eitaa logo
گروه تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
485 دنبال‌کننده
282 عکس
41 ویدیو
111 فایل
🔰کانال رسمی انجمن‌ علمی تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی ✅عضو اصلی شورای مرکزی اتحادیه ی الهیات کشور آدرس پیج اینستاگرام: @mazaheb_history ارتباط با ادمین: @H_asadi1381
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب پژوهشی درباره زندگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی محمد اسحاق مدنی از علمای اهل سنت و از اساتید دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی تهران است که از سوی انتشارات این دانشگاه و با تلاش دکتر حسن شمس ابادی منتشر شده است.بیست و پنج سال مشاورت روسای جمهوری اسلامی ایران‌ در امور اهل سنت، دو دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی، سه دوره عضویت در مجلس خبرگان رهبری و سالها فعالیت در حوزه وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی برخی از محورهای این کتاب را تشکیل می دهد.
آوری امروز ساعت ۱۶ لینک ورود به جلسه👇🏻 http://online.mazaheb.ac.ir/ch/history
📍اطلاعیه باسمه تعالی با سلام و احترام جلسه دفاع از طرحنامه رساله دکتری با عنوان: 📙 بررسی و تحلیل تعامل امام سجاد علیه السلام با جریان های فکری و سیاسی نیمه دوم قرن اول هجری 🎓دانشجو: محمدباقر شاکری شماره دانشجویی ۹۷۱۲۲۴۱۰۰۷ 🖌استاد راهنما: آقای دکتر عبدالله فرهی 🖋استاد مشاور: آقای دکتر عباس میرزایی ⚖️استاد داور: آقای دکتر سعید طاووسی ⏰ زمان: سه شنبه ۱۴۰۲/۹/۲۸ ساعت ۱۷:۳۰ 🏫مکان: 📺بستر اسکای روم پیوند (لینک) در فضای مجازی: https://www.skyroom.online/ch/mazaheb_un/tarikh 🌹به امید بهروزی یکایک بزرگواران
🔰انجمن علمی تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی با همکاری دیگر انجمن های همسو برگزار می کنند: 🔶سلسله نشست های صهیونیسم شناسی 🔸نشست چهارم با عنوان: صهیونیسم از نگاه امام خمینی(ره) 👤با حضور: حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی جدید بناب دکتری تاریخ اسلام و پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی 🕰زمان: سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹ ✅به همراه اعطای حضور 🔗بصورت مجازی و در پلتفرم اسکای روم 🆔https://eitaa.com/mazahebtarikheslam
سامانه دسترسی آنی به نسخ خطی دیجیتال کتابخانه رضوی فعال شد فرایند دسترسی به نسخ خطی از طریق سامانه کتابخانه دیجیتال با توجه به لزوم انجام فعالیت های کارشناسی این منابع، حدود 3 تا 5 روز زمان بر بود که در سامانه آنلاین این زمان حذف شده است. در این سامانه منابعی که قبلا ًکارشناسی شده به صورت کامل، با پرداخت هزینه از سوی متقاضی به صورت آنی در دسترس درخواست کننده قرار خواهد گرفت. در حال حاضر این سامانه با حدود یک‌هزار نسخه خطی فعال شده و کتابخانه دیجیتال رضوی افزایش نسخ و توسعه فعالیت ها در این زمینه را در دستور کار خود قرار داده است. لازم به ذکر است؛ محققان و پژوهشگران می توانند برای دسترسی به سامانه به صفحه تارنمای کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس https://digital.aqr.ir مراجعه کنند.
فرا رسیدن ایام سوگواری بانوی دو عالم، امّ ابیها حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها بر عموم مسلمانان تسلیت باد🖤 ✅انجمن علمی تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔https://eitaa.com/mazahebtarikheslam
انجمن علمی فقه و حقوق دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی با همکاری جمعی از تشکل های دانشجویی برگزار می کند: کرسی آزاد اندیشی بررسی حقوقی، سیاسی و اجتماعی جنایات در فلسطین تحت عنوان: حقوق بی بشر سناریویی تلخ در جهان بشریت با حضور: دکتر زهره الهیان(رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس) دکتر مهدی نورایی( عضو هیات علمی و مدیر گروه دموکراسی مرکز تحقیقات و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو دانشگاه شهید بهشتی) و جمعی از اساتید دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی کارشناس اجرای برنامه: علیرضا فیروزی(مجری تلویزیون و پژوهشگر سیاست خارجی) با تجلیل و اهدای جوایز به تحلیل های برتر دانشجویان علاقمند به حوزه پژوهشی،‌ می‌توانند حداکثر تا ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ تحلیل های خود را در محور های موجود از طریق پیوند مجازی زیر ارسال کنند. همچنین مخاطبین خارج از دانشگاه نیز جهت حضور در همایش می توانند از طریق پیوند مجازی ذکر شده اقدام کنند. لینک: https://kad.mazaheb.ac.ir/1346 زمان برگزاری: روز شنبه ۲ دی ماه ۱۴۰۲ ساعت ۹:۳۰ صبح محل برگزاری: خیابان انقلاب، خیابان روانمهر، سالن همایش های شهید ماموستا شیخ الاسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
⚡️به بهانه هجدهم دسامبر، روز جهانی «حرف ضاد» و چالش‌های آن در جهان اسلامhttps://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا ✍به قلم: سید علی بطحائی 🔹نام دیگر زبان عربی در عُرف بین المللی «لغه ضاد» یا "zad language" است که همه ساله در تقویم جهانی ١٨ دسامبر به همین مناسبت آن را پاس می دارند. 🔸زبان شناسان تصریح کرده اند که زبان عربی از چه ظرفیت بالا، انعطاف پذیری و سازگاری خیره کننده ای برخوردار است و این به دلیل گرامر و قوانین منعطف زبانی نهفته در آن زبان است. 🔹ابواب متعدد زبان عربی (ثلاثی مجرد و ثلاثی مزید و…) همچون کارگاه تولیدی و پردازش گر قالب ها و واژگان متعدد به شمار می‌رود و نو به نو؛ واژه های جدید می زایند. 🔸ارنست رِنان (Ernest Renan) مستشرق، متخصص زبان های سامی و لغت شناس فرانسوی و نویسنده کتاب تاریخ ادبیات در ایران درباره جایگاه زبان عربی می نویسد: «زبان عربی بی مهابا و ناگهان در اوج پختگی و زیبایی رخ می نماید. این شگفت انگیزترین زبان تاریخ بشریت است. این لغت نه کودکی دارد و نه سالخوردگی و مانند جوانی شاداب هر روز رخی تازه می نمایاند.» 🔹 معنای واژه عربی هم به معنای «زبان مردم عرب» است و هم به معنای «فصیح و روشن». بنابراین عربی هایی که در کلام وحی آمده است (لِسَانًا عَرَبِیًّا) را بهتر است به معنای شفاف و روشن ترجمه کنیم و آنها را وصف زبان عربی بدانیم؛ نه اسم زبان قرآن. 🔸مسأله اینجاست که علت اینکه زبان عربی را «زبان ضاد» گفته اند و ۱۸ دسامبر را به نام لغت ضاد نام‌گذاری کرده‌اند چیست؟ به دلیل آنکه عربی تنها زبانی است که تلفظ حرف «ضاد» با گویش متفاوت دارد و تلفظ آن برای غیر اعراب‌ بسیار ثقیل است. 🔹این اصطلاح در قرن دوم و آغاز قرن سوم رایج شد. هنگامی که لغویون در آن دوران متوجه صعوبت تلفظ این حرف توسط غیر اعراب شدند این اصطلاح را به کار بردند و سیبویه متوفی (م ۱۸۰ ق) نخستین کسی بود که به این مسأله پی برد و در آثار خود به آن اشاره کرد. 🔸کتاب دقیق «الفرق بین الضاد و الظاء» نوشته صاحب بن عَبّاد (م٣٨٠ ق) نیز در همین راستای چالش های تاریخی ایرانیان برای تلفظ ضاد نوشته شده است. 🔹در حقیقت حرف «ضاد» با گسترش اسلام در جوامع غیر عرب به حاشیه سازترین واژه زبان عربی تبدیل شد. نومسلمانان قادر به تلفظ صحیح آن نبودند و هنوز هم حتی برخی مسلمانان عرب در آفریقا با تلفظ آن مشکل جدی دارند. از همان زمان تلفظ آن را با «ظاء» و «ز» اشتباه می‌گرفتند؛ به دلیل اینکه مخرج دهانی هر دو بسیار نزدیک به هم هستند. امروزه حتی در شامات هم برخی «ضاد» را «دال» تلفظ می‌کنند. 🔸 از همان سده‌های نخست اسلامی پای این اختلاف به مذاهب فقهی باز شد و فقها «فتاوایِ متضاد ِضادی» دادند و هنوز هم بحث هایی فقهی  در برخی کتب فقهی موجود است. علّت این اهتمام هم وجود این حرف در سوره حمد است که امر وجوبی بر قرائت آن در نمازهای پنجگانه وجود دارد. این حرف در دو واژه «المغضوب» «الضالین» در این سوره وجود دارد که اگر به شکل صحیح تلفظ نشوند، معنای مطلوب را بجا نمی‌ آورد. 🔹 فقهای جهان اسلام در برابر دشواری تلفظ این حرف در بلاد اسلامی غیر عربی و حتی در میان برخی مردمان عرب فتوا دادند که اگر نمازگزار در تلفظ این حرف اشتباه کند، نمازش صحیح است و استدلال به این آیه می‌کنند که «لا یُکلّفُ اللّه نفساً الا وُسعَها» (خداوند هیچ کسی را جز به اندازه توانایی‌اش تکلیف نمی‌کند) 🔸 هنوز هم عده‌ اندکی از فقهای جهان اسلام پیش‌نمازی امامی که حرف ضاد را درست تلفظ نمی کند را صحیح نمی‌دانند. 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
تلاش رهبر انقلاب برای وحدت شیعه وسنی در تبعید به بلوچستان «ما نه فقط بعد از دوران انقلاب، بلکه از سالها پیش از انقلاب برای اینکه دلهای شیعه و سنی به هم نزدیک شود و اهمیت این وحدت برای همه معلوم شود، تلاش می‌کردیم. من در بلوچستان - سالهای قبل از انقلاب هنگامی که آنجا تبعید بودم - به مرحوم مولوی شهداد (از علمای معروف بلوچستان بود که آقایان بلوچ ایشان را می‌شناسند؛ مرد فاضلی بود. آن زمان ایشان در سراوان بود و ما در ایرانشهر بودیم) پیغام فرستادم که بیایید فرصتی است بنشینیم و مبانی یک اتحاد عملی، حقیقی و واقعی قلبی بین اهل سنت و شیعه به وجود آوریم. ایشان هم متقابلاً از این قضیه استقبال کرد؛ منتها بعد به مسائل انقلاب رسید؛ بعد از انقلاب در اولین کنگره‌ی نماز جمعه‌ای که ما تشکیل دادیم، عده‌ای از علمای اهل سنت حضور داشتند؛ از جمله ایشان هم بود؛ بحثهایی شد و در همین زمینه‌ها صحبت کردیم.» ‌بیانات رهبر انقلاب در دیدار شرکت‌کنندگان در هم‌اندیشی علمای اهل تسنن و تشیع ۱۳۸۵/۱۰/۲۵ سالروز تبعید آیت الله خامنه‌ای به ایرانشهر 💻@basij_idu