eitaa logo
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی
668 دنبال‌کننده
360 عکس
41 ویدیو
26 فایل
دبیر انجمن علمی: الهام حیدریان دانشجو کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث Instagram: https://instagram.com/mazaheb_quran Telegram: https://telegram.com/quran_mazaheb Eitaa: https://eitaa.com/mazaheb_quran
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️ بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی با استعانت از خداوند متعال و با هدف ترویج معارف قرآنی و حدیثی در تاریخ شنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ فعالیت رسمی خود را در ایتا آغاز می‌کند. 🛑 مطالب منتشر شده با نظارت انجمن علمی بوده و هرگونه نشر آن در فضای مجازی تنها با ذکر منبع امکان پذیر می‌باشد. 🌐 صفحه رسمی در اینستاگرام: https://Instagram.com/mazaheb_quran 🌐 کانال رسمی در تلگرام: https://Telegram.com/quran_mazaheb 🌐 کانال رسمی در ایتا: https://Eitaa.com/mazaheb_quran ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی
🔹 عناوین و اسامی قرآن کریم (آشنایی با نام‌ها و عناوین قرآن کریم و ریشه شناسی این اسامی) 1⃣ قرآن (حدود ۵۸ بار تکرار در قرآن) تعریف قرآن: کلمات و آیات الهی که از هر جهت اعجاز‌آمیز بوده و بر پیامبر (ص) نازل شده و تحریفی در آن صورت نگرفته است. 💠 نظرات علماء درباره معنی قرآن و مبدا اشتقاق آن 🌀 شافعی: فاقد ریشه، لفظ قرآن ابتداءً برای کلام الهی وضع شده و از هیچ مبدئی مشتق نشده. 🌀 زجاج و قتاده: قرء، جمع و گردآوری کردن، قرآن جامع ثمرات کتب پیشین است. 🌀 لحیانی و ابن عباس: قرء، قرائت و پیرو هم آوردن و خواندن، قاری قرآن به هنگام تلاوت آن، حروف و کلمات آن را به دنبال هم می‌آورد. قرآن=مقروء=تلاوت شده 🌀 اشعری: قرن=ضمیمه کردن و پیوستن و یا نزدیک ساختن چیزی به چیز دیگر، حروف و کلمات و آیات و سور قرآن، مقرون به هم هستند و با کیفیتی خاص با هم ارتباط و پیوستگی دارند. 🌀 فراء: قرائن (جمع قرینه)، هر یک از آیات قرآنی، قرینه و موید آیات دیگر 2⃣ فرقان از ۷ مورد به کار رفته در قرآن دو مورد منظور، کتاب تورات و دو مورد نیز قرآن است. تبارک الذی نزّل الفرقان علی عبده لیکون للعالمین نذیرا ✴️ وجه تسمیه: قرآن فارق میان حق و باطل است. (ابن عباس) قرآن انسان را به نجات و موفقیت نائل می‌سازد؛ شاهد: یاایهالذین ءامنو ان تتقواالله یجعل لکم فرقاناً 3⃣ کتاب ۲۵۵ بار در قرآن آمده که در اکثر آنها منظور قرآن است. کتاب= گردهم آوردن، هر نوشته ای را از آن جهت کتاب می‌نامند که حروف و کلمات در آن گرد هم آمده اند. ✳️ منابع فقه اسلام عبارتند از کتاب، سنت، اجماع و عقل. کتاب: قرآن 4⃣ ذکر از واژه های اصیل تازی (عربی) است و به دو معنای یادآوری و شرف به کار رفته است. 🔅 منظور از آن در قرآن در بعضی موارد، خود قرآن کریم است. مانند: انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون (انبیاء/۵۰) 🔅 ذکر به معنی شرف هم در قرآن به کار رفته، مانند: لقد انزلنا الیکم کتابا فیه ذکرکم (انبیاء/۱۰) ✴️ وجه تسمیه: خداوند متعال با سخن خود بندگان خویش را به فرائض و احکام یادآور می‌گردد. 5⃣ تنزیل این کلمه دارای اصالت در زبان تازی (عربی) است. ✴️ وجه تسمیه: آیات قرآن از طریق وحی به تدریج بر پیامبر (ص) نازل گردید. ❇️ تنزیل= نزول تدریجی ❇️ انزال=نزول دفعی ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
🔹 معانی تفسیر، تأویل و ترجمه (۱) 🔸 تفسیر معنای لغوی تفسیر: تبیین و روشن نمودن این واژه، مصدر باب تفعیل از ریشه فسر می‌باشد. عده ای معتقدند که این واژه، از ریشه سفر بوده که مقلوب شده است. ریشه سفر نیز به معنای کشف است. عرب می‌گوید: اسفر الصبح: صبح روشن شد. یا اسفرت المرا عن وجهها: زن روی باز نمود و صورتش نمایان شد. تفاوت ریشه سفر و فسر در این است که سفر به کشف ظاهری و مادی دلالت می‌کند و فسر به کشف باطنی و معنوی. به هر حال فسر و سفر هر دو به معنای کشف می‌باشند. 💠 معنای ریشه فسر و واژه تفسیر 🌀 ابن منظور: الفَسرُ: البیان و کشف المغطی: بیان به معنای کشف نمودن چیز پوشیده. التفسیرُ کشف المراد عن اللفظ المشکل: کشف نمودن معنی لفظ مشکل 🌀 ابن فارس: الفسرُ تدل علی بیان شیء و ایضاحه: فسر دلالت می‌کند بر بیان نمودن چیزی و روشن نمودن آن صاحب قاموس المحیط: الفسر الابانه و کشف المغطی...و‌هو کشف المراد عن المشکل: فسر یعنی روشن نمودن، کشف نمودن چیز پوشیده ای و کشف نمودن معنی از لفظ مشکل 🌀 المنجد: التفسیر: التاویل، الکشف، الایضاخ، البیان 🌀 سیوطی: التفسیر تفعیل من الفسر و هو البیان و الکشف و یقال هو مقلوب السفر ⚜ معنای اصطلاحی تفسیر: علم فهم قرآن ✳️ نظرات درباره معنای تفسیر 🌀 زرکشی: التفسیر علم یعرف به فهم کتاب الله المنزل علی نبیه محمد (ص) و بیان معانیه و استخراج احکامه و حکمه 🌀 ابوحیان در بحر المحیط: علمی که در آن بحث می‌شود از کیفیت تلفظ قرآن (علم قرائت) و مدلولات (علم لغت) و احکام فردی و ترکیبی (علم تصریف و بیان و بدیع) و معانی آنها که در حال ترکیب به معانی حمل می‌شود (هم مواردی که دلالت بر حقیقت دارد و هم مواردی که دلالت بر مجاز دارد) و تتمه هایی بر اینها (شناخت نسخ و سبب نزول و قضیه ای که چیزی از مبهمات قرآن را واضح می‌سازد.) 🌀 ذهبی: دانشی که بحث می‌کند از مراد الله در قرآن بقدر طاقت بشری ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
1_2086419359.pdf
343.7K
📝 عنوان: ریشه های تکوین نظریه اعجاز قرآن و تبیین وجوه آن در قرون نخست 👤 نویسنده: دکتر مرتضی کریمی‌نیا 🗞 مجله پژوهش های قرآن و حدیث 🔹 کهن ترین منابع کلامی، حدیثی و تفسیری عالمان مسلمان طی قرون نخست به ندرت نظریه ای روشن در باب وجه اعجاز قرآن بیان می‌کنند. این در حالی است که در آغاز قرن پنجم، این بحث در آثار محققانی چون باقلانی، قاضی عبدالحبار و شریف مرتضی به نحوی بالغ و کامل مطرح می‌شود. غیبت این امر از یک سو و حضور انبوهی از مباحث قرآنی دیگر در آثار اسلامی قرون نخست اسلامی از سوی دیگر، این پرسش را در میان می‌آورد که عالمان اسلامی از کی و تحت چه شرایطی به موضوع اعجاز قرآن و تبیین وجه آن پرداخته اند. این مقاله می‌کوشد با مروری بر پیشینه‌ی مباحث مرتبط، دو خاستگاه تاریخی برای پیدایش و نظریه پردازی در باب وجه اعجاز قرآن در قرون نخست بازشناسی می‌کند: نخست مباحثات و مناظرات کلامی مسیحیان و مسلمانان در باب نشانه های نبوت حضرت محمد (ص) و دوم تلاس های ادبی و کلامی معتزله‌ی بصره و بغداد پس از این دوران، متکلمان معتزلی این امر را در قرن چهارم بیشتر و بیشتر مطرح کردند که در اواخر این قرن، درآمد. از آغاز قرن پنجم، نظریه پردازی در باب اعجاز و تببین وجه اعجاز قرآن هم در آثار کلامی و هم در آثار تفسیری عالمان تمامی فرق متداول و به یکی از مباحث اساسی در دو دانش تفسیر و علوم قرآن تبدیل شده است. ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
4_444259120606871713.pdf
977.8K
🔹 به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) 📘 شخصیت شناسی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، بر پایه کتاب و سنت 🖋 نویسنده: دکتر مجید معارفانجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
📘 کتاب: شخصیت شناسی حضرت زهرا سلام الله علیها بر پایه کتاب و سنت 🔻 این کتاب برگرفته از دو مقاله علمی است: مقاله نخست «سیمای حضرت زهرا سلام‌الله علیها در روایات اهل تسنن» و مقاله دیگر «شاخصه‌های ایمان در الگوی فکری_رفتاری حضرت فاطمه علیها السلام‌» است. 🔹 مؤلف با بازبینی کلی در مباحث این دو مقاله، به ویژه با تقویت اسناد و افزودن مطالبی دیگر و نیز اصلاح ساختار، اثر فوق را عرضه کرده است. در این ساختار، مطالبی ذیل این عناوین بیان شده است: «گستره فضایل حضرت زهرا سلام‌الله علیها در کتاب و سنت؛ جایگاه فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در قرآن و تفسیرهای روایی؛ جایگاه فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در حدیث و تاریخ؛ منظومه اعتقادی حضرت زهرا سلام‌الله علیها؛ حضرت زهرا سلام‌الله علیها و دفاع از رسالت و ولایت؛ پاکدامنی و عفاف حضرت زهرا سلام‌الله علیها؛ بررسی سیره عبادی حضرت زهرا سلام‌الله علیها ؛ شکوه و جلال فاطمه سلام‌الله علیها در قیامت.» گفتنی است کتاب شخصیت‌شناسی حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها بر پایه کتاب و سنت، نوشته دکتر مجید معارف به سفارش پژوهشکده حج و زیارت، در ۹۶ صفحه و با قطع پالتویی از سوی مؤسسه نشر مشعر به بازار کتاب عرضه شده است. ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
گزارشی از «بخش اول» گفتگوی خبرگزاری شبستان با دکتر معارف پیرامون جایگاه و شخصیت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 📆 ۳۰ دی ۱۳۹۷ 🔹 حضرت زهرا سلام الله علیها فرزند رسالت است و دختر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، همسر امامت است و مادر ولایت. این در جای خود افتخار و موقعیتی را برای حضرت زهرا سلام الله علیها ایجاد می کند که می تواند بیانگر آثار تربیتی پیامبر در ایشان باشد و از مجموعه فضایل حضرت باشد که انتظار می رود. در حقیقت این که ما چنین توصیفی و نسبتی داشته باشیم، شأن حضرت را نشان داده ایم؛ اما جدای از این نسبت ها که درباره حضرت زهرا سلام الله علیها گفته شده و ممکن است برای برخی اذهان قانع کننده نباشد. 🔸 آیه ای از قرآن درباره موضوع مورد بحث می خوانم. در آیات انتهایی سوره مبارکه تحریم خدای تبارک و تعالی از زنانی با ما سخن می گوید که این زنان می توانند الگو و مثل برای همه مومنان باشند. قرآن می فرماید: "و ضرب الله مثلا للذین آمنوا امرات فرعون اذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران اللتی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین". 