#یادداشت_مخاطبین
#کرونا
الان با توجه به گسترش کرونا پرهیز دادن مردم از محیطهایی مثل مسجد و نماز جماعت، هیئت و زیارت حرم معصومین چقدر درسته؟
آیا با عدم منع، بهخاطر تعصبات ارزشی داریم ملاحظات بهداشتی را زیرپا میگذاریم؟ یا اینکه، بهدلیل ملاحظات بهداشتی داریم اثرات ویژه امور ارزشی و اعتقادی را ندید میگیریم؟
کانال #سنگر_مسجد | @masjid_sangar
14.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عروسی_در_مسجد
👌 #کار_خوب مسجد امام رضا دانشگاه فردوسی مشهد که مراسم عقد دانشجویی را با انواع برنامههای متنوع و جذاب در مسجد برگزار کردند.
@soada_ir
کانال #سنگر_مسجد | @masjid_sangar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اینها تصاویری از حملات افراطیان هندو به مسجدی در آشوک نگر شهر دهلی است. همه به یاد تخریب مسجد بابری در سال ١٩٩٢ افتادند. اخبار گفت همزمان با دیدار ترامپ از هند، هفت نفر در درگیریها کشته شدند. همین. کی کشت؟ چرا کشت؟ و بعد این همه جنایت اسلامهراسانه را کجا باید صدا بزند؟ دولت هند هم موضع حق به جانب و بیطرفانه میگیرد که خب دعوای مذهبی است.
#یادداشت_مخاطبین
#اسلام_هراسی
کانال #سنگر_مسجد | @masjid_sangar
📌تقابل مناسک با کرونا؟!
✍ #محسن_مهدیان
هیئتها برقرار باشد؟ نمازجمعهها و نمازجماعت برگزار شود؟ حرمها چطور؟
پاسخ شما بله است. احتمالا معتقدید مراقبتهای لازم صورت گیرد و مناسک دینی تعطیل نشود. ممکن است پاسخ تان منفی باشد. احتمالا میگویید وقتی قرار شد تجمعات محدود شود حرم و نمازجمعه و مسجد و هئیت نیز خارج از این دستهبندی نیست.
اما فراتر از این بله و خیر، یک ملاحظه جدیتر هم وجود دارد.
یک زمان حضرت روح الله مجالس امام حسین را به خدمت شکلگیری یک حادثه بزرگ سیاسی به نام انقلاب کشاند. وقتی طاغوت بهوش شد و درصدد ممانعت برآمد، استاد عرفان امام حضرت آیتالله شاهآبادی طرح هیئتهای خانگی را کلید زد.
امام حسین همیشه بود. گریه و ندبه و عزاداری نشانه شیعه بود، اما خمینی کبیر قدرت گریه را به ظهور کشاند و از دل عزاداری و سینهزنی یک تحول سیاسی را در عالم رقم زد.
مسجد نیز. مسجد و نماز جماعت و دعا و نیایش همیشه تاریخ بوده است. اما حضرت امام از درون مسجد، جهاد و بسیج و خیریه را رقم زد. نه اینکه حاشیه نماز بود؛ خیر. معنای اقامه نماز را ارتقا بخشید؛ تعالی یافت تا یک قیام اجتماعی. اهل نماز شدند اهل کار خیر؛ شد صندوق جاوید بازار که با خوش فکری استاد عرفان امام شکل گرفت. شد مسجد قبا که محفل انقلابیون بود. شد مسجد جلیلی که سنگر مجاهدین بود. شد مسجد هدایت که محل هدایت انقلاب بود. شد مسجد سید عزیزالله و شیخ علی و امین الدوله که همه قیام های تهران را مدیریت میکرد. شد پایگاه بسیج و مأمن و محل صیانت و امنیت.
آمد و شد شبکهای عظیم مسجدی ها که اعزام داوطلبین روزهای مقدس را شکل میداد.
رهبرانقلاب میگویند اقامه نماز تنها برپایی نماز نیست. یعنی برقراری ذکر بر یک شهر؛ بریک دیار. یک امت را به ذاکری کشاندن و به یاد خدا بردن و به رفتار الهی رساندن، اقامه نماز است. شهرسازی براساس ذاکری؛ تا بهحال اقامه نماز را چنین یافته بودید؟
امروز، روز وزن کشی است. هرکس و هرجا و هرمکان با هرمناسکی هرچه اندوخته است امروز خرج کند. خرج مردم کند. انقلاب مناسک را به خدمت اجتماعی کشاند. مناسک را از پستوخانه ها درآورد و با آن یک تحول سیاسی و بیرونی را رقم زد. مناسک شدند انسانساز. شدند جامعهساز.
