❇️ حدیث سلطنت فقط اصل تصرف سلطه را ثابت میکند نه کیفیت تصرفات
🔹 استاد محمدعلی خادمی کوشا در درس خارج «فقه بازیهای رایانهای»، گفت:
🔻 دیدگاههای ناظر بر معانی قاعده سلطنت؛
📚 در دیدگاه سوم که دیدگاه مختار آیتالله خویی(ره) است، صرفاً از یک سری امور سلبی تعبیر به سلطنت شده و این غیر از ظاهر عبارت قاعده سلطنت است.
📚 ضمن اینکه این دیدگاه اساساً افادهی هیچ فایدهای نمیکند. در واقع هیچ کارکردی ندارد و صرفاً یک إخبار سلبی است. این در حالی است که فقها از قاعده سلطنت برای اثبات انواع تصرفات بارها و بارها استفاده کردهاند.
📚 دیدگاه چهارم(دیدگاه مختار): حدیث «الناس مسلّطون علی أموالهم» ناظر به سلطهی مالک بر مِلک خود است از جهت اینکه ملک اوست. یعنی صرفاً از این حیث که هر مالکی نسبت به مِلک خودش حقی دارد. این حدیث ناظر به حقوق مالک است نه ناظر به حقوق شارع.
📚 مالک از حیث مالک بودنش منعی از تصرفات ندارد. حقوق شارع که ناظر به حکم ذات موضوع است، با حقوق مالک که ناظر به مالک بودن مالک است، دو حیثیت جدا از هم و متباین است و هیچ تنافی با هم ندارد.
📚 حدیث سلطنت فقط میتواند نسبت به اصل تصرف، سلطه را ثابت کند نه نسبت به کیفیت تصرفات. تعیین جواز یا عدم جواز انواع کیفیتهای مختلف تصرف، جزو حقوق شارع است نه مالک. این دیدگاه در واقع به همان دیدگاه دوم، یعنی قول شیخ انصاری میانجامد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ ثبتنام آزمون ورودی متمرکز مراکز و مدارس فقهی
🔹 آزمون ورودی متمرکز مراکز و مدارس فقهی جهت تحصیل در مقطع سطح 2(پایه 7) برای سال تحصیلی 1400-1399 از سوی مرکز مدیریت حوزههای علمیه برگزار میشود.
📆 زمان ثبتنام: 15 بهمن تا 8 اسفند سال 98
📝 زمان آزمون: 16 اسفند 98
💢 علاقهمندان میتوانند جهت ثبتنام و اطلاع از شرایط به سایت معاونت آموزش حوزههای علمیه قسمت ثبتنامها مراجعه نمایند.
💻 آدرس سایت: www.howzeh-qom.ir
🔰 نکته: مدارس آزمون کتبی برگزار نمیکنند، لذا طلاب پایه هفتم علاقهمند به حضور در مراکز و مدارس فقهی، بایستی از طریق آزمون متمرکز اجرایی توسط مرکز مدیریت اقدام نمایند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 مبادی و اصول ساختاربندی فقهالحکومه/ اشکالات نظرات پیشنهادی فقها پیرامون تبویب فقه
✅ آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج «فقه القضاء» مطرح کرد؛
🔻 مبادی و اصول ساختاربندی فقهالحکومه؛
🔹 لحاظ مؤلفههای رکنی پنجگانه فقهالسیاسه بهمثابه یک دانش مستقل.
🔹 لحاظ اقتضائات فقه که از مباحث فقهالسیاسه مطالبه یا دنبال میکند.
🔹 لحاظ مباحثی که در کتب روایی و فقهی پیرامون سیاست، حکومت و مسایل آن مطرح شده است.
🔹 لحاظ اقتضائات اداره حکومت و مقام اجرای احکام الهی در عرصه سیاست و حکومت.
🔹 نیازهای واقعی انسان و جامعه و نیز شرایط زمان و مکان. همچنین دستاوردهای تجربی عقلا و ملل و علوم گوناگون در امر حکمرانی.
🔻 اشکالات اکثر نظرات پیشنهادی فقها پیرامون تبویب فقه؛
🔹 فردگرا و شخصمحور بودن، غیراجتماعی و غیرحکومی بودن.
🔹 کلي و غیرکاربردی بودن.
🔹 عدم انسجام و عدم التزام کامل به معیار.
🔹 عدم جامعیت و عدم شمول بر ابواب و مباحث مستحدثه.
🔹 غیر روزآمد بودن و عدم تطور ساختاری.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15175
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📣 اطلاعرسانی دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی؛
📌 عنوان درس: نظام سیاسی در اسلام
👤 استاد: حجتالاسلام والمسلمین ذبیحالله نعیمیان
📆 زمان برگزاری: سهشنبهها ساعت ۸:۱۵ الی ۹:۳۰ صبح
🕌 مکان برگزاری: قم، دفتر دبیرخانه مفتاح
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 دبیرخانه مفتاح برگزار میکند؛
💢 سلسله درسگفتارهای نظام حقوق در اسلام
✍️ موضوع: بررسی فقهی حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران
👤 استاد: حجتالاسلام والمسلمین محسن ملکافضلی
🕓 زمان برگزاری: پنجشنبهها، ساعت ۹:۳۰
💫 مکان برگزاری: قم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه اول، مدرس ۱۲۴
🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 مصرفگرایی؛ مفهوم بنیادی در تمدن غربی/ میزان نفوذ فرهنگی است که میتواند برای تمدن اعتبار ایجاد کند
🔻 فریبا علاسوند در نشست «الگوهای سبک زندگی در گام دوم انقلاب» گفت:
📚 مفاهیمی مانند مدرنیته، سبک زندگی و پیشرفت را نباید با سادهسازی به تلقی دیگری مبدل سازیم و تصور کنیم که آن را اسلامیسازی کردهایم؛ حوزه و جریانات انقلابی باید روزی به این سادهسازیها خاتمه دهند.
📚 مدرنیته تنها امر جدید نیست، بلکه اصول، آرمان، ارزش و خانواده و سبک زندگی و ... دارد. بنابراین در مواجهه با آن نباید جامع نگری را از دست بدهیم.
📚 مصرفگرایی یکی از مفاهیم بنیادین تمدن غرب و مدرنیته است، البته مصرفکننده صرفاً مصرف نمیکند، بلکه میخواهد نشان دهد که از قشر ممتاز و متفاوتی است.
📚 برای سبک زندگی ابتدا باید اصولی را ترتیب دهیم و به آن پایبند باشیم؛ زیرا سبک زندگی غربی هم اصولی دارد؛ در مانیفست آنان اصول انسانگرایی مطرح و بر اساس آن ساختارسازی کردند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15178
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ طرح رتبه بندی مدارس علمیه و مراکز تخصصی
💯 مرحله دوم و سوم طرح رتبه بندی مدارس علمیه و مراکز تخصصی سراسر کشور برای سال تحصیلی 99-98 اجرا میشود.
📚 در این طرح، طلاب و اساتید مدارس میتوانند ارزیابی خود را ثبت کنند.
📆 مهلت تکمیل فرم نیز تا 15 اسفند با مراجعه به سامانه پیشخوان(نجاح) میباشد.
🔰 مدارس سطح یک بلند مدت، مدارس سطح دو و سه بلند مدت، مدارس سفیران هدایت و مراکز تخصصی واحد تحت پوشش طرح هستند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ صیانت از طلاب جوان به معنای انقلابی ماندن فکرشان است 💯 آیتالله علی اکبر سیفی مازندرانی در گفتوگ
16.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 گفتوگوی اختصاصی مفتاح با آیتالله علی اکبر سیفی مازندرانی/۲؛
📌پیرامون بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#کلیپ
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ کتمان «ما أنزل الله» در موضوعات اصلی دین توسط استادان حرام است
📌 حجتالاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی در درسگفتار «فقه معلمی» تصریح کرد؛
🔹 حرمت کتمان: آیات و روایات بیان میدارد کتمان حق حرام است. متعلق کتمان دو نوع است؛ 1) مجموعه دین 2) بخشی از آموزههای دین.
🔹 دال مرکزی متعلق کتمان، آموزههایی است که دین از مجرای وحی رسیده است. بنابراین مطلق «ما انزل الله» چه در عرصه معارف اعتقادی، چه در معارف اخلاقی و چه در عرصه معارف فقهی و احکامی باشد را شامل میشود.
🔹 مراد از کتمان، کتمان وجوب است و منصرف از مستحبات و فروع دین و عقاید غیر اصلی میباشد.
🔹 اگر معلمی آموزههای وحیانی را بداند و بخشی یا مجموع آموزههای آن را اعلام نکند، کتمان محسوب میشود و حرام است. بنابراین معلمینی که ماانزل الله را میدانند و عالمانه آن را اعلام نکنند، کتمان رخ داده و از جهت اینکه کتمان نمودهاند، عمل آنها حرام است.
🔹 معلم و استاد دانشگاه و حوزه هرکجا کتمان «ما أنزل الله» در موضوعات اصلی دین کند، در صورتی که میداند و عامدانه نمیگوید، فعل حرامی است.
🔹 میثاق گرفتن بر تعلیم: روایاتی داریم که خداوند از عالمان میثاق گرفته که باید تعلیم بدهند. مدلولش این است که معلم بر وی راجح است که تعلیم کند، اما تعلیم یا مقدمه هدایت است و مقدمه واجب نیز واجب است و یا اینکه مصداق هدایت است که واجب است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 پذیرش مدرسه عالی فقه و اصول
💯 مدرسه عالی فقه و اصول تحت اشراف مدیریت حوزه علمیه قم از میان طلاب دانشپژوه میپذیرد.
🔻 شرایط عمومی؛
🔹 فعال بودن پرونده تحصیلی در حوزه علمیه قم
🔹 اتمام سطح یک حوزه
🔹 قبولی در آزمون کتبی
🔹 برخورداری از استعداد، علاقه و انگیزه
🔹 التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
🔻 شرایط اختصاصی؛
1️⃣ کسب حداکثر نصاب پذیرش(معدل، سابقه پژوهش، سابقه تحصیل)
2️⃣ حداکثر سن 25 سال
3️⃣ موفقیت در مصاحبه علمی، گزینشی و شخصیتی
4️⃣ رعایت مقررات آموزشی و عمومی مدرسه
📆 زمان ثبتنام : 15 بهمن الی 8 اسفند 98
📝 زمان برگزاری آزمون: 16 اسفندماه 98
💻 ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر: مراجعه به پنل شخصی در آدرس اینترنتی http://www.howzeh-qom.ir
☎️ تماس: 02532943196
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 احکام فقهی حیات نباتی و مرگ مغزی/ مسأله حیات نباتی بسیار محل ابتلاء بوده و در همه ابواب فقه دارای ثمره است
🔻 آیتالله محمد قائنی در درس خارج «فقه پزشکی» مطرح کرد؛
🔹 یکی از مسائل مهم پزشکی، بحث حیات نباتی است که اهمیت آن از بحث مرگ مغزی کمتر نیست.
🔹 در مرگ مغزی ادراک و شعور از بین رفته، تنفس و ضربان قلب به خودی خود ادامه پیدا نمیکند، اما در حیات نباتی اگرچه ادراک و شعور نیست، اما تنفس و ضربان قلب برقرار است.
♨️ سوالات فقهی حیات نباتی
1️⃣ آیا حفظ حیات نباتی لازم است؟ برای ادامه این حیات لازم است از دستگاههای مختلف بهره ببریم؟
2️⃣ جایز است کسی خودش را دچار حیات نباتی کند یا اینکه جایز نیست و مثل خودکشی است؟
3️⃣ ازاله و از بین بردن این حیات جایز است؟ برخی بزرگان در همین مساله یا مساله مرگ مغزی دارند که حفظ حیات لازم نیست اما ازاله این حیات جایز نیست.
4️⃣ اخذ اعضای چنین بیماری چه حکمی دارد؟ یعنی میتوان برای دفع ضرورات یا حفظ حیات دیگران از اعضای این بیمار استفاده کرد؟
5️⃣ بر فرض که ازاله حیات نباتی جایز نباشد، آیا ازاله حیات، قتل است و کسی که مرتکب شده به قصاص نفس محکوم میشود؟
6️⃣ آیا ایراد جنایتی که به حیات نباتی مجنی علیه منجر شود به معنای قتل است و قصاص جایز است؟
🔹 مساله حیات نباتی بسیار محل ابتلاء است و در همه ابواب فقه دارای ثمره است. مثلا تقلید از کسی که در مرحله حیات نباتی است جایز است؟
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15184
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com