🔹 در این آیات دو بانو مطرح می شوند که خودشان منهای وابستگی به اطرافیان خود مَثَل و الگو واقع می شوند، آن هم نه مَثَل و الگو برای زنان مومنان، بلکه مَثَل و الگو برای همه مومنان اعم از مردان و زنان مومن. یکی از این دو، زن فرعون بود که در کاخ فرعون بود و به نوعی ملکه کاخ بود اما وقتی به حقیقت رسید و درک کرد که حضرت موسی فرستاده ای از جانب خداوند است به موسی ایمان آورد و به خاطر حمایت از موسی در برابر همسرش انواع آزارها و شکنجه ها را به جان خرید همچنان که در این آیات می فرماید خداوندا مرا خانه ای در بهشت قراره ده و مرا از قوم ظالمان قرار نده. آنچه در این باره می توان گفت این است که زن فرعون از حامیان حضرت موسی از همان دوره طفولیت حضرت بود و در راه عقیده خودش از همه آن موقعیت های اجتماعی و منصب ها و آسایش ها دست کشید و خداوند در این آیات می فرماید این خانم به خاطر این ویژگی برای همه مردان و زنان مؤمن الگو قرار داده شد. 🔸 خانم دیگری که در ادامه همین آیات معرفی شده و به خاطر پاکدامنی و عبادت هایش ستوده می شود حضرت مریم سلام الله علیها است که قرآن درباره ایشان می فرماید: مریم ابنت عمران اللتی احصنت فرجها / مریم دختر عمران که پاکدامن بود. باز در سوره آل عمران درباره ویژگی حضرت مریم می خوانیم که مریم برگزیده شد و ملائکه با او حرف می زدند و همین زن زمینه ساز به وجود آمدن پیامبری بزرگ به نام حضرت عیسی علیه السلام شد. 🔹 اما با همین نگرش وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هم یک الگو و مثال برای مومنان است اعم از زن و مرد، حتی اگر نگاهی کوتاه به برخی از فرازهای زندگی حضرت داشته باشیم می توانیم این نکته را به روشنی در حیات حضرت ملاحظه کنیم. بنده توفیق داشتم و کتاب کوچکی از حیث کمیت به نام "شخصیت شناسی فاطمه زهرا بر پایه کتاب و سنت" نگاشتم و در این کتاب قدری درباره شخصیت و جایگاه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از منظر آیات و روایات بحث کردم و از این دریچه شخصیت حضرت را مورد واکای و تبیین قرار دادم. با مطالعه این کتاب که برگرفته از آیات و روایات است ثابت می شود که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها موقعیت ممتازی در برخی از آیات قرآن دارند. 🔸 فی المثل وقتی پیامبر به مباهله می روند آیه ای نازل می شود که مناسبت با این واقعه دارد. در بخشی از آیه 33 سوره احزاب که آیه تطهیر است و در این باره نازل شده می خوانیم: " انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا." در آیه تطهیر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در مرکزیت اهل بیت علیهم السلام قرار می گیرند چون پیامبر صلی الله علیه وآله در خانه فاطمه زهرا سلام الله علیها خیمه ای را برپا می کند و خود حضرت و فاطمه زهرا و حضرت علی و حسنین در زیر آن قرار می گیرند و حضرت می فرماید این ها اهل بیت من هستند، این ها را از هر پلشتی پاکیزه قرار ده. از آن سو می بینیم که سوره کوثر تطبیقی جز با شخصیت حضرت زهرا ندارد و این از جمله مقامات حضرت است که خداوند در آیات سوره کوثر به پیامبر صلی الله علیه وآله می فرماید: ما به تو کوثر که خیر کثیر است عطا کردیم و به پیامبر می فرماید که به این مناسبت قربانی کن. ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
🌀 بخش دوم 🔸 فاطمه زهرا سلام الله علیها در 9 سالگی همسر علی علیه السلام می شود و علی در آن روزگار گرفتارترین و پرمشغله ترین فرد است و شب و روز ندارد و دایم یا در ماموریت است یا در جنگ و عهده دار امور این زندگی و تربیت فرزندان این خانه که بعدها سلسله امامت با وجود آن ها تداوم می یابد و به منصه ظهور می رسد کسی جز فاطمه زهرا سلام الله علیها نیست. حضرت بنا به روایات مشهور چند ماه پس از رحلت پیامبر در 18 سالگی وفات می کنند و حاصل زندگی مشترک حضرت فاطمه و امیرالمومنین در آن روزها چهار بچه قد و نیم قد هستند. علی که مرد اول جبهه های جنگ است با کدام خاطر جمع می تواند این همه ماموریت را انجام دهد. غیر از این است که می داند بار اداره خانه و تربیت فرزندان بر دوش حضرت فاطمه است و در حقیقت خیالش از این بابت آسوده است؟ 🔹 از آن سو می بینیم بعد از رحلت پیامبرصلی الله علیه وآله آن وقت که امر امامت و حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام در جامعه اسلامی دچار چالش شد باز چهره درخشان حضرت زهرا سلام الله علیها را این بار در قامت مدافع ولایت و امامت می بینیم. حضرت در این برهه با زنان انصار ملاقات می کرد و روز غدیر را به آن ها یادآوری می کرد یا در مساله فدک احتجاجاتی با خلیفه وقت داشت تا جایی که در برخی منابع نوشته اند که توانست باغ فدک را که هدیه پیامبر بود بازپس بگیرد. همه این اتفاقات نشان می دهد که حضرت فاطمه سلام الله علیها انسان در صحنه و واقف به مسئولیت های اجتماعی و سیاسی است و از حق خود و همسرش دفاع می کند. ما از یک زن دیگر چه انتظاری داریم؟ 🔸 آیا می توان گفت که این چنین انسانی یک انسان ناموفق است و نتوانسته از ظرفیت های خود بهره بگیرد؟ فاطمه زهرا سلام الله علیها همسر ناموفقی در برابر حضرت علی علیه السلام است؟ دختر ناموفقی در برابر پیامبر صلی الله علیه وآله است؟ مادر ناموفقی در برابر فرزندانش است؟ فاطمه زهرا سلام الله علیها را در هر صحنه ای که می بینیم او در قامت انسانی متعالی و موفق ظاهر می شود. 🔹 ما در حقیقت با یک زنی روبرو هستیم که توانسته آن رشد و شکوفایی اخلاقی و معنوی را در درجه ای عالی به تحقق برساند. این است که وقتی به عبادت های ایشان نگاه می کنیم می بینیم ممتاز و در اعلی درجه است وقتی به انفاق و رسیدگی به همنوعان نگاه می کنیم ممتازی حضرت در این عرصه هم به چشم می آید. پسرش امام حسن علیه السلام می گوید من دیدم که مادر مشغول دعا و مناجات بود. اما در دعا دیدم که همسایه ها را دعا می کند و برای آن ها خیر و سعادت و هدایت می خواهد. گفتم مادر درباره ما دعایی نکردی اما دعایت درباره همسایه ها بود و مادر فرمودند الجار ثم الدار و این نگاه متعالی و شگفت حضرت فاطمه سلام الله علیها است که همسایه ها را در اولویت می بیند. 🔸 در صورتی که ما امروز در جامعه خودمان می بینیم که این نگاه بسیار کم رنگ است و البته آغاز اغلب انحراف ها از همین نقطه است که منافع فردی به منافع دیگران ارجح شمرده می شود. 🔹 حضرت می فرماید الجاز ثم الدار و اگر همین یک جمله کوتاه ملکه رفتاری ما می شد ما اول به همسایه توجه می کردیم در آن صورت کیفیت روابط ما بسیار متحول می شد و این گونه نبود. ما وقتی به سیمای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نگاه می کنیم می بینیم که حضرت در هر صفتی از صفات والای انسانی در جایگاه درخشان و ممتازی قرار دارند و این نه یک تعصب یا عرق مذهبی است. تاریخ به ما می گوید که حضرت چنین بوده اند. آیات و روایات اجازه چنین تلقی و برداشتی را به ما می دهند. این گونه هم نیست که حضرت را منحصر به یک حوزه خاص کنیم نه بلکه حضرت به مثابه نوری هستند که هر کجا پا می گذارند آنجا را روشن می کنند خواه آن جایی که حضرت ورود می کنند روابط اجتماعی باشد و خواه مربوط به موضوعات معنویت و آخرت گرایی در همه این زمینه ها حضرت درخشان هستند و پیشتاز. 🔸 به خاطر این که متوجه آن مثال و الگو بودن ایشان نیستیم. وقتی انسانی به جایگاهی می رسد که الگو و مثل قرار می گیرد یعنی اگر کسی پشت چنین انسانی قرار بگیرد و جای پای خود را سعی کند در جای پای او بگذارد راه سعادت را رفته است. الگو یعنی این که شما دیگر آسوده هستی که راه را گم نخواهی کرد اما ما متاسفانه گاه این درخشش و پیشتازی و تلالو را به درستی نمی بینیم. فاطمه زهرا سلام الله علیها یک الگوی بسیار موفق برای انسان است چه این انسان زن باشد و چه مرد چون آن فضایل اخلاقی در حقیقت جنسیت ندارد و طبق همان الهامی که از آیات قرآن می گیریم همچنان که آسیه همسر فرعون یا مریم دختر عمران الگوهایی برای مومنان معرفی می شوند حضرت فاطمه هم الگویی برای همه مؤمنان است. ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
🔹 کتابخانه مرکزی (مرحوم آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی) دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی با استعانت از خداوند متعال و با هدف ترویج علم و فرهنگ و اشاعه کتابخوانی در تاریخ جمعه ۲۳ دی ماه مصادف با ولادت حضرت زهرا (س) فعالیت رسمی خود را در ایتا آغاز می‌کند. 🛑 مطالب منتشر شده با نظارت عوامل کتابخانه بوده و هرگونه نشر آن در فضای مجازی تنها با ذکر منبع امکان پذیر است. 🔅 از اساتید، دانش آموختگان و دانشجویان فرهیخته که دارای ایده های خلاقانه در جهت پیشبرد اهداف کتابخانه (کیفی_کمی) هستند، با ادمین کانال مطرح فرمایید: @elham_heydarian 📲 لینک مستقیم سامانه کتابخانه: http://82.99.213.125/faces/home.jspxکتابخانه مرکزی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @library_mazaheb
💠 کلمه "تفسیر" در قرآن و حدیث کلمه تفسیر یک بار در قرآن کریم و دفعات بیشماری در احادیث و روایات آمده است. 🌀 قرآن: و لا یاتونک بمثل الا جئنک بالحق و احسن تفسیرا (فرقان/۳۳) * معنای کلمه تفسیر: شرح و تفصیل 🌀 حدیث: 🔹 پیامبر (ص): من فسر القرآن برایه: ان اصاب لم یوجر و ان اخطا فلیتبوا مقعده من النار کسی که قرآن را به رای خود تفسیر کند، اگر چه به واقع رسیده باشد ماجور نیست و اگر خطا کند جایگاه او از آتش آکنده خواهد شد. (۱) 🔹 امام علی (ع): ایاک ان تفسر القرآن برایک حتی تفقه عن العلما از تفسیر به رای محذور باش تا آنگاه که از دانشمندان و علما در آن بصیرت یابی. (۲) 🔹 امام صادق (ع): من فسر القرآن لم یوجر و ان اخطا کان اثمه علیه اگر کسی قرآن را به رای خود تفسیر کند و حق را نیز بیان کند ماجور نیست و اگر خطا کند گناه آن به عهده خود اوست. (۳) 🔹 امام علی (ع): قال رسول الله (ص): قال الله عزوجل: ما آمن بی من فسر برایه کلامی پیامبر فرمود: خدای بزرگ فرمود: کسی که کلام مرا به نظر و رای خود تفسیر کند به من ایمان نیاورده است. (۴) 📝 پی نوشت: * قرآن کریم (۱): تفسیر الصافی، ج ۱، ص ۳۵ (۲): البرهان في تفسیر القرآن، ج ۱، ص۴ (۳): مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۷، ص ۳۳۴ (۴): تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، ج ۲۷، ص ۴۵ ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
20110209143938-سرگذشت مصحف منسوب به عثمان در موزة تاشكند.pdf
411.3K
🔹 سرگذشت مصحف منسوب به عثمان در موزه تاشکند 📝 محمدباقر حجتی 🔸 مقالات و بررسی ها، ش ۷۶، پاییز و زمستان ۱۳۸۳، ص ۱۸۹_۱۹۸ 🌀 مصاحف عثمانی در تاریخ اسلام و قرآن دارای جایگاهی در خور توجه است. در میان این مصاحف آنچه تاکنون به جای مانده مصحفی است که هم‌اکنون در موزه تاریخ تاشکند پایتخت ازبکستان نگاهداری می‌شود و احتمالا مصحف شخصی خود عثمان می‌باشد. در این مقاله فشرده ای از گزارش مربوط به پیشینه نگارش آن و نیز سرگذشت جابه جایی آن از مدینه تا سرزمین های دیگر و سرانجام به تاشکند، مورد گفتگو قرار گرفته است و در لابه لای آن کوتاه سخنی درباره شیوه نگارش خط عربی و ورود آن به سرزمین حجاز و تحول و تطور آن نیز بحث شده که باید آنرا بحثی استطردادی و تطفلی تلقی کرد. لکن با استناد به برخی منابع تاریخی اصل گفتگو پیرامون سرگذشت مصحف منسوب به عثمان در تاشکند دور می‌زند که اطلاعات مجمل و کوتاهی را در اختیار ما قرار می‌دهد. ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
🔹 فراهم شدن دسترسی به منابع پایگاه سیویلیکا (civilica) 🌐 مشروح خبر در لینک زیر: https://www.mazaheb.ac.ir/ns/1435کتابخانه مرکزی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @library_mazaheb
📚 الحیاة 👥 نویسندگان: محمدرضا حکیمی، محمد حکیمی و علی حکیمی 📝 تاریخ نگارش: سال ۱۳۵۳ شمسی 🔹 زبان: عربی 🔸 تعداد جلد: ۱۲ 🖋 ترجمه به زبان فارسی توسط احمد آرام ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
🔹 الحیاة، کتابی ۱۲ جلدی به زبان عربی، نوشته محمدرضا حکیمی، و دو برادرش علی و محمد حکیمی است. آغاز نگارش این کتاب در سال ۱۳۵۳ش بوده و آخرین جلد آن در سال ۱۳۹۴ش منتشر شده است. هدف نویسندگان، ارائه سیمای اسلام و تشیع، بر محور عدالت اجتماعی و آزادگی فردی بوده و منبع اصلی خود را قرآن و حدیث دانسته‌اند. احمد آرام شش جلد اول را به فارسی ترجمه کرده است. ❇️ این کتاب در ۱۲ جلد و ۴۰ باب تنظیم شده است. هر باب نیز چند فصل است. جلد اول از چهار باب تشکیل شده است: شناخت و اصالت آن؛ عقیده و ایمان؛ عمل؛ و امتیازهای جهان‌بینی الهی. جلد دوم شامل باب پنجم تا باب دهم است: اصول کلی رسالت انبیا؛ قرآن؛ رهبران راستین و برخی از ویژگی‌های ایشان؛ عالمان؛ ولایت و حکومت(فلسفه سیاسی)؛ حاکم اسلامی، تکالیف و مسئولیت‌های او. جلد سوم تا ششم: به گفته محمدرضا حکیمی، این چهار جلد را باید در یک مجلد در نظر گرفت؛ چرا که موضوع آن بررسی آیین اقتصادی اسلام است. حکیمی در گزارشی که از این چهار جلد ارائه کرده، عدالت اقتصادی را لازمه ساختن جامعه اسلامی دانسته است. این چهار جلد در دو باب و ۱۰۰ فصل ارائه شده است. جلد هفتم: جایگاه و ارزش انسان، محور این جلد است که در باب سیزدهم ارائه شده است. جلد هشتم: باب چهارده تا هفده در این جلد است و تعهدباوری و مسئولیت‌شناسی، احساس و عاطفه، ضوابط در روابط خانوادگی، و همچنین ضوابط در روابط اجتماعی را شامل می‌شود. جلد نهم: باب هجدهم تا بیست و چهارم در این جلد است و در آن حدود ۱۰۰ ویژگی حکومت صالح و اسلامی به استناد قرآن و حدیث آورده شده که در ۱۰ فصل تدوین گشته است. جلد دهم: این جلد، چهار بابِ بیست و پنجم تا بیست و هشتم را شامل می‌شود. زندگی و دوستی (دوست و دوستیابی)، دو اصل بنیادین در اصلاح اجتماعی (امر به معروف و نهی از منکر)، انگاره‌های کلی تربیت، و تربیت فرزندان مباحث این جلد است. جلد یازدهم: عبادت و آثار تربیتی آن، دعا و تربیت، آثار پیروی از معصوم(ع)، تربیت و بهداشت و اخلاق. جلد دوازدهم: این جلد از باب ۳۴ تا باب چهل را شامل می‌شود. اخلاق و اصول کلی، سلوک شرعی و روش‌های آن، بنیادی بودن احکام اسلامی، و ارتباط اندام‌وار احکام سلامی، از موضوعات ارائه شده در این جلد است. 🔸 بر اساس آنچه در مقدمه ترجمه فارسی آمده است، مولفان ملتزم به چند اصل بوده‌اند: 1⃣ در آغاز فصل‌ها و عناوین مسائل، در بیشتر موارد به آیات قرآن کریم استناد شده است. 2⃣ انطباق مضمونی احادیث با آیات: سعی می‌شود روایات با مضامین آیات قرآن تطبیق داده شوند. 3⃣ تعاضد مضمونی احادیث: الف: انطباق مضامین دیگر احادیث با احادیث نبوی، که بر این اساس، احادیث ائمه (ع) مفسر و توضیح‌دهنده احادیث پیامبر است. ب: تعاضد مضمونی احادیث امامان، که نشان‌دهنده هماهنگی استوار و حرکتی همگون است و بر این اساس، هر یک مضمون دیگری را تأیید می‌کند. 4⃣ ذکر مآخذ: علاوه بر آدرس آیات قرآن کریم، مأخذ هر حدیث نیز به همراه آن نام برده شده است. ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ إِنَّ اَلْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيقٌ لاَ تَفْنَى عَجَائِبُهُ وَ لاَ تَنْقَضِي غَرَائِبُهُ وَ لاَ تُكْشَفُ اَلظُّلُمَاتُ إِلاَّ بِه. (۱) براستى قرآن ظاهرش زیباست وباطنش عمیق، عجایبش پایان ندارد، اسرارنهفته آن پایان نمى‌پذیرد و تاریکى‌هاى جهل جز بوسیله آن رفع نخواهدشد.
قرآن کتاب تفکر، عدالت، تربیت وهدایت تمامی انسان‌ها و سند پر افتخار قانون اساسی است وحفاظت از آن برمسلمانان واجب است متاسفانه یکبارِ دیگر شاهد هتک حرمت مدعیان دروغین حقوق بشر غربی هستیم که براحتی حقوق مسلمانان رانادیده گرفته وبا آتش زدن این کتاب شریف، خباثت وتوحش خود را در قالب آزادی بیان نشان دادند. انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی انزجار خود را از این اقدام وحشیانه واهانت‌های دولتمردان نابخرد غرب به کتاب مقدس میلیون‌ها مسلمان، توسط عنصر نژادپرست سوئدی اعلام می‌دارد و از مجامع بین‌المللی و حقوقی درخواست محکومیت این عمل زشت وخشونت آمیز را داریم اگرچه کوته فکران غربی این اقدامات را در راستای اسلام هراسی انجام می دهند اما اطمینان داریم این حرکات ددمنشانه برعکس اهداف شومِ شان، موجب حساسیت و کنجکاوی حق طلبانِ جهان نسبت به اسلام و متن این کتاب مقدس خواهدشد وباعث گسترش و ترویج فرهنگ قرآن کریم دربین تمام آزادی‌خواهان عالم خواهدگردید. قطعا این اهانت های ننگین ذره ای از ارادتِ عدالت خواهان عالم را ازقرآن واسلام ناب محمدی کم نخواهدکرد، بلکه آنها را درجهت شناخت جبهه حق مصمم ومتحد میگرداند تابرای رسیدن به تمدنِ نوین جهان اسلام به سوی ظهور بیشترتلاش کنند. پی نوشت: (۱): غرر الحکم و درر الکلم، ج ۱، ص ۱۴۰ ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa