eitaa logo
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی
725 دنبال‌کننده
400 عکس
46 ویدیو
38 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 بخش دوم 🔸 فاطمه زهرا سلام الله علیها در 9 سالگی همسر علی علیه السلام می شود و علی در آن روزگار گرفتارترین و پرمشغله ترین فرد است و شب و روز ندارد و دایم یا در ماموریت است یا در جنگ و عهده دار امور این زندگی و تربیت فرزندان این خانه که بعدها سلسله امامت با وجود آن ها تداوم می یابد و به منصه ظهور می رسد کسی جز فاطمه زهرا سلام الله علیها نیست. حضرت بنا به روایات مشهور چند ماه پس از رحلت پیامبر در 18 سالگی وفات می کنند و حاصل زندگی مشترک حضرت فاطمه و امیرالمومنین در آن روزها چهار بچه قد و نیم قد هستند. علی که مرد اول جبهه های جنگ است با کدام خاطر جمع می تواند این همه ماموریت را انجام دهد. غیر از این است که می داند بار اداره خانه و تربیت فرزندان بر دوش حضرت فاطمه است و در حقیقت خیالش از این بابت آسوده است؟ 🔹 از آن سو می بینیم بعد از رحلت پیامبرصلی الله علیه وآله آن وقت که امر امامت و حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام در جامعه اسلامی دچار چالش شد باز چهره درخشان حضرت زهرا سلام الله علیها را این بار در قامت مدافع ولایت و امامت می بینیم. حضرت در این برهه با زنان انصار ملاقات می کرد و روز غدیر را به آن ها یادآوری می کرد یا در مساله فدک احتجاجاتی با خلیفه وقت داشت تا جایی که در برخی منابع نوشته اند که توانست باغ فدک را که هدیه پیامبر بود بازپس بگیرد. همه این اتفاقات نشان می دهد که حضرت فاطمه سلام الله علیها انسان در صحنه و واقف به مسئولیت های اجتماعی و سیاسی است و از حق خود و همسرش دفاع می کند. ما از یک زن دیگر چه انتظاری داریم؟ 🔸 آیا می توان گفت که این چنین انسانی یک انسان ناموفق است و نتوانسته از ظرفیت های خود بهره بگیرد؟ فاطمه زهرا سلام الله علیها همسر ناموفقی در برابر حضرت علی علیه السلام است؟ دختر ناموفقی در برابر پیامبر صلی الله علیه وآله است؟ مادر ناموفقی در برابر فرزندانش است؟ فاطمه زهرا سلام الله علیها را در هر صحنه ای که می بینیم او در قامت انسانی متعالی و موفق ظاهر می شود. 🔹 ما در حقیقت با یک زنی روبرو هستیم که توانسته آن رشد و شکوفایی اخلاقی و معنوی را در درجه ای عالی به تحقق برساند. این است که وقتی به عبادت های ایشان نگاه می کنیم می بینیم ممتاز و در اعلی درجه است وقتی به انفاق و رسیدگی به همنوعان نگاه می کنیم ممتازی حضرت در این عرصه هم به چشم می آید. پسرش امام حسن علیه السلام می گوید من دیدم که مادر مشغول دعا و مناجات بود. اما در دعا دیدم که همسایه ها را دعا می کند و برای آن ها خیر و سعادت و هدایت می خواهد. گفتم مادر درباره ما دعایی نکردی اما دعایت درباره همسایه ها بود و مادر فرمودند الجار ثم الدار و این نگاه متعالی و شگفت حضرت فاطمه سلام الله علیها است که همسایه ها را در اولویت می بیند. 🔸 در صورتی که ما امروز در جامعه خودمان می بینیم که این نگاه بسیار کم رنگ است و البته آغاز اغلب انحراف ها از همین نقطه است که منافع فردی به منافع دیگران ارجح شمرده می شود. 