فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷پیادهروی اربعین، حضور در جهانی گشودهتر🌷
💓 #استاد_طاهرزاده :
🖌در این پیادهروی حکایت حضور جهانیِ خود را که جهانی است غیر از جهان مدرن، به نمایش گذاردهایم.
جهان مدرن، جهان اربعینیِ ما را نمیشناسد تا آنچه هست را در آنتنهای خود گزارش دهند. زیرا عملاً جهان مدرن بیرون از تاریخی است که با انقلاب اسلامی در حال به ظهورآمدن است.
عمده آن است که ما بتوانیم در راهی که پیش آمده، آری! در راهی که پیش آمده قدم بگذاریم «خودْ راه بگویدت که چون باید کرد» و معنی اینهمه درکنارِ هم بودن به معنی واقعی آن برایمان روشن میشود.
🕌مکان: مسیر نجف به کربلا پیاده روی اربعین شهریور1401
👈کلیپ شماره پنج
#زیست_اربعینی
┄┅❅📀🖥📀❅┅┅
-------------------------<><>
🌼-|@matalebevijeh
-------------------------<><>
✅برنامه پیاده روی کاروان سراج ازنجف به کربلا
⏱ساعت هفت و نیم یکشنبه
12شهریوراز ابتدای وادی السلام شروع پیاده روی به
سمت کربلا طبق برنامه عمودها↙️
https://eitaa.com/matalebevijeh/14460
🍃🍃
🍃#استاد_طاهرزاده :
🖌 گویا ارادهای از طرف حضرت حق پیش آمده که پیادهروی اربعینیِ ما را برای هرچه بیشتر گسترده شدن آن، آن را معراجی و کیفی کند و وجه باطنی آن را بر وجه زمینی آن غالب گرداند، بدون آنکه بتوان از وجه زمینی آن چشم پوشید. آیا ما نیز میتوانیم کنار زائرین اباعبدالله«علیهالسلام» در پیادهروی اربعینی با هویتی کیفی و معراجی حاضر باشیم و عبوری را تجربه کنیم که بشر امروز به دنبال آن است تا آن انسانی بشویم که به دنبال آن است؟ به همان معنایی که معراج رسول الله«صلواتاللهعلیه وآله» دو مرحله داشت؟ مرحله سیر از مسجد الحرام به مسجد الاقصی و مرحله سیر از مسجد الاقصی تا قربی که در وصفش فرمود: «لى مع اللَّه وقت لا يسعنى فيه نبىّ مرسل و لا ملك مقرّب».
〰️〰️〰️〰️
#اربعین
〰️〰️〰️〰️〰️
@matalebevijeh
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
42.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥عنوان : کربلا و رازی که شهدا متوجه آن بودند در بستر «ایمان» و «امید»
🏴.اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
⏱پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
#استاد_اصغر_طاهرزاده
🗓جلسه نهم ( آخر)
📚 متن مورد بحث ↙️
https://eitaa.com/matalebevijeh/14422
https://eitaa.com/matalebevijeh/14210
🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺
☑️⬅️⬅️لینک دانلود با کیفیت بالا ↙️
https://aparat.com/v/4G8TE
⬅️ فایل صوتی 👈👈👈↙️
https://eitaa.com/matalebevijeh/14421
🔷لینک جلسه هشتم
https://eitaa.com/matalebevijeh/14463
#شهدا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
✅برنامه پیاده روی کاروان سراج ازنجف به کربلا
باز اربعین-2
https://eitaa.com/matalebevijeh/144602
#اربعین
حضور اربعینی ما و حضور در جهان دیگر.mp3
30.8M
.
.✅عنوان : حضور اربعینی ما و حضور در جهانی دیگر
🕌مکان: مسیر نجف به کربلا پیاده روی اربعین
.👤با حضور آقایان
#استاد_طاهرزاده
حاج آقاموسویان
سید هادی موسویان
گر بُوَد عمر، به میخانه رَسَم بارِ دِگَر
بجز از خدمتِ رندان نکنم کارِ دِگَر
خُرَّم آن روز که با دیدهٔ گریان بِرَوَم
تا زنم آب درِ میکده یک بارِ دگر
معرفت نیست در این قوم خدا یا مددی
تا بَرَم گوهرِ خود را به خریدارِ دگر
عافیت میطلبد خاطرم ار بگذارند
غمزهٔ شوخَش و آن طرهٔ طَرّارِ دگر
گر مساعد شَوَدَم دایرهٔ چرخِ کبود
هم به دست آورمش باز به پرگارِ دگر
راز سربستهٔ ما بین که به دستان گفتند
هر زمان با دف و نی بر سرِ بازارِ دگر
یار اگر رفت و حقِ صحبتِ دیرین ن
گر بُوَد عمر، به میخانه رَسَم بارِ دِگَر
بجز از خدمتِ رندان نکنم کارِ دِگَر
خُرَّم آن روز که با دیدهٔ گریان بِرَوَم
تا زنم آب درِ میکده یک بارِ دگر
معرفت نیست در این قوم خدا یا مددی
تا بَرَم گوهرِ خود را به خریدارِ دگر
عافیت میطلبد خاطرم ار بگذارند
غمزهٔ شوخَش و آن طرهٔ طَرّارِ دگر
گر مساعد شَوَدَم دایرهٔ چرخِ کبود
هم به دست آورمش باز به پرگارِ دگر
راز سربستهٔ ما بین که به دستان گفتند
هر زمان با دف و نی بر سرِ بازارِ دگر
یار اگر رفت و حقِ صحبتِ دیرین نشناخت
حاشَ لِلَّه که رَوَم من ز پِیِ یارِ دگر
هر دم از درد بنالم که فلک هر ساعت
کُنَدَم قصدِ دلِ ریش به آزارِ دگر
بازگویم نه در این واقعه حافظ تنهاست
غرقه گشتند در این بادیه بسیارِ دگر
#اربعین
⚜️@matalebevijeh
✅برنامه پیاده روی کاروان سراج ازنجف به کربلا
⏱ساعت هفت و نیم یکشنبه
12شهریوراز ابتدای وادی السلام شروع پیاده روی به
سمت کربلا طبق برنامه عمودها↙️
https://eitaa.com/matalebevijeh/14460
🍃🍃
💎#استاد_طاهرزاده🔻
🖌باز اربعین 3
باسمه تعالی
13- در این صحنههای اربعینی، گویا همه غیب به ظهور آمده و بر هر چه مینگری اشارهای است به امری که ظاهر نیست ولی در حرکات «خدّام» و «زوّار» به ظهور آمده. خداوندا! بر جان و جمال این پیرمرد که در حال چای ریختن است، چه چیزی به نمایش آمده که از بس فراحسی و متعالی است، مرا طاقت احساس آن نمانده است؟
14- چه کسی میگوید در این زمانه دیگر «حقیقت» قابل درک نیست و زمانه، زمانه پایان حقیقت است؟ ای کاش سری به اینجا در بین فرزندان اربعینی این تاریخ، میزد تا بنگرد در اینجا که همه با نظر به نور امام حسین«علیهالسلام» در نزد همدیگر حاضرند، چگونه حقیقت پیشاپیش در صحنه حاضر است و در هرجا حاضر میشوی، حقیقت زودتر از ما در آنجا سُکنی گزیده تا یک لحظه از آن محروم نباشیم. حتی در خانههای دور دست روستاهای اطراف این جاده و شوقی که صاحبان آن خانهها را جهت پذیرایی از زوّار اباعبدالله«علیهالسلام» فرا گرفته.
#اربعین
🇮🇷👇🇮🇷👇🇮🇷👇🇮🇷👇 ادامه⬅️
مطالب ویژه
✅برنامه پیاده روی کاروان سراج ازنجف به کربلا ⏱ساعت هفت و نیم یکشنبه 12شهریوراز ابتدای وادی السلام ش
15-ممکن است گمان کنی آنچه در زیارت اربعینی اباعبدالله«علیهالسلام» به صورت پیادهروی در میان است، همان سنت گذشته است؟ آری! همان سنت است، ولی آنچه در این زمانه اجرا میشود چیز دیگری است و هدفهای دیگری به میان آمده، در آن حدّ که میتوان گفت اگر آن اهداف به کلّی نفی نشدهاند ولی اگر در این تاریخ گام در این سفر گذاردهای، مییابی که آن اهداف به نوعی به اتمام رسیدهاند، تا حضوری دیگر تجربه شود.
16- اگر حضور اربعینی این سالها در عین حضور در سنت گذشتگان، اجرای جدیدی است با هدفی دیگر، پس نیاز به تعریف جدیدی دارد که انسانِ این زمانه بتواند حضوری را در خود احساس کند که گویا در همه جهان و در همه زمانها حاضر شده است، به همان معنایی که اگر در مشرق زمین است، در مغرب زمین هم حاضر باشد تا در جایگاه انسان آخرالزمانی خود را احساس کند.
17- انسان آخرالزمانی، انسانی است که با عالیترین حضور، در تاریخ خود ایستاده است، گویا ذات جدیدی از انسان است که نه گرفتار زمین است و نه آنچنان آسمانی است که زندگی زمینی را رها کرده، نه! انسانی است به وسعت حضور در زمین و آسمان و در رخداد اخیر اربعین حاضر شده تا خود را بیشتر احساس کند و بقیه همسفران را اعم از «خادم» و «زوّار» که هنوز در دیروز خود حاضرند، متذکر حضور امروزین و جهانیشان بکند و آیندهای که در پیش است.
18- حضور اربعینیِ این سالها، حضوری است برای برگشت خدا به مناسبات بشری که گمان کرده دیگر زمین جای ارزشهای آسمانی نیست. در این حضور است که انسان متوجه میشود باز ارزشهای معنوی همچنان در دسترس میباشند و قابلیت معیارشدن دارند در همین دوران که دوران بیارزششدن ارزشها است.
19- اگر خداوند یگانهای است که هیچ مخلوقی توانایی دسترسی به او را ندارد و «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْء» است، در تعجبم که چگونه این ناشناختهترین موجود چگونه در مسیر اربعینیِ این سالها این اندازه قابل دسترس شده، در میدانهایی که ایثار به اوج خود رسیده؟! مگر نه آنکه انسان با ایثار میخواهد از هر داشتنی آزاد شود تا در هیچشدن، خود را تجربه کند؟ آیا این ایثارها همان آینه خدا نیست که به ظهور آمده تا شما بیش از پیش با خدا آشنا و مأنوس شوید؟
20- اگر حضور خدا آنچنان بدیهی است که نیاز به واژهای برای تعریف و شناختن او نداریم، پس چگونه است که همواره در هر کاری میتوانیم او را احساس نماییم و به او استناد کنیم؟ به عنوان قابل اعتمادترین تکیهگاه و به یادآوردنیترین مطلوب. امری که در پیادهروی اربعینی این سالها به خوبی میتوان آن را تجربه کرد.
☑️🌷👈👈👈↙️باز اربعین-2
https://eitaa.com/matalebevijeh/14475
#اربعین
┄┅❅📀🖥📀❅┅┅
-------------------------<><>
🌼-|@matalebevijeh
-------------------------<><>
42.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تفسیر سوره مبارکه #قدر
https://lobolmizan.ir/sound/1265
#استاد_اصغر_طاهرزاده
🗓جلسه اول
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
🔖 عنوان : سوره قدر و حضور در زمان انفسی
📚 متن بحث↙️
https://eitaa.com/matalebevijeh/14442
🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺
⬅️⬅️ فایل صوتی 👈👈👈👇
https://eitaa.com/matalebevijeh/14441
لینک دانلود با کیفیت بالا 👇
https://aparat.com/v/xwC9V
💠عنوان: باز اربعین
https://eitaa.com/matalebevijeh/14475
https://eitaa.com/matalebevijeh/14476
#اربعین
41.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🎥 انسان آینده و هویت اربعینی او
▪️#استاد_طاهرزاده
📆 سه شنبه ١۶ شهریور
https://eitaa.com/matalebevijeh/7866
📚متن موردبحث
https://eitaa.com/matalebevijeh/14486
ویدئوی با کیفیت این جلسه را آپارات سها تماشا کنید🔻
https://aparat.com/v/sxdKP
#اربعین
@soha_sima
- انسان آینده و هویت اربعینیِ او.pdf
107.7K
✅#استاد_طاهرزاده
📖انسان آینده و هویت اربعینیِ او
https://eitaa.com/matalebevijeh/7874
#اربعین
#امام_حسین ع
🍃🍃
🍃🌸
🌸🍃https://eitaa.com/jozavatlobolmizan/435
🍃🍃🍃🍃🍃
May 11
ZOOM0058~1.mp3
29.46M
.
.✅عنوان : زیارت ائمه و نظر به مقام پیشاخلقتی خود
🕌مکان: مسیر نجف به کربلا پیاده روی اربعین عمود 1133
⏱زمان: جمعه 25شهریور1401 بعدازنمازمغرب وعشاء
📚 متن مورد بحث ↙️
https://eitaa.com/matalebevijeh/11567
#اربعین
🌾اشاره استاددرجلسه به⬇️
⚜️@matalebevijeh
جایگاه تاریخی ولایتعهدی حضرت رضا«علیهالسلام.docx
85.1K
📖 متن مورد بحث
🔖عنوان: زیارت ائمه و نظر به مقام پیشاخلقتی خود
🔮#استاد_طاهرزاده
🆔@matalebevijeh
💎#استاد_طاهرزاده🔻
📝 عنوان : حقیقت اربعین در نگاه رهبر معظم انقلاب
باسمه تعالی
بنگرید که چگونه رهبر معظم انقلاب نیم قرن پیش متوجه حقیقت تاریخی اربعین هستند، امری که این روزها به بلوغ خود نزدیک میشود.
حضرت آیتالله خامنهای در سال ۱۳۵۲ مصادف با روز جمعه ۲۰ صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن«علیهالسلام» در مشهد مقدس که به شرح و تفسیر خطبههای نهجالبلاغه اختصاص داشت، بهمناسبت تقارن با شب اربعین حسینی، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی اهمیت زیارت اربعین به شرح زیر فرمودند:
میدانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ بنده نمیدانم این روایت چقدر صحیح است، اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همین است که من گمان کردهام، واقعش هم این است که احتمال میدهم معنایش یکی از شقوق و احتمالات دیگری باشد که در این زمینه بیان میشود؛ امّا اگر این احتمال هم که من میگویم باشد، مؤیّد فراوانی دارد؛ «زیارة الاربعین».
👇🇮🇷👇🇮🇷👇🇮🇷👇 ادامه⬅️
مطالب ویژه
💎#استاد_طاهرزاده🔻 📝 عنوان : حقیقت اربعین در نگاه رهبر معظم انقلاب باسمه تعالی بنگرید که چگونه رهب
شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعهای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمیکردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزا متشتت در جریان بود.
مثل دانههای تسبیح یک رشته و یک نخ همه اینها را به هم وصل میکرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشتهها به آنجا متصل میشد. قلبی بود که به همه اعضا فرمان میداد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود.
همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را میدیدند. اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه«علیهمالسلام».
این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنبالهروی عاشورای حسین است. این هم که میبینی همه جا این تپشهایی که در شیعه مشهود شده، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعلههایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جانها و روحها رسیده. انسانها را به گلولههای داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.
بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بینالمللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطرهانگیز است آن سرزمین. سرزمین خاطرهها است، خاطرههای باشکوه، خاطرههای عزیز، سرزمین شهدا، مزار کشتهشدگان راه خدا، اینجا جمع بشوند تشیع، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند.
اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنبالهگیری از راهی است که از ائمه هدی«علیهمالسلام» به ما ارائه دادند.
#زیست_اربعینی
┄┅❅📀🖥📀❅┅┅
-------------------------<><>
🌼-|@matalebevijeh
-------------------------<><>
May 11
Qadr-2سوره قدر و حضور در زمان انفسی.mp3
25.06M
📖 تفسیر سوره مبارکه #قدر
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿۱﴾
وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴿۲﴾
لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿۳﴾
تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ ﴿۴﴾
سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿۵﴾
•┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈
📎جلسه دوم
💓 #استاد_طاهرزاده
📆 تاریخ :(1402/6/4)
🔖 عنوان : زندگی در زمان اَنفسیِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ
📚 متن بحث↙️
https://eitaa.com/matalebevijeh/14500
🕌سه راه سیمین مسجد الانبیا
https://nshn.ir/21_bZlKJQxl2Nb
🎥 👈👈فایل تصویری ↙️
https://eitaa.com/matalebevijeh/14540
⏭لینک جلسه قبلی #قدر(1) : 👇🏻
https://eitaa.com/matalebevijeh/14441
🌾اشارات⬇️
💠عنوان: باز اربعین ↙️
https://eitaa.com/matalebevijeh/14531
⬅️بیانات رهبر انقلاب اسلامی در مراسم سیوچهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمهالله)↙️
https://eitaa.com/matalebevijeh/13854
🔘@soha_sima
🔘@matalebevijeh
🔘🏴🔘🏴🔘🏴🔘
زندگی در زمان اَنفسیِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ-کامل.pdf
149.2K
📝 عنوان: زندگی در زمان اَنفسیِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ
#استاد_طاهرزاده
✅کانال مطالب ویژه:
🖋آقای دکتر حمید ابدی، امروز صبح یادداشتی با عنوان «زنده باد دولتِ بیگفتمان آیا از بیگفتمانی دولت سیزدهم میشود استقبال کرد؟» یادداشتی است خواندنی ،خوب است رفقا در جریان آن یاد داشت قرار گیرند و استقبالی که#استاد_طاهرزاده از آن یاد داشت داشتند ومتنی که مرقوم فرمودند.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
🔅زنده باد دولتِ بیگفتمان
💡آیا از بیگفتمانی دولت سیزدهم میشود استقبال کرد؟
[1 از 3]
🖊حمید ابدی
🔸دولت سیزدهم را دولتِ بیگفتمان میدانند و من در این نوشته کوتاه، بنا به دلایلی، در صدد همراهی با «وضعیت بیگفتمانی» این دولت هستم. شرایط امروز جهان و ایران را به گونهای مییابم و میفهمم که اقتضای آن، بیگفتمانی است؛ به عبارت دیگر، اگرچه به طور کلّی، بیگفتمانی، وضعیت مطلوبی نیست، اما در شرایط کنونی، بیگفتمانی مزیّت دولت سیزدهم است. ما چون «دولتهای گفتمانی» را با تجربه تاریخیِ دولتهای پنجم تا دوازدهم میفهمیم، به خاطر عادات ذهنی تهنشینشده، قدری با این وضعیت خلاف آمد عادت، غریبهایم و زبان به نقد آن میگشاییم. آیا نمیتوانیم تجربه دولتهای گفتمانی گذشته را با نظری انتقادی مورد توجّه قرار دهیم؟
مطالب ویژه
✅کانال مطالب ویژه: 🖋آقای دکتر حمید ابدی، امروز صبح یادداشتی با عنوان «زنده باد دولتِ بیگفتمان آیا ا
🔹اگر بخواهیم واژه گفتمان را با دقّت و حسّاسیت به کار ببریم، دولتها شاید در بستر یک گفتمان شکلیافته، بتوانند به نشر و بسط آن گفتمان کمک کنند، امّا هیچگاه منشا گفتمانی نبودهاند. در تجربه تاریخی سه دهه پس از جنگ، مطابق دیدگاه رهبری، تنها دو گفتمان «عدالت» و «تولید علم» امکان پذیرش اجتماعی در جمهوری اسلامی را یافته است و از قضا هر دو گفتمان، بیش از آنکه منشا «دولتی» داشته باشد، منشا «دانشجویی و دانشگاهی» داشت؛ یعنی سرآغاز و نقطه تولّد آن دولت مستقر نبود، اگرچه دولت مستقر در در بسط و تثبیت آن نقشآفرینی جدّی داشت. به استثنای این موارد، کدام دولت در جمهوری اسلامی ایران توانست طی یک تجربه هشت ساله، گفتمانی را به اجماع عمومی مردم یا نخبگان ایران برساند؟ در تقسیم کار واقعی شکلیافته در جمهوری اسلامی، دولتها گفتمانساز نبودهاند و اگر قدمی برای تغییر گفتمان عمومی کشور برداشتهاند، از عهده چنین کاری بر نیامدهاند.
🔸«گفتمانهای دولتساخته»، همواره با ارایه روایتی از نیاز و ضرورت خاصّی را که در یک برهه زمانی در کشور شکل گرفته بود، پاسخ آن نیاز را در شعار و مجموعهای از گزارهها صورتبندی کردهاند. دولت پنجم، ضرورت و نیاز به سازندگی را در شکل خاصّی از «توسعه تکنوکراتیک» پاسخ داد؛ دولت هفتم، جامعه به تنگ آمده از قفس آهنین تکنوکراسی را به «توسعه سیاسی» و خوانش خاصّی از آزادی فراخواند؛ دولت نهم که در پیِ گفتمان عدالت برآمده بود، در ادامه راه خود (در دولت دهم)، تصوّر میکرد میتواند با «مکتب ایرانی» شکافهای سیاسی و اجتماعی آن روز را التیام بخشد؛ دولت یازدهم در شرایط تحریم اقتصادی که جامعه آن را نشئتگرفته از فقدان خرد سیاسی در سیاست خارجی و ستیز با غرب میفهمید، خوانش خاصّی از شعار «اعتدال» و «تدبیر» را بر سر دست گرفت؛ این تجربهها اگرچه سطحی از تاثیر بر ریلهای اداره کشور بر جای گذاشتهاند، اما هیچیک موفق به استقرار گفتمانی در کشور نشدهاند.
🔹دولتها همواره در صدد «برساخت» گفتمانی بودهاند که در رویارویی با واقعیت جمهوری اسلامی و جامعه ایران، به علت ناسازگاری با بافت جمهوری اسلامی و جامعه ایران، در نهایت با پنجهکشیدن به صورت حاکمیت و جامعه ایران و زخمی و خسته شدن خود دولتها فیصله یافته است. ما همواره با دولتهایی رو به رو بودهایم که خسته و زخمی و زخمزده، صحنه را به دولت بعد واگذار کردهاند. البته جمهوری اسلامی راه خود را بر روی مخروبه گفتمانهای دولتساخته، پیش برده است و شعار اصلی هر دولت را به گونهای استحاله و در خدمت خود به کار گرفته است. سازندگی، آزادی، مردمسالاری، عدالت و اعتدال هنوز در متن جمهوری اسلامی حاضرند، امّا نه به معنایی که دولتها در صدد برساخت آن بودهاند.
🔸دولت سیزدهم در شرایطی بر سر کار آمد که نوعی سستی و زوال در آرایش سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور پدید آمده و همزمان نشانهها و جوانههای نوعی نظم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جدید ظاهر شده است. وضعیت زمانی بغرنجتر میشود که توجّه کنیم، نظم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان پیرامون ایران نیز در سراشیبی زوال قرار گرفته و نشانههای نظم جدید ظاهر شده است. فهم اینکه روند تحوّلات و برآیند نیروهای کنشگر صحنه، در ایران و جهان، رو به چه سمتی است، بسیار دشوار شده و دولت سیزدهم در چنین شرایطی «بیشعار» و «بیگفتمان» به میدان آمده است. در وضعیت امروز ایران و جهان، کسی را سراغ ندارم که ادّعایی در باب اشراف و تسلّط بر روند تحوّلات داشته و یا روایتی عرضه کرده باشد. به جز احتمالات و گمانههایی اجمالی و پراکنده، «روایت» پرقدرتی از روند تحوّلات وجود ندارد. این خلا روایت، نه از سر ضعف داده، اطلاعات یا قدرت تحلیل تحلیلگران، بلکه از پیچیدگی درک معادله تغییرات حکایت دارد.
ادامه ⬇️⬇️