✅فلسفه رنج(۱)👇👇👇
موضوع: #احکام_مسافر(۱)
یکی از موضوعاتی که این روزها خیلی سوال می شود، احکام روزه مسافر است که در این زمینه چند رو یادآوری می کنم:
1. كسي كه در ماه رمضان مسافر است و قصده ده روز هم نكرده هيچ روزه اي نمي تواند بگيرد ولي نمازهايي كه در وطنش قضا شده است مي تواند در مسافرت بخواند اما بايد به صورت كامل بخواند.
2. اگر كسي بعد از اذان ظهر از وطن يا جايي كه قصد ده روز كرده است مسافرت كند روزه اش صحيح است ولي نمازش را چنانچه نخوانده بايد در حال سفر شكسته بخواند.
3. كسي كه در ماه رمضان قبل از ظهر به وطن خودش يا جايي برسد كه مي خواهد ده روز بماند چنانچه در حال مسافرت مبطلات روزه را انجام نداده مثلا چيزي نخورده بايد نيت روزه كند و روزه بگيرد.(رساله مراجع 1722)
تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🔸مقدمه:
یکی از دغدغههای اصلی انسان در زندگی، کاهش رنج است؛بطوری که همه ما انسانها در تلاشیم که رنج های خود را در زندگی کم کنیم.
رنج یکی را کافر می کند و یکی را مومن تر می کند.
🔸فواید دانستن فلسفۀ رنج و سختی چیست؟
1⃣ زندگی آسوده تر؛که آرزوی هر فرد است(اگر ما فلسفۀ رنج را سطحی قبول کنیم،با کوچکترین سختی ای که در دنیا،ببیند زندگی برایش جهنم خواهد شد.)
2⃣جلو گیری از طلاق؛ اگر رنج را ضروری و قطعی بدانیم، آمار طلاق بالا نمیرود! کسی که میخواهد در ازدواج و زندگی مشترک، هیچ مشکلی نداشته نباشد، دچار حماقت است! خیال میکند اگر عشق باشد، دیگر مشکلی نخواهد بود؛ درحالیکه اختلاف بین انسانها، امری طبیعی است، حتی اگر عشق و محبت هم باشد.
متأسفانه در برخی از جاها نصف ازدواج ها با طلاق مواجه خواهد شد.
3⃣کاهش رنج های نا به جا؛
رنجهای نا به جا مانند رنج حسادت و کینه و بخل و...
4⃣بهره بردن از رنج ها؛
با مدیریتِ رنج، میتوان از رنجها بهره برد؛ «مثل مدیریت آبشار برای تامین انرژی» که در این صورت، رنج میتواند به عاملی برای رشد و لذتِ ما تبدیل شود.(الاغی که درچاهی افتاده بود و خاک رویش ریختند و او توانست نجات پیدا کند.)
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
✅فلسفه رنج(۲)👇👇👇
موضوع: #احکام_مسافر(۲)
#سفر_به_وطن
🔸یکی از مسائلی که در ماه رمضان پیش می آید سفر به وطن هست، سوال این است که آیا روزه در وطن های سابق انسان روزه صحیح است، به همین مناسبت چند نکته را توجه بفرمایید:
1⃣مكاني كه شرعا وطن انسان هست تا وقتي كه اعراض و ترک وطن نكرده به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای وطن باقي مي ماند و نماز و روزه كامل است اما اگر از وطن اعراض و ترك وطن كند يعني بعد از خارج شدن و رفتن از وطن تصميم بگيرد كه ديگر براي زندگي به آنجا برنگردد یا بداند كه ديگر نمي تواند برای زندگی و سکونت به آنجا برگردد، در اين صورت چنانچه برای دید و بازدید مسافرت کند نماز و روزه در آنجا كامل نيست مگر اینکه بخواهد ده روز بماند.
2⃣اگر انسان از وطن خودش خارج شده است ولی شک دارد که در آینده برای زندگی و سکونت بر می گردد یا نه، آنجا به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای وطن اوست و نمازش کامل است.
3⃣وطن پدر و مادر که فرزندان در آنجا ساکن نبوده اند و فقط در برخی از مناسبتهای خاص فرزندان به وطن پدر و مادر می روند، نماز برای فرزندان شکسته و روزه صحیح نیست.
خداوند فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را تعجیل فرماید، سلامتی مراجع عظام از جمله امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🔸در حدیث بسیار پرمعنائى از امام على بن الحسین(علیهما السلام) مى خوانیم:
" أَلرّاحَةُ لَمْ تُخْلَقْ فِى الدُّنْیا وَ لا لاِهْلِ الدُّنْیا،
راحتى و آسایش در دنیا و براى اهل دنیا وجود ندارد،
إِنَّما خُلِقَتِ الرّاحَةُ فِى الْجَنَّةِ وَ لاِهْلِ الْجَنَّةِ،
راحتى و آسایش تنها در بهشت است، و براى اهل بهشت!
وَ التَّعَبُ وَ النَّصَبُ خُلِقا فِى الدُّنْیا، وَ لاِهْلِ الدُّنْیا،
رنج و تعب در دنیا آفریده شده، و براى اهل دنیا.
📚«خصال صدوق»، جلد 1، صفحه 64،
👈دنیا لذت کده و راحت کده نیست؛اگر کسی گفت من می خواهم دنیایی بی رثدرد و رنج برایت درست کنم،بگو این ادرس بهشت است نه دنیا.
👈در دنیا شغل بدون سختی نمی توانی پیدا کنی.
👈اینکه اهل بیت(ع) توصیه کردند که از بیرون نانت را تهیه نکن و خودت درست کن به همین خاطر است که با پختن نان می توان فرزندان را با رنج دنیا آشنا کرد و در نتیجه تربیت درست کرد.
🔸همه در دنیا مشکل دارند؛
«آقايى در مسجد بالاى منبر گفت هر كس مشكلى دارد بلند شود همه بلند شدند به غير از يك نفر، گفت الحمد الله كه در ميان ما يك نفر مشكل ندارد، او هم صدايش را بلند كرد و گفت آقا پاى من شكسته والّا من هم بلند مىشدم.»
🔸فلسفه های رنج؛
1- تعریف انسان(شناخت خود)؛
یک فلسفۀ رنج، همین است: تعریف انسان این است که از یک علاقه صرفنظر کند و دیگری را انتخاب کند. انسان همیشه باید با یک علاقه مبارزه کند؛ مثلاً علاقۀ به جاه، علاقۀ به مال، علاقۀ به سلامتی و... ارزش انسان به همین است.
خود شناسی؛
جایگاه این علم؛
امیرالمؤمنین(ع):«مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدِ انْتَهَى إِلَى غَايَةِ كُلِّ [مَعْرِفَةٍ وَ] عِلْم»(عیون الحکم/ص434)
امام باقر(ع):« لَا مَعْرِفَةَ كَمَعْرِفَتِكَ بِنَفْسِكَ»(تحف العقول/ص284)
هیچ شناختی مانند خودشناسی نیست.
ارتباطش با اعتقادات؛امیرالمؤمنین(ع):«مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه»(غررالحکم/ص588)
ارتباطش با اخلاق؛
امام باقر(ع):«سُدَّ سَبِيلَ الْعُجْبِ بِمَعْرِفَةِ النَّفْسِ»(تحف العقول/ص284)
راه خودبینی را با خودشناسی ببند.
ارتباطش با عمل؛
امیرالمؤمنین(ع):«مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ جَاهَدَهَا»(عیون الحکم/ص453)
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
هدایت شده از مدافعین حریم ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #خودسازی(۳۰)👆👆👆
♦️♦️بدتر از گناه♦️♦️
◀️در محضر استاد رفیعی؛
1⃣استحقار(کوچک شمردن گناه)
2⃣افتخار
3⃣استبشار(شادی بر گناه)
4⃣اصرار
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
📝آدرس کانال مدافعین حریم ولایت👇👇👇
👈در ایتا
@rahbarjame
👈در سروش
@rahbarjame
👈در بله
@rahbarjame
👈در تلگرام
@rahbarjamee
✅فلسفه رنج(۳)👇👇👇
موضوع: #احکام_مسافر(۳)
قضای نماز شکسته
🔸مسافری که در سفر نمازش شکسته است چنانچه در سفر نماز را به صورت شکسته بخواند و سپس به وطنش برگردد، همان نمازی که در سفر خوانده کافی است.
📚رساله مراجع مساله 1367
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🔸فلسفه های رنج؛
1⃣ یک فلسفۀ رنج، همین است: تعریف انسان این است که از یک علاقه صرفنظر کند و دیگری را انتخاب کند. انسان همیشه باید با یک علاقه مبارزه کند؛ مثلاً علاقۀ به جاه، علاقۀ به مال، علاقۀ به سلامتی و... ارزش انسان به همین است.
خود شناسی؛
يار در خانه و ما گرد جهان مىگرديم آب در كوزه و ما تشنه لبان مىگرديم
*عَنْ عَبْدِاللهِ ابْنِ سَنانِ قالَ: سَألتُ اباعَبدِاللهِ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ الصّادِقَ عَلَیهِ السَّلامُ: فَقُلْتُ الْمَلائِکَةُ اَفْضَلُ اَمْ بَنُوآدَمَ
عبدالله بن سنان [از اصحاب امام صادق علیه السلام] نقل می کند: من از حضرت سؤال کردم که ملائکه افضل و بالاترند یا بنی آدم؟
فَقالَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ اَمیرُالْمُؤْمِنینَ عَلِی بْنُ اَبیطالِبٍ عَلَیهِ السَّلامُ اِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ رَکَّبَ فِی الْمَلائِکَةِ عَقْلاً بِلا شَهْوَةِ
پس حضرت علیه السلام فرمودند: امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام فرمودند به راستی که خداوند عزّوجلّ در وجود ملائکه عقل را آمیخت، بدون آن که شهوت برایشان قرار دهد
وَ رَکَّبَ فِی الْبَهائِمِ شَهْوَةً بِلا عَقْلٍ
و در وجود حیوانات شهوت را در آمیخت بدون آن که عقل برایشان قراردهد.
وَ رَکَّبَ فی بَنی آدَمَ کِلْتَیهِما
ولی دربنی آدم هر دو آنها را در هم آمیخت.
فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَیرٌ مِنَ المَلائِکَةِ
پس هر انسانی که عقل او برشهوتش غلبه کند او بهتراز ملائکه است.
وَ مَنْ غَلَبَ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّمِنَ البَهائِمِ
و هر انسانی که شهوت او بر عقل او غلبه نماید او از حیوان پستتر و شرّتر است.[بحار/ج60 ص299]
در این تفاوت امیرالمؤمنین(ع) سه موجود را در سه کفه قرار داد؛حالا اگر بخواهیم دو کفه درست کنیم که در یکی انسان باشد و در دیگری فرشته و حیوان باید بگوییم که انسان دارای علاقه ها و دوست داشتنی های مختلف است به خلاف فرشتگان که فقط یک علاقه دارند و بخلاف حیوانات که آنها هم چند علاقۀ مختلف با هم ندارند.
اما انسان در آنِ واحد دوست دارد استراحت کند و بخوابد و همچنین دوست دارند گرسنگی اش را برطرف کند و مبارزۀ بین راحت طلبی با رفع گرسنگی پیش می آید و در همان بین علاقه به ناموس و دینش را هم دارد و او حاضر است همان زمان به خاطر ناموسش و دینش،گرسنه بماند و راحت طلبی را کنار بگذارد و در او حس جاه طلبی و شهرت طلبی و دیده شدن دارد.
لذا برای انسان هست که انتخاب معنا پیدا می کند؛نهایت انتخاب حیوان این است که بر سر آخورش از رنگ علف کناری اش بیشتر خوشش می آید و می رود آنرا بخورد(همین)
پس این انسان است که انتخاب دارد و علتش وجود علاقه های مختلف است.
اساساً انسان طوری آفریده شده که بتواند ارزش تولید کند؛ نه اینکه مثل فرشتهها از همان اول، خودش خوب و ارزشمند باشد، یا مثل حیوان، بهخودیِ خود، همینگونه باشد و در همین سطح بماند. انسان تنها موجودی است که میتواند با انتخابِ خودش، ارزش بیافریند.
💠برای اینکه کسی «ارزشِ افزوده» تولید کند، باید چهکار کند؟ راهی جز این وجود ندارد که باید یک انتخابهای برتری انجام بدهد. انسان برای اینکه ارزشمندترین موجود و اشرف کائنات باشد باید «انتخاب» کند! اگر در انسان یک علاقه باشد و سر راهش مانعی نباشد همیشه همان را انتخاب میکند، در این صورت زندگی او با زندگیِ حیوان یا فرشته فرقی ندارد، چون آنها هم یک علاقه دارند و همان را دنبال میکنند.
