✅ پذیرش مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عج)
📝 مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عج) جهت تکمیل ظرفیت از میان طلاب واجد شرایط به تعداد محدود برای تحصیل در این مرکز پذیرش مینماید.
🔻 رشتهها؛
1️⃣ فقه سیاست
2️⃣ فقه اقتصاد
💻 ثبتنام: 27 اردیبهشت تا 15 خرداد 99 به صورت غیر حضوری
🎙 مصاحبه: 17 تا 25 خرداد ماه سال جاری
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#پذیرش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ دلایل مشروعیت قرارداد اختیار معامله/ این نوع قرارداد وارداتی است
🔻 آیتالله علی عندلیبی همدانی در درس خارج «بورس»، مطرح کرد؛
🔰 قرارداد اختيار معامله
🔹 در این موضوع کتب متعددی نوشته شده است و همچنین مصوبات متعددی هیئت مدیره سازمان بورس دارد.
🔹 این نوع از قرارداد نیز مثل قراردادآتی وارداتی است و از ابداعات داخلی و بومی نمیباشد و یا از آمریکا اخذ شده است یا از کشورهای اروپایی.
🔹 در تقسیم بندیهای مربوط به این قرارداد گفتهاند که ما دو نوع قرارداد اختیار داریم: آمریکایی یا اروپایی.
🔻 مشروعيت قرارداد اختيار معامله
1️⃣ دليل اول: عمومات و اطلاقات باب معاملات
2️⃣ دلیل دوم: قاعده تفويض
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16470
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 سلسله نشستهای فقه تخصصی
📚 نشست «مبانی قاعده الزامیات مرتبهای در مراتب مختلف حکومت اسلامی» از سلسله نشستهای فقه تخصصی با ارائه حجتالاسلام والمسلمین مجتبی صانعی کرمانی، از سوی موسسه فتوح اندیشه به صورت آنلاین برگزار میشود.
📆 زمان برگزاری: دوشنبه ۲۹ اردیبهشت، ساعت ۱۸
💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید.
🌐 https://bit.ly/2xVwwOH
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ویژگیها و گرایشات مشترک انسانها
🔻 حجتالاسلام والمسلمین علینقی فقیهی در درسگفتار «فقه تربیت جنسی» اظهار داشت؛
📝 ویژگی گرایش به خوبی و فضیلت و تنفر انسان از رفتارهای زشت و بدی به عنوان یکی از ویژگیهای انسان است.
📝 در گرایش به خوبی و نفرت از بدی، تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد و در تمامی انسانها این گرایش وجود دارد.
📝 یکی دیگر از ویژگیهای فطری انسان، زیباگرایی و میل به زیبایی، گرایش به راحتی و فرار از سختی و رنج میباشد.
📝 حب ذات و نوع دوستی نیز از دیگر ویژگیهای افراد است، افرادی که به صورت طبیعی فطرتشان شکوفا میشود، هم خودشان را دوست دارند و هم دیگران را و میخواهند تا با دیگران اُنس داشته باشند که مدنی بالطبع بودن انسان نیز به معنای نوع دوستی و گرایش ذاتی افراد به اجتماع میباشد.
📝 انسانها، چه زن و چه مرد، به صورت طبیعی و فطری گرایش نسبت به جنس متفاوت دارند. البته گرایش شهوی که انسان به هر صورتی میخواهد خودش را ارضا کند، فطری نمیباشد که از جمله آن، میتوان به گرایش به همجنس اشاره کرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 ولایت شرط جریان عدالت در جامعه است
💠 حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در گفتوگویی، بیان داشت؛
🔹 در مقیاس بررسی اجتماعیِ رابطه میان عدالت و ولایت، باید گفت که اساساً ولایت شرط جریان عدالت در جامعه است.
🔹 عدالت و ولایت از یکدیگر تفکیک ناپذیرند، یعنی همان طور که اگر ولی به دنبال جریان عدالت در جامعه نباشد مشروعیت ندارد، در مقابل اگر عدالتی هم بخواهد جریان یابد بدون اینکه نظام ولایت حقه در جامعه حاکم باشد هرگز به مقصد نمیرسد و این دو مؤلفه در واقعیت اجتماعی با یکدیگر معنا مییابند.
🔹 ولایت کاملاً تابع یک معیار کلیشهای و مشخص شده نیست که نتواند متناسب با شرایط هیچ ابتکار عملی نسبت به آن داشته باشد.
🔹 ولی فقیه حاکمی است که ولایت دارد بر اینکه تشخیص دهد متناسب با شرایط، چه احکامی را و به چه کیفیتی باید انجام دهیم.
🔻 دو دسته بی عدالتی
1️⃣ از روی سهل انگاری اتفاق میافتد که قابل گذشت نیست و باید آنها را افشا کرده و ابراز نارضایتی و انزجار از آنها داشت.
2️⃣ بخش دیگر بیعدالتیهایی است که قدرت مواجهه با آنها فعلاً وجود ندارد و ابتدا باید تحصیل قدرت شود، اعم از بی عدالتی در سطح ملی و فراملی.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16486
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 امامت و ولایت؛ طریقی برای رسیدن به توحید
🔰 حجتالاسلام مهدی مسائلی در یادداشتی، مطرح کرد:
✍️ محبت و عشق به خداوند اصل و حقیقت است و عشق و محبت به پیامبران و اولیای الهی مجاز.
✍️ توحید و عبودیت خداوند اصل و هدف دینداری است و رسالت پیامبران و امامت اولیا، راه و طریقی برای رسیدن به آن است و آنها به صورت مستقل مقصود و هدف نیستند.
✍️ ارتباط با پیامبران و اولیا برای آن است که ارتباط مستقیم با خداوند تقویت شود نه اینکه ارتباط با خداوند قطع شود و ارتباط با آنها جایگزین عبودیت خداوند و مناجات با او شود. به دیگر سخن، ارتباط و توسل به اولیای الهی برای تقویت اتصال به خداست نه قطع آن.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16497
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 عوامل طلاق/ آمار طلاق نگران کننده است
📝 حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان در گفتوگویی، تشریح کرد؛
✅ اکنون از نظر نسبت طلاق به ازدواج، آمار نگران کننده 30 درصد را رد کردهایم و شمال تهران بالای 40 درصد که آمارهای واقعاً نگران کنندهای است.
🔻 عوامل طلاق
1️⃣ تغییر نقشهای جنسیتی عامل مهمی است. در جامعه سنتی وظایف زن و مرد تا حدودی از هم مجزا بوده و زنان و مردان در حیطه وظایف یکدیگر کمتر ورود پیدا میکردند.
2️⃣ عامل دیگر، اختلاط جنسی است. متأسفانه سبک زندگی غربی و الگوی توسعه غربی وارد جامعه ما شده و به دنبال خودش خیلی مسائل دیگر را هم آورده و از جمله همین اختلاط جنسی است.
3️⃣ نقش ارتباطات و رسانهها است. رسانه کارکردهای مختلفی دارد، با توجه به این کارکردهای مختلفی که دارد، این پیامی که منتقل میکند از جهات مختلف گاه جنبه ضدّ خانوادگی دارد.
4️⃣ ضعف آگاهی و مهارت نیز عاملی مهم است. یعنی بخشی از مشکلات در حوزه خانواده یا بخشی از طلاقها معلول این ضعف آگاهی است و اینکه سطح دانشی افراد جامعه ما در حدّ مطلوب نیست.
5️⃣ بعد دیگر مربوط به آشنایی با خصوصیات روانشناختی متقابل است. زن و مرد دو صنف مختلف به تعبیر فلاسفه هستند و تفاوتهایی با هم دارند و خیلی وقتها این تفاوتها برای زوجین معلوم نیست.
6️⃣ یک بُعد دیگر، آشنایی با مهارتها است. خیلی وقتها ممکن است ما چیزهایی را بلد باشیم ولی مهارت مربوط به علم نیست، مربوط به عمل است و تمرین میخواهد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16523
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ حکم نماز و وضوی کادر درمان در ایام کرونا/ اگر شرایط وضو و تیمم فراهم نشود، حکم نماز چیست؟
🔰 آیتالله سید احمد خاتمی در درس خارج «فقه بیماریهای مسری» عنوان کرد؛
🔻 مسایل مربوط به کرونا
💠 برخی مسائل مربوط به احکام تکلیفیه و برخی مربوط به احکام وضعیه هستند. مسائل احکام تکلیفیه مانند: وضو و نماز بیماران کرونایی بود.
💠 حکم نماز و وضوی بیمار کرونایی همانند دیگر بیماران است، اگر توانست وضو میگیرد و اگر نتوانست، باید تیمم کند.
💠 اگر بیمار کرونایی نتوانست و یا فرصت وضو گرفتن یا تیمم کردن را نداشت؛ حکم او مصداق فاقد الطهورین میشود.
💠 مسئله دیگر وضو و تیمم پرستاران خدمتگذار است. اگر به هیچ وجهی نتوانند لباس مخصوص خود را تعویض کنند در نتیجه نتوانند وضو یا تیمم بگیرند. به هر حال اگر شرایط وضو و تیمم برای پرستاران فراهم نشد. حکم آن نیز حکم فاقد الطهورین است.
💠 البته این بخش مربوط به مدیران بیمارستانها میشود یعنی شرایط نماز خواندن آنها را فراهم کنند، مدیران بیمارستانها این را یکی از مراحل و اقدامات درمان بیماران برای پرستاران تلقی کنند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16530
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 ناسازگاری بیمه تأمین اجتماعی با عدالت اجتماعی
💠 حجتالاسلام والمسلمین سیدرضا حسینی در درسگفتار «فقه نظام تأمین اجتماعی» بیان داشت؛
🔹 یکی از ابهامات نظام بیمهای تأمین اجتماعی، ناسازگاری بیمه تأمین اجتماعی با عدالت اجتماعی است.
🔹 از آنجا که تأمین اجتماعی برای حمایت از افراد جامعه در یک موارد خاص ایجاد شده و فلسفه وجودی آن عدالت اجتماعی است. آیا آنچه تحت عنوان بیمه وجود دارد با عدالت اجتماعی سازگار است یا خیر؟
🔹 نمیشود انکار کرد که در مجموع این بیمه شرایط عدالت اجتماعی را بهبود میبخشد و با مقایسه این حالت با سرمایهداری لیبرال میتوان به این موضوع پیبرد؛ اما در اینکه آیا این بیمه سازگاری کاملی با عدالت اجتماعی دارد یا نه بحث دیگری است.
🔹 عدالت اجتماعی همان اعطاء کل ذی حق حقه است. این تعریف متسالم علیها میان اندیشمندان است. این وضعیتی است که افراد و اعضا و گروهها به حق و حقوقشان از نظر تولید و درآمد و ثروت دسترسی پیدا میکنند.
🔹 این حقوق که همه باید به آن دسترسی پیدا کنند چیست؟ چه کسانی چه حقوقی دارند و احقاق این حقوق بر عهده کیست؟ حد این حقوق چقدر است؟ اسلام برای این سوالها پاسخ دارد.
🔹 بحث سر این مطلب است که روشهای تأمین اجتماعی با حق و حقوق اسلامی سازگار است یا نه؟ مسلما در اینجا ابهاماتی از لحاظ عدالت میاننسلی و دروننسلی وجود دارد. این اشکال از لحاظ تخصیص و تجهیز منابع تأمین اجتماعی در اسلام نیز وجود دارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ مواسات مؤمنانه باید تبدیل به مدل بزرگ اجتماعی شود/ زمینماندن سیاستهای ابلاغی تکثیر نسل
🔻 آیتالله محمدمهدی میرباقری در گفتوگویی تصریح کرد؛
💠 تربیت اسلامی بویژه تربیت در مکتب اهلبیت(ع) و فرهنگ عاشورا، انسانِ مؤمنبهغیب و انسانی که رشد خودش را در ایثار و فداکاری میبیند، تربیت میکند.
💠 گرچه دنیای غرب با نفوذی که در دنیای اسلام کرده، یک حجابی بر روی این تربیت انداخته، امّا نتوانسته این آتشفشان و این تربیت اساسی را در عمق وجود انسان مؤمن خاموش کند.
💠 مواسات مؤمنانه باید تبدیل به یک مدل بزرگ اجتماعی شود. الان بحث است که آیا مدلهای بعد از کرونا، مدل دولتهای متمرکز و قدرتگرا هستند یا همین دولتهای لیبرال.
💠 ما باید یک الگوی جدید به جامعه جهانی عرضه کنیم که این الگوی جدید نه الگوی بازار است نه الگوی دولت قدرتگرا. بلکه الگوی مواسات و برادری است.
💠 الان حکمرانی ما در حجاب لیبرالیزم است. بسیاری از دستوراتی که حضرت آقا میدهند، حتی سیاستهایی که ابلاغ میکنند روی زمین میماند؛ رسماً در حوزه تکثیر نسل، در حوزه اقتصاد و حوزههای دیگر، زمین میماند.
💠 ما الان در فضای مجازی کاربر هستیم. اگر موازنه را تغییر ندهیم به نحوی که در مدیریت فضای مجازی یعنی حکمرانی مجازی حضور پیدا کنیم، آنها بر ما حکمرانی خواهند کرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16552
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ کم توجهی به موضوعشناسی فقهی هنر و هنرها
🔰 در نشست علمی «نقد روش موضوعشناسی سنتی تعینات هنری» مطرح شد؛
🔻 حجتالاسلام والمسلمین داوودآبادی؛
🔹 تلاشهای شکلگرفته درباب موضوعشناسی فقهی، مطلوب است؛ اما عمدتاً متوجه موضوعشناسی عام است و به طور خاص در عرصه موضوعشناسی فقهی هنر و هنرها، مطالب و تحقیقات دندانگیری انجام نشده است.
🔹 با مراجعه به آراء فقهاء در کتب فقهی، این واقعیت روشن میشود که بر خلاف خود «هنر» به ما هو هنر، تعینات هنری همانند شعر، مجسمهسازی، موسیقی، تصویرگری و خوانندگی در زمره موضوعات مستنبطه قلمداد شدهاند.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین عشایری؛
🔸 اگر بخواهیم واقعاً فقهاء را در ورود به ساحت فقه هنر نقد کنیم باید به یک مفروض مهم، التفات داشته باشیم. فقه هنر و تعینات هنری به ساحتی از فقه تعلّق دارد که فقهای ما در آن ساحت نبوده و دغدغه و مسئله آن را به این شکلی که امروزه مطرح است را نداشتند.
🔸 نباید با دستگاه و اقتضائات فقه مضاف به سراغ فقه عام رفت؛ زیرا این فقه مضاف است که متولّی حل و فصل حکم موضوعاتی مانند هنر است و فقه عام صرفاً دادههای اولیه در اختیار ما قرار میدهد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16569
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ سقوط جمعیتی در ایران / شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» از دروغهای تاریخ است
💠 حجتالاسلام والمسلمین سقایبیریا در گفتوگو با مفتاح مطرح کرد؛
🔹 تقریبا هیچ کشوری در دنیا سقوط جمعیتی را همانند ایران تجربه نکرده است. در این زمینه توطئههای دشمن بی تأثیر نبوده و همچنان نیز ادامه دارد.
🔹 خطر پیر شدن جمعیت از خطر کرونا کمتر نیست. آمار سقط جنین و آزمایشاتی که منجر به سقط جنین میشود، چندین برابر فوتیهای کروناست.
🔹 فرزندآوری باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. متأسفانه صداوسیما در این زمینه کم کاری داشته است.
🔹 بارها مقام معظم رهبری رفتن به سمت افزایش جمعیت را گوشزد کردهاند، ولی برنامههایی که با این سیاست تنظیم شده و مردم را به این سمت حرکت دهند، دیده نمیشود.
🔹 حوزههای علمیه پژوهشهای لازم را در زمینه افزایش جمعیت آغاز کرده، ولی برای اینکه پیام پژوهشها به گوش مردم برسد باید در قالب برنامههای رسانهای ارائه شود.
🔹 شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» یکی از دروغهای تاریخ است که با شگردهای مختلف ترویج و به ما تحمیل شد.
🔹 اگر تلاشهای شبانه روزی دشمن نبود کشور به سمت پیری نمیرفت. فرهنگ اسلامی در درون و ذات خود عناصری دارد که تشویق به ازدواج، تشکیل خانواده و فرزندآوری میکند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16581
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 رصد فرهنگی مقدمه مهندسی فرهنگی است
🔰 حجتالاسلام والمسلمین علی عسکری وزیری در درسگفتار «فرهنگ سازمانی از منظر اسلام» بیان کرد؛
✍️ رصد فرهنگی نخستین گام برای مقوله مهندسی فرهنگی است.
✍️ روندپژوهی، تصمیمپژوهی و آیندهپژوهی به عنوان سازوکار رصد فرهنگی به شمار میآید.
✍️ اگر بخواهیم وضعیت فرهنگی کشور را رصد کنیم، میبایست با یک نگاه عینیتگرا و واقعگرا این مسئله را مورد پردازش قرار دهیم؛ چه در سطح عمومی و چه در سطح خرده فرهنگهای موجود در جامعه.
✍️ رصد فرهنگی نوعی مسئلهیابی و مسئلهسنجی فرهنگی است که باید در سطوح مختلف جامعه مورد پیگیری قرار گیرد.
✍️ با توجه به حساس بودن جبهه فرهنگی و هوشیاری غرب نسبت به این موضوع و به کارگیری تمام توانش درجهت تخریب، لازم است نگاه جامعی در رصد فرهنگی داشته باشیم.
✍️ عدم وجود نگاه جامع، موجب غفلت از آسیبهای بخشهای دیگر میشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مدیریت
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 پیوند اعضا براساس حکم ثانویه/ تأثیر قاعده «لاضرر و لاضرار» در پیوند اعضا چیست؟
✍️ حجتالاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» عنوان کرد؛
🔻 پیوند اعضا براساس حکم ثانویه
📝 از ادلهای که میتوان در این حکم ثانوی مورد بحث قرار دارد، حدیث لاضرر و لاضرار است. این حدیث نقلهای متعددی دارد به طوری که برخی ادعا کردند در حد استفاضه است.
📝 لاضرر و لاضرار به تعابیر مختلفی آمده، بعضی از روایات لاضرر و لاضرار فی الاسلام دارند. اما بحث ما در مفهوم «لاضرر و لاضرار» این مطلب است که «لای» آن نافیه است یا ناهیه.
🔻 اقوال درباره «لای» نافیه
🔹 قول اول: شیخ انصاری میفرماید لاضرر و لاضرار نفی حکم ضرری میکند.
🔹 قول دوم: آخوند خراسانی میفرماید مفاد لاضرر نفی حکم ضرری است به لسان نفی موضوع ضرری.
🔹 قول سوم: مرحوم نراقی میفرماید لاضرر نفی ضرر غیر متدارک است.
🔻 اقوال «لای» ناهیه
🔹 قول اول: شریعت اصفهانی میگوید لای لاضرر لای ناهیه است و لاضرر میگوید ضرر رساندن به دیگران حرمت تکلیفی اولی دارد، یعنی حرام است.
🔹 قول دوم: حضرت امام(ره) میفرمایند جمله لاضرر معنایش انشاییه است، یعنی جمله خبریه در مقام انشاییه نهی است.
📝 امام راحل میفرماید: این نهی، نهی حکومتی سلطانی است، یعنی پیامبر(ص) به عنوان حاکم فرمود لاضرر و لاضرار نه به عنوان پیامبری که احکام الهی را بیان میکند، چون پیامبر(ص) دو شأن داشت یکی مبین احکام الهی و یکی هم حاکم بود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16610
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ رب، تنها کسی است که میتواند نقشه تربیت را بکشد
💢 حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی؛ با رویکرد قرآنی و روایی»، مطرح کرد؛
🔹 تنها کسی میتواند نقشه تربیت را بکشد که هم رب انسان باشد و هم رب همه عالم.
🔹 وقتی میگوییم عالم، یعنی عالمی که با انسان در ارتباط است و میان این دو رابطه تأثیر و تأثری برقرار است، ما از عالمی حرف میزنیم که ربوبیت الهی را پذیرفته است.
🔹 از نگاه قرآن یکی از دلایلی که بر اساس آن باید دین خدا را بپذیرد این است که این دین، دین خدایی است که هر کسی که در آسمان و زمین است، در برابر او تسلیم است و به سوی او بر میگردد.
🔹 آیه 83 سوره آل عمران میفرماید «أَفَغَير دِينِ اللَّهِ يَبغُونَ وَ لَهُ أَسلَمَ مَن فِى السَّمَاوَاتِ وَ الأَرضِ طَوعًا وَ كَرهًا وَ إِلَيهِ يُرجَعُونَ؛ آيا آنها غير از آيين خدا مىطلبند؟!»؛ (آيين او همين اسلام است) و تمام كسانى كه در آسمانها و زمين هستند، از روى اختيار يا از روى اجبار، در برابرِ (فرمان) او تسليماند، و همه به سوى او بازگردانده مىشوند.»
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚کتاب اصول و مبانی اقتصاد اسلامی به زودی منتشر میشود
📘 کتاب «اصول و مبانی اقتصاد اسلامی» که توسط حجتالاسلام والمسلمین حسن آقانظری در گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نگاشته شده است، به زودی روانه بازار نشر میشود.
📘 این نوشتار، چیستی اقتصاد اسلامی را بهصورت جامع در دو بعد حقوقی و علمی آن لحاظ نموده و مبانی و اصول مکتبیبودن و نظاممند بودن و مبانی علمی آن را در سه بخش زیر تحقیق کرده است.
📘 بخش نخست، کلیات و مفاهیم مربوطه، بخش دوم مبانی حقوقی اقتصاد اسلامی(اصول اقتصاد اسلامی) و بخش سوم، مبانی علمی اقتصاد اسلامی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16622
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#معرفی_کتاب
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ اقتصاد و فرهنگ، دو مؤلفه کاهش یا افزایش جمعیت/ چگونه مردم را به فرزندآوری تشویق کنیم؟
📝 حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایینژاد در گفتوگو با مفتاح تشریح کرد؛
💠 تحولات جمعیتی در ایران مثل خیلی از جاهای دیگر دنیا تابع حوزه اقتصاد و فرهنگ است. در حوزه اقتصاد شاهد ناامنی اقتصادی هستیم و در حوزه فرهنگ جامعه به سمت فردگرایی در حال حرکت است.
💠 در چنین وضعیتی تعداد قلیلی از افراد جامعه میخواهند فرزند بیشتری بیاورند و این موضوع نباید ما را فریب دهد و بگوییم متولیان امر در اجرای سیاست های کلی جمعیت موفق عمل کرده اند.
💠 اکنون جریان اقتصادی و فرهنگی به کاهش موالید دعوت میکند، رهبر معظم انقلاب و جامعه انقلابی کشور به افزایش موالید.
💠 بحث ازدیاد جمعیت در مقیاس فرد و نفر مستحب است، ولی در مقیاس راهبردی و حاکمیت واجب و از واجبات بزرگ هم هست.
💠 معتقدم در دهه 60 و 70 که کاهش جمعیت را گفتیم اشتباه بود. نه اینکه یک زمانی کارمان درست بوده و یک زمانی اشتباه، بلکه سیاست جمعیتی ما در مقیاس کلان متاسفانه در جهت کاهش جمعیت بوده است.
💠 حاکمیت باید در این زمینه اعتمادسازی کند. فشار اقتصادی را از مردم کم کند، به خانواده آرامش تزریق کند تا خانواده درست تصمیم بگیرد.
💠 طلاب در بحث جمعیت هوشمندانه عمل کنند به ویژه با ادبیات غیر مستقیم. برای نمونه نشان دهند خانوادههای پر جمعیت از نشاط خوبی برخوردار هستند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16628
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💠 هنوز درباره چگونگی برگزاری امتحانات تصمیم گیری نشده است
📕 حجتالاسلام والمسلمین مهدی رستمنژاد در گفتوگویی تشریح کرد؛
✍️ همه کلاسهای تعریف شده در سامانه نجاح، دارای ارتباط صوتی و تصویری بوده و پرسش و پاسخ در آن میسر است و مطالب به صورت همزمان در قالب پاورپوینت قابل ارائه است.
✍️ با توجه به اینکه در کل کشور آموزش طلاب در تمامی سطوح به صورت مدرسهای انجام میشود(به غیر از سطوح عالی قم) حدود ۹۰ درصد طلاب و اساتید محترم وارد آموزش مجازی شدند.
✍️ امتحانات به طور کلی در تیرماه برگزار خواهد شد و ما تابع شرایط مناطق هستیم. در مناطق سفید، امکان برگزاری امتحانات به صورت حضوری وجود خواهد داشت. با توجه به اینکه تقویم آموزشی در مناطق گرمسیری و سردسیری متفاوت است، زمان امتحانات نیز در مناطق مختلف شناور خواهد بود.
✍️ بعد از ماه مبارک رمضان دروس خارج و سطوح عالی، حسب شرائط به صورت حضوری یا مجازی دائر خواهد بود.
✍️ پذیرش ورودیها تا ۲۰ خردادماه ادامه دارد و سامانه مربوط به آن فعال است. ممکن است در صورت نیاز، زمان پذیرش تا ۲۵ خردادماه تمدید شود.
✍️ پذیرش مراکز تخصصی نیز تا ۲۵ خرداد ادامه دارد. افراد پذیرش شده از میان طلاب حوزهاند که تا به امروز قریب به ۱۰۰۰ نفر در این مراکز تخصصی ثبتنام کردهاند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16650
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#پذیرش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 بررسی استطاعت مکلف برای حج در شرایط کرونایی
📌 آیتالله محمد قائنی در نشست علمی، مطرح کرد:
🔹 یکی از مسائل روز، مسئله برگزاری حج در شرایط شیوع بیماری کرونا و مسئله ابتلای عده کثیری از مکلفان است و این سؤال مطرح است که با فرض احتمال ابتلا به این بیماری، وظیفه مستطیعان در رابطه با حج چه خواهد بود؟
🔹 موضوع حج با موضوعی مانند وضو متفاوت است که مکلف در مواردی بهمنظور پیشگیری از ضرر، تیمم بدل از وضو انجام میدهد، در مسئله حج اینگونه نیست، بلکه با فرض احتمال ضرر، انجام اعمال حج صحیح است، اما واجب نیست.
🔹 اگر بنا باشد مکلف در عین احتمال ابتلا، به حج برود، دو حالت پیش میآید، یکی اینکه احتمال ابتلا، خطر و خوف همراه اوست و فرض دیگر اینکه فرد مکلف به شرایط انجام مناسک میرسد و خوفی در رابطه با ابتلا را احساس نمیکند.
🔹 در فرض اول ضمن اینکه مکلف الزامی ندارد، پس حج او، حج واجب نخواهد بود اگرچه به سلامت به وطن برگردد، در فرض دوم اگر قبل رفتن به سفر حج، احتمال عقلایی ضرر وجود داشت اما پس از سفر به عربستان و رسیدن به سرزمین وحی خوف ضرر از او ساقط شد دیگر مانع وجوب عمل نیست و مشمول دلیل وجوب است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16656
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ برخی فقها معتقدند تجاوز به حق التالیف مصداق ظلم است
🔰 آیتالله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» خاطرنشان کرد؛
🔻 تمسک به ملکیت تکوینی
🔹 آن چه در ادله شرعی موضوع اثر واقع شده است، خصوص ملکیت اعتباری نیست بلکه ملکیت تکوینی هم کافی برای ترتب آثار مذکور در خطابات است.
🔹 در مورد حقوق معنوی مثل حق التالیف و حق اختراع، هرچند ملکیت اعتباری احراز نشود اما ملکیت تکوینیه وجود دارد.
🔻 تمسک به ادله حرمت ظلم
🔹 در برخی از استفتائات فقهاء آمده که تجاوز به حق التالیف مصداق ظلم است و ظلم شرعا و عقلاءً جائز نیست.
🔹 با تمسک به ادله حرمت ظلم و جور، گفته میشود که این کار جایز نیست که بدون اجازه مؤلف کتابهای او نشر پیدا کند و یا بدون اجازه مخترع وسیله اختراع شده او تولید و تکثیر بشود.
🌐 http://meftaah.com/?p=16664
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 وظایف و تکالیف اساسی رهبران
📕 حجتالاسلام والمسلمین مجدالدین مدرسزاده در درسگفتار «ویژگیهای مدیر تراز اسلامی» تصریح کرد؛
📚 زیردستان، مهمترین عامل در وضعیت رهبری هستند، زیرا در تعیین میزان قدرت رهبری، نقشی اساسی دارند.
📚 اولین وظیفه و تکلیف اساسی رهبران، گزینش کارگزاران و همکاران(زیردستان) است.
📚 تصمیمگیری، حل مسأله، ارزشیابی، نظام حقوق، نظارت و کنترل از وظایف رهبران است.
🔻 مؤلفههای سازماندهی و تقسیم کار
1️⃣ ضرورت وجود تشکیلات اداری
2️⃣ خودداری از واگذاری چند مسئولیت به یک فرد
3️⃣ دارا بودن دو ویژگی اساسی در مسئولین مشاغل کلیدی؛ 1- مقهور نشدن به واسطۀ بزرگی کار و 2- برآشفته نشدن به دلیل زیادی کار.
4️⃣ پاسخگو بودن مسئول نسبت به کمبودهای سازمان.
🔻 فرآیند منطقیِ تصمیمگیری
1️⃣ بررسی وضعیت
2️⃣ ارائه راهکارها
3️⃣ انتخاب بهترین راهکار
4️⃣ اجرا و پیگیری
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مدیریت
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ تشویق به تولید و تقبیح مصرفگرایی در سیره علوی
📝 حجتالاسلام روح الله توحیدینیا در یادداشتی مطرح کرد؛
🔻 اهمیت امر تولید در بیان حضرت امیرالمؤمنین(ع) را در دو گام میتوان مشاهده کرد.
1️⃣ مجموعه سخنانی است که در آن به شمارش نعمات الهی و ظرفیتی که بشر میتواند با بهرهگیری از آن موجب پیشرفت اقتصادی خود و جامعه شود، پرداخته شده است.
2️⃣ بخش دیگر بیانات حضرت علی(ع) در اهمیت امر تولید را باید در عباراتی دانست که بر خودکفایی اقتصادی تأکید میشود.
🔰 ایشان فرهنگسازی در برخی از امور را نیز به عنوان یک مقدمه جدی برای پیشرفت اقتصادی جامعه در نظر داشتهاند. از اینرو در بیانات متعددی از آن حضرت بر ارزش کار و تولید در جامعه تأکید شده است.
🔰 در کلام و سیره امام علی(ع) به معنی واقعی کلمه با مصرفگرایی و تجملگرایی به معنی اصالت دادن به مصرف و هدف قرار دادن رفاه و داراییهای مادی مبارزه شده است.
🔰 تولید در نگاه حضرت تنها در رفاه دنیوی خلاصه نشده و ایشان، اهمیت و ابعاد مسأله کار و تولید را در راستای تکالیفی که خداوند بر عهده مسلمانان نهاده و اهدافی که اسلام برای انسان و کمال او در دنیا و آخرت در نظر دارد، مد نظر قرار میدادند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16671
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 نشست «حجاب فقهی و فرهنگ جنسیتی؛ تجارت و صنعت پوشاک»
📚 در ادامه سلسله نشستهای «زن، خانواده و مطالعات فقه»، جلسه دوم نشست با عنوان «تجارت و صنعت پوشاک در شبه جزیره» و با ارائه حجتالاسلام احمد فلاحزاده به صورت آنلاین برگزار میشود.
📆 زمان برگزاری: پنجشنبه اول خردادماه، ساعت ۱۵
💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید.
🌐 https://split.to/x0idrEj
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#نشست_تخصصی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 آرمان قدس شریف و تغییر معادلات جهانی در پساکرونا
🔰 حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری در یادداشتی، مطرح کرد:
✍️ برخی تجلیهای الهی، خاص و منطبق بر تکوین است که باید به آن یومالله اطلاق کرد، چرا که جهان را دچار تغییر و دگرگونی خواهد کرد. از این رهگذر، خدامحور زمان را برای ما بسط خواهد داد و یومالله به علت تجلیات الهی، از مکانیت خارج میشود و در زمان بسط پیدا میکند.
✍️ روز جهانی قدس، یومالله و از جمله روزهای خاص تجلی خداوند به شمار میرود که جهان را تغییر میدهد. اهتمام به روز قدس، به مثابه پاسداشت نظام معنایی منطبق با ارزشهای الهی درگستره جوامع جهانی است.
✍️ در جهان پساکرونا واپسگرایی و فروپاشی برای نظم تعینیافته غرب، حقیقتی انکارناپذیر است. همانگونه که ارتقای ساختار در حال استقرار و استحکام مردم مقاوم فلسطین در پساکرونا، به علت اصرار بر بومیگرایی و استقلال معرفتی و استفاده از ظرفیتهای درونی در مقابله با دشمن اجتنابناپذیر خواهد بود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16685
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯فقه پویا در کنار فقه جواهری
🔰حجتالاسلام والمسلمین مقیمیحاجی در درسگفتار «اصول فقه حکومتی» یادآور شد؛
💠برخی اندیشمندان بر این باورند که ما نیازمند اصول فقه دیگری هستیم و باید یک دستگاه استنباط متناسب با فقه حکومتی و یک اصول فقه جداگانهای جدای از اصول فقه معاملات و عبادات تدوین شود.
💠امام خمینی(ره) که قائل به فقه حکومتی بودند در رابطه با شیوه اجتهاد و فقاهت تأکید داشتند که در عین پیگیری فقه پویا و پویایی فقه، قائل به فقه جواهری میباشند.
💠بر اساس دیدگاه امام خمینی(ره) برخی بر این باورند که نمیتوان گفت به یک اصول فقه و ضوابط دیگری غیر از ضوابط موجود نیازمند هستیم، بلکه ما علاوه بر اصول فقهی که به عنوان اصول فقه ابواب معاملات و عبادات به کار میبندیم باید یک سری مباحث دیگر را نیز به کار بگیریم و نواقص را رفع کنیم.
💠اصول فقه، علمی است که در طول تاریخ خود، تطوراتی را پشت سر گذاشته و همواره در سه ساحت ساختار، مسائل و دیدگاهها رو به کمال بوده است.
💠اختلاف رویکرد فقه حکومتی با فقه فردی اصول فقه را نیز متاثر میکند. در عین حال نباید فراموش شود که چارچوب کلی اصول فقه و روششناسی حاکم بر این علم محفوظ میماند و تغییر نمیکند لذا هم میتوان گفت همان اصول است و هم میتوان گفت همان اصول نیست.
💠نگاه حکومتی به فقه در مباحث مربوط به حکمشناسی، قواعد مشترک و ادله دال بر کشف حکم و در استظهار و استنباط تغییر ایجاد میکند.
💠مباحث و نیازمندیهای فقه حکومتی تبدیل به عناصر اصول فقه نشده است تا در استظهار و استنباطهای فقهی خودش را نشان دهد.
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com