فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شهرسازی اسلامی از رویکرد اجتماعمدار
💢 چرا تهران هر روز بیشتر ظاهری غیردینی به خود میگیرد؟ چطور از طریق توجه به گروههای اجتماعی مختلف شهر دینی یا غیردینی میشود؟ شهرسازی چه نقشی در این میان بازی میکند؟
اندیشه هجری | امیر گودرزی
@Hejri_Thought
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️قم شهر اهل بیت و حوزه علمیه است، اما در آن بیش از رمضان، تبلیغات مالها و فروشگاهها خودنمایی میکنند!
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
🔺تو تهران مثل قارچ درمانگاه سگ و مغازه اسباببازیفروشی برای سگها سبز شده!
▪️اینهمه ارز که جهت فرهنگ سگداری از کشور خارج میشود برای هیچکس مهم نیست؟! مسئولین از اقلیت سگدار میترسند؟!
✍اکبری
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حاج سعید قاسمی معمار است، از یکی بهترین دانشگاههای کشور هم فارغالتحصیل شده است. شبانه روز خود را گذاشته است تا برای محرومین و مستضعفینی که در نقاط گم شدهی کشور زندگی میکنند خانه بسازد.
💠 دلیل این حرکت حاج سعید این است که او قبل از آنکه متخصص حوزهی معماری و عمران باشد، یک انسان مجاهد و انقلابی و یک مصلح اجتماعی است. برای انسان مجاهد و مصلح تخصص اصالت ندارد و به اقتضای تکلیف سراغ هر تخصصی میرود.
🔻او هم میتوانست مانند بسیاری از کسانی که خود را معمار میدانند پولهای کلان بگیرد و طراحیهای خاص ارائه دهد و پس از اجرا، عمری این کارها را به عنوان رزومه خود در چشم همه فرو کند، اما هیهات که انسانی مجاهد و انقلابی اینچنین حقیرانه زیست کند.
💢 این کجا که تخصص خود را خرج التیام بخشیدن به زندگی مردمی کنی که صاف و صادق زندگی کردهاند و توزیع نادرست ثروت و امکانات باعث شده طعم فقر را بچشند و قرار است در این خانهها نماز بخوانند و روزه بگیرند و آن کجا که تخصص و وقت و انرژی خود را صرف طراحی و ساخت خانهها و ویلاهای لاکچری برای عدهای ثروتمند کنی که بر گُرده همین انسانها ثروت جمع کردهاند و احتمالا قرار نیست در آن خانهها یادی از خدا شود.
✅ اگر تعهد و نگاه الهی نباشد تخصص به ابزاری در دست اