✅ فراخوان مقاله دومین همایش ملی «معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی»
💢 به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی.
🔹 آخرین مهلت ارسال چکیده: ۱۴۰۱/۸/۱
🔸 آخرین مهلت ارسال مقاله: ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
🔹 زمان برگزاری همایش: آبان ماه ۱۴۰۲
🔸 شماره تماس دبیرخانه: ۳۱۱۵۶۸۴۲-۰۲۵
🔹سایت پژوهشکده: www.ethics.isca.ac.ir
🔸 سایت همایش: www.sp.isca.ac.ir
🔹ایمیل همایش: sp@isca.ac.ir
🔸 آدرس دبیرخانه همایش: قم | پردیسان | انتهای بلوار دانشگاه | پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | پژوهشکده اخلاق و معنویت
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان_مقاله
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از نشست علمی «دستیابی به نظریه فقهی؛ با بهرهگیری از اصول حاکم بر فقه نظامساز»
🔹 آیتالله محمدحسین ملکزاده: نظریه باید خروجی فقه النظریات در نظر گرفته شود چون کار فقه النظریات همین است. فقه النظریه یعنی فقهی که به نظریه یا مرکب نظری در زمینه خاص منجر میشود یا فقهی است که در سطح نظریه و نظریهپردازی بحث میکند و چون فقه النظریه کاشف مکتب و نظام است، این نظریات هستند که مکتب و نظام را میسازند.
🔹 فقه المقاصد یعنی کشف مقاصد شریعت. یک خلطی بین فقه المقاصد و الفقه المقاصد شکل میگیرد. فقه المقاصد یعنی کشف مقاصد شریعت ولی فقه مقاصدی فقهی است که مبتنی بر مقاصد سامان پیدا کرده و به دنبال کشف مقاصد نیست. عمده اهتمام فقیه مقاصدی کشف مقاصد نیست بلکه استفاده از آنها است. با این بیان روشن میشود فقه المقاصد در رتبه مقدم بر الفقه المقاصد است.
🔹 بستر دیگر برای نظریه فقهی، قواعد فقهی است. بخشی از چیزی که به عنوان زیربنا دنبال دستیابی به آن هستند همان قواعد فقهی است و از آنجا که زیربنا همان نظریات فقهی هستند، از نظر ایشان این دسته از قواعد فقهی با نظریات فقهی اینهمانی دارند ولی در واقع آنچه به عنوان نمونه مصادیق قاعده فقهی بیان شده با نظریات فقهی نسبت عموم و خصوص من وجه دارد. به هر ترتیب منظور از نظریه فقهی نظریهای است که فقیه از مجموعه ادله شرعی درباره موضوع و مسئله خاص استنباط میکند.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28627
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 شماره شانزدهم دوفصلنامه علمی- پژوهشی «مطالعات جنسیت و خانواده» منتشر شد.
🔻 این شماره از دوفصلنامه به موضوعاتی از قبیل:
1️⃣ مضامین اساسی در رویکرد نواندیشی دینی به مسائل زنان.
2️⃣ توجیه و نقد اختصاص سهمیه های مبتنی بر جنسیت برای زنان از منظر حقوق انتخابات پارلمانی؛ مطالعة تطبیقی.
3️⃣ نقد مقالة «حکم نفقة زن بیوه بر اساس آیة 240 سورة بقره».
4️⃣ تأثير انسجام خانوادگی و گروه همسالان با رفتارهای قلدرانه دانش آموزان.
5️⃣ بررسی رابطه سواد رسانهای با سلامت اجتماعی نوجوانان دختر 15-19 ساله شهر مشهدمقدس.
6️⃣ خرافهگرایی و ارتباط آن با برخی پارامترهای اجتماعی در میان زنان شهر بندرعباس.
📝 بخش دیگری از این دوفصلنامه علمی پژوهشی مربوط به چکیده مقالات به زبان عربی و انگلیسی است.
💻 لینک دریافت الکترونیکی مقالات:http://www.jgfs.ir/issue_20458_20459.html
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ تفکر فلسفی در چیستی و چرایی فلسفه و نسبت آن با دیگر علوم و معارف
🔻 گفتوگویی از دکتر محمد فنائی اشکوری درباره کتاب «تفکر فلسفی»؛
📚 مهمترین کاربردهای فلسفه در طول تاریخ، روش فلسفهآموزی، روش تفکر فلسفی یا فلسفهورزی، تاریخ فلسفه، فلسفه تطبیقی، فلسفه اسلامی معاصر، نوآوری در فلسفه، رابطه فلسفه با علم، نسبت فلسفه با دین، نقد دیدگاههای مخالفان فلسفه و پیشنهادها و راهکارهایی برای رشد و توسعه تفکر فلسفی، برخی از مباحثی هستند که در این کتاب طرح شدهاند.
📚 معمولاً طلاب و دانشجویانی که وارد رشته فلسفه میشوند، در آغاز تصور روشنی از فلسفه ندارند و فلسفه برای آنها امری اسرارآمیز، مبهم و رازآلوداست و گویی دل به دریا میزنند و تیر در تاریکی میاندازند و وارد فضایی مبهم میشوند که امیدوارند، تدریجاً قدری روشن شود.
📚 فلسفه اساس تفکر و اندیشه در هر حوزه و زمینهای است؛ از جمله در تفکر دینی و در علوم طبیعی و انسانی. فلسفه، خردورزی در باب نیک زیستن و نیکو زیستن است و به این اعتبار، فلسفه مبنای عقلانی تمدن انسانی است.
📚 اگر مهمترین وجه ممیز انسان خردورزی نباشد، دستکم یکی از مهمترین وجوه ممیز انسان است؛ حال اگر توجه کنیم که تفکر فلسفی، چیزی جز خردورزی منضبط نیست، مخالفت با فلسفه قابل توجیه نیست.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28387
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ برگزاری نشست سیر تحول اندیشههای اقتصادی
💢 سلسله نشستهای بررسی سیر تحول اندیشههای اقتصادی با همکاری معاونت آموزش مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه برگزار میشود.
🔹 با حضور دکتر سید مهدی زریباف، استاد اقتصاد و نویسنده کتاب «تحلیلی بر سیر شناخت و روش شناسی علم اقتصاد»
📆 زمان: پنج شنبه ها/ ساعت 15 الی 17
📱ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر 989030137354
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📝 سخنان آیتالله محمدمهدی شبزندهدار درباره تغییرات برنامهها و کتب درسی حوزه
📚 بعد از تصمیم شورای عالی حوزههای علمیه قم، مبنی بر تغییر اساسی برنامه درسی سطوح عالی آزاد و رشتههای تخصصی، یک تحولی در برنامه دراسی آنها ایجاد شد. در سطح ۲ و پایه هفتم، بحث «قطع» و «تعادل و تراجیح» رسائل حذف میشود و دیگر الزامی برای خواندن آنها نیست.
📚 کتاب الفائق از سوی لجنه علمی قوی به نگارش درآمده و در حقیقت مکمل اصول متعارف بوده است. لذا الفائق حرف و گام نهایی نیست، بلکه زمینهای برای طرح برخی مباحث است؛ مباحثی در فقه مورد نیاز هست و کثیراً مورد استدلال واقع میشود، لکن در اصول متعارف آنها مطرح نشدهاند ولی در الفائق مطرح شدند.
📚 مباحث کتاب «الفائق» در گامهای اولیه هست و مقصود آن است که به محافل علمی راه پیدا کند و مورد بررسی، گفتگو، تدریس و تدرس واقع شود و با امعان نظری که اساتید معظم میفرمایند، راه ترقی و تکامل را پیدا نماید.
📚 از مجموع ۱۰ سالی که طلاب به تحصیل سطوح اشتغال دارند تا به مرحله سطح خارج برسند؛ رهبری تأکید دارند که سطح ۲ و ۳ از چهار سال بیشتر نشود؛ طبعاً حجم مکاسب مناسب با چهار سال نیست و فراتر میرود؛ لذا از مکاسب شیخ اعظم مواردی غیرمهم حذف شده و برای مطالعه قرار داده شده است.
💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28786
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ دومین همایش ملی تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث
🔻 محورها؛
🔹 سبک زندگی
🔹 اخلاق و تعلیم و تربیت
🔹 روش شناسی
🔹 سلامت
📅 مهلت ارسال مقالات: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
💻 پست الکترونیکی دریافت مقاله: Tahghighat.qh@quran.ac.ir
🌐 تارنمای همایش: https://www.quran.ac.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 به یاد بنیانگذار همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش
📚 همکاری حوزه علمیه با آموزش و پرورش قدمت دیرینه دارد، اگر نیم نگاهی به پیشینه این طرح داشته باشیم فعالیت روحانیت در آموزش و پرورش را باید در سبد فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی عالمان بزرگی چون شهیدان بهشتی، باهنر و مفتح جست.
📚 شهیدان باهنر، بهشتی و مفتح با تدوین و تالیف کتب تعلیمات دینی و آموزش قرآن پا به عرصه تعلیم و تربیت نهادند تا آموزش و پرورش آن زمان جولانگاه تفکرات ضد دینی نشود، تدبیر، درایت، سخت کوشی و تحلیل درست از شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی آن زمان موجب شد تا این فرزانگان گران ارج پا به عرصه های جدی تری گذاشته و با در گیر کردن بزرگان حوزه علمیه دست به تاسیس مدارسی با گرایش تربیت دینی و مذهبی بزنند.
📚 براین اساس مدرسه دین و دانش که مدیریت آن را شهید بهشتی برعهده داشت، این بنای مبارک با قدمتی حدود هفت دهه، موجب تربیت دانش آموزانی شد که هرکدام به نوبه خود درعرصههای گوناگون علمی، فرهنگی و دینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش آفرینی کرده و هم اکنون نظام اسلامی از تراز مرجعیت دینی گرفته تا مدیران ارشد و اساتید مبرزحوزه ودانشگاه از وجود محصلان مدرسه دین و دانش بهره مند است.
📚 حضور شهید بهشتی و جمعی از فضلای خوشفکر آن زمان در محیط آموزش و پرورش قبل از انقلاب، نقطه عطف فعالیت حوزه و روحانیت در عرصه تعلیم و تربیت است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28761
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تعلیم_و_تربیت
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ مفهوم شناسی تربیت از دیدگاه حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی
🔹 وجود نگرشها و دیدگاهها نسبت به مفاهیم کلیدی تربیت، تعیین کننده نوع نگاه ما در مبانی است؛ به عنوان مثال اگر در تربیت، موضوع اصلی را انسان دانستیم باید در بحث مبانی نگرش و تعریف ما نسبت به انسان و ابعاد وجودی آن مشخص شود.
🔹 در اصول به دنبال قواعد کلی میباشیم که از درون این مبانی استخراج میشود؛ به عنوان مثال اگر اکرام در تربیت دینی، یک اصل است باید را بررسی کنیم که چه کسی گفته اکرام اصل است. بعد از اثبات آن به عنوان قاعده کلی تربیت، وارد مرحله سوم که روش است میشویم.
🔹 روش جزئی تر از قاعده است، وقتی میگوییم در تربیت یک اصلی به نام موالات وجود دارد؛ یعنی از اصول و قواعد اصلی تربیت این است که مخاطب خود را ولایت مدار تربیت کنیم. پاسخ به این سوال که روش تربیت ولایت مدارانه چیست؟ روش تربیت مبتنی بر اکرام چیست؟
🔹 عمده اختلافات میان مباحث تربیت دینی و غربی، در بیان روشها میباشد و در اصل بحثها در این حوزه بیشتر مبنایی است. بحث در مورد روشها بدون اینکه در مورد مبناها صحبت شود به جایی نخواهید رسید؛ زیرا روشها مبتنی بر اصول و مبانی میباشند و تا زمانی که در اصول و مبانی نتیجهای حاصل نشود، نمیتوان در مورد روشهایی که با هم تفاوتهای فاحش دارند صحبت نمود.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27307
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 فراخوان نخستین دوره «دوسالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی»
🗓مهلت ارسال آثار تا 15 شهریور 1401
🌐اطلاعات تکمیلی:
http://www.rihufest.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📝 جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه خطاب به دولت و مجلس اعلام حمایت خود را درباره طرح «مسکن زندگی» اعلام کردند.
🔹 در بخشی از بیانیه آمده: نتایج تحقیقات علمی نشان میدهد که معماری شهری بهعنوان عامل بیرونی تأثیرگذار بر سلامت انسانها، در صورت ارتفاع زیاد منشأ اثرات مخربی بر سلامت روانی انسانها خواهد بود. افراد در مواجهه با ساختمانهای مرتفع، بیشتر دست به بزهکاری میزنند و درگیر مشکلات رفتاری میشوند.
🔹 چنانکه هرچه ارتفاع ساختمانها بیشتر شود، تأثیرات روانی بیشتری بر ناظران وارد شده و این امر سبب تنش و اضطراب در جامعه میگردد؛ تاجاییکه آمار نشان میدهد که افزایش تصاعدی جرم و جنایت در ساختمانهای مرتفع به-مراتب بیشتر از ساختمانهای کمارتفاع است.
🔹 همچنین مناظر متراکم و مرتفع شهری، به دلایل متعددی ازجمله افزایش استرس، کاهش توجه و تمرکز در ادراک، اختلال در میزان کارایی و پرخاشگری، میتواند در بلندمدت منجر به بیماریهای مزمنی مانند فشارخون و بیماریهای قلبی گردد.
🔹 پرواضح است که موارد فوق با افزایش حجم مراجعه به دادگاهها، آمار زندانها، مراجعه به بیمارستانهای روانی و تعداد افراد تحت پوشش مراکز حمایتی، ارتباط مستقیم دارد. در نتیجه هزینههای مخفیِ قابل توجهی برای دولت محسوب میشود.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28819
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مسکن
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 کتاب «اصول فقه نظام» به زیور طبع آراسته شد
📚 کتاب اصول فقه نظام به قلم آیتالله اراکی توسط انتشارات اندیشه ناب ماندگار به زیور طبع آراسته شد.
📝 در بخشی از کتاب آمده: اصول فقه نظام، دانش جدیدی فراتر از اصول فقه متعارف نیست؛ بلکه بخشی از همان اصول فقه متعارف است و تعریف اصول فقه متعارف بر مسائل آن، همچون سایر مسائل اصول فقه متعارف، منطبق و صادق است.
🔹 تفاوتی که مسائل اصول فقه نظام با مسائل اصول فقه متعارف دارد , در نوع مسائلی است که در اصول فقه نظام مطرح است که تابعی از نوع مسأله فقهی است که در فقه نظام مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
🔹 تفاوت های اصلی میان مسائل فقه خرد _ یا فقه فردی _ با مسائل فقه کلان _ یا فقه نظام اجتماعی _ از جهت موضوع، محمول و روش استنباط است که شیوۀ کاربری اصول فقه در استنباط مسائل فقه نظام با شیوۀ کاربری آن در استنباط مسائل فقه فردی تا حدودی متفاوت می کند.
📚 علاقه مندان می توانند این اثر را با مراجعه به انتشارات نشر ناب ماندگار به آدرس: قم بلوار معلم میدان روح الله جنب مسجد سلماسی نشر ناب ماندگار و یا با شماره ذیل تماس حاصل و تهیه نمایند.
☎️ شماره تماس: 37749893_025
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#معرفی_کتاب
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com