انسان با رنج همزاد است؛«لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی کَبَد» (بلد/۴)
توجه؛ اگر از خدا بخواهیم رنجها را کلاً برطرف کند در واقع یعنی میخواهیم بمیریم! چون رنج را نمیشود از زندگی حذف کرد، لذا باید به استقبال رنج رفت. طبق روایت، مؤمن رنج کشیدن در راه خدا را دوست دارد. البته اگر علاقۀ برتر را بشناسیم خواهیم دید که گذشتن از علاقههای کوچک چندان رنجی هم ندارد.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
✅فلسفه رنج(۴)👇👇👇
#احکام_مسافر(۴)
🔸در سفر نافلههای ظهر و عصر و عشاء ساقط میشود و تنها خواندن نافلۀ عشاء رجاءً اشکال ندارد.(فقط نافلههای نماز روزانهای که در سفر شکسته خوانده میشوند ساقط شده)
(امام خمینی، تحریر الوسیله،۱۳۹۰ق، ج۱، ص۱۳۶.)
👈نافله در لغت یعنی کار مستحب و نیکو.
در اصطلاح فقهاء بیشترین استعمال نافله در نمازهای مستحبّی است.
🔸نافلهها، در غیر روز جمعه سیوچهار رکعت هستند:
👈نماز نافله ظهر: ۸ رکعت است. وقت نافله ظهر پیش از نماز واجب ظهر است.(بعد از اذان)
👈نماز نافله عصر: ۸ رکعت است. وقت نافله عصر پیش از نماز واجب عصر است.
👈نماز نافله مغرب: ۴ رکعت است. وقت نافله مغرب بعد از نماز مغرب است.
👈نماز نافله عشاء: ۲ رکعت است و یک رکعت حساب میشود. وقت نافله عشاء بعد از نماز عشاء است.
👈نماز شب: ۱۱ رکعت است. ۸ رکعت از آن به عنوان نماز شب، ۲ رکعت نماز شَفع و ۱ رکعت نماز وِتر است. وقت نافله شب از نصف شب تا اذان صبح است.
👈نافله صبح: ۲ رکعت است. نافله صبح پیش از نماز صبح خوانده میشود.
در روز جمعه به شانزده رکعت نافله ظهر و نافله عصر چهار رکعت اضافه میشود.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🔸مقدمه:
اگر انسان نداند که چرا در این دنیا رنج و سختی می کشد،کافر خواهد شد؛ چون فکر می کند دنیا بی حساب و کتاب است و مدیر و مدبری ندارد.
معرفی کتاب "توحید مفضل"
2⃣دومین فلسفه رنج،جلوگیری از فاسد شدن است.
امام صادق(ع) در حدیثی، سختیهای تهیۀ نان را متذکر میشود و حکمت آن را «جلوگیری از فساد» میداند و میفرماید: خدا تهیۀ نان را دشوار قرار داد، طوری که جز با تدبیر و حرکت بهدست نمیآید. اما چرا خدا تهیۀ نان را سخت قرار داد؟ برای اینکه انسان مشغول شود؛ و الا طغیان میکند و فاسد میشود! (جُعِلَ الْخُبْزُ مُتَعَذِّراً لَا يُنَالُ إِلَّا بِالْحِيلَةِ وَ الْحَرَكَةِ لِيَكُونَ لِلْإِنْسَانِ فِي ذَلِكَ شُغُلٌ يَكُفُّهُ عَمَّا يُخْرِجُهُ إِلَيْهِ الْفَرَاغُ مِنَ الْأَشَرِ وَ الْعَبَث؛ توحید مفضل/87)
ان جز با رنج و مشقت و تلاش و حركت به دست نمىآيد تا انسان[به كسب حلال مشغول شود و]به خاطر بيكارى و بطالت در سرمستى و فساد غوطهور نگردد.
یکی از عوامل بداخلاقیها در جامعۀ امروز این است که بچهها غالباً «سختیهای طبیعی» را لمس نمیکنند، لذا بعدها که در زندگی خود به مشکلی برخورد میکنند، میگویند: «چرا این مشکل پیش آمد؟!» یعنی انتظار دارند اصلاً مشکلی نداشته باشند!
در کانادا مدرسههایی هست که از صبح تا غروب، بچه را به جنگل میبرند، تا در شرایط سخت جنگل زندگی کنند؛ آنوقت همانجا ضمن همان سختیها هر چیزی بخواهند به بچهها یاد میدهند.
💠در ادامۀ روایت میفرماید: نمیبینید کودک را بهدست کسی میدهند که ادبش کند، درحالیکه هنوز توانایی یادگیری ندارد؛ برای اینکه بچه را از بازیکردن و بیهودگی مشغول کند، چون بازیِ بیربط و بیهوده هم به خودِ بچه ضرر میزند هم به بزرگترها! خدا هم انسان را(مانند همان کودک) با سختیها، مشغول کرده تا از بیکاری و طغیان و فساد دور شود. نگاه کنید به آدمهایی که در اثر رفاهزدگی فاسد میشوند! (أَ لَا تَرَى أَنَّ الصَّبِيَّ يُدْفَعُ إِلَى الْمُؤَدِّبِ...)
پیامبر(ص) میفرماید: خدا از جوان بیکار بدش میآید، به او غضب میکند «إنَّ اللَّه يُبغِضُ الشّابَّ الفَارِغَ» (محجّةالبيضا/7/131) ولی الان بیکاری برای جوانان ما-طبق قوانین کشور- سازماندهی شده است؛ به جوان دبیرستانی (بعد از 14سالگی) که انرژی و توان کارکردن دارد میگوییم: «بنشین فقط درست را بخوان!» اما فقط بخش کمی از وقت او صرف درسخواندن میشود و بقیه اوقاتش بیکار است.
نمیشود فقط به مردم بگوییم «فساد نکنید!» باید زمینۀ فساد را فراهم نکنیم؛ بیکاری، طبیعتاً تنپروری و فساد میآورد! با این نظام تربیتی، جوانان فاسد میشوند. دبیرستان تمامِ وقت و انرژی بچهها را نمیگیرد؛ درحالیکه میشود بچهها هم درس بخوانند هم کار کنند.
💠پیامبر(ص) درباره مؤمنی که شغل و حرفهای بلد نبود، فرمودند: «از چشمم افتاد!؛ سَقَطَ مِنْ عَیْنِی» (جامعالاخبار/139) و بعدش فرمودند: اگر مؤمن بیکار باشد، میخواهد از دین و ایمانش پول دربیاورد. (مثلاً میگوید: چون مؤمن و حزباللهی هستم در فلان اداره به من کار بدهید...)
امام باقر(ع) میفرماید: از مردی که برای زندگیِ دنیایش تنبل باشد بدم میآید، کسی که حال سختیکشیدن برای دنیا را ندارد، دربارۀ آخرتش تنبلتر است. (أُبْغِضُ لِلرَّجُلِ أَنْ یَکُونَ کَسْلَانَ عَنْ أَمْرِ دُنْیَاهُ... کافی/5/85)
سختیکشیدن به انسان طهارت روح میدهد و او را از فساد دور میکند؛ ساختار دنیا اینگونه است. اگر این حقیقت را بدانی اصلاً بدت میآید که به زحمت نیفتی؛ اگر برای معبود خودت به زحمت نیفتی، ناراحت میشوی!
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
هدایت شده از مدافعین حریم ولایت
32.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅شاه کلید ارتباط اجتماعی از زبان امام حسن عسکری(ع)👆👆👆
👌کوتاه و شنیدنی
♦️امام حسن عسکری(ع):
«التَّوَاضُعُ نِعْمَةٌ لَا يُحْسَدُ عَلَيْهَا.»(تحف العقول/ص489)
فروتنى و تواضع نعمتى است كه هيچ كس بدان حسد نورزد.
♦️امام عسکری(ع):
«مِنَ الذُّنُوبِ الَّتِي لَا تُغْفَرُ لَيْتَنِي لَا أُؤَاخَذُ إِلَّا بِهَذَا»(تحف العقول/ص487)
از جمله گناهان نابخشودنى اين است كه گفته شود: اى كاش جز بر اين گناه مؤاخذه نشوم.
🔸راهکارهای متواضع شدن؛
۱- اُذُن بودن
۲- تغافل
۳ و ۴-♦️امام حسن عسکری(ع):
«مِنَ التَّوَاضُعِ السَّلَامُ عَلَى كُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الْمَجْلِسِ.»(تحف العقول/ص487)
از نشانههاى فروتنى: سلام كردن به همه، و نشستن در پائين مجلس است.
♦️امام حسن عسکری(ع)؛
«مَنْ رَضِيَ بِدُونِ الشَّرَفِ مِنَ الْمَجْلِسِ لَمْ يَزَلِ اللَّهُ وَ مَلَائِكَتُهُ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ حَتَّى يَقُومَ.»(تحف العقول/ص486)
كسى كه به نشستن در پائين هر مجلس و محفلى تن دردهد، تا زمانى كه برخيزد خدا و فرشتگان پيوسته بر او درود فرستند.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
📝آدرس کانال مدافعین حریم ولایت👇👇👇
👈در ایتا
@rahbarjame
👈در سروش
@rahbarjame
👈در بله
@rahbarjame
👈در تلگرام
@rahbarjamee
✅فلسفه رنج(۵)
#احکام_مسافر(۵)
🔸کسی که بعد از رسیدن به هشت فرسخ و بیشتر، سی روز در محلی بماند و مردد باشد و باید نماز را شکسته بخواند ولی پس از سی روز باید نماز را تمام بخواند و اگر ماه رمضان است روزه اش را بگیرد.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🔸یکی از مسائل اساسی در بحث رنج و سختی های انسان این است که رنج های دنیا برای همه انسانها هست.
این مسئله به ظاهر ساده را ما نتوانستیم به نسل جوان منتقل کنیم که این شکاف نسلی به وجود آمده است.
برخی از جوانان امروز دوست دارند مهاجرت کنند و فکر می کنند که خارج از ایران رنج و سختی و مصیبتی یافت نمیشود!!!
👈سوئیس ۳۰ درصد صاحب خانه اند.(ایران ۶۶ درصد)
👈در کانادا میانگین انتظار مردم برای رسیدن به پزشک فوق تخصص،۵۳ هفته است.(دزدی ها)
👈در کره مردم یکی از مشکلاتشان این است که دارند دست یا پاهشون رو قطع می کنند تا بیمه بگیرند؛چون پول ندارند.
👈مادر بزرگهای کره ای چه کسانی هستند؟ عموم زنهای بالای ۶۵ سال اند که چون هیچی پول ندارند مجبورند به خاطر یک وعده غذایشان،تن فروشی کنند.
👈برج خلیفه عمارات،به خاطر اینکه زیر ساختهایش کامل نیست،فاضلاب برج خلیفه نمی تونه به فاضلاب شهری وصل بشه،کامیون میاد زیرش می ایستد و نجاسات میریزد داخلش.
آمریکا ۵۰ درصدشان گرسنه اند
🔸امام صادق(ع) می فرمایند:
روزي یکی از یاران پیامبر آن حضرت را به منزل خود مهمان و دعوت نمود، حضرت پذیرفت.( دُعِيَ النَّبِيُّ ص إِلَى طَعَام)
هنگامی که وارد منزل شد، دید که مرغی روي دیوار خانه تخم گذاشت و آن تخم از روي دیوار غلطید و در سینه دیوار بر روي میخی قرار گرفت، نه به زمین افتاد و نه، شکست!( فَلَمَّا دَخَلَ مَنْزِلَ الرَّجُلِ نَظَرَ إِلَى دَجَاجَةٍ فَوْقَ حَائِطٍ قَدْ بَاضَتْ فَتَقَعُ الْبَيْضَةُ عَلَى وَتِدٍ فِي حَائِطٍ فَثَبَتَتْ عَلَيْهِ وَ لَمْ تَسْقُطْ وَ لَمْ تَنْكَسِر)
پیغمبري از آن منظره تعجب کرد.(فَتَعَجَّبَ النَّبِيُّ ص مِنْهَا)
صاحب منزل گفت:یا رسول الله! از نشکستن این تخم مرغ تعجب می کنید؟(فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ أَ عَجِبْتَ مِنْ هَذِهِ الْبَيْضَة)
سوگند به آن خدا که شما را به حق به رسالت برانگیخته تاکنون هیچ بلا و ناگواري برایم پیش نیامده است؟( فَوَ الَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ مَا رُزِئْتُ شَيْئاً قَطٌّ)
حضرت فورا از جاي خود حرکت کرد و از غذاي او نخورد(فَنَهَضَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ لَمْ يَأْكُلْ مِنْ طَعَامِهِ شَيْئا)
و فرمود:«کسی که هیچ بلا و ناگواري نبیند، خدا به او کاري ندارد»(وَ قَالَ مَنْ لَمْ يُرْزَأْ فَمَا لِلَّهِ فِيهِ مِنْ حَاجَة)
(بحار/ج22 ص130-کافی/ج2 ص256)
🔸امام على عليه السلام:
"إذا رَأيتَ اللّه َ سُبحانَهُ يُتابِعُ علَيكَ البلاءَ
هرگاه ديدى خداوند سبحان پياپى بر تو بلا نازل مى كند
فقَد أيْقَظَكَ ،
هر آينه تو را بيدار باش داده است.
