eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
466 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نتایج تکمیل ظرفیت مراکز تخصصی حوزه علمیه اعلام شد 📌 نتایج آزمون تکمیل ظرفیت مراکز تخصصی سال تحصیلی 99- 1398 از سوی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه اعلام شد. 📚 داوطلبان می‌توانند برای مشاهده و دریافت نتیجه آزمون به سامانه اینترنتی amoozesh.ismc.ir مراجعه کنند. 📚 وارد کردن شماره سریال کارت اعتباری نام‌نویسی، همچنین کدملی برای مشاهده نتایج ضروری است. 📚 داوطلبانی که در اولویت‌های محل تحصیل انتخابی قبول شده‌اند فقط با شماره تلفن همان مرکز که در کارنامه نمایش داده شده، جهت تعیین زمان مصاحبه تماس بگیرند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_علمیه #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 منتشر شد؛ 📌 روش‌شناسی اجتهاد تمدنی در فصلنامه «فقه و اصول» 📚 عناوین مقالات بدین شرح است: 📘 بررسی موقعیت سیره در میان ادله اقوال در معاملات صبی 📘 بررسی فقهی سرقت نفقه توسط زوجه 📘 اسباب تحقق و زوال احصان در جرائم منافی عفت با رویکردی به قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ 📘 تأملی بر بسط آثار و مصادیق حدود در قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ 📘 بررسی قلمرو و حکم تجری در فقه امامیه و شمول آن بر جرائم ناتمام 📘 بازپژوهی فقهی _ اصولی اثبات نقض بالفعل در نظریه نقض فرضی قرارداد 📘 درنگی در حق استئسار در فقه اسلامی 📘 روش‌شناسی اجتهاد تمدنی(ابزاری برای استخراج نظام‌ها و فرآیندهای مورد نیاز در مقیاس یک تمدن) 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=14703 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #معرفی_نشریه #مشهد 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢برای شکل‌گیری نظریه ولایت فقیه؛ عقل و حس و تجارب بشری باید ذیل دین مطرح شوند 🔰استاد محمدمهدی بهداروند در #درس_گفتار «ولایت فقیه»: 🔻نظرات درباره نسبت میان دین و دولت؛ 1️⃣جریان سکولار: این جریان پس از انقلاب صنعتی بروز کرد. می‌گویند برنامه ذاتی دین صرفاً پرداختن به آخرت است و اگر در مورد دنیا و حکومت هم حرف بزند، عرضی است. 2️⃣نگاه انقلابیون و متدینین: معتقدند دین و دولت با هم رابطه دارند؛ اما دین نقشی نظارتی دارد و انسان به کمک عقل، حس و تجارب بشری می‌تواند دنیای خود را آباد کند. 3️⃣دین اکثری: دین سرپرست تکامل اجتماعی و هدایت جامعه است. نه فقط دین اسلام و مذهب شیعی، بلکه خاصیت تمام ادیان الهی چنین است. 🔻نظرات درباره مبدأ ولایت؛ 1️⃣دین اقلی: دین سعادت اخروی است. مبنای این نظر را می‌توان در نظرات هگل مشخص کرد. 2️⃣دین حداکثری: دین در تمامی حوزه‌های رفتاری بشر نقش دارد. 3️⃣نظریه واسط: طرفداران کمی دارد. می‌گویند: دین در معیشت اسلامی نقش دارد اما این نقش فراگیر و در تمام حوزه‌ها نیست. 🔻نظرات درباره رابطه بین وحی و عقل: 1️⃣این دو مستقل از هم هستند و وحی در حوزه تجارب بشری حرفی ندارد. 2️⃣این دو باهم رابطه دارند؛ اما رابطه فراگیر نیست و هر جا دین در مورد حیات بشری حرف زده بالعرض نیست، بلکه ذاتی است. 3️⃣ولایت دین بر عقل و حس و تجارب بشری در طول تاریخ حکومت کرده است. 📚هر کدام از این نظریات تأثیر مستقیم در نظریه ولایت فقیه دارند. بنابراین عقل و حس و تجارب بشری ذیل دین باید مطرح شوند و الا از درون آن ولایت فقیه خارج نخواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #سیاست #قم 🆔 @meftaah_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢 موسسه علوم اسلامی و مطالعات اجتماعی مفتاح با همکاری مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار می‎کند: 📚 کلاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ولدی: 📚 امروزه بسیاری از روش‌هایی که به نام دین در حوزه تربیت عرضه می‌شود، ریشه در مبانی دینی ندارد. 📚 به نظر می‌رسد افرادی که معتقدند دین دارای تربیت دینی نیست به نوعی در وادی سکولاریزم علمی تنفس می‌کنند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #کلاس_مبانی_رشد_و_تربیت_اسلامی #علوم_تربیتی #کلیپ #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 انواع قراردادهای آتی/ آیه «اوفوا بالعقود» شامل «معاهده و پیمان» می‌شود 🔰 استاد علی عندلیبی همدانی در درس خارج فقه «بورس و اوراق بهادار» مطرح کرد: 🔻انواع قرارداد آتی؛ 1️⃣ قرارداد بر خرید و فروش «کالا» 2️⃣ قرارداد بر خرید و فروش «سهام و اوراق بهادار» 🔻 اقسام قرارداد بر خرید و فروش «کالا»؛ 🔹 هدف از این قرارداد، نقل و انتقال فیزیکی است و قصد واقعیشان خرید و فروش کالاست. 🔹 هدف سود بردن از طریق معامله وسطی است. از رد و بدل شدن کالا خبری نیست و نقل و انتقال فیزیکی محقق نمی‎شود. 🔻 صحت قسم اول از نوع اول؛ 🔹 این قرارداد باطل است. 🔹 این قرارداد صحیح است که خود نیز دو احتمال دارد؛ ❇️ صحیح و لازم الوفا است. ❇️ صحیح و جایز است(حق فسخ وجود دارد) 📕 طبق دلیل اول، خود قرارداد آتی هم صحیح است و هم لازم است. 📕 دلیل اول: تمسک به عموم «اوفوا بالعقود» بود. به این بیان که اگر آیه شریفه دال بر صحت و لزوم باشد و این مبنا را بپذیریم، حال چه به معنای عقد باشد و چه به معنای عهد باشد، آیه شریفه شامل «معاهده و پیمان» می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14709 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 حوزه بسط ید فقیه حوزه‌ای است که دست فقیه در اجرای احکام در آن حوزه باز است 📌 آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده در درس خارج «فقه روابط خارجه» مطرح کرد؛ ❇️ در تعریف مرز، «موضع یخاف منه» به معنای منطقه‌ای است که ترس از حمله دشمن در آن منطقه وجود داشته باشد؛ این مفهوم را باید موسع در نظر گرفت. از طرف دیگر اعمال حاکمیت حکومت اسلامی در محدوده آن مرزها انجام می‌گیرد. این مفهوم مغایرتی با ماهیت امروزی ندارد. ❇️ در پاسخ به امکان وجود چند دارالاسلام یا چند دارالایمان در یک دوره زمانی باید به سراغ ادله ولایت فقیه رفت. در بحث ولایت فقیه باید موضوع پهنه اعمال ولایت توسط ولی فقیه مورد بررسی قرار گیرد. ❇️ پهنه اعمال ولایت به وسیله ولی فقیه محدود به حوزه بسط ید فقیه و تزاحم مورد، مصداق و قلمرو متعلق ولایت یک فقیه با فقیه دیگر است. ❇️ مقصود از حوزه بسط ید فقیه حوزه‌ای است که دست فقیه در اجرای احکام در آن حوزه باز است و فرامین ولی فقیه اجمالاً در این حوزه تحقق می‌یابد. به عبارت دیگر بسط ید همان زمینه‌ای است که به موجب آن ولی فقیه بتواند ولایت خود را اعمال کند. ❇️ در خصوص تزاحم مورد، مصداق و قلمرو متعلق ولایت یک فقیه با فقیه دیگر لازم به ذکر است که بنا به فتوای امام خمینی و همچنین صاحب جواهر در مکاسب تزاحم اساساً نباید رخ دهد، چرا که دخالت فقیه در یک امر همان دخالت امام معصوم(ع) در آن امر است؛ حال در صورتی که فقیه دوم بخواهد دخالت کند به معنی این است که نائب الامام در امر امام دخالت کرده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #سیاست #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اسلامی سازی به معنای تأثیر معارف اسلامی در ارکان علم است 🔻حجت‌الاسلام جواد سلیمانی در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ ❇️ برخی فکر می‌کنند اینکه می‌خواهیم علوم انسانی را اسلامی کنیم، معنایش این است که مثلاً بگوییم حاصل ضرب دو در دو پنج است. ❇️ تعریف اسلامی‌سازی این است که معارف اسلامی چه تأثیری در مؤلفه‌های اصلی تشکیل ارکان یک علم دارند. در حوزه علوم انسانی، معارف اسلامی روی منابع، مسائل، مبانی و اهداف تأثیر می‌گذارد. ❇️ مقدمات عقلی به ما می‌گوید که قرآن منبع تاریخی است و حتی ارزش آن از سایر منابع بیشتر است. ❇️ مورخ سکولار می‌گوید که چرا به آیه قرآن استشهاد کردید، تحقیق شما علمی نیست، ولی پاسخ می‌دهیم که تحقیق ما علمی پژوهشی است و تحقیق شما جامع نیست. چرا؟ چون به یک منبع توجه نکرده است. ❇️ هر کس حق دارد بر اساس مبانی خودش مثلاً تاریخ بنویسد. تاریخ من بر اساس اعتقاداتم و برگرفته از قرآن و حدیث است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14712 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #تاریخ_و_سیره #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢بدون فقه نظام ولایی به تمدن سازی نمی‎رسیم/ برخی از اساتید منتظرند غرب سند آموزشی بنویسد تا با فقه ترمیم کنند 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در جمع طلاب: 🔹 ما به فقه نظام ولایی نیاز داریم، فقه موجود قطعاً به درد می‌خورد ولی نگاه ما به کلام و نگاه به فقه باید ذیل نظام ولایی باشد که زیر مجموعه آن فقه نظام سیاسی، نظام اقتصادی، نظام تربیتی و نظام فرهنگی شکل می‌‌گیرد و تا این شکل نگیرد هرگز به تمدن سازی نخواهیم رسید. 🔹 هنوز برخی از اساتیدِ درس خارج می‌گویند باید منتظر باشیم غرب یک سند آموزشی، تربیتی و شهرسازی بنویسد و ما با فقه آن را ترمیم و تهذیب کنیم، یعنی هنوز جامعیت اسلام را قبول نداریم. 🔹 صرف نظریه پردازی در باب امنیت، سلامت و فضای مجازی و حتی نوشتن فقه سبک زندگی، فقه امنیت و سلامت کافی نیست چون ساختار امروز جامعه به سمت دیگری است. 🔹 وقتی از خودسازی اعم از معرفتی و کاربردی و همچنین جامعه پردازی با موفقیت عبور کردیم، آنگاه می‌توانیم وارد عرصه تمدن سازی بشویم. 🔹 نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب که دربرگیرنده همه این موارد است باید از سوی حوزه عوض شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14717 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_علمیه #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ سیاست‌های پولی نباید سایر اهداف و وظایف ذاتی حاکمیت را تحت‌الشعاع قرار دهد 🔻 استاد حسن آقانظری در درس‌گفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی» بیان کرد؛ 💢 ابتدا باید جایگاه فقهی پول را مشخص کنیم، سپس تأثیر این جایگاه را در فقه ببینیم. 💢 در گذشته پول، طلا بود. هم بخش خصوصی قدرت خلق پول داشت و هم سلطان خلق پول می‌کرد. 💢 امروزه در تمامی کشورها ایجاد پول اعتباری در دست حاکمیت است. بنابراین پول‌های اعتباری کنونی قابل قیاس با پول‌های طلا و نقره همچون درهم و دینار نیست. 💢 پول اعتباری، مالی است که توسط حاکمیت ایجاد می‌شود و مختصات خاصی دارد که تنها مختص به همان است و در هیچ مال دیگری وجود ندارد. 💢 یکی از مختصات پولِ اعتباری این است که از این پول می‌توان مجدداً پول خلق کرد. با هیچ مال دیگری حتی اوراق سهام نیز نمی‌توان چنین کاری کرد. 💢 باید جایگاه حاکمیت در قانون اساسی مدنظر قرار گیرد. یکی از وظایف ذاتی حاکمیت، سیاست‌گذاری پولی است. سیاست‌گذاری پولی را نمی‌توان از ایجاد پول تفکیک کرد. 💢 سیاست‌های پولی نباید سایر اهداف و وظایف ذاتی حاکمیت همچون رفع فقر، ایجاد اشتغال و... را تحت‌الشعاع قرار دهد. شاید در موارد اضطرار و تزاحم، اهم و مهم چنین امری به صورت مقطعی مجاز باشد اما به صورت مستمر جایز نیست. 💢 در مواقع اضطراری نیز حاکمیت باید با یک برنامه‌ریزی مشخص به‌گونه‌ای اقدام کند که به تدریج از آن شرایط اضطرار خارج گردد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 نشانه‌های جامعه ولایت محور/ مدیریتی ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #عکس_نگاشت 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 عقیله بنی هاشم؛ نمود واقعی از گفتار و گفتمان علوی ✅ علم در محضر حضرت زینب(س) نه علم تحصیلی بلکه علمی لدنی است و این مسأله هم در روایات و هم در بیان آن حضرت مشهود است. ✅ حیات قیام و نهضت حسینی وامدار شجاعت و نقش آفرینی زینب کبری (س) است. ✅ یکی از مهمترین وجوه عرفانی حضرت زینب(س) در جمله معروف «ما رایت الا جمیلا» نهفته و شاهد بر این است که حضرت(س) بر باطن و حقیقت نهضت عاشورا می‌نگرد. ✅ عقیلۀ بنی هاشم مسلّط بر عقل است و عقل در اختیار آن‌ها است. ایشان آن قدر قوی‌اند که علم و عقل به معنای «ما عُبد به الرحمن»، مقهور آن‌ها است. ✅ اینکه می‌گویند حضرت زینب(س) همانند حضرت علی(ع) حرف می‌زند، نه تنها در فصاحت و بلاغت زبانی، بلکه محتوایش هم این است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14726 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #تاریخ_و_سیره #یادداشت #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 اعتبار کتابت فی حدّ نفسه نیست، بلکه به اعتبار علم عادیست ✅ استاد جواد حبیبی تبار در درس خارج «کتاب القضاء» بیان کرد؛ 🔸 قول محقق در کتاب «مجمع الفائدة و البرهان» را می‎توان به عنوان نظر نهایی در مسئله حجیت کتابت نقل و تقویت کرد. 🔸 محقق اردبیلی می‌گوید: امور خارجیه به طور کلی مانند ولایت قاضی، عقد نکاح، طلاق، وصیت و... هم به واسطه استفاضه‌ی ‌مفید علم منطقی و یقینی و هم به واسطه استفاضه‌ی مفید علم عادی و عرفی اثبات می‌شود. 🔸 حجیت استفاضه‌ی مفید علم یقینی و منطقی محرز و واضح است. چرا که حجیت علم و یقین عقلاً و نقلاً ثابت است. اما استفاضه‌ای که علم عادی و عرفی ایجاد می‌کند نیز حجت است. 🔸 مبنای علم عرفی ظن قوی و نزدیک به علم است که در آن احتمال خلاف وجود نداشته باشد و چنین ظنی حجیت دارد. شهادت دو عادل نیز همین علم عرفی و ظن نزدیک به علم را ایجاد می‌کند. 🔸 آن‌چه موضوعیت دارد، تولید علم عرفی است. کتابت و نوشته هم اگر به هر نحو خصوصیت یا قرائنی داشته باشد که برای ما علم عرفی ایجاد کند مانند آشنا بودن خط نویسنده، امضا، اثر انگشت، شهادت عدلین و... برای ما حجیت خواهد داشت. 🔸 اعتبار کتابت، فی حدّ نفسه نیست. بلکه اعتبارش به اعتبار علم عادی است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حقوق #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com