eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
451 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ ترسیم ادبیات فلسفی هوش مصنوعی رسالتی حوزوی است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: 🔹 هوش مصنوعی در بسیاری از کشورهای به عنوان علم راهبردی مورد توجه قرار گرفته، سندهایی ناظر بدان نگاشته شده است. 🔹 باید در مواجهه با هوش مصنوعی، مسیر پیشرفت در مرزهای دانشی این رشته را در پیش گیریم؛ حرکت در مرزهای دانش غیر از افق‌گشایی است، باید درون این عرصه را مبتنی بر توجه به مؤلفه‌های پیرامونی تسخیر و برای استفاده درست از آن برنامه‌های دقیقی را طراحی کنیم. 🔹 همانطور که ادبیات فلسفه تحلیلی بحث علوم شناختی و عقربه‌های تئوریک و نظری آن را باید خودمان پایه‌ریزی و ترسیم کنیم؛ در حوزه هوش مصنوعی نیز باید به تمام ابعاد مهندسی، علوم کاربردپردازی و حتی پیامدهای فرهنگی و حوزه‌های فلسفی آن توجه داشته باشیم. 🔹 عقبه ادبیات فلسفی هوش مصنوعی را تنها حوزه‌های علمیه می‌توانند ترسیم و تأمین و به سوالاتی چون، حقیقت معرفت و تعریف دقیق هوش که مبتنی بر قوه ادراکی است پاسخ دهد؛ در این حوزه حرف‌های بیشماری برای گفتن وجود دارد؛ چرا که با دین و ایمان مردم ارتباط مستقیمی دارد. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=37120 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
10.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠خط بطلان بر ربا و بغاء|جایگاه مادرانه خدیجه کبری (س)؛ از فرهنگ تا اقتصاد 🎙 آیت الله العظمی جوادی آملی ☑️ در آن جاهلیت که ربا یک پیمان تجاری و اقتصادی رسمی بود، از یک سو؛ دامن‌فروشی یک تجارت رسمی بود که فرمود: ﴿لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا﴾، از سوی دیگر؛ هر دو را خدیجه خط بطلان بست، مال فراوان داشت، هم ربا را تحریم کرده بود، هم بغاء را. این کار مادر ماست. آن ثروت کلان، نیازی نداشت که انسان کالای مال التجاره را در آن راه ناامن از شام به مکه و از حجاز به مکه ببرد، این با می ‌توانست آسوده زندگی کند، هم جلوی ربا را گرفت که تجارتِ رسمی عده ‌ای بود، امروز هم در فضای مجازی تجارت رسمی یک عده است، همان جاهلیت کهن است، جلوی آن را گرفته است، این کار مادر ماست، پس را عوض کرده، اقتصاد را عوض کرده، طهارت را عوض کرده، ربا را تحریم کرده و عمل کرده، این کار مادر ما بوده است. 🔹 بنابراین ما اگر بخواهیم ببینیم آن ره ‌آوردش در اسلام چیست؟ الآن امروز ما باید همین کار را بکنیم، [یعنی] تبدیل فرهنگ جاهلیت به فرهنگ عقلانی، یک؛ تحریم بانک‌های ربوی، دو؛ تحریم مراکز فساد، در فضای مجازی و غیر مجازی، سه. 📚 سخنرانی در همایش ملی خدیجه کبری؛ تاریخ: 1395/10/02 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ نقد و بررسی نگرش به مسئله زن و خانواده در برنامه هفتم توسعه 🔻 محمدامین مهدی زاده در مطلبی برای اندیشکده رهیافت نوشت؛ 🔹 مشکل اول این برنامه ضعف گفتمانی آن است که البته مختص این برنامه نبوده و خلأ برنامه‌های پیشین نیز بوده است. در تحلیل کلی گفتمان زن و خانواده در برنامه‌های توسعه می‌توان گفت هرچند ایده کلی انقلاب اسلامی نسبت به مسئله زن و خانواده مشخص است و هم در کلام رهبران انقلاب و هم قانون اساسی بیان شده است اما نمی‌توان ادعا نمود که برنامه‌های پنج ساله توسعه بر اساس این ایده و نگرش پیش‌رفته است. هریک از این برنامه‌ها بنابر رویکرد دولتی که در نگارش آن دست داشته متفاوت بوده است. 🔹 یکی دیگر از مشکلات کلی این برنامه تقلیل کمک به شکوفایی استعداد زنان به موضوع اشتغال زنان و نادیده گرفتن بسیاری از موضوعات مهم از جمله مساله هویت‌بخشی به زنان و دختران ایرانی، ایجاد ظرفیت برای فعالیت های اجتماعی و سیاسی، سلامت جسمی، روحی و روانی زنان و ایجاد بسترهای لازم برای ایجاد نشاط و سرزندگی است. همچنین تکرار کردن قوانین مصوب و وظایف مصوب سازمان و معاونت‌ها از ایراداتی است که به فصل شانزده برنامه هفتم توسعه وارد است. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=37123 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔔 فراخوان هشتمین جشنواره مقالات علمی حوزه اعلام شد 🔹 معاونت پژوهش حوزه های علمیه جزئیات فراخوان هشتمین جشنواره مقالات علمی حوزه (https://eitaa.com/festival_ismc/227) را اعلام کرد. ◻️شرایط ثبت نام: ۱.حوزوی بودن نویسنده مقاله ۲.مقاله می بایست در یک نشریه علمی پژوهشی یا علمی ترویجی درسال ۱۴۰۲ چاپ شده باشد. ۳.مقاله می تواند علمی پژوهشی یا علمی ترویجی باشد. 📎 جزئیات بیشتر (https://hawzahnews.com/xcKp8)_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📢 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت‌الله حائری‌ شیرازی(ره) با همکاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی برگزار می‌کند: 💢 درس‌گفتار مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری» 🗓 از شنبه ۴ فروردین تا پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۶ تا ۱۷ 🔻به صورت آنلاین و آفلاین 🔻همراه با اعطای گواهی پایان دوره به پذیرفته‌شدگان در آزمون ✅ لینک شرکت آنلاین در بستر اسکای‌روم: 🌐 http://B2n.ir/mohyeddin_ir ✅ استفاده از صوت دروس به صورت آفلاین و اطلاعات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/mohyeddin_ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
10.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️سلسله مباحث بررسی اقتصاد سیاسی ایران▫️ ✅الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🎙دکتر زریباف رهبری با مطرح کردن این الگو تلاش کرد تا یک گرایش دینی به نظام برنامه‌ریزی و مدل توسعه کشور بدهد. اما این طرح هم اسیر جریان التقاط و نمی‌توانیم‌ها شد... _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
10.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️سلسله مباحث بررسی اقتصاد سیاسی ایران▫️ ✅الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🎙دکتر زریباف رهبری با مطرح کردن این الگو تلاش کرد تا یک گرایش دینی به نظام برنامه‌ریزی و مدل توسعه کشور بدهد. اما این طرح هم اسیر جریان التقاط و نمی‌توانیم‌ها شد... _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔻محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی در یادداشتی مطرح کرد: 📝 برخی مردم را فقط جیب می‌بینند تا در موقع لزوم، از آن پولی استخراج کنند و برخی آنان را سیاهی لشکر برای مواقعی خاص. در این نگاه، مردم به عنوان جیب و سیاهی لشکر در خدمت سلسله مراتب حاکمیت یا هر عامل دیگری قرار می‌گیرد و مشارکت بیش از آن را به دلایل مختلفی رد می‌کنند. 📝 علاوه بر چالش اصالت-ابزار، بحث مردمی‌سازی با یک چالش دیگر نیز مواجه است؛ تکثر و تعارض تلقی‌ها از معنا و مفهوم مردمی‌سازی. بنگاه به مثابه مردم، توده به مثابه مردم، تشکل خودجوش به مثابه مردم، تشکل‌های حقوقی و غیرانتفاعی اما غیرحاکمیتی به مثابه مردم، آحاد و هویت‌های جمعی به مثابه مردم 📝 الگوی حکمرانی باید بتواند کنش‌های سطح خرد و کلان را سازمان‌دهی کند. به همین دلیل، توسعه تشکل‌ها یا بنگاه، نمی‌تواند یک مدل حکمرانی باشد زیرا فاقد طرحی برای عرصه کلان است. محوریت بنگاه نیز به حکمرانی سرمایه‌دارانه منجر می‌شود. حرکت توده نیز در عین اینکه برای سطح کلان، فاقد طرح است، در سطح خرد نیز چالش بی‌انضباطی را شاهد است و بیشتر نماینده یک حرکت کاتوره‌ای خواهد بود. پس این تلقی‌ها از مردمی‌سازی، نمی‌توانند معنای تام آن را تامین کنند. به طور خاص، مردمی‌سازی را در مقابل خصوصی‌سازی مفهوم‌پردازی خواهیم کرد تا ضمن نفی تساوی این دو مفهوم و رویکرد، مردمی‌سازی مدنظر خود را نیز روشن کنیم. 🌐 متن یادداشت: https://ihkn.ir/?p=37129 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم🔸 🔶🔸دبیرخانه یکصدمین سال باز تاسیس حوزه قم باهمکاری معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه برگزار می کند: تأثیر حوزه علمیه قم بر دانشگاه تهران در گسترش رشته های ‌دینی 🎙حجت الاسلام و المسلمین محمدی ⏱ زمان: یکشنبه 1403/01/05 🔸ساعت 22 الی 23 بازپخش روز بعدساعت 11 🌐 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه http://livehowzeh.ir/tv _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🌀 سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین" 🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر 🔸 جلسه بیستم با حضور سرکار خانم دکتر ناهید طیبی (مدیر دانشنامه زن مسلمان جامعة الزهرا سلام الله علیها) 🔻موضوع: معاصرسازی منزلت دختران در سیره و سخن نبوی (ص) 📆 زمان: یک‌شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ (روز سیزدهم ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۲۰:۳۰ 🔗 لینک شرکت در جلسات: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade 🌐 کانال اطلاعات نشست‌ها: https://eitaa.com/khanevadeh_1403 👈 سامانه ثبت‌نام جهت دریافت گواهی (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com