📕 فرصتی برای آسیبشناسی هیئات/ کرونا نمیتواند ما را در اصل عزاداری دچار مشکل کند
✅ حجتالاسلام والمسلمین حیدر همتی در گفتوگویی تصریح کرد؛
📚 نسبت کرونا با ماه محرم چالشهای جدیدی را آغاز و پرسشهای مختلفی را در این قضیه به وجود آورده است.
📚 اگر بخواهیم نسبت کرونا را با ماه محرم در نظر بگیرم در سه مقوله قابلبحث است؛ اصل عزاداری، شیوه عزاداری و نمادهای عزاداری.
📚 اصل عزاداری در چهار مرحله قلبی، لسانی، فردی و اجتماعی میتواند ظهور و بروز پیدا کند، بر همین اساس مسأله کرونا نمیتواند ما را در اصل عزاداری دچار مشکل کند.
📚 بروز قلبی، لسانی و فعل فردی که سر جای خود بوده و چیزی که باقی میماند بروز اجتماعی است که با نمادسازیهای جدید و مطابق با شرایط و اقتضائات اجتماعی قابل بیان خواهد بود.
📚 در سالهای اخیر متأسفانه هیأتهای عزاداری با آسیبهایی مواجه شده و این ایام فرصتی است برای بازخوانی و آسیبشناسی کارکرد هیئتها و تحلیل مفاهیم و محتواهایی که در سالیان اخیر تولیدشده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18937
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 در مطالعات اسلامی حوزه زنان باید با نظریات روز و روشهای آن آشنا باشیم
📕 حجتالاسلام والمسلمین مجید دهقان در وبینار «بررسی فمینیسم در ایران و جهان» مطرح کرد؛
💠 یکی از دلایل روشنفکران دینی و فمینیستهای اسلامی برای نقد احکام حوزه زنان و خانواده همانند تعدد زوجات، ازدواج موقت، ارث و... این است که میگویند این احکام عمدتاً امضایی هستند، پس معلوم میشود برای دین نیست بلکه برای عقلای آن جامعه است.
💠 غفلت چنین افرادی در این است که اولاً، نمیدانند امضایی بودن احکام بدین معنا نیست که این احکام دینی نیستند. ثانیاً، لازم است مجموعه دین با فرهنگ آن زمان را در نظر بگیریم، نه صرف مسائلی که مورد امضای دین قرار گرفته است.
💠 ما از اسلامپژوهان خارج از کشور عقبتر هستیم. آنها در مطالعات خود از نظریات جدیدتری استفاده میکنند. باید حیثیت نظری بحث را در درون خودمان تقویت کنیم. باید از روشهای روز و چند روشی بهره ببریم. برای فهم مسائل مربوط به حوزه زنان و مواجهه علمی با آنها نیاز داریم که خودمان را از وضعیت کنونی قویتر کنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18942
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 پرونده ویژه؛ #خانواده/ #ازدواج
📌 خانم دکتر شهلا باقری: آرامش جامعه در گرو آرامش خانواده است/ سیاستهای تنظیم شده در بحث خانواده، خانواده محور نیستند
🌐 http://meftaah.com/?p=18917
📌 خانم دکتر سمیه حاجی اسماعیلی: آثار سوء شبکههای اجتماعی بر خانواده/ تعادل خانواده ایرانی برهم ریخته است
🌐 http://meftaah.com/?p=18927
📌 خانم زهرا آیتاللهی: دستگاهها عزم جدی برای فراهم کردن شرایط ازدواج ندارند/ گاهی خانوادهها عامل بازدارنده ازدواج جوانان هستند
🌐 http://meftaah.com/?p=18275
📌 حجتالاسلام مهدی سجادی امین: وظایف حاکمیت، جامعه و خانواده در امر ازدواج
🌐 http://meftaah.com/?p=18311
📌 حجتالاسلام دکتر رضا مهکام: خانواده مهمترین عامل کم توجهی جوانان به ازدواج/ موانع ازدواج را خودمان به وجود آوردهایم
🌐 http://meftaah.com/?p=18269
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 وجوب خودکفایی کشور در امور پزشکی/ دفن میت با تابوت
🔻 آیتالله سید احمد خاتمی در درس «فقه بیماریهای مسری» بیان داشت؛
📕 اگر بیمار کرونایی از دنیا برود میتوان او را در تابوت دفن کرد؟ جواب این است که میتوان دفن کرد؛ ولی واجبات دفن باید رعایت شود. مانند اینکه میت رو به قبله باشد و صورت او بر تابوت گذاشته شود.
📕 درمان بیمار کرونایی شیعه واجب کفایی است. در واجب کفایی اگر من به الکفایه اقدام کردند، از دیگران ساقط میشود و اگر من به الکفایه اقدام نکنند، بر همه کسانی که میتوانند درمان کنند واجب عینی میشود.
📕 تجهیز کشور در مسائل پزشکی واجب کفایی است. خداوند میفرماید «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» در برابر دشمنان باید مجهز شد. آیه اطلاق دارد و شامل موارد نجات جان انسانها میشود.
📕 درمان و مراقبت از بیمار لازم است. بر پزشک درمان بیمار و بر پرستار مراقبت از او لازم است. البته مسئولان باید آنها را تجهیز کنند که بتواند بیماران را درمان کنند، مثلا لباس مخصوص و مانند آن را در اختیارشان قرار دهند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18952
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 کرونا، وحشیگری تمدن غرب را نمایان کرد
📕 حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی؛ با رویکرد قرآنی و روایی» تصریح کرد؛
✅ نوع نگاهی که انسان به عالم دارد در مدیریت رفتار او تأثیر دارد. در نگاه مادیگرا انسان به جهت آسایش و عدم احساس خطر و یا احساس خطر از بابت قانونگریزی و تبعات آن رفتار منطقی دارد.
✅ فقط در جهانبینی الهی است که شما در هر شرایط رفتار درست از خودتان نشان میدهید. حتی اگر در مقابل دشمنتان باشید و او هم قصد زمین زدنتان را داشته باشد. آب را به روی شما میبندد؛ امّا شما که به آب دست پیدا میکنید، آب را به روی آنها نمیبندید.
✅ تمدّن غربی همیشه وحشی بوده؛ امّا چون وحشیگری این تمدّن معمولا گریبان کسی غیر از خودش را میگرفت، نمود زیادی نداشت. به تعبیر دیگر وحشیگری خودش را در قالب مبارزه با تروریسم نشان میداد و به نوعی با ابزار رسانهای که در اختیار دارد، این وحشیگری را مهربانی با نوع بشر معرفی میکرد.
✅ کرونا کاری کرد که دیگر نمیشود وحشیگری را پنهان کرد. چون مردم پرورش یافته در تمدن غربی این بار به صحنه آمدند تا ثابت کنند تمدّن غربی وحشی است.
✅ امروز مردم دنیا محتاج شنیدن تفسیرهای معنوی و الهی از عالم هستند. یکی از اشتباهات ما در این دوره حسّاس این است که خودمان را به شدّت مشغول اثبات کنیم. من نمیگویم اثبات نکنیم، میگویم مراقب باشیم که اگر بیشتر وقتمان را صرف اثبات کنیم، از قافله عقب میمانیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 تفسیر و اسلامیسازی علوم انسانی/ از قرآن برای علوم انسانی میتوان استفاده کرد
📚 در نشست علمی «روش تفسیر اجتهادی جامع» مطرح شد؛
🔻 حجتالاسلام والمسلمین علی اکبر بابایی:
🔸 از قرآن برای علوم انسانی هم میتوانیم استفاده کنیم، ولی مدعی نیستیم که همه دلالتها را میفهمیم. ما معتقدیم که اگر با رعایت قواعد اجتهاد صحیح سراغ قرآن برویم و آن را بفهمیم، آن را میپذیریم، ولی اگر نفهمیدیم، باید سکوت کنیم و نباید دچار سلیقه و ذوق بشویم.
🔸 یک دانشمند اسلامی با فهم دقیق آیات قرآن، احادیث و عقل و تجربه میتواند علم روانشناسی اسلامی را ایجاد کند که در برخی موارد با غرب مشترک است. البته همه را از قرآن به تنهایی نمیتوان به دست آورد.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان:
🔹 در تفسیر ممکن است تعارضاتی میان عقل، روایت، آیات و... ایجاد شود که باید تکلیف آن را روشن کنیم. باید حد و مرزی مثلاً برای استفاده از نظریات غربی در علوم مختلف انسانی و برداشت از آیه قرآن داشته باشیم تا دچار التقاط نشویم. این مرزبندی ضروری است، به خصوص وقتی بحث اسلامیسازی علوم انسانی در میان است.
🔹 علوم مختلف میتوانند فهم و تفسیر ما را از قرآن دقیقتر و جامعتر بکنند، ولی تفسیر چه کمکی میتواند داشته باشد؟ زیرا براساس برخی نظرات، اینکه علوم انسانی قرآنبنیان به چه نحو قابل تحقق است، آیا میخواهیم از قرآن، مبانی استخراج کنیم یا نظریه؟
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18954
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ حجیت تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره عزاداری/ تخلف از نظر قطعی کارشناسی، عقلا و شرعا جایز نیست
🔻 آیتالله علی اکبر رشاد در پیامی مطرح کرد؛
🔹 سوگواری مشروع برای حضرت سیدالشهداءِ و الأحرار حسین بن علی(س)، از مصادیق قطعی تعظیم شعائر و موجب قوام و دوام شریعت محمدیه است.
🔹 در تعظیم شعائر باید به احکام شریعت ملتزم باشیم، نمیتوان به نام تعظیم شعائر، احکام و حدود الهی را زیر پا گذاشت، این در حکم نقض غرض است و مصداق ستم بر دین الاهی است.
🔹 خود را عالما و عامدا بیمار ساختن و به خود آسیب زدن، از مصادیق فعل ضرری است؛ و نیز خویش را در معرض بیماری و آسیب جسمی و روحی قراردادن، از مصادیق فعل محتمل الضرر است.
🔹 ستاد مدیریت و مبارزه با کرونا اکثرا از افراد کارآشنای مؤمن و امین تشکیل شده است، لهذا نظر ستاد در این موضوع حجت است و تخلف از نظر قطعی کارشناسی، عقلا و شرعا جایز نیست.
🔹 در این ایام، بازار شبههافکنی و شایعهپراکنی، مغالطه و عوامفریبی گرم است، لهذا از نهادهای فکری فرهنگی، فضلا و طلاب عزیز متواضعانه تقاضا میکنم، با جدیت و ابتکار به شبهات پاسخ بدهند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18959
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 پرونده ویژه؛ #فمینیسم
📌 حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان/۱: دیدگاه دین درباره تفاوتهای میان زن و مرد/ چرایی جذابیت برخی از مطالب فمینیسم
🌐 http://meftaah.com/?p=18641
📌 حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان/۲: تضادها و تناقضهای فمینیسم/ فمینیستها نسخه شفابخشی ارائه ندادهاند
🌐 http://meftaah.com/?p=18788
📌 حجتالاسلام والمسلمین مجید دهقان/۱: سه نقد کلی بر فمینیسم اسلامی/ اولویت سیاست بر دیانت در فمینیسم اسلامی
🌐 http://meftaah.com/?p=18730
📌 حجتالاسلام والمسلمین مجید دهقان/۲: در مطالعات اسلامی حوزه زنان باید با نظریات روز و روشهای آن آشنا باشیم
🌐 http://meftaah.com/?p=18942
📌 خانم دکتر زهرا داورپناه/۱:منازعات فمینیسمها و چند فرهنگیگراها/ آزادی یک هدف سیاسی جدی در لیبرالیسم و فمینیسم است
🌐 http://meftaah.com/?p=18686
📌 خانم دکتر زهرا داورپناه/۲: برخورد سلیقهای فمینیستها در تعامل با فرهنگها/ مطالبات زنان باید در واژگان ادبیات بومی طرح شود
🌐 http://meftaah.com/?p=18824
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 حکم روزه بیمار کرونایی/ هر روز ماه رمضان اعتبار خاص خودش را دارد
🔻 آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» تصریح کرد؛
📚 مرض را اعم از فعلیت و شأنی میدانیم. یعنی اگر روزه بگیرد مریض میشود با مریض فعلی تفاوتی ندارد.
📚 در ضرر نوع معتبر نیست بلکه شخص ملاک است.
📚 در سی روز ماه مبارک رمضان هر روزی اعتبار خاص خودش را دارد. ظن یا یقین به ضرر یا احتمال عقلایی باید هر روز جداگانه لحاظ شود.
📚 فرقی بین مریضی مسری و غیر آن مانند کرونا نیست.
📚 روزه نذری: اگر یقین ضرر یا احتمال عقلایی بدهد هم نمیتواند در ایام نقاهت بگیرد. بین کرونا و غیر آن فرقی نیست.
📚 اگر روزی طبیبی گفت این مریضی خاص عطش برایش ضرر دارد، جواز افطار را میآورد بلکه باید روزه را افطار کند.
📚 اگر در احکام وضعیه تزاحم واقع شد. برخی گفتند ضرر دارد و برخی گفتند ندارد. مبنا حال خود مریض است. باید ببیند میتواند یا خیر.
📚 عرف خاص اگر گفت روزه برایش ضرر دارد، ضرر منقح میشود. اگر احتمال بود به خود فرد واگذار میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18961
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 قاعده احسان به دیگران۴/ احسان در استعمالات فقهی
📌 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛
📚 در کتب فقها نیز احسان در دو معنا؛ هم در نیکی و اصطناع معروف نسبت به دیگری و هم در معنای کار را نیکو انجام دادن استعمال شده است.
📚 در استعمالات برخی فقهاء مانند سید مرتضی و شیخ طوسی و محقق اردبیلی قید زائدی نسبت به کلمات لغویون بیان گردیده است و احسان به تفضّل و انعامِ بدون استحقاق و الزام اطلاق گردیده که نتیجه این تقیید این خواهد بود که احسان در امور مستحبی است و وجوب ندارد. حال آنکه در کلمات لغویین و همچنین استعمالات قرآنی چنین قیدی وجود ندارد و چه بسا مقسم احسان الزامی و غیر آن قرار گرفته است.
📚 نکته دیگر در استعمالات فقهاء این است که همانطور که احسان در رساندن نفع به دیگران به کار میرود، در موارد دفع ضرر از دیگران هم صادق است که یک امر عدمی نسبت به آنها به حساب میآید و شما امر وجودی به آنها نرساندهاید. وجه این تعمیم علاوه بر اطلاق کلمات لغویین، تبادر عرفی از لفظ احسان است.
📚 در نتیجه احسان برخی از برنامههای تربیتی که برای جلوگیری از وقوع متربی در ضرر است و جنبه پیشگیری دارد را شامل میشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 حکومت علی(ع)؛ بعثت عدالت در برابر فسادهای سیستمی
📌 حجتالاسلام والمسلمین محمد عشایری منفرد، در یادداشتی انتقادی مطرح کرد:
✍️ اگر بعثت پیامبر(ص) را «بعثت توحید» بنامیم باید آغازینروز خلافت علی علیه السلام را «بعثت عدالت» بنامیم.
✍️ جمله «حکومت علی(ع) پر از فساد بود» شبیه به این است که گفته شود: «حکومت پیامبر(ص) پر از شرک و بتپرستی بود.»
✍️ حکومت علی(ع) در شکلگیری فساد هیچ نقشی نداشت. تنها نقش ایشان نقش کاهنده بود، درست مانند همان نقشی که حکومت پیامبر(ص) در برابر شرک ایفا کرد.
✍️ نکتهی مهمی که در تحلیل حکمرانی علی(ع) باید بدان توجه کرد، قلّت یاران واقعی علی(ع) است. امام علی(ع) با این یاران اندک ناگزیر بود از تربیتیافتگان عصر خلفا یعنی همان مدیران حرفهای، نیز در کارگزاریهایش استفاده کند. یعنی همانهایی که برای ایشان شأنی جز خلافت و حقّی جز حق بیعت قائل نبودند.
✍️ باید حسرت خورد که چرا دستپروردگان حوزه تشیع با چنین جملاتی بر چهره علمدار بعثت عدالت چنگ میزنند اما معتزلیانی چون ابنابیالحدید و مسیحیانی چون جرج جرداق و رکس بن زائد در پیشگاه عدالتش دست از عیسویت خود برداشتند و مسیر علویت را گزیدند!
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18964
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ اثبات افتاء برای زنان/ عدم ولایت میانی و جزئی زنان قابل اثبات نیست
🔰 در نشست علمی نقد کتاب «زنان، افتاء و مرجعیت» مطرح شد؛
🔻 حجتالاسلام والمسلمین مهدی سجادی امین:
🔹 مرجعیت دارای شئون متفاوتی است که برخی جنبه ولایی دارند مانند صدور حکم. برخی نیز شئون غیر ولایی دارند همانند فتوا دادن. نمیتوانیم با استناد به ادله منع ولایت زن، شأن افتاء را برای او قرار ندهیم.
🔹 فقهایی بودند که ولایت زن را نپذیرفته ولی منصب افتاء را منکر نشدند. اگر در این موضوع به شأن ولایی و غیر ولایی توجه نکنیم، دچار خلط مبحث میشویم.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین فرجالله هدایتنیا:
🔸 قرآن خلاف اطلاق اصل عدم ولایت و نفی ولایت زنان را ثابت میکند. در این زمینه روایات فراوانی نیز وجود دارد.
🔸 قائلان زیادی به ویژه در عصر حاضر میگویند هیچ دلیل قابل اعتمادی وجود ندارد که گفته شود زن در مدیریت میانی و جزئی نباشد.
🔸 موضوعات زنان گاهی از باب جنسیت و گاهی از باب زوجیت مطرح میشود. برخی میگویند اشتغال زنان با وظایف زوجیت او مغایرت دارد، آیا اکنون حضور زن در بورس با وظایف زوجیت او مغایرت دارد؟
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18979
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ آثار و احکام مترتب بر احتمال سرایت و واگیر
✍️ آیتالله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی بیان کرد؛
🔹 بر فرض که دلالت حدیث «لاعدوی» بر نفی هر نوع سرایت و واگیر در هر نوع بیماری را بپذیریم و بر فرض که این روایت مخصص هم نداشته باشد و بر فرض که هیچ روایتی هم با آن معارض نباشد با این حال دلیل حجیت خبر شامل این خبر نخواهد بود.
🔹 همانطور که اطلاق دلیل حجیت خبر و امارات، آنها را جایگزین قطع موضوعی نمیکند و بر اساس آن نمیتوان احکام و آثاری را که بر قطع و جزم و یقین مترتبند را مترتب دانست، مواردی که موضوع حکم و آثار شرعی، احتمال است نیز مشمول اطلاق ادله حجیت خبر نیست.
🔹 برخی از آثار و احکام بر احتمال سرایت و واگیر مترتبند یعنی به مجرد احتمال سرایت و واگیر برخی از آثار ثابت خواهند بود، دلیل حجیت خبر شامل خبر «لاعدوی» نسبت به این آثار نیست نه در شبهات حکمیه و نه موضوعیه و در نتیجه بر اساس خبر «لاعدوی» نمیتوان آن آثار را نفی کرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19020
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ نگاه امام حسین(ع) به قرآن/ قرآن کتاب علمی حکومت و سیاست
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محمد عابدی در یادداشتی مطرح کرد؛
1️⃣ خاستگاه نورالهی قرآن: امام حسین(ع) قرآن را منبعث از نورانیت الهی میداند.
2️⃣ کارکرد ارتباطی قرآن بین خالق و مخلوق: از نگاه امام، قرآن مرجع دعا و ملجاء انس با معبود است.
3️⃣ قرآن معیار اعتبارسنجی عقاید و مکاتب: امام قرآن را مرجع تبیین و تشریح اعتقادات اسلامی میدید.
4️⃣ قرآن کتاب علمی حکومت و سیاست: امام قرآن را در عرصه حکومت معیار میدانست و از نظر ایشان لازم بود که امام و خلیفه و رهبر جامعه قدرت فهم قرآن را داشته باشد.
5️⃣ التزام به محتوای قرآن؛ شرط عملی حکومتداری: علاوه بر این در صحنه عمل نیز امام باید عامل به قرآن باشد.
6️⃣ قرآن کتاب معیار برای ارزشگذاری موضعگیریهای سیاسی: علاوه بر دو کارکرد سیاسی مذکور، حضرت قرآن را مرجع ارزشگذاری و اعتبار موضعگیریهای سیاسی میدید.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19024
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 اشکالات فقهی طرح دولت برای فروش اوراق سلف نفتی
💠 حجتالاسلام والمسلمین غلامعلی معصومینیا در گفتوگویی به بررسی ابعاد فقهی طرح عرضه اوراق سلف نفتی پرداخت:
📚 آیا فرد خریدار میتواند قبل از تحویل گرفتن کالا از دولت، آن را به شخص دیگری پیش فروش کند یا خیر؟ طبق اجماع فقها(شیخ مفید، ۱۴۱۰، ص۵۹۶) جایز نیست شخص خریدار که از دولت پیش خرید کرده تا پیش از زمان سررسید به شخص دیگری پیش فروش کند.
📚 این حکم فقهی سبب میشود که بازار خرید و فروش کالای پیش فروش شده رونق نداشته باشد و ارزش سرمایهگذاری آن پایین بیاید و طبق عرف بازار بورس میگویند که این مشکل باعث میشود که این اوراق جذابیت نداشته باشد و بازار ثانویهاش با مشکل روبرو است.
📚 گفتند که یک کار دیگر میکنیم. روی این قرارداد دوم، یک حواله میچسبانیم. عقد حواله هم عقد لازمی است اگر همه طرفها(محیل یا محال یا محال علیه) راضی بودند معامله درست است. اما این حواله دادن هم از لحاظ فقهی با مشکلاتی روبرو است.
📚 مشکل اول این است که دولت برای ایجاد جذابیت، میزان سودی قطعی را در نظر گرفته است. مشکل دیگری هم وجود دارد و آن این است که در سررسید دوساله دولت نمیخواهد به من نفت بدهد بلکه دولت میخواهد نفت به خودش برسد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19034
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 پرونده ویژه؛ #حجاب
📌 آیتالله سید منذر حکیم: حجاب باید بهعنوان یک دغدغه انسانی مطرح شود نه اینکه تنها یک دلواپسی اسلامی باشد
🌐 http://meftaah.com/?p=18102
📌 حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان: افزایش اعتماد عمومی به حاکمیت میتواند در بهبود وضعیت حجاب مؤثر باشد/ راهکارهای ایجابی و سلبی تقویت حجاب
🌐 http://meftaah.com/?p=18084
📌 حجتالاسلام والمسلمین امیر مهاجرمیلانی: نمره قابل قبول حکومت اسلامی در مسأله حجاب/ مبانی اندیشهای عموم فقهای ما درباره زنان مانند اندیشه فقهای سه قرن پیش است
🌐 http://meftaah.com/?p=18136
📌 حجتالاسلام والمسلمین محمد عشایری: پاسخ به شبهات مطرح درباره بیحجابی کنیزان اهلبیت(ع)/ آیات، روایات و سیره؛ بیحجابی کنیزان مسلمان را تأیید نمیکنند
🌐 http://meftaah.com/?p=11988
📌 خانم فهیمه زارع: لزوم تنوع فرم در حجاب براساس فرهنگها/ گفتمان انقلاب برای موفقیت در موضوع حجاب باید به دانشآموزان توجه کند
🌐 http://meftaah.com/?p=11983
📌 حجتالاسلام والمسلمین مهدی بیاتی: نتیجه فرهنگسازی عفاف، حجاب است/ قدم نخست فرهنگسازی التزام به حجاب است نه الزام
🌐 http://meftaah.com/?p=5626
📌 دکتر سید مجید امامی: بیان الزام و اجبار حجاب با حجیت و شفافیت و کارآمدی/ مشکل فقهی و حقوقی در عرصه حجاب داریم
🌐 http://meftaah.com/?p=5447
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 آغاز دشمنی آمریکا با ایران از کودتای ۲۸ مرداد بود
📝 تاکید حضرت آیتالله مکارم بر رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی عزاداران حسینی
📝 پاسخ حضرت آیتالله سیستانی به استفتاء جمعی از هیئتداران درباره عزاداری محرم
📝 آیتالله تسخیری درگذشت
📝 دو واجب قابل جمع؛ حفظ جان مردم و برپایی عزاداری محرم
📝 انجمن مطالعات فضای مجازی حوزههای علمیه آغاز به کار کرد
📝 ثبت نام انتخابات چهارمین دوره هیأت رئیسه مجمع عمومیجامعه مدرسین آغاز شد
📝 برگزاری دروس سطوح عالی در ۲۰۰ مدرسه علمیه کشور
📝 ارسال بیش از ۹۳۰۰ اثر به دبیرخانه «طرح جامع بهار در خانه» مرکز خدمات
📝 برگزاری اولین دوره آموزشی تربیت مدرس ویژه بانوان
📝 کتاب «رنج و رهایی در آموزههای اسلامی و عرفانهای نوپدید» منتشر شد
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19076
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 فقه سیاسی از دستاوردهای بزرگ انقلاب/ حوزه باید به تبیین فقه سیاسی بپردازد
💢 آیتالله محسن اراکی در مراسمی مطرح کرد؛
🔹 یکی از امتیازهای بزرگ ایران اسلامی، دستاورد بزرگ فقه سیاسی است. از نهادهای آموزشی رسمی مملکت و رسانهها گلایهمند هستیم، زیرا به دستاورد بزرگ فقه سیاسی توجه ندارند و آن را به خوبی تبیین نمیکنند.
🔹 امروز افراد بسیاری در سراسر جهان اگر حرفهای ناب حوزه علمیه قم را در عرصه فقه سیاسی بشنوند، آن را خواهند پذیرفت، زیرا فقه سیاسی ما از پشتوانههای محتوایی بسیار مستحکمی برخوردار است.
🔹 اگر انقلاب اسلامی هیچ دستاوردی نداشته باشد، اما نظریه سیاسی جدید مبتنی بر ولایت خود را به خوبی برای همگان تبیین کند، برای آنکه به یک انقلاب حیاتبخش برای بشریت تبدیل شود، کافی است.
🔹 حوزه علمیه قم، نهادهای آموزشی و مجلس خبرگان باید به تبیین فقه سیاسی بپردازند. متأسفانه هنوز بسیاری از دانشجویان و فرهنگیان مملکت با فقه سیاسی آشنایی ندارند و حتی در حوزه هم حق آن به خوبی ادا نشده است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💠 پیوند اعضا تغییر در خلقت الهی است که حرام باشد؟
🔰 حجتالاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» عنوان کرد؛
❓ تقریر استدلال: قطع عضو از مصادیق تغییر در خلقت است و تغییر در خلقت مورد نهی آیات شریفه قرآن است، پس قطع عضو حرام است.
✅ پاسخ؛
1️⃣ اولاً: قطع عضو به طور کلی و به طور مطلق از مصادیق تغییر فی خلق الله نیست، جابهجایی قسمتی از بدن آیا تغییر فی خلق الله است مثلاً رگی از پا برداشته و برای قلب پیوند زده میشود، آیا این تغییر فی خلق الله محسوب میشود، قطعا جواب منفی است.
🔹 البته مصادیقی واضح دارد که تغییر فی خلق الله محسوب شود، فرض کنید اگر قطع عضو به یک شکلی باشد که شخصی را از حالت قبلی خارج و به شکل دیگری در بیاورد. اگر چنین قطع عضوی صورت گیرد، این تغییر فی خلق الله است. برای نمونه شبیه سازیها مصداق تغییر فی خلق الله است.
2️⃣ ثانیاً: حتی اگر قطع عضوی تغییر فی خلق الله باشد، تغییری فی خلق الله حرام است که در مسیر شیطان باشد؛ بنابراین اکثر موارد قطع عضو بر فرض که تغییر فی خلق الله باشد ولی تغییر فی خلق الله در مسیر شیطان نیست.
🔹 خیلی از موارد قطع عضو ممکن است در مسیر اهداف انسانی باشد؛ هدیه کسی که دارای دو کلیه است و مسن است به یک جوانی که کلیه ندارد، اگر این تغییر فی خلق الله هم باشد ولی در مسیر شیطان نیست، این در مسیر انسانیت است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19081
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ بایدها و نبایدهای مراسم عزاداری محرم در شرایط کرونایی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان در گفتوگویی تأکید کرد؛
🔹 وقتی شب اول محرم میرسید و دههی عاشورا میخواست شروع بشود امام صادق(ع) شدیداً غصهدار میشد. برای مصائبی که به جدش ابی عبداللّه(ع) رسید گریهاش بلند بلند میشد.
🔹 بعضی روایات مربوط به بهداشت حالت امر دارد. عمل به امر خدا، امر نبی و امر ولی واجب است. و اگر هنگام رعایت مسائل بهداشتی به این توصیههای دینی توجه داشته باشیم، جنبهی عبادت پیدا میکند. یعنی من که دارم ماسک میزنم عبادت میکنم. عبادت که فقط نماز و روزه نیست.
🔹 من به مدیران جلسات عرض میکنم به هیئت مدیرهی مساجد، شما را به خدا قسم بیایید برای حفظ جان مردم رودربایستی نکنیم با کسی، بهداشت جلسه را مراعات کنید با همین سه تا قانون، شستن دست، ماسک، فاصله.
🔹 اگر کسی گفت ول کن بابا، بایستید راهش ندهید. حتی ممکن است بدش بیاید اما امیرالمؤمنین(ع) دلیل به شما داده «وَ لَایَحِلُّ أَذَى الْمُسْلِم إِلَّا بِمَا یَجِبُ.» رنجاندن مسلمان حلال نیست مگر جایی که واجب است؛ خب برنجد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19095
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 عاشورا مکتبی به اندازه کل تاریخ/ انقلاب باید احیاگر الگوی زینبی برای زنان باشد
🔰 آیتالله علیرضا اعرافی تأکید کرد؛
☑️ عاشورا مکتبی پر رمز و راز بوده و این حادثه در یک نیم روز معنا میشود، اما عظمت و بزرگی آن به اندازه کل تاریخ است.
☑️ عاشورا یک جام جهاننمایی است که همه قدرتهای الهی در آن ظهور و بروز پیدا کرد و دهها راز و رمز در این حادثه جمع شد.
☑️ حضرت زینب(س) قله نشین زنان قهرمان کربلا هستند. این بانوی بزرگوار در آرامش قافله اسرا و انتقال پیام کربلا نقش ویژه داشته و خطبه این بانوی بزرگ در قصر یزید ماندگار شد.
☑️ خانمهای جامعه ما الگوهایی همچون زینب کبری و زنان قهرمان کربلا دارند. انقلاب اسلامی باید الگوی زینب کبری را در مقابل تحجرگرایی و یا تهتکگرایی غربی احیا کند.
☑️ انتظار میرود که در عزاداریهای امسال، ما شکوه عزاداری را با رعایت بهداشت در هم بیامیزیم؛ عزاداری در خانه و محیط ما باید برگزار شود، اما نباید آن را وسیلهای برای تهدید سلامت مردم قرار دهیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19101
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 حرمت زیستفناوری براساس آیات و پاسخ به آنها
📕 آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک عنوان کرد؛
🔹 تعدادی از آیات مطلقاً جواز به کشف سنن و قوانین دارد. آیات دیگری در موارد مهم و خاص این جواز را صادر میکند و برخی از آیات ممکن است ظهور در منع داشته باشد.
🔹 یکی از آیاتی که در باب منع مطرح شده، آیه 119 سوره نساء است. در این آیه از زبان شیطان گفته شده «و به آنان دستور میدهم که گوش چهارپایان را بشکافند، و آفرینشِ پاک خدایی را تغییر دهند! ... .»
🔹 آیه در نگاه بدوی این نکته را القاء میکند که شیطان افراد گمراه را به تغییر تکوین وا میدارد. ظاهر خلق الله، یعنی خلقت تکوینی.
🔻 نکات؛
1️⃣ اولاً، هر چند تغییر خلق الله در مواجهه اولیه در خلق تکوینی ظهور دارد، ولی در روایات آمده مراد تغییر در تشریع است نه تکوین.
2️⃣ دوماً، سیاق آیه میتواند ما را به معنای دقیق و عمیق رهنمون کند. در آیه بحث از فعل و امر شیطان است.
3️⃣ سوماً، روایاتی داریم که تغییر خلق الله را تغییر دین الله و تغییر امر الله بیان میکنند.
📚 نتیجه اینکه نمیتوان به این آیه و آیات مشابه آن برای اعمال حرمت زیست فناوری تمسک کرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19113
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ سنت روضهخوانی خانگی در سیره ائمه اطهار(ع)
☑️ حجتالاسلام والمسلمین عشایری در یادداشتی تبیین کرد؛
🔸 در توصیههای امام باقر(ع) به کسی که نمیتوانست در روز عاشورا به کربلا برود، اما دوست داشت ثواب زیارت در روز عاشورا را از دست ندهد، آمده: قبل از ظهر عاشورا به بیابان یا روى بلندىِ خانهاش برود و با اشاره به امام حسین(ع) سلام کند و با جدّیت، بر قاتلش نفرین کند و پس از آن، دو رکعت نماز بگزارد. آنگاه بر حسین(ع) مرثیه بخواند و گریه کند و سفارش کند کسانى که در خانهاش هستند، بر حسین(ع) گریه کنند.
🔸 در روزگاری که حاکمان مدینه روضه برپا کردن را قدغن کرده بودند، امام صادق(ع) در خانه خودش روضه خانگی برپا میکرد. زنان خانه هم پشت پردهای مینشستند و در روضه جدشان سیدالشهدا(ع) شیون میکردند.
🔸 ابیعُماره شاعر نبود، مُنشِد(مداح) بود. به خانه امام صادق(ع) میرفت و برای ایشان روضه میخواند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19118
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ تمام هدف ما باید عبودیت باشد
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی؛ با رویکرد قرآنی و روایی» تأکید کرد؛
✍️ کسی میتواند نقشه تربیت مرا طراحی کند که هم ربّ من باشد و هم ربّ همه آن چیزهایی که در ارتباطِ با من هستند و در سعادت و شقاوت من تأثیر دارند.
✍️ قرآن به شدّت روی ربوبیت الهی نسبت به همه عالم تأکید دارد و آن را بسیار تکرار کرده است. این تکرارها گاهی با واژههای کاملا یکسان انجام گرفته است.
✍️ از تکرارهای قرآن در این باره، به اهمّیت فوقالعاده ربوبیت الهی نسبت به همه عالم و تأثیر آن در روحیه عبودیت میشود پی برد.
✍️ یکی از اصلیترین تلاشهای منکرین خدا این است که رشته ارتباط نظاممندی اجزاء عالم با ربوبیت وجودی متعالی به نام خدا را قطع کنند. این رشته اگر قطع شد، از این نظاممندی نمیشود به عبودیت رسید.
✍️ خداوند به ما دستور داده که بر روی خالقیت و ربوبیتش بر همه عالم فکر کنیم بعد به او و توحیدش برسیم و در نهایت به این نکته برسیم که عبد وی بشویم و این روشی است که در قرآن و روایات بیان شده است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com