🕋 امروز بیست و پنجم فروردین ماه ۱۴۰۱👈 و روز دوازدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳
🕋 ذکر مخصوص امروز 👇👇
🕋 لا اله الا الله الملک الحق المبین
🕋 انجام اعمال مخصوص هر روز ماه مبارک رمضان
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🌸🕌بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🕌🌸
✍آیات برگزیده جزء یازده
🌸 قرآن کریم ❤️
👈انفاق، غرامت نیست موجب قربت و نزدیکی به خداست
💥وَ مِنَ الْأَعْرَابِ...(توبه۹۸ )مِنَ الْأَعْرَابِ مَن یُؤْمِنُ ....توبه۹۹ )به عرب بادیهنشینی اشاره میکند که بر اثر ضعف ایمان هنگامی که چیزی را در راه خدا انفاق کنند، آن را زیان محسوب میکنند؛ نه یک موفقیت پر سود.
سپس به گروه دوم یعنی مؤمنان بادیهنشین اشاره کرده میگوید: عربهای بادیهنشین کسانی هستند که ایمان به خدا دارند؛ به همین دلیل هیچگاه انفاق در راه خدا را زیان نمیدانند، بلکه با توجه به پاداش الهی، این کار را وسیله نزدیکی به خدا و مایه دعای پیامبر ص میدانند.
آنگاه خداوند این طرز فکر را تصدیق میکند و میفرماید: آگاه باشید که این انفاقها به مایه تقرب آنها به پیشگاه خداوند است بر این اساس به زودی خدا آنان را داخل رحمت خود کرده و اگر لغزشی از آنان سرزده باشد به خاطر ایمان و اعمال پاکشان آنها را میبخشد؛ زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است
✍با پرداخت واجبات مالی جان خود را پاک و نورانی کنید
💥خُذْ مِنْ أَمْوَالهِِمْ ...(103- توبه)
آیه به پیامبر ص دستور میدهد تا زکات اموال مسلمانان را گرفته و بعد از دریافت برای آنها دعا کند. آیه در رمضان سال دوّم هجری در مدینه نازل شد و پیامبر ص فرمود ندا دهند که خداوند، زکات را نیز همچون نماز واجب ساخت. پس از یک سال نیز فرمان داد که مسلمانان زکاتشان را بپردازند چ
مفسرین در فاعل « تُطَهِّرُهُمْ » اختلاف دارند که پاک کننده کیست یا چیست؟ خلاصه نظر آیت الله جوادی آملی این است که: « تُطَهِّرُهُمْ » جمله وصفیه است برای صدقه؛ یعنی صدقهای که پاک میکند آنها را و این اختصاصی به زکات واجب ندارد بلکه تمام عبادات اینگونه اند که باعث تطهیر و تزکیه فاعل آن میشوند.
بر این اساس، پرداخت وجوهات شرعی مانند زکات و خمس و انجام وظایف دینی، عامل پاکی روح و موجب رشد فضایل اخلاقی خواهد بود.
👈چیزی از دید خدا و رسولش و نیز شاهدان اعمال، مخفی نیست
💥وَ قُلِ اعْمَلُواْ فَسَیرََی اللَّهُ .....(105- توبه)
از اهداف تربیتی آیه وادار کردن مردم به مراقبت در کارهایشان است و نیز فراموش نکنند که برای اعمال نیک و بدشان حقایقی وجود دارد که به هیچ وجه پنهان نمیماند
معنای آیه این است: ای رسول ما! بگو هر کاری میخواهید، بکنید؛ چه خوب، چه بد؛ اما بدانید که به تحقیق خدای سبحان و نیز رسول او و مؤمنینی که شاهدان اعمالند حقیقت عمل شما را میبینند و آن وقت که به عالم غیب و شهود بازگشتید، حقیقت عمل شما را به شما نشان میدهد. به عبارت دیگر آنچه را که انسان پس از مرگ و در قیامت از حقیقت اعمال خود مشاهده میکند همان در دنیا مشهود خدا و رسول و مؤمنین شاهد اعمال است.
چند نکته:
«سین» در «فَسَیرََی» به معنای آینده نزدیک نیست و برای تحقیق و تاکید است
مراد از دیدن عمل دیدن حقیقت و باطن آن است
این دیدن مربوط به همین دنیاست زیرا دیدن در آن دنیا برای همگان ممکن خواهد بود.
بنا بر روایات رسیده از اهل بیت علیهم السلام منظور از مؤمنینی که در این دنیا شاهد حقایق اعمالند امامان معصوم علیهم السلام است.
👈واجب است که عدهای بروند و درس دین بخوانند و برگردند
💥وَ مَا کاَنَ الْمُؤْمِنُونَ ل.... (122- توبه)
برای مؤمنین سایر شهرستانهای غیر مدینه جایز نیست که همگی به جهاد بروند؛ چرا از هر شهری یک عده به سوی مدینه الرسول کوچ نمیکنند تا در آنجا احکام دین را یاد گرفته و عمل کنند و در مراجعت به دیارشان ، هم وطنان خود را با نشر معارف دین از آثار مخالفت با اصول و فروع دین، آگاه کنند تا شاید بترسند و به تقوا بگرایند؟
از اینجا معلوم میشود که:
1. مقصود از تفقه در دین فهمیدن همه معارف دینی از اصول و فروع آن است، نه خصوص احکام عملی، که در اصطلاح به آن فقه گفته میشود. زیرا با گفتن مسائل شرعی انذار صورت نمیگیرد و نیاز به بیان اصول عقاید هم دارد.
2. وظیفه هجرت برای جهاد، از کسانی که لازم است بروند و علوم دینی را بیاموزند برداشته شده است.
👈یک یا دو امتحان اصلی که هر سال از ما میگیرند
💥أَ وَ لَا یَرَوْنَ أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ ....(126- توبه)
چرا ایشان تفکر نمیکنند و عبرت نمیگیرند، با اینکه میبینند در هر سال، یک یا دو بار مورد امتحان قرار میگیرند و در همه نوبتها از امتحان مردود گشته و نمیتوانند... ادامه ...
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
💢 دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
🔻 اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ و العَفافِ و اسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ و الکَفافِ و احْمِلنی فیهِ على العَدْلِ و الإنْصافِ و امِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین.
🔸 ای خدا مرا در این روز به زیور ستر و عفت نفس بیارای و به جامه قناعت و کفاف بپوشان و به کار عدل و انصاف بدار و از هر چه ترسانم مرا ایمن ساز به نگهبانی خود ای نگهدار و عصمتبخش خداترسان عالم.
🤲 #ماه_رمضان
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
🔰 «اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والكَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من كلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِكَ یا عِصْمَةَ الخائِفین»
«خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش و پاكدامنى و بپوشانم در آن جامه قناعت و خوددارى و وادارم نما در آن بر #عدل و #انصاف و آسودهام دار در آن از هر چیز كه میترسم به نگاهدارى خودت اى نگهدار ترسناكان»
🔹 در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که: «عدل، تسلط عقل بر نفس است؛ کسی که عقل او بر نفسش حاکم شد، منصف میشود؛ وقتی منصف شد، قسط را اقامه میکند.»
🔹 کسی که عقل او بر نفْسَش حاکم باشد، منصف میشود. اما چون اغلب ما عقلمان بر نفسمان سیطره ندارد، منصف نیستیم. طغیان انسان، حاصل هواهای نفسانی اوست؛ پس نفسِ انسانها باید پالایش بشود در غیر این صورت، هرگز به مردم سالاری دینی و یک #جامعه_سازی عمیقاً دینی دست نخواهیم یافت.
🔹 فلاح عمومی و فلاح ملی، حاصل فلاح تکتک انسانهاست. هرتعداد از هشتاد میلیون انسان ایرانی که عقل آنها بر نفسشان تسلط دارد، همان مقدار در جامعه انصاف و امکان تحقق قسط را داریم.
🔹 مردمی که به نور فطرت خود لطمه زده و به نور ایمان در درون خود نرسیدهاند، دچار تاریکی و ظلمات شده و اسیر شهواتاند؛ در این صورت، هیچ پیامبری توان اصلاح و نجات این جامعه را نخواهد داشت و هیچ دستگاه قضایی و حقوقی مقتدر امکان تحقق قسط را ندارد؛ چراکه افراد، خود به خود به همدیگر ظلم میکنند. پای تمامی تئوریهای طرحریزیاستراتژیک در جایی که به مناسبات درونی انسانها میرسند، میلنگد.
🔹 بیاییم قسط، را از درون خود بیآغازیم و سپس به جامعه تسری دهیم؛ همه برای اقامهی #قسط قیام کنیم.
#شرح_دعا
▫️ شرحی بر دعای #روز_دوازدهم ماه رمضان - برگرفته از جلسه 499 #کلبه_کرامت
با موضوع «کارکرد دین» (در فروردین93):
kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/536
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
ale emran_135.wma
10.96M
🔆 #سحرهای_نورانی
🌷روز را با تفکر در قرآن آغاز کنیم.
📣 بشنوید: #تفسیر_قرآن (صوتی)
📚 تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی
سوره آل عمران جلسه ۷۱۳
إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ ۖ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ(۵۹) الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ(۶۰)
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
🕋 امروز جمعه بیست و ششم فروردین ماه ۱۴۰۱👈 و روز سیزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳
🕋 ذکر مخصوص امروز 👇👇
🕋 اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم
🕋 خواندن دعای پر فیض ندبه در صبح جمعه
🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋
🌸🕌بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🕌🌸
✍آیات برگزیده جزء دوازده
قرآن❤️
آیا ادیسون به یهشت می رود؟!
👈کسانی که خداوند در دنیا با آنها تسویه میکند
💥مَن کاَنَ یُرِیدُ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا..
15-16/ هود
عمل آدمی،نتیجهای را پی خواهد داشت که او قصد کرده؛ اگر منظورش دنیوی باشد نتیجه دنیوی هم نصیبش میشود؛ مثلاً وضع مالیاش بهتر میشود، مشهور میشود، و مانند آن. البته این در صورتی است که سایر عوامل کمک بکنند.
آیا ادیسون به بهشت میرود⁉️
جواب :
اگر این خدمت را برای رضای خدا انجام داده؛ بله از جزای اخروی بهرهمند خواهد شد اما اگر برای شهرت این کار را کرده باشد با شهرتی که خداوند برای او در دنیا فراهم کرد در حقیقت او را به مقصودش رساند و او دیگر بابت این عملش، بهرهای از بهشت نخواهد داشت
👈بقیة الله به چه معناست؟
💥بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیرٌْ لَّکُمْ(86- هود )
آن سودی که پس از رعایت احکام خدا برای شما باقی میماند برای شما بهتر است به شرط آنکه به خدا مومن باشید زیرا این را تنها کسانی درک میکنند که به خدا ایمان داشته باشند.
درست است که آیه مورد بحث درباره قوم شعیب ع است و منظور از «بَقِیَّتُ اللَّه»، سود حلال و یا پاداش الهی است ولی هر موجود نافع که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و مایه سعادت او گردد، « بقیةالله» است. بنابراین پیامبران الهی و پیشوایان بزرگ که پس از مبارزه با دشمن برای یک ملت باقی میمانند بقیةالله اند.
امام باقر علیه السلام :
«سخنی که مهدی ع پس از قیام
خود میگوید
💥 "بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ"سپس میگوید منم بقیةالله و خلیفه او در میان شما، سپس هیچکس بر او سلام نمیکند مگر اینکه میگوید: السلام علیک یا بقیةالله فی ارضه»
👈چرا برخی حرف حق را نمیفهمند؟
💥قَالُواْ یَاشُعَیْبُ..(91- هود ع)
«اکثرچیزهایی که تو میگویی ما نمیفهمیم» این جمله، سخن مردم مدین است که به حضرت شعیب ع میگفتند.
امروز هم وقتی احکام دین بازگو میشود همین پاسخ شنیده میشود.
قرآن این رفتار را اینگونه تحلیل میکند که چون اینها عقل و فطرت خودرا زیر خاک شهوت و غضب دفن کردند اکنون که در برابر ندای وحی و فطرت قرار میگیرند قادر به درک آن نیستند با اینکه به ظاهر مشکلی در قوای ادراکی آنها وجود ندارد. برای همین است که اذعان به نفهمیدن حرفی میکنند که مؤمنین به راحتی آن را فهمیده و درک میکنند.
سران گمراهی پیشاپیش حزب خود وارد جهنم میشوند
💥فَاتَّبَعُواْ أَمْرَ فِرْعَوْنَ .(97) یَقْدُمُ قَوْمَهُ (98- هود ع)
این آیات دلالت بر ظهور باطن اعمال در قیامت میکنند البته باطنی که از تناسب خاصی با ظاهرش برخوردار است.
آیه اول میگوید عدهای برای حفظ دنیایشان، موسی ع را رها کرده و از فرعون پیروی کردند. در آیه بعد، وضعیت قیامت آنها را به تصویر کشیده و میفرماید: فرعون، پیشاپیش قومش وارد صحنه قیامت میشود. اما به جای آنکه این پیشوا، پیروان خود را در آن گرمای سوزان به سوی چشمه گوارایی از آب زلال ببرد؛ آنها را به آتش دوزخ وارد میکند
پیام آیه: کسی که سرکرده جمعیتی شود و آنها را به سوی گمراهی رهبری کند در قیامت پیشاپیش آن جمعیت و به همراه آنها وارد آتشی میشوند که خود در دنیا افروختند و در آن سوختند
چیزهایی که آثار گناه را از دل میبرند
💥إِنَّ الحَْسَنَاتِ (114- هود ع)
عبادتها، حسناتی هستند که آثارشان در دلهای مؤمنین وارد شده و آثار معصیت که دلهایشان از ناحیه سیئات کسب کرده را از بین میبرد.
آیه تأثیر اعمال نیک در از میان بردن آثار سوء اعمال بد را بیان میکند. در سوره نساء آیه 31 میخوانیم
💥 إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ.. اگر از گناهان بزرگ دوری کنید گناهان کوچک شما را میپوشانیم و در آیه 7 عنکبوت میخوانیم وَ الَّذِینَ آمنوا . کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دارند گناهان آنان را میپوشانیم و به این ترتیب اثر خنثی کننده گناه را درطاعات تثبیت میکند.
خدا اینگونه به بندگان مخلَصش عنایت میکند
💥وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ ،وَ(24- یوسف ع) آیه از لحظهای خبر میدهد که یوسف ع در فشار نیروی شیطانی آن زن در آستانه ارتکاب به گناه قرار گرفت اما چون او از بندگان مخلَص خدا بود به عنایت الهی از دام گناه رهید
در آن اتاق دربسته که زن عزیز مصر به سمت یوسف ع حرکت کرد، یوسف عنایتی از حق، مشاهده کرد که اگر نمیدید او نیز متقابلاً به سمت آن زن حرکت میکرد. ... ادامه دارد..
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
ale emran_136.wma
12.17M
🔆 #سحرهای_نورانی
🌷روز را با تفکر در قرآن آغاز کنیم.
📣 بشنوید: #تفسیر_قرآن (صوتی)
📚 تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی
سوره آل عمران جلسه ۷۱۴
إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ ۖ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ(۵۹) الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ(۶۰) فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ(۶۱)
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
🕋 امروز شنبه بیست و هفتم فروردین ماه ۱۴۰۱ 👈 و روز چهاردهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳
🕋 ذکر مخصوص امروز 👇👇
🕋 یا رب العالمین
🕋 انجام اعمال مخصوص هر روز ماه رمضان
🕋🕋🕋🕋🕋🕋
🌸🕌بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🕌🌸
✍آیات برگزیده جزء ۱۳ قرآن❤️
💥اکثر مومنین؛ مشرکند!
وَ مَا یُؤْمِنُ أَكْثرَُهُم ...(106- یوسف ع) اکثر آنها كه ایمان مىآورند، ایمانشان آمیخته با شرك است و مشرک هستند.
مراد از این شرک شرک بت پرستان نیست؛ زیرا هیچ مومنی اهل پرستش بت نیست و بر آن سجده نمی کند؛ بلکه منظور، شرک پنهان است که امام هادی علیه السلام فرمود:
نفوذ شرك در ضمیر مردم، پنهانتر از آنست كه مورچه سیاهى در شب تیره بر روى گلیم سیاهى راه برود..شرک آن است که انسان در اداره امور عالم به منشا اثری غیر از خداوند متعال عقیده پیدا کند و او را شریک خدا قرار دهد. امام صادق علیه السلام فرمود:
شرک در این آیه شرک در طاعت است؛ نه شرک در عبادت.
دو روایت مهم در توضیح این مطلب
💚امام باقر علیه السلام فرمود:
گناهانی که مومنین مرتکب می شوند شرک طاعت است زیرابا آن کارها، در حقیقت شیطان را اطاعت کرده اند پس درزمینه اطاعت، برای خدا شریک قائل شده اند.در نتیجه می توان گفت که هر گناهی ریشه در شرک به خدا دارد. و این حکم به شرک در صورتیست که فرد متوجه نباشد که کاراو تبعیت ازشیطان است زیرا اگر این اطاعت را با آگاهی و از روی عمد انجام دهد کار اوازمرحله شرک گذشته وبه کفر می رسد.
💚امام صادق فرمودند: مقصود مثل این حرفهایی است که گاهی انسان می گوید «اگر فلانى نبودمن نابود می شدم»، «اگر فلان كس نبود من به فلان ناراحتى مبتلا مىشدم»، «اگر فلانى نبود خاندان من، اهل و عیالم از بین می رفتند». اوبااین اندیشه اشخاص را موثر درزندگى خود مىبیند و براى خدا دررازقیت ودرتاثیر شریك قرار می دهد. عرض كردم: این چنین بگوید چطور؟اگرخداوند به وسیله فلانى برمن لطف و منت نمی گذاشت من نابود مىشدم آیاباز هم اشكالى دارد؟ حضرت فرمود: اگراین گونه بگوید مانعى ندارد.چون دراین بینش خداوند متعال را مؤثر، مسبب وسیله سازودیگرى راوسیله می داند.
تغییرسرنوشت درگرو خواست وحرکت خود ملت هاست
💥إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیرُِّ مَا بِقَوْمٍ حَتىَ یُغَیرُِّواْ مَا بِأَنفُسِهِم(11- رعد)
خداوند اوضاع هیچ ملتى را تغییر نمىدهد، مگر آنكه در خود دگرگونى ایجاد كنند.
این قانون عمومى قانونى سرنوشت ساز و هشدار دهنده! این قانون كه یكى از پایههاى اساسى جهان بینى اسلام است به مامىگوید:
مقدرات شما قبل ازهر چیزوهر كس در دست خودشما است وهرگونه تغییر و دگرگونى درخوشبختى و بدبختى اقوام دردرجه اول به خودآنها برمی گردد. شانس واقبال و مانند اینها همه بی اساس است
ویژگی های حق گرایان ازنظر قرآن
💥الَّذِینَ یُوفُونَ ب...(21)وَ الَّذِینَ صَبرَُواْ ...(22- رعد)
کسانی اندكه به پیمان الهى وفا مىكنند و عهدرا نمىشكنند و به پیوندهایى كه پروردگار بدان امر فرموده پا برجا بوده و از خداى خویش مىترسند و نگران بدى حساب هستندو نیز صبرمىكنند تاجلب رضایت پروردگار خویش نمایند. نماز را برپا داشته و ازآنچه به آنها روزى شده، پنهان و آشكار انفاق مىكنند و به وسیله كارهاى پسندیده، اعمال زشت خودرا از بین مىبرند. ایشان کسانی اند که در جهان آخرت، عاقبت خوبى درانتظارشان است.
به عهدالهى وفا مىكنند وآن عهد را نمىشكنند. این عهدتمام عهدهای فطری، عقلی ونقلی را دربرمی گیرد.
معروفترین مصادیق پیوند صله رحم است.
نسبت به پروردگارشان، خشیت دارندو از بدى حساب دردادگاه قیامت مىترسند.
خشیت تاثردرمحدوده قلب است ولی خوف واکنش عملی برای خلاص شدن است هر چندكه دردل متاثر نگشته و دچارهراس نشده باشد.
دربرابر تمام مشكلات براى خشنودى پروردگار استقامت می ورزند.
بوسیله حسنات، سیئات رااز میان مىبرند به این معنى كه وقتی گناهی از آنها سربزند، تنها به ندامت واستغفار قناعت نمىكنند بلكه عملا باانجام کار خیرو عمل به وظایف فوت شده درمقام جبران بر مىآیند.
آدرس مهمی که همه به دنبال آنند
💥الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ تَطْمَئنُِّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئنُِّ الْقُلُوبُ(28- رعد)
کسانی اند که ایمان آورده اند،آگاه باشید! که دلها فقط به یادخدا آرام مىگیرد.
آرامش وآسایش دوعنوان جدای ازهم هستند که دربین انسانهای بیگانه با فرهنگ قرآن این دوبه یک معناویا به جای هم گرفته می شوند.
آسایش مفهومی مرتبط باجسم وتن دارد برخلاف آرامش که با روح وجان در ارتباط است.
گمشده بشر هرروز آرامش است وخود به تجربه فهمیده که وسایل آسایش برای او آرامش نمی آورد. بسیارند کسانی که مجهزترین زندگی و امکانات رفاهی روز دنیا را دارند؛ ...
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
💢 دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان
🔻 اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ و اقِلْنی فیهِ من الخَطایا و الهَفَواتِ و لا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا و الآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین.
🔸 ای خدا در این روز مرا به لغزشهایم مواخذه مفرما و عذر خبط و خطاهایم را بپذیر و مرا هدف تیر بلاها و آفتها قرار مده به حق عزت و جلالت ای عزتبخش اهل اسلام.
🤲 #ماه_رمضان
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
🔰 «اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِكَ یا عزّ المسْلمین»
«خدایا مرا در این روز به لغزشها مؤاخده نکن؛ و از خطاها و بیهودگیها درگذر؛ و مرا هدفِ تیر بلاها و آفات قرار مده؛ اى #عزت دهنده مسلمانان»
🔹 فراز آخر دعای امروز، معنا کنندهی دیگر فرازهای آن است. جایی که از «عزّ المسلمین» میخواهیم تا ما را برای آنچه مسبب #ذلت ما میشود، گرفتار نسازد. که: «تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ» #عزت و #ذلت دو نقطهی مقابل هم هستند.
🔹 اگر دچار #ذلت بشویم و اگر بلایا و مصایب یکی پس از دیگری دامنگیر ما بشود، حاصل اعمال خودمان است «وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثیرٍ» حاصلِ خطاها، لغزشها، بیهودگیها و در یک کلام، حاصل #عدم_تقوا ست؛ چه در سطح فردی و چه تقوای اجتماعی.
🔹 در سطح اجتماع، هر کجا گرفتار ناکارآمدی، ناتوانی، عجز، انحطاط و انحرافی شدهایم، نتیجهی عدم لحاظ تقوای اجتماعیست؛ یعنی عمل به مدلهای کپیبرداری غربی و یا برداشتهای غلط از اسلام، که ما را به #ذلت کشانیده است.
🔹 اما جایی که عزتمند بودیم؛ اگر برای اولین بار در تاریخ، توانستیم چهل سال پای مواضع حق بمانیم و شیاطین جنی و انسی با همهی ارادهها خود کاری از پیش نبردند؛ اگر آمریکا به عنوان عظیمترین قدرت مادی جهان، (قدرتی فراتر از قدرتهای فراعنه، که بر زمین، دریا، زیر دریا، فضا، سایبر، علم، رسانه و... سیطره دارد،) تنها معارض خود را اسلام و در متن اسلام، اسلامِ انقلاب اسلامی میداند، حاصل #تقوا و عمل به اسلام بوده است.
🔹 توجه به آرمانها و ارزشها، #تقوای_اجتماعی ماست که در صورت عدم توجه به این مهم، آفتها و بلایا دامنگیر جامعه خواهد شد و جامعهی عزیز ما را به #ذلت میکشاند.
💬 «بعد از انقلاب اسلامی و تحقق نظام اسلامی، ایجاد دولت اسلامی و تشکیل جامعهی اسلامی، نوبت ایجاد تمدن اسلامی خواهد بود؛ که با تقوای فردی و تقوای جماعت و امت عملی خواهد شد. آن وقت فرهنگ اسلامی فضای عمومی بشریت را فرا خواهد گرفت.
اگر ملتهای مسلمان در مقابل زورگویی قدرتهای جهانی حرفی برای گفتن ندارند؛ نه علم ِلازمی، نه فناوری پیشرفتهای، نه در زمینههای گوناگون سیاسی مهارتی؛ چرا؟ چرا ما عقب ماندیم؟ چون #تقوا را از دست دادیم. شما ملت ایران در انقلابتان تقوای الهی را رعایت کردید؛ در دفاع از انقلاب، کشور، اصالتهای اسلامی، دینی و ملیتان تقوای الهی را رعایت کردید؛ لذا امروز بحمداللَّه به همان نسبت عزیزید. #عزت و #اقتدار و عظمت ملت ایران در چشم مردم دنیا و دولتها و حتّی دشمنانش با اکثر کشورهای اسلامی قابل مقایسه نیست؛ این به خاطر تقواست. ⬅️ هر چه کمبود داریم، به خاطر بیتقوایی است.» ( #امام_خامنهای - 28 مرداد 84)
#شرح_دعا
▫️ شرحی بر دعای روز چهاردهم ماه رمضان
جلسه ۷۷ #کلبه_کرامت
و سرفصل «دیرینشناسی فهم» برای مطالعهی بیشتر:
💻 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/481
📚 kolbeh-keramat.ir/Sessions/?ItemCourse=1&ItemCategory=57
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
❌ متن شبهه :
ﺁﯾﺎ ﺩﻗﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﯾﺪ ﺍﮐﺜﺮ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺍﺳﻼﻡ ﻗﺎﺑﻞ ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﺑﻄﻮﺭ ﻣﺜﺎﻝ: ....
✅ پاسخ شبهه:
نویسنده: حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
♦️ اکثر گزاره ها، حاوی مغالطعه است. جهت رعایت اختصار، جواب شبهه ذیل هر مثال شبهه افکن بیان می شود:
🔹ﺍﻭﻝ: ﯾﺎ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﯿﺎﻭﺭ ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺟﺰﯾﻪ (ﻏﺮﺍﻣﺖ) ﺑﺪﻩ.
✅ وظیفه هرکسی تدین به دین حق است، اگر از غیرمسلمانان جزیه پذیرفته می شود، به این معنا نیست که دیگر تکلیفی ندارد وبه بهشت می رود. بلکه اسلام جهت رعایت آزادی عقیده او را مجبور به اسلام نمی کند، ولی لازم است مالیاتی (عوض خمس و زکات) است در قبال خدمات حکومت اسلامی (مانند تامین امنیت و ...) پرداخت کند.
🔹ﺩﻭﻡ: ﯾﺎ ﻗﺼﺎﺹ ﺷﻮ ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﯾﻪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ کن.
✅ قصاص مربوط به جرائم عمدی است که از سوی شخص، بالغ و عاقل از سر اختیار، انجام شده است (مسئله 2340 رساله عملیه) در غیر این شرایط « دیه» تعلق می گیرد.
👈 به هرحال قصاص یا پرداخت دیه، نوعی مجازات است و البته کسی را به بهشت نمی برد.
🔹ﺳﻮﻡ: ﯾﺎ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﮕﯿﺮ، ﯾﺎ ﮐﻔﺎﺭﻩ ﺑﺪﻩ.
✅ انسان مخیر بین روزه گرفتن یا کفاره دادن نیست. بلکه واجب است روزه بگیرد. اگر از روی عذر روزه نگرفت، باز هم باید قضای روزه را بگیرد. اگر هم عمدا روزه نگرفت و بخواهد توبه کند، علاوه بر کفاره، اصل قضای روزه باقیست.
👈 لازم به ذکر است کفاره ی روزه یا اطعام فقراست و یا 60 روز، روزه گرفتن. اگر کسی توبه کرد و پولی برای کفاره ندارد و توانایی 60 روزه هم ندارد، با استغفار واقعی تکلیف از او ساقط می شود. (جهنم هم نمی رود)
🔹ﭼﻬﺎﺭﻡ: ﻫﺮ ﭼﻘﺪﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﻫﮑﺎﺭ ﺑﻮﺩﯼ ﻭ ﻣُﺮﺩﯼ، ﻭﺭﺛﻪ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﭘﻮﻝ ﺑﺪﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﻗﻀﺎﯼ ﺁنرﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ.
✅ کسی که عمداً نماز و رزه به جا نیاورده، با انجام دیگری معصیتش کم نمی شود. اما ورثه می توانند با انجام دادن آن یا اجیر گرفتن برای انجام نماز و روزه نوعی خیرات برای او انجام دهند که ثوابی به میت برسد و گرنه معصیت کوتاهی در نماز و روزه به جای خود باقیست.
🔹ﭘﻨﺠﻢ: ﺍﮔﻪ ﺧﻮﺩﺕ ﻧﺮﻓﺘﯽ ﺣﺞ، ﻣﯿﺘﻮﻧﯽ ﭘﻮﻝ ﺑﺪﯼ ﻧﺎﺋﺐ ﺑﮕﯿﺮﯼ ﺗﺎ ﺍﻭﻥ ﺑﺠﺎﯼ ﺗﻮ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺣﺞ ﺭﺍ ﺑﺠﺎ ﺑﯿﺎﺭﻩ.
✅ جواب این شبهه مانند بحث نماز و روزه است. مضافا براینکه کسی که پول ندارد اصلاً حجی بر او واجب نیست، نه اینکه چون پول ندارد به بهشت نمی رود.
🔹ششم: ﺍﮔﺮ ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺷﺘﯽ ﻭ ﺗﻮﻧﺴﺘﯽ ﻣﺨﺎﺭﺝ ﺯﻥ ﺭﻭ ﺑﺪﯼ، ﺗﺎ ۴ ﺯﻥ ﺩﺍﺋﻢ ﻭ ۴۰ ﺻﯿﻐﻪ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺑﮕﯿﺮی.
✅ طبق آیات قرآن، ازدواج مجدد به شرط اجرای #عدالت مجاز می شود نه پول داشتن. (نسا/3). کسی ممکن است پولدار باشد اما عدالت را رعایت نکند، ولی کسی ممکن است فقیر باشد و عدالت را رعایت کند.
🔹ﻫﻔﺘﻢ: ﺍﮔﻪ ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺭﯼ ﻣﯿﺘﻮﻧﯽ ﺳﺮﺑﺎﺯﯾﺘرو ﺑﺨﺮﯼ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺣﺒﺲ ﻭ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺟﺮﺍﺋﻢ، ﻗﺎﺑﻞ ﺧﺮﯾﺪﻥ است.
✅ اینگونه قوانین، جزو قوانین حکومتی است و درست یا غلط براساس برخی مصلحت ها وضع می شود. ربطی به اسلام و بهشت و قیامت ندارد. مانند این است که بگوییم هرکسی پول دارد می تواند در رانندگی خلاف کند و جریمه اش را بدهد. یا بگوییم هر کسی که پول دارد می تواند خودرو بخرد!!
🔹ﻫﺸﺘﻢ: ﻫﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﯿﺨﺎﯼ ﺑﮑﻦ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﻧﺪﺍﺭﻩ ﻭﻟﯽ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮﯼ ﯾﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﺑﺴﺎﺯ، ﺗﻤﺎﻡ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺖ ﺑﺨﺸﯿﺪﻩ ﻣﯿﺸﻪ.
✅ جواب این شبهه فقط یک استیکر است: 😝
🔹نهم: اگر حق الناس گردنت بود، میری پیش مرجع تقلید رد مظالم میدی خیالت راحت.
✅ حق الناس به هیچ عنوان با رد مظالم برطرف نمی شود. در صورتی که شخص مقدارحق و شخص صاحب حق را نشناسد، مقدار تقریبی آن را به مصرف فقرا می رساند. (با هماهنگی مرجع تقلید). آیا این بهشت خریدن است؟! (حق الناس برگردن افراد باقیست حتی شهید: وسائل /13/85)
🔹ﻣﻬﺮﯾﻪ، ﺷﯿﺮﺑﻬﺎ، ﻭﻗﻒ، ﻋﻘﯿﻘﻪ، ﻧﻔﻘﻪ، ﺯﮐﺎﺕ، ﺧﻤﺲ، ﮐﻔﺎﺭﻩ، رد مظالم ﻭ ...
✅ وجود احکام مالی در نظام حقوقی اسلام نشان گر توجه این دین جامع، به ابعاد مختلف زندگی اجتماعی انسان است. لذا این حسن محسوب می شود نه عیب. (نکته: در اسلام چیزی به اسم شیربها نیست.)
✅ نکته دیگر اینکه اگر کسی پولی نداشته باشد خمس یا زکات بر او واجب نمی شود که شبهه افکن گمان کرده است ندادنش انسان را جهنمی می کند.
♦️ نکته مهم
❇️ در اسلام کیفیت عمل (میزان اخلاص) مهمترین ملاک پاداش الهی است. (انما الاعمال بالنیات).
بنابراین ممکن است کسی یک ریال در راه خدا مخلصانه انفاق کند و بهشتی شود. ولی فردی میلیاردها تومان خرج کند اما به دلیل عدم اخلاص برایش سودی نداشته باشد.
--------------------------
📌 بازنشر کلیه مطالب جهت اطلاع دیگران بدون ذکر منبع هم مجاز است.
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
📡 پاسخ به شبهات و شایعات فضای مجازی👇
https://chat.whatsapp.com/CvxqkVtx6wZLLjnAc8QRe8
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎♂️ https://chat.whatsapp.com/F7O8iEFlFEEHKjbj8QZUkX
📸 http://ydac.ir/nfr8p
💎 اکنون عصر جنبشسازی است.... انقلابهایی در مسیر گذار به تمدن نوین اسلامی؛
💠 چهاردهمین سال آغاز کرسیهای نظریهپردازی دانش دکترینولوژی موسوم به کلبهی کرامت گرامیباد.
✅ معرفی و افق هریک از جنبشها:
🌱√ جنبش ممانعت از جنگ با خدا "ربا"
(اندیشکده یقین جلودار مبارزه با ربا در «نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا» است که اکنون به توفیق الهی، جبههای گسترده در زدودن ربا در اشکال و سطوح مختلف آن شکل گرفته است.)
وب سایت: reba.ir
شبکههای اجتماعی: @reba_ir
🌱√ جنبش مردمی حلالزادهها
(حلالزادگی مهمترین مولفه تمدن نوین اسلامی است. طبق آمارهای بینالمللی در نقشه خانواده، موج حرامزادگی در حال درنوردیدن جهان است. بیش از یک دهه است که با سرعت بالا هر ساله چند کشور همباشی همجنسبازان را به عنوان نوعی از ازدواج به رسمیت قانونی درمیآورند. اگر قوم سدوم بازگشته، لوطهای زمان زنده هستند که بپا خیزند و بشر منحرف شده را انذار دهند. جنبش مردمی حلالزادهها بشارتی است به حیات فطری بشر)
وب سایت: Halalzadeha.ir
اینستاگرام: Halalzadeha1
تلگرام: @Halalzadeha
🌱√ جنبش مقاومت در جنگ ارزی
(جنگ پولها و ارزها با یکدیگر، شایعترین، اما ناشناختهترین نوع جنگ اقتصادی است. بارها جهان در آتش این گونه جنگهای سرد سوخته است. ایران اسلامی تحت سنگینترین حربههای جنگ اقتصادی و جنگ ارزی طی دهههای گذشته بوده است. مقاومت در جنگ ارزی را باید آموخت و تمرین کرد.)
وب سایت: currency-war.ir
شبکههای اجتماعی: @currency_war
🌱√ جنبش مُقسطین
(كاركرد دين يك نكته است: قسط؛ به اين معنا كه سهم هركس هرچه هست، به او پرداخته شود.
جنبش مقسطين در تلاش است تا با دو انگارهی معرفت توحيدي و قسط در نظام اجتماعي ، ميزان و تراز در جامعه محقق شود و قدم موثری در شكلگيری تمدن نوين اسلامی و جامعه نورانی برداشته شود.)
شبکههای اجتماعی: @moghsetin_ir
🌱√ جنبش احیای معرفت توحیدی
(«جنبش مردمی معرفت توحیدی» به دنبال بسترسازی معرفتی برای نهادینه کردن توحید در همه عرصههای مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، هنری، رسانهای، علمی، و ... است)
شبکههای اجتماعی: @marefattowhidi_ir
🌱√ جنبش مردمی کدآمایی
(الگوی معیشت ایرانی تحت عنوان «کدآمایی» ریشه در فرهنگ پرسابقه و پرمغز ایرانزمین، از کدبانو تا کدخدا تا کدآما دارد. کدآمایی در انطباق با الگوی معیشت اسلام، رهیافتهای جدی برای اداره معیشت امروز بشر دارد. بشری که رنجور از آسیبهای فراوان ناشی از پیادهسازی الگوی شکستخوردهی اقتصاد مدرن تحت عنوان Economy است.)
وب سایت: kadamaei.ir
شبکه های اجتماعی: @kadamaei_ir
🌱√ جنبش مبارزه با قمار سازمان یافته
(همانند ربا که این روزها نهادهای بزرگ و پیچیدهای برای خود دارد، قمار نیز در اقتصاد امروزه دنیا جایگاه خاصی پیدا کرده است. شناخت و تحذیر جامعه از این مهم، برای رسیدن به الگوی معیشت حلال یکی از امور مهم است.)
شبکههای اجتماعی: @qomar_ir
🌱√ جنبش مردمی احیای زکات
(در ادبیات قرآن کریم، «زکات» در کنار «نماز» و «ولایت» یکی از سه رکن اساسی اسلام است که به ادای آن تکلیف شدهایم. فروکاست زکات به چند گزاره محدود، جفا در حق این رکن اساسی جامعه قرآنی است. احیاء زکات در معنای گسترده و جامع آن در قالب یکی از نظامات مهم اقتصادی–اجتماعی اسلام، الزام اساسی ساخت «جامعه طراز» در راستای تحقق «تمدن نوین اسلامی» است.)
وب سایت: e-zakat.ir
شبکه های اجتماعی: @e_zakat
🌱√ جنگ جهانی چهارم
(«کنکاش جنگ جهانی چهارم» در پی آن است که با بررسی و ارزیابی وضعیت و شرایط این جنگ و تبیین دکترینهای آن جبهههای نبرد و چگونگی اقدامات را روشن کند. چرا که بسیاری از وقایع رخ داده در ایران، منطقه و جهان منبعث از شرایط تحمیل شده از ساختار کلی این جنگ جهانی است.)
وب سایت: worldwar4.ir
شبکه های اجتماعی: @worldwar4_ir
🌱√ جنبش سینمای استراتژیک
(هنر هفتم نوک پیکان و کلید پیشرفت کشور است. سینمای استراتژیک دستگاه تولید رؤیا برای جامعهسازی و برانگیختن افراد برای تحقق آن است.)
وبسایت: strategiccinema.ir
شبکههای اجتماعی: @strategiccinema_ir
🌱√ جنبش ارادهی سایبری ایران
(سه دهه از انقلاب دیجیتال میگذرد. جهان در حال گذار به سیستم سایبرنتیک است. اگر اراده سایبری ایران در این پویش جهانی، متقن و محکم نباشد، اراده رقیبان و دشمنان بر او تحمیل خواهد شد. پیش به سوی تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب با اراده سایبری ایران)
وب سایت: nsainfo.ir
منبع:
http://sn.andishkadeh.ir/
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
ale emran_137.wma
12.33M
🔆 #سحرهای_نورانی
🌷روز را با تفکر در قرآن آغاز کنیم.
📣 بشنوید: #تفسیر_قرآن (صوتی)
📚 تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی
سوره آل عمران جلسه ۷۱۵ قسمت ۱
الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ(۶۰) فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ(۶۱) إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ ۚ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا اللَّهُ ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ(۶۲)
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar