eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
427 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 حکمرانی در قرآن و نهج البلاغه(244) 🔹موضوع:روش خکمرانی قرآن بر علوم(جلسه هفدهم) 🎙 ارائه‌دهنده: 👤 حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدصادق یوسفی مقدم 🎙 دبیرجلسه: 👤 دکتر سیدسجاد آل‌سیدغفور 📆 زمان: 19 فروردین 1403(27 رمضان 1445 ه.ق) ⏰ساعت: 12:45 تا 14 🌐 لینک فضای مجازی: http://dte.bz/hokmconf 🔗لینک گروه نشست‌های علمی حکمرانی قرآن 🌐 https://eitaa.com/joinchat/981336825Ccbd74027bf ✅ پخش زنده ایتا: https://eitaa.com/tablighnews _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍مردمی سازی اقتصاد یعنی شکستن انحصار بنگاه های بزرگ اقتصادی 🔻دکتر سید امیر سیاح، رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار کشور در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ (بخش نخست) 🔸 تولید، نوشداروی اقتصاد و حلّال اصلی‌ترین مشکلات اقتصاد ماست. دو مشکل اصلی‌ای که مردم ما را اذیّت می‌کند تورم و بیکاری است و هر دو مشکل ریشه‌ی اصلی‌اش کمبود تولید است و راه حلش هم رشد تولید است. 🔸 اینکه کشور ما الان چند سال است که دچار تورم سنگینی است یکی از دلایل اصلی و ریشه‌ای‌اش این است که تولیدمان زیاد نیست. در دهه‌ی از دست‌رفته‌ی ۹۰ رشد تولید منفی و باعث شد که مهار تورم دشوار و دشوارتر شود. 🔸 منظور از مردمی کردن اقتصاد این است که همه‌ی شهروندان جمهوری اسلامی بتوانند وارد کسب و کار و کاسبی درست بشوند. در نگاه دینی ما استخدام شدن چیز خیلی مطلوبی نیست. توصیه نشده که استخدام بشوید، برعکس توصیه شده که خودتان کاسبی شخصی داشته باشید. 🔸 وقتی می‌گوییم همه حتی بچه‌ای که پدرش هیچ سرمایه‌ای ندارد بتوانند کاسبی راه بیندازند، مستلزم این است که هم در ذهنیت‌ها و هم در قوانین و مقرراتمان و رویه‌های حاکم بر کشور تحول اساسی ایجاد کنیم. 🔸 منظور از مردمی‌سازی اقتصاد این نیست که بنگاه‌های کوچک، کوچک درست شوند و دولت به کوچک‌ها وام بدهد؛ این یک اشتباه خیلی خطرناک است. منظور از مردمی‌سازی اقتصاد این است که مردم بتوانند وارد کسب و کار بشوند، شرکت و بنگاه تأسیس کنند و بنگاه‌ها را رشد بدهند. 🌐 متن گفتگو: https://ihkn.ir/?p=37177 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰فراخوان مقاله همایش بین‌المللی «دانشگاه اسلامی» 🔹پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برای همایش بین‌المللی «دانشگاه اسلامی» که در سال ۱۴۰۳ در تهران برگزار خواهد شد، در چند موضوع فراخوان مقاله داد. 🔸پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام‌معظم رهبری در دانشگاه‌ها در راستای تحقق سند دانشگاه اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، با همکاری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی- پژوهشی، همایش بین‌المللی دانشگاه اسلامی را برگزار می‌کند. 🔺این همایش با محورهای اصلی: 🔖«ماهیت دانشگاه اسلامی»، 🔖«سند دانشگاه اسلامی»، 🔖«سیاست‌گذاری در دانشگاه اسلامی» 🔖و «الگوهای دانشگاه اسلامی در ایران و جهان» برگزار خواهد شد. 🔺روابط عمومی این همایش، با اعلان فراخوان ارسال مقاله، مهلت ارسال چکیده را ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ و مهلت ارسال مقاله را ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ اعلام و از پژوهشگران، اندیشمندان، اساتید دانشگاهی و علاقمندان دعوت کرد جهت اطلاع به آدرس 👈 http://iu.pfme.ac.ir مراجعه کنند. 🔻بر این اساس مقالات برتر در مجلات علمی-پژوهشی چاپ خواهد شد و از کتب، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری مرتبط حمایت به عمل خواهد آمد. ♦️آدرس دبیرخانه: تهران- خیابان انقلاب اسلامی- بین خیابان وصال و قدس- کوچه اسکو- پلاک۱۵- پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی. 🌐ایمیل: pfmarref@gmail.com _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍شرکت‌ها و بنگاه‌های شبه‌دولتی و نیمه خصوصی مانع مردمی سازی اقتصاد 🔻دکتر سید امیر سیاح، رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار کشور در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ (بخش پایانی) 🔹بازیگر اصلی مردمی‌سازی اقتصاد دولت است. اولین کار دولت این است که در سیاست‌گذاری کارآفرینی طوری محیط را مساعد بکند که کارآفرین‌های مستعد بالقوه بالفعل بشوند. تأسیس و رشد دادن بنگاه‌ها کار بخش خصوصی است کار دولت نیست. 🔹دومین کاری که دولت و حکومت باید بکند و مجلس هم نقش ایفا می‌کند این است که شرکت‌های و بنگاه‌های شبه‌دولتی و نیمه‌دولتی نیمه‌خصوصی را از میدان بکشد بیرون. طبق اصل ۴۴ دولت فقط وقتی باید وارد بشود که بخش خصوصی نخواهد و نتواند وارد بشود. 🔹کارآفرین خصوصی واقعی از دولت رانت نمی‌خواهد. چرا؟ چون مزیّت کارآفرین واقعی خلاقیتش است، نوآوری‌اش است. با نوآوری‌اش پول در می‌آورد. اگر دولت قرار باشد که پول بدهد، رانت بدهد به تولید به بهانه‌ی حمایت از تولید مزیّت کارآفرین واقعی از بین می‌رود. 🔹وام حمایت از تولید به روشی که تا حالا پرداخت می‌شده اشتباه است. این ریشه‌ی کارآفرینی در کشور را دارد می‌سوزاند. کارآفرین واقعی وام نمی‌خواهد. کارآفرین واقعی از دولت ثبات می‌خواهد، پیش‌بینی‌پذیری می‌خواهد. کارآفرین واقعی خودش هم تأمین مالی بلد است، هم بلد است تحریم را دور بزند. 🌐 متن گفتگو: https://ihkn.ir/?p=37180 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ در دانشگاه‌های ما چه نیروهایی تربیت می‌شود؟ 💢 کدام کشور تئوری براندازی خود را منتشر می‌کند و به دانشجویانش تعلیم می‌دهد؟! 💢 در دانشگاه‌های ما و انتشاراتی‌های ما و مطبوعات ما چه می‌گذرد؟! 💢 چه کتبی منتشر می‌شود و در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود؟! 💢 جولان جریان اندیشه سکولار نئولیبرال _ دکتر شهریار زرشناس _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍حوزه از نظام و حاکمیت اسلامی جدا نیست/ بهره مندی از حداکثر ظرفیت های حوزه در دستور کار ستادهای راهبری 🔻آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه های علمیه کشور در جمع دبیران ستادهای راهبری حوزه‌های علمیه مطرح کرد؛ 🔹حوزه علمیه امروز را حوزه‌ای کنشگر و فعال هدف گذاری کرده ایم، این نقش آفرینی به معنای فاصله گرفتن از بُن مایه های حوزوی نیست بلکه ضمن تقویت آن بُن مایه‌های روحی، اخلاقی و معنوی حوزه، در عصر انقلاب اسلامی لازم است آن بُن مایه‌ها در پهنه زندگی امروز نقش آفرینی گسترده ای داشته باشد. 🔹ستادهای راهبری برآمده از بدنه حوزه و نهادهای حوزوی هستند که با هدف هم افزایی برای بهره برداری از نقش و ظرفیت های موجود تشکیل شده اند. این ستادها به صورت کاملا خودجوش، آزاد و دغدغه مند و بدون هیچ تعریف ساختاری، اما با برنامه و هدف متعالی شکل گرفته اند 🔹امروز دشمنان اسلام، نظام و انقلاب روحانیت را زیر نظر دارند و حملات آنان نسبت به این قشر زحمت کش، کنشگر و اثرگذار بیش از پیش است، چرا که حوزه و روحانیت از نظام و حاکمیت اسلامی جدا نیست و هر جا که نیاز است که حوزه و روحانیت حضور داشته باشد، حضور خواهند داشت 🔹ستادهای راهبری حوزه باید به منظور حمایت و همراهی با نظام و انقلاب نهایت تلاش خود را در شناسایی، معرفی، انسجام و هم افزایی ظرفیت های دستگاههای حوزوی را در دستور کار خود قرار دهند و برای خروجی های کار خود، نقش مهمی برای نظام و عرصه بین الملل مدنظر داشته باشند. 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=37183 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰فراخوان ارسال آثار علمی با موضوع: 🔹نظام پولی تمدن اسلامی ❇️موضوعات مقالات: 🔸تاریخچه و ماهیت پول 🔹مبانی فقهی نظام پولی اسلام 🔸مبانی فلسفی نظام پولی تمدن اسلامی 🔹جایگاه پول در نظام اقتصادی اسلام 🔸حکمرانی پول در حکومت اسلامی 🔹پول حقیقی پول اعتباری 🖌زمان و نحوه ارسال آثار: 📝آثار علمی خود را در قالب مقاله یا بسته سیاستی تا تاریخ ۱۰ /۰۲ /۱۴۰۳ به دبیرخانه همایش به نشانی @ghadirololama در پیام رسان ایتا ارسال نمایید. 🎁به آثار برگزیده جوایزی تقدیم میگردد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍رشد سیاسی حوزه علمیه از زمان شیخ عبدالکریم حائری تا کنون 🔻حجت الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح کرد؛ ▫️اگر قرار باشد که از بحث توسعه دانش سیاست اسلامی که عمدتاً در فقه سیاسی، فلسفه سیاسی، کلام سیاسی، عرفان سیاسی، روش شناسی سیاسی و… جای می گیرد سخن بگوییم در دوره حاج شیخ عبدالکریم حائری(ره) این بحث ها چندان زیاد نبود زیرا حاکم موجود اصلاً این نوع حوزه را بر نمی تابید ▫️تجربه نامناسب از مشروطه تا آن زمان که اولین انقلاب فراگیر در ایران بود و به استبداد و حاکمیت رضاخانی منجر شد و عملاً در دوره مراجع ثلاث عرصه سیاسی در حوزه رنگ و بوی خاصی نگرفت. در زمان آیت الله بروجردی(ره) عملاً فضای نرم افزاری و روشن فکری و عالمان دگر اندیش حاکم شد و مرحوم آیت الله بروجردی در ابتدا ترجیح دادند که فضای عمومی حوزه را حفظ کنند. ▫️در این دوره مجله مکتب اسلام و سالنامه مکتب تشیع منتشر شد که بسیاری از امور ناظر به اجتماع و تربیت و سیاست بود. در این دوران بود که بُعد اجتماعی تا حد زیادی در حوزه رشد می کند. ▫️حوادث محرم ۴۲، عاشورا و فیضیه و مباحث پیرامون کاپیتولاسیون باعث تبعید امام(ره) شد و ایشان نیز عملا این مباحث را در دوران تبعید نگاشته و تدریس کردند. بعدها ترجمه تقریرات ایشان به ایران می آید و تاثیرات جدی خود را نیز ایجاد کرد. 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=37186 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ رویداد ملی ایده پردازی حیات نسل 🔸با رویکرد گره گشایی بحران جمعیت و فرزندآوری 📌در عرصه های: علمی پژوهشی و فناوری اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی سیاست‌گذاری و حکمرانی گفتمان‌سازی و رسانه ورزش و سلامت تعلیم و تربیت فرهنگ و هنر 📆مهلت ارسال طرح و ایده: ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ◀️ داوری طرح ها: ۱ تا ۱۰ خردادماه ۱۴۰۳ ◀️اختتامیه: نیمه دوم خردادماه ۱۴۰۳ 🔅علاقه‌مندان می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود را از طریق کانال @hayatenasl در پیام رسان های ایتا و تلگرام ارسال نمایند. شماره تماس: ۰۹۰۱۹۳۷۱۴۳۵ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍سرفصل های یک استراتژی جامع برای جهش تولید با مشارکت مردم 🔻محمدرضا یزدی‌زاده کارشناس اقتصادی در گفتگویی مطرح کرد؛ 💬 طراحی استراتژی جامع و نقش‌آفرینی مؤثر با در نظر گرفتن جزئیات و ظرافت‌های موجود، برای حفظ ثبات اقتصادی در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم ضروری است. استفاده از تجارب سایر کشورها مانند روسیه، در کنار اتکا به ظرفیت‌های داخلی، می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد 💬 در حال حاضر، سرمایه گذاری در بازارهای جایگزین پول ملی، مانند بازار ارز و طلا، سودآوری بیشتری نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی دارد و تقاضا برای این بازارها به بی‌ثباتی آنها دامن زده. برای حل مشکل لازم است اقداماتی در جهت مدیریت صحیح بازار جایگزینی پول ملی، کاهش مزیت‌های سرمایه‌گذاری در این بازارها و کنترل تقاضاهای غیرواقعی برای ارز و طلا انجام شود. 💬 موضوع دیگر تقاضای سوداگرانه برای کالاهای ضروری است. کالاهایی مانند ملک و خودرو به ابزاری برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده و فشار زیادی بر جامعه وارد می‌کنند. دولت باید از طریق سیاست‌های مالی، تقاضای سوداگرانه برای کالاهای ضروری را به شدت محدود کند 💬 برای حل مشکل بی‌ثباتی اقتصادی و هدایت سرمایه‌ها به سمت بخش‌های مولد، تغییر رفتار مردم در نحوه سرمایه‌گذاری ضروری است که یکی از ابزارهای مهم، اعمال مالیات بر عایدی سرمایه است. 🌐 متن گفتگو: https://ihkn.ir/?p=37189 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🌀 سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین" 🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر 🔸 جلسه چهل و پنجم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسین رضایـی (دبیر میز عفاف دفتر تبلیغات اسلامی) 🔻موضوع: راهکارهای فناورانه حل چالش‌های اخلاقی والدگری عصر دیجیتال در زیست مجازی دختران با تأکید بر نقش پدری 📆 زمان: سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ (روز ۲۹ ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۱۶ 🔗 لینک شرکت در جلسات: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade 🌐 کانال اطلاعات نشست‌ها: https://eitaa.com/khanevadeh_1403 👈 سامانه ثبت‌نام جهت دریافت گواهی (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍موضوع حجاب چه زمانی امنیتی می‌شود؟ 🔻دکترمحمدصادق كوشكی در مصاحبه‌ای گفت: 🔸 جامعه ایران قبل و بعد از اسلام تا دوران پهلوی در خصوص مسائل جنسی هنجار عفیفانه داشته و حتی اقلیت‌های مذهبی این مسائل را در بستری از عفاف پیچیده بودند كه معضلی محسوب نمی‌شد. در دوران پهلوی بی‌حجابی نمادی از ترقی و غربی شدن قلمداد شد و حكومت پهلوی ارزش‌گذاری زنان شایسته را به زنانی با پوشش غربی اختصاص می‌داد. 🔸پس از پیروزی انقلاب بحث پوشش هم تغییر كرد. تا دو دهه قبل با اختلال برای كشف حجاب روبه‌رو نبودیم؛ اما دشمن برای عبور از مرزهای فرهنگی پوشش و رفتار تلاش كرد. 🔸این مسئله پیش‌تر به موج سیاسی امنیتیِ مشهود تبدیل نشده بود؛ ولی با قدرت‌گرفتن فضای مجازی و شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان كه بسامد گسترده دارند، با این پدیده روبه‌رو شدیم؛ چراكه دشمنان امنیتِ ایران به این نتیجه رسیدند كه بی‌حجابی را می‌توان به ابزار جدیِ تنش‌زا تبدیل كرد. 🔸رسانه‌های بیگانه با تمركز بر موضوع حجاب قصد دارند جامعه را به سویی دیگر بكشانند. اما جامعه مشكلات دیگر داشته و كشف حجاب به‌صورت واقعی به‌صورت دغدغه اصلی مردم نبوده است؛ چراكه این مسئله تا امروز حل شده بود. 🔸اخیراً این موضوع به پدیده‌ای برای براندازی تبدیل شده و آسیب‌هایی را به جامعه وارد ساخته. از آن روز تا امروز سرخط رسانه‌های بیگانه دامن‌زدن به این مسئله بوده؛ ولی حجاب هیچ‌گاه مسئله جامعه نبوده. زن ایرانی به‌صورت طبیعی حجاب را برگزیده بود. این پوشش میراث‌فرهنگی جامعه ما بود؛ ولی نمودهای آن متنوع و گوناگون می‌باشد. 🔸دشمن حجاب را ابزار تنش سیاسی می‌داند. شاید ۵ درصد زنان ما درگیر این مسئله باشند؛ چون دیگران دغدغه‌هایی دیگر دارند؛ ولی خانواده اولین قربانی بی‌حجابی خواهد بود و این جاست كه پدیده حجاب شكلی امنیتی به خود می‌گیرد؛ چون شاهد فروپاشی اجتماعی خواهیم بود. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔸 فراخوان مقالات همایش ملی منطق فهم دین(مدل ها و نظریه) (https://iict.ac.ir/h-manteghdin)🔰 محورهای همایش: 🔳 محورهای کلی و کلان: نظریه ابتناء و مدل اجرایی آن مدل الگوریتمی (الگوریتم اجتهاد) 🔳 محورهای خرد و جزئی: ➖ تبیین نظریه / مدل ➖ فلسفه و مبانی نظریه / مدل ➖ خاستگاه نظریه / مدل (تبارشناسی و ریشه‌کاوی نظریه) ➖ آسیب‌شناسی نظریه / مدل ➖ مصدر و مستندات نظریه / مدل ➖ کلیات و ساختار نظریه / مدل ➖ قواعد اساسی نظریه / مدل ➖ فرایند فهم بر پایه نظریه / مدل ➖ قلمرو کاربرد نظریه / مدل (عقائد، احکام، اخلاق، علم دینی و...) ➖ کارکردها و دست‌آوردهای نظریه / مدل ➖ بررسی تطبیقی نظریه مورد بحث با دیگر نظریه / مدل در باب فهم دین ➖ مدل‌های کاربردی نظریه / مدل 📅 مهلت ارسال اصل مقالات: پایان تیرماه ۱۴۰۳ 🗓 برگزاری همایش: زمستان سال ۱۴۰۳ 📥 ارسال مقالات به ایمیل: mfd@iict.ac.ir 📲 کسب اطلاعات بیشتر: تماس با شماره ۰۹۳۰۸۶۹۹۳۷۵ (ساعت ۱۵ تا ۱۸) یا ارتباط از طریق پیامرسان ایتا _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍بيانيه تحليلی شعار سال مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علميه/ تحقق شعار سال نيازمند فهم مشترک عميق و صحيح، عزم ملی 🔻 مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علميه منتشر کرد: 📚 رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنهای شعار سال ۱۴۰۳ نامگذاری «جهش توليد با مشارکت مردم» هجری شمسی را نمودند. درباره اهميت این نامگذاری و چيستی، چرایی و چگونگی تحقق آن لازم است مطالبی به اطلاع مردم عزیز ایران، دولت محترم، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای تصميم گير برسد : 📚 یکی از موانع بسيار مهم تحقق شعار سال، با رویکرد مشارکت مردم، ساختارها و ریلهای اقتصادی سرمایهسالاری حاکم بر اقتصاد ایران است .این ساختارها و ریلهای عاریتی تفکر نظام سرمایهسالاری غرب، خود بزرگترین آفت و مانع تحقق شعار سال هستند 📚 عملکرد ذاتی ساختارهای اقتصادی موجود، همانند ساختار بانک و بورس، ضد مشارکت مردمی به معنای پيشگفته است .به همين جهت، به رغم تلاشهای فراوان دولت، مجلس و دیگر نهادهای حاکميتی و نيز عموم مردم، برای تحقق مشارکت مردمی در عرصه اقتصادی براساس الگوی اقتصاد مقاومتی، در سالهای گذشته توفيق چندانی حاصل نشده است . 📚 به تصریح رهبر «مهار تورم و رشد توليد» دولت محترم برای تحقق شعار سال گذشته معظم انقلاب، امتياز مطلوبی دریافت نکرد .علت اصلی به دست نيامدن موفقيت مورد انتظار، آن است که دولت در عرصه اقتصادی، مشارکت مردم را به معنای صحيح آن درک و اجرا نکرد 🌐 متن کامل بیانیه: https://ihkn.ir/?p=37192 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍شکاف طبقاتی در آموزش متاثر از نگاه سرمایه داری 🔻در نشستی با موضوع مسائل کلان نظام آموزشی کشور و نسبت آن با آموزش دینی مطرح شد: (بخش نخست) 🔹در کشور ما بهم خوردن عدالت در حوزۀ اقتصاد به به‌هم خوردن عدالت در حوزۀ آموزش منجر شده است. متموّلین نسبت به کسانی که بهرۀ اقتصادی کمتری دارند، از آموزش بهتری برخوردارند. همین امر موجب می‌شود در آموزش عالی نیز از بهرۀ بیشتری برخوردار باشند و اتفاقا همین افراد عمدتا مسئولین جمهوری اسلامی می‌شوند. 🔹 در ریشه یابی این مسأله به دو نکته می‌توان توجه داد: 1️⃣ بدنۀ کارشناسی کشور متمایل به سرمایه داری است. از این رو راه‌حل‌های مختلفی که ارائه می‌کند نیز در راستای تحقق اهداف همین نظام است 2️⃣ مدیریت نظام آموزشی کشور با مشکلاتی مواجه شده بود؛ مثلا کسری بودجه نسبت به حقوق معلمان و ... یکی از راه حل‌های ارائه شده از سوی کارشناسان، برون‌سپاری آموزش بود که باعث فعالیت مدارس غیر انتفاعی شد؛ لکن به حدی رشد کردند که رقیب مدارس سمپاد شدند. 🔹 ممکن است متموّلین با توجه به بهره‌ای که دارند امکانات بیشتری را در اختیار بگیرند؛ لکن سخن در این است که دولت نباید به گونه‌ای بسترسازی کند که بین ثروتمندان و مستمندان در مسألۀ آموزش نیز فاصله بیشتر شود 🔹 برای حل این مشکل چه باید کرد؟ ابتدائی‌ترین و حداقلی‌ترین کار این است که تا سالیانی از افزایش مدارس غیر انتفاعی جلوگیری و دولت سطح آموزش عمومی خود را بالا آورد. 🌐 متن کامل گزارش: https://ihkn.ir/?p=37196 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📣چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌شود. 📚شرایط آثار: 🔸آثار منتشر شده بانوان اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح در عرصه علوم انسانی_ اسلامی 🔸 مقالات علمی پژوهشی منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی_اسلامی 🔸رساله های (دفاع شده) سطح 4 و دکتری بانوان در عرصه انسانی- اسلامی. 🗞موضوعات آثار: تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، منطق، فلسفه و کلام و ... 🔆محور ویژه: آثار منتشر شده (بانوان و آقایان) با موضوع زن و خانواده 📙آثاری که در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تألیف و منتشر شده‌اند، پذیرفته می‌شوند. 📆مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش: پایان خرداد۱۴۰۳ 📪روش ارسال آثار: 1. تکمیل فرم ثبت نام از طریق سایت یا مراجعه حضوری. 2. ارسال یک نسخه از اثر به دبیرخانه.( ارائه نسخه زبان اصلی اثر یا فایل PDF، برای کتاب های ترجمه شده الزامی است.) 💎مراکز همکار: مرکز مدیریت حوزه های علمیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران جامعه المصطفی العالمیه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دانشگاه قم دانشگاه فرهنگیان پژوهشکده زن و خانواده جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) دانشگاه تفرش دانشگاه اصفهان دانشگاه کردستان دانشکده هدی ☎️ ارتباط با دبیرخانه: تلفن۳۲۱۱۲۱۸۶_۰۲۵ یا ۳۲۱۱۲۱۸۹_۰۲۵ آیدی ایتا @Ketabsal003 سایت www.ketabebanovan.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید
📣 ثبت و نمایه شدن دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اسلامی زنان و خانواده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) 💠 به همت پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها؛ 📚 دوفصلنامه علمی پژوهشی «مطالعات اسلامی زنان و خانواده» به عنوان اولیـن نشــریه از حـوزه علمـیه خواهـران جامعـه الزهـرا سلام‌الله‌علیها، در پایگاه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) نمایه شد. 🌐 علاقه‌مندان می‌توانند مقاله‌های خود را با ثبت نام در سامانه نشریه به نشانی http://pubs.jz.ac.ir بارگذاری نمایند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔔/ پذیرش سراسری حوزه‌های علمیه سراسر کشور: paziresh.ismc.ir حوزه‌های خراسان: sanjesh.hozehkh.com حوزه‌های خواهران: paziresh.whc.ir جامعةالزهرا(س): paziresh.jz.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ نگاهی به مهندسی نظام تبویب فقه معاصر 🔻 حجت‌الاسلام هادی عجمی، مدرس سطوح عالی و عضو گروه فقه تریبتی موسسه اشراق و عرفان: 🔹 فقه معاصر، حرکتی نو در راه انجام وظیفه‌ای از گذشته بر دوش حوزه‌های علمیه است. فقه معاصر همان فقیه معاصر است که می‌خواهد وظیفه خود را در پاسخگویی به مسائل جامعه خود انجام دهد. همانگونه که شیخ مفید، باید پاسخگوی مسائل خویش می‌بود و همانگونه که شیخ انصاری قدم‌هایی جلوتر از پاسخگویی به مسائل زمان خویش برداشت. 🔹 اما ازآنجاکه دوران معاصر مسائل پیچیده‌تر و جزئی‌تر شده است، فقه دوران معاصر نیز باید برپایه قدرت عقول زمان خویش پیچیده‌تر و از سویی جزئی‌تر شود؛ در طرح‌ریزی نظام فقهی و در چیدمان هندسی خویش و چه در پاسخگویی به مسائل. چه در جاده آنها که فقه را پاسخگوی مسائل می‌دانند و چه در ریل آنهایی که قائلند باید فقه، نظامات را شکل دهد. در ادامه، خوانش چند نکته برای نزدیک شدن مخاطب با راقم این ستور لازم است. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36616 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍در حوزه علوم اقتصادی با جنگ اندیشه مواجه هستیم. 🎙 حجت الاسلام جواد عبادی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍کنکور و عدم حل مسئله از نتایج یک پارچه نبودن نظام آموزشی 🔻در نشستی با موضوع مسائل کلان نظام آموزشی کشور و نسبت آن با آموزش دینی مطرح شد: (بخش دوم) 🔸 نظام آموزش کشور عبارتست از: وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، معاونت آموزش وزارت بهداشت، حوزه‌های علمیه. این‌ها مجموعه‌های مختلفی هستند که نظام آموزشی کشور را تشکیل می‌دهند؛ ولکن سطوح مختلفی دارند و همین امر عامل یک نایکپارچگی در نظام آموزشی است. 🔸این چند پارچگی اقتضائاتی دارد؛ بین آموزش عالیِ دانشگاهی و آموزش عمومی رقابت ایجاد شده است، توانمندی‌های آموزش عالی دانشگاهی، آموزش عمومی را زمین‌گیر کرده است؛ به این معنا که ورود به آن با فیلترهای سخت و شدید است. 🔸کنکور یعنی آموزش عالی خروجی آموزش عمومی را قبول ندارد. خودِ کنکور مجموعه‌ای از مسائل را دامن زده است. یکی این که تمام برنامه‌های آموزشی و پرورشی کشور را زیر سوال برده است. محور تحصیل را تست‌زنی قرار داده است نه یادگیری 🔸 امروزه نظام آموزشی کشور رقبایی پیدا کرده است و فضای مجازی یک رقیب جدی برای نظام آموزشی کشور است که تحت حکمرانی نظام اسلامی هم نیست. ظرفیت‌های مختلفی را برای ارائۀ خدمات در عرصه‌های مختلف ایجاد کرده است؛ ولکن تهدیدهایی را هم به دنبال آورده است. 🌐 متن کامل گزارش: https://ihkn.ir/?p=37202 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com