⚛ ما و نوروز
✔️ مشاوره اخلاقی - اجتماعی
⁉️ پرسش
پرسیدهاند:
اگر بخواهید برای ایام نوروز چند توصیة مهم بکنید، چه میگویید؟
پاسخ ما:
1. ذکر خدا و یاد معاد
خجستهترین حالت آدمی آن است که ذاکر خدا باشد. ذاکر خدا بودن، مذکور خدا شدن را باعث میشود. خداوند سبحان فرموده است:
«یادم کنید تا یادتان کنم».1
آمدن بهار و شکوفان شدن پدیدههای خلقت، دو اندیشه را در جان آدمی میشکوفاند:
یکم. اندیشة خالق؛
دوم. اندیشة معاد.
پیامبرمان(ص) فرمودهاند:
«آن گاه که بهار را دیدید، معاد را بسیار به یاد آرید».2
۲. مهمانیهای هدفمند
دانایان کسانیاند که همة کردارهایشان هدفمند است و سودمند. مهمانیهای عاقلان، هدف یا اهدافی را میجوید: صلة ارحام، تقویت پیوند خویشاوندی و دوستی، یا اکرام بزرگان (آنان که از ما بزرگترند، به سال یا به تقوا یا به دانش) و تفقد فرودستان (آنان که از ما کوچکترند، به سال یا به ثروت یا به دانش).
از دیگر اهداف مهمانیها: شادکردن دل دیگران، شادابکردن جان خویشتن، آگاه شدن از نیازهای دیگران و برآوردن آنها به اندازة توان است.
یادمان باشد که نونهالان و نوجوانان و جوانان، با شادابی و دلبریهایشان، توجه ما را به خود جلب میکنند؛ اما هشدار و هشدار که مبادا سالمندان را از چشم و دل خود دور بداریم! ایشان شادابی و دلربایی دیگران را ندارند؛ ازاینرو چندان جلوه نمیکنند و به دیده نمیآیند؛ اما ما منتدار ایشانیم.
امیرمؤمنان(ع) فرمودهاند:
«تدبیر کهنسال را بیش از شادابی جوان، دوست میدارم».3
۳. پرهیز از آفتها
این جهان چنان ساخته شده که در کنار هر گل، خاری است. به همراه هر نعمت، نقمتی است و در دل هر خوبی، بدیای است. بهشت، همهاش خوب خوب است. جهنم، همهاش بد بد است. و این جهان، درآمیخته به نیکیها و بدیهاست. شرط خردمندی آن است که نیکوییهایش را بگیریم و از بدیهایش بپرهیزیم.
آداب نوروز نیز چنین است؛ نیکو و نانیکو، خداپسند و خداناپسند، زشت و زیبا، طاعت و معصیت، ثواب و گناه. شرط عقل و ایمان است که آداب نیکوی نوروز را بگیریم و رسمهای عاقلانهاش را عمل کنیم و از آداب نانیکو و رسمهای ناعاقلانهاش فاصله بگیریم.
مباد که به گاه سرخوشیهای بهارانه، غفلت ورزیم و به معصیت افتیم!
مباد که در مزاحهای عیدانه، دلی را برنجانیم!
مباد که آداب نوروزانه را به خرافات بیالاییم!
مباد که شادمانیهای جوانانه، ما را از توجه به کهنسالان شکستهدل غافل کند!
یادمان باشد که یاد و طاعت خداوند، همیشه نیکوست، بهویژه در هنگامههای سرخوشی و شادمانی. و غفلت و معصیت، همیشه شوم است؛ بهویژه در هنگامههای حساس و خطردار.
این معیار را ببینید:
«هر روز که در آن معصیت خدا نشود، عید است».4
4 . آشتیهای نوروزانه
از کودکی به یاد دارم که اگر میان دو کس شکرآب شده بود، چشمبهراه عید نوروز میشدند تا آشتی کنند یا دیگران آشتیشان دهند. وه که چه رسم نیکویی! اکنون صدای خوشنوای گامهای نوروز میآید. قهرکردگان آمادة آشتی شوند. آشتیدهندگان مهیای آشتی دادن شوند. قهروها اهریمن قهر را از خویش برانند. حیف این دل که حرم و عرش خداوند است، آلوده به کینه و نفرت باشد.
«القلب حرم الله؛ دل، حرم خداست». «قلب المؤمن، عرش الرحمن؛ دل مؤمن، عرش خدای رحمان است».
بیایید دلها را صفا دهیم. همانگونه که خانهتکانی میکنیم، دلهایمان را کدورتزدایی کنیم.
الهی چنین باشد و چنین کنیم.
عید آمد و عید آمد، یاری که رمید آمد/ عیدانه فراوان شد، تا باد چنین بادا!
(مولوی، دیوان شمس)
علیاکبر مظاهری، مجله خانه خوبان، شماره ۱۲۱، ویژهنامه نوروز.
پینوشتها:
1. بقره، 152.
2. مفاتیحالغیب، ج۱۷، ص۱۹۴.
3. نهجالبلاغه، حکمت 86.
4. همان، حکمت 428.
*┄┅═✧❁🌸❁✧═┅┄*
ما را در رسانههایمان دنبال کنید:
تلگرام:
t.me/mazaheriesfahani_ir
سروش
sapp.ir/mazaheriesfahani_ir
ایتا
eitaa.com/Mazaheriesfahani
اینستاگرام
instagram.com/mazaheriesfahani_ir
واتساپ
https://chat.whatsapp.com/BpyiDMgYf3JD3d0wC6Jj81
بله
https://ble.ir/mazaheriesfahani
⚛ نارواهای نوروز
✔️ مشاوره اخلاقی - اجتماعی
⁉️ پرسش
پرسیدهاند:
ما، در طول سال، رابطة خوبی با اقوام داریم؛ ولی علاقه نداریم ایام تعطیل، در بند رسمها باشیم و هر چه رسوم بگوید، آن را عمل کنیم. مثلاً دوست نداریم ده روز پشت سر هم در نوروز، برای ناهار و شام، مهمان دعوت کنیم یا به مهمانی برویم و همان آدمهای تکراری را دوباره ببینیم. علاقه داریم حالا که فرصت تعطیلی دست داده، با خانوادة پنجنفره و کوچک خودمان، بیشتر دور هم باشیم و خوش بگذرانیم. آیا این کار که مطابق شادی ماست، ولی باعث ناراحتی دیگران میشود، درست است یا نادرست؟ حق دارند از اینکه ما در جمع آنها نیستیم، ناراحت شوند؟
پاسخ ما:
تحلیل مسئله:
رسمها و عادتهایی که خلاف میل آدمی باشد و آن را بهاجبار و رودربایستی و مراعات دیگران انجام دهد، ناروا است. از واجبها و حرامهای دینی که بگذریم، هر عملی که به جان انسان قید بزند، نامبارک است و تکامل آدمی را دشوار و روان او را رنجور میکند. اینکه حافظ عارف «غلام همت آن است که زیر چرخ کبود، از آنچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است»، یک مرام سرفرازانه است. هر آنچه که بالهای جان و اندیشه را سنگین و بلندپروازی را دشوار کند و سبکروحی را از آدمی بستاند، شوم است و خداناپسند؛ اما امرها و نهیهای الهی، عین سرفرازیاند؛ آنها جان را فربه میکنند و رسوم نامبارک، جان را رنجور مینمایند.
پاسخ اصلی:
۱. شما خانوادة پنجنفره، هیچ آدابی و ترتیبی مجویید. هر کاری که دلتان میخواهد انجام دهید. هر کاری را که خوشتان نمیآید، نکنید. آزاد آزاد باشید. فقط مراقب مرزهای الهی باشید؛ واجبها را انجام دهید و حرامها را ترک کنید و دیگر هیچ زنجیری بر پای جانتان نبندید.
۲. صلة ارحام، تجدید پیوند با خویشان، آشتی کردن، همیشه خوب است و شاید در نوروز فرصتی برای آنها فراهم شود؛ اما رفت و آمدهای «خالهبازی»، دیدارهای اکراهی، ایجاد مزاحمت برای دیگران، به تکلف افکندن خود و خانواده، هیچ خوب نیست و متأسفانه همین ناخوبها، در جامعة ما و در ایام نوروز، بسیار رواج دارند.
شما پنج تن، نمیتوانید همة جامعه را یکباره و یکجا اصلاح کنید؛ اما جمع پنج نفرة خودتان را که میتوانید سامان دهید. پس سامان دهید. بهویژه پدر و مادر، پرهیز از تکلفهای بیهوده را به فرزندان خود نشان دهند.
۳. هیچ کس از شما ناراحت نمیشود. نگران نباشید. اگر هم ناراحت شوند، ناراحتیشان نارواست. پس باکی نیست. ما هیچگاه نمیتوانیم همه را از خود خشنود کنیم. لازم هم نیست. ما باید زندگی پویایی داشته باشیم و خدا را از خود راضی کنیم. همین! خدا که از ما راضی باشد، همة هستی با ما آشتی است.
💠 حکایتی پندآموز
عیادت از بیمار، عملی پسندیده است و ثواب دارد؛ ولی باید ملاحظة حال بیمار و خانوادهاش را کرد؛ اگر عیادت برای ایشان زحمت و رنج ایجاد کند، دیگر ناپسند است و ثواب ندارد. گناه هم دارد. یکی از آشنایان، بیمار است. بیماریاش طولانی و ملایم است. زمینگیر نیست. دارد زندگیاش را میکند. خویشان و دوستان که از بیماری ایشان آگاه شدند، شروع کردند به عیادت رفتن. وضعیت منزلشان بهگونهای شده بود که بیمار و خانوادهاش باید همیشه آماده باشند. آن بیمار دانا، تدبیری اندیشید؛ قرار شد تلفنهایی را که اقوام برای هماهنگکردن زمان عیادت از ایشان میزنند، خودش پاسخ دهد. و چنین کرد. هر کس زنگ میزد، چنان با او سخن میگفت که تلفنکننده میفهمید به عیادت حضوری نیازی نیست و به همان احوالپرسی تلفنی اکتفا میکرد.
فرزند نکتهسنج و خوشسخن ایشان میگفت: پدر چنان سخن میگویند که تلفنکننده را خاطرجمع میکنند که هیچ نیازی به عیادت حضوری نیست!
دید و بازدیدهای عید نوروز و هر دیدار و مهمانی دیگر نیز همینگونه است.
خداوند سبحان، گروه پنجنفرهتان را شاداب و شادان بدارد. آمین یا الاهی.
علیاکبر مظاهری، مجله خانه خوبان، شماره ۱۲۱، ویژهنامه نوروز.
*┄┅═✧❁🌸❁✧═┅┄*
ما را در رسانههایمان دنبال کنید:
تلگرام:
t.me/mazaheriesfahani_ir
سروش
sapp.ir/mazaheriesfahani_ir
ایتا
eitaa.com/Mazaheriesfahani
اینستاگرام
instagram.com/mazaheriesfahani_ir
واتساپ
https://chat.whatsapp.com/BpyiDMgYf3JD3d0wC6Jj81
بله
https://ble.ir/mazaheriesfahani
2⃣8⃣📝
⚘ سه حکمت گرانسنگ
🖋 ترجمه و توضیح: علیاکبر مظاهری
🔰 حکمت ۴۵۶ نهجالبلاغه
بهای بهشت
أَلَا حُرٌّ يَدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ لِأَهْلِهَا إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا؛آیا آزادهای نیست که این اندک واماندهٔ غذاهای در دهان(و این متاع بویناک دنیائیان) را برای اهل آن واگذارد؟!
هان! که برای جانهاتان، بهایی نیست جز بهشت برین. پس، جانهاتان را مفروشید، مگر به همان(سرای خجسته و جاویدان).
🔰 حکمت ۴۷۴ نهجالبلاغه
پاداش پاکدامنان
مَا الْمُجاهِدُ الشَّهيدُ فى سَبيلِ اللّهِ بِاَعْظَمَ اَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ. لَكادَ الْعَفيفُ اَنْ يَكُونَ مَلَكاً مِنَ الْمَلائِكَةِ؛ پاداش مجاهد شهید در راه خدا، برتر نیست از پاداش آن کس که بتواند گناه کند و دامان خود را بیالاید، امّا عفّت ورزد و دامنش را پاکیزه نگه دارد. هان! که آدم عفیف و پاکدامان، گویا فرشتهای است از فرشتگان!
🔰 حکمت ۴۷۹ نهجالبلاغه
بدترین برادران
شَرُّ الاِْخْوَانِ مَنْ تُكُلِّفَ لَهُ؛ بدترین برادران و دوستان، آن است که آدمی برای او به تکلّف و رنج افتد(و همنشینی و پذیراییاش موجب زحمت و مشقّت باشد).
↩️ نهجالبلاغه، ترجمه و شرح: علیاکبر مظاهری، نشر جمال.
۷ فروردین ۱۴۰۰
🌸 نـامٺ ٺࢪاݩـہ ے هفٺ آسمانــ اسٺ یـا عَلے ! !༄
📌 نابترینهای نهجالبلاغه را دنبال کنید:
https://eitaa.com/mazaheri37
2️⃣9⃣📝
✅ آفریدگار و آفریدگان، در سخن امیرمؤمنان
🔰 خطبهٔ اول نهجالبلاغه
🖋️ ترجمه و شرح: علیاکبر مظاهری
💠 اشارت:
امیر دانایان _که دانش و حکمت خویش را از جایی والاتر از چشمههای دانش و حکمت بشری گرفته است_ بر مجموعهٔ هستی، دانایی فراگیرنده دارد و از مکانتی عالی بر جهانها و جهانیان مینگرد و گویی عمری به بلندای عمر همهٔ هستی دارد!
در این نخستین خطبهٔ نهجالبلاغه، آنگاه که از ذات و صفات خداوند سخن میگوید، گویا که خدای سبحان همهٔ وجود خویش را به آن بندهٔ نابش نمایانده است. و هنگامی که از آفرینش جهانها و جهانیان میگوید، انگار که بر تمام مراحل معماری و بنای عالم و آدم، عالمیان و آدمیان و فرشتگان و جنّیان، ناظر بوده است. و آن هنگام که سیر تکاملی حضرت آدم (ع) و سفرهایش را وصف میکند، بیانش چنان شفّاف است که پـنداری با وی در همهٔ مرحلهها همسفر بوده است. و وقتی که به بعثت پیامبران میرسد، چنان است که همهٔشان را همراهی کرده، و بلکه خود، آورندهٔ پیامهای خداوند بر آنان بوده است. و سرانجام که به ظهور پیامبر اسلام (ص) و فرود قـرآن و تـبیین فلسفهٔ پارهای از معارف اسلامی میرسد، سخنش چنان اوج میگیرد که عقل و جان را طربناک و بیتاب و حیران میسازد؛ زیرا در این روزگار، خود، حضور عینی داشته و جان پیامبر بوده و نیز برادر و وزیر و وصیاش و حامل و حافظ اسرارش و نگاهبان و وارث آثار و میراثش و ادامهدهندهٔ نسل پاکش و استمراربخش آیین جاویدانش بوده است.
این خطبه، حکیمان و هستیشناسان ژرفاندیش، و عارفان و خداشناسان پاکجان، و متکلّمان و عالمان کاوشگر، و تاریخدانان و دینپژوهانِ پر تکاپو، و روانشناسان و ادیبان فرزانه را به عَجَب و حیرت میافکند و آنان را بر آستان این سخنِ بلند و آن امیرِ سخنوران، به خضوع و خشوع وامیدارد.
اینک بخشهایی از این سخن بلند را بخوانیم: ... .
ادامه دارد
↩️ نهجالبلاغه، ترجمه و شرح: علیاکبر مظاهری، نشر جمال.
۱۰ فروردین ۱۴۰۰
🌸 نـامٺ ٺرانـہ ے هفٺ آسمانــ اسٺ یـا علے !༄
📌 نابترینهای نهجالبلاغه را دنبال کنید:
https://eitaa.com/mazaheri37
✅ رسانههای علیاکبر مظاهری؛ نویسنده، مشاور، مدرّس
۱. از زبان مشاور
تلگرام
t.me/mazaheriesfahani_ir
سروش
sapp.ir/mazaheriesfahani_ir
ایتا
eitaa.com/Mazaheriesfahani
اینستاگرام
instagram.com/mazaheriesfahani_ir
واتساپ
https://chat.whatsapp.com/BpyiDMgYf3JD3d0wC6Jj81
https://chat.whatsapp.com/Dtdgvhgz97CBZhIo48t9LT
بله
https://ble.ir/mazaheriesfahani
۲. تأمّلهای قرآنی
واتساپ
https://chat.whatsapp.com/GIofNmHH1JS36q8PZ2huoH
ایتا
http://eitaa.com/mazaheri_esfahanii
تلگرام
http://t.me/mazaheri_esfahani
اینستاگرام
http://instagram.com/mazaheri_esfahanii
۳. نابترینهای نهجالبلاغه
ایتا
https://eitaa.com/mazaheri37
واتساپ
https://chat.whatsapp.com/JrqMK1zJruOCDWo4CC78Za
تلگرام
https://t.me/mazaheri37
اینستاگرام
http://instagram.com/mazaheri.37
۴. اخلاق و عرفان
ایتا
https://eitaa.com/Akhlaq_Erfan_AM
۵. مجموعه آثار
ایتا
https://eitaa.com/Majmooe_Asaar_ostad_AM
اینستاگرام
http://instagram.com/majmooe_asar_ostad_mazaheri
تلگرام
https://t.me/Majmooe_Asaar_ostad_AM
«مدیریت رسانهها»
لینک کانال#ناب_ترین_های_نهج_البلاغه در ایتا
با ارسال لینک زیر میتوانید دوستان خود را به این کانال دعوت کنید👇
https://eitaa.com/mazaheri37
3⃣0⃣📝
✅ ظهور پیامبر خاتم
🔰 از خطبهٔ اول نهجالبلاغه
🖋️ ترجمه و شرح: علیاکبر مظاهری
عَلى ذلكَ نَسَلَتِ الْقُرونُ، وَ مَضَتِ الدُّهُورُ، وَ سَلَفَتِ الاَباءُ، وَ خَلَفَتِ الاَبْناءُ، الى اَنْ بَعثَ اللّهُ سُبْحانَهُ مُحَمَّدَا رَسُولَ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لاِنْجازِ عِدَتِهِ، وَ تَمامِ نُبُوَتِهِ، مَاءخُوذا عَلى النَّبيِّينَ مِيْثاقُهُ، مَشْهُورَهً سِماتُهُ، كَرِيما مِيلادُهُ. وَ اءَهْلُ الاَرْضِ يَوْمَئِذٍ مِلَلٌ مُتَفَرِّقَهٌ، وَ اءَهْواءٌ مُنَتِشرَهٌ وَ طَرائِقُ مُتشَتِّتَهٌ، بَيْنَ مُشْبِّهٍ لِلّهِ بِخَلْقِهِ، اءوْ مُلْحِدٍ فِى اسْمِهِ اءَوْ مُشِيرٍ الى غَيْرِهِ، فَهَداهُمْ بِهِ مِنَ الضَّلالَهِ، وَ اءَنْقَذَهُمْ بِمَكانِهِ مِنَ الْجَهالَهِ.
ثُمَّ اخْتارَ سُبْحانَهُ لِمُحمَّدٍ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِقاءَهُ، وَ رَضِىَ لَهُ ما عِنْدَهُ وَ اءَكْرَمَهُ عَنْ دارِ الدُّنْيا وَ رَغِبَ بِهِ عَنْ مُقارَنَهِ الْبَلْوى . فَقَبَضَهُ الَيْهِ كَريما صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ خَلَّفَ فِيكُمْ ما خَلَّفَتِ الاَنْبِياءُ فِى اُمَمِها اِذْ لَمْ يَتْرُكُوهُمْ هَمَلا، بِغَيْرِ طَرِيق واضِحٍ، وَ لا عَلَمٍ قائِمٍ؛
بدینسان، قرنها گذشت و روزگارانی به سر آمد و پـدران، جـای خویش را به فرزندان سپردند(و نسلهایی همچنان در پی هم روان گشتند و هر کدام، جای به دیگری دادند) تا اینکه خدای سبحان، محمّد (ص) را _که پیمانِ پذیرشِ پیامبریاش را از پیامبران پیشین گرفته بود_ برانگیخت تا به وسیلهٔ او وعدهٔ خویش را به انجام رسانَد و پیامبریاش را کمال بخشد.
نشانهها و ویژگیهای آن حضرت، مشهور و معروف بـود(زیرا پیامبران پیشین، وی را ستوده و نام و اوصافش را بیان نموده و آمدنش را بشارت داده بودند.) و میلادش مبارک و فرخنده بود و نیاکانش همه شریف بودند.
در آن روزگاران، مردمان و همهٔ زمینیان، ملّتهایی بودند از همگسیخته و حیرتزده؛ با گرایشهایی ناهماهنگ و روشهایی پراکنده و ناموزون. گروهی از آنان خداوند را به آفریدگانش تشبیه مینمودند و برخیشان نـاموی را بر بُتهـا مـینهادند و پارهای دیگر، بت میپرستیدند و به غیر خداوند دعوت میکردند. آنگاه خداوند، به دست پیامبراکرم(ص) آنان را از گمراهـی رهـانید و بـا تدبیر و منزلت پیامبر، آنان را از نادانی به دانایی کشانید.
سرانجام خدای سبحان، محمد(ص) را بـرای دیـدار بـا خـویش برگزید، و آرمیدن در جوار خود را برایش پسندید و وی را گرامی داشت و از این جهان پر آشوب رهانید و او را، با شکوه و اکـرام تمام، نزد خویش نشانید.
و آن حضرت، میراثی_همانند آنچه پیامبران دیگر در میـان امّتهاشان باقی نهادند_در میان شمایان باقی نهاد؛ زیرا پیامبران، امّت خویش را حیران و بیراهنما وا نمینهند؛ بلکه راهی آشکار مینمایانند و نشانه و پرچمی استوار بر جای مینشانند.
↩️ نهجالبلاغه، ترجمه و شرح: علیاکبر مظاهری، نشر جمال.
۱۵ فروردین ۱۴۰۰
🌸 نـامت ترانـهی هفت آسمان است یـا علی !༄
📌 نابترینهای نهجالبلاغه را دنبال کنید:
https://eitaa.com/mazaheri37
3⃣1⃣📝
✅ قرآن جاویدان
🔰 از خطبهٔ اول نهجالبلاغه
🖋️ ترجمه و شرح: علیاکبر مظاهری
كِتابَ رَبِّكُمْ فِيكُمْ مُبَيِّنا حَلالَهُ وَ حَرامَهُ وَ فَرائِضَهُ وَ فَضائِلَهُ وَ ناسِخَهُ وَ مَنْسُوخَهُ، وَ رُخَصَهُ وَ عَزائِمَهُ، وَ خاصَّهُ وَ عامَّهُ، وَ عِبَرَهُ وَ اَمْثالَهُ، وَ مُرْسَلَهُ وَ مَحْدُودَهُ، وَ مَحْكَمَهُ وَ مُتَشابِهَهُ.
مُفَسِّرا مُجْمَلَهُ وَ مُبَيِّنا غَوامِضَهُ، بَيْنَ مَأخُوذٍ ميثاقُ فِى عِلْمِهِ وَ مُوَسِّعٍ عَلَى الْعِبادِ فِى جَهْلِهِ، وَ بَيْنَ مُثْبَتٍ فِى الْكِتابِ فَرْضُهُ، وَ مَعْلُومٍ فِى السُّنَّهِ نَسْخُهُ، وَ واجِبٍ فِى السُّنَّهِ آخْذُهُ، وَ مُرَخَّصٍ فِى الْكِتابِ تَرْكُهُ، وَ بَيْنَ واجِبٍ ، وَ زائِلٍ فِى مُسْتَقْبَلِهِ، وَ مُبايِنٌ بَيْنً مَحارِمِهِ مِنْ كَبيرٍ أوْعَدَ عَلَيْهِ نيرانَهُ، أوْ صَغِيرٍ أرْصَدَ لَهُ غُفْرانَهُ. وَ بَيْنَ مَقْبُولٍ فِى أدْناهُ مُوَسَّع فِى أقْصاهُ؛
بدینسان بود که پیامبر (ص) کتاب خداوند را در میان شمایان باقی نهاد؛ در حالیکه حلال و حرام و واجب و مستحب و ناسخ و منسوخ و رخصتها و ممنوعهای آن را بیان نمود و خاص و عام و پندها و مَثَلهایش را آشکار ساخت و مطلق و مقیّد و محکم و متشابه آن را تـبیین فرمود. آیات مـجمل و سربستهٔ آن را تـفسیر نـمود و پیچیدگیهایش را بگشود. آگـاهی بـر بـخشهایی از قرآن، بـر همگان واجب گشته و پیمان عمل به آنها از مسلمانان گرفته شده بود. و بخشی دیگر از آن، معرفتش واجب نبود و نادانسـتنش بـر بندگان، جایز بود. و پارهای از احکام قرآن، برای زمانی مـحدود، واجب شده و سپس نسخ و برداشتن وجوبش، در سیره و گفتار و رفتار پیامبر، معیّن شده بود. و نیز احکامی بود که در سنّت پیامبر واجب گشته؛ امّا در قرآن، ترک آن، مُجاز شدهبود. و نیز پارهای از قوانین و احکام، در وقتی واجب گردید و در زمانی بعد، وجوبش برداشتهبود.
حرامهایش آشکار است؛ چه حرامها و گناهان بـزرگ کـه بـر آنها وعدهٔ عذاب داده شده و چه کوچک که بشارت بخشش دارد. و اعمالی دیگر که انجام اندک آن کـافی است و بـیشترش را نـیز اجازه دادهاند و بر انجام آن ثوابی افزون است.
↩️ نهجالبلاغه، ترجمه و شرح: علیاکبر مظاهری، نشر جمال.
۱۹ فروردین ۱۴۰۰
🌸 نـامت ترانـهی هفت آسمان است یـا علی !༄
📌 نابترینهای نهجالبلاغه را دنبال کنید:
https://eitaa.com/mazaheri37
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روزهای پایانی ماه شعبان
3⃣2⃣📝
✅ راز پایداری سلحشوران، در سخن امیرمؤمنان
🔰 خطبهٔ یازدهم نهجالبلاغه
🖋️ ترجمه و شرح: علیاکبر مظاهری
💠 اشارت
آنگاه که امیر سلحشوران(ع)، در جنگ جمل، پرچم را به دست فرزندش محمّد حنفیّه میداد و به پیکار با «جملیان» روانهاش میساخت، وی را تشجیع نمود و رموز سلحشوری را چنین تعلیمش فرمود:
تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لاَ تَزُلْ، عَضَّ عَلى نَاجِذِكَ، أعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَكَ، تِدْ فِي الْأرْضِ قَدَمَكَ، ارْمِ بِبَصَرِك أقْصَى الْقَوْمِ، وَ غُضَّ بَصَرَكَ، وَ اعْلَمْ أنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ؛
اگر کوهها ناپایدار شوند، تو پایدار بمان. دندانهایت را برهم بفشار. کاسهٔ سرت را به خدا بسپار. گامهایت را بر زمین، استوار بدار. دیدهات را بر دورترین کرانههای سپاه دشمن بیفکن؛ امّا چشم از هیبت آنان فرو افکن و هراس به دل راه مده. و به یقین بدانکه یاری و پیروزی، از ناحیهٔ خداوند سبحان است.
↩️ نهجالبلاغه، ترجمه و شرح: علیاکبر مظاهری، نشر جمال.
۳۱ فروردین ۱۴۰۰
🌸 نـامت ترانـهی هفت آسمان است یـا علی !༄
📌 نابترینهای نهجالبلاغه را دنبال کنید:
https://eitaa.com/mazaheri37
هدایت شده از از زبان مشاور
🌍 لینک کانال #از_زبان_مشاور در ایتا
با ارسال لینک زیر میتوانید دوستان خود را به این کانال دعوت کنید👇
http://eitaa.com/Mazaheriesfahani
3⃣3⃣📝
✅ حضور غایبان، در سخن امیرمؤمنان
🔰 خطبهٔ دوازدهم نهجالبلاغه
🖋️ ترجمه و شرح: علیاکبر مظاهری
💠 اشارت
هنگامی که خداوند، امیرمؤمنان(ع) را در جنگ جمل، بر «جملیان» پیروز ساخت، یکی از صحابیان آن حضرت، که از آن فتح عظیم، طربناک شده بود، به ایشان گفت:« چه دوست دارم که برادرم با ما میبود و در فضیلت این جهاد، شریکمان میشد و میدید که خداوند سبحان چهسان شما را بر دشمنانتان نصرت بخشید!» امام فرمود:
أهَوى أخِيكَ مَعَنَا؟
آیا رغبت و گرایش برادرت با ماست؟
او گفت: «آری.» حضرت فرمود:
فَقَدْ شَهِدَنَا، وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِي عَسْكَرِنَا هَذَا أقْوَامٌ فِي أصْلاَبِ الرِّجَالِ وَ أرْحَامِ النِّسَاءِ، سَيَرْعَفُ بِهِمُ الزَّمَانُ وَ يَقْوى بِهِمُ الْإِيمَانُ؛
بنابراین، او اکنون همراهمان است و شاهد پیروزیمان! (و نهتنها او، بلکه) مردمانی دیگر نیز در این میدان و نبرد با مایند که هنوز زاده نشدهاند؛ کسانی که روزگاران آینده، آنان را به صحنه میآورد و ارکان ایمان، به وجود آنان، نیرومند و استوار میگردد.
↩️ نهجالبلاغه، ترجمه و شرح: علیاکبر مظاهری، نشر جمال.
۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
🌸 نـامت ترانـهی هفت آسمان است یـا علی !༄
📌 نابترینهای نهجالبلاغه را دنبال کنید:
https://eitaa.com/mazaheri37
🌍 لینک کانال #از_زبان_مشاور در واتساپ
با ارسال لینک زیر میتوانید دوستان خود را به این کانال دعوت کنید👇
https://chat.whatsapp.com/Dtdgvhgz97CBZhIo48t9LT
لینک کانال#ناب_ترین_های_نهج_البلاغه در واتساپ
با ارسال لینک زیر میتوانید دوستان خود را به این کانال دعوت کنید👇
https://chat.whatsapp.com/JrqMK1zJruOCDWo4CC78Za
🌍 لینک کانال #تأمّل_های_قرآنی در واتساپ
با ارسال لینک زیر میتوانید دوستان خود را به این کانال دعوت کنید👇
https://chat.whatsapp.com/GIofNmHH1JS36q8PZ2huoH
3⃣4⃣📝
✅ حکومت دادگران
🔰 خطبهٔ پانزدهم نهجالبلاغه
🖋️ ترجمه و شرح: علیاکبر مظاهری
💠 اشارت
عثمان، در زمان حکومتش بر بلاد اسلامی، زمینها و اموال بسیاری از ثروتهای عمومی و بیتالمال را، بیاستحقاق، به خویشاوندان و نزدیکان خود و دیگر نااهلان، همچون معاویه و مروان، بخشید. هنگامی که خلافت ظاهری نیز، مانند خلافت واقعی، به امیر دادگران(ع) رسید، دربارهٔ آن اموالِ به تاراج رفته، چنین فرمود:
وَاللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ، فَإِنَّ فِي الْعَدْلِ سَعَةً، وَ مَنْ ضاقَ عَلَيْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَيْهِ أضْيَقُ؛
وَاللهِ! آن ثروتها را هرجا بیابم، (میستانم و به بیتالمال) باز میگردانم؛ حتّی اگر مهریهٔ زنان و بهای کنیزان شدهباشد! چراکه در «عدل» گشایش است و کسی که عدالت، (با آن فراخیاش) وی را به تنگنا افکند و آن را برنتابد، باید بداند که ستم برایش ناگوارتر خواهد بود!
(اگر چه حکومت دادگران، بر زائقه جان حقناپذیران، تلخ آید، اما این را نیز بدانند که ظلم، از عدل، تلختر است.)
↩️ نهجالبلاغه، ترجمه و شرح: علیاکبر مظاهری، نشر جمال.
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
🌸 نـامت ترانـهی هفت آسمان است یـا علی !༄
📌 نابترینهای نهجالبلاغه را دنبال کنید:
https://eitaa.com/mazaheri37
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❣نوای مطهر، در شب قدر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔 *این است علی -علیه السلام-*
3⃣5⃣📝
✅ عاقبت سبکباران، در سخن امیرمؤمنان(ع)
🔰 خطبهٔ بیستویکم نهجالبلاغه
🖋️ ترجمه و شرح: علیاکبر مظاهری
💠 اشارت
این سخن امیرمؤمنان(ع) بخشی از خطبهای عظیم است که حکمت و موعظت را توأمان دارد. چنانکه سیّدِ رضی گفته:« این سخن، چندان بلند است که با هر سخنی -جز کلام خداوند و پیامبر(ص)- سنجیده شود، بر آن برتر میآید و هیچ کلامی همسنگ آن نیست.»
فَإنَّ الْغَايَةَ أمَامَكُمْ، وَ إنَّ وَرائَكُمُ السَّاعَةَ تَحْدُوكُمْ، تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا، فَإنَّما يُنْتَظَرُ بِأوَّلِكُمْ آخِرُكُمْ؛
(شمایان، ای آدمیان! هش دارید که) هدف نهایی، پیشاپیشتان است و مرگ و رستاخیز، آوازخوانان، فراتان میخوانند و به پیشتان میرانند تا به مقصدتان برسانند؛ پس، سبکبار شوید تا برسید! چراکه، پیشینیان که رفتهاند، در انتظار رسیدن شما و دیگراناند!
سیّدِ رضی از تمامی این سخن حضرت به شگفت آمده؛ امّا از همه بیشتر، از، جملهٔ «سبکبار شوید تا برسید» به شگفت آمده و میگوید: «تاکنون سخنی اینچنین «اندکْلفظ» و «بسیارْمعنا» شنیده نشده است. چه کلمهای است ژرفناک و پُر حکمت، که زلال آن، عطشناکان معرفت را سرشار از حکمت میکند و طربناکشان میسازد!...»
↩️ نهجالبلاغه، ترجمه و شرح: علیاکبر مظاهری، نشر جمال.
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
🌸 نـامت ترانـهی هفت آسمان است یـا علی !༄
📌 نابترینهای نهجالبلاغه را دنبال کنید:
https://eitaa.com/mazaheri37
4_5803232056552982630.mp3
12.97M
رادیو معارف/فایل صوتی
#سلسله_درسهای_نهجالبلاغه
#عارفانهها
#درس_اول
علیاکبر مظاهری
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
🌸 نـامت ترانـه هفت آسمان است یـا علی!
📌نابترینهای نهجالبلاغه را دنبال کنید:
https://eitaa.com/mazaheri37
4_5803232056552982631.mp3
14.06M
رادیو معارف/فایل صوتی
#سلسله_درسهای_نهجالبلاغه
#عارفانهها
#درس_دوم
علیاکبر مظاهری
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
🌸 نـامت ترانـه هفت آسمان است یـا علی!
📌نابترینهای نهجالبلاغه را دنبال کنید:
https://eitaa.com/mazaheri37
4_5803232056552982633.mp3
11.39M
رادیو معارف/فایل صوتی
#سلسله_درسهای_نهجالبلاغه
#عارفانهها
#درس_سوم
علیاکبر مظاهری
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
🌸 نـامت ترانـه هفت آسمان است یـا علی!
📌نابترینهای نهجالبلاغه را دنبال کنید:
https://eitaa.com/mazaheri37