eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
447 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معرفی کتاب بازاریابی شبکه ای 💢 کتاب«بررسی فقهی_حقوقی بازاریابی شبکه‌ای» به قلم استاد جواد عبادی مسئول‌گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و مدیر مؤسسه فقه اقتصادی طیبات منتشر شد. 🔸این کتاب حاصل یک پروژه تحقیقاتی است که از سال 1395 تحت مدیریت نویسنده در موسسه فقه اقتصادی طیبات انجام یافته و محتوای آن طی چند دوره آموزشی تدریس شده است. 🔹در این کتاب ابتدا به موضوع‌ شناسی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای پرداخته شده است و موضوعاتی همچون شرکت‌های پانزی و شرکت‌های هرمی را با بازاریابی شبکه‌ای مقایسه شده‌است، سپس ابعادحقوقی و فقهی فعالیت این شرکت‌ها رامورد بررسی قرار گرفته است _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 همایش طرحی نو برای اقتصاد ایران؛ نقشه راه اقتصاد اسلامی برای مجلس دوازدهم در سالن همایش سازمان تبلیغات اسلامی قم برگزار شد. ➖➖ 🔻 حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح شیروانی: انتخابات راه تحول در کشور است 🔻 دکتر بخشی، یکی از اساتید اقتصاد: برای تحقق اقتصاد اسلامی باید بهره بانکی صفر شود 🔻حجت‌الاسلام‌والمسلمین رجایی: گرد و غبار تورم جلوی دید مردم را گرفته است 🔻دکتر صمصامی، کارشناسان اقتصادی: امروز با سیاست‌های غلط خلق تورم می کنیم 🔻دکتر زریباف کارشناس اقتصادی: هیچ انگیزه‌ای برای تغییر نظام سرمایه‌ داری را شاهد نیستیم _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰نود و یکمین کرسی از کرسی های پژوهشگاه فقه نظام با همکاری مدرسه عالی ولی امر عج برگزار می شود. 🧿کرسی ترویجی «اصل شفافیت اقتصادی در نظام اسلامی و دلالت آن بر الگوی بانکداری» 👤ارائه: حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن نحوی؛ استاد سطوح عالی، پژوهشگر فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام 👤ناقد: حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن گلی، استاد دروس خارج حوزه علمیه قم، مدیر مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام 👤دبیر علمی:‌ حجت الاسلام و المسلمین مصطفی عبدالهی؛ استاد سطوح عالی، پژوهشگر فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام 🗓پنجشنبه 9 اسفند 1402 ⏰9:15 صبح 👈🏻شرکت مجازی در کرسی از طریق: 🌐https://gharar.ir/r/4c21b471 📍خیابان جمهوری، خیابان عطاران، خیابان مفتح، کوی 11، پلاک 5، مدرسه عالی حوزوی ولی امر علیه السلام _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ توصیه‌های آیت‌الله فاضل لنکرانی درباره ضرورت حفظ بیت المال و مجازات تجاوزکنندگان به حقوق مردم 🔹 یکی از وظایف مهم حکومت اسلامی، مصون‌سازی بیت‌المال از دستبرد افراد ناصالح است، باید مقدار امکانات مالی کشور، موارد مصرف و کیفیت توزیع آن بین مردم، بسیار دقیق، منظم و شفاف باشد، رفع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در این باب، با عملی‌شدن آنچه که فقه ما درباره بیت المال گفته است محقق می‌شود. 🔹 متأسفانه الان دولت، به زحمت بیت المال را فقط در حقوق کارمندان و اندکی هم در عمران و آبادی کشور و مقداری هم در یارانه‌ها مصرف می‌کند؛ در حالی که دایره بیت المال وسیع‌تر از اینهاست و اگر درست مصرف شود و به دست اهلش برسد، یک فقیر و جوان بیکار و کسی که قدرت بر ازدواج نداشته باشد، نخواهیم داشت. 🔹 نکته دیگری که باید تذکر دهم در مورد برگزاری برخی از همایش‌های بی‌خاصیت و پرهزینه در ایام آخر سال است چرا برخی از نهادها و سازمان‌ها، دو سه ماه مانده به پایان سال، برای آن که بودجه‌شان تا آخر مصرف شود و به خزانه برنگردد، همایش‌های پر هزینه می‌گیرند و می‌گویند اگر مازاد را برگردانیم، سال بعد بودجه ما را کم می‌کنند؛ واقعاً این قضیه باید حل شود. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36896 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍شرکت در انتخابات وظیفه اسلامی، ملی و انسانی هر فردی است 🔻 آیت الله علیدوست مطرح کرد؛ ▫️اخلاق انتخاباتی را معارف دینی مشخص کرده است و اگر به همان معارف دینی توجه کنیم، به کمتر و نه بیشتر، به اخلاق انتخاباتی خواهیم رسید. ▫️ باید توجه کنیم که مسئولیت یک امانت است ولی متأسفانه گاهی با این نگاه دیده نمی‌شود. وقتی با نگاه امانت به یک مسئولیت نگاه می‌کنیم هم کسانی که خودشان را عرضه برای انتخابات می‌کنند و هم کسانی که رأی می‌دهند توجه می‌کنند این امانت را چگونه حفظ می‌کنند. ▫️ هیچ وقت نباید محرمات الهی مانند غیبت و اشاعه گناه و منکرات در انتخابات وجود داشته باشد. کسانی که کاندیدا هستند و همچنین طرفداران آنها باید توجه کنند که انتخابات مجوز دروغ و غیبت نیست و نباید به بهانه انتخابات به این کارها دست بزنند. ▫️معیار ما در انتخابات باید لیاقت افراد باشد چه به حزب ما وابسته باشد و یا نباشد. ▫️ شرکت در انتخابات وظیفه اسلامی، ملی و انسانی ما است. ما نه صرفاً به خاطر اینکه یک مسلمان هستیم بلکه به خاطر اینکه به ایران تعلق داریم و با توجه به اینکه انقلاب برای همه انسان‌ها پیام دارد از نظر انسانی نیز وظیفه داریم که در انتخابات شرکت کنیم. ▫️ انتخاب شایسته وظیفه دیگر هر فرد است. هرکس طبق تحلیلی که دارد اقدام به انتخاب افراد شایسته کند برای او حجت است و اگر شک داشت می‌تواند از افراد لایق سؤال کند به گونه‌ای که اگر در قیامت از او سؤال شود چرا به این شخص رأی دادی بتواند پاسخگو باشد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📌 پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری معاونت پژوهش دانشکده الهیات و تربیت پژوهشگر موسسه انقلاب اسلامی دفتر قم برگزار می کند: 🔸 کرسی علمی ترویجی «نقش اسلام در تحول علوم انسانی اسلامی از منظر شهید آیت الله بهشتی ره» ⭕️ با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی موسوی ناقد: دکتر شریف لک زایی دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی گرامی پور ♦️مکان : دانشگاه قم. دانشکده الهیات. سالن شهید مفتح ♦️ زمان : دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵/۳۰ ▫️پخش آنلاین 🆔 https://app.bigbluebutton.me/join/o5wzq07yyt _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ شناخت صحیح از تعریف «مسکن» اولین گام سیاستگذاری 🔹 تعریف مسکن شاید در نگاه اول ساده بنظر برسد، اما این موضوع می‌تواند از دیدگاه‌های مختلفی بررسی شود، چرا که گاها گونه‌های دیگری از استقرار به اشتباه «مسکن» خوانده می‌شوند. برای مثال سرپناه و اقامتگاه، گونه‌های متفاوتی از اسکان هستند که با مسکن تفاوت دارند، اما در اذهان عمومی شاید در برخی مواقع تحت عنوان مسکن برداشت شوند. 🔹 گونه‌ها و مفاهیم متفاوتی از سکونت وجود دارد که یکی از آنها مسکن است، اما چه تفاوتی میان مسکن و دیگر گونه‌ها ازجمله اقامتگاه، سرپناه و… وجود دارد؟ در ادامه به بررسی و تعریف برخی از گونه‌های سکونت پرداخته شده است تا در نهایت با مرور تعاریف مسکن در منابع گوناگون، تعریفی جامع از مسکن ارائه شود. 🔹 در مجموع می‌توان بیان کرد برای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مسکن، ابتدا بایستی تعریفی جامع از آن ارائه داد تا نگاهی همگرا برای تصمیم گیران این حوزه برای رسیدن به هدفی مشخص شکل بگیرد. در صورت فقدان تعریفی جامع و واحد از مسکن، برنامه‌ریزی و اجرا با متصدیان متعدد در بلندمدت میسر نمی‌شود و پیدا کردن راه حلی مناسب در این حوزه دشوار است. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36910 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍بایسته های پژوهش در فقه و حقوق انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه و کانون علمی مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی برگزار می کنند: 🎤با سخنرانی : 💠حضرت آیت الله علیدوست ⚠️ 🕙زمان: سه شنبه ۸ اسفند | ساعت ۱۶ 📍مکان : بلوار جمهوری، کوچه۲ ، فرعی اول ، سمت چپ ، ساختمان انجمن های علمی 📌موقعیت مکانی (https://nshn.ir/1erbsVQW5xQfSY)_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ +حقوق 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ حکم شرعی شرکت در انتخابات 🔻 حجت الاسلام احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم: 🔹 یکی از مشهورترین، مقبول‌ترین و محکم‌ترین قواعد فقهی در فقه اسلامی و شیعی، قاعده «وجوب حفظ نظام» و «حرمت اختلال در نظام» است. در اینکه منظور از «نظام» چیست، تفاسیر مختلفی ارائه شده است: «کیان جامعه مسلمین»، «حدود و ثغور کشورهای اسلامی»، «نظام عام یا نظام کلان اجتماع و معیشت» و «حکومت یا نظام سیاسی اسلام». 🔹 بر اساس این قاعده که مستند به مبانی دین‌شناختی و منابع قرآنی و روایی است، رعایت و انجام هر کاری که موجب حفاظت از جامعه مسلمین، تأمین امنیت جامعه اسلامی، استحکام کیان اسلامی و یا موجب بقا و استمرار نظام سیاسی اسلامی باشد، شرعاً واجب است. و هر کاری که به هر گونه‌ای موجب پراکندگی یا از هم‌گسیختگی جامعه اسلامی، به خطر افتادن امنیت و استقلال جامعه اسلامی و تضعیف نظام سیاسی اسلامی شود، شرعاً‌ حرام است. 🔹 بر همین اساس، فقهای بزرگی چون شیخ مفید، سیدمرتضی، ابوصلاح حلبی و شیخ طوسی در صورت وجود خطر برای اساس اسلام و مرزهای جامعه اسلامی «جهاد» و حتی «جنگیدن تحت فرمان حاکم جائر» را نیز واجب می‌دانستند. می‌دانیم که بسیاری از فقیهان شیعی، حضور امام معصوم علیه السلام یا نائب خاص وی را یکی از شرایط وجوب جهاد می‌دانستند. بنابراین چنین فتواهایی که ناظر به شرایط عصر غیبت است، نشان از اهمیت حفظ نظام اسلامی دارد. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36929 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة الزهراء سلام الله علیها، پژوهشکده فقه و حقوق با مشارکت معاونت پژوهش برگزار می‌کند: مدرسه فقه پژوهی "نظریه الگوی سوم زن مسلمان" سومین نشست از سلسله نشست‌ها با عنوان ماهیت و مشروعیت نظریه الگوی سوم زن مسلمان 💠 موضوع نشست سوم: اضطرار، رجحان یا ضرورت حضور اجتماعی زن بر اساس الگوی سوم 🎙ارائه‌ دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسين بستان عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و رئيس پژوهشکده علوم و معارف اسلامی جامعة الزهراء سلام الله علیها ✍️ دبیر نشست: سرکار خانم بتول زاهدی‌فر پژوهشگر و استاد حوزه دبير اجرايي چهارمین همايش ملی کتاب سال بانوان ⏰ زمان: چهارشنبه 9 اسفند ماه ۱۴۰۲ ساعت 10 الی 12 🏠 مکان: جامعة الزهراء (سلام الله علیها)، ساختمان کتابخانه و پژوهشگاه مطالعات اسلامی، طبقه سوم، سالن نشست‌ها 🖥 لینک شرکت در جلسه‌ی مجازی: http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ ┄┅═══••✾••═══┅┄ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ «فقه» در جامعه، حکمرانی دین در عرصه‌های مختلف را به دنبال دارد 🔻 آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی: 🔹 روایات فراوانی داریم که موسیقی را اعم از اجرای موسیقی، جریان‌های ساخت موسیقی و حتی استفاده از ابزار موسیقی و…، مذمت کرده است. این جریان در کتاب‌های استفتائات نیز مشاهده می‌شود، همان‌طور که در آثار فتاوای امام راحل و در کتاب غنا تدریس مقام معظم رهبری نیز، به آن برخورد می‌کنیم. 🔹 اما این روایات در زمانی صادر شده است که موسیقی در آن زمان مصداقی که دارای منفعت باشد، نبوده است و موسیقی دارای ابتذال بود، مانند جریان‌هایی که در کاخ‌های بنی‌امیه و بنی‌عباس ترویج می‌شد. 🔹 مصداق موسیقی در قدیم کلمه لغو بوده است. راغب اصفهانی در کتاب «مفردات» واژه «لغو» را معنا می‌کند. «لغو» عبارت است از فعلی که از فاعل صادر می‌شود و مقصد صحیحی در قصد آن نباشد. پس بنابراین «طرب» به معنای لغو نیست. پس اگر برنامه‌ای دارای طرب بود و مقصد صحیحی در پیش داشت، آن مصداق لغو نخواهد شد. 🔹 امروزه «هنر» در همه ابعاد خود، عرصه‌ای است که با این اباحی گری در موضع مقابل اسلام قرار می‌گیرد و در اکثر موضوعات هنری که وارد می شویم، نوعی تعارض با جریان حکمرانی دینی موجود در جامعه خودمان برخورد می‌کنیم. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36827 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com