eitaa logo
✒مـــــه شکن
260 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
520 ویدیو
87 فایل
﷽ درپیچ وخم جاده ی زندگی،گاهی فضای تاریک و مه آلود آنرا باید بامــه شکن عبور کرد . . . لینک کانال: http://eitaa.com/joinchat/1914503168Cda63e1f57f ارتباط: @s_heydari110 حیـــدری
مشاهده در ایتا
دانلود
✒مـــــه شکن
از آنجایی که برای تفکر کردن و پاسخ به سوال "من کیستم؟" نیاز به معلومات اولیه هست، تا ذهن در بین این
بنابراین وجودِ چنین معلومات حضوری و بدون خطا -که در همه ی بشریت ثابت و همه گیر است- پایه یِ اصلی برای یک تفکرِ دقیق و شناخت و معرفتِ عمیق از خویشتن است. حالا برای تفکر در خویش و برای شناخت و معرفت به خود، باید سراغ چند معلوم حضوری و بدون خطا رفت تا ریشه و پایه ها محکم و استوار گردد.
یکی از این معلومات، بودن خویش است. یعنی بدون شک هر کسی متوجه می شود توسط یک نیرو و یا وجودی آفریده و خلق شده است( توجه کنیم با این معلوم، در اصل وجود آفریدگار هیچ تردیدی راه ندارد اما آفریدگار چه خصوصیاتی دارد بعدها بحث خواهد شد ) اینکه چرا همه مخلوق بودنِ خویش و وجودِ خالق را درک می کنند؟ خواهد آمد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 گفت و گوی امام صادق علیه السلام با عنوان بصری 🔸ببینید خیلی زیبا و تأثیر گذار است. گویی امام صادق(ع) دارد با ما صحبت می کند. @meh_shekan
✒مـــــه شکن
یکی از این معلومات، #مخلوق بودن خویش است. یعنی بدون شک هر کسی متوجه می شود توسط یک نیرو و یا وجودی آ
ادامه بحث: اینکه چرا همه مخلوق بودنِ خویش و وجودِ خالق را درک می کنند؟ از نظر فطرت و درک وجودی همه می فهمیم که محکوم و مخلوق هستیم . یعنی آنچه که داریم از تمام اعضا و جوارح و جوانح، خودمان آنها را به وجود نیاورده ایم، بلکه به ما داده شده است و ما محکوم به داشتن اینها هستیم. چه عمرمان، چه وجودمان، چه دارایی ها، چه امکانات. پس حاکم و خالقی حکم کرده تا ما اینها را داشته باشیم و خودش هم اگر بخواهد آنها را از ما می گیرید. این از درک فطری و حضوری که زمینه ساز تفکر اصیل است. ادامه دارد...
بعد از این درک حضوری و فطری. از نظر عقلی هم موضوع جالب است : از نظر عقلی نیز مخلوق بودن انسان ثابت می شود و پی به وجود خالق و آفریدگار می برد و آن یک تقسیم منطقی است. که این آیه ۳۵ سوره ی طور مویّد آن هست: «أم خلِقوا مِن غَیرِ شَیءٍ أَم هُم الخالقون، أم خَلَقوا السماوات و الأرض.. ». آیه به صورت عقلی حالت ها را چنین بیان می کند که: انسان یا خالق دارد یا ندارد. صورت دوم ممکن نیست؛ زیرا خلق بدون خالق، محال است. حال صورت اول باز دو حالت منطقی دارد: خالقِ انسان یا خود او است یا غیر او. صورتِ اول محال است؛ چون معنا ندارد انسان خودش در حالی که نبود خود را به وجود بیاورد! پس خالق انسان غیر از انسان است. ادامه دارد... @meh_shekan
📚 کتاب «دختری مبارز با ٢٧ سال» نگاهی متفاوت به سیره ی سیاسی و مبارزاتی حضرت معصومه سلام الله علیها 🔺برای اطلاع بیشتر و تهیه کتاب، وارد لینک خبرگزاری رسا شوید https://rasanews.ir/002heO @meh_shekan
✒مـــــه شکن
بعد از این درک حضوری و فطری. از نظر عقلی هم موضوع جالب است : از نظر عقلی نیز مخلوق بودن انسان ثابت
بنابراین هم به صورت فطری و هم عقلی، انسان درک می کند که محکوم و مخلوقِ خالقی است. پس اصل ِ وجود خالق به عنوان حاکم بر انسان ثابت می شود آنهم بدون تردید( اینجاست که در قرآن هم آمده اَفی اللهِ شکٌ؟ یعنی در اصل وجود خالق و الله شک دارید؟ ) اما باید سراغ ویژگی های این حاکم رفت تا ارتباط خالق( خداوند) و مخلوق( انسان) مشخص شود
آنچه برای بحث تفکر لازم است، و رسیدن به سوال ؟... این نکته است که وقتی خصوصیات انسان فهم کردیم آنگاه ویژگی های حاکم هم درک می شود. و از معرفت خود به معرفت خدا و ربّ می رسیم. پس خصوصیات منِ انسان را باید بررسی و فهم کنیم تا خصوصیات خداوند نیز معلوم گردد.
زمانی‌‌که انسان در خود تأمّل کند، متوجّه می‌‌شود که وجود او از دو اصل مهم شکل گرفته است: الف ـ امکانات و سرمايه‌‌ها ب ـ نيازها و خواسته‌‌ها باید بدانیم که هر اتّفاقی و هر خواسته‌‌ای که در زندگی ما صورت می‌‌گیرد، به‌‌خاطر همین دو اصل است. اگر انسان می‌خورد و می‌‌پوشد و می‌‌خوابد، یا این‌‌که مریض می‌‌شود و غصّه می‌‌خورد و یا شاد و خندان می‌‌شود و... همه‌‌ی این‌‌ها یا به‌‌خاطر نیازهای اوست، یا به‌‌خاطر امکاناتی که در وجودش قرار دارند
حال نیازهای انسان را می‌‌توان به دو بخش مشترک بین انسان وحیوان و مختصّ انسان تقسیم کرد: نیازهای مشترک حیوان و انسان: غذا، هوا، مسکن و پوشش (امنیت بیرونی)، نیاز عاطفی، نیاز جنسی. نیازهای مختصّ انسان: رشد و تحرّک، بی‌‌نهایت‌‌خواهی، جاودانه‌‌زیستن، عزّت و برتری، علم و شناخت، عشق و محبّت، جمال و زیبایی، قدرت، پرستش، آرامش (امنیت درونی). ادامه دارد....
شهید آوینی: امام به ما آموخت که انتظار در مبارزه است و این بزرگترین پیام او بود... @meh_shekan