🔹 حضرت می فرماید الجاز ثم الدار و اگر همین یک جمله کوتاه ملکه رفتاری ما می شد ما اول به همسایه توجه می کردیم در آن صورت کیفیت روابط ما بسیار متحول می شد و این گونه نبود. ما وقتی به سیمای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نگاه می کنیم می بینیم که حضرت در هر صفتی از صفات والای انسانی در جایگاه درخشان و ممتازی قرار دارند و این نه یک تعصب یا عرق مذهبی است. تاریخ به ما می گوید که حضرت چنین بوده اند. آیات و روایات اجازه چنین تلقی و برداشتی را به ما می دهند. این گونه هم نیست که حضرت را منحصر به یک حوزه خاص کنیم نه بلکه حضرت به مثابه نوری هستند که هر کجا پا می گذارند آنجا را روشن می کنند خواه آن جایی که حضرت ورود می کنند روابط اجتماعی باشد و خواه مربوط به موضوعات معنویت و آخرت گرایی در همه این زمینه ها حضرت درخشان هستند و پیشتاز. 🔸 به خاطر این که متوجه آن مثال و الگو بودن ایشان نیستیم. وقتی انسانی به جایگاهی می رسد که الگو و مثل قرار می گیرد یعنی اگر کسی پشت چنین انسانی قرار بگیرد و جای پای خود را سعی کند در جای پای او بگذارد راه سعادت را رفته است. الگو یعنی این که شما دیگر آسوده هستی که راه را گم نخواهی کرد اما ما متاسفانه گاه این درخشش و پیشتازی و تلالو را به درستی نمی بینیم. فاطمه زهرا سلام الله علیها یک الگوی بسیار موفق برای انسان است چه این انسان زن باشد و چه مرد چون آن فضایل اخلاقی در حقیقت جنسیت ندارد و طبق همان الهامی که از آیات قرآن می گیریم همچنان که آسیه همسر فرعون یا مریم دختر عمران الگوهایی برای مومنان معرفی می شوند حضرت فاطمه هم الگویی برای همه مؤمنان است. ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
🔹 کتابخانه مرکزی (مرحوم آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی) دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی با استعانت از خداوند متعال و با هدف ترویج علم و فرهنگ و اشاعه کتابخوانی در تاریخ جمعه ۲۳ دی ماه مصادف با ولادت حضرت زهرا (س) فعالیت رسمی خود را در ایتا آغاز می‌کند. 🛑 مطالب منتشر شده با نظارت عوامل کتابخانه بوده و هرگونه نشر آن در فضای مجازی تنها با ذکر منبع امکان پذیر است. 🔅 از اساتید، دانش آموختگان و دانشجویان فرهیخته که دارای ایده های خلاقانه در جهت پیشبرد اهداف کتابخانه (کیفی_کمی) هستند، با ادمین کانال مطرح فرمایید: @elham_heydarian 📲 لینک مستقیم سامانه کتابخانه: http://82.99.213.125/faces/home.jspxکتابخانه مرکزی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @library_mazaheb
💠 کلمه "تفسیر" در قرآن و حدیث کلمه تفسیر یک بار در قرآن کریم و دفعات بیشماری در احادیث و روایات آمده است. 🌀 قرآن: و لا یاتونک بمثل الا جئنک بالحق و احسن تفسیرا (فرقان/۳۳) * معنای کلمه تفسیر: شرح و تفصیل 🌀 حدیث: 🔹 پیامبر (ص): من فسر القرآن برایه: ان اصاب لم یوجر و ان اخطا فلیتبوا مقعده من النار کسی که قرآن را به رای خود تفسیر کند، اگر چه به واقع رسیده باشد ماجور نیست و اگر خطا کند جایگاه او از آتش آکنده خواهد شد. (۱) 🔹 امام علی (ع): ایاک ان تفسر القرآن برایک حتی تفقه عن العلما از تفسیر به رای محذور باش تا آنگاه که از دانشمندان و علما در آن بصیرت یابی. (۲) 🔹 امام صادق (ع): من فسر القرآن لم یوجر و ان اخطا کان اثمه علیه اگر کسی قرآن را به رای خود تفسیر کند و حق را نیز بیان کند ماجور نیست و اگر خطا کند گناه آن به عهده خود اوست. (۳) 🔹 امام علی (ع): قال رسول الله (ص): قال الله عزوجل: ما آمن بی من فسر برایه کلامی پیامبر فرمود: خدای بزرگ فرمود: کسی که کلام مرا به نظر و رای خود تفسیر کند به من ایمان نیاورده است. (۴) 📝 پی نوشت: * قرآن کریم (۱): تفسیر الصافی، ج ۱، ص ۳۵ (۲): البرهان في تفسیر القرآن، ج ۱، ص۴ (۳): مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۷، ص ۳۳۴ (۴): تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، ج ۲۷، ص ۴۵ ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
20110209143938-سرگذشت مصحف منسوب به عثمان در موزة تاشكند.pdf
411.3K
🔹 سرگذشت مصحف منسوب به عثمان در موزه تاشکند 📝 محمدباقر حجتی 🔸 مقالات و بررسی ها، ش ۷۶، پاییز و زمستان ۱۳۸۳، ص ۱۸۹_۱۹۸ 🌀 مصاحف عثمانی در تاریخ اسلام و قرآن دارای جایگاهی در خور توجه است. در میان این مصاحف آنچه تاکنون به جای مانده مصحفی است که هم‌اکنون در موزه تاریخ تاشکند پایتخت ازبکستان نگاهداری می‌شود و احتمالا مصحف شخصی خود عثمان می‌باشد. در این مقاله فشرده ای از گزارش مربوط به پیشینه نگارش آن و نیز سرگذشت جابه جایی آن از مدینه تا سرزمین های دیگر و سرانجام به تاشکند، مورد گفتگو قرار گرفته است و در لابه لای آن کوتاه سخنی درباره شیوه نگارش خط عربی و ورود آن به سرزمین حجاز و تحول و تطور آن نیز بحث شده که باید آنرا بحثی استطردادی و تطفلی تلقی کرد. لکن با استناد به برخی منابع تاریخی اصل گفتگو پیرامون سرگذشت مصحف منسوب به عثمان در تاشکند دور می‌زند که اطلاعات مجمل و کوتاهی را در اختیار ما قرار می‌دهد. ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
🔹 فراهم شدن دسترسی به منابع پایگاه سیویلیکا (civilica) 🌐 مشروح خبر در لینک زیر: https://www.mazaheb.ac.ir/ns/1435کتابخانه مرکزی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @library_mazaheb
📚 الحیاة 👥 نویسندگان: محمدرضا حکیمی، محمد حکیمی و علی حکیمی 📝 تاریخ نگارش: سال ۱۳۵۳ شمسی 🔹 زبان: عربی 🔸 تعداد جلد: ۱۲ 🖋 ترجمه به زبان فارسی توسط احمد آرام ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
🔹 الحیاة، کتابی ۱۲ جلدی به زبان عربی، نوشته محمدرضا حکیمی، و دو برادرش علی و محمد حکیمی است. آغاز نگارش این کتاب در سال ۱۳۵۳ش بوده و آخرین جلد آن در سال ۱۳۹۴ش منتشر شده است. هدف نویسندگان، ارائه سیمای اسلام و تشیع، بر محور عدالت اجتماعی و آزادگی فردی بوده و منبع اصلی خود را قرآن و حدیث دانسته‌اند. احمد آرام شش جلد اول را به فارسی ترجمه کرده است. ❇️ این کتاب در ۱۲ جلد و ۴۰ باب تنظیم شده است. هر باب نیز چند فصل است. جلد اول از چهار باب تشکیل شده است: شناخت و اصالت آن؛ عقیده و ایمان؛ عمل؛ و امتیازهای جهان‌بینی الهی. جلد دوم شامل باب پنجم تا باب دهم است: اصول کلی رسالت انبیا؛ قرآن؛ رهبران راستین و برخی از ویژگی‌های ایشان؛ عالمان؛ ولایت و حکومت(فلسفه سیاسی)؛ حاکم اسلامی، تکالیف و مسئولیت‌های او. جلد سوم تا ششم: به گفته محمدرضا حکیمی، این چهار جلد را باید در یک مجلد در نظر گرفت؛ چرا که موضوع آن بررسی آیین اقتصادی اسلام است. حکیمی در گزارشی که از این چهار جلد ارائه کرده، عدالت اقتصادی را لازمه ساختن جامعه اسلامی دانسته است. این چهار جلد در دو باب و ۱۰۰ فصل ارائه شده است. جلد هفتم: جایگاه و ارزش انسان، محور این جلد است که در باب سیزدهم ارائه شده است. جلد هشتم: باب چهارده تا هفده در این جلد است و تعهدباوری و مسئولیت‌شناسی، احساس و عاطفه، ضوابط در روابط خانوادگی، و همچنین ضوابط در روابط اجتماعی را شامل می‌شود. جلد نهم: باب هجدهم تا بیست و چهارم در این جلد است و در آن حدود ۱۰۰ ویژگی حکومت صالح و اسلامی به استناد قرآن و حدیث آورده شده که در ۱۰ فصل تدوین گشته است. جلد دهم: این جلد، چهار بابِ بیست و پنجم تا بیست و هشتم را شامل می‌شود. زندگی و دوستی (دوست و دوستیابی)، دو اصل بنیادین در اصلاح اجتماعی (امر به معروف و نهی از منکر)، انگاره‌های کلی تربیت، و تربیت فرزندان مباحث این جلد است. جلد یازدهم: عبادت و آثار تربیتی آن، دعا و تربیت، آثار پیروی از معصوم(ع)، تربیت و بهداشت و اخلاق. جلد دوازدهم: این جلد از باب ۳۴ تا باب چهل را شامل می‌شود. اخلاق و اصول کلی، سلوک شرعی و روش‌های آن، بنیادی بودن احکام اسلامی، و ارتباط اندام‌وار احکام سلامی، از موضوعات ارائه شده در این جلد است. 🔸 بر اساس آنچه در مقدمه ترجمه فارسی آمده است، مولفان ملتزم به چند اصل بوده‌اند: 1⃣ در آغاز فصل‌ها و عناوین مسائل، در بیشتر موارد به آیات قرآن کریم استناد شده است. 2⃣ انطباق مضمونی احادیث با آیات: سعی می‌شود روایات با مضامین آیات قرآن تطبیق داده شوند. 3⃣ تعاضد مضمونی احادیث: الف: انطباق مضامین دیگر احادیث با احادیث نبوی، که بر این اساس، احادیث ائمه (ع) مفسر و توضیح‌دهنده احادیث پیامبر است. ب: تعاضد مضمونی احادیث امامان، که نشان‌دهنده هماهنگی استوار و حرکتی همگون است و بر این اساس، هر یک مضمون دیگری را تأیید می‌کند. 4⃣ ذکر مآخذ: علاوه بر آدرس آیات قرآن کریم، مأخذ هر حدیث نیز به همراه آن نام برده شده است. ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ إِنَّ اَلْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيقٌ لاَ تَفْنَى عَجَائِبُهُ وَ لاَ تَنْقَضِي غَرَائِبُهُ وَ لاَ تُكْشَفُ اَلظُّلُمَاتُ إِلاَّ بِه. (۱) براستى قرآن ظاهرش زیباست وباطنش عمیق، عجایبش پایان ندارد، اسرارنهفته آن پایان نمى‌پذیرد و تاریکى‌هاى جهل جز بوسیله آن رفع نخواهدشد.
قرآن کتاب تفکر، عدالت، تربیت وهدایت تمامی انسان‌ها و سند پر افتخار قانون اساسی است وحفاظت از آن برمسلمانان واجب است متاسفانه یکبارِ دیگر شاهد هتک حرمت مدعیان دروغین حقوق بشر غربی هستیم که براحتی حقوق مسلمانان رانادیده گرفته وبا آتش زدن این کتاب شریف، خباثت وتوحش خود را در قالب آزادی بیان نشان دادند. انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی انزجار خود را از این اقدام وحشیانه واهانت‌های دولتمردان نابخرد غرب به کتاب مقدس میلیون‌ها مسلمان، توسط عنصر نژادپرست سوئدی اعلام می‌دارد و از مجامع بین‌المللی و حقوقی درخواست محکومیت این عمل زشت وخشونت آمیز را داریم اگرچه کوته فکران غربی این اقدامات را در راستای اسلام هراسی انجام می دهند اما اطمینان داریم این حرکات ددمنشانه برعکس اهداف شومِ شان، موجب حساسیت و کنجکاوی حق طلبانِ جهان نسبت به اسلام و متن این کتاب مقدس خواهدشد وباعث گسترش و ترویج فرهنگ قرآن کریم دربین تمام آزادی‌خواهان عالم خواهدگردید. قطعا این اهانت های ننگین ذره ای از ارادتِ عدالت خواهان عالم را ازقرآن واسلام ناب محمدی کم نخواهدکرد، بلکه آنها را درجهت شناخت جبهه حق مصمم ومتحد میگرداند تابرای رسیدن به تمدنِ نوین جهان اسلام به سوی ظهور بیشترتلاش کنند. پی نوشت: (۱): غرر الحکم و درر الکلم، ج ۱، ص ۱۴۰ ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
🔹 نکاتی درباره شب «لیله الرغائب» و اعمال آن 🔸 اولین شب جمعه ماه رجب را « لیله الرغائب» می گویند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید زیرا آن شب، شبی است که فرشتگان آن را به لیله الرغائب نامگذاری کرده‌اند» (۱) ⚜ معنای لیله الرغائب لیله الرغائب به معنای شب آرزوها نمی باشد. لیله الرغائب یعنی شبی که به خاطر پاداش ها و فضیلت های فراوانی که دارد مورد میل و رغبت فراوان است و یا به معنای شب پاداش های فراوان است. زیرا « رغائب» جمع « رغیبه» است که هم به معنای «کار مورد رغبت» آمده است و هم به معنای «پاداش و عطای فراوان». (۲) ❇️ کیفیت اعمال لیله الرغائب پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) اعمالی را برای این شب به این ترتیب ذکر کردند: «روز پنج شنبه اول ماه رجب را روزه می گیری و چون شب جمعه فرا رسید میان نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز می گذاری (هر دو رکعت به یک سلام) در هر رکعت از آن یک مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «انا انزلناه» و دوازده مرتبه « قل هو الله احد» را می خوانی؛ پس از اتمام نماز هفتاد مرتبه می گویی « اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» آنگاه به سجده می روی و هفتاد بار می گویی «سبوح قدوس رب الملائکه و الروح» سپس سر از سجده بر می داری و هفتاد بار می گویی «رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» بار دیگر به سجده می روی و هفتاد مرتبه می گویی «سبوح قدوس رب الملائکه و الروح » آنگاه حاجات خود را می طلبی که بر آورده می شود» و در ادامه فرمود: « کسی که چنین نمازی را بخواند خداوند همه گناهانش را می آمرزد اگر چه گناهانش به اندازه کف روی دریاها و ریگ های بیابان و سنگینی کوهها و اندازه برگ های درختان باشد و در قیامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت می کند و چون شب اول قبر فرا رسد خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره، با رویی گشاده و درخشان و زبانی فصیح و گویا به سوی قبر او می فرستد. آن چهره نیکو به وی می گوید ای حبیب من بر تو بشارت باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی. از آن چهره نیکو می پرسد تو کیستی من تا کنون چهره ای از تو زیباتر ندیده ام و بویی از بویت خوشتر به مشامم نرسیده است. آن چهره نیکو پاسخ میدهد من پاداش آن نمازی هستم که تو در فلان شب در فلان ماه و در فلان سال به جا آوردی من امشب به نزد تو آمده ام تا حقت را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو دفع نمایم (و همواره در کنارت باشم) تا زمانی که همگی در روز رستاخیز بر خیزند و در عرصه قیامت بر سرت سایه بیفکنم» (۳) 📝 پی نوشت: (۱): وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۹۹ (۲): مفاتیح نوین، آیت الله مکارم شیرازی، ص ۶۳۵ (۳): اقبال الاعمال، سید بن طاووس، ج ۲، ص ۶۳۲ ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
🔹 نسخه شناسی قرآنی 👤 دکتر مرتضی کریمی نیا 🌐 ثبت نام و اطلاع از جزئیات کارگاه از طریق وب‌سایت موسسه به آدرس: www.ketab-araie-irani.comانجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
🏫 کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ـ قم 🌀 علم تفسیر وعلوم قرآنی یکی از مهم ترین علوم آل البیت (علیهم السلام) است که با تلاش و کوشش علمای سلف نسل به نسل منتقل شده و بشریت از این علوم که قسمتی از رمز و راز قرآن با بیان ائمه اطهار (علیهم السلام) که مخزن علوم پروردگار میباشند، بهره ها برده است. لذا با عنایت دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (دام ظله) در سال 1418 هـ.ق کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی بعد از تهیه یک سری مقدمات مختلف ، که سالها در تهیه آن وقت سپری شده بود، افتتاح گردید. با افتتاح این کتابخانه استقبال گسترده ای از طرف صاحبان قلم، فضلاء و اندیشمندان و محققین به عمل آمده که همین امر باعث ایجاد فعالیت مضاعفی از طرف متولیان برای جمع آوری مصادر کتب جدید شده است. این کتابخانه بیش از 15000 جلد کتاب در موضوعات مختلف تفسیر وعلوم قرآنی به زبان‍های فارسی و عربی می باشد که تعداد زیادی از کتب مرجع کمیاب، در آن موجود میباشد. اهداف این کتابخانه به شرح ذیل می باشد: 1⃣ تهیه و خرید کتب و مصادر و سایر مطبوعات تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی 2⃣ جمع آوری مقاله ها و پیشنهادات 3⃣ جمع آوری و تدوین و چاپ و نشر مقاله های قرآنی به زبان‍های مختلف 4⃣ تهیه همایش‍ها و بحث های علمی و تحقیقی تفسیر وعلوم قرآنی 💠 نشانی: ایران ـ قم ـ خیابان دورشهر ـ کوچه 17 ☎️ تلفن : 37736149 25 0098 ✅ کتابخانه مرکزی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @library_mazaheb
🔹 موزه قرآن آستان قدس رضوی (اولین موزه قرآن جهان) موزه قرآن آستان قدس رضوی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۴ به‌عنوان اولین گنجینه تخصصی برای نمایش نسخه‌های خطی قرآن، مرقعات و آثار هنری هنرمندان آستان قدس رضوی، در ساختمان شماره ۳ موزه آستان قدس رضوی افتتاح شد و بیش از هشتاد نسخه قرآن نفیس، جلد‌های لاکی و تعدادی مرقعات از مجموعه آثار موجود در مخازن آستان قدس رضوی انتخاب و نمایش داده شد. در سال ۱۳۸۹ و سال ۱۳۹۲ شمسی، سه تالار به مساحت ۶۵۰ متر مربع و یک تالار به نمایش قرآن‌های پوستیِ مربوط به سه قرن اول هجری برخی منسوب به خط ائمه اطهار (ع)، یک تالار برای نمایش منتخبی از قرآن‌های نفیس از قرن چهارم تا قرن سیزدهم هجری و تعدادی از مرقعات و یک تالار به نمایش قطعاتی از آثار خوش نویسی (از قرن نهم تا عصر حاضر) به فضای نمایشی این موزه افزوده شد. ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
📜 بعضی از آثار مهم به نمایش درآمده در گنجینه قرآن و نفایس، عبارت اند از: ⚜ مجموعه نفیسی از قرآن‏‌های خط کوفی نوشته شده بر پوست، منسوب به دست‏خط ائمه اطهار (ع)، با قدمت هزار ساله که شاه عباس صفوی وقف کرده و وقف‏نامه آن توسط شیخ بهایی نوشته شده است. ⚜ یک جزو از قرآن مربوط به قرن چهارم قمری که در سال ۳۹۳ قمری توسط ابوالقاسم منصوربن محمدبن کثیر (وزیر و صاحب دیوان مسعود و محمود غزنوی) وقف شده است. ⚜ برگی از قرآن مربوط به قرن چهارم هجری، مشهور به خط پیرآموز. ⚜ یک جزو از قرآن مربوط به قرن پنجم قمری که واقف و کاتب آن ابوالبرکات در رمضان ۴۲۱ قمری است. ⚜ دو جزو از قرآن نفیس به خط و تذهیب عثمان‌بن حسین ورّاق به تاریخ ۴۶۶ قمری. ⚜ نسخه‌‏های قرآن مربوط به قرن پنجم و شش هجری، با ترجمه فارسی کهن. ⚜ دو نسخه قرآن به خط یاقوت مستعصمی، برجسته‌ترین خطاط قرن هفتم هجری. ⚜ هشت برگ از قرآن به خط محقق روی کاغذ خانبالغ، منسوب به خط بایسنقر میرزا از دوره تیموری. ⚜ دو نسخۀ پارچه‌‏ای زیارت‌نامه طوماری شامل جامعه کبیره روی پارچه کتان به تاریخ ۱۲۲۱ قمری، و مجموعه زیارت وارث و حضرت رضا (ع)، اهدایی استاد محمود فرشچیان. ⚜ قرآن بی‌نظیر و منحصر به فرد به خط بابر شاه از سلاطین سلسله مغولان هندوستان مربوط به قرن دهم هجری. ⚜ قرآن‌هایی به خط استاد عبدالقادر حسینی شیرازی مربوط به قرن دهم هجری که توسط سلاطین قطب‌شاهی دکن وقف شده. ⚜ قرآن کتابت شده توسط دولت محمد با ترجمه فارسی و پنج تفسیر در حاشیه از علمای شیعه و اهل سنت مربوط به قرن یازدهم هجری. ⚜ قرآن‌های بسیار نفیس با تذهیب به سبک کشمیر و مکتب شیراز مربوط به قرون ۱۲ و ۱۳ هجری. در حال حاضر آستان قدس با وجود حدود ۱۷۰۰۰ نسخه قرآن و جزوه قرآنی بزرگترین مجموعه نسخ خطی قرآن را در اختیار دارد که قدیمی‌ترین قرآن موجود در آن دارای تاریخ کتابت ۳۲۷ هجری و تاریخ وقف ۳۲۹ هجری می‌باشد. ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
32.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 بازدید علمی دبیر و برخی اعضای انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی از موزه قرآن آستان قدس رضوی در جریان اردو فرهنگی_زیارتی مشهد مقدس 📆 تاریخ بازدید: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۸انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
هدایت شده از Elham Heydarian
🔹 سرفصل و ضرایب دروس مجموعه علوم قرآن و حدیث در آزمون کارشناسی ارشد ( کد ۱۱۱۱ ) داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد مجموعه علوم قرآن و حدیث با توجه به گرایش مدنظرشان لازم است به سؤالات تعدادی از ۵ سرفصل آزمون کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث که در دفترچه‌ ثبت‌نام کنکور ارشد معرفی شده، پاسخ دهند. 🌀 سرفصل‌ها و ضرایب دروس گرایش‌های مختلف کنکور کارشناسی ارشد مجموعه علوم قرآن و حدیث بر اساس دفترچه ثبت نام ارشد ۱۴۰۲ به شرح زیر است: 1⃣ زبان عمومی و تخصصی انگلیسی 2⃣ زبان عربی 3⃣ علوم قرآنی 4⃣ تفسیر 5⃣ حدیث 🌀 گرایش‌های مختلف مجموعه علوم قرآن و حدیث به شرح زیر است: ⚜ علوم قرآن و حدیث ⚜ علوم قرآنی اعجاز مستشرقان ادبی ⚜ علوم قرآنی (برنامه درسی خاص) ⚜ علوم و معارف قرآن تفسیر اجتماعی ⚜ علوم حدیث اقتصاد اسلامی تفسیر اثری نهج البلاغه کلام و عقاید اخلاق عرفان اسلامی ⚜ نهج البلاغه اخلاق و تربیت فردی و اجتماعی اجتماعی سیاسی و حقوق عمومی اصول­ الدین و معارف علوی ⚜ علوم و معارف نهج البلاغه ⚜ تفسیر و علوم قرآن ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی
هدایت شده از Elham Heydarian
🌐 لینک نمونه سوالات سال‌های گذشته 🌀 آزمون کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث https://mastertest.ir/1391/09/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%DA%A9%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C/انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی
◾️انا‌ لله و انا الیه راجعون◾️ با نهایت تاسف و تاثر ضایعه درگذشت استاد محترم دکتر محمدعلی لسانی فشارکی (قرآن پژوه ارجمند) را به خانواده معزز و منسوبین آن مرحوم و مجموعه دانشگاهیان تسلیت عرض نموده و برای آن استاد راحل، رحمت واسعه‌ی الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت می‌نمائیم. نماز لیلة الدفن فراموش نشود. (محمدعلی بن خلیل) ⚫️ از طرف انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی
هدایت شده از Elham Heydarian
قرائت.m4a
43.63M
🎙 🔹 نشست علمی نقش امامان شیعه در شکل گیری وحدت مسلمانان در قرائت قرآن کریم 👥 با سخنرانی دکتر مجتبی محمدی و دکتر امیرحسین عامی مطلق 📆 تاریخ برگزاری: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ 🔸 برگزار کننده: معاونت پژوهشی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
🔹 سوابق علمی و آثار مرحوم استاد لسانی فشارکی «محمدعلی لسانی فشارکی» متولد ۱۳۳۲ در اصفهان و از نوادگان آیت‌الله العظمی محمدباقر فشارکی، دانش‌آموخته دکتری از دانشکده الهیات دانشگاه تهران در رشته علوم قرآن و حدیث بود. او بیش از ۳۰ سال سابقه در تدریس علوم قرآنی و ادبیات عرب داشت. این قرآن‌پژوه فقید عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران و استاد دانشگاه آزاد (واحد علوم تحقیقات) و دانشکده علوم قرآنی شهرری بود و همچنین ایشان در مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی نیز عضویت داشت. لسانی‌فشارکی، آثار بسیاری در قالب ترجمه و تألیف ارائه کرده بود که در اختیار دانشجویان و قرآن‌پژوهان قرار گرفته است. گفته می‌شود در دوران معاصر، توجه آکادمیک به علم سوره‌شناسی اولین بار از سوی محمد‌علی لسانی‌فشارکی استاد علوم قرآنی دانشگاه تربیت مدرس تهران، صورت گرفت. وی در ۱۳۷۹ توجه محققین حوزه مطالعات قرآنی را به این علم طی دو سخنرانی درسی در دانشگاه امام صادق (ع) جلب کرد. 📚 کتاب‌های انتشار یافته از این استاد قرآن‌پژوه به این شرح است: 1⃣ روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم پدید‌آورنده: محمدعلی لسانی‌فشارکی ناشر: بوستان کتاب قم_۱۴۰۰ 2⃣ سوره‌شناسی روش تحقیق ساختاری در قرآن كریم پدید‌آورنده: محمدعلی لسانی فشارکی، حسین مرادی‌زنجانی ناشر: نصایح_۱۳۹۸ 3⃣ قرآن منشور زندگی پدیدآورنده: یوسف قرضاوی، عبدالعزیز سلیمی، محمدعلی لسانی فشارکی ناشر: احسان_۱۳۸۳ 4⃣ سیمای صابران در قرآن پدیدآورنده: یوسف قرضاوی، محمدعلی لسانی فشارکی (مترجم) ناشر: بوستان کتاب قم_۱۳۸۶ 5⃣ روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم پدیدآورنده: محمدعلی لسانی فشارکی، حسین مردانی زنجانی ناشر: قلم مهر_۱۳۸۵ 6⃣ خورشید نبوت: ترجمه فارسی «الرحیق المختوم»شیخ صفی الرحمن مبارک فوری پدیدآورنده: صفی الرحمن مبارک فوری، محمدعلی لسانی فشارکی (مترجم) ناشر: احسان_۱۳۸۵ 7⃣ تفسیر روحانی: گزارشی از تفسیر علامه مجاهد شهید آیت الله حاج آقا سیدمصطفی خمینی (قدس سره) پدیدآورنده: محمدعلی لسانی فشارکی ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج_۱۳۸۷ 8⃣ تفسیر کابلی از دیدگاه اهل سنت: از آیه ۴۵ سوره عنکبوت آیه ۳۷ سوره جاثیه با فوائد «موضح الفرقان» پدیدآورنده: محمودحسن دیوبندی (مترجم)، محمدعلی لسانی فشارکی (ویراستار) ناشر: احسان_۱۳۸۵ 9⃣ تفسیر کابلی از دیدگاه اهل سنت: از آیه ۳۸ سوره جاثیه تا آخر سوره ناس با فوائد «موضح الفرقان» پدیدآورنده: محمودحسن دیوبندی (مترجم)، محمدعلی لسانی فشارکی (ویراستار) ناشر: احسان_۱۳۸۵ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی ضایعه درگذشت مرحوم محمدعلی لسانی‌فشارکی را به خانواده ایشان و جامعه قرآنی کشور تسلیت می‌گوید و برای آن مرحوم از درگاه الهی طلب آمرزش دارد. ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
هدایت شده از Elham Heydarian
4_5848269087913806910.mp3
33.32M
🔅 🎙 🔹 به مناسبت عید مبعث پیامبر اکرم(ص) 👤 سخنران: جناب آقای دکتر عبدالله فرهی (عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی) 🔸 موضوع: نگاهی دوباره به معراج پیامبر اکرم (ص) 📆 تاریخ برگزاری: دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۹ ❇️ برگزار کننده: انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی ✅‌ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
📘 مصحف امام علی علیه السلام در چالش دو دیدگاه معاصر شیعه 🖋 تالیف علی الهی خراسانی با مقدمه استاد محمدعلی مهدوی راد ناشر: نسیم رضوان تعداد صفحات: ۱۵۲ زبان: فارسی 🔹 کتاب پیش رو دارای سه بخش اصلی است. بخش اول به بیان ویژگی های مصحف امام علی (ع) بر اساس روایات معتبر اختصاص دارد. از جمله این روایات نقل از کتاب سلیم بن قیس هلالی است. در بخش دوم دیدگاه دو اندیشمند معاصر یعنی دکتر شاکر و مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. در بخش پایانی به عنوان ضمیمه، جداگانه و به تفصیل اعتبار کتاب سلیم پرداخته است. ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa