#یادداشت_ویژه
⚜️به مناسبت روز جمهوریت نظام
🔰با میراث بهشتی چه کردیم؟
🔹چرا بهشتی این تجسم اسلام ناب باید مظلوم میماند؟
▫️کدام یادمان، راوی این شهید عزیز در گام دوم انقلاب خواهد بود؟
🔸بهشتی و دین اداء نشده به نگهبان همیشه زنده جمهوریت انقلاب اسلامی
🔹عمر محدود و با برکت شهید بهشتی در آغاز دولت جمهوری اسلامی ایران چنان برجسته است که او را از پایههای اصلی پیکربندی نظام می دانند و این فقیه برجسته از نگهبانان جمهوریت در تدوین قانون اساسی بر می شمرند.
🔸به جز خدمات ارزنده این نظریهپرداز معاصر، در بررسی ابعاد شخصیت والای او رهبری چنین ترسیم میکنند که ایشان دارای فكر بلند، مغز قوی و فعال، دارای اراده و روحيهای ممتاز که نشان از انسانی با جزم علمی و عزم عملی حقیقی است که میتواند بار رهبری جامعهسازی یک ملت را به دوش کشد.
🔹کلیدیترین معرف شخصیت بهشتی را مظلومیتش میپندارند که رهبری تکلیف میکنند "آنچه كه ما كم داريم شناختهشدن شخصيت اين عزيز هست. در آثار علمی او، در آثار وجودی او، در مشخص شدن مفاهيم كلمات او در طول زمان" و اکنون که با تردیدهای جدی در نظریه حکمرانی روبرو هستیم چرا به آن شخصیت استوار رجوع نمی کنیم!؟
🔸نگهبانان قانون اساسی دِینشان را در تنقیح اصل ۴۴ و تفاسیر" بما لا یرضی"در مهمترین میراث بهشتی اداء کردند و در اصلاحات قانون اساسی نیز از پایههای نظری او برگشتند و اصل استقلال قوه قضائیه و مدیریت صداوسیما، اصول ۵ و ۱۱۰ این قانون دیگر نشانی از امضای او ندارد.
🔸دوستان و هم حزبیهایش با رفتن او اولین تیغ را بر تن افکارش زدند و "مواضع ما"، بازگشت بیپایان از بهشتی بود. چرخش در اصول اقتصادی فقط بخشی از مهمترین آنها بود و این افول دیگر، مواضع او را نمایش نمیداد.
🔸خویشان که میراثدار او بودند در بزرگترین شورش علیه جمهوریت بر این نگین زیبای زندگی او تاختند و در تلخترین نمایش توحش دموکراسی در سال ۸۸ به کمترین هم قائل نشدند و این اقدامات هیچ شباهتی با میراث آن عزیز دیگر نداشت.
🔹میراث داران صندلیاش، قاب تصویرش را هر روز بزرگتر کردند و یادبودش را بزرگتر پاس داشتند. سیره قضائی اش به فراموشی سپرده شده و بوی بهشتی از این عدالتخانه استشمام نمیشود.
🔸او رفته است و گرد و غبار بیشتری در گذشت تاریخ بر او نشسته و این سید مظلوم، مظلومتر شده است. دریغ از کسانی که همت کرده باشند تا این غبار را از این چهره بزدایند و این گنج را جلا دهند. از آنانی که در زمان حیاتش به او تاختند و دشمنانی که با او مبارزه کردند، هیچ امیدی نیست.
این مظلومیت اتفاقی نبوده و در میان قوم بعد از امام عزیز، رهبری معظم از معدود پرچم داران معرفی این شخصیت بوده است.
به خشم و ناز مرا نا امید نتوان کرد؛
به شیوههای غریبِ تو آشناست دلم
🔹و در آخر...
چشم انتظار چه سازمان تبلیغی باید بود که این تجسم "اسلام ناب" را معرفی کند! کدامین قرارگاه مسئولیت معرفی شخصیتی که هزینه "طرح ولایت" در قانون اساسی را پرداخت، می آید! کدامین نهاد است که نسل جوان را پای این "حکمت مطهر" می نشاند! ؟ کدامین یادمان راوی بی غرض این شهید عزیز خواهد بود؟
🔸نسلی جدید در انقلاب و رجعتی دوباره بر این اندیشههای بهشتی، جوانانی که به زلال زیارتی با معرفت در این "سرچشمه" بهشتی برای ادای دین به قامت استوار اندیشهاش، برای احکام مقتدر و تدبیرش و برای زیبایی سیرهاش قدم برمی دارند. برای او که رهبری فرمود «همه چيز را میشد روی دوش او گذاشت و در همه مشكلات میشد به فكر او متكی شد» این نسل هستند که نزدیک میشوند برای تحقق اهداف و آرمان های انقلاب در گام دوم انقلاب
یادش گرامی باد و راهش مستدام
✍🏻سعید لشکری - کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم
🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی میاندیشد.|🇮🇷
#مطرا
#راهیان_نور_گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#جهاد_تبیین #جنگ_روایت_ها
#گذشته_آینده_ساز #آینده_از_آن_ماست
@matra_ir
#دوشنبه_های_محتوایی
#روایت_سوم
⚜یک تیزر ۷ قسمتی از یک واقعه ۸ ساله،
۷ لایه تحلیلی دفاع مقدس
🔰اگر دوران ۸ ساله دفاع مقدس را همچون یک واقعه بهم پیوسته تاریخی در نظر بگیریم، آن وقت میتوان آن را به ۷ برهه اساسی تقسیم نمود و به عنوان ۷ لایه تحلیلی دفاع مقدس در نظر گرفت که از خود جنگ شروع نمیشود، بلکه از وقوع انقلاب شروع شده و پایان جنگ را هم قطعنامه قرار نمیدهد، چرا که امام خمینی رضواناللهعلیه در متن قطعنامه بیان میدارند: «پذیرش قطعنامه به معنای پذیرش پایان مسئله جنگ نیست و خط مبارزه همیشگی است»، پس عملیاتهایی چون «مرصاد و غدیر» قابل توجه میباشد. این ۷ لایه تحلیلی عبارت است از:
🔹لایه اول؛ بازه زمانی:
«۱۳۵۷/۱۱/۲۲الی۱۳۵۹/۰۶/۳۰»، عنوان«پیروزی انقلاباسلامی تا آغاز دفاعمقدس» و موضوع محوری «بقا و استمرار انقلاباسلامی»
🔸لایه دوم؛ بازه زمانی:
«۱۳۵۹/۰۶/۳۱ الی ۱۳۶۰/۰۳/۲۵»، عنوان« دوران بنی صدر، تا عملیات نصر(شهدای هویزه)» و موضوع محوری «دربند توسعه»
🔹لایه سوم؛ بازه زمانی:
«۱۳۶۰/۰۳/۲۶ الی ۱۳۶۱/۰۳/۰۳»، عنوان«از عملیات فرمانده کل قوا خمینی روح خدا تا عملیات الی بیت المقدس (آزاد سازی خرمشهر)» و موضوع محوری «همپای پیشرفت»
🔸لایه چهارم؛ بازه زمانی:
«۱۳۶۱/۰۳/۰۴ الی ۱۳۶۲/۱۲/۰۱»، عنوان«پس از آزاد سازی خرمشهر، تا عملیات والفجر مقدماتی» و موضوع محوری«بازگشت به خویشتن»
🔹لایه پنجم؛ بازه زمانی:
«۱۳۶۲/۱۲/۰۲ الی ۱۳۶۴/۰۶/۰۱»، عنوان «از عملیات والفجر۴ تا عملیات قادر» و موضوع محوری «عدم وجود بنبست»
🔸لایه ششم؛ بازه زمانی:
«۱۳۶۵/۰۶/۰۱ الی ۱۳۶۵/۱۲/۲۹»، عنوان«از عملیات والفجر ۸ تا عملیات کربلای ۵» و موضوع محوری «تأدیب متجاوز و تغییر سرنوشت جنگ (در راه پیشرفت توقف ممنوع است)»
🔹لایه هفتم؛ بازه زمانی:
«۱۳۶۶/۰۱/۰۱ الی ۱۳۶۷/۰۵/۳۱»، عنوان «بعد از عملیات کربلای ۵ تا عملیات مرصاد» و موضوع محوری«نحوه ادامه جنگ (جنگ عقیده ها مرز و جغرافیا نمی شناسد)»
♦️آنچه پس از طرح این ۷ لایه تحلیلی قابل ذکر میباشد، این است که امکان دارد بتوان دوران دفاع مقدس را به کمتر یا بیشتر از این ۷ لایه نیز تقسیم نمود، اما باید منطق آن را که مبتنی بر محور تحلیل قراردادن «خرمشهر» و توجه به نقاط اصلی زمانی که در آنها تجلی دستگاه محاسبات توحیدی یا غیرتوحیدی صورت گرفته و اتخاذ رویکرد پیوستاری – گفتمانی، رعایت نمود؛ و حال سوال بعدی این است که «برای استخراج روایت فناورانه در این ۷ لایه تحلیلی چگونه باید اقدام نمود؟»
✍🏻محمد علیان – کارشناس نظام محتوایی راهیان نور
🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی میاندیشد.|🇮🇷
#مطرا
#راهیان_نور_گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#جهاد_تبیین #جنگ_روایت_ها
#گذشته_آینده_ساز #آینده_از_آن_ماست
@matra_ir
💠میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک
⚜میلاد حُسن مجسّم
🔰امام خامنهای مدظلهالعالی:
میلاد امام مجتبی، امام حسن (علیه الصّلاة و السّلام)؛ حُسن مجسّم بر زبان پیغمبر خاتم (صلّی الله علیه و آله) که این نام را ایشان بر روی این مولود گذاشتند -و این خیلی با عظمت است، خیلی مهم است که پیغمبر این بزرگوار را، این کودک مبارک را «حسن» بنامند- انشاءالله بر همهتان مبارک باشد.
🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی میاندیشد.|🇮🇷
#مطرا
#راهیان_نور_گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#جهاد_تبیین #جنگ_روایت_ها
#گذشته_آینده_ساز #آینده_از_آن_ماست
@matra_ir
#پنجشنبه_های_شهدایی
#شهید_علی_صیادشیرازی
⚜️بشارت خداوند
🔰شهید علی صیاد شیرازی :
«برای اینکه خواستن مبدل به توانستن بشود برادران، ما همیشه باید با خدا باشیم. باید این خواست را با خواست خدا هماهنگ کنیم.»
🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی میاندیشد.|🇮🇷
#مطرا
#راهیان_نور_گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#جهاد_تبیین #جنگ_روایت_ها
#گذشته_آینده_ساز #آینده_از_آن_ماست
@matra_ir
#پنجشنبه_های_شهدایی
#شهید_علی_صیادشیرازی
⚜️بشارت خداوند
🔰 ۱۳ فروردین ماه سال ۱۳۶۲ - بحبوحه «عملیات والفجر ۱»
🌷شهید علی صیاد شیرازی :
«برای اینکه خواستن مبدل به توانستن بشود برادران، ما همیشه باید با خدا باشیم. باید این خواست را با خواست خدا هماهنگ کنیم. خواست خدا در این است که برای ما فراز و نشیبهای نبرد فراهم میکند، گاهی اوقات پیش میرویم با سرعت، گاهی اوقات در تنگنا قرار میگیریم، گاهی اوقات پیروز میشویم و آن همه اسیر و آن همه غنائم و آن همه زمین را آزاد میکنیم، گاهی اوقات هم میبینیم گیر میکنیم متوقف میشویم، شهید میدهیم، اسیر میدهیم و همه اینها، این فراز و نشیبها، عاقبتش به پیروزی است، چون برای خدا میجنگیم «و إنَّ جُندَنا لهم الغالبون» همیشه بشارت خدا برای ما بوده و هست و خواهد بود.
و اینجا برای اینکه خواست ما با خواست خدا توأم باشد برادران عزیزم، ما تک تکمان بایستی در خودسازی بکوشیم، در تک تکمان شب و روز که داریم برای خدا میجنگیم در میدان جنگ هم هستیم، از همه جاهای سرزمینهایی که ما داریم توی مملکتمان، اینجا با برکتتر است، نمازها اینجا میچسبد، عبادتها میچسبد، دورهماییها برکتآمیز است، همهشان، ولی استفاده کنیم. یادمان نرود غرق فقط عمل نشویم، غرق شب و روز کار کردن نشویم، در کنارش ذکر و وردمان به خدا باشد که همانطور که خدا ما را مینامد ما هم او را بنامیم، از یادش غافل نمانیم؛ اگر این کار را کردیم تک تک، در جمع یک عده با خدا، یک عده با نیت خدا خواهیم بود و چون حرکتمان برای خداست در جلوی ما چیزی نمیتواند دوام بیاورد.»
🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی میاندیشد.|🇮🇷
#مطرا
#راهیان_نور_گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#جهاد_تبیین #جنگ_روایت_ها
#گذشته_آینده_ساز #آینده_از_آن_ماست
@matra_ir
#شنبه_های_معرفتی
#هندسه_شناختی_راهیان_نور
⚜️لازمه ارتقاء راهیان نور؛ شناخت دقیق و تحلیل صحیح از آن به عنوان یک پدیده فرهنگی-اجتماعی
🔰بخش اول؛ مفاهیم اصلی شناخت و تحلیل پدیده راهیان نور
🔹در یادداشتهای پیشین به لزوم درک راهیان نور به عنوان یک پدیده فرهنگی-اجتماعی و ضرورت ارتقاء آن بحث کردیم. در این یادداشت سعی داریم به این موضوع بپردازیم که ما اگر بخواهیم راهیان نور را ارتقاء بخشیم، به چه ابعادی از آن باید توجه کنیم و چگونه این کار اتفاق میافتد.
🔸کلام حضرت امیرالمومنین علی علیهالسلام که فرمودهاند:«خدا رحمت کند انسانی را که بداند از کجا آمده، در کجا واقع شده و به کجا عازم است». به عنوان پایه اصلی نگاه ما در تحلیل پدیده تمدنی راهیان نور است. آنچه که در کلام حضرت امیر مشخص است لزوم فهم و تبیین سه مقوله و برهه زمانی گذشته، حال و آینده است. لذا از این منظر ما برای شناخت و تحلیل صحیح راهیان نور باید به سه مقوله مهم بپردازیم. نخست اینکه گذشته راهیان نور را خوب تبیین کنیم. دوم اینکه، حال و اکنون راهیان نور را به خوبی توصیف کنیم و سوم اینکه آینده و مسیر پیش روی راهیاننور را ترسیم و پیش بینی نماییم.
🔹تبیین گذشته راهیان نور
منظور از تبیین گذشته پدیده راهیان نور، تبیین درست و دقیق از خاستگاه وجودی، نقطه کانونی شروع و علت غایی آن است. همانطور که در یادداشتهای پیشین اشاره شد، راهیان نور به عنوان یک پدیده و جریان فرهنگی نباید از هدف و مسیر خود انحراف پیدا کند. لذا لازم است در این امر، فهم درست از علل وجودی و اهداف اصلی راهیان نور حادث شود. در بحث تبیین راهیان نور حتماً باید بتوانیم ماهیت و هویت اصلی راهیان را مشخص سازیم. عدم شناخت صحیح این موضوع قطعاً در طراحیهای ما برای تحول و ارتقاء راهیان نور خلل ایجاد میکند. فیالجمله ما اگر ماهیت اصلی راهیان نور که زیارتبنیان است را به خوبی درک نکنیم طبیعتاً در مسیر تاریخی، آن را به ماهیت گردشگری سیاه تغییر خواهیم داد و پارادایمهای گردشگری را بدان استوار خواهیم ساخت.
🔸توصیف حال و اکنون راهیان نور
در لایه دوم لازم است یک دور راهیان نور را در وضع کنونی توصیف کنیم. بدین معنا که راهیان نور در مقطع کنونی چگونه و با چه مولفهها و گویههایی تعریف و اداره میگردد. بیان و توصیف ابعاد راهیان نور ما را در شناخت جامعتر آن یاری رسانده و حفظ مسیر و ارتقاء را برای ما واضحتر میسازد. ما برای توصیف ابعاد مختلف راهیان نور نیازمند فهم دقیق از ارکان و عناصر هدایتکننده و مدیریت راهیان نور، مخاطبان راهیان نور در سطوح جنسیتی، سنی، قشری و...، بسترهای زمانی و جغرافیایی وقوع راهیان نور، عمق و نوع ارائه محتوا و معنا در راهیان نور، مولفههای کلیدی در برگزاری راهیان نور و هر آنچیزی که تصویر واضحی از آنچه در میدان عملیات راهیان نور اتفاق میافتد را لازم داریم. در این نگاه نوع سیاستگذاری و رویکردهای برنامهریزی برای راهیان نور نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
🔹ترسیم و پیش بینی مسیر آینده راهیان نور
لایه سوم از شناخت و تحلیل پدیده راهیان نور این است که بدانیم و بتوانیم مسیر فردای راهیان نور را ترسیم و پیشبینی کنیم. ما اگر نتوانیم مسیر فردای راهیان نور را بفهمیم به عنوان یک اصل در مسیر تحولی آن نیز دچار خلل و اشتباه خواهیم شد. برای این موضوع لازم داریم تا در یک نگاه کلانتر مسیر پیشرفت جامعه را بفهمیم و روندها و رویدادهای حاکم بر جامعه را شناسایی کنیم و در یک نسبت درست با راهیان نور آنها را بسنجیم تا بتوانیم اقدامات لازم و تصاویری که باید در آینده برای راهیان نور بسازیم را مشخص نماییم. در این لایه پاسخ به این سوال که راهیان نور ۵ سال آینده و ۱۰ سال آینده چه مختصاتی و ویژگی هایی دارد بسیار حائز اهمیت است.
🔸بدین ترتیب با مقدمه فوق و با ۳ برش زمانی(گذشته، حال و آینده) و با سه مفهوم اصلی (تبیین، توصیف و پیش بینی) به شناخت و تحلیل جامع راهیان نور به عنوان یک پدیده فرهنگی و اجتماعی خواهیم پرداخت و در یادداشت بعدی نظامات برآمده از این برآیند را به اشتراک خواهیم گذاشت.
✍🏻روح الله میری – کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم
🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی میاندیشد.|🇮🇷
#مطرا
#راهیان_نور_گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#جهاد_تبیین #جنگ_روایت_ها
#گذشته_آینده_ساز #آینده_از_آن_ماست
@matra_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜٢٠ فروردینماه، روز هنر انقلاب اسلامی
🔰شهید سیدمرتضی آوینی:
هنرمندان فرزانه آن رزمآوران برگزیدهای هستند که جبهههای عشق شهادت و شرف و عزت از خون پاکشان رنگ گرفته است و شجره هنر، به مفهوم اصطلاحی آن، اگر در این خاک خونآلوده نبالد هنر نیست و نه آنکه هنر نیست بلکه عین بیهنری است، و همان که گفتیم، اصل آن است که هنرمند پیش از آنکه هنرمند است، انسان باشد و بدان میثاق ازلی که با حق بسته است وفا کند، یعنی مبارزه کند با شرک و کفر و طواغیت. و اگر اینچنین شد، هنری که این هنرمند فرزانه واسطه فیضان آن در عالم است، هنری خواهد بود شایسته اسلام، و اگر نه، نه.
🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی میاندیشد.|🇮🇷
#مطرا
#راهیان_نور_گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#جهاد_تبیین #جنگ_روایت_ها
#گذشته_آینده_ساز #آینده_از_آن_ماست
@matra_ir
⚜ ۲۰ فروردین،سالروز شهادت، شهید سیدمرتضی آوینی
🔰هفت راز آوینی
🔹تاریخ فرهنگ و هنر این کشور پر است از نام کسانی که میخواستند کاری بزرگ رقم بزنند، اما به توفیق نرسیدند؛ کسانی که شاید «مشهور» شده باشند اما «معروف» نه. معروفشدن چیزی ورای شهرت است. آدمِ معروف را میشود الگو کرد، میشود روی حرفهایش حساب کرد، میشود جدیاش گرفت و حتی میشود دیگران را به راهِ او امر کرد، امر به معروف.
🔸 در میانِ اهالی فرهنگِ این سرزمین معروفها معدودند و یکی از این معروفهای معدود، سیدمرتضی آوینی است؛ کسی که مصداق مفهوم «هنر انقلاب» است و تجسدِ رویاهای کسانی که در این سالها، خدمت به انقلاب اسلامی از مسیر پرپیچوخم فرهنگ را انتخاب کردهاند. اما چرا آوینی از پل شهرت عبور میکند، معروف و این چنین خواستنی میشود؟
♦️ادامه یادداشت در عکسنوشتهها
✍🏻سعید لشکری - کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم
🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی میاندیشد.|🇮🇷
#مطرا
#راهیان_نور_گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#جهاد_تبیین #جنگ_روایت_ها
#گذشته_آینده_ساز #آینده_از_آن_ماست
@matra_ir
هفت راز آوینی - استوری.zip
26.97M
⚜️مجموعه هفت راز آوینی
📱در ابعاد استوری
🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی میاندیشد.|🇮🇷
#مطرا
#راهیان_نور_گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#جهاد_تبیین #جنگ_روایت_ها
#گذشته_آینده_ساز #آینده_از_آن_ماست
@matra_ir
#دوشنبه_های_محتوایی
#اسوه_های_حیات
⚜ارزش و انگیزهای که پشتوانه دارد
🔰ارزشآفرینی به سبک اسوههای زنانگی
🔶 با بیان عنوان "نقش زنان در دفاع مقدس" ابتداییترین موضوعی که به ذهن بسیاری از افراد خطور پیدا میکند، نقش نظامی زنان است؛ اما با تنفس در فضای حقیقی روایتهای زنان در این موضوع، درمییابیم که نه تنها با این نقش مواجه نیستیم بلکه با مولفهی دیگری روبهرو میشویم که ضریب بسیار بالایی در ارتقاء عملکرد رزمندگان داشته است. مطرا این مولفه را ارزشآفرینی و ایجاد انگیزه مینامد. حال میخواهیم گذری بر این مولفه از بُعد فردی زن و فارغ از نقش همسری و مادری داشته باشیم.
🔷 ریشهی ارزشآفرینی و ایجاد انگیزه زنان انقلاب، از دین اسلامی نشات میگیرد که الگوهای زنانگی آن، سیرهای مملو از استقامت و پایداری داشتهاند و برای مردان خانوادهشان از نظر عاطفی، همراه و انگیزهبخش بودهاند. زنان در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بهرهگیری آگاهانه از دین، به پیروی از مسیر الگوهای دینیشان میپرداختند. اما باید بگوییم که پس از الگوگیری از بانوان برتر دینی، عنصر دیگری هم در ایجاد ارزش و سپس انتقال آن برای بانوان انقلاب اسلامی به چشم میخورد و این همان ارزشی است که از رهنمودهای امام خمینی رضواناللهعلیه کسب کردهاند. بانو کاظمزاده در این باره میگویند: "برنامههای خودشناسی که امام به ما تعلیم میدادند، نشانگر این بود که فرد، وقتی اول خودش را بشناسد، دیگر نمیتوانند چیزی به او تحمیل کنند. ما این موضوع را اوایل انقلاب به خوبی درک کردیم. در شرایطی که کسی به ما چیزی را تحمیل نمیکرد، خود زن به این باور رسیده بود که من میتوانم این کار را انجام دهم. فضای انقلاب و امام این طرز تفکر را به ما منتقل کرد که تو خودت را بشناس و توانمندیهایت را بسنج و به طبع آن وقتی زن به این خودباوری برسد، میتواند هر کاری را انجام دهد."
🔶 در نهایت مولفهی ارزشآفرینی و ایجاد انگیزه توسط زنان از سنگر خانواده به سنگر اجتماع میرسد و زنان ارزش جهاد و شهادت را حتی با نامههایی که در بستهبندیهای پشتیبانی از جبهههای جنگ قرار میدادند به رزمندگان منتقل میکردند. اما بُعد اجتماعی ارزشآفرینی و ایجاد انگیزه در مورد زنان تنها به رزمندگان ختم نمیشود. در شرایطی که جهانِ زنان را جنگ فراگرفته و غم و اندوه شرایط زندگی آنان را تحت تاثیر قرار داده است، بانوان مجاهد مسلمان ایرانی با بهرهگیری از ارزش ایجاد شده از معنویتشان، نسبت به شرایط پیشآمده صبوری میکردند و در تلاش بودند تا با روحیهای بالا به باقی زنان هم انگیزهی ادامه دادن این مسیر را بدهند که یکی از مهمترین بخشهای آن سرکشی به خانواده شهدا و برگزاری مراسمات مذهبی در منازل شهدا، به جهت همدردی با مادران، همسران و دختران شهدا بود تا با این حرکت به آنان نشان دهند که ارزش این مسیر را درک کردهاند و ادامه دهندهی راهشان خواهند بود.
🖋فاطمه زنگنه - کارشناس نظام محتوایی راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی
🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی میاندیشد.|🇮🇷
#مطرا
#راهیان_نور_گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#جهاد_تبیین #جنگ_روایت_ها
#گذشته_آینده_ساز #آینده_از_آن_ماست
@matra_ir
⚜️شهادت امیرالمومنین علی علیهالسلام را تسلیت عرض میکنیم.
🔰امام خامنهای مدظلهالعالی:
«سرتاپای زندگی امیرالمومنین علیهالسلام جهاد مخلصانه است. از هنگام نوجوانی که اسلام آورد تا ۶۳ سالگی که به شهادت رسید، یک لحظه زندگی چنین فارغ از تلاش مخلصانه نیست، و قطعا شخصیتی با این همه تلاش در تاریخ اسلام وجود ندارد.»
۱۳۶۶/۰۲/۳۰
🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی میاندیشد.|🇮🇷
#مطرا
#راهیان_نور_گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#جهاد_تبیین #جنگ_روایت_ها
#گذشته_آینده_ساز #آینده_از_آن_ماست
@matra_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چهارشنبه_های_کاربردی
#بیانات_امامین_انقلاب_اسلامی
⚜️جهاد تا شهادت
🔰امام خامنهای مدظلهالعالی:
«من و عمویم حمزه و برادرم جعفر و پسر عمویم عبیده، عَلى اَمرٍ وَفَینا بِهِ لِلّهِ وَ لِرَسُولِهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه؛ بر یک موضوعی با هم توافق کردیم، با خدا و پیغمبرش معاهده کردیم؛ یعنی نشستهاند قرار گذاشتهاند. امیرالمؤمنینِ جوان، با عموی مسنّش جناب حمزه، با آن برادر و با آن پسر عمو نشستهاند و قرارداد بستهاند بر یک امری که قاعدتاً «جهاد حتّی الشهادة» است؛ یعنی ما در این راه، در این حرکت، بیمحابا میرویم تا لحظهی شهادت. بعد حضرت میفرماید: فَتَقَدَّمَنی اَصحابی؛ این رفقا، [این] سه نفر از من جلو افتادند؛ وَ تَخَلَّفتُ بَعدَهُم.»
۱۴۰۰/۱۱/۰۵
🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی میاندیشد.|🇮🇷
#مطرا
#راهیان_نور_گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#جهاد_تبیین #جنگ_روایت_ها
#گذشته_آینده_ساز #آینده_از_آن_ماست
@matra_ir
#یادداشت_ویژه
⚜️ شدتِ بعد از فرج
🔰نگاهی بر شبهای قدر انقلاب اسلامی
🔶جنگ در نقطهی مهمی قرار گرفته بود. لو رفتن عملیات بزرگ آبی-خاکیِ ایران یک شوکِ تمامعیار و بحرانی بزرگ بود. «کربلای۴» که میتوانست برگ برندهی ایران در جنگ با رژیم بعث عراق باشد، به یک تراژدی تلخ تبدیل شده بود. در روزهای سخت و سنگینِ پس از شکستِ کربلای۴ اما گروهی از فرماندهان، به سرعت در تدارک یک عملیات دیگر بودند. عملیاتی برای احیای توان نظامی ایران؛ عملیاتی که "#شب_های_قدر_انقلاب_اسلامی" شد.
♦️همراه ما باشید با انتشار یادداشت ویژه شب قدر
🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی میاندیشد.|🇮🇷
#مطرا
#راهیان_نور_گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#جهاد_تبیین #جنگ_روایت_ها
#گذشته_آینده_ساز #آینده_از_آن_ماست
@matra_ir
⚜️ شدتِ بعد از فرج
🔰نگاهی بر شبهای قدر انقلاب اسلامی
🔶جنگ در نقطهی مهمی قرار گرفته بود. لو رفتن عملیات بزرگ آبی-خاکیِ ایران یک شوکِ تمامعیار و بحرانی بزرگ بود. «کربلای۴» که میتوانست برگ برندهی ایران در جنگ با رژیم بعث عراق باشد، به یک تراژدی تلخ تبدیل شده بود. در روزهای سخت و سنگینِ پس از شکستِ کربلای۴ اما گروهی از فرماندهان، به سرعت در تدارک یک عملیات دیگر بودند. عملیاتی برای احیای توان نظامی ایران؛ عملیاتی که #شب_های_قدر_انقلاب_اسلامی شد. نام عملیات را گذاشتند کربلای۵. چه برای کسانی که با شعار "جنگ جنگ تا پیروزی" در گستردهترین عملیات جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده بودند و چه سیاسیونی که با شعار "جنگ جنگ تا یک پیروزی" چشم به این عملیات دوخته بودند، جنگ در یک نقطه تاریخی بود که میتوانست مقدرات بعد از خود را رقم بزند. این «نقطه تاریخی» با یک «پیروزی تاریخی» همراه شد.
🔷کربلای۵ خاطرات تلخ کربلای۴ را با طعم شیرین غلبه بر دشمن متجاوز عوض کرد. میزان پیشروی ایرانیها و حجم خسارات بعثیها آنقدر قابل توجه بود که هفتهنامه newsweek بنویسد: «تهاجم ایرانیها در نزدیکی بصره، حداقل یک چیز را در خصوص جنگ ایران و عراق تغییر داده و آن این مساله است که برای اولین بار طی چند سال گذشته، این احتمال را که یک طرف حقیقتاً بر دیگری پیروز شود، مطرح ساخته است». این اولین بار از آغاز جنگ بود که کارشناسان غربی در مورد قدرت نظامی عراق دچار تردید شدند. ارتش عراق در عملیات والفجر ۸ در عین ناباوری فاو را از دست داد؛ اما شکست نظامی در شلمچه با هیچ یک از شکستهای عراق قابل مقایسه نیست؛ زیرا این شکست، آن هم در سال هفتم جنگ و در حساسترین منطقه نبرد، آینده عراق در این جنگ را در تاریکی فرو برد. جهان دریافته بود که جنگ با جمهوری اسلامی مقولهای متفاوت است. ایرانیها شبیه هیچکس نمیجنگیدند و سازمان رزم خاص خود را داشتند. #شب_های_قدر_انقلاب_اسلامی با تاثیرگذاری بر ادامهی سرنوشت جنگ کار خود را به ثمر رساند و هر روز که از جنگ میگذشت، ایران در مسیر پیروزی بالندهتر میشد. اما روز بعد از پیروزی، روز متفاوتی بود.
🔶عرصهی جنگ در روزهای پس از کربلای۵ برای ایرانیها هرروز تنگتر شد. همزمان با اتمام عملیات کربلای۵، ارتش عراق به شهرها، نفتکشها و تاسیسات نفتی ایران حمله کرد و تا سال ۶۶ به این حملات ادامه داد. ایرانیها که تا قبل از این در دریا محتاطانه عمل میکردند، به همه حملات عراق پاسخ دادند. با ورود نظامی آمریکا به خلیج فارس، جنگ وارد مرحله جدیدی شد؛ آغازی بر یک جنگ دریایی. رویارویی مستقیم نظامی میان ایران و آمریکا. این یک جنگ جدید بود. جنگ با دشمن شماره یک. پیروزی در کربلای۵ برخلاف برخی تحلیلها، ایران را به سمت خاتمهی جنگ سوق نداد بلکه ما را به ورطهی آزمونی سختتر کشاند. حالا ما بودیم و دشمنی که از زمین، دریا و هوا به تمام زیرساختهای ما حمله میکرد.
🔷شاید رزمندگانی که کربلای۵ را با تصور پایاندادن به جنگ از طریق یک پیروزی مقتدرانه آغاز کردند و #شبهای_قدر_انقلاب_اسلامی را رقم زدند، سنت الهیِ «آزمایش مومنان» را خوب و دقیق فهم کرده باشند. آزمونهای سختتر متعلق به بندگان قدرتمندتر است و هر پیروزی، یعنی ورود به یک امتحان تازه. این شاید یکی از مهمترین درسهای کربلای۵ برای امروزِ ما باشد؛ درسی که کمتر به آن توجه کردهایم. انقلاب اسلامی در تمام مراحل خود، هرگاه از پسِ یک بحران برآمده، با بحرانی دشوارتر مواجه شده است. درست مانند وضعیتِ ما پس از کربلای۵ و درست مانند امروزِ ایران. پشت هر پیروزی، یک چالش تازه منتظر مردمی است که از ۱۳۵۷ تا امروز اراده کردهاند مسیر تاریخ را جور دیگری بنویسند؛ جوری نامنطبق بر خواستههای قدرتهای استعماری و منطبق بر آرزوهای ستمدیدگان. چنین ملتی حتما هرروز با آزمونهایی نو و سخت مواجه خواهدشد، درست مثل رزمندگانی که آزمون دشوارِ نبرد مستقیم با آمریکا را پس از پیروزی در کربلای۵ تجربه کردند.
✍🏻سعید لشگری - کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم
🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی میاندیشد.|🇮🇷
#مطرا
#راهیان_نور_گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#جهاد_تبیین #جنگ_روایت_ها
#گذشته_آینده_ساز #آینده_از_آن_ماست
@matra_ir
#شنبه_های_معرفتی
#افق_نمایی_راهیان_نور
⚜مراحل تمدنسازی انقلاب اسلامی
🔰بخش نخست؛ مرحله انقلاب اسلامی و نظام اسلامی
🔹با مرور سه جریان در تعریف مبنای انقلاب اسلامی در یادداشتهای پیشین و تامل بر ادبیات امامین انقلاب مشخص میگردد که آنچه مدنظر امامین انقلاب برای تحقق تمدن نوین اسلامی است جریان اسلام ناب است که به کرار در صحبتها و نوشتههای ایشان مرور شده است. اما قدر مسلمِ پیاده کردن تمدن نوین اسلامی به مضموم آرمانها و هدفهایی که در دل آن نهفته است، دارای یک فرآيند طولانى و البته دشوارى است.
🔸مبنای انقلاب اسلامی مفهوم «نظامسازی اسلامی» است به این معنا که یعنی نهادهای اجتماعی به شکلی تنظیم و ایجاد شوند تا هدفگذاریها و برنامهریزیهای آنها بر اساس فقه شیعه و اسلام باشد.
تحقق «نظامسازی اسلامی» امری تدریجی و متناسب با تحولات جامعه است و مفروض دانستن این موضوع که نظامسازی، به یکباره و طی پیادهسازی یک پروژه اجتماعی محقق خواهد شد، یک خطای راهبردی است. باید شرایطی از جمله زمینهسازیهای فکری-سیاسی را برای تحقق نظامسازی ایجاد نمود که روند ایجاد این پیشزمینهها منتج به حرکت گامبهگام در جهت نیل به مقصد غایی انقلاب اسلامی است.
🔹لذا از این حرکت گامبهگام به عنوان زنجیرهی پنجگانهی تحقق اهداف نام برده میشود؛ «یک زنجیرهی منطقی که حلقهی اول، انقلاب اسلامی، بعد تشکیل نظام اسلامی، بعد تشکیل دولت اسلامی، بعد تشکیل جامعهی اسلامی، بعد تشکیل امت اسلامی [تمدن اسلامی] است. این یک زنجیرهی مستمری است که به هم مرتبط است.»
لازمه حرکت در این مسیر تعریف و شناخت درست از هر یک از این مراحل است و مهمترین نکته در تعریف هر مرحله، تعریف آن با مبنای نظامسازی است.
1⃣ مرحله انقلاب اسلامی
برای نظامسازی اسلامی ابتدا باید اختیارات لازم کسب شود تا بتواند همه شرایط لازم برای اجرای احکام اسلامی را تامین کند. «مرحله انقلاب اسلامی، یعنی همان حرکت انقلابی و جنبش انقلابی که نظام مرتجع را، نظام قدیمی را، نظام وابسته و فاسد را سرنگون میکند و زمینه را برای ایجاد نظام جدید آماده میکند». لذا در حلقه اول این زنجیره به عنوان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ محقق شده و اختیارات اجتماعی و حکومتی برای تحقق مبنای انقلاب از غیرمعتقدین به اسلام گرفته شد و در اختیار معتقدین به اسلام ناب قرار گرفت لذا در تعریف میگوییم مرحله انقلاب اسلامی مرحله کسب اختیارات لازم جهت نظامسازی اسلامی توسط فقیه شیعه است.
2⃣ مرحله نظام اسلامی
مهمترین موضوع در ابتدای هر انقلابی، چگونگی هویت بخشیدن و تثبیت آن نظام است. يعنى «منبع تقنين و معيار و ملاك اجرا و اركان تصميمگيرى در كشور معلوم شود. در این مرحله اركان حكومت- قوهى مجريه، قوهى مقننه، رهبرى، قوهى قضاييه و ديگر اركان- چيده شد و قانون اساسى همهى اين موارد را تثبيت كرد؛ لذا پايهگذارىهاى اصولى انجام گرفت». مسئله ولایت فقیه و حضور مردم در تمام صحنهها دو اصل اساسی هندسه کلی نظامسازی اسلامی در مرحله دوم انقلاب است.
با این تثبیت باید در بخشهای اولویتدار نظامسازی اسلامی به صورت اجمالی تبیین و تحقق پذیرد. مرحله نظامسازی به تعبیری مرحله نمونهسازی است، بدین معنا که در این مرحله، انقلاب اسلامی با نمونهسازی ساختارهای جامعه به دنبال تثبیت و فهم همگانی است تا پایههای ورود انقلاب به برپایی جامعه مبتنی بر مفاهیم و ارزشهای دینی با قوت برداشته شود. برای مثال، امام خمینی رضواناللهعلیه در عرصه قانونگذاری، شورای نگهبان را تاسیس میکند، در عرصه دفاع نظریه بسیج را مطرح میسازد و در سایر عرصهها همچون جهادسازندگی، نظریه مترقی ولایت فقیه، کمیته امداد و... جزو نظامسازیهای اسلامی است که انجام شده و نتایج موفقیتآمیزی نیز به دنبال داشته است. لذا مرحله نظام اسلامی مرحله هویت بخشیدن به انقلاب اسلامی با تعریف مردمسالاری دینی در حاکمیت و قانون اساسی و نمونهسازی است.
♦️در یادداشت های پیشرو به تعریف سایر مراحل خواهیم پرداخت.
✍🏻روح الله میری – کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم
🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی میاندیشد.|🇮🇷
#مطرا
#راهیان_نور_گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#جهاد_تبیین #جنگ_روایت_ها
#گذشته_آینده_ساز #آینده_از_آن_ماست
@matra_ir
#دوشنبه_های_محتوایی
#روایت_سوم
⚜روایت فناورانه، خلق ارزش افزوده از معدن طلای دفاع مقدس
🔰وقتی تاریخ دفاع مقدس به ۷ لایه پیوستاری تقسیم میشود، سوال اصلی دیگر این است؛ برای روایت این ۷ لایه چگونه باید اقدام نمود؟
🔹اگر تاریخ ۸ ساله دفاع مقدس را مانند یک «معدن طلا» در نظر بگیریم، آن وقت نحوه روایت آن میتواند به دو صورت باشد:
1⃣ وارد این معدن طلا بشویم، در حالی که به دستگاه و ابزار خاصی مجهز نباشیم و هدف مشخصی هم نداشته باشیم، آن وقت فقط میتوانیم از دیدن معدن طلا لذت ببریم و در بعضی مواقع هم مقداری طلای خام برداشت کنیم که به غیر از ارزش اولیه برای ما بهرهای نخواهد داشت و دچار «خامخوری و خامفروشی» نسبت به ۸ سال دفاعمقدس خواهیم شد.
2⃣ وارد این معدن طلا بشویم، اما هدفمان مشخص باشد، به دستگاه و ابزارهای لازم مجهز باشیم و با منطق مشخص به دنبال آن باشیم تا به صورت هدفمند از نقاط مشخص این معدن برداشت کنیم و پس از برداشت به پردازش و فرآوری آن بپردازیم تا به غیر از ارزش اولیه، بتوانیم ارزشهای دیگری را نیز خلق کنیم، در حقیقت ما با این رویه میتوانیم از «خامخوری و خامفروشی» عبور کنیم و ارزش افزودههای جدیدی از معدن طلای دفاع مقدس خلق کنیم.
🔸ما معتقد هستیم باید در روایت دفاعمقدس، بتوان ارزش افزودههای جدید و بیشتری را مبتنی بر زمان و مخاطب خلق کرد و لازمه این کار، پرداخت فناورانه به تاریخ ۸ ساله دفاع مقدس است و منظور از پرداخت فناورانه آن است که بتوان؛ «با ارائه یک "دستگاه شناختی" مشخص، موجبات استخراج "معادلات" مشخص را از "معادن و بسترهای" مشخص، برای ساخت و تولید "الگوهای" مشخص، فراهم نمود».
🔹بر اساس آنچه بیان شد، پس ما در روایت فناورانه دفاع مقدس، به دنبال آن هستیم تا نحوه رجوع مخاطب به آن تاریخ ۸ ساله را ارتقا دهیم و بیش از آنکه به دنبال درگیرنمودن احساسات او باشیم، بتوانیم عقل و منطق او را تحت تأثیر قرار دهیم، چون آن وقت است که میتواند معادلات و الگوهای استخراجی از دفاع مقدس را در زندگی امروزش به کار بسته و گامهای استوار را برای ساخت آینده مبتنی بر گذشته محکم بردارد و اگر این اتفاق صورت گرفت برقراری ارتباط ناگسستنی بین اتفاقات آن دوران و نسل امروز محقق میشود. بر همین اساس سوال کلیدی بعدی این است که مولفه های اصلی روایت فناورانه برای اتصال خرمشهرهای دیروز و امروز چیست؟
♦️ادامه دارد ...
✍🏻محمد علیان - کارشناس نظام محتوایی راهیان نور
#مطرا
#راهیان_نور_گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#جهاد_تبیین #جنگ_روایت_ها
#گذشته_آینده_ساز #آینده_از_آن_ماست
@matra_ir