feghahat
🔰 استاد (زیدعزه) 💢مناقشه در استدلال آیت الله سیستانی💢 🔸آیت الله سیستانی معتقدند با توجه به آیه ی شریفه ی «یسئلونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس¹» آنچه که نزد شارع مهم است است لذا هلال باید یک امری باشد که سبب نظم دهی به امور عرفی و شرعی مردم باشد بنابراین رعایت افق محلی و سهل التناول بودن رویت هلال برای عامه ی مردم لازم است تا اینکه میقات برای آنها باشد.و در رویت با تلسکوپ ی مردم نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند لذا این رویت مجزی نیست 🔹استاد در نقد این کلام فرمودند: سهل الوصول بودن معنای میقات نیست بلکه آن است به عنوان مثال تعیین دقیق سال شمسی در زمانهای گذشته کار سختی بوده که منجمین به آن می پرداختند اما با این حال میقات برای ایرانیان بوده است. رویت با تلسکوپ نیز امروزه می تواند سبب تنظیم و تنسیق امور عرفی و شرعی شود. و میقات محسوب گردد.*² ـــــــــــــــــــــــــ *¹:بقره/آیه۱۸۹ *²:درس خارج فقه۱۴۰۰/۸/۱۰ 🆔@masire_feghahat
🔰 📚الگوریتم دانش اصول فقه (دوره عمومی) 📓: 🔸میراث ارزشمند فقهی، سالیان متمادی بعد از غیبت کبرا با تلاش ارزشمند فقیهان به دست آمده است که با دقت در بدست آوردن منابع و فراهم ساختن قواعد برای فهمی صائب همراه‌ بوده‌ است. 🔹استنباط احکام شرعی از منابع، به‌جهت برخورداری از دقت لازم و سهولت، علاوه‌‌بر قواعد استنباط، به روش استنباط نیز نیازمند است. تمامی این عوامل علاوه بر اینکه استنباط را ضابطه‌مند می‌‌کنند، اجتهاد در ساحت‌های نوظهور را نیز سهل می‌سازند. 🔸روش استنباط، نقشه راه مجتهد ‌ـ‌از نقطه آغاز تا فرجام کار‌ـ را ترسیم می‌کند و الزامات هر وضعیت و نیازمندی‌ها و انتظارات آن را روشن می‌سازد و او را به ادامه مسیر و اقدامات مورد نیاز آگاه می‌کند. 🔹در این اثر، یک دوره علم اصول با نگاهی آموزشی و فرایندی در دوره عمومی، طراحی و ارائه شده است. ✍نویسندگان: 🔻رضا میهن دوست 🔻سیدمحمدباقر قدمی 📖انتشارات حوزه علمیه خراسان 🆔@masire_feghahat
🔰 💢تطبیق القواعد💢 🔸با فحص در کلمات فقهاء می یابیم که عواملی برای وجود دارد که به بعضی از آنها اشاره میشود و هر کدام را توضیح می دهیم 1⃣: عبارت است از اینکه از تفتیش شود و حکم را در موردی که ملاک در آن وجود دارد دهیم حال اگر وجود ملاک در آن مورد قطعی باشد تعمیم جائز است و الا خیر 2⃣ در صورت عدم الغاء خصوصیت: وجه الغاء خصوصیت موردی که حکم در مورد آن صادر شده است و همچنین الغاء خصوصیت سائل و مسئول عنه این است که اگر الغاء خصوصیت نکنیم لازم می آید زیرا هر حکمی از جهتی به موردی اختصاص دارد 3⃣: فقهاء فرموده اند اگر حکمی در مورد خاص برای بیان ذکر شود باید حکم را با تنقیح مناط تعمیم داد مثل اینکه در روایت حکم نماز در بیان شده است ولی فقهاء برای پیراهن خصوصیتی قائل نیستند 4⃣از خارج داشته باشیم: مثل اینکه همه احکام در مورد صادر شده است ولی علم به عدم خصوصیت حکم برای مردان داریم 🆔@masire_feghahat
🔰 (رحمة الله علیه) 💢فرق ماهوی علت و حکمت💢 🔸محقق عراقی «ره» در تبیین علت و تمایز آن از حکمت معتقد است که علت و حکمت را باید در پرتو به علت تبیین کرد. 🔹 وی بر این باور است که خصوصیت بارز در علت ، استناد حکم به علت است در مقابل اگر استناد حکم به علت ، باشد در این صورت آن خصوصیت ، حکمت خواهد بود. 🔸به عنوان مثال در بحث لاضرر ، اگر رفع حكم از مصداق الف مثلا مستند به وجود ضرر در همان مصداق باشد در این صورت این استناد بلاواسطه بوده و در واقع ملاک رفع حکم، ضرر شخصی است نه ضرر نوعی. اما اگر رفع حکم از الف به استناد وجود ضرر در فرد دیگری از همان طبیعت یا از غیر آن طبیعت باشد ، در این صورت استناد رفع ضرر به علت، مع الواسطه است. 🔹به عنوان مثال اگر عمل حرام برای شخص زید ضرر داشته باشد در این صورت استناد رفع حرمت ، به ضرری بودن عمل برای شخص زید است اما اگر آن عمل برای زید ضرری نداشته بلکه برای نوع مکلفین و اکثر آنها ضرری بوده دراین صورت رفع حرمت عمل از زید ، مباشرتا نبوده بلکه مع الواسطه می باشد که دراین صورت ضرر خواهد بود¹ . ــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:قاعدة لاضرر للآغاضیاء، ص ۲۱۰ 🆔@masire_feghahat
🔰 (رضوان الله تعالی علیه) 💢تعابیر شیخ نسبت به فقهای عظام💢 🔸شیخ انصاری در مباحث و نوشته های فقهی و اصولی خویش از پیشین و نیز معاصر خود، با کمال ادب و احترام یاد می کند. ⚜از با عنوان «سيدنا المرتضی» 🔹از و فرزندش با تعبیر«العلامه و ولده السعيد» یا «فخر الدین» ⚜از با «شيخنا الشهيد» 🔹از (ملا احمد) با «المحقق الأردبیلی» ⚜از با «شيخنا البهائی» 🔹از با «المحقق المجلسی، یا «الفاضل المحدث المجلسی» ⚜از (صاحب کشف اللثام) با «بعض الأجله» 🔹از با «المولى الاعظم وحيد عصره» ⚜و نیز از و شاگرد برجسته اش با «شيخ مشايخنا» یا «بعض الاساطين» یا «بعض الاعاظم» 🔹از علامه با «العلامة الطباطبائی» یا «بعض المحققين» ⚜از با «محقق القمی» یا «بعض الافاضل» و «بعض المحققين» 🔹از با «سید مشایخنا» ⚜از (فرزند صاحب ریاض) با «سید مشايخنا قدس الله أسرارهم» 🔹 از با «بعض مشايخنا» یا «بعض مشايخنا المعاصرين» ⚜از با«بعض المحققین» و «بعض الافاضل» 🔹از صاحب هداية المسترشدین با «بعض المحققين من المعاصرين» ⚜از شیخ صاحب الفصول الغروية با «بعض الاعلام» يا «بعض المعاصرين» 🔹از با «شيخنا المعاصر» یا «بعض مشايخنا المعاصرين» یاد می کند 🆔@masire_feghahat
🔰 (زیدعزه) 💢بحثی مهم و دقیق پیرامون رجال ابن غضائری💢 🔸راویان شماره شده در کتاب رجال ابن غضائری را میتوان به پنج دسته تقسیم کرد: 1⃣راویانی که شده اند و به هیچ روی روایت آنان 🔹ابن غضائری در مورد جعفر بن محمد بن مالک فرازی مینویسد: ¹ 2⃣راویانی که ولو در نظر ابن غضائری شمرده شدند اما به دو دسته قابل (صحیح) و پذیرش(سقیم) تقسیم میشود 🔸مانند ابراهیم بن اسحاق احمری : فی حدیثه و فی مذهبه ارتفاع و امره مختلط² 3⃣راویانی که بر آنها این دسته از راویان اگرچه در نگاه ابن غضائری نقطه ضعفی دارند اما به هیچ وجه نمیتوان ضعیف دانستن آنان را به 🔹مانند ادریس بن زیاد که اورا از راوی ضعفاء میداند اما ادریس بن زیاد یکنی ابالفضل... یروی عن الضعفاء³ 4⃣راویانی که از آنان که این دسته خود به دو دسته تقسیم میشود : الف)راویانی که ابن غضائری با اینکه ضعف ایشان رامیپذیرد اما از آنان میکاهد و برخی بدگمانی ها در باره ی ایشان را روا نمیداند 🔸مانند محمدبن عیسی الهَمْدانی :ضعیف و یروی عن الضعفاء و یجوز ان یُخَرَّجَ شاهداً⁴ ب)راویانی که ابن غضائری ضعیف دانستن آنان را و بر درون مایه های حدیثی آنان پای میفشارد 🔹مانند محمد بن اورَمَة: اتهمه القمیون بالغلو و حدیثه نقی 5⃣راویانی که ابن غضائری به ژرفنگری در محدوده نگاه اعتراض آمیز دیگران به آنها میپردازد و با این روش این دسته را بر می نمایاند 🔸 مانند احمد بن محمد بن خالد برقی : احمد بن محمد بن خالد بن محمد بن علی البرقی...طعن القمیون علیه و لیس الطعن فیه انما الطعن فی من یروی عنه فانه کان لایبالی عمن یأخذ علی طریقة اهل الاخبار⁶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:رجال ابن غضائری،ش۲۷ *²:همان،ش۹ *³:همان،ش۸ *⁴:همان،ش۱۳۶ *⁵:همان،ش۱۳۳ *⁶:همان،ش۱۰ 🆔@masire_feghahat
🔰 💢دلایل وجود اجتهاد در عصر ائمه(ع)💢 1⃣دستور ائمه به فتوا دادن 🔹 از ناحیه معصومین به اصحاب بوده و در عمل راه اجتهاد را در سطح گسترده تر گشود و زمینه را برای مرجعیت فقهای اصحاب و رجوع عموم مسلمانان به آنها فراهم کرد 🔹 مانند فرمان فتوا دادن به ابان بن تغلب ⚜قَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: اِجْلِسْ فِي مَسْجِدِ اَلْكُوفَةِ وَ ، إِنِّي أُحِبُّ أَنْ يُرَى فِي شِيعَتِي مِثْلُكَ¹ 🔹مرحوم امام خمینی در الرسائل پس از ذکر این روایت در دلایل وجود اجتها‌د در عصر معصومین میفرمایند: و الفتوى ليس الا بالاجتهاد و التفقه² فتوا دادن جز با اجتهاد و تفقه امکان پذیر نیست 🔸آیت الله سبحانی در توضیح روایت ابان می گوید: واضح است که منظور از فتوا این نیست که فقط به نقل روایت اکتفا شود، بلکه مقصود این است که در هر موردی که آیه یا روایت وارد شده است، طبق آن آیه یا روایت فتوا دهد، اما در موردی که آیه یا روایت در خصوص آن مورد وارد نشده، از آیات و روایات کلی و قواعد عامه ای که از امام صادر شده است، حکم آن مورد را استنباط و استفاده نموده و فتوا داده شود³ ــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:الفهرست للطوسی،ص۱۷ *²:الرسائل،ج۲،ص۱۲۷ *³:حکومت در اسلام،ج۲،ص۲۲۳ 🆔@masire_feghahat