eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
426 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💯 سنت‌های معنوی با تجربه به دست نمی‌آید 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در درس‌گفتار «مبانی رشد و تربیت اسلامی‌؛ با رویکرد قرآنی و روایی» بیان داشت؛ ❇️ یکی از زیر مجموعه‌های بحث ربوبیت کلی عالم، سنت‌های معنوی است، سنت‌های معنوی، قانون‌های حقیقی هستند و به صورت مستقیم در تربیت مؤثرند. اگر کسی درباره سنت‌های معنوی علم نداشته باشد نمی‌تواند نقشه تربیت بریزد. ❇️ سنت‌های معنوی با تجربه به دست نمی‌آید و تنها راه آگاهی از سنت‌های معنوی، وحی است. وحی یعنی پیام همان ربّی که جاعل همین قانون‌ها و سنت‌های معنوی است. ❇️ شاید بشود برای برخی از سنت‌های معنوی، توجیه مادی پیدا کرد؛ امّا برای همه آن‌ها نمی‌شود چنین توجیهاتی یافت. ❇️ به عنوان مثال امام صادق(ع) فرمودند «مَنْ يَمُوتُ بِالذُّنُوبِ أَكْثَرُ مِمَّنْ يَمُوتُ بِالْآجَالِ، وَ مَنْ يَعِيشُ بِالْإِحْسَانِ أَكْثَرُ مِمَّنْ‏ يَعِيشُ‏ بِالْأَعْمَارِ؛ کسانی که به خاطر گناهان می‌میرند، بیشتر از کسانی هستند که با سررسیدن اجل از دنیا می‌روند و کسانی که با نیکی کردن زندگی می‌کنند، بیشتر از کسانی هستند که با عمر طبیعی زندگی می‌کنند.»(الأمالی (طوسی)، ص 305) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 سلسله نشست‌های فقه تخصصی 📚 وبینار «توریسم معنوی» از سلسله نشست‌های فقه تخصصی با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار، از سوی موسسه فتوح اندیشه به صورت آنلاین برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: چهارشنبه ۷ خرداد، ساعت ۱۷ 💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://bit.ly/2VUJ9Sk ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ تمدید مهلت پانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان 🔻 حجت‌الاسلام جواد معین، دبیر پانزدهمین فراخوان پژوهشی حوزه علمیه خراسان اعلام کرد؛ ✍️ از اسفندماه 1398 پانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی، فعالیت خود را آغاز نموده و تاكنون بیش از هزار اثر به دبیرخانه آثار پژوهشی ارسال شده كه اكثر آن‌ها مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته است. ✍️ ولی با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده به سبب شیوع بیماری كرونا و عدم دسترسی طلاب به منابع كتابخانه‌ای و تحقیقاتی و پیرو درخواست‌های مكرر مدارس علمیه و موافقت معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان، مهلت ارسال آثار تا تاریخ 30/ 04/ 1399 تمدید شد. ✍️ از ابتدای فراخوان تاكنون از میان آثار رسیده، 875 اثر در قالب مقاله، 45 اثر در قالب كتاب، 75 اثر در قالب پایان‌نامه و 10 اثر در قالب نرم افزار به دبیرخانه آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان ارسال شده است. ✍️ همچنین براساس آمار به دست آمده از سطح تحصیلی شركت كنندگان، طلاب سطح 1، سطح 2، سطح 4 و سطح 3 به ترتیب بیشترین میزان مشاركت را تاكنون در این فراخوان داشته‌اند. 💠 طلاب و اساتید می‌توانند جهت ارسال آثار خود از طریق آدرس https://b2n.ir/841585 و یا تماس با شماره 32008327- 051 اقدام کنند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ گسست‌های فرهنگی غرب در بحران کرونا نمایان‌تر شد 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ ✍️ بحران کرونا یک آزمون بزرگ برای همه کشورهای دنیا از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، قدرت مدیریت، همبستگی اجتماعی، سرمایه اجتماعی و قدرت شبکه بهداشت بود. ✍️ در مجموع شکست غرب در مدیریت این بحران و کنترل پس لرزه‌های آن بیانگر عدم توانایی کافی کارشناسان غرب در پیش‌بینی، کنترل و مهار این واقعه بوده است. ✍️ در بحث جامعه‌شناسی، تبعیض جنسیتی و تبعیض سنی از جمله پیامدها و موارد بی‌عدالتی اجتماعی بود که در بحران کرونا در این جوامع ایجاد شد. ✍️ گسست‌های فرهنگی جامعه غربی در بحران کرونا بیشتر خود را نشان داد. از جمله می‌توان به بی اخلاقی‌ها، پرخاشگری‌ها، دزدی‌ها، افزایش آمار خرید اسلحه و تهاجم و تاراج توسط مردم اشاره کرد. ✍️ پیامدها و پس لرزه‌های بحران کرونا در غرب را بایستی بیش از امروز در آینده مشاهده کنیم و جهان غرب مجبور به بازنگری‌های بنیادین در زمینه‌های مختلف خواهد شد. ✍️ در پساکرونا جهانی‌گرایی تشدید شده و به سمت حکمرانی مجازی حرکت می‌کنیم. شکل حکمرانی عوض می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16736 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 سلسله نشست‌های فقه تخصصی 📚 نشست «فلسفه فقه دولت اسلامی» از سلسله نشست‌های فقه تخصصی با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی مشکانی، از سوی موسسه فتوح اندیشه برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: چهارشنبه ۷ خرداد، ساعت ۱۸:۳۰ 🏢 مکان برگزاری: قم، پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه ۱، پلاک ۶، ساختمان پردیس حکمت 💢 برای دسترسی به کلاس از طریق وبینار، بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://bit.ly/2VTqupV ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 پیوند اعضا براساس حکم ثانویه/ جایگاه حدیث «لاضرر و لاضرار» در این حکم 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» گفت: 💠 آیا قطعِ اعضا و ترقیع عضو مقطوع یعنی پیوند، متصل کردن از نظر حکم ثانوی حرام است یا نه؟ طبیعتا باید وارد ادله حکم ثانوی شویم. 💠 یکی از ادله‌هایی که معمولاً وارد بحث در آن می‌شوند، حدیث لاضرر و لاضرار است. پنج قول در رابطه با این حدیث وجود دارد؛ 💠 1. مرحوم شیخ انصاری 2. مرحوم آخوند 3. مرحوم نراقی 4. مرحوم شریعت اصفهانی و 5. مرحوم امام. 🔻 بنظر ما هر پنج قول دارای اشکال است. 1️⃣ اراده کردن حکم از لاضرر قرینه لازم دارد و در این حدیث قرینه نداریم به عبارت دیگر اراده کردن حکم از عبارت لاضرر مجاز است، مجاز حذفی است. 2️⃣ نفی حکم ضرری به لسان نفی موضوع ضرری خلاف ظاهر است، مرحوم آخوند فرمودند که ما از این روایت می‌فهمیم که موضوع ضرری نیست. 3️⃣ اراده کردن از ضرر درلاضرر به ضرر غیر متدارک، این هم خلاف ظاهر است، بلکه خیلی هم خلاف ظاهر است. 4️⃣ ظهور لای داخل بر جنس لای نفی است؛ هر لایی که بر جنسی داخل شود، ظهور در لای نفی جنس دارد و اراده کردن نهی از لا خلاف ظاهر است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16744 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 تدبیر و آینده‌نگری از ویژگی‌های رهبر است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین مجدالدین مدرس‌زاده در درس‌گفتار «ویژگی‌های مدیر تراز اسلامی» تصریح کرد؛ 💠 آینده‌نگری یکی از ویژگی‌های رهبر است. نداشتن این گزاره مساوی با فرو رفتن در مهلکه‌ها است. 💠 حسن تدبیر بهترین معیار برای سنجش عقل افراد است، وجود تدبیر و آینده‌نگری سیاست درست و اصولی از منظر امیرمؤمنان(ع) است. اعتدال، عدالتخواهی و مشورت از ویژگی‌های دیگر رهبر است. 💠 برای یک رهبر ترس از سخن گفتن بدتر از مرگ است، موانع سخن گفتن نیز شامل خجالتی بودن گوینده، ترس از مقبول نبودن، فشار افکار عمومی، تفکر ساختار نیافته، جبهه گرفتن دیگران، ناتوانی‌های جسمی و مواجهه با افراد پرخاشگر است. 💠 مؤلفه‌های ارتباط کلامی نیز شامل زبان، بیان، خنده، ناله و... می‌شود و به دو نوع گفتاری و نوشتاری تقسیم می‌شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 برگزاری آزمون ورودی جامعه الزهرا(س) به صورت برخط (آنلاین) 📌 آزمون ورودی جامعه الزهرا علیهاالسلام در همه مقاطع تحصیلی ۳۰ خرداد ۹۹ به صورت برخط برگزار می‌شود. 📚 سامانه ثبت نام به نشانی http://paziresh.jz.ac.ir تا روز ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ فعال خواهد بود و داوطلبانی که قبلاً موفق به ثبت نام نشده‌اند می‌توانند تا این تاریخ ثبت نام کنند. 📚 امکان ویرایش اطلاعات و مدارک برای داوطلبان جدید تنها در بازه زمانی ثبت نام وجود دارد. امکان ویرایش اطلاعات داوطلبانی که در سال ۹۸ ثبت نام و کد رهگیری دریافت کرده‌اند وجود ندارد. 📚 داوطلبان می‌بایست در صورت بروز هرگونه اشکال در روند خرید کارت و ثبت نام یا لزوم طرح پرسش، ابتدا به بخش «سؤالات متداول» مراجعه کرده و در صورت عدم رفع اشکال یا ابهام، پرسش یا درخواست خود را از طریق بخش «ارسال و پیگیری درخواست‌ها» ارسال نمایند. درخواست طی ۲۴ ساعت پاسخ داده خواهد شد. 📚 لازم به ذکر است، زمان اخذ کارت ورود به جلسه آزمون ۲۵ تا ۲۹ خرداد است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 تأثیر عرصه‌های جدید مهندسی ژنتیک بر ابواب فقه 📝 آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج «فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک» گفت: 🔰 ساختاربندی باید آن‌سان باشد که مباحث و مسائل یک دانش از سویی دارای انسجام درونی گردد و از دیگرسو از تمایز برونی برخوردار باشد؛ چنین مسأله‌ای نیازمند منطق مناسبی است. 🔻 سه عنصر مهم دخیل در مهندسی مباحث فقه زیست‌فناوری؛ 1️⃣ معیارهای ساختار مطلوب علم. رعایت این موضوع مهم‌ترین نکته در ساماندهی مباحث علوم و بخش‌های دانش است. 2️⃣ ابعاد و عرصه‌های متأثر از نهضت علمی زیست فناوری. 3️⃣ منطق تفریع فروع و تفصیل مباحث فقه زیست فناوری. 🔰 در طراحی ساختار فقه مهندسی ژنتیک، به اصول دوازده گانه‌ای که برای ساختاربندی یک علم باید مورد توجه قرار بگیرد، می‌بایست توجه داشته باشیم. 🔰 عرصه‌ها و ابعاد حیات بشر معاصر در زمینه‌های معرفتی و معیشتی که با مباحث و مقوله مهندسی ژنتیک درگیر است باید در نظر گرفته شود. باید در تنظیم، دسته‌بندی و طبقه‌بندی فروع به این عرصه‌ها توجه شود. 🔰 مهندسی ژنتیک دارد عرصه‌های جدیدی را در حیات انسان فتح می‌کند. هر عرصه‌ای که فتح و کشف شود، به مثابه موضوع برای فقه مهندسی ژنتیک تلقی خواهد شد و بابی بر ابواب فقه مهندسی ژنتیک خواهد افزود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16748 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 موارد وجوب تحذیر مسلم 📕 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت» خاطرنشان کرد؛ ✍️ از دیگر مسائل و مصادیقی که فقها برای قاعده وجوب تحذیر مسلم ذکر کرده‌اند که در تعیین محدوده این قاعده در فقه تربیت کاربرد دارد، موارد ذیل می‌باشد؛ 🔹 مساله دوم: تحذیر کسی که برای فتوا و یا قضاوت به عالمی رجوع کرده است که او صلاحیت قضا و افتا را ندارد. تعبیر شهید ثانی(ره) شامل کسانی که کارشناس دینی، نیستند ولی به آن‌ها به عنوان کارشناس مراجعه می‌گردد نیز می‌شود. 🔹 مسأله سوم: تحذیر از معاشرت با کسی که معاشرت با وی منجر به ضرر دنیوی(جان، مال، عِرض) می‌شود. ✍️ برای این موارد تمسک شده به: 1- امر به خیر در آیه شریفه(ولتکن منکم امۀ یدعون الی الخیر...) که تحذیر مسلم دعوت به خیر است. 2- مصلحت هدایت و تنبّه غافل، از اعظم مصالح است و بر مفسده غیبت ترجیح دارد. این موارد در قلمرو تربیت اخلاقی، اجتماعی می‌گنجد. ✍️ با توسعه در گستره قاعده ارشاد جاهل به موارد هدایتی در اصول اعتقادی و دینی(و عدم انحصار آن در ارشاد در احکام) این مساله زیرمجموعه قاعده ارشاد جاهل می‌گنجد و ادله وجوب ارشاد جاهل بر این مورد هم تطبیق می‌شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت آغاز مجلس یازدهم 📝 وظایف وزارت جهاد کشاورزی در «جهش تولید» از منظر حضرت آیت‌الله مکارم 📝 درس حضرت آیت‌الله سبحانی برگزار نمی‌شود 📝 حوزه وارد فاز جدید مناسبات دیپلماتیک با دنیا شده است 📝 علت اختلاف نظر برخی مراجع در تعیین روز عید فطر چیست؟ 📝 آغاز درس‌های خارج و سطوح عالی حوزه 📝 آغاز پذیرش مجتمع‌های فرهنگی اقامتی ولایت 📝 شروع دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان از شنبه ۱۰ خرداد 📝 تمدید مهلت ثبت‌نام جشنواره علامه حلی 📝 آزمون ورودی جامعه الزهرا(س) به صورت برخط برگزار می‌شود 📝 برگزاری امتحانات بر عهده مدیران مدارس گذاشته شده است 📝 کتاب «جهش تولید» از سوی نویسنده حوزوی منتشر شد 📝 ترجمه عربی کتاب «زن و بازیابی هویت حقیقی» منتشر شد و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16752 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 دیدگاه علما درباره جریمه دیر کرد؟/ بیشتر از اصل بدهی گرفتن ظلم است 🔰 آیت‌الله محمدتقی شهیدی در درس خارج «پول و احکام آن» تأکید کرد؛ 📚 عده‌ای براساس صحیحه محمد بن مسلم می‌گویند اگر طلبکار بیشتر از اصل بدهی از بدهکار بگیرد مصداق آیه شریفه است که فرموده لاتَظلمون و لاتُظلمون که از آن امروز به جریمه دیرکرد تعبیر می‌کنند. 📚 برخی نیز توجیه کردند، صحیحه محمد بن مسلم مربوط به اخذ زیاده است به ازاء امهال، امهال اگر بود نمی‌تواند پول بیشتری بگیرد و ما در جریمه دیرکرد امهال نمی‌دهیم، جریمه می‌کنیم، باید در سررسید قسط، قسط را بدهی، اگر ندهی جریمه می‌شوی به عنوان شرط ضمن عقد. 📚 بزرگانی مثل امام، آقای خوئی، آقای تبریزی، آقای سیستانی این را قبول ندارند و می‌گویند ظاهر بلکه بیش از ظهور صحیحه محمد بن مسلم این است که طلبکار اگر از بدهکار بیش از اصل بدهی بگیرد ظلم است، لاتَظلمون و لاتُظلمون. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16765 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ حجیت اخبار در صورتی است که شارع آن‌ها را حجت بداند 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن پوراکبر در درس‌گفتار «خوانشی نو از اصول فقه» خاطرنشان کرد؛ 💠 ادله امارات بدین معنا است که بعضی از اخبار مانند خبر واحد، اجماع و... فقط به خاطر این‌که از شارع دلیل وجود دارد که این اخبار حجیت دارند می‌توان برای این‌گونه از اخبار حجیت قائل شد. 💠 دلیل حجیت اخبار واحد فقط حکم شارع است و دلیل برای مطابقت آن با واقع وجود ندارد. 💠 بحث حکومت در اصول شبیه به تخصیص می‌باشد، شباهت آن دو نیز به این دلیل است که هر دو اخراج می‌باشند. ورود نیز شبیه تخصص است که هر دو خروج می‌باشند. 💠 تفاوت تخصیص و تخصص این می‌باشد که در تخصیص بحث خارج شکل می‌گیرد و در تخصص خروج وجود دارد. 💠 حال که بحث شباهت تخصیص و حکومت در اخراج شد. این دو تفاوتی نیز دارند. تفاوت این دو نیز در آن است که تخصیص اخراج در حکم است و حکومت اخراج در موضوع می‌باشد. 💠 تعارض در احادیث به این معنا است که یک حدیث، حدیث دیگر را تکذیب می‌کند. اما در تزاحم احادیث بحث تکذیب وجود ندارد. بلکه احادیث در کنار یک‌دیگر قرار می‌گیرند. باید دنبال اولویت بین دو حدیث گشت و دو حدیث با یک‌دیگر تعارضی ندارند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 ثبت‌نام درس «الفائق فی الاصول» در سال تحصیلی جدید ✅ کلیه طلابی که پایه ۸ خود را به پایان رسانده یا در درس خارج شرکت می‌کنند، می‌توانند در این درس شرکت نموده و از امتیازات آن بهره مند گردند. ✅ طلاب پایه 9 و 10 که در درس الفائق 1 و 2 شرکت کرده و در امتحانات کتبی آن قبول شوند از امتحان شفاهی پایه 10 کفایه معاف می‌گردند. ✅ طلاب درس خارج که در درس الفائق شرکت کرده و در دو امتحان کتبی آن قبول شوند از یک مصاحبه درس خارج اصول معاف می‌گردند. ✅ درس الفائق از سال تحصیلی 1400 – 1399 در کل کشور امکان برگزاری رسمی را خواهد داشت و کلیه اساتیدی که در قم یا شهرستان‌ها از نظر بخش‌های ستادی و صفی آموزش حوزه‌های علمیه امکان تدریس رسمی کفایتین را دارا می‌باشند، می‌توانند این درس را برگزار نمایند. ✅ اساتید برای ثبت تدریس الفائق می‌توانند مانند سایر دروس از طریق آدرس https://b2n.ir/419269 وارد سامانه اساتید شوند و سپس از قسمت ثبت درس، دروس پایه دهم را انتخاب و سپس درس الفائق 1 و 2 را انتخاب نمایند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16774 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ همه جانبه‌نگری الهی به فجایع اجتماعی 🔻 فریبا علاسوند در یادداشتی تصریح کرد؛ 💠 دین شریف اسلام بدگمانی نسبت به دیگران را ممنوع می‌داند چه رسد به آسیب رساندن، کتک زدن و یا سطوح سخت‎‌تر مانند قتل. 💠 حفظ نوامیس، عفت‎ ورزی نسبت به دختران و زنان در جامعه و... ارزش‌های پایداری هستند که نباید به بهانه تحولات اجتماعی، با اباحی‌گری مردم را تشویق کرد که ارزش‌های خود را نادیده بگیرند. 💠 هر جرمی مجازاتی دارد. در این اتفاق سهم مردی که به حریم خصوصی یک خانواده تجاوز و دختر نوجوان آن‌ها را فریب داده و... سهم کمی در بروز رخداد تلخ قتل نیست. 💠 عدم قصاص به ‎معنای حذف عنوان مجرمانه از اقدام پدر نیست و از نظر فقهی حبس و دیه در انتظار این پدر است و اتفاقاً به ‎دلیل عنوان مجرمیت، پدر از این دیه هیچ سهمی ندارد. 💠 سهم سوم تقصیر هم بر‎عهده همه نهادهایی است که وظیفه ترمیم این زخم را داشتند و باید به‎موقع اقدام کرده و با نگهداری دختر در محل امن، وساطت و مشاوره هم دختر را پشیمان می‎کردند و هم پدر را راهنمایی می‌نمودند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16781 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 حجیت حکم حاکم در ثبوت هلال ماه 📝 آیت‌الله علی اکبر سیفی مازندرانی به تعدادی استفتاء درباره حجیت حکم حاکم در ثبوت هلال ماه پاسخ داد؛ ❓ پرسش: آیا اساساً اعلان بود یا نبود اول ماه، یک امر حکومتی است؟ ✅ پاسخ: اثبات هلال اول ماه قمری طرق و اسبابی دارد که یکی از آن‌ها حکم حاکم است، و مصداق آن امروز فقیه متصدی و متولی حکومت است و حکم سائر فقهاء بر خلاف آن – به دلیل قصور ادله ولایت فقیه از شمول چنین حکمی تضعیف حاکم و حکومت اسلام را در پی دارد – غیر مشروع است و غیرنافذ می‌باشد. ❓ پرسش: اگر فقیهی «حکم حاکم» را از راههای ثبوت اول ماه به شمار نیاورد آیا باز هم حکم فقیه دیگر بر او و مقلّدینش حجّت است یا خیر؟ ✅ بر اساس اطلاق ادلّه ولایت عامه‏‌ی فقیه و اطلاق مقبوله، مخالفت – با ابراز و اظهار نقض حکم – حتی برای چنین فقیهی جائز نیست. گرچه برای شخص او واجب است که به فتوای خود در خفا عمل کند ولی اعلان مخالفت و نقض حتی برای مقلدینش جائز نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16788 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 واگیرداری برخی بیماری‌ها از اصول مسلم طبی و علمی است 🔻 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی تأکید کرد؛ 📝 ظاهر بدوی روایت «لاعدوی» این تعبیر نفی سرایت و واگیر به طور مطلق است که خلاف تجربه قطعی بشری و ارتکاز عام و عرفی و سیره عقلایی است. 📝 وقوع سرایت و واگیر در برخی بیماری‌ها نه این‌که فقط از اصول مسلم طبی و علمی‌ است بلکه از اصول قطعی و روشن عام بشری است. 📝 حتی غیر متخصصان و اطباء هم معتقدند وقوع سرایت یک امر قطعی است و این باعث شده برخی توهم کنند بین این روایت و یک امر قطعی و مسلم تنافی وجود دارد و همین تنافی را دست مایه اشکال به دین و مذهب قرار دهند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16802 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ رمزارز پول است یا کالا؟ 🔹 آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده در درس خارج «فقه فضای مجازی» اذعان کرد؛ 📝 یکی از مسائلی که درباره رمزارزها و از جمله بیت کوین مطرح است، این است که این‌ها پول هستند. 📝 پول، واسطه عامّ داد و ستد است و در باب ماهیت آن می‌توان گفت سه مؤلفه اساسی وجود دارد؛ 🔹 وسیله مبادله 🔹 واحد شمارش 🔹 ابزار ذخیره ارزش 📝 عرف و عقلای عالَم در مورد پول، مبتنی بر سه مؤلفه‌ای که برای آن ذکر شد، و در مقام بدل و عِوَض در مبادلاتی که به نحو مقایضه(معاملۀ پایاپای) انجام نمی‌شوند، به دنبال سه چیز هستند؛ 🔹 کمترین هزینه 🔹 امن‌ترین راه 🔹 سهل‌ترین راه 📝 در مورد پول بودن یا نبودن رمز ارزها، این مسأله قابل طرح است که از یک طرف، پول را به واسطه عامّ داد و ستد تعریف می‌کنند و از طرف دیگر شاهد آن هستیم که هنوز بین عموم مردم معمول نشده است که با رمزارزها به خریداری محصولات مختلف و مایحتاج خود بپردازند. 📝 چه بسا گفته شود که فعلاً رمزارزها کالا هستند و نه پول. ولی علی القاعده، وقتی به عنوان نقد فی البلد رواج و عرفیّت پیدا کنند، آنگاه محکوم به حکم پول خواهند بود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 گعده‌های علمی فقه حکومتی 📚 دومین گعده علمی فقه حکومتی، با حضور آیت‌الله علی اکبر سیفی مازندرانی، نظریه‌پرداز ایده «فقه فعال» و از اساتید دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم برگزار می‌شود. 🔰 این جلسه همراه با پرسش و پاسخ مقررین و شاگردان سایر اساتید مطرح در عرصه «فقه حکومتی» است. 📆 زمان برگزاری: دوشنبه ۱۲ خردادماه ۱۳۹۹ ساعت ۸ صبح 📌 مکان برگزاری: قم، نبش میدان روح الله، معهد الاجتهاد الفعّال 📱 کسب اطلاعات بیشتر: ۰۹۱۰۰۹۳۱۰۸۱ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ جلد چهارم از مجموعه اصول فقه نوین منتشر شد 📚 جلد چهارم از مجموعه اصول فقه نوین به قلم آیت‌الله محسن اراکی توسط انتشارات مجمع الفکر الاسلامی از چاپ خارج شد. 📚 سه مجلد قبلی این کتاب، پیشتر توسط انتشارات مجمع الفکرالاسلامی به چاپ رسیده است. 📚 در مجلد قبلی، بخشی از جهات مربوط به دلالت هیئت امر مورد بحث قرار گرفته از جمله: جهت اول: چگونگی دلالت هیئت امر بر طلب. جهت دوم: منشأ دلالت امر بر وجوب. جهت سوم: دلالت جمل خبریه بر انشاء امری و جهت چهارم: دلالت هیئت امر بر نوع وجوب. 📚 در این مجلد آیت‌الله اراکی درباره جهت پنجم(مباحث دلالت امر بر کیفیت واجب) به بحث ‌پرداخته‌ است. 📚 در ادامه نویسنده به تبیین و توضیح مباحثی از جمله قواعد دلالت هیئات مفردات؛ قواعد دلالت هیئات جمل؛ قواعد دلالت دلیل غیر لفظی می‌پردازد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ حد و حدود مصلحت در حکومت اسلامی/ مصلحت اندیشی و عرفی شدن فقه شیعه 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفت‌وگویی، بررسی کرد؛ ✍️ ما در مباحث فقهی یک فتوا داریم و یک حکم. فتوا کار مفتی و فقیه است. ولی حکم کار حاکم است. حاکم علاوه بر این‌که فقیه مجتهد است باید عادل و مدیر و مدبر هم باشد که بتواند جامعه را اداره کند. ✍️ در حکومت اسلامی معیار تشخیص برای اجرای حکم الهی که توسط قرآن و سنت بیان شده و فقیه آن را کشف می‌کند، حاکم است؛ ولی در حکومت سکولار مصلحت همه جا منبع تشریع است. ✍️ مصلحت در پاره‌ای از جوامع می‌تواند محتوای ایدئولوژیک مادی و تجربی یا دموکراتیک و نسبیت گرا داشته باشد و از هیچگونه پشتوانه دینی، فقهی و اخلاقی برخوردار نباشد، همچنان‌که می‌تواند پشتوانه دینی و اخلاقی نیز داشته باشد. ✍️ مصلحت در فقه شیعه تنها به معنی سود مادی و مصلحت دنیوی نیست، بلکه مصالح اسلام و مسلمین را نیز مد نظر داشته و کاملا با مقاصد شریعت سازگاری دارد. ✍️ مصحلت معیار کشف حکم نیست، بلکه معیار اجرای حکم است و میان کشف حکم و اجرای حکم فرق است. در کشف حکم، در واقع فقیه با روش اجتهاد، از کتاب و سنت موارد را کشف می‌کند اما حاکم اسلامی حکمی را که قبلاً از شأن فقهاتش کشف کرد، حالا می‌خواهد اجرایش کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16823 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 سلسله نشست‌های فقه تخصصی 📚 نشست «ماهیت و نظام مسائل فقه دولت‏ اسلامی» از سلسله نشست‌های فقه تخصصی با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، از سوی موسسه فتوح اندیشه برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: سه شنبه ۱۳ خرداد، ساعت ۱۸:۳۰ 🏢 مکان برگزاری: قم، پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه ۱، پلاک ۶، ساختمان پردیس حکمت 💢 برای دسترسی به کلاس از طریق وبینار، بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://bit.ly/2VTqupV ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ تفاسیر آیه «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ» 📚 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» خاطرنشان کرد؛ 🔻 دو تفسیر آیه «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ» 1️⃣ آیه کرامت شأنی علی‌الاصول را بیان می‌کند که کرامت و استعداد کرامت ویژه را در انسان قرار دادیم؛ اما این شأنیت و استعداد است. 2️⃣ کرمنا بنی آدم کرامت ذاتی فعلی لاینفکی برای نوع بشر علی الاطلاق بیان می‌کند که این کرامت ذاتی است که درهرحال وجود دارد و مبنای یک حکم حقوقی و اخلاقی هم می‌شود. 💢 نظر استاد: آنچه ما گفتیم گرچه به دومی نزدیک‌تر است اما با تفاوتی که دارد؛ 🔹 اولاً، چون کرمنا بنی آدم ظهور در فعلیت دارد باید بگوییم کرامت فعلی است. حمل یک جمله بر قوه و استعداد خلاف ظاهر است. 🔹 دوماً، در عین‌حال جمله‌ای است عین هر جمله عام که می‌تواند مقیداتی برایش جاری شود. کرمنا یعنی یک کرامت ذاتی و مطلقی عنایت کردیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16841 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔹 تزاحم میان وجوب تحذیر و حرمت غیبت 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ ✅ در ذیل قاعده وجوب تحذیر مسلم مطرح شده که آیا در صورت تزاحم بین وجوب تحذیر و حرمت غیبت، می‌توان به طور کلی حکم به رجحان وجوب تحذیر داد؟ ✅ اگر عامین من وجه را مصداق تعارض بدانیم، باید در اینجا به مرجحات تعارض رجوع شود. ادله حرمت غیبت موافق کتاب هستند و اگر ادله قرآنی ارشاد جاهل را بپذیریم، ادله تحذیر نیز موافق کتاب خواهند بود. پس موافقت کتاب، به عنوان مرحج ادله غیبت نخواهد شد. ✅ اما اگر عامین من وجه مصداق تزاحم مقتضیین باشد، معیار در این مسأله، تقدیم اقواییت ملاک خواهد بود. ✅ فقها بحث را در تزاحم مقتضیین دنبال کرده‌اند و نمی‌توان بطور کلی به تقدم وجوب تحذیر مسلم حکم کرد. بلکه در هر مورد باید جداگانه اهمیت ملاک آن را نسبت به ملاک حرمت غیبت بررسی کرد. 🔻 چند تذکر در موارد ترجیح تحذیر بر غیبت: 1️⃣ در تشخیص تزاحم، باید مراقب تسویلات شیطانی بود. 2️⃣ فقط در رابطه با همان موردی که موضع خطر و ضرر است، جواز غیبت دارد. 3️⃣ در تحذیر، حق توهین به شخص غیبت شونده را ندارد. 4️⃣ در ذکر عیوب به حداقل مقدار اکتفا شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 پذیرش مرکز تخصصی مدیریت اسلامی 💠 مرکز تخصصی مدیریت اسلامی از میان طلاب سطح دو برای سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دانش پژوه می‌پذیرد. 📆 زمان ثبت‌نام: تا ۲۵خرداد ۹۹ 💯 لینک ثبت‌نام: https://b2n.ir/700812 ☎️ تماس: ۰۲۵۳۲۶۱۶۷۹۷ - ۰۹۹۱۰۰۲۶۲۴۶ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com