نقشها روشن است. نقش بگیریم با نام کرونا. امام جمعه و امام جماعت و ذاکر و واعظ نقش بگیرند. هرآنچه داریم به خدمت مردم ببریم و الله را به ظهور بکشیم. توحید را از بیرق هیئت تا سراسر شهر امتداد بخشیم. عالم را مجدد به تماشای کارآمدی مناسک بنشانیم.
حسین علیه السلام اینجاست؛ نماز اینجاست؛ توحید اینجا میان مردمست.
کانال #سنگر_مسجد | @masjid_sangar
👌 #کار_خوب مسجد حضرت رسول(ص) حصیرآباد اهواز که این روزها به بهترین شکل ممکن، تهدید ویروس کرونا را به فرصتی برای ارائه آموزش و خدمات بهداشتی در مسجد تبدیل کردهاند.
🔻گفتوگوی #وطن_امروز با حجتالاسلام سید عماد موسوی(امام جماعت مسجد) را از لینک زیر بخوانید.
https://b2n.ir/182397
کانال #سنگر_مسجد | @masjid_sangar
📌هم طرقبه و شاندیز و شمال و کوفت و زهر مار کرونا دارد هم مسجد!
قبل از #کرونا هم اینقدر دغدغه اماکن مقدس را داشتیم؟!
✍ #محسن_ذوالفقاری
همیشه سعی کردم یادداشتهایم را در مسجد بنویسم لذا چهارشنبه برای آماده کردن ستون هفتوانه ام در روزنامه قدس به مسجد محله مان رفتم. بعد از نماز متولی مسجد کنارم نشست و از کم شدن جمعیت نمازگزاران آه و ناله و شکایت میکرد و گفت: «من موندم طرقبه، شاندیز، شمال، بازار و کوفت و زهرمار کرونا نداره فقط همین مساجد کرونا داره که ملت اینقدر میترسند! قبلاً مسجد پناهگاه بود. سنگر بود. آخرالزمان شده بهخدا!» منم فرصت غنیمت شمردم و هرچه از این مسجد تو دلم بود سر این بنده خدا خالی کردم: «حاج آقا! از ماست که برماست! شما که اینقدر جوش جمعیت رو میزنید قبل از کرونا هم، همچین خبری نبود! نهایت یک دو صف بیشتر بود! زمانی میتونید از خالی شدن مسجد شکایت کنید که قبلش مسجد پر آدم بوده باشه! کاش قبل کرونا هم اینقدر نگران میبودید! بعدشم هم طرقبه شاندیز و شمال و به قول شما کوفت و زهرمار کرونا داره هم مسجد! مقایسه اینها با هم کاملاً اشتباس! مگه خود شما تفریح و خرید نمیرید؟! هرچیزی سرجای خودش! این مردم هستند که انتخاب میکنند. نمیگم مسجد باید تعطیل بشه. مسجد با رعایت مسائل بهداشتی باید کار خودش رو انجام بده. میخوام بگم قبل کرونا چهکار برای مسجد انجام دادیم که توقع داریم مردم مسجد بیان؟ اصلاً عبادت دستهجمعی چه جایگاهی در برنامههای مردم داره؟ حداقل به اندازه تفریح و خرید هس؟! تونستیم حداقل به این جایگاه حداقلی برسونیم؟! در ضمن مسجد سنگر هست ولی نه فقط سنگر حفظ جانمان! سنگر حفظ دینمان، ایمانمان، نفسمان و جامعهمان هست.»
حاج آقا که اصلاً از منِ همیشه ساکت که همیشه پای ثابت درد و دلهایش بودم توقع نداشت چنین با شور و عصبانیت جواب بدهم. دهانش هاج و واج باز مانده بود و مِن مِن کنان با کمال احترام ازم خواست از مسجد بیرون بروم تا درِ مسجد را ببندد و به کار و زندگیاش برسد! جلوی در از ایشان به علت حرف های تند و تیزم عذرخواهی کردم که پاسخ دادن: «جای عذرخواهی نیست. کاش که همه مثل تو صریح و دقیق نقدمون کنند! نه با کنایه و طعنه و... » از برخورد خوبشان خوشم آمد و تصمیم گرفتم بیشتر به این مسجد بروم و بیشتر با ایشان گپ بزنم. به منزل آمدم این بار یادداشتم را در منزل ولی برای مسجد نوشتم!
کانال #سنگر_مسجد | @masjid_sangar