eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
425 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ مدرسه عالی فقه و قرآن خواهران با همکاری مدرسه عالی فقه و اصول برادران برگزار می‌کنند: کرسی علمی ترویجی «بررسی ادله فقهی اصلاح محیط عام اجتماعی و احکام برآمده از آنها از دیدگاه فقه تربیتی» 🎤ارائه‌دهنده: حجةالاسلام آقای هادی عجمی 📝ناقدین: حجةالاسلام دکتر نوروزی و حجةالاسلام سید عباس موسوی ⏳مدیر کرسی: حجةالاسلام آقای حسین الهی‌پارسا ⏰ زمان دوشنبه ۱۵ مرداد ساعت ۱۰ 🏢 جامعةالمصطفی‌العالمیة، طبقه اول - اتاق جلسات 📌 لینک ورود به نشست: https://vce.miu.ac.ir/mashhad6 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 بررسی ظرفیت شناسی فقه در حل مسائل مستحدث/ آیا فقه توان پاسخگویی به مسائل جدید را دارد؟ 🔻 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد؛ ▪️فقه ما ظرفیت پاسخگویی به مسائل نامحدود مستحدث را ندارد. این شبهه برای دیروز و امروز نیست، این شبهه بیش از هزار سال در اذهان حوزویان بوده است. ▪️فقه یک دانش بشری و شریعت بخشی از دین است که اعتبارات دین را بیان می‌کند. رابطه فقه با شریعت رابطه کاشف و مکشوف است. یعنی فقه می‌خواهد شریعت را از منابع کشف کند. ▪️ گاهی شریعت به معنای مجموعه دین و گاهی به معنای بخشی از هنجارهای دین است. فقه، چون می‌خواهد کشف شریعت کند، دنبال شریعت است. بدین معنا که اگر شریعت حداقلی و یا حداکثری شد، فقه هم تابعی از شریعت قرار می‌گیرد و حداقلی یا حداکثری می‌شود. ▪️ظرفیت شناسی فقه در حل مسائل مستحدث پیش فرضی دارد که فقه باید در مسائل مستحدث ورود کند، چون شریعت حضور دارد. اما اگر گفتیم شریعت و فقه حضور ندارند لازم نیست در حل مسائل مستحدث گفتگو کنیم. ▪️ما اگر بخواهیم ظرفیت شناسی فقه در حل مسائل مستحدث کنیم کجا باید برویم و کدام آدرس را دنبال کنیم و ذهنمان کجاها را بگردد؟ اولین جایی که باید برای پاسخ به سوال حوادث نامحدود و منابع فقه محدود به سراغ آن برویم، اسناد و ادله کشف است. اسناد و ادله کشف که کارایی سندی دارد شامل عقل، سنت، اجماع و کتاب است. 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=38198 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰سلسله رویدادهای تخصصی 🔸نشست نهم حیات عاطفی و ساخت رویای آینده زن مسلمان ایرانی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مهدیزاده مسئول میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم ساخت رویای فردا ایده‌ای است که حرکت انقلاب اسلامی را تسهیل و تسریع می‌کند. در این ایده هم جایگاه و سهم زنان در رویا برای ما محل سوال است، هم اثر و نقش آنان در ساخت رویا. در این نشست می‌خواهیم از منظر حیات عاطفی رویای آینده را واکاوی کنیم. سوالات ما بر این محورهاست: _سهم و جایگاه زن در این رویا و آینده چیست و کجاست؟ _حیات عاطفی زن، در ساخت رویا چه اثر و نقشی دارد؟ _ رویا و عاطفه چه تناسب و تجانسی با هم دارند؟ 🔹زمان: دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۰ 🔸مکان: اصفهان، خیابان امام سجاد، کافه کتاب بانوامین. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 تحلیل تحولات پیرامون حجاب در ایران/ حجاب نماد هویت یا ابزار سیاسی 🔻 حجت الاسلام زیبایی نژاد رئیس پژوهشکده زن و خانواده مطرح کرد؛ 📚علت کانونی شدن امر جنسی و حجاب در گفتمان معارضان را می‌توان از یک سو به رواج شبکه‌های اجتماعی از نیمه دوم دهة ۱۳۸۰ ربط داد و از سوی دیگر می‌توان آن را به دوقطبی شدن فضای سیاسی- اجتماعی ایران پس از انتخابات ۱۳۸۸ و همچنین ورود به فضای پساتحریم از اوایل دهة ۱۳۹۰ نسبت داد که به افزایش نارضایتی‌های اجتماعی انجامید 📚ساخت تصویری زن‌ستیز، واپس‌گرا از دین می‌تواند تا حدود زیادی مشروعیت غرب مدرن را توجیه کند. وقوع انقلاب اسلامی که با تشکیل جمهوری اسلامی به موفقیت رسید، زنگ خطری در گوش کسانی بود که دین را در دوران مدرن تمام شده می دانستند. 📚 پیشرفت زنان ایرنی در چهار دهه پس از انقلاب، در شاخص‌هایی ازجمله آموزشی، پژوهشی، فناورانه، ورزشی و موارد دیگر با رعایت حجاب، شائبه واپس‌گرایی حکومت دینی را کم‌رنگ کرد و پوشش اسلامی را از نماد عقب‌ماندگی زن مسلمان به نماد کنش اجتماعی هدفمند و پاک تبدیل نمود 📚 در چند دهه اخیر اقدامات ترکیبی بسیاری پیگیری شده است تا از برایند آنها کلان‌روایت «ناکارآمدی حکمرانی دین در جهان معاصر» شکل گیرد. دعوت به کشف حجاب و تولید آثار هنری و فیلم‌های سینمایی که موضوع مشترک آنها شوربختی جامعة ایرانی به‌ویژه زنان و نبود امکان سبک زندگی انتخاب‌گراینه برای آنان، تنها بخش‌هایی از یک جورچین است 🌐 متن یادداشت : https://ihkn.ir/?p=38194 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📌 پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری دانشکده الهیات دانشگاه قم برگزار می‌کند: 🔸 کرسی علمی ترویجی عنوان کرسی «وضعیت‌سنجی ساختارهای تربیت رسمی در نظام حکمرانی دینی» صاحب نظر: حجت الاسلام دکتر محمداسماعیل عبداللهی ناقدان: دکتر حسن محمدپور حجت الاسلام دکتر ابراهیم عباسپور دبیر علمی: دکتر مهرداد حاجی‌زاده ♦️ زمان: سه شنبه 16 مرداد 1403، ساعت 10 ♦️ مکان: دانشگاه قم، ساختمان کتابخانه مرکزی، طبقه همکف، پژوهشکده علوم انسانی اسلامی ▫️پخش آنلاین 🆔 http://ve.qom.ac.ir/riih _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 در مشروطه رهبران با مردم هویت پیدا کردند/ ضرورت یادگیری از تاریخ مشروطه برای آینده ایران 🔻 دکتر موسی نجفی به مناسبت ۱۴ مرداد سالروز نهضت مشروطیت ایران مطرح کرد؛ 🔹در دوران مشروطه برای نخستین بار در تاریخ ایران رهبران با مردم هویت پیدا کردند، در صورتی که قبل از این برعکس بود، مردم با رهبرانشان با رؤسای ایل قاجار، قزلباش‌ها و ... شناخته می‌شدند 🔹دستاورد اصلی مشروطه این است که هر کسی بعد از این انقلاب روی کار آمد، مجبور بود عملکرد خود را برای مردم توجیه کند. میراث مشروطه همان انرژی آزاد شده‌ای است که شرایطی را فراهم کرد که در آن هم «شیخ فضل الله نوری» بتواند اظهار نظر کند، هم «آخوند خراسانی» بتواند دیدگاه‌های خود را بنویسد 🔹 موجی که در مشروطه ایرانی آزاد شد، هنوز هم آزاد است، حتی از موج مشروطه، انقلاب اسلامی پدید آمد، اما یکی از آسیب های انقلاب‌ها نداشتن برنامه برای آینده است، اگر انقلاب برای آینده برنامه نداشته باشد، نیروهای آن هدر می رود و دیگران برای آن برنامه ریزی می کنند. 🔹زمان مشروطه در اصفهان نارضایتی هایی بود و مردم انتقادات زیادی داشتند، اما مرحوم «حاج آقانورالله نجفی» در کتابی با عنوان «مقیم مسافر» به عنوان یک مقام مسئول و یک عالم دینی به انتقاداتی که از ایشان شده بود و در واقع به تاریخ پاسخ داد. در مقطع فعلی نیز باید پاسخ به تاریخ را از تمام مسئولان طلب کرد 🌐 متن گزارش : https://ihkn.ir/?p=38207 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 سلسله نشست‌های عدالت‌پژوهی «با تأکید بر مطالعات راهبردی عدالت» ✅ نشست پنجم: بررسی نسبت عدالت ذهنی و عینی و تبیین عوامل ارتقاء احساس عدالت ✅ ارائه‌دهنده: دکتر محمود حکمت‌نیا استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🏢 مکان: قم، بلوار سمیه، خیابان شهید رجایی، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی 🗓 زمان: سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۶، ساعت ۱۷ برگزار‌کنندگان: ◀️ مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ◀️ گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ◀️ خانه اندیشه‌ورزان ◀️ بنیاد بین‌المللی مطالعات راهبردی، آینده‌پژوهی و تمدنی امین (مرآت امین) لینک مجازی: https://WWW.skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ در هنر، صدق و کذب معنا ندارد! / تحلیل کذب در داستان‌سرایی و مبالغات هنری 🔻 مهدی شریعتی تبار،مدیر گروه فقه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، مطرح کرد؛ 🔹 کذب به معنای دروغ است و وقتی رخ می‌دهد که خبری با واقعیت هم‌خوانی نداشته باشد. گاهی موضوع کذب می‌تواند باورها و نیت‌های درونی فرد باشد؛ یعنی فرد ممکن است ادعای باوری داشته باشد که در قلب خود به آن ایمان ندارد. این نوع کذب به نفاق مرتبط است، چرا که گفتار فرد با باور درونی‌اش هم‌خوانی ندارد. 🔹 بحث صدق و کذب معمولاً به جملات خبری مربوط می‌شود. در جملات انشائی مانند امر و نهی، مفهوم صدق و کذب جایی ندارد، مگر در مورد وعده‌ها. وقتی کسی وعده‌ای می‌دهد و می‌داند که نمی‌تواند به آن عمل کند، این وعده کذب است. در مقابل، اگر فرد نیت انجام وعده را داشته باشد و بداند که قادر به انجام آن است، وعده‌اش صادق محسوب می‌شود. 🔹 در هنر، مفاهیم صدق و کذب به معنای متعارف کاربرد ندارند. هنر بر اساس تخیل و اغراق بنا شده است و این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا اغراق و مبالغه جزئی از آن باشند و ذاتاً دروغ به حساب نیایند. با اینکه فعالیت‌های هنری ممکن است به دلیل ترویج باطل نادرست باشند، اما اغراق در هنر به خودی خود دروغ نیست. در زمان ائمه نیز چنین اشعاری وجود داشته که مورد تأیید قرار گرفته‌اند، چرا که آن‌ها اغراق‌هایی هنری بوده‌اند و نه دروغ‌های واقعی. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38204 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢🔰🧑‍🎓👨🏻‍🎓 🔴تمدید شد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در مقطع ارشد و دکتری دانشجوی غیرایرانی می‌پذیرد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی با رویکرد اسلامی در ایران، با ارائه مزایای فوق العاده آموزشی و پژوهشی در دو مقطع و دانشجوی می‌پذیرد. 🌐مشروخ خبر https://rihu.ac.ir/fa/news/38406 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 رویکردهای جزیره‌ای در ساختار تجاری کشور باید حذف شود / ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی برای بهبود نظارت بر واردات 🔻 رحیم بنامولایی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان، مطرح کرد؛ ▫️چندنرخی بودن ارز و نبود بانک اطلاعاتی دقیق از چالش‌های اصلی نظام تجاری کشور است، یک بانک اطلاعاتی می‌تواند به نظارت بهتر بر واردات کمک کند، عدم وجود چنین سیستمی به دلیل غیرفعال بودن سفارتخانه‌های ایران و کمبود رایزن‌های بازرگانی است، سفارتخانه‌ها باید نیازهای واقعی کشورهای دیگر را جمع‌آوری و در اختیار اتاق بازرگانی قرار دهند. ▫️بانک اطلاعاتی می‌تواند به شناسایی سرانه مصرف و تولید کمک کند و با مقایسه این دو، موارد مازاد و کمبود را شناسایی نماید، این اطلاعات می‌تواند در هدایت سرمایه‌گذاری به بخش‌های نیازمند تولید بیشتر یا واردات مؤثر باشد، الگوگیری از کشورهایی مانند ترکیه در ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات و واردات می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت تولید کمک کند. ▫️رویکرد جزیره‌ای در ساختار تجاری کشور مانع بهره‌وری است، سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ به‌درستی اجرا نشده است، ایجاد بانک اطلاعاتی و هماهنگی بین وزارتخانه‌ها می‌تواند به افزایش تولید و صادرات منجر شود. وزارتخانه‌ها باید هماهنگ مانند چرخ‌دنده‌های یک سیستم عمل کنند تا به اهداف مشترک دست یابند و به رشد اقتصادی کمک کنند. 🌐 متن نامه : https://ihkn.ir/?p=38185 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢مدرسه تابستانه: فقه تربیتی و روش‌های تربیت 🔸مدرسه مجازی موسسه اشراق و عرفان و مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)، فصل چهارم مدارس فقه تربیتی را برگزار می‌کنند. ✅ویژه طلاب سطح 3 و 4، اساتید و پژوهشگران عرصه تربیت (دکتری مرتبط) 🗓تاریخ برگزاری دوره: شنبه 20 مردادماه تا سه‌شنبه 23 مردادماه 1403 ⏰ساعت برگزاری: 8 تا 11:30 (هرروز دو جلسه) 💻به صورت حضوری و مجازی ♨️مهلت ثبت‌نام: 14تا 20 مردادماه 1403 ✳️برای ثبت نام در ایتا به این آیدی پیام دهید:@hadiajami _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 تأثیر رسانه‌ها و تبلیغات بر سبک زندگی زنان در جامعه مدرن 🔻 دکتر محمد تقی کرمی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد؛ ▫️مدرنیته عصر استیلای نظام سرمایه داری است. زندگی در عرصه‌ای که در پس تولید هرکالای فرهنگی، انگیزه‌ای اقتصادی نهفته است و نظام سرمایه داری توانسته حضوری پررنگ در عرصه‌ تولیدات فرهنگی داشته باشد. ▫️در چنین شرایطی صور اقتصادی بیش از پیش در بازارتعیین کننده هستند و بازار آزاد تبدیل به جزء جدایی ناپذیرکالاهای فرهنگی شده است. در این بازار اقتصادی، تبلیغات تنها قدرت تعیین کننده‌ بازار است. تبلیغات حیات روزمره را در کنترل خود گرفته و بر روابط اجتماعی سیطره یافته است و زنان را به سوی شکلی ازسلیقه‌ جمعی تحمیلی سوق می‌دهد. ▫️هرچند این تبلیغات تلاش می‌کنند تاهمه‌ افراد را فارغ از تفاوت‌های جنسیتی و سنی ‌تحت تاثیرقرار دهند اما می‌توان ادعا کرد، گروه هدف بخش بزرگی از این تبلیغات، زنان هستند. زنان به دلیل نقش‌های جنسیتی وخانوادگیشان، جایگاه مهم و تاثیرگذاری در گزینش‌های صورت گرفته درزمینه‌های مختلفی، همچون؛ آشپزی ولوازم آشپزخانه، لوازم منزل و دکوراسیون داخلی خانه، وسایل بازی و فراغت فرزندان و انتخاب لباس خود و دیگراعضای خانواده دارند. ▫️بنابراین و باتوجه به اهمیت جایگاه زنان، نگرش آن‌ها به سبک زندگی ولوازم آن، می‌تواند نقش مهمی در پیشبرد پروژ‌ه سبک زندگی بومی ایرانی-اسلامی و یا سبک زندگی مدرن، به عنوان رقیب آن داشته باشد 🌐 متن یادداشت : https://ihkn.ir/?p=38211 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️در میزگرد با موضــوع مد و مدگرایی مطرح شد: پاسخی به دیدگاه استاد امید پیشگر پیرامون حجاب چادر 🎙 حجت الاسلام والمسلمین استاد مجید محمدی 📌 ادامه دارد _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 شاخص‌های سنجش توسعه در جامعه اسلامی 🔻 آیت الله مهدی هادوی تهرانی استاد برجسته حوزه علمیه قم مطرح کرد؛ 📚 مهم‌ترین شاخص برای توسعۀ در جامعۀ دینی بالا بردن سطح دین‌داری و باورهای عقیدتی مردم است. در حقیقت توسعه به این معناست که مجموع فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و... موجب پیشرفت سطح دین‌داری مردم شده باشد. 🔻شاخص‌های توسعۀ و اثر آن در اقتصاد: ➖توکل بر خدا: اولین ثمره از توکل بر خداوند را می‌توان کاهش نرخ پس‌انداز برشمرد؛ به این بیان که جامعه‌ای که افراد آن اهل توکل بر خداوند هستند دچار کاهش نرخ پس‌انداز خواهد شد و بیشتر به فعالیت اقتصادی یا اموری همچون صدقه و قرض الحسنه روی می‌آورند در حالیکه طبق سایر شاخص‌های توسعۀ اقتصادی که در جوامع دیگر مطرح است، عکس این مطلب صحیح است ➖ زهد و دل نبستن به دنیا: با توجه به تعریف زهد در فرهنگ دینی، می‌توان اثر آن را انجام فعالیت اقتصادی حداکثری و استفادۀ حداقلی دانست. بنابراین زهد کاهش فعالیت اقتصادی نیست بلکه افزایش فعالیت اقتصادی و استفادۀ کمتر است که نهادینه شدن این روحیه به بهبود شاخص رشد اقتصادی کمک می‌کند ➖ایمان به قیامت: از دیگر آثار ایمان به قیامت در مسائل اقتصادی، کاهش مفاسد اقتصادی است. ایمان به قیامت و روحیۀ خداترسی نوعی بازدارندگی نسبت به جرائم و گناهان در نفس انسان پدید می‌آورد که در حوزۀ اقتصاد اموری همچون ربا، احتکار، گران‌فروشی، اختلاس، سرقت و... را انجام نمی‌دهد 🌐 متن گزارش : https://ihkn.ir/?p=38217 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 روشهای پیاده‌سازی حکمرانی حکیمانه‌ در ایران / مدل حکمرانی اسلامی ترکیبی از عقلانیت و مردم‌سالاری 🔻 حجت السلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشستی مطرح کرد؛ ▪️آمریکایی‌ها با مشاهده ناکارآمدی مدل هرمی لیبرالیسم سرمایه‌داری، به مدل جدیدی از حکمرانی مشارکتی روی آوردند. در این مدل، دولت حضور حداقلی دارد و مشارکت نخبگان و مردم در سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری، تصدی‌گری و نظارت و ارزیابی بیشتر است. ▪️حکمرانی خوب شامل هشت ویژگی اصلی است: مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت، پاسخ‌گویی، مسئولیت‌پذیری، عدالت، وفاق عمومی و اثربخشی. این ویژگی‌ها به ظاهر بسیار مطلوب هستند، اما باید دقت کنیم که دکترین قوانین کجا نوشته می‌شود؟ بیشتر این دکترین‌ها در آمریکا تدوین می‌شوند و دیگر کشورها بر اساس آن عمل می‌کنند. ▪️دکترين حکمراني ما بايد بر پايه بنيان‌هاي فلسفي و اصول ايدئولوژيک باشد. اگر اين اصول را بپذيريم، بسياري از سياست‌هاي ما در حکمراني متفاوت خواهد بود. در دوران دفاع مقدس نيز ما با الگوهاي حکمراني حکيمانه توانستيم پيروز شويم. شهيد عباس بابايي نمونه‌اي از اين الگوهاست که با سادگي و تدبير خود در ميدان جنگ به موفقيت دست يافت ▪️هوشمندسازي سامانه‌ها يکي از مهم‌ترين مسائل حکمراني در کشور ماست. وقتي سامانه‌ها هوشمند نباشند، فساد شکل مي‌گيرد. استفاده از هوش مصنوعي مي‌تواند به کاهش فساد و افزايش کارآمدي در حوزه‌هاي مختلف کمک کند. 🌐 متن گزارش : https://ihkn.ir/?p=38222 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 گفتارهایی در حقوق عمومی اسلامی 🔹نویسنده: آیت الله عباس کعبی ناشر: انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان تعداد صفحات:۲۵۲ 🔻کتاب در یک نگاه: پژوهشکده شورای نگهبان به عنوان مرجع تخصصیِ پژوهش موضوعات حقوق اساسی، با رویکرد تبیین مبانی و سازوکارهای حکمرانی اسلامی و ارتقاء نظام سیاسی موجود به نظام مطلوب برآمده از آموزه‌های شریعت؛ با بهره‌گیری از خوانش‌های اصیل از منظومه‌ی حقوقی عمومی اسلامی مبتنی بر ابزار اجتهاد و فقاهت و استفاده از مباحث مطرح شده به‌وسیله‌ی فقهای شیعه در حوزه‌ی حقوق اساسی، اقدام به انتشار دستاوردهای علمی با رویکرد دانشگاهی و جهت استفاده علاقه‌مندان از اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های کشور نموده است. مجموعه‌ی پیش رو که حاصل تقریرات دروس خارج فقه اسلامی آیت الله کعبی است، با شناخت دقیق مسائل حوزه‌ی حکمرانی در منظومه‌ی فکری اسلامی، به تبیین و تشریح و نقد برخی از نظرات حول‌محور موضوعات بیان شده پرداخته است. در همین راستا این اثر در هفت مقاله‌ به بازخوانی مهم‌ترین موضوعات «حقوق عمومی در اسلام» اختصاص یافته است. 🌐 پیوند مقدمه و فهرست كتاب: https://B2n.ir/s04108 🌐 پیوند تهیه کتاب: https://B2n.ir/p28165 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰مدرسه عالی فقاهت عالم آل‏ محمد(علیه و علیهم ‏السلام) برگزار می ‏‏کند: ♻️ سلسله نشست های تخصصی فقه حکمرانی 🔹 موضوع: ماهیت فقه حکمرانی (نشست ششم) 🎙 با حضور و ارائه: حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه (مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) ⏰ زمان: چهارشنبه 17 مرداد 1403، ساعت 10:30 صبح 🕌 مکان: مشهد، حرم مطهر رضوی، صحن شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام) 🔗 لینک مجازی شرکت در نشست علمی: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/intfeqh _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ اهمیت فلسفه در عصر هوش مصنوعی / همسوسازی هوش مصنوعی با ارزش‌های انسانی 🔻 پروفسور آنتونی گریلینگ، استاد فلسفه دانشگاه لندن، مطرح کرد؛ 🔹 در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای توسعه هوش مصنوعی به سطحی فراتر از توانایی‌های انسانی انجام شده است. هدف این تلاش‌ها تضمین هماهنگی رفتار سیستم‌های هوش مصنوعی با ارزش‌های انسانی و جلوگیری از شورش احتمالی آن‌ها علیه بشریت است، مشابه آنچه در فیلم «ترمیناتور» به تصویر کشیده شده است. 🔹 از زمان آغاز توسعه هوش مصنوعی، فلسفه نقشی اساسی در پیشرفت آن داشته است. استفاده از اصول منطقی و فلسفی به شکل‌گیری ساختارهای اولیه هوش مصنوعی کمک کرده است. علاوه بر این، ایده‌های فیلسوفانی مانند لودویگ ویتگنشتاین در مورد معنای زبان در توسعه مدل‌های یادگیری عمیق به کار رفته‌اند. 🔹 فلسفه همچنان در توسعه هوش مصنوعی اهمیت دارد، به ویژه در مسائل پیچیده‌ای مانند خودآگاهی و خلاقیت هوش مصنوعی. برخی فیلسوفان بر این باورند که برای حل مشکلات پیچیده هوش مصنوعی، مانند همسویی با ارزش‌های انسانی، نیاز به ترکیب دانش فلسفی با علوم دیگر است. این موضوع به مشارکت گسترده‌تر جامعه علمی، اجتماعی و سیاسی نیاز دارد تا به نگرانی‌های مرتبط با نفوذ روزافزون شرکت‌های فناوری و تأثیر آن‌ها بر دموکراسی پرداخته شود. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38201 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 فراخوان ویژه کارگروه علوم و معارف دینی در دو محور اعلام شد؛ فراخوان «حکمرانی دینی و فقه تخصصی نظام‌ساز» 🔻فراخوان «حکمرانی دینی و فقه تخصصی نظام‌ساز» ویژه اعضای هیئت‌علمی حوزوی بوده و حمایت از طرح‌های پژوهشی را شامل می‌شود و تا پانزدهم مهر ماه ۱۴۰۳ مهلت دارد. 🔸فراخوان حاضر دو محور کلان در حوزه علوم و معارف دینی را شامل می‌شود. محورهای انتخاب شده، ناظر بر موضوعات دانشی و مسائل مورد نیاز جامعه و نظام اسلامی است. تأکید کارگروه علوم و معارف دینی بر پذیرش طرح‌هایی است که به نوآوری و نظریه‌پردازی، کاربردی و مسئله‌محور بودن و نگاه به آینده در محورهای پیشنهادی توجه داشته باشند. 🔹 پژوهشگران گرامی جهت ثبت‌نام می‌توانند به سامانه کایپر مراجعه و از طریق بخش متقاضیان/ پژوهشگران اقدام نمایند. 📎 جزئیات 👇 🌐https://insf.org/fa/news/795 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 بررسی تصحیح شرعی بیمه / آیا می توان قرارداد بیمه را به وسیله هبه، شرعی کرد 🔻 آیت الله محسن فقیه استاد برجسته حوزه علمیه در درس خارج فقه بیمه مطرح کرد؛ ▫️برای تصحیح شرعی بیمه دو راه وجود دارد: 1.بیمه را ذیل یکی از عقود شرعی پذیرفته‌شده مانند هبه، مشارکت، ضمان یا ... بدانیم. 2.عقود شرعی را توقیفی ندانیم. عقود شرعی، محصور در چند عنوان نیست، بلکه هر عقدی که دو انسان عاقل حکیم مؤمن با هم ببندند، اگر غرری نباشد و شارع مقدس از آن نهی نکرده باشد، صحیح است. هرگاه دو متدیّن قراردادی امضا کنند صحیح است مگر اینکه غرری باشد یا مانند ربا، شارع از آن نهی کرده باشد. ▫️بیشتر بزرگان نظریه توفیقی بودن عقود را پذیرفته اند؛ براین‌اساس، باید عقد بیمه، در یکی از عقود شرعی گنجانده شود ▫️هبه معوضه شرایطی دارد که در قرارداد بیمه وجود ندارد. مردم عادی که آگاه به عقود نیستند و قرارداد بیمه می‌بندند آیا پول را هبه می‌کنند؟ اگر از آن‌ها پرسیده شود که آیا پول را هبه معوضه کردی می‌گوید: نه! من قصد هبه نداشتم. «العقود تابعة للقصود» یک قانون فقهی است و کسی که آگاه است می‌تواند عقد بیمه را به‌عنوان عقد هبه منعقد کند اما مشکل مردم عادی را نمی‌توان حل کرد. قرارداد بیمه را می‌توان با عقد هبه درست کرد اما شرطش این است که طرفین، قصد هبه معوضه کنند اما اگر قصدی نباشد، قهراً هبه منعقد نمی‌شود. 🌐 متن گزارش : https://ihkn.ir/?p=38232 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
دبیرخانه نظام ایده ها و نیازها 🟢 به منظور بهره‌برداری از دانش، تحقیقات و پایان‌نامه‌های دانشجویان و همچنین پاسخگویی به نیازهای ملی، "نظام ایده‌ها و نیازها" از شما و سایر پژوهشگران محترم دعوت به عمل می‌آورد تا با ارائه راه‌حل‌های نوآورانه به 24 تقاضای صنعت نفت در حوزه های علوم انسانی و علوم فنی و مهندسی، در این سامانه مشارکت نمایید. لطفاً برای ارسال پیشنهادات خود به سامانه با آدرس https://nan.ac مراجعه فرمایید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍نشست «دلالت‌های فلسفه اشراق در طراحی فضا و زیست شهری» در شهرداری تهران برگزار می‌شود. این نشست ششمین موضوعی ست که در فصل دوم سلسله نشست‌های «شهراندیش» و از سوی هیئت اندیشه ورز شهرداری تهران بررسی می‌شود. 🔸مان و مکان: ➖دوشنبه ۱۵ مرداد، از ساعت ۱۵ تا ۱۷ ➖ خیابان بهشت، ساختمان شهرداری مرکز، طبقه هفتم، سالن جلسات 🎙سخنرانان: ➖ مرتضی بحرانی، عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی ➖ مجید احسن، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ‌_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 افسانه تقویت مدارس دولتی عادی/ آیا وجود مدارس غیردولتی به ضرر مدارس دولتی است 🔻 دکتر محمدصادق تراب‌زاده جهرمی پژوهشگر عدالت اجتماعی مطرح کرد؛ ✅ مدارس دولتی خاص و مدارس غیردولتی، زاییده اشکالات دورنی مدارس دولتی هستند. تداوم مدرسه دولتی عادی، یعنی تداوم مدارس دیگر. ✅ ساختار و قاعده مدرسه دولتی عادی در شرایط فعلی، بر استانداردسازی، عدم تنوع آموزشی، اداره متمرکز و بوروکراتیک، تعیین مدرسه برای دانش‌آموز بر اساس موقعیت جغرافیایی و… بنا شده است ✅ آنچه کیفیت مدرسه را می‌سازد در ظرف ساختاری مدرسه جایابی می‌شود. وقتی ترجیحات والدین در مدارس دولتی عادی تأمین نشود، قاعدتاً به مدارس دیگر مهاجرت می‌کنند. این مهاجرت ترکیب جمعیت دانش‌آموزی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی دانش‌آموزان یک مدرسه را تغییر می‌دهد. تغییر بافت جمعیتی، به شدت بر نوع تعامل والدین و مدرسه، اثر جانبداری اولیاء از دانش‌آموز خود، تغییر فضای آموزشی و تربیتی مدرسه و نوع روابط جدید دانش‌آموزان با یکدیگر مؤثر است ✅ در کنار مسئله تنوع مدارس مخرب و تفکیکی، ریشه‌های نقص درونی مدارس دولتی نیز که اشاره شد، باید پاسخ داده شود. سطح پاسخ در این مرحله، صرفاً ابتکارات و اقدامات خرد نیست بلکه نیازمند «مدرسه دولتی از نوعی دیگر» هستیم. 🌐 متن گزارش : https://ihkn.ir/?p=38237 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📣 کارگروه فقه، فلسفه و اقتصاد پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌کند: پنجمین میزگرد تخصصی در سنجش و اکتشاف مبانی علوم انسانی اسلامی ✅ واقع‌گرایی اخلاقی یا ادراکات اعتباری؟ در گفتگوی: 🔸 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح یزدی استاد مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی (ره) قـم 🔸 حجت‌الاسلام دکتر علی نعمتی استاد کارشناس کارگروه فقه، فلسفه و اقتصاد پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، مدیر اندیشکدهٔ اقتصاد و حکمرانی اسلامی دبیر نشست: 🔹 محمد اسدی دبیر کارگروه فقه، فلسفه و اقتصاد پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد 📵 به‌دلیل رعایت حقوق مالکیت معنوی صاحبان ایده، صوت و فیلم میزگردهای تخصصی منتشر نخواهد شد. ✍🏼 به حاضرینی که گزارش تفصیلی از جلسه ارائه دهند، گواهی رسمی اعطاء می‌گردد. 🏢 مکان: پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سالن جلسات https://nshn.ir/67sb1VxsyJxR-W 📆 تاریخ: پنج شنبه ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ ‌_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ حرمت افساد، حرمت ارشادی است نه مولوی! / بررسی مفهوم «افساد» در فقه هنر 🔻 محسن شیخانی، استاد درس خارج فقه و اصول، مطرح کرد؛ 🔹 مفهوم افساد به معنای ضدیت با اصلاح و در تقابل با صلاح قرار دارد. افساد، به از بین رفتن تعادل، شرایط طبیعی یا انحراف از مسیر کمال یک شیء اشاره دارد و نتایج آن شامل ضرر و نابودی است. به طور مثال، فساد میوه به معنای عدم رسیدن آن به کمال است. افساد در اسلام به معنای هر عملی است که انسان را از خدا دور کند، و اگرچه مراتب مختلفی دارد، همه انواع آن مضر و نامطلوب محسوب می‌شوند. 🔹 در قرآن، افساد به‌عنوان یک مفهوم کلی که شامل اعمال مضر مختلف می‌شود، معرفی شده است. آیاتی چون «وَ إِذا قیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الأَرْضِ» (بقره، ۱۱-۱۲) بر هشدار نسبت به منافقین تأکید می‌کنند که مدعی اصلاح‌اند ولی در واقع مفسد هستند. بنابراین، افساد یک عنوان عام است که مانند ظلم و معصیت حرمت دارد و ادله اثبات حرمت محرمات، برای اثبات حرمت فساد کافی است. 🔹 در زمینه هنر، برخی آن را ذاتاً حلال می‌دانند و برخی دیگر معتقدند هنر به‌عنوان یک مفهوم عام، می‌تواند هم حلال و هم حرام باشد. مواردی چون قماربازی یا موسیقی مرتبط با مجالس فسق، از نظر اکثر فقها حرام هستند. تطبیق عنوان افساد با فعالیت‌های هنری یا سایر امور، به عهده مکلف است و تشخیص مصادیق آن ممکن است در مواردی به فقیه سپرده شود، هرچند به طور کلی، عرف عام مسئول تعیین مفهوم آن است. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38225 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com