إذا رَأيتَ اللّه َ سُبحانَهُ يُتابِعُ علَيكَ النِّعَمَ مَعَ المَعاصي فَهُوَ اسْتِدراجٌ لكَ."
📚غرر الحكم : 4046 ـ 4047.
و چون ديدى خداوند سبحان، با وجود آن كه گناه مى كنى، پياپى به تو نعمت مى دهد، اين، براى غافلگير كردن [و به دام انداختن ]توست.
🔸امام صادق عليه السلام :
"إذا أرادَ اللّه ُ عزّ و جلّ بعبدٍ خيرا فأذْنبَ ذَنبا
هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد و از او گناهى سر زند،
تَبِعَهُ بنِقمَةٍ و يُذكِّرُهُ الاسْتِغفارَ ،
در پى آن گناه به مصيبتى گرفتارش مى سازد تا او را به ياد استغفار كردن اندازد.
و إذا أرادَ اللّه ُ عزّ و جلّ بعبدٍ شَرّا فأذْنبَ ذَنبا تَبِعَهُ بنِعمَةٍ لِيُنْسِيَهُ الاسْتِغفارَ و يَتَمادى بهِ ، و هُو قولُ اللّه ِ عزّ و جلّ : «سنَسْتدرِجُهُم من حيثُ لا يعلمونَ» [الأعراف : 182.]بالنِّعَمِ عند المَعاصي."
[بحار الأنوار : 67/229/41.]
و هرگاه خداوند بدى بنده اى را خواهد و از او گناهى سر زند، در پى آن بدو نعمتى مى بخشد تا آمرزش خواهى را از ياد ببرد و آن گناه را ادامه دهد. اين است فرموده خداوند عزّ و جلّ كه: «از جايى كه خود نمى دانند بتدريج آنان را فرو مى گيريم» يعنى با نعمت دادن به هنگام گناه.
🔸امام على عليه السلام :
"إذا رأيتَ ربَّكَ يُوالي علَيكَ البلاءَ فاشْكُرْهُ، إذا رأيتَ ربَّكَ يُتابِعُ علَيكَ النِّعَمَ فاحْذَرْهُ."
📚غرر الحكم : 4083 ، 4082.
هرگاه ديدى پروردگارت بلا از پى بلا بر تو نازل مى كند ، سپاسگزار او باش. و هرگاه ديدى نعمتهاى پروردگارت پياپى به تو مى رسد از او برحذر باش (بترس) .
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
✅فلسفه رنج(۶)
#احکام_مسافر(۶)
🔸برخی از موارد استثناء در احکام مسافر
1⃣تردید بعد از سی روز
2⃣مسافری که قصد دارد ده روز پشت سر هم در یک محل بماند.
3⃣کسی که برای کار حرام سفر کند باید نماز را تمام بخواند و روزه اش را (در ماه رمضان) بگیرد، و همچنین کسی که سفر او حرام است مثل اینکه سفر برایش ضرر داشته باشد یا زن بدون اجازه شوهر سفر رود (در غیر سفر واجب) و یا فرزند، سفرش سبب اذیت پدر و مادر باشد (در غیر سفر واجب) در چنین سفری نماز تمام است و روزه اش را در ماه رمضان باید بگیرد.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🔸امام صادق عليه السلام :
"المَصائِبُ مِنَحٌ مِنَ اللّه ِ "
[الكافي : 2 / 260 / 2 عن سعدان .]
مصيبت ها هديه هاى خداوندند.
3- تقویت روح و جسم
انسانهای راحت طلب و نازپرورده در دنیا و آخرت به جایی نمی رسند.
(نهج البلاغه/نامۀ 45؛تفاوت درختان بیابان با درختان کنارۀ جویبار)
«كَأَنِّي بِقَائِلِكُمْ يَقُولُ إِذَا كَانَ هَذَا قُوتَ ابْنِ أَبِي طَالِبٍ فَقَدْ قَعَدَ بِهِ الضَّعْفُ عَنْ قِتَالِ الْأَقْرَانِ وَ مُنَازَلَةِ الشُّجْعَانِ
انگار گويندهاى از شما مىگويد: اگر خوراك فرزند ابى طالب اين است پس ضعف و سستى او را از جنگ با هماوردان و معارضه با شجاعان مانع مىگردد!
أَلَا وَ إِنَّ الشَّجَرَةَ الْبَرِّيَّةَ أَصْلَبُ عُوداً
بدانيد درختان بيابانى چوبشان سختتر،
وَ الرَّوَاتِعَ الْخَضِرَةَ أَرَقُّ جُلُوداً
و درختان سرسبز پوستشان نازكتر،
وَ النَّابِتَاتِ الْعِذْيَةَ أَقْوَى وَقُوداً وَ أَبْطَأُ خُمُوداً»
و گياهان صحرايى آتششان قوىتر، و خاموشى آنها ديرتر است.
لذا اگر دقت کنید برای ساخت درب و پنجره از چوب های جنگلی استفاده می شود؛با اینکه نه باغبانی دارند و همچنین اغلب جنگلها بر روی کوه ها و دامنۀ کوه ها و در میان سنگلاخ ها هستند و از آب باران استفاده می کنند و شب و روز در مقابل طوفانها ایستادند.
منبع؛کتاب"سوگندهای پر بار قرآن"؛اثر آیت الله مکارم شیرازی،ص244)
💥مثال دو برادری که یکی در زمان فقر و دیگری در زمان ثروت بزرگ شده بود...
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
✅فلسفه رنج(۷)؛
#احکام_مسافر(۷)
🔸شرایط شکسته خواندن نماز؛
1⃣طی کردن مسافت شرعی(8 فرسخ) باشد
2⃣داشتن قصد پیمودن هشت فرسخ
3⃣برنگشتن از قصد پیمودن و هشت فرسخ
4⃣سفرش عبور از جایی که نماز در آن کامل است(وطن و قصد ده روز) نباشد.(سیستانی:در اینصورت باید نماز جمع بخواند)
5⃣سفرش معصیت نباشد.
6⃣خانه به دوش(عشایر) و کثیر السفر نباشند.
7⃣به حد ترخّص برسد.
💥معیار حد ترخص؛
#خامنه ای؛ نشنیدن اذان آخر شهر
#صافی؛ نشنیدن اذان آخر شهر+ دیده نشدن دیوارهای شهر
#سیستانی؛ندیدن اهل شهر
#مکارم؛ نشنیدن اذان آخر شهر+ ندیدن اهل شهر
💥طبق تحقیقات انجام گرفته حد ترخص از آخر شهر حدود ۱۳۵۰ متر می باشد.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
◀️هركه در اين بزم مقرّب تر استجام بلا بيشترش مى دهند.
نظير سخن پيامبر صلى الله عليه و آله :إذا أحَبَّ اللّهُ عَبدا اِبتَلاهُ بِعَظيمِ البَلاءِ»(الكافى، ج ۲، ص ۲۵۳)
هرگاه خداوند بنده اى را دوست بدارد، به بلاهاى بزرگ گرفتارش كند.
◀️انَّ الاِنسان لَیَطْغی اَن رَآهُ اِسْتَغْنی.(علق / 6 _ 7)
انسان طغیان می کند هنگامی که خود را بی نیاز می بیند.
◀️خدا ديرگير است ولى سخت گير است.
نظير سخن پيامبر صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهَ لَيُملي لِلظّالِمِ حَتّى إذا أخَذَهُ لَم يُفلِتهُ»(كنزالعمّال، ح ۷۶۱۰)
خداوند به ستمكار مهلت مى دهد، و آنگاه كه گريبانش را مى گيرد رهايش نمى كند.
✅آدم بی مزاحم پیدا نمی شود:
امام صادق عليه السلام :«ما كانَ و لا يَكونُ و لَيسَ بِكائنٍ مُؤمِنٌ إلاّ ولَهُ جارٌ يُؤذِيهِ و لَو أنَّ مؤمِنا في جَزيرَهٍ من جَزائِرِ البَحرِ لاَبتعَثَ اللّهُ لَهُ مَن يُؤذِيهِ»(الكافى، ج ۶، ص ۴۳)
هيچ مؤمنى نبوده و نيست و نخواهد بود مگر آنكه همسايه اى مردم آزار دارد. اگر مؤمنى در جزيره اى [تنها] باشد ، خداوند كسى را برمى انگيزد تا آزارش دهد.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
✅فلسفه رنج(۸)
#احکام_مسافر(۸)
تفاوت #حد_ترخص و #مسافت_شرعی
مسافت شرعی به مقدار فاصله هشت فرسخی از آخر شهر گفته می شود که مطابق تفاوت فتوایی که بین مراجع وجود دارد این فاصله بین 40 تا 45 کیلومتر (رفت و برگشت) تعیین شده که مطابق نظر امام خامنه ای این مسافت فاصله حدود ۲۰/۵ کیلومتری آخر شهر است که رفت و برگشت آن 41 کیلومتر می باشد.
و مراد از حد ترخص مقدار فاصله ای از شهر است که شخص مسافر در صورتی که از آنجا عبور کند و قصد طی مسیر به بیش از مسافت شرعی (که مقدار آن توضیح داده شد) را هم داشته باشد از آن فاصله به بعد شرعا حکم مسافر را دارد (مثلا نمازش شکسته است و اگر ماه رمضان است می تواند روزه را افطار کند.)
پس بطور کلی کسی که تصمیم دارد از وطن خودش حداقل تا مسافت شرعی سفر کند، چنانچه از حد ترخص بگذرد، با رعایت بقیه شرایط شکسته شدن نماز در سفر، نمازش را باید شکسته بخواند. (مثلا کسی که قصد دارد از اراک به قم برود چون فاصله ی این دو شهر بیش از مسافت شرعی است آن شخص بعد از دور شدن از شهر و فاصله گرفتن به مقدار حد ترخص شرعا مسافر است؛ ولی دقت کنیم که اگر کسی تصمیم ندارد به مقدار مسافت شرعی سفر کند، (مثلا می خواهد تا 10 کیلومتری وطن خویش برای کاری برود و دوباره به وطن بازگردد) دیگر عبور از تابلوی حد ترخص برای شکسته خواندن نماز اثری نداشته و نمازش در مسیر این رفت و برگشت کامل است.
نکات توضیحی و منابع:
(1) جهت اطلاع: مطابق نظر حضرت امام، مسافت شرعی در بلاد کبیره توجه شود و ارتباطی به تابلوها ندارد. (رساله مراجع ج1 م1319 ؛ عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر م 65 ؛ استفتائات حضرت امام ج1 س291 و 292)
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🔸شخصیت حضرت خدیجه(س)؛
🔰 حضرت خدیجه (س) هر چه که داشت به میدان آورد؛ اعتبار، آبرو، ثروت و امکانات خودش را، همه را به میدان این عشق الهی آورد و برای پیامبر عزیزمان یار فداکار بود.
در دوران صدر اسلام، نقش حضرت خدیجه (س) یک نقش فوقالعاده بوده است. حق است که عرض کنیم همهی امّت اسلامی تا قیامت مدیون حضرت خدیجه (س) هستند.
👈پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
" لَأنا لِفِتنَةِ السَّرّاءِ أخوَفُ علَيكُم مِن فِتنَةِ الضَّرّاءِ ،
به راستى كه من از فتنه خوشى براى شما بيمناكترم تا فتنه سختى.
إنّكُمُ ابتُلِيتُم بفِتنَةِ الضَّرّاءِ فَصَبَرتُم ، و إنّ الدنيا حُلوَةٌ خَضِرَةٌ .
شما به فتنه سختى درافتاديد و صبر كرديد، اما دنيا شيرين و فريبدهنده است.
📚الترغيب و الترهيب :4/184/74
4⃣ بیدار کردن انسان از خواب غفلت؛
اگر این مشکلات نبود غالب مردم در خواب غفلت عمیق فرو رفته و خدا و دین و پرستش و بندگی را فراموش می کردند.
لَعَلَّهُم یَرجِعُونَ(روم/41)؛ شاید (بسوی حق) باز گردند!
امام صادق(ع) می فرماید: لَوْ لَا ثَلَاثَةٌ مَا وَضَعَ ابْنُ آدَمَ رَأْسَهُ لِشَيْءٍ: الْفَقْرُ وَ الْمَرَضُ وَ الْمَوْت(نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص: 80)
«اگر سه تا بلا نبود،هیچ کس خدا را بنده نبود؛فقر و مریضی و مرگ»
لذا بلاها نعمتهای بزرگی هستند.
💥مىگويند خيابانها كه صاف است بيشتر خوابش مىبرد توى گردنه راننده خوابش نمىبرد يعنى زندگى يكنواخت خواب آور است.
🔸امام صادق(ع):«إِنَّ الْغَفْلَةَ مِصْطَادُ الشَّيْطَانِ وَ رَأْسُ كُلِّ بَلِيَّةٍ»(مصباح الشريعه- ص 99)همانا غفلت، دام صيد شيطان است و اساس هر فتنه و بليّه است.
💥یعنی همه بلاها وقتى به سراغ انسان مىايد كه غافل شود.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
✅فلسفه رنج(۹)
#احکام_مسافر(۹)
معیار محاسبۀ حد مسافت شرعی؛
#خامنه ای؛ ابتدای آن از آخر شهر مبدأ و انتهای آن از اگر برای نقطۀ خاصی سفر نکرده،ابتدای شهر مقصد ملاک است و اگر نقطۀ خاصی مد نظر است،همان نقطه مد نظر است.
#سیستانی؛ ابتدای آن از آخر شهر مبدأ(البته در بلاد کبیره،ممکن است آخر محله باشد)
و انتهای آن آخرین نقطۀ فر د در آن شهر یا روستاست.(نطقۀ مد نظر)
#صافی_و_مکارم؛ ابتدا و انتها به ترتیب اول شهر مبدأ و اول شهر مقصد است.
🔸بلاد کبیره:(شهرهای بزرگ)
👈آیت الله خامنه ای:فرقی میان شهر های بزرگ و کوچک نیست البته به شرط معین نکردن محلهی خاصی
👈آیت الله مکارم: تفاوتى میان شهرهاى بزرگ و کوچک نیست مگر اینکه محله به عنوان یک شهر مستقل محسوب شود مثل شمیران و شهرری.
👈آیت الله سیستانی:معیار صدق عرفی است(اگر انتقال از یک سوی شهر به سوی دیگر،سفر بر آن صدق کند،محاسبه مسافت آخر محله سکنای شما است.)
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
امام باقر(ع) می فرمایند: مَلَكَانِ هَبَطَا مِنَ السَّمَاءِ فَالْتَقَيَا فِي الْهَوَاء
دو فرشته از آسمان به زمین فرود آمدند، در بین هوا به هم رسیدند،
فَقَالَ أَحَدُهُمَا لِصَاحِبِهِ فِيمَا هَبَطْت
یکی از آنها به دیگری گفت: برای چه فرود میآیی؟
قَالَ بَعَثَنِيَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى بَحْرِ آيِلٍ أَحْشُرُ سَمَكَةً إِلَى جَبَّارٍ مِنَ الْجَبَابِرَة ِاشْتَهَى عَلَيْهِ سَمَكَةً فِي ذَلِكَ الْبَحْرِ
گفت: خداوند عزّوجل مرا به طرف دریای اهل ایل فرستاده، تا ماهیای را صید نموده و به یکی از ستمکاران برسانم؛ چه آنکه وی از خداوند متعال ماهی این دریا را تقاضا و درخواست نموده است.
فَأَمَرَنِي أَنْ أَحْشُرَ إِلَى الصَّيَّادِ سَمَكَةَ الْبَحْرِ حَتَّى يَأْخُذَهَا لَهُ
از اینرو حق جلّ و اعلی مرا مامور ساخته، نزد صیّادی که ماهیهای آن دریا را صید میکند رفته، و او را به صید ماهی دریای مزبور ترغیب کنم
لِيَبْلُغَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْكَافِرَ غَايَةَ مُنَاهُ فِي كُفْرِه
تا بدین ترتیب، حق عزّوجلّ آن ستمکار و کافر را به منتهای آرزویش برساند.
قَالَ الْآخَرُ لِصَاحِبِهِ فَفِيمَا بُعِثْتَ أَنْت
سپس او به رفیقش گفت: تو برای چه فرستاده شدی؟
َقَالَ بَعَثَنِيَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي أَعْجَبَ مِنَ الَّذِي بَعَثَكَ فِيه
گفت: خداوند عزّوجل مرا برای امری عجیبتر از آنچه ترا به آن مبعوث نموده فرستاده است.
بَعَثَنِي إِلَى عَبْدِهِ الْمُؤْمِنِ الصَّائِمِ الْقَائِمِ الْمَعْرُوفِ دُعَاؤُهُ وَ صَوْمُهُ فِي السَّمَاء ِلِأُكْفِئَ قِدْرَهُ الَّتِي طَبَخَهَا لِإِفْطَارِه
من مامورم به سراغ بنده مؤمنش که روزهدار و قائم اللیل است و دعا و روزهاش در آسمان معروف و مشهور میباشد، بروم و ظرف غذایی را که وی پخته و برای افطارش آماده کرده واژگون نمایم.
لِيَبْلُغَ اللَّهُ فِي الْمُؤْمِنِ مِنَ الْغَايَةِ فِي اخْتِبَارِ إِيمَانِهِ.
تا بدین وسیله، آزمایش نهایی ایمان او صورت گرفته باشد.
علل الشرایع/ج2ص465
5⃣ بازگشت به سوی خدا
خداوند برای اینکه بندگانش را به در خانه اش آورد و به آنها محبت کند،گاه آنان را مبتلا به مشکلاتی می کند.
وَ مَا أَرْسَلْنَا فىِ قَرْيَةٍ مِّن نَّبىٍِّ إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ(اعراف/94)
و ما در هيچ شهر و آبادى پيامبرى نفرستاديم مگر اينكه اهل آن را به ناراحتيها و خسارتها گرفتار ساختيم شايد
(به خود آيند، و به سوى خدا) بازگردند و تضرع كنند!
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
✅فلسفه رنج(۱۰)
#احکام_مسافر(۱۰)
🤔آيا مىشود در ماه رمضان مسافرت كرد؟ حكم روزه چگونه است؟
👈 همه مراجع: مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد ولى اگر براى فرار از روزه باشد، مكروه است.
📚توضيحالمسائل مراجع، م 1715 و 1703
🤔كسى كه در ماه رمضان مسافرت كرده، آيا علاوه بر قضا، بايد كفّاره هم بدهد؟
👈 همه: خير، تنها قضاى روزهها واجب است و كفّاره ندارد ولى اگر قضاى روزهها را تا ماه رمضان سال بعد به تأخير اندازد، به جهت تأخير، بايد براى هر روز يك مد طعام كفّاره بدهد.
📚توضيح المسائل مراجع، م 1705 وحيد، توضيح المسائل، م 3171.
🤔آيا مسافر مىتواند روزه مستحبى بگيرد؟
👈 امام، خامنهاى و نورى: خير، گرفتن روزه مستحبى در سفر جايز نيست مگر در مدينه طيبه كه براى بر آورده شدن حاجت، مىتواند سه روز، روزه مستحبى بگيرد و لازم است روز چهار شنبه، پنج شنبه و جمعه را اختيار كند.(1)
👈 بهجت، صافى و فاضل: خير، گرفتن روزه مستحبى در سفر جايز نيست مگر در مدينه طيبه كه براى بر آورده شدن حاجت، مىتواند سه روز، روزه مستحبى بگيرد و بهتر است روز چهار شنبه، پنج شنبه و جمعه را اختيار كند.(2)
👈 تبريزى، سيستانى، مكارم و وحيد: خير، گرفتن روزه مستحبى در سفر جايز نيست مگر در مدينه طيبه كه براى بر آورده شدن حاجت، مىتواند سه روز، روزه مستحبى بگيرد و احتياط واجب آن است كه روز چهار شنبه، پنج شنبه و جمعه را اختيار كند.(3)
پىنوشت
(1) امام، نورى، تقليقات على العروة، ج 2، شرايط صحة الصوم، الخامس دفتر: خامنهاى.
(2) فاضل، تعليقات على العروة، ج 2، شرايط صحة الصوم، الخامس بهجت، وسيلة النجاة، ج 1، م 1141 صافى، توضيح المسائل مراجع، م 1718.
(3) تبريزى، سيستانى، وحيد، منهاج الصالحين، الصوم، م 1026 مكارم، تعليقات على العروة، شرايط صحة الصوم، الخامس.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🔸آیا درست است که خداوند با زور و بلا،مردم را به سمت خود می کشاند؟
👌در بسیاری از جاها بله
🔸"یکی از نعمتهای خدا این سنت الهی است که خدای متعال همزمان با ارسال پیامبران، بلاهایی را نازل میکرد که باعث توجه به خدای متعال شود و رفع آنها را او بخواهند و همین امر زمینه بیشتری برای پذیرش دعوت انبیا علیهمالسلام فراهم کند؛ از جمله دو آیه زیر:
وَلَقَدْ أَرْسَلنَآ إِلَى أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ (انعام، 42)
وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّبِيٍّ إِلاَّ أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ (اعراف، 94)
توضیح آنکه: انسان در آغاز پیدایش همسطح حیوانات است ... و طبعاً گرایشهای حیوانی و علاقه به لذتهای مادی در او فعلیت دارد و ارضای آنها موجب دلبستگی بیشتر به آنها میشود و اغلب انسانها در معرض عواملی هستند که آنها را به حد حیوانیت تنزل میدهد... دلبستگی به دنیا و لذتهای آن گاهی به حدی میرسد که ادراکات فطری و عقلانی، حتی بیانات انبیا هم درست مورد توجه قرار نمیگیرد...این است که خداوند وقتی پیغمبری را میفرستد علاوه بر انذارها و تبشیرها هشدار عملی هم میدهد."
1398/12/15
https://mesbahyazdi.ir/node/7637
🔸تفاوت اجبار با اکراه
🔸اغلب افراد خوب به خاطر ترس از جهنم خوب شدند.
👈علي بن ابيطالب است که ميگويد:
الهي ما عَبَدْتُک طَمَعاً في جَنَّتِک وَ لا خَوْفاً مِنْ نارِک بَلْ وَجَدْتُک اهْلًا لِلْعِبادَةِ فَعَبَدْتُک «بحارالانوار، ج 41، ص 14»
👈در نهجالبلاغه انسانهای خوب به ۳ دسته تقسيم شده اند:
قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْک عِبادَةُ التُّجّارِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْک عِبادَةُ الْعَبيدِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ شُکراً فَتِلْک عِبادَةُ الْاحْرارِ.
گروهي براي احسانهاي خدا او را عبادت ميکنند، آنان بازرگاناناند. گروهي از ترس او را عبادت ميکنند، آنان بردگاناند. و گروهي از روي شکر عبادت ميکنند، اين گروه آزادگاناند.
🔸شهید مطهری:"ترس نمی گذارد بچه بدتر از این بشود."
👈آيا عامل ترس جزء عواملي است که بايد براي تربيت کودک يا تربيت اجتماع از آن استفاده کرد يا نه؟ جواب اين است: بله، ولي نه براي رشد دادن و پرورش استعدادها بلکه براي بازداشتن روح کودک يا روح بزرگسال در اجتماع از برخي طغيانها. يعني عامل ترس عامل فرونشاندن است؛ عامل رشد دادن و پرورش دادن استعدادهاي عالي نيست ولي عامل جلوگيري [از رشد] استعدادهاي پست و پايين و عامل جلوگيري از طغيانها هست.
📚تعلیم و تربیت در اسلام/ص۴۶
👈مثال شهید مطهری در آزادی معنوی اش در مورد کسی که به زور به او آمپول می زنند تا خوب شود.
🔸امام سجاد چوب علماء
🔸رانندگی ؛ ترمز و گاز(انذار و تبشیر)
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye