✅ گزارش خبرنگار بخش دانشگاه پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی از نشست هم اندیشی اخلاق، محیط زیست و کشاورزی
🔹 حجتالاسلام والمسلمین سعدی، رئیس دانشگاه امام صادق(ع): مسائل محیط زیست را نمیتوان تک بعدی حل کرد و برای حل بحرانهای زیست محیطی نباید از آموزههای اسلامی غفلت نمود و ضروری است الهیات محیط زیست بالمعنی الاعم نقش آفرینی موثری در هندسه حکمرانی نظام آب و محیط زیست داشته باشد.
🔹 یکی از مسائلی که همواره دغدغه فقها بوده است محیط زیست و منابع طبیعی بوده و فقهای عظام در ضمن آیه «و اذا تولی سعی فی الارض لیهلک الحرث و النسل» در گذشته و حال، فتاوای بسیار مهمیبیان کرده اند که این فتاوی و آموزههای دینی میتواند سهم مهمیدر سیاستگذاری و برنامههای خرد و کلان کشور در زمینه کشاورزی و محیط زیست و منابع طبیعی داشته باشد.
🔸 دکتر علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: متاسفانه تاکنون آموزههای دینی در نظام حکمرانی محیط زیست کشور مورد استفاده قرار نگرفته است و ضروری است در این باره دانشگاهها و حوزههای علمیه نقش موثر خود را ایفا کنند.
🔸 مشارکت موثر حوزههای علمیه و دانشگاههای علوم اسلامیو انسانی در تدوین سرفصلهای رشتههای مختلف دانشگاهی مرتبط با محیط زیست مثل شهرسازی ضروریست، خوشبختانه مبانی و آموزههای بسیار مترقی در اسلام وجود دارد که این مبانی باید استخراج و در نظام حکمرانی مورد استفاده واقع شود.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28294
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
⏮ ظرفیت سنجی حکمرانی اجتهادی برای حل نظام مسائل فضای مجازی
👤 استاد ملک زاده
🗓 زمان: پنجشنبه، ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
🕙 ساعت: ۱۱ تا ۱۲:۳۰
🔶 دانشگاه امام صادق علیه السلام.
💥 لینک شرکت در جلسه:
https://vc.isu.ir/ch/4002-511273301
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فضای_مجازی
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 جایگاه نظریه خانواده محوری در علم فقه
🔰 مریم اسماعیلی، دانش پژوه رشته فقه التربیه موسسه امام رضا(ع) در نوشتاری مطرح کرد؛
🔹 در حوزه خانواده و خانواده محوری نیز میتوان با بکارگیری یک روش شناسی مبتنی بر مطالعات جامعه شناسی و عقلانیت بشری، با محوریت دین و احکام شرعی، به شناسایی اصول و تکالیف اعضای خانواده و کشف نظام حقوقی حاکم بر آن نائل شد.
🔻 از جمله شیوههای کاربردی در جهت شناخت آن اصول و قواعد، میتوان به عوامل و شاخصههای زیر اشاره نمود:
1️⃣ توجه به اضلاع معرفت دینی: معرفت دینی، دریافت، فهم و اکتشاف پیامهای الهی است و برای رسیدن به آن، باید به صورتی روشمند خصوصیات مؤلفهها و متغیرهای آن شناسانده شده و براساس آنها، قواعد و اصولی طراحی و ساخته شود که با به کاربستن آنها، عمل اکتشاف دین محقق شود.
2️⃣ مطالعات مقاصدی: با تأمل و تعمق هدفمند در انواع نصوص و متون شرعی اعم از قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام و همچنین آراء فقهاء و مجتهدین، میتوان دریافت که یکی از مقاصد شارع مقدس و اجتهادی مجتهدین، صیانت و حفظ موجودیت نهاد خانواده است.
3️⃣ مطالعات استقرائی: اگرچه این روش، از آن جهت که یک تحقیق و جستجوی ناتمام علمی است و از همین روی، از لحاظ فلسفی یقینآور نیست ولیکن میتواند به عنوان یک وسیله در جهت شناخت انواع ارتباط، تکالیف و وظیفهمندی هر یک از اعضای خانواده، در کشف نظام حقوقی حاکم بر خانواده کمک نماید.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28290
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 مشاور علمی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد
📚 با حکم دکتر «حجتالله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «حمیدرضا مقصودی» مشاور علمی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد.
📝 در متن این حکم آمده است: نظر به مراتب تعهد، تخصص و سوابق جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «مشاور علمی وزیر » منصوب میشوید.
📝 امید است با اتکال به ذات اقدس الهی در انجام وظایف و امور محوله و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) و دولت مردمی سیزدهم در وزارت مردم موفق و مؤید باشید.
💢 معرفی اجمالی حمیدرضا مقصودی؛
📚 دکتری تخصصی علوم اقتصادی؛ گرایش اصلی: اقتصاد اسلامی، هیات علمی دانشگاه قم.
📝 علائق تحقیقاتی: اقتصاد اسلامی، فلسفه اقتصاد اسلامی، اقتصاد علم و فناوری، سرمایه اجتماعی و…
🔻 برخی آثار:
🔹کتاب پیشینۀ مباحث توسعۀ در نیمۀ دوم قرن بیستم و اوایل قرن بیستویکم، مقاله در کتاب مبانی نظری برنامه پنجم توسعه
🔹مقاله «استخراج شاخصههای «نظریه» در اقتصاد متعارف و ارزیابی این شاخصهها مبتنی بر آراء شهید سید محمدباقر صدر»
🔸مقاله «اصول موضوعه حاکم بر رفتار انسان اقتصادی از منظر معرفت دینی»
🔸طرح پژوهشی «استخراج سیاستها و راهبردهای اقتصادی از دیدگاه مقام معظم رهبری
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#انتصاب
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 لزوم تشکیل شورای مشترک راهبری تعامل حوزه و دانشگاه
📚 دکتر محمدعلی زلفی گل در دیدار با آیتالله اعرافی:
🔹 حرکت و تحول حوزههای علمیه از حالت سنتی به حالت سیستمی، میتواند زمینهساز این شود که حوزهها ضمن حفظ نقاط قوت قبلی، از نقاط قوت جدید در عرصههای علم برخوردار شوند که این امر، نقش حوزه در جهان را اثربخشتر خواهد کرد.
🔹 در دانشگاه نیز باید نقاط قوت حوزه تسری داده شود؛ بسیار مهم است که نقاط قوت یکدیگر را شناخته، درک کنیم و به کار بندیم. دانشگاهها و علم حاکم بر دانش بشری، ویژگیهای خود را در دقت، صراحت و صحت دارند.
🔹 دوگانهی حوزه و دانشگاه وجود ندارد و حوزه و دانشگاه قابلجمع هستند. تعامل و تکامل همافزا لازمهی ارتباط این دو نهاد مهم، و طراحی و ایجاد سیستمی جهت این تعامل در راستای پیشرفت کشور از ملزومات میباشد.
🔸 گفتنی است: در این نشست، بر تشکیل شورای مشترک راهبری تعامل حوزه و دانشگاه تأکید شد و نمایندگان دو طرف جهت تشکیل شورا معرفی شدند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28358
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_دانشگاه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔔 فراخوان دوره پسادکتری جدید دانشگاه امام صادق علیهالسلام
💢 محورهای پژوهشی دکتر عادل پیغامی
🔰 محورهای پژوهشی دکتر عادل پیغامی جهت جذب پژوهشگر پسادکتری شامل هفت مورد زیر است:
1️⃣ الگوی مردم سالاری دینی در اقتصاد سیاسی ولایی
2️⃣ نهاد قضای مطلوب اقتصاد انقلاب اسلامی
3️⃣ فلسفه و روش شناسی اقتصاد اسلامی
4️⃣ گونه شناسی رانت و نقش آن در حکمرانی اقتصادی
5️⃣ تاملی در باب حکمرانی، حکمت عملی مطلوب برای علوم انسانی اسلامی
6️⃣ ماهیت پول و حکمرانی پول در اقتصاد اسلامی
7️⃣ نقد و بررسی اثبات گرایی (یا پوزیتیویسم یا تحصلگرایی) در اقتصاد
📚 لازم به ذکر است با توجه به آیین نامه پسادکتری دانشگاه، در پسادکتری نوع اوّل، به شکل همزمان صرفاً یک پژوهشگر پسادکتری میتواند توسط هر استاد جذب شود و بیش از این تعداد در قالب پسادکتری نوع ۲ و ۳ (با جذب منابع از بیرون از دانشگاه) امکانپذیر است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#فراخوان
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ آینده مرجعیت چگونه خواهد بود؟
🔻 حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور در گفتوگویی مطرح کرد؛
📚 بنده معتقدم که آیتالله حائری و بروجردی جزء سیاسیترین شخصیتهای حوزوی شیعه هستند ولی تفطن و توجه این بزرگان به حرکت دارای درجه و مراتب بود؛ این دو بزرگوار در شرایطی بودند که زمینه را برای درگیری با حاکمان وقت فراهم ندیدند، شاگردان آن بزرگان مانند امام(ره)، انقلاب را بر دوش کشیدند.
📚 هرقدر جلوتر برویم مسائل فقهی تخصصیتر میشوند مثلا اقتصاد را جز با فهم رمزارزها، شناخت قطبهای اقتصادی و … نمیتوان حل کرد؛ چالشهای امروز به ما میگوید دیر یا زود حجم مسائل تخصصی به گونهای است که ما مرجعیت مطلق برای همه مسائل نخواهیم داشت؛ مگر اینکه یک مرجعیت عمومی برای یک سری مسائل کلان حلال و حرام داشته باشیم و یک سری کارگروهها و شوراهای فقهی تخصصی که مسائل عرصههای تخصصی را در دست بگیرند. مثلا شورای افتای تخصصی و شورای مرجعیت لازم است و دیر یا زود این اتفاق رخ خواهد داد.
📚 هر مقداری که رابطه واقعی مدیران حوزه با تحولات اجتماعی بیشتر میشود و شجاعت اصلاح و تحول در آنان به بلوغ برسد، زمینه برای اصلاح کتب فراهمتر خواهد شد. مثلا طلابی که قصد ورود به حوزه دارند احساس کنند دروس حوزه نمیتواند آنان را در جایگاهی بنشاند که در جامعه تاثیرگذار باشند طبیعتا نه آنها به سمت حوزه میآیند و نه کسانی که در حوزه هستند دل و دماغ ادامه دروس را دارند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28345
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 راه اندازی رشته «فقه و حقوق وقف» در حوزه های علمیه
📚 برای اولین بار مرکز تخصصی فقه و حقوق حضرت ولیعصر(عج) بعد از اخذ مجوزهای لازم، اقدام به راهاندازی و جذب دانشپژوه در رشته «فقه و حقوق وقف» برای سال تحصیلی جاری (۱۴۰۲-۱۴۰۱) نموده است.
🔹 این مرکز آموزشی سطوح عالی حوزوی، تحت اشراف آیتالله آملی لاریجانی در سال ۱۳۹۹ تاسیس شده است و تاکنون در دو رشته سطح ۳، فقه و حقوق خصوصی» و «فقه و حقوق جزاء و جرم شناسی» در حال فعالیت علمی و پژوهشی بوده است.
🔸 آزمون علمی مرحله اول این مرکز، روز چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۱۱ در مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) در قم برگزار شد. در این آزمون طلاب درس خارج برای ورود به سه رشته «فقه و حقوق خصوصی»، «فقه و حقوق جزاء و جرم شناسی» و «فقه و حقوق وقف» در سطح ۳ رقابت کردند. پیش بینی می شود نتایج این آزمون تا پایان خرداد ماه سال جاری اعلام شود.
💢 این مرکز تخصصی، رشته های علمی را با نگرش تربیت اجتهادی فضلا مورد توجه قرار داده و پشتیبانی های علمی قابل توجهی را در این زمینه از طلاب شاغل به تحصیل به عمل می آورد. خاطرنشان می گردد: تأسیس رشته سطح ۴ فقه و حقوق خصوصی با رویکرد حقوق قراردادها نیز در این مرکز در درست پیگیری است و پس از دریافت مجوزهای لازم نسبت به راه اندازی آن اقدام مقتضی انجام خواهد شد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_حقوق
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 گزارشی از دیدار آقای دکتر رفیعی آتانی و سرکار خانم زهره برقعی
📚 رئیس جامعه الزهرا(س) و رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با یک دیگر دیدار و گفتوگو کردند.
🔹 دکتر زهره برقعی: انتظار آن است که مجلس و دولت از این ظرفیت عظیم که به برکت انقلاب اسلامی به وجود آمده است استفاده کنند. طلاب و دانشآموختگان جامعه الزهرا تحصیلات و پژوهشهای خوبی در حوزه علوم اسلامی دارند، میتوانند درزمینهٔ وضع قوانین و سیاستگذاری در عرصههای مختلف به نهادهای حاکمیتی کمک کنند.
🔹 کمیتهای مشترک با عنوان سیاستگذاری و حکمرانی بانوان برای بررسی همه موضوعات و مسائلی که بانوان میتوانند در آن حضور داشته باشند، تأسیس شود.
🔸 دکتر رفیعی آتانی: ورود طلاب به رشتههای علوم انسانی اجتماعی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. این ورود و حضور در برخی رشتهها به حدی از بلوغ رسیده که منشأ اثر در برخی حوزهها شده است و این در حالی است که به طرز عجیبی خواهران طلبه باوجود تحصیل در این رشتهها، در این عرصه حضور ندارند و این یک ظلم به بانوان طلبه است.
🔸 کار ما در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی کمک به سیاستگذار در تصمیمگیری است. در این راستا ۶ گروه علمی اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اجتماع، مدیریت، حقوق و گروه فنی شامل طلاب و مهندسین در این مرکز مشغول کارهای علمی پژوهشی هستند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28383
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📌 فراخوان مقاله با موضوع فرهنگ و برنامه هفتم توسعه
🔹️ محورهای پیشنهادی:
🔸️ کلیات و مبانی برنامه ریزی توسعه
🔸️ ملاحظات فرهنگی و اجتماعی برنامه ریزی توسعه در ایران
🔸️ بر هم کنش فرهنگ و جامعه در برنامه ریزی توسعه در ایران
🔸️ اقتصاد سیاسی ایران و توسعه فرهنگ بنیان
🔸️ ارزیابی اجتماعی و فرهنگی برنامه ریزی توسعه در ایران
🔸️ حیات و نظام فرهنگی و برنامه هفتم توسعه
🗓 مهلت ارسال مقاله: چهارشنبه ۱۵ تیر
✅️ ارسال مقاله از طریق:
CPDConf.isu.ac.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#فراخوان
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 فقه نسبت به جرایم سایبری مثل کلاهبرداری اینترنتی چه واکنشی دارد؟
🔻 حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی در گفتوگویی مطرح کرد؛
🔹 موضع فقه در برخورد کیفری فضای سایبری چون فضای حقیقی، بر این است که تا حد امکان با رویکرد حداقلی، فضا را کنترل کند. خیلی از جرایمی که در فضای حقیقی نظیر سرقت، کلاهبرداری، هتک حیثیت و حرمت افراد، جعل و … صورت میگیرد در فضای مجازی نیز این جرایم به انحای گوناگونی صورتپذیر است.
🔹 مجازاتی که فقه برای جرایم رایانهای در نظر میگیرد از آنجا که اصل و اساس جرم باتوجه به فضای حقیقی معلوم است، میتواند یا در بخش تعزیرات باشد یا در حیطه حدود. در حوزه فقه، چند بخش است که در آن جرمانگاری اِعمال مشخص میشود، یا به طور مشخص در شریعت آمده است که از اّن به حدود الهی یاد میشود؛ یا اینکه به حاکم و حکومت اسلامی واگذار شده که از آن به عنوان تعزیرات یاد میکنیم.
🔹 جرایم تعزیری در دو دسته طبقهبندی میشود: یا جرمانگاری مبتنی بر محرمات شرعی است؛ مثل کلاهبرداری رایانهای و یا مبتنی بر نظامات اجتماعی و اداره جامعه است که متخلف از مقررات وضع شده محکوم به کیفر میشود. تعزیر، مجازاتی است که مشمول عنوان حد، قصاص یا دیه نیست و به موجب قانون در موارد ارتکاب محرمات شرعـی یا نقض مقررات حکومتی تعیین و اعمال میشود.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28375
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_حقوق
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 ناکافی بودن روش اجتهادی مرسوم از نگاه امام خمینی
🔰 حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در یادداشتی نوشت؛
🔹 روش اجتهادی رایج و مرسوم در مسائل فقهی، ارزشهای بیبدیلی داشته و دارد. و به نظر میرسد در طول تاریخ چند صد سالة فقاهت نیز در کشف و استنباط احکام فردی کارآمدی خود را نشان داده است. معالاسف این روش، در بسیاری از حوزهها و قلمروهای علمی مورد نیاز جامعه از کارآیی و کارآمدی لازم برخوردار نیست.
🔹 این روش، به شکل موجود نمیتواند در حوزة فقه اجتماعی، فقه نظام و فقه حکومت کارآیی داشته باشد. بلکه بر اساس روش اجتهادی مرسوم اساساً چیزی به نام فقه نظام و فقه سیاسی و فقه اجتماعی و فقه تربیتی و فقه مدیریتی بیمعناست.
🔹 به همین دلیل، بعضاً از فقیهان سنتی شنیده میشود که ما چیزی به نام «فقه نظام» نداریم. آنان درست میگویند زیرا بر اساس روش اجتهادی مرسوم و متعارفی که آموختهاند، «فقه نظام» و «فقه الاجتماع» و امثال آن معنایی ندارد.
🔹 به عقیده ما روش اجتهادی مرسوم، برای اکتشاف نظریة اسلامی در حوزههای علوم انسانی سترون است. این حقیقتی است که امام خمینی(ره)، به عنوان یک مجتهد و نظریهپرداز بزرگ و تاریخساز در عالم اسلام، در پایان دهة اول انقلاب آن را به صراحت بیان کرد و دگرگونی و بازنگری در روش اجتهادی را از عالمان دینی مطالبه نمود.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28363
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقاهت
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com