eitaa logo
مطرا
12.3هزار دنبال‌کننده
469 عکس
169 ویدیو
16 فایل
⚜️مطرا؛ مرکز طراحی راهیان نور انقلاب اسلامی ‌ 🔰 مجموعه‌ای دانش‌بنیان در حوزه راهیان نور، به همت جوانان انقلاب اسلامی 🇮🇷 مطرا برای تحقق راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی به میدان آمده است. 🔹راه ارتباطی: @matra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜️ضرورت ارتقاء و تحول فناوری زیارت‌بنیان راهیان‌نور 🔰بخش دوم؛ ضرورت ارتقاء راهیان‌نور از منظر شناخت و برنامه‌ریزی 🔹در یادداشت پیشین به ضرورت ارتقاء راهیان‌نور به عنوان یک پدیده گفتمان‌ساز پرداختیم و مشخص شد ماهیت راهیان‌نور به عنوان یک پدیده گفتمان‌ساز و اجتماعی می‌طلبد که راهیان نور رشد و تعالی یابد و این موضوع اساس و پایه پدیده‌های اجتماعی است. در این بخش به ضرورت‌های ارتقاء راهیان‌نور از سایر مناظر می‌پردازیم. 🔸مطالبه مقام معظم رهبری مدظله‌العالی مقام معظم رهبری به عنوان سکاندار جامعه فرهنگ‌بنیان به طور قطع، تمرکز ویژه‌ای بر پدیده‌های فرهنگ‌بنیان در جامعه دارند و این موضوع نیز به لحاظ شأن رهبری ایشان در راستای حفظ جهت انقلاب اسلامی است. تمامی موضوعاتی که باعث حفظ و ارتقای جهت انقلاب اسلامی می‌گردند مورد اهتمام ایشان قرار دارد. ایشان در دیدارهای مختلف به ارتقاء و تعالی راهیان‌نور از مسئولین و دست‌اندرکاران راهیان‌نور امر فرمودند که یکی از این دیدارهای مهم در تاریخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ بوده است. 🔹کاهش کارآمدی راهیان نور در فعالیت‌های فرهنگی کشور بازخوانی تجربی حاصل از برگزاری راهیان‌نور نشان می‌دهد، کارآمدی این فعالیت برخلاف بسیاری از برنامه‌های فرهنگی بالا بوده و تداوم آن نیز نشان از اهمیت و جایگاه آن که ثمرات زیادی برای انقلاب اسلامی داشته و امری پرخیر و برکت در طول این سال‌ها بوده است؛ اما علیرغم این اثرات، بنا بر نظر کارشناسان (خاص بیش از ۲۰۰ مصاحبه مطرا از کارشناسان موثر راهیان‌نور) در این سال‌ها رشد اثرگذاری آن سیر نزولی به خود گرفته است. همچنین طبق گزارش‌های منتشر شده از ارزیابی راهیان نور دانشجویی در سال های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ توسط مطرا، وضعیت راهیان‌نور در سال‌های اخیر با چالش‌های جدی روبرو بوده است و کاهش تأثیرات فرهنگی و رغبت حضور زائرین دانشجویی حاصل برآیند این کاهش کارآمدی بوده است. 🔸روزمرگی و تردید در کارایی عملیات راهیان‌نور یکی از عوامل اصلی در انحراف فعالیت‌ها را می‌توان عدم شناخت متأخرین از علل ایجاد یک عملیات و ضرورت‌های آن برشمرد که با معرفت‌شناسی دیگری سراغ این کار می‌روند و این معرفت‌شناسی‌های متعدد باعث ایجاد جهت‌گیری‌های متعدد در برنامه‌ریزی می‌شود. عدم توجه به مدل و بنیان‌های نظری، کار را از یک امر جریانی و گفتمانی تبدیل به یک روزمرگی اجرایی می‌کند که در نسل‌های بعدی درباره ضرورت‌های آن به تردید نیز می‌افتند، که چرا باید زمان و انرژی صرف چنین اقداماتی بشود؟ و یا با گذشت زمان چنین هزینه‌هایی کارایی لازم را دیگر ندارد؟ و ادعای اینکه توجیه درستی برای ادامه آن نداریم؛ درصورتی که درک درستی از مبانی، ماهیت و مختصات این پدیده ایجاد نشود، به واسطه برخورد التقاطی از فهم دقیق آن محروم خواهیم شد. انتقال نسلی راهیان‌نور و حفظ هویت آن در طول سالیان بعد تغییر نسل در سه دهه گذشته نیازمند انتقال درست نگاه معرفت‌شناختی و مدل صحیح عملیات راهیان‌نور از نسل اول به نسل حاضر است، به‌ صورتی که با توجیه درست و برگزاری دوره‌های آموزش و تعالی می‌توان نسل‌ها را با فهم دقیق وارد این چرخه کرد و نظام کارشناسی توانمندی ایجاد کرد. 🔹موارد مطرح شده تنها گوشه‌ای از ضرورت‌هایی است که ایجاب می‌کند تا راهیان‌نور تعالی یافته و نوبه‌نو شود. ♦️در یادداشت‌های بعدی به نوع ورود و طراحی برای تحول راهیان‌نور خواهیم پرداخت. 🖋روح الله میری – کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️گلوگاه کجاست؟؛ خرمشهر حیات صدام است 🔰پس از اتخاذ نگرش «پیوستاری-گفتمانی» و توجه به دستگاه تحلیل مبتنی بر دوگانه «محاسبات توحیدی-غیرتوحیدی»، نیازمند توجه به مولفه‌ای دیگر برای شناخت درست دفاع‌ مقدس با طرح این سوال هستیم که «محور تحلیل» کدام اتفاق یا نقطه زمانی در آن «آزمایشگاه عظیم تجربه‌ها» است؟ 🔹برای پاسخ به این سوال لزوم توجه به بیان امام و فرمانده حاضر انقلاب اسلامی در سال 1395 در دانشگاه امام حسین علیه‌السلام بسیار قابل اهمیت است؛ آنجا که ایشان می‌فرمایند «خرمشهرها در پیش است». چرا «خرمشهر» مهم است و رهبر انقلاب توجه همه را به آن جلب می‌نمایند؟ 🔸برای پاسخ به این سوال باید به سراغ دست‌نوشته‌های طراح آزادسازی خرمشهر برویم که اینگونه می‌نویسد: «ما باید ریشه‌های حیات صدام را بخشکانیم، خرمشهر حیات صدام است» 🔹آری این‌ها سخنان معجزه انقلاب اسلامی شهید حسن باقری است که توجه همه را در زمانی که نظام اولویت‌بندی برای اداره جنگ وجود ندارد، به یک نقطه جلب می‌کند و آن هم «خرمشهر» است و به عبارتی «گلوگاه» اصلی جنگ را به جهت تمرکز حداکثری بر روی آن، «خرمشهر» معرفی می‌کند و معتقد است که اگر خرمشهر از دست جریان رژیم بعث آزاد شود، زندگی و حیات صدام و صدامیان به خطر می‌افتد و آنگاه که رگ حیات دشمن زده شود، کارش تمام می‌شود. 🔸«خرمشهر» را به عنوان محور تحلیل دوران دفاع مقدس می‌توان در نظر گرفت چرا که هم نقطه حیاتی برای رژیم بعث و حامیانش بوده و هم به‌ لحاظ جغرافیایی، نظامی، لجستیکی، اقتصادی و زیست‌محیطی برایش مهم بوده، تا آنجا که بر روی دیوارهایش نوشته بود «جئنا لنبقی – آمده‌ایم بمانیم» و هم برای ما یک نقطه حیاتی و راهبردی است. 🔹وقتی «خرمشهر» را به عنوان محور تحلیل در نظر می‌گیریم، آن وقت می‌توانیم سه سوال را مطرح نماییم: الف. چه تصمیمات و اتفاقاتی منجر به سقوط خرمشهر و افتادن آن به دست رژیم بعث شد؟ ب. چه الگوی مدیریتی – عملیاتی منجر به آزادسازی خرمشهر و بازپس‌گیری آن شد؟ ج. پس از آزادسازی خرمشهر نحوه ادامه و اداره جنگ چگونه می‌شود؟ 🔸حال که تکلیف ۳گانه «دستگاه نگرش، دستگاه تحلیل و محور تحلیل» برای رجوع به دفاع مقدس به جهت شناخت صحیح آن مشخص شده است، وقت آن است تا سوال دیگری را مطرح نمود: «تاریخ ۸ ساله دفاع مقدس را به چند برهه زمانی مشخص می‌توان تقسیم نمود؟» 🖋محمد علیان – کارشناس نظام محتوایی راهیان نور 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
"بسم الله الرحمن الرحیم" یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ 🌸بهار پیوندی دوباره، با سرآغاز حیات و جوشش است. دگربار زندگی و بالندگی؛ و این خود تلنگری است در آغاز هر سال، برای حرکتی دوباره در مسیر کمال؛ نمادی است برای تغییر از انفعال به تکاپو؛ جلوه‌ای از سرسبزی بیرونی‌ست که نشاط و سرزندگی درونی را در پی خواهد داشت. ⚜سال ۱۴۰۲ هجری شمسی را خدمت همراهان محترم و بزرگوار مطرا تبریک عرض می‌کنیم. 🍃ا‌ن‌شاءالله سال پرخیر و برکتی داشته باشید. 🕊به امید ظهور حضرت صاحب‌الزمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در سال جدید، ان‌شاءالله 🌷شهید ظهیر شکری گرجان: "امروز که روز عید می‌باشد و سال نو می‌گردد، تمام دنیا در نظرم به ارزش یک مشت خاک کشورم و مصلحت دینم نیست و آنچه به جرأت و شهامت می‌توانم برایت و قلب پر مهرت نثار نمایم این است که جان و روحمان در کالبد جسم مادی‌مان، امانتی از جانب پروردگار است که دیر یا زود به امر الله به سویش پر می‌کشد و چه بسا بهتر است این روح در راه الهی طی طریقت نماید." 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️شعار سال ۱۴۰۲؛ "مهار تورم، رشد تولید" 🔰مقام معظم رهبری مدظله‌العالی: «یکی از اشکالات مهمّی که ما داریم، این است که روی راه‌های مشارکت مردم فکر نکرده‌ایم. من همین جا به مسئولین محترم، به صاحب‌نظران اقتصادی، به کسانی که علاقه‌مند به سرنوشت کشورند توصیه میکنم بنشینند راه‌های مشارکت عموم مردم در مسائل اقتصادی را پیدا کنند. هر جا مردم وارد شده‌اند ما پیشرفت کرده‌ایم. در دفاع مقدّس مردم وارد شدند، ما پیروز شدیم؛ در مسائل سیاسی کشور مردم هر جا وارد شدند ما پیروز شدیم؛ در مسائل اقتصادی هم همین جور است؛ [اگر] مردم وارد بشوند، آحاد مردم وارد بشوند، ما پیروز خواهیم شد، موفّق خواهیم شد؛ منتها مردم چه جور وارد بشوند؟ باید نقشه‌ی ورود مردم در حوزه‌ی اقتصادی را به مردم نشان داد.» ١۴۰۲/۰۱/۰۱ ♦️همراه ما باشید با نوروزی مطرا 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️دفاع‌مقدس، بستر عینی و جامع استخراج «راهکا‌رهای مشارکت مردم» برای حل مشکلات اقتصادی 🔰امام جامعه و فرمانده جنگ این روزهای ما، در سخنرانی آغاز سال در جوار حرم مطهر رضوی، به موضوع تحول در جامعه پرداخته و آن را با دوگانه تقویت نقاط‌قوت نظام‌ اسلامی و برطرف نمودن نقاط ضعف تبیین نمودند. در این بین پیرامون نقاط ضعف، ایشان بر روی موضوع محوری «اقتصاد» و مشکلات برآمده از آن تمرکز کرده و این بار به ریشه‌یابی پیرامون علت‌های این موضوع پرداختند. 🔹در سیر منطقی مسئله شناسی ایشان، یکی از موضوعات مهم «عدم تفکر بر روی راه‌های مشارکت مردمی» است که از مسئولین، صاحب‌نظران اقتصادی و کسانی که علاقه‌مند به سرنوشت کشور هستند می‌خواهند که بر روی این موضوع «بیندیشند». ایشان در عین توصیه برای اندیشیدن بر روی این موضوع، چند بستر اندیشه‌ورزی برای آن را هم مطرح می‌کنند که یکی از این بسترها «آزمایشگاه عظیم تجربه‌ها» یعنی «معدن طلای دفاع مقدس» است. 🔸دفاع مقدس یکی از بسترهای جامع و عینیت‌یافته نقش‌آفرینی مردمی و پیشرفت حاصل از آن است که اگر از این زاویه به آن نگاه کنیم، آن وقت سوال اصلی این است که: برای تفکر و اندیشه‌ورزی به جهت استخراج «راهکارهای مشارکت مردمی» برای حل مشکلات امروزمان بخصوص در حوزه اقتصاد، مبتنی بر مکتب دفاع مقدس مولفه‌ها و الزامات اساسی چیست؟ 🔹 برای شروع و پاسخ به سوال مطرح‌شده، به سراغ جلسه ای در ۲۳ دی‌ماه ۱۳۵۹، باحضور فرماندهان وقت ارتش و سپاه در اهواز برویم، در این جلسه که آیت‌الله‌ خامنه‌ای به‌عنوان نماینده امام‌ خمینی حضور دارند، بحث‌های مختلفی ارائه می‌شود و شرایط جلسه به‌گونه‌ای است که انگار ادامه اداره جنگ در بن‌بست قرار گرفته است! در این بین شهید حسن باقری شروع به صحبت می‌کند که: «آری، طرح‌هایی که ارائه می‌شود به بن‌بست رسیده، ارتش در لاک دفاعی فرورفته و سپاه هم با برنامه خاصی نمی‌جنگند، اما ما برای ادامه اداره جنگ مبتنی بر نقش‌آفرینی مردمی برنامه داریم که دو شرط لازم دارد: - شرط اول؛ تهدیدها را فقط تهدید نبینیم بلکه فرصت ببینیم؛ - شرط دوم؛ از قالب‌های پیش‌ساخته ذهنی بیرون بیاییم.» 🔸در ادامه حسن باقری جمله خودش را تکمیل می‌کند که: «این جنگ فرصت‌های طلایی بسیاری را جهت رشد استعدادها به ما داده است، نیروهای ما با توجه به بُعد انقلابی که دارند و چشم و گوش بسته تابع قانون‌های از خارج آمده نیستند، می‌توانند از قالب‌های پیش‌ساخته خارج شوند و با فکر سازنده خویش روش‌هایی را ابداع کنند که دشمن نخواهد توانست به سادگی به دفاع در مقابل آن‌ها برخیزد.» 🔹آنچه از این بیان شهید باقری می‌توان دریافت کرد این است که او برای تحول در اداره جنگ بر روی چند مولفه اساسی تمرکز می‌کند: ۱. اصالت‌بخشی به نقش‌آفرینی مردم در اداره جنگ؛ ۲. فرصت‌دیدن جنگ برای رشد استعدادها؛ ۳. عدم تبعیت چشم و گوش بسته از قوانین خارجی؛ ۴. خروج از قالب‌های پیش‌ساخته ذهنی؛ ۵. تمرکز بر تفکر سازنده. شهید باقری خروجی تمرکز بر روی این ۵ مولفه را هم «ابداع روش‌هایی می‌داند که دشمن به‌سادگی قدرت مقابله با آن‌ها را نخواهد داشت». 🔸بر اساس آنچه بیان شد، می‌توان با رعایت ۵ مولفه فوق و تبیین و تفصیل آن‌ها مبتنی بر اتفاقات دوران دفاع مقدس از تجربه آن دوران برای «استخراج راهکارهای مشارکت مردمی» به‌جهت حل مشکلات امروزمان مخصوصا در حوزه اقتصاد بهره برد، چرا که ما یک بار بخش قابل توجهی از این مسیر را رفته‌ایم آن هم نه یک روز و دو روز بلکه ۸ سال، ۸ سالی که در نهایت منجر به پیروزی، سربلندی، پذیرش و تثبیت اقتدار ملت ایران در دنیا گردید. و حالا ما تلاش می کنیم با تبیین این ۵ مولفه و مقایسه تطبیقی آن با روزگار امروزمان آینده را براساس گذشته بهتر بسازیم چرا که امیرالمومنین علی (ع) در نامه ۶۹ نهج البلاغه به حارث همدانی اینگونه فرمود: «آنچه را از دنيا مانده است به آنچه از آن گذشته است، قياس نماى. زيرا آنچه از آن باقى مانده، همانند گذشته آن است و پايانش پيوسته است به آغاز آن و سراسر آن ناپايدار و رفتنى است.» 🖋محمد علیان کارشناس نظام محتوایی راهیان نور گام دوم ♦️با مطرا در ادامه این مباحث همراه باشید... 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜دوم فروردین‌ماه، سالروز عملیات پیروزمندانه فتح‌المبین 🔰فتح‌المبین، اولین قله‌ی خودباوری 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜سالروز عملیات فتح‌المبین 🔰اولین قله‌ی خودباوری، تبیین جایگاه عملیات فتح‌المبین 🔹پس از آنکه «خرمشهر» به عنوان نقطه گلوگاهی و اولویت اصلی جنگ انتخاب می‌شود و عملیات های ۸گانه کوچک و ۳گانه متوسط انجام شده، حال نوبت آن فرارسیده است تا با انجام یک عملیات بزرگ زمینه را برای انجام عملیات بزرگتری به‌ جهت آزادسازی خرمشهر آماده نمود. 🔸آری برای آزادسازی خرمشهر، اول باید عقبه دشمن را در فتح‌المبین بست و اگر فتح‌المبین اتفاق نیفتد، انجام عملیات الی‌بیت‌المقدس امکان‌پذیر نبوده و آزادسازی خرمشهر در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد! 🔹جایگاه عملیات فتح‌المبین که برای روایت نظام مسائل، راه‌حل‌ها و نخبگان آن نیازمند ساعت‌ها بحث هستیم، آنقدر مهم است که شهید حسن باقری درباره آن اینگونه می‌نویسد: «بعدها دنیا خواهد فهمید چه فتوحاتی در فتح‌المبین اتفاق افتاد و چگونه ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک کشور آزاد شد» 🔸در حقیقت فتح‌المبین را می‌توان اولین «قله خودباوری» در سطح کلان دانست چرا که منجر به چند اتفاق اساسی شد: ۱. در این عملیات بالاترین سطح وحدت میان ارتش، سپاه و نیروهای مردمی صورت گرفت. ۲. در این عملیات الگوی شناسایی، برنامه‌ریزی و انجام عملیات در منطقه وسیع استخراج، تدوین و به‌ کارگیری شد. ۳. در این عملیات رژیم‌ بعث دچار یکی از سنگین‌ترین تلفات در سطح تجهیزات و نیروی انسانی شد تا آنجا که نزدیک بود شخص «صدام» توسط نیروهای ایرانی اسیر شود. ۴. در این عملیات پیروزی‌های قبلی به دست آمده در عملیات‌هایی چون ثامن‌الائمه، طریق‌القدس و ارتفاعات‌ نبعه تثبیت شد و زنجیره آزادسازی خرمشهر تکمیل گردید تا آنجا که می‌توان این عملیات را به عنوان نقطه عطفی جدی در نظر گرفت. ۵. در این عملیات نوآوری و فناوری چگونگی جمع‌آوری اطلاعات و هدایت نیروها قبل، حین و بعد از عملیات در سطح متعالی‌تری اکتساب شد تا آنجا که برای اولین‌بار شهید حسن‌باقری توانست به کمک رزمندگان ارتشی جدول «روشنایی ماه در شب» را به مدت ۹۰ شب استخراج کرده و با نسبت سنجی زمانی، وضعیت، موقعیت و میزان روشنایی ماه در شب، بهترین شب برای انجام عملیات را طبق محاسبات جدید استخراج کند. 🔹آنچه بیان شد، فقط بخش کوچکی از این عملیات بزرگ، دستاوردها و جایگاه آن است و آنچه در سالروز آغاز این عملیات برای زندگی امروز ما مهم و قابل اکتساب می‌باشد، این است که باید خرمشهر خودمان را پیدا کنیم و بدانیم برای آزادسازی خرمشهر، نیازمند « فتح‌المبین» هستیم و تا زمانی که «فتح المبینی» نشویم نمی‌توانیم «خرمشهرمان» را آزاد کنیم. 🖋محمد علیان – کارشناس نظام محتوایی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜مطرآوا؛ محتوای شنیداری مطرا 🔰مجموعه صوتی روایت سوم 🔹بازنشر ششمین قسمت از مجموعه صوتی روایت سوم؛ "اولین قلّه خودباوری" با موضوع عملیات فتح‌المبین. 📥 برای دستررسی به صوت می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام بفرمایید: 🌐https://eitaa.com/matra_ir/145 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️تن مپوشانید از باد بهار 🔰مقام معظم رهبری مدظله‌العالی: «همچنانی که درباره‌ی بهار فرمودند که: "تن مپوشانید از باد بهار" ، درباره‌ی بهار معنویّت ماه رمضان هم باید تمسّک کنیم به این جمله: «إنّ فی ایّام دهرکم نفحات ألا فتعرّضوا لها». نسیم معنویّت در ماه مبارک رمضان شامل حال همه است و خودمان را باید آماده کنیم. دلهایمان را در معرض این نسیم معنوی و الهی و معطّر بگذاریم. ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️شهید ابراهیم همت 🔰برای اینکه خدا لطفش و رحمتش و آمرزشش شامل حال ما بشه، باید اخلاص داشته باشیم و برای اینکه ما اخلاص داشته باشیم سرمایه می‌خواد؛ که از همه چیزمون بگذریم و برای اینکه از همه چیز‌مون بگذریم، باید شبانه‌روز دلمون و وجودمون و همه چیزمون با خدا باشه. انقدر پاک باشیم که خدا کلا از ما راضی باشه. قدم برمی‌داریم برای رضای خدا قلم برمی‌داریم روی کاغذ برای رضای خدا حرف می‌زنیم برای رضای خدا شعار می‌دیم برای رضای خدا می‌جنگیم برای رضای خدا همه چیز، همه چیز، همه چیز خاص خدا باشه که اگر شد پیروزی نزدیک است. چه بکشیم چه کشته بشیم که اگر چنین بشیم پیروزیم و هیچ ناراحتی نداریم و شکست معنا نداره . 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜مبنای انقلاب اسلامی برای حکمرانی 🔰بخش سوم؛ مرور نظریات موسوم به جریان اسلام ناب 🔹سومین مبنا برای حکمرانی جامعه متعلق به جریان اسلام ناب یا همان جریان انقلاب اسلامی است. مبنای مطرح در جریان اسلام ناب برای تحقق اهداف انقلاب «نظام‌سازی اسلامی» است. به عبارت بهتر اهداف و شاخص‌های اسلامی از پیش‌تر توسط علمای اسلامی به صورت مبسوط مورد بحث قرار گرفته و مشخص شده است و تفاوت امام خمینی قدس‌سره با دیگر فقها و نوآوری ایشان در این بود که روش دیگری را برای تحقق شاخص‌های هویت اسلامی مطرح کردند. ایشان در عمل بر اساس فقه شیعه به نظام‌سازی در جامعه پرداختند. نظام‌سازی در این مقام، یعنی نهاد‌های اجتماعی و اداره‌کننده جامعه باید به شکلی تنظیم و ایجاد شوند تا هم هدف‌گذاری‌ها و هم برنامه‌ریزی‌‌ها برای رسیدن به اهداف، بر اساس فقه شیعه و اسلام ناب محمدی طراحی و پایه‌گذاری گردد. 🔸 جریان اسلام ناب نیز مانند دو جریان قبلی برای مبنای خود سه اصل را عرضه می‌کند: 1⃣ اصل اول مبنای جریان اسلام ناب، لزوم تحقق شاخص‌های هویت اسلامی برای دستیابی به زندگی بهتر است. همانطور که واضح است جریان اسلام ناب و جریان فهم سنتی از اسلام در اصل اول اشتراک‌نظر داشته و هر دو در مقابل جریان روشنفکری قرار دارند. 2⃣ اصل دوم جریان اسلام ناب این است که حتماً تأثیرات توسعه مادی بر تکامل معنوی باید مورد بررسی قرار گیرد. به عبارت بهتر بررسی تأثیرات توسعه مادی بر تکامل معنوی امری اجتناب‌ناپذیر است. جریان اسلام ناب بر این باور است که فراهم‌آوردن زمینه تکامل معنوی در صورت غفلت از توسعه مادی، امری بس دشوار و صعب است. 3⃣ اصل سوم مبنای جریان اسلام ناب، استنباط نظامات اجتماعی و اداره‌کننده جامعه یا به تعبیر بهتر، نظامات حکمرانی جامعه از فقه اسلامی و هویت شیعی است که می‌توان از آن تحت عنوان فقه حکومتی نام برد. 🔹مبتنی بر سه اصل فوق با توجه به تأثیر مستقیم و بسیار بالای توسعه مادی بر تکامل معنوی و همچنین با عنایت به غربی‌بودن الگوهای توسعه مادی در حال حاضر، و سیطره آنها بر نظام برنامه‌ریزی کشور، باید نظامات حکمرانی جامعه در عرصه توسعه مادی از فقه اسلامی استخراج شوند تا توسعه مادی نه تنها ضرری را متوجه تکامل معنوی نکند بلکه راه رسیدن به این هدف را هموار سازد و بسترساز رشد معنوی جامعه نیز گردد. 🔸 بنابراین در نظر جریان اسلام ناب، جامعه و حکمرانی جامعه بستر و زمینه رشد و تعالی انسانی را فراهم می‌کند و برای رسیدن به این مقام، باید نظام‌سازی اسلامی به عنوان اصل و پایه کارها قرار داده شده و مشخص گردد که نظامات اسلام برای بخش‌های مختلف جامعه اعم از اقتصاد، فرهنگ و سیاست چیست و در هر یک از بخش های اداره‌کننده جامعه، اسلام چه روش و چه هدفی برای مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه نموده است. 🔹در نظر جریان اسلام ناب، اسلام برای تمامی بخش‌های جامعه قدرت برنامه‌ریزی و مدیریت داشته و اساساً تحقق جامعه دینی و حکومت الهی را تنها از بستر تحقق برنامه‌ریزی اسلامی و استنباط نظامات حکمرانی اجتماعی میسر می‌داند. در ادامه با توجه به نظر و مبنای جریان اسلام ناب، تعریف مشخص و روشن از انقلاب اسلامی و مسیر دستیابی به اهداف و آرمان‌های مدینه فاضله اسلامی و در نهایت تشکیل تمدن اسلامی ارائه خواهد شد. 🖋روح الله میری – کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜مقام معظم رهبری مدظله‌العالی: مردم هر جا وارد شدند ما پیروز شدیم؛ در دفاع مقدس مردم وارد شدند ما پیروز شدیم، در مسائل اقتصادی هم همین جور است. 🔰شهید حسن باقری: "ما برای اداره ادامه جنگ مبتنی بر نقش آفرینی مردمی و استفاده از ظرفیت نیروهای بسیجی برنامه داریم" 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️اسوه‌های مجاهد پرور؛ نقش زنان در دفاع مقدس از نگاه رهبری 🔰بخش دوم 🔹در یادداشت قبل از نقش زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از نگاه رهبری سخن گفتیم و بیانات ایشان را در ۴ دسته‌بندی معنوی و عاطفی، فرهنگی و تربیتی، سیاسی و اجتماعی و پشتیبانی قابل ذکر دانستیم. 🔸پس از آن که دسته‌ی معنوی و عاطفی را عنوان کردیم، در دسته‌ی فرهنگی و تربیتی به دیدگاهی برخورد می‌کنیم که نه تنها نقش تربیتی مادران، بلکه نقش تربیتی همسران را هم در برمی‌گیرد و رهبر انقلاب در این باره می‌فرمایند: "مادران در دوران انقلاب و در جنگ تحمیلی، فرزندان خود را به سربازان جانباز و شجاع در راه اسلام و مسلمین تبدیل کردند، و همسران در دوران انقلاب و دوران جنگ تحمیلی، شوهران خود را به انسان‌های مقاوم و مستحکم مبدّل ساختند." این نشان از گستردگی نقش تربیتی زنان دارد که نباید تنها به نقش مادری محدود شود. پس از دسته‌ی دوم، در توضیح دسته‌ی سیاسی و اجتماعی باید اشاره کنیم که رهبر انقلاب مسئولیت اجتماعی زنان را در تضاد با مسئولیت خانواده نمی‌دانند و معتقدند که آنان باید با حفظ مسئولیت‌های خانوادگی، به هر میزانی که توان داشتند در جامعه نیز به ایفای نقش بپردازند. در دوران دفاع مقدس برخی از نقش‌های اجتماعی و سیاسی زنان به فراخور نیاز لحظه و شرایط بحرانی بوده است؛ بنابراین برخی از نقش‌ها مانند نقش‌های دفاعی که ما آنان را در مولفه‌ی شجاعت قرار می‌دهیم، از روی اضطرار زمانی انجام شده و این مولفه نباید به عنوان محور اصلی فعالیت‌های زنان در دوران دفاع مقدس در نظر گرفته شود. محور قرار دادن نقش‌های نظامی و حضور زنان در خط مقدم که تنها در ابتدای دفاع مقدس و به تعداد محدودی رخ داده است، موجب می‌شود که نقش ریشه‌ایِ زنان در این جبهه که همان "زمینه‌سازی و حفظ مستمر محیط مجاهدت" است، نقشی حاشیه‌ای و خُرد انگاشته شود. در نهایت در دسته‌ی چهارم یعنی دسته‌ی پشتیبانی، مقام معظم رهبری نقش‌های پشتیبانی زنان در مراکز زنانه‌ی دوران دفاع مقدس را جزء اختصاصات کشور ما می‌دانند و توجه به انگیزه‌ی زنان از این اقدامات را یادآوری کرده‌اند. 🔹علی‌رغم تاکیدات رهبر انقلاب به نقش زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از همان دوران تا کنون، این نقش‌ها به فراموشی سپرده شده و محصولاتی که شایسته‌ی این موضوعات باشد کمتر تولید شده است. از آن‌جا که برای برداشتن گام‌های استوار در آینده باید گذشته را درست شناخت، چنانچه در پرداخت به موضوع دوران دفاع مقدس، نقش زنان که نیمی از جامعه را شامل می‌شدند نادیده گرفته شود، به نگاه دقیقی از شرایط آن روز جامعه دست نخواهیم یافت. 🖋فاطمه زنگنه - کارشناس نظام محتوایی راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜طراحی نقشه عملیات راهیان نور - بخش سوم 🔹سیر زیارت راهیان نور: پس از تدوین برنامه‌های حین زیارت (تدبر) ذیل دسته‌بندی پنجگانه (اجرایی، فرهنگی، پشتیبانی، رسانه و اردوکشی)، دو موضوع تشرف و تأدب مطرح می‌گردد. 🔸تشرف: به معنای حضور در زیارتگاه‌ها و مناطق عملیاتی دفاع مقدس است که شامل دو بخش سیر تشرفات (به معنای چینش یادمان‌ها) و برنامه تشرف (به معنای تمام برنامه‌های ورود تا خروج در هریادمان) خواهد بود. 🔹سیر تشرفات: با توجه به تعدد یادمان‌ها در مناطق عملیاتی جنوب، زیارتگاه‌های مورد بازدید کاروان، باید با توجه به موضوع محوری، رویکردها، نقاط توازنی و با التزام به محتوای پیوستاری انتخاب شوند تا مخاطب بتواند به درستی اتصال وقایع و مراحل دفاع مقدس را درک کند. علاوه بر موضوع، مسیر حرکت کاروان (شمال به جنوب، جنوب به شمال و...) و مدت زمان اردو، موارد دیگری از جمله: توجه به کیفیت بازدید از یادمان‌ها و اولویت آن بر تعداد یادمان‌ها، روایت‌ها و راویان مدنظر، امکانات یادمان، موقعیت و فاصله زمانی بین کاروان‌ها و موقعیت اسکان بر چینش یادمان‌ها تأثیرگذار هستند. 🔸برنامه تشرف: آن بخش از برنامه‌ها که از لحظه ورود به یک یادمان تا لحظه وداع و خروج از آن را شامل می‌شود؛ اعم از همخوانی سرود، زیارت جمعی، روایتگری، مداحی، نماز جماعت و دیگر فوق‌برنامه‌ها را به عنوان برنامه تشرف نامگذاری می‌نماییم. برنامه تشرف هر یادمان با توجه به شرایط کاروان و یادمان و بیش از همه موضوع و سیر محتوایی اردو، باید تا حد امکان، منحصربه‌فرد و خاص آن یادمان باشد. 🔹تأدب: هر عملی آدابی دارد که شناخت و رعایت آنها، امکان موفقیت آن عمل را افزایش داده و عامل را به نتیجه مورد انتظار، نزدیکتر می‌نماید. رعایت آداب زیارت راهیان نور (از ابتدای برنامه‌ریزی‌های پیش از زیارت تا بازه زمانی پس از زیارت)، زائر را در نیل به هدف زیارت که همانا تقرب به شهدا و حرکت در مسیر آنهاست، کامیاب‌تر می‌سازد. 🔸از جمله این آداب عبارتند از: نیت و عزم زیارت، شناخت حقوق شهدا، ذکر فضائل شهدا، دوستی با شهدا، آمادگی برای همراهی شهدا در یاری دین خدا، طلب ثبات قدم در مسیر شهدا، عهد با شهدا و تقویت روحیه شهادت طلبی (به معنای آمادگی برای جهاد تا شهادت). 🔹همچنین هنگام ورود به هر یادمان نیز همچون تشرف به حرم اهل بیت علیهم‌السلام آدابی تحت عنوان آداب تشرف مورد انتظار است تا ثمره زیارت در هر یک از یادمان‌ها به بهره‌برداری حداکثری، نزدیکتر باشد؛ از جمله: آراستگی ظاهری، وقار و خشوع، حضور در مقتل و مزار شهدا، خواندن زیارتنامه و دعا و اهدای ثواب آن به شهدا، توجه و حضور قلبی و پرهیز از سخنان و کارهای بیهوده. 🖋فرهاد حیدری - کارشناش نظام برنامه‌ریزی و اجرایی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️شهیده زینب کمایی: 🔰به دلیل اینکه هر مسلمانی باید وصیت‌نامه‌ای داشته باشد من نیز تصمیم گرفتم این متن را به عنوان وصیت‌نامه بنویسم و آخرین حرف‌های خود را برای دوستان و خانواده و تمام عاشقان شهادت بنویسم. از شما عاشقان شهادت می‌خواهم که راه این شهیدان به خون خفته را ادامه دهید. هیچگاه از پشتیبانی امام سرد نشوید. همیشه سخن ولی فقیه را به گوش جان بشنوید و به کار ببندید. چون هرکس روزی به سوی خدا بازخواهدگشت. همیشه به یاد مرگ باشید. 🌷شادی روح شهیده زینب کمایی صلوات 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️دهم ماه مبارک رمضان سالروز وفات حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها بر همه مسلمین جهان تسلیت باد. 🔰مقام معظم رهبری مدظله‌العالی: «خدیجه‌ى کبرى علیها‌الصلاةوالسلام اول مؤمن به اسلام بود، بعد هم همه‌ ثروت خود را در راه دعوت و ترویج اسلام خرج کرد، که اگر کمک‌هاى خدیجه علیهاالسلام نبود شاید در حرکت اسلام و پیشرفت اسلام یک اختلال و وقفه‌ عمده‌اى به وجود مى‌آمد. بعد هم با رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و همه‌ مسلمین به شعب ابى‌طالب تبعید شدند و در همان شعب ابى‌طالب دعوت حق را لبیک گفت.» ۱۳۶۵/۰۳/۰۲ 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️١٢ فروردین، روز جمهوری اسلامی گرامی باد. 🔰رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی رضوان‌الله‌علیه: ١٢ فروردین، که روز نخستین حکومت الله است؛ از بزرگترین اعیاد مذهبی‏‎ ‎و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های‏‎ ‎‏قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطۀ شیطانی برای همیشه رخت‏‎ ‎‏بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.‏ ♦️همراه مطرا باشید با ۱۲ فروردین 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️به مناسبت روز جمهوریت نظام 🔰با میراث بهشتی چه کردیم؟ 🔹چرا بهشتی این تجسم اسلام ناب باید مظلوم می‌ماند؟ ▫️کدام یادمان، راوی این شهید عزیز در گام دوم انقلاب خواهد بود؟ 🔸بهشتی و دین اداء نشده به نگهبان همیشه زنده جمهوریت انقلاب اسلامی 🔹عمر محدود و با برکت شهید بهشتی در آغاز دولت جمهوری اسلامی ایران چنان برجسته است که او را از پایه‌های اصلی پیکربندی نظام می دانند و این فقیه برجسته از نگهبانان جمهوریت در تدوین قانون اساسی بر می شمرند. 🔸به جز خدمات ارزنده این نظریه‌پرداز معاصر، در بررسی ابعاد شخصیت والای او رهبری چنین ترسیم می‌کنند که ایشان دارای فكر بلند، مغز قوی و فعال، دارای اراده و روحيه‌ای ممتاز که نشان از انسانی با جزم علمی و عزم عملی حقیقی است که می‌تواند بار رهبری جامعه‌سازی یک ملت را به دوش کشد. 🔹کلیدی‌ترین معرف شخصیت بهشتی را مظلومیتش می‌پندارند که رهبری تکلیف می‌کنند "آن‌چه كه ما كم داريم شناخته‌شدن شخصيت اين عزيز هست. در آثار علمی او، در آثار وجودی او، در مشخص شدن مفاهيم كلمات او در طول زمان" و اکنون که با تردید‌های جدی در نظریه حکمرانی روبرو هستیم چرا به آن شخصیت استوار رجوع نمی کنیم!؟ 🔸نگهبانان قانون اساسی دِین‌شان را در تنقیح اصل ۴۴ و تفاسیر" بما لا یرضی"در مهمترین میراث بهشتی اداء کردند و در اصلاحات قانون اساسی نیز از پایه‌های نظری او برگشتند و اصل استقلال قوه قضائیه و مدیریت صداوسیما، اصول ۵ و ۱۱۰ این قانون دیگر نشانی از امضای او ندارد. 🔸دوستان و هم حزبی‌هایش با رفتن او اولین تیغ را بر تن افکارش زدند و "مواضع ما"، بازگشت بی‌پایان از بهشتی بود. چرخش در اصول اقتصادی فقط بخشی از مهمترین آنها بود و این افول دیگر، مواضع او را نمایش نمی‌داد. 🔸خویشان که میراث‌دار او بودند در بزرگترین شورش علیه جمهوریت بر این نگین زیبای زندگی او تاختند و در تلخ‌ترین نمایش توحش دموکراسی در سال ۸۸ به کمترین هم قائل نشدند و این اقدامات هیچ شباهتی با میراث آن عزیز دیگر نداشت. 🔹میراث داران صندلی‌اش، قاب تصویرش را هر روز بزرگ‌تر کردند و یادبودش را بزرگتر پاس داشتند. سیره قضائی اش به فراموشی سپرده شده و بوی بهشتی از این عدالتخانه استشمام نمی‌شود. 🔸او رفته است و گرد و غبار بیشتری در گذشت تاریخ بر او نشسته و این سید مظلوم، مظلوم‌تر شده است. دریغ از کسانی که همت کرده باشند تا این غبار را از این چهره بزدایند و این گنج را جلا دهند. از آنانی که در زمان حیاتش به او تاختند و دشمنانی که با او مبارزه کردند، هیچ امیدی نیست. این مظلومیت اتفاقی نبوده و در میان قوم بعد از امام عزیز، رهبری معظم از معدود پرچم داران معرفی این شخصیت بوده است. به خشم و ناز مرا نا امید نتوان کرد؛ به شیوه‌های غریبِ تو آشناست دلم 🔹و در آخر... چشم انتظار چه سازمان تبلیغی باید بود که این تجسم "اسلام ناب" را معرفی کند! کدامین قرارگاه مسئولیت معرفی شخصیتی که هزینه "طرح ولایت" در قانون اساسی را پرداخت، می آید! کدامین نهاد است که نسل جوان را پای این "حکمت مطهر" می نشاند! ؟ کدامین یادمان راوی بی غرض این شهید عزیز خواهد بود؟ 🔸نسلی جدید در انقلاب و رجعتی دوباره بر این اندیشه‌های بهشتی، جوانانی که به زلال زیارتی با معرفت در این "سرچشمه" بهشتی برای ادای دین به قامت استوار اندیشه‌اش، برای احکام مقتدر و تدبیرش و برای زیبایی سیره‌اش قدم برمی دارند. برای او که رهبری فرمود «همه چيز را می‌شد روی دوش او گذاشت و در همه مشكلات می‌شد به فكر او متكی شد» این نسل هستند که نزدیک می‌شوند برای تحقق اهداف و آرمان های انقلاب در گام دوم انقلاب یادش گرامی باد و راهش مستدام ✍🏻سعید لشکری - کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜یک تیزر ۷ قسمتی از یک واقعه ۸ ساله، ۷ لایه تحلیلی دفاع مقدس 🔰اگر دوران ۸ ساله دفاع‌ مقدس را همچون یک واقعه بهم پیوسته تاریخی در نظر بگیریم، آن وقت می‌توان آن را به ۷ برهه اساسی تقسیم نمود و به عنوان ۷ لایه تحلیلی دفاع‌ مقدس در نظر گرفت که از خود جنگ شروع نمی‌شود، بلکه از وقوع انقلاب شروع شده و پایان جنگ را هم قطعنامه قرار نمی‌دهد، چرا که امام خمینی رضوان‌الله‌علیه در متن قطعنامه بیان می‌دارند: «پذیرش قطعنامه به معنای پذیرش پایان مسئله جنگ نیست و خط مبارزه همیشگی است»، پس عملیات‌هایی چون «مرصاد و غدیر» قابل توجه  می‌باشد. این ۷ لایه تحلیلی عبارت است از: 🔹لایه اول؛ بازه زمانی: «۱۳۵۷/۱۱/۲۲الی۱۳۵۹/۰۶/۳۰»، عنوان«پیروزی انقلاب‌اسلامی تا آغاز دفاع‌مقدس» و موضوع محوری «بقا و استمرار انقلاب‌اسلامی» 🔸لایه دوم؛ بازه زمانی: «۱۳۵۹/۰۶/۳۱ الی ۱۳۶۰/۰۳/۲۵»، عنوان« دوران بنی صدر، تا عملیات نصر(شهدای هویزه)» و موضوع محوری «دربند توسعه» 🔹لایه سوم؛ بازه زمانی: «۱۳۶۰/۰۳/۲۶ الی ۱۳۶۱/۰۳/۰۳»، عنوان«از عملیات فرمانده کل قوا خمینی روح خدا تا عملیات الی بیت المقدس (آزاد سازی خرمشهر)» و موضوع محوری «همپای پیشرفت» 🔸لایه چهارم؛ بازه زمانی: «۱۳۶۱/۰۳/۰۴ الی ۱۳۶۲/۱۲/۰۱»، عنوان«پس از آزاد سازی خرمشهر، تا عملیات والفجر مقدماتی» و موضوع محوری«بازگشت به خویشتن» 🔹لایه پنجم؛ بازه زمانی: «۱۳۶۲/۱۲/۰۲ الی ۱۳۶۴/۰۶/۰۱»، عنوان «از عملیات والفجر۴ تا عملیات قادر» و موضوع محوری «عدم وجود بن‌بست» 🔸لایه ششم؛ بازه زمانی: «۱۳۶۵/۰۶/۰۱ الی ۱۳۶۵/۱۲/۲۹»، عنوان«از عملیات والفجر ۸ تا عملیات کربلای ۵» و موضوع محوری «تأدیب متجاوز و تغییر سرنوشت جنگ (در راه پیشرفت توقف ممنوع است)» 🔹لایه هفتم؛ بازه زمانی: «۱۳۶۶/۰۱/۰۱ الی ۱۳۶۷/۰۵/۳۱»، عنوان «بعد از عملیات کربلای ۵ تا عملیات مرصاد» و موضوع محوری«نحوه ادامه جنگ (جنگ عقیده ها مرز و جغرافیا نمی شناسد)» ♦️آنچه پس از طرح این ۷ لایه تحلیلی قابل ذکر می‌باشد، این است که امکان دارد بتوان دوران دفاع‌ مقدس را به کمتر یا بیشتر از این ۷ لایه نیز تقسیم نمود، اما باید منطق آن را که مبتنی بر محور تحلیل قراردادن «خرمشهر» و توجه به نقاط اصلی زمانی که در آن‌ها تجلی دستگاه محاسبات توحیدی یا غیرتوحیدی صورت گرفته و اتخاذ رویکرد پیوستاری – گفتمانی، رعایت نمود؛ و حال سوال بعدی این است که «برای استخراج روایت فناورانه در این ۷ لایه تحلیلی چگونه باید اقدام نمود؟» ✍🏻محمد علیان – کارشناس نظام محتوایی راهیان نور 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
💠میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک ⚜میلاد حُسن مجسّم 🔰امام خامنه‌ای مدظله‌العالی: میلاد امام مجتبی، امام حسن (علیه الصّلاة و السّلام)؛ حُسن مجسّم بر زبان پیغمبر خاتم (صلّی الله علیه و آله) که این نام را ایشان بر روی این مولود گذاشتند -و این خیلی با عظمت است، خیلی مهم است که پیغمبر این بزرگوار را، این کودک مبارک را «حسن» بنامند- ان‌شاءالله بر همه‌تان مبارک باشد. 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️بشارت خداوند 🔰شهید علی صیاد شیرازی : «برای اینکه خواستن مبدل به توانستن بشود برادران، ما همیشه باید با خدا باشیم. باید این خواست را با خواست خدا هماهنگ کنیم.» 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️بشارت خداوند 🔰 ۱۳ فروردین ماه سال ۱۳۶۲ - بحبوحه «عملیات والفجر ۱» 🌷شهید علی صیاد شیرازی : «برای اینکه خواستن مبدل به توانستن بشود برادران، ما همیشه باید با خدا باشیم. باید این خواست را با خواست خدا هماهنگ کنیم. خواست خدا در این است که برای ما فراز و نشیب‌های نبرد فراهم می‌کند، گاهی اوقات پیش می‌رویم با سرعت، گاهی اوقات در تنگنا قرار می‌گیریم، گاهی اوقات پیروز می‌شویم و آن همه اسیر و آن همه غنائم و آن همه زمین را آزاد می‌کنیم، گاهی اوقات هم می‌بینیم گیر می‌کنیم متوقف می‌شویم، شهید می‌دهیم، اسیر می‌دهیم و همه اینها، این فراز و نشیب‌ها، عاقبتش به پیروزی است، چون برای خدا می‌جنگیم «و إنَّ جُندَنا لهم الغالبون» همیشه بشارت خدا برای ما بوده و هست و خواهد بود. و اینجا برای اینکه خواست ما با خواست خدا توأم باشد برادران عزیزم، ما تک تکمان بایستی در خودسازی بکوشیم، در تک تکمان شب و روز که داریم برای خدا می‌جنگیم در میدان جنگ هم هستیم، از همه جاهای سرزمین‌هایی که ما داریم توی مملکتمان، اینجا با برکت‌تر است، نمازها اینجا می‌چسبد، عبادت‌ها می‌چسبد، دورهمایی‌ها برکت‌آمیز است، همه‌شان، ولی استفاده کنیم. یادمان نرود غرق فقط عمل نشویم، غرق شب و روز کار کردن نشویم، در کنارش ذکر و وردمان به خدا باشد که همانطور که خدا ما را می‌نامد ما هم او را بنامیم، از یادش غافل نمانیم؛ اگر این کار را کردیم تک تک، در جمع یک عده با خدا، یک عده با نیت خدا خواهیم بود و چون حرکتمان برای خداست در جلوی ما چیزی نمی‌تواند دوام بیاورد.» 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜️لازمه ارتقاء راهیان نور؛ شناخت دقیق و تحلیل صحیح از آن به عنوان یک پدیده فرهنگی-اجتماعی 🔰بخش اول؛ مفاهیم اصلی شناخت و تحلیل پدیده راهیان نور 🔹در یادداشت‌های پیشین به لزوم درک راهیان نور به عنوان یک پدیده فرهنگی-اجتماعی و ضرورت ارتقاء آن بحث کردیم. در این یادداشت سعی داریم به این موضوع بپردازیم که ما اگر بخواهیم راهیان نور را ارتقاء بخشیم، به چه ابعادی از آن باید توجه کنیم و چگونه این کار اتفاق می‌افتد. 🔸کلام حضرت امیرالمومنین علی علیه‌السلام که فرموده‌اند:«خدا رحمت کند انسانی را که بداند از کجا آمده، در کجا واقع شده و به کجا عازم است». به عنوان پایه اصلی نگاه ما در تحلیل پدیده تمدنی راهیان نور است. آنچه که در کلام حضرت امیر مشخص است لزوم فهم و تبیین سه مقوله و برهه زمانی گذشته، حال و آینده است. لذا از این منظر ما برای شناخت و تحلیل صحیح راهیان نور باید به سه مقوله مهم بپردازیم. نخست اینکه گذشته راهیان نور را خوب تبیین کنیم. دوم اینکه، حال و اکنون راهیان نور را به خوبی توصیف کنیم و سوم اینکه آینده و مسیر پیش روی راهیان‌نور را ترسیم و پیش بینی نماییم. 🔹تبیین گذشته راهیان نور منظور از تبیین گذشته پدیده راهیان نور، تبیین درست و دقیق از خاستگاه وجودی، نقطه کانونی شروع و علت غایی آن است. همانطور که در یادداشت‌های پیشین اشاره شد، راهیان نور به عنوان یک پدیده و جریان فرهنگی نباید از هدف و مسیر خود انحراف پیدا کند. لذا لازم است در این امر، فهم درست از علل وجودی و اهداف اصلی راهیان نور حادث شود. در بحث تبیین راهیان نور حتماً باید بتوانیم ماهیت و هویت اصلی راهیان را مشخص سازیم. عدم شناخت صحیح این موضوع قطعاً در طراحی‌های ما برای تحول و ارتقاء راهیان نور خلل ایجاد می‌کند. فی‌الجمله ما اگر ماهیت اصلی راهیان نور که زیارت‌بنیان است را به خوبی درک نکنیم طبیعتاً در مسیر تاریخی، آن را به ماهیت گردشگری سیاه تغییر خواهیم داد و پارادایم‌های گردشگری را بدان استوار خواهیم ساخت. 🔸توصیف حال و اکنون راهیان نور در لایه دوم لازم است یک دور راهیان نور را در وضع کنونی توصیف کنیم. بدین معنا که راهیان نور در مقطع کنونی چگونه و با چه مولفه‌ها و گویه‌هایی تعریف و اداره می‌گردد. بیان و توصیف ابعاد راهیان نور ما را در شناخت جامع‌تر آن یاری رسانده و حفظ مسیر و ارتقاء را برای ما واضح‌تر می‌سازد. ما برای توصیف ابعاد مختلف راهیان نور نیازمند فهم دقیق از ارکان و عناصر هدایت‌کننده و مدیریت راهیان نور، مخاطبان راهیان نور در سطوح جنسیتی، سنی، قشری و...، بسترهای زمانی و جغرافیایی وقوع راهیان نور، عمق و نوع ارائه محتوا و معنا در راهیان نور، مولفه‌های کلیدی در برگزاری راهیان نور و هر آنچیزی که تصویر واضحی از آنچه در میدان عملیات راهیان نور اتفاق می‌افتد را لازم داریم. در این نگاه نوع سیاست‌گذاری و رویکردهای برنامه‌ریزی برای راهیان نور نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 🔹ترسیم و پیش بینی مسیر آینده راهیان نور لایه سوم از شناخت و تحلیل پدیده راهیان نور این است که بدانیم و بتوانیم مسیر فردای راهیان نور را ترسیم و پیش‌بینی کنیم. ما اگر نتوانیم مسیر فردای راهیان نور را بفهمیم به عنوان یک اصل در مسیر تحولی آن نیز دچار خلل و اشتباه خواهیم شد. برای این موضوع لازم داریم تا در یک نگاه کلان‌تر مسیر پیشرفت جامعه را بفهمیم و روندها و رویدادهای حاکم بر جامعه را شناسایی کنیم و در یک نسبت درست با راهیان نور آن‌ها را بسنجیم تا بتوانیم اقدامات لازم و تصاویری که باید در آینده برای راهیان نور بسازیم را مشخص نماییم. در این لایه پاسخ به این سوال که راهیان نور ۵ سال آینده و ۱۰ سال آینده چه مختصاتی و ویژگی هایی دارد بسیار حائز اهمیت است. 🔸بدین ترتیب با مقدمه فوق و با ۳ برش زمانی(گذشته، حال و آینده) و با سه مفهوم اصلی (تبیین، توصیف و پیش بینی) به شناخت و تحلیل جامع راهیان نور به عنوان یک پدیده فرهنگی و اجتماعی خواهیم پرداخت و در یادداشت بعدی نظامات برآمده از این برآیند را به اشتراک خواهیم گذاشت. ✍🏻روح الله میری – کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜٢٠ فروردین‌ماه، روز هنر انقلاب اسلامی 🔰شهید سیدمرتضی آوینی: هنرمندان فرزانه آن رزم‌آوران برگزیده‌ای هستند که جبهه‌های عشق شهادت و شرف و عزت از خون پاکشان رنگ گرفته است و شجره هنر، به مفهوم اصطلاحی آن، اگر در این خاک خون‌آلوده نبالد هنر نیست و نه آنکه هنر نیست بلکه عین بی‌هنری است، و همان که گفتیم، اصل آن است که هنرمند پیش از آنکه هنرمند است، انسان باشد و بدان میثاق ازلی که با حق بسته است وفا کند، یعنی مبارزه کند با شرک و کفر و طواغیت. و اگر اینچنین شد، هنری که این هنرمند فرزانه واسطه فیضان آن در عالم است، هنری خواهد بود شایسته اسلام، و اگر نه، نه. 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می‌اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir