💢تمایز سیاق در اصول فقه و تفسیر/ افراط در استفاده از سیاق در تفسیر قرآن آسیبزا است
📌حجتالاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی، رئیس انجمن فقه و اصول حوزه علمیه در نشست علمی «نقش سیاق در اصول فقه و تفسیر قرآن کریم» گفت: پیشنهاد میشود سیاق در مباحث اصولی به عنوان یک اماره مطرح و بحث شود زیرا سیاق از عوامل ظهورساز است و باید در مباحث اصولی به طور مستقل بدان پرداخت.
🔹حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: سیاق یک امر عقلایی است و ترتیب اثر به آن سیره عقلاست؛ لذا نباید تفاوتی در مباحث اصولی و تفسیری درباره سیاق باشد؛ مگر اینکه در خصوص متن ویژگی خاصی باشد که کاربست سیاق را کم و زیاد کند.
🔹برخی همچون مرحوم آیتالله معرفت در التمهید قائل به اصالة السیاق هستند؛ این را ما قبول نداریم و همه جا نمیتوان گفت اصل با سیاق است بنابراین افراط در برداشت سیاق از آسیبهای استناد به سیاق است و سیاق همان طوری که قرینه معینه میتواند باشد، قرینه صارفه نیز هست.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/o6NnYi
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_سیدصادق_محمدی
#حجتالاسلام_علیاکبر_بابایی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/UTLSAk
💢فقه پویا پا به پای حدوث هر موضوعی بر اساس وحی و مبانی وحیانی پاسخگو است
📌حجت الاسلام والمسلمین محسن ملکی، استاد حوزه علمیه خراسان، در میزگرد تخصصی همایش «مسائل مستحدثه و حوزه علمیه، چالشها و رویکردها»: مسائل مستحدثه و فقه حکومتی و مسائل مربوط به جامعه توحیدی باید در بطن دروس خارج طرح شده و تفریع فروع فقهی را در این جلسات درس خارج داشته و عدهای نیز نقد و اشکال کنند.
🔹فقه پویا پا به پای حدوث هر موضوعی بر اساس وحی و مبانی وحیانی پاسخگو است و استنباط و اجتهاد در این موضع نسبت به کسب راه حل برای مسائل مستحدثه نیاز است.
🔹امروز در حکومت اسلامی بر مدار فقه اهل بیت، تنها جایی که میتواند تامین کننده در پاسخگویی به مسائل مستحدثه، روز و نوپیدای جامعه اسلامی باشد، درسهای خارج حوزههای علمیه است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/UuDwwM
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_ملکی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/6izFQk
💢تبلور همبستگی اجتماعی در پیاده روی اربعین
📌حجت الاسلام علیرضا بشیری، پژوهشگر علوم دینی: از منظر عقل و عقلانیت اجتماعی، سنت پیاده روی اربعین بسیار پسندیده و نیکوست. شاید اگر جامعه شناسانی مثل پارسونز به چنین پدیدهای برخورد مینمودند از آنجا که به شدت به دنبال حل مسأله همبستگی در جامعه خود بودند، به نظرم حتما یک رونوشت از این اجتماع بیبدیل در جامعه خود ایجاد میکردند و یا اینکه دورکیم که به دنبال نظم بود و مسأله جامعه خود را بینظمی میدانست، از این حجم از نظم و نظام خودجوش به آسانی نمیگذشت.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/tr7Tfg
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_بشیری
#اربعین
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/kGZ4Lz
animation.gif
2.21M
💠در حال برگزاری است؛
💢درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌موضوع: فقه فضای مجازی
👤استاد محمدحسین ملک زاده
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛
📌درس خارج فقه نظامهای اسلامی
💠موضوع: فقه فضای مجازی
🔻استاد «محمدحسین ملک زاده»، عصر امروز در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝 بیش از ۱۶۰۰ نوع رمز ارز وجود دارد که بیت کوین یک نوع آن است.
📝 بیت کوین ۵۰ درصد بازار رمز ارز را در اختیار دارد و پشتوانه اکثر دیگر رمز ارزهاست.
📝 مردم دنیا در طول تاریخ به دنبال ابزاری کم هزینه، آسان و امن در مبادلات بوده اند.
📝 ما بیت کوین را به عنوان پول در نظر میگیریم و پول سه مولفه اساسی دارد.
📝 سه مولفه اساسی پول وسیلهای برای مبادله، انبار کردن و شمارش است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com📌
💢نشست تخصصی «ویژگیهای پارادایمی موضوع علوم انسانی از منظر علامه طباطبایی(ره)» برگزار شد
📌حجتالاسلام والمسلمین قاسم ترخان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دومین نشست تخصصی با موضوع «ویژگیهای پارادایمی موضوع علوم انسانی از منظر علامه طباطبایی(ره)» در راستای برگزاری همایش ملی المیزان و علوم انسانی گفت: از آنجا که انسان در موضوع علوم انسانی به عنوان جزء یا همۀ موضوع اخذ شده است، شناخت فلسفی و پارادایمی آن ضروری به نظر میرسد.
🔹از نگاه علامه طباطبایی(ره) انسان موجودی است برخوردار از عقل و عقلانیت، جنبههای ثابت (فطرت) و متغیر، خلاقیت و اختیار نسبی در مقابل جبر و تفویض و قابلیت ضلالت و گمراهی، انحرافپذیر و تحت سلطه نسبی عوامل بیرونی. برخی از این ویژگیها اگرچه در یک پارادایم خاص مورد توجه قرار گرفته است، از دو حیث مفهوم و وجودشناختی با پارادایم علوم انسانی اسلامی متفاوت خواهدبود.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/YYfZ3t
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_قاسم_ترخان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/a2Hi5z
💢حوزویان با فقه پویا به مسائل مستحدثه ورود کنند
📌حجت الاسلام والمسلمین سید محمود طباطبایی، دبیر علمی میزگرد تعامل حوزه علمیه با دانشگاه در حل مسائل مستحدثه در دومین نشست از سلسله نشستهای پژوهشی دین و سلامت گفت: امروز حسب پیشرفتهای تکنولوژیکی، مسائل بسیار متکثر و متنوعی مطرح شده که ضرورت دارد حوزویان با فقه پویا و پاسخگو به مسائل مستحدثه ورود کنند.
🔹پویایی فقه به آن بوده که حسب مسائل و موضوعات جدیدی که در فضای عرفی شکل پیدا کرده به آنان پاسخگو باشد. یکی از جنبههای بارز کتاب مکاسب شیخ این بوده که توانسته مسائل مبتلا به جامعه آن روز را به خوبی درک کند و وارد مباحث اصلی کتاب مکاسب شود.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/vzDui4
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_طباطبایی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/Zk5M8x
animation.gif
1.57M
💠در حال برگزاری است؛
💢درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌موضوع: روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام
👤استاد محمدحسین ملک زاده
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛
📌درس خارج فقه نظامهای اسلامی
💠موضوع: روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام
🔻استاد «محمدحسین ملک زاده»، صبح امروز در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝 در برابر دارالسلام، دارالکفر(دارالحرب) مطرح است.
📝 مشهور درباره دارالسلام می گوید: هر مقدار از سرزمین هایی که در داخل سلطنت اسلام باشد، احکام اسلام در آن اجرایی شود و ساکنین در امان مسلمین باشند دارالسلام تمام سرزمین های مسلمانان را شامل می شود.
📝 متاسفانه برای تبیین دارالسلام کار زیادی صورت نگرفت در حالی که باید تعریف دارالسلام مشخص شود تا بتوان نوع رابطه با دیگر کشورها را مشخص کرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com📌
💢باید به میراث خود برگردیم/ تئولوژی محکوم به شکست است
📌حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا در نشست «پرسش از امر دینی در عصر حاضر» گفت: در برابر تئولوژیای که محکوم به شکست است و عقلانیتی که متعلق به این عالم است فقط عوام میتوانند دیندار باشند و فرهیختگان راهی به دینداری ندارند مگر با یک پاردوکس.
🔹جهان دینی نمیتواند بدون الهیات باشد و این حق جامعه دینی است که الهیات خودش را داشته باشد. ناگزیر به میراث خود باید برگردیم و کاوش کنیم و محققانه آن را بررسی کنیم. اگر این گونه باشد راههای جدید و گامهای جدیدی محقق خواهد شد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/nQ2fDm
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_پارسانیا
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/bRLuzZ