eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
389 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ وظیفه سنگین نهادهای تبلیغی در نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف 🔻 حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، عضو هیأت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 زمانی که جامعه اسلامی قدرت به دست آورده و توانایی حمایت از خانواده و زنان مسلمان را دارد، از بانوان عفیف و باحجاب حمایت می کند. درواقع تعرض به بانوان در جامعه اسلامی مانند تعرض به یک سفارتخانه است. تعرض به زن مسلمان تعرض به خانواده است. لذا زمانی که جامعه اسلامی قدرت یافت، حجاب اسلامی مطرح شده و قدرت حمایت از آن ایجاد می‌شود. 🔹 نقشی که حجاب اسلامی دارد، این است که از نظر شعار و محیط اجتماعی، وزن جامعه اسلامی را نشان می‌دهد. مانور حجاب اسلامی در جامعه ظرفیت جامعه اسلامی را نمایان می‌کند. زمانی که به شهری وارد شده و افراد را با لباس‌ها و پوشش سنجیده مشاهده می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این جامعه، عفیف است. 🔹 دشمن از اینکه تمرکز خود را بر روی حجاب زن قرار داده است، به دنبال این است که نماد دین را در جامعه از بین ببرد. فضای حجاب مانند فضای بهاری است. فضای جامعه زمانی که به سمت حجاب حداکثری حرکت کند، نشان دهنده بهار معنویت است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32428 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ منطق حکمرانی در فضای مجازی باید بر دو پایه حکمت و علم باشد 🔻 دکتر طهرانچی در همایش فرهنگ و تربیت در فضای مجازی و دانشگاه هوشمند: 🔹 لازمه تربیت و پرورش کودک و نوجوان در فضای مجازی نیز اجازه گرفتن است. این فضا باید حریم خاص داشته باشد و عدم اجازه برای ورود به این فضا با تربیت قرآنی ما کاملاً منافات دارد و انسانی که تربیت پیدا نکند، انسان رشدیافته‌ای نیست. 🔹 محیط‌های تعلیم و تربیت دارای چند وجه محیط کار (سازمان مدرسه)، محیط زندگی (محله، خانواده و دانش‌آموز)، محیط رفاقتی (فضای دانش‌آموزی) و محیط آموزشی (کلاس و درس) است. فضای مجازی، محیط رفاقتی را تصاحب کرد یعنی حکمرانی تربیتی را از آن خود کرد. 🔹 کشوری که حکمرانی خود را در آموزش و پرورش نسل جوان از دست بدهد، سرمایه انسانی خود را از دست داده است. در واقع حکمرانی بر تعلیم و تربیت در فضای مجازی از سوی دیگران شکل گرفته است، در حالی که نباید آن را به دیگران واگذار کرد. 🔹 باید در این زمینه علم و توان فناوری خود را بالا ببریم و براساس فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند در فضای مجازی قوی شوید، فعالیت کنیم. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32174 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ فقه پزشکی می‌تواند کمک‌کار فعّالان عرصه بهداشت در حلّ مسائل جدید باشد 🔻 آیت الله فاضل لنکرانی: 🔹 ما هم در حدّ توان و وسع خود در خدمت خواهیم بود، همچنین در مباحث اسلامی و فقهی، ارتباط با گروه فقه پزشکی مرکز فقهی می‌تواند در جهات علمی و مسائل جدید پزشکی، کمک کار فعّالان عرصه بهداشت در حلّ این مسائل باشد. 🔹 امیدوارم خدماتی که انجام می دهید مورد نظر حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار گیرد و این بیمارستان که به نام مبارک امیرالمؤمنین(علیه السلام) است در همه جهات عالی و درجه اوّل باشد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32161 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️چرا باید بازار سکه داشته باشیم؟! کجای دنیا اینگونه هست که ما انجام می دهیم؟! 🎙سخنران: پروفسور مسعود درخشان 📌بخشی از نشست اصلاحات ساختاری در نظام بانکی کشور، با حضور کارشناسان، مدیران و صاحبنظران بانکی ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ «خودتحقیری» در پروژه معنویتِ ملکیان 🔻 دکتر جواد گلی، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) نوشت؛ 🔹 اولاً این مدعا که مردم کشورهای اسکاندیناوی توانسته‌اند بین عقلانیت و معنویت جمع کنند، بر اساس کدام معیار است؟ در حالی که برخی آمارها خلاف آن را ثابت می‌کند. توضیح اینکه، این کشورها در آمار طلاق در بین کشورهای صدر جدول آمار طلاق هستند. در نروژ، سوئد، بلژیک و دانمارک، اغلب زاد و ولدها خارج از ازدواج صورت می‌گیرد. بیش از نیمی از مردم این کشورها به خدا باور ندارند.در حالی که ادله عقلی بسیاری وجود خدا را اثبات می‌کند. 🔹 ثانیاً مشکلات عمده جوامع اسلامی که موجب شده آنها از جهت شادی ظاهری در رده‌های پایین جدول قرار بگیرند، چند عامل دارد: عامل نخست شرایط نامساعد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی است که ده‌ها سال است استعمارگران غربی و مستبدان وابسته به آنها در جهان اسلام ایجاد کرده‌اند. 🔹 ثالثاً ادعای اینکه کشورهای اسکاندیناوی شادترین مردم دنیا هستند با توجه به شواهد مخدوش است. 🔹 رابعاً اگر چه دین اسلام بر تعبد به معارف و شرایع الهی تأکید دارد، اما این تعبد ریشه در حکم عقل دارد؛ زیرا عقل بشری تأکید دارد که برای سعادت همه جانبه دنیوی و اخروی و فردی و اجتماعی و مادی و معنوی باید به سراغ قوانین الهی رفت و به آنها متعبد بود و عقل بشری به‌تنهایی قادر نیست بشر را به سعادت نهایی برساند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32446 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ دوازدهمین عصرانه از سلسله عصرانه‌های علوم انسانی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با حضور و سخنرانی شماری از اساتید و پژوهشگران. 🔹 موضوع: بررسی اندیشه‌ها و خدمات علمی دکتر مسعود درخشان با محوریت نقد و بررسی کتاب «فریب بزرگ؛ علم اقتصاد یا اقتصاد علم نما » 🔹 زمان: چهارشنبه 30 فروردین 1402 ساعت 16 تا 19 🔹 مکان: تهران، پاسداران، خیابان مؤمن‌نژاد (گلستان یکم)، پلاک ۱۲۴، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی 🌐 لینک مجازی: b2n.ir/iscs _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
گزارشی از نشست بررسی فقهی توزیع ثانویه ثروت از منظر فقه امامیه 📝 نشست «بررسی فقهی توزیع ثانویه ثروت از منظر فقه امامیه» با ارائه حجت الاسلام محمد امین صفایی زاده و نقد حجت الاسلام محمد حسن نحوی و دبیری حجت الاسلام حسن عباسی برگزار شد. 🔹 حجت الاسلام صفایی زاده: برخی قائل به توزیع ثانویه تا حدی هستند که فقرِ مطلق رفع شود و برخی دیگر حد توزیع ثانویه را رفع فقرِ نسبی می دانند. فقیر در لسان شارع به معنای کسی است که دارای حد نصاب وجوب زکات نباشد. 🔹 فقر مطلق به معنای این است که فقیر حتی به اندازه ضروریات زندگی خودش (خوراک، پوشاک، مسکن) را ندارد و نمی تواند حتی یک زندگی حداقلی داشته باشد. اما فقر نسبی به معنای این است که از استانداردهای زندگی در یک جامعه عقب مانده و از سطح متوسط در یک جامعه پایین تر است در حالی که ضروریات زندگی اش تامین شده است. 🔸 حجت الاسلام نحوی: اول: با توجه به این که مساله اصلی در این بحث مربوط به بخش دوم (غایت توزیع ثانویه) بود متوقع این بود که این بخش، بخش عمده ی پژوهش و ارائه را به خود اختصاص می داد؛ در حالی که در پژوهش شما بیش تر به بخش اول پرداخته شده است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32146 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار می‌کند: ▫️ سلسله پیش نشست‌های سومین همایش ملی قرض نیکو با تاکید بر تجربه عملیاتی بانکداری قرض الحسنه 📌 پیش نشست اول با موضوع: بانکداری قرض‌الحسنه در بنیان‌های قرآنی 👤 با حضور دکتر مصباحی مقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 🗓 تاریخ برگزاری: یکشنبه ۲۷ فروردین‌ماه 🕰 زمان: ساعت ۱۰ 🌐 پخش زنده از طریق پیوند زیر: www.conf.sqev.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اثر نظام طبقاتی بر خانواده! ❇️ "خانواده گسترده عرضی"، خودِ حکم شرعیِ جواز تعدد زوجات نیست؛ هر تعدد زوجات در صدر اسلام هم نیست! بلکه سوء استفاده ای از ترخیص های شرعی مبتنی بر طبقه اشراف شدن است. نوعی "دین بازی" و به تعبیر آیت الله جوادی آملی "دینداری صوری" است! 🔻 سه اثر نظام طبقاتی بر خانواده نهاد: 1️⃣ امکان چنین خانواده های گسترده عرضی بخصوص با کنیزان زیبا برای اشراف فراهم کرد. چیزی که دهه های بعد رسماً نام گرفت. همان وقت هم در مقابلش یک جوان طبقه فرودست امکان یک ازدواج شرعی نداشت! 2️⃣ تبعیض فرهنگی بین "همسر آزاد_کنیز" و بین "فرزند زن آزاد_فرزند ام ولد" را درون خود خانواده موجب شد! نظام جاهلی "مَهیرات_ کنیزان" دوباره احیاء شد. 3️⃣ حتی در بین خانواده های عرب -به زعم خود شریف- هم فقر و غنا در ازدواج ها اثر کرد. دختر به پسر عموی فقیر هم داده نمی شد(نمونه عفراء و عروه) چه رسد به جوان فرودست! ✍️ محسن قنبریان * برای قضاوت فایل کامل برنامه را ببینید: 🎵 صوت کامل برنامه 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
مادرانگی؛ گوهر مفقود در جامعه ایرانی 🔻 محمدجواد علیزاده در گفت وگوی مطرح کرد؛ 🔹 هر فرهنگی به پدر و مادر نیاز دارد. فرهنگ مدرن، اساسا فرهنگ زن ستیز و مادرستیزی است و زن از نظر من یعنی مادر و غرب چون نگاه سوبژکتیو دارد، به طور طبیعی متناسب با خلق و خوی مردانه است و از همین جهت فرهنگ متعرّضی است که بیماری هایی را به سایر فرهنگ ها منتقل میکند. 🔹 ما ایرانیان به علت بافت فرهنگی و خصوصا بافت شیعی ای که داریم، جایگاه مادرانگی و پدرانگی در فرهنگمان محفوظ است. شما نگاهی که به مادر داری، زنی نیست که پس از فوت شوهرش ادای مردها را در می آورد، بلکه آن زنی است که در خانه بوده و فرزندان درخشانی را تربیت میکند و شما دسترسی آشکاری به او نداری. 🔹 در همین بحران ها و اغتشاشات اگر بتوانیم فرهنگ صبر و سلم را گسترش دهیم و جامعه را متقاعد کنیم که در اوقاتی هستیم که نمی توان گفت یا مزدور رژیم هستی یا انقلابی. مادر یکی از ویژگی هایش این است که همیشه محتوای صحبت فرزندانش را قضاوت نمی کند. 💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32150 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ هوش مصنوعی محل طرح مباحث فقهی، فنی، علوم اجتماعی و علوم انسانی است 🔻 آیت الله اراکی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه: 🔹 هوش مصنوعی روابط اجتماعی را شکل می دهد و اراده های اجتماعی را به هم پیوند داده و جهت می دهد. حاکمیت، روابط اجتماعی را می سازد؛ در قرآن کریم مطلب بسیار مهمی است و از ویژگی های نگاه قرانی به جامعه است: «یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» (آیه ۷۱ – سوره اسراء)؛ هویت جامعه را امام می سازد و این هویت سازی کار هوش مصنوعی است. 🔹 همانگونه که حاکمیت سررشته روابط اجتماعی را شکل می دهد، جهت می دهد، عوض کرده و تغییر می دهد، هوش مصنوعی نیز می تواند سررشته را به دست بگیرد و تمام روابط اجتماعی را در چند لحظه عوض کند و از این جهت هوش مصنوعی اهمیت پیدا می کند و محل طرح مباحث فقهی، فنی، علوم اجتماعی و علوم انسانی است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32471 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ شماره 26 از دوفصل‌نامه علمی معرفت اقتصاد اسلامی منتشر شد 🔻 پرونده های این شماره؛ 1️⃣ بررسی تطبیقی تأثیر کفایت سرمایه بر کارایی بانکی در بانکداری بدون ربا و متعارف / سمیه ناصرزاده، اصغر ابوالحسنی هستیانی، بیتا شایگانی، سمیرا متقی 2️⃣ ساختار انگیزشی انسان اقتصادی با تأكید بر اندیشه‌های آیت‌‌الله مصباح یزدی / محمدجواد توکلی 3️⃣ بررسی اثر تحریم‌های ناشی از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام بر سرانه تولید ناخالص داخلی واقعی / محمدرضا اکبری‌جور، عبدالمجید جلایی اسفندآبادی، علی رییس‌پور رجبعلی، محسن زاینده‌‌رودی 4️⃣ آسیب‌شناسی نظارت شرعی بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران علیرضا فتاحی/ غلامرضا مصباحی‌مقدم/ محمد توحیدی 5️⃣ صکوک اجاره و رتبه‌بندی مخاطرات (ریسک‌های) آن محمد رجایی باغ‌سیائی/ حسین پارسائیان 6️⃣ دوگان شوک‌درمانی و شوق‌درمانی اقتصادی در ساحت تشریع و تقنین از منظر قرآن و سنت مجید حبیبیان نقیبی 7️⃣ ارزیابی حاکمیت شرکتی براساس مبانی فقهی از منظر ساختار مالکیت در شرکت‌های سهامی عام / علی گرجی‌پور، غلامعلی معصومی‌نیا، احمد یعقوب‌نژاد، علی اسماعیل‌زاده مقری 8️⃣ بررسی ظرفیت‌های اقتصاد کلان رفتاری برای اقتصاد کلان اسلامی / علی‌رضا لشكری، مهدی رعایائی 9️⃣ امکان‌سنجی فقهی تأمین مالی غیرمتمرکز با تأکید بر نظام اقتصادی اسلام / مصطفی کاظمی نجف‌آبادی، محسن امیدوار 0️⃣1️⃣ ماهیت فقهی و حقوقی رمزارز اتریوم (اتر) / اصغر خواجوی، سید مرتضی قاسم‌زاده _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 برای اولین بار در کشور؛ رشته تبلیغ و ارتباطات دینی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ آمایش رشته‌های علوم انسانی 🔻 محمدجواد هراتی، قائم مقام وزیر علوم در علوم انسانی: 🔹 واقعاً رشته‌هایی هستند که به آن‌ها نیاز نداریم. در حوزه علوم انسانی اگر بخواهید به سمت تحول بروید باید به سمت تحول در همه عرصه‌های اساتید، متون و دانشجو و در نهایت علوم انسانی بروید. تحول علوم انسانی با بخش‌نامه اتفاق نمی‌افتد، بلکه باید آن را از خود اساتید پیگیری کنیم که یکی از آن‌ها مدیریت اصحاب دانش علوم انسانی است. 🔹 آیین‌نامه ارتقا باید به گونه‌ای باشد که مثلاً استاد بداند که باید حتماً تولید محتوای علوم انسانی اسلامی داشته باشد. وقتی سرفصل را تک بعدی تعریف می‌کنیم باید همه جانبه دیده شود. 🔹 سیاست وزارت علوم، دیدن همه‌جانبه این موضوع و حرکت به سمت علوم انسانی قرآن‌بنیان است. اگر روی کار اصلی‌ که سیاست‌گذاری است متمرکز شویم خیلی کار بزرگی نیست و اینها به علوم انسانی قرآن‌بنیان کمک می‌کند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32458 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💠 موسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) برای سال تحصیلی 1403-1402 پذیرش می کند. 📣 ثبت نام سطح سه تخصصی در رشته های 👈🏻 مشاوره اسلامی 👈🏻 قرآن و علوم انسانی 👈🏻 تبلیغ با گرایش کودک و نوجوان 👈🏻 کلام اسلامی با گرایش مسایل جدید کلامی 🔸 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 🌐http://login.ismc.ir/ چنانچه موفق به ثبت نام نشدید از آدرس فوق در گوگل کروم یا فایرفاکس می توانید استفاده کنید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ نامه رؤسای ۱۴ دانشگاه بزرگ کشور به مقام معظم رهبری درباره تحقق شعار سال 🔹 شایسته است تلاش مضاعف برای برقراری و استمرار گفتمان تولید و رشد اقتصادی مستمر و ایده‌پردازی و ارائه راه‌حل برای رفع معضلات با بهره‌گیری از توان علمی و دانشگاهی کشور و ساز و کار فناوری‌های دانش‌بنیان و همچنین بهره‌گیری از ایده‌های نوآورانه در سطوح دولت و جامعه به عمل آید. 🔹 اکنون که با اهتمام وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری برای فعالیت جدی دانشگاه‌ها در زمینه‌های پژوهشی و فناوری، پیگیری‌های مستمر برای حضور گسترده اساتید و دانشجویان در فضای دانشگاه، توجه ویژه به حوزه فناوری و ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت و تلاش مجدانه برای مدیریت برخی از التهابات، بستر مناسب برای تلاش دانشگاه‌ها در مسیر اصلی فراهم گردیده است. 🔹 این آمادگی وجود دارد که نهاد‌های علمی نیز برای ایجاد مقاومت در مقابل تکانه‌های اقتصادی با توسعه دانش فنی و ارتقا کیفی تولیدات ساخت داخل، مسیر پشتیبانی علمی و تأمین نیروی انسانی متخصص برای بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی را به عنوان وظیفه ذاتی خود دنبال نمایند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32490 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
⭕️همایش ملی مسائل اجتماعی ایران⭕️ 🟩بامحوریت ویژه استان لرستان🟩 دارای تاییدیه رسمی ISC 🔶 از تمامی علاقه مندان جهت شرکت در همایش دعوت به عمل می آید با اهدای جوایز نفیس به مقالات برتر همایش 🇮🇷امید است که گامی محکم در آبادانی کشور عزیزمان برداریم و در این امر کوشا باشیم 💬برای ارسال مقالات به سایت مراجعه فرمایید جهت دریافت اطلاعات تکمیلی و مشاهده کامل اخبار همایش به سایت زیر مراجعه کنید👇 🌐 http://www.sicsconf.ir/ با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
✅ نگاهی فقهی حقوقی به موضوع اتانازی (مرگ خودخواسته) 💢 در برنامه «فقه پویا» حجت الاسلام دکتر غلامرضا پیوندی مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه و حجت‌الاسلام قاسم بابائی پژوهشگر پژوهشگاه به بررسی فقهی حقوقی بررسی عدم جواز اتانازی از منظر آیات قرآن، حقوق کیفری و نسل اول حقوق بشر پرداختند. 🔹 قرآن کریم کشتن یک انسان را به منزله کشتن همه انسانها می‌داند. برخی از مفسران می‌نویسند هر فرد انسان حامل حقیقت واحدی است که در جمیع انسانها وجود داردو آن حقیقت انسانیت است به همین دلیل کشتن یک انسان، کشتن نوع انسان قلمداد شده و زنده کردن یک انسان نیز به‌منزله زنده کردن همه انسانها است. 🔹 یکی دیگر از دلایل منع اوتانازی داوطلبانه، منافات داشتن آن باکرامت انسانی است. کرامت با مشتقاتش در قرآن کریم پنجاه با به کاررفته و در همه موارد در معنی بزرگ، بزرگوار، شریف عزیز استعمال شده است. 🔹 مشهورترین مستند کرامت ذاتی آیه ۷۰ سوره اسراء است «ولَقَد کَرَّمنا بَنی ءادَمَ وحَمَلنهُم فِی البَرِّ والبَحرِ ورَزَقنهُم مِنَالطَّیِّبتِ وفَضَّلنهُم عَلی کَثیرٍ مِمَّن خَلَقنا تَفضیال» این آیه بر سه نکته تأکید میکند. این کرامت خدادادی است اکتسابی نیست، این کرامت میان همه انسانها مشترک است و این کرامت بیانگر برتری انسان بر سایر مخلوقات است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32477 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تحول، حکمرانی فرهنگی است 🔻 حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه: 🔹 تحول، معرفتی است برای انجام اقدامات لازم در عرصه فرهنگ عمومی، باید نظریه فرهنگ عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی را مشخص کنیم تا بدانیم که با چه پشتوانه تئوریک کارهای فرهنگی را انجام می‌دهیم، در این زمینه لازم نیست تولید نظریه داشته باشیم بلکه می‌توان از مجموعه منظومین امامین انقلاب، نظریه فرهنگی مقام معظم رهبری و شهید مطهری و شهید صدر مباحث محتوایی مناسب را استخراج کرد. 🔹 امروزه انقلاب پلتفرم‌ها در حال شکل‌گیری است. بعضی‌ها می‌گویند که مخاطبان صدا و سیما کم شده است و این اشکال را به رئیس صدا و سیما می‌گیرند درحالی‌که این چنین نیست بلکه مدل معماری صدا و سیما تغییر کرده است، همانطور که باخبر هستید رادیو بی بی سی بعد از ۸۳ سال تعطیل شد، همان آقایی که مرتب صدا و سیما را نقد می کند اگر رئیس صدا و سیما شود وضعیت بدتر می‌شود. 🔹 تحول زمانی عملیاتی می‌شود که براساس برش استانی انجام شود، مانند نقشه مهندسی فرهنگی که برش‌های استانی دارد. هر استانی باید با این برش استانی کار کند و البته باید به میدان هم توجه داشت. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32482 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔹 بسترهای گسترش ناهنجاری در حوزه حجاب: 1️⃣ بسترهای اجتماعی 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 📍اشاره: ❇️ رویداد ایده‌پردازی حجاب در بهمن و اسفند برگزار گردید. در این رویداد 24 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه به ارائه نظرات خود پرداختند. محورهای اصلی در سه حوزه طبقه‌بندی شد: 🔻 بسترها و زمینه‌های گسترش ناهنجاری در حوزه حجاب 🔻 الزامات و ملاحظات حکمرانی حجاب 🔻 راهکارها و راهبردهای مقابله با ناهنجاری حجاب ❇️ اسناد پشتیبان این اینفوگرافی ها در قالب حدود 600 صفحه است که بايد در جلسات تخصصی به گفتگو از آن‌ها پرداخت. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ سرچشمۀ اصلی تورم، بیکاری و رکود تولیدات ملی 🔻 پروفسور مسعود درخشان در مطلبی بررسی کرد؛ 🔹 به لحاظ عقلی و با استناد به آموزه‌های علم اقتصادِ واقعی (و نه اقتصادِ علم‌نمای غربی) می‌توان ثابت کرد که سودهای بادآورده‌ای که حاصل وجوه کار نکرده است سرچشمۀ اصلی تورم و بیکاری و رکود تولیدات ملی است. 🔹 به‌لحاظ نقلی نیز حرمت ربا که نمونۀ بارزی از سود یا درآمد بادآورده است متقن بوده و بحثی ندارد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32451 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔴 ماهیت و چگونگی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات 💠محورهای نشست: ▫️مبانی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ▫️ پیشینه نقش نظارتی شورای نگهبان بر انتخابات ▫️فرایند نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ▫️ظرفیت‌ها و خلاهای هنجاری در ارتقا وظایف نظارتی شورای نگهبان بر انتخابات 🔸سخنران: 👤دکتر هادی طحان‌نظیف؛ سخنگوی محترم شورای نگهبان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 🔹دبیر نشست: 👤دکتر احسان مرادزاده؛ پژوهشگر دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام 📆سه‌شنبه۲۹ فروردین‌ماه۱۴۰۲ 🕙ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🏢دانشکده دافوس، ساختمان غدیر، طبقه همکف، سالن جلسه یک ✅برای ورود به جلسه از طریق مجازی وارد لینک زیر شوید👇🏻 🌐https://meeting.ihu.ac.ir/Class/77/1210 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_comا
✅ شورای عالی انقلاب فرهنگی برای قرارگاه شدن به نظریه‌های کارآمد نیاز دارد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه عنوان کرد؛ 🔹 شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه راهبری، راهبردی، راه‌بینی و راه‌سنجی را برعهده دارد، براین‌اساس وظیفه شورا راه‌سازی و عملیات نیست، بلکه باید موضوعات علمی و فرهنگی را راهبری کند. راه‌بینی هم مربوط به حوزه رصد است که شورا باید در این زمینه تقویت شود. 🔹 راهبرد همان نوشتن اسناد در شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اینکه برخی می‌گویند ما صدها سند داریم حرف درستی نیست، ما در کشور تعداد اندکی سند اصلی داریم در حالی که کشوری مانند آمریکا ۴۰۰ سند دارد، ما معتقدیم که «سند بسندگی» غلط است اما نوشتن اسناد راهگشا، برای کشور یک ضرورت است. 🔹 برخی از سیاست‌ها مال امروز نیست و باید روزآمد شوند. در این زمینه لازم است که برخی از اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر یا حتی برخی با یکدیگر ادغام شود. 🔹 باید مشخص شود که نظریه فرهنگی، نظریه اجتماعی، نظریه علم و فرهنگ و نظریه معماری حکمرانی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست؟ باید تعیین شود که در عصر پلتفرم‌ها مدل حکمرانی چیست؟ 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32513 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔹 بسترهای گسترش ناهنجاری در حوزه حجاب: 2️⃣ بسترهای مفهومی و نظری 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 📍اشاره: ❇️ رویداد ایده‌پردازی حجاب در بهمن و اسفند برگزار گردید. در این رویداد 24 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه به ارائه نظرات خود پرداختند. محورهای اصلی در سه حوزه طبقه‌بندی شد: 🔻 بسترها و زمینه‌های گسترش ناهنجاری در حوزه حجاب 🔻 الزامات و ملاحظات حکمرانی حجاب 🔻 راهکارها و راهبردهای مقابله با ناهنجاری حجاب ♻️ در این سلسله اینفوگرافی ها به معرفی بسترهای گسترش ناهنجاری در حوزه حجاب می‌پردازیم. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ در آرزوی یک جنبش نوظهورم 🔻 گفت وگویی از مرحوم عماد افروغ؛ 🔹 وقتی در جامعه گشتی می‌زنیم می‌بینیم که افتخار برخی خانم‌ها این است که روسری را از سر بردارند. این جای بحث دارد. این جنبش نیست. به این جنبش نمی‌گویند. من در آرزوی یک جنبش نوظهور هستم. زیاد هم گفته‌ام. جایی گفته‌ام که این موضوع به دانشگاه رفته و می‌تواند به یک جنبش نوظهور دانشجویی تبدیل شود. 🔹 محفل دانشگاه و دانشگاهیان آداب و سلوکی دارد. نگاه نکنید که اول چیزهای ناپسند و نامطلوبی در آن وجود دارد. بالاخره دانشجو برچسب دانشجویی بر پیشانی دارد. اهل فکر و روشنگری است. اما آن چیزی که ما در دانشگاه‌ها دیده‌ایم جنبش نیست. جنبش، رهبری و سازماندهی می‌خواهد؛ بیانیه و عقبه هویتی و تاریخی می‌خواهد؛ حمایت مردمی می‌خواهد. 🔹 نظام ما همیشه در معرض اتهام فساد سیستمی بود. بنده در جواب به دوستان می گفتم که با احتیاط از فساد سیستمی صحبت کنیم. وقتی یک نظامی با بخشی از فساد خود برخورد می کند اسمش دیگر فساد سیستمی نیست. اما در اتفاقات اخیر نظام در برابر اقدام پلیس سکوت کرد. عذرخواهی نکرد و بیانیه هم نداد و خودش را در معرض یک اتهام فساد سیستمی قرار داد. حیف شد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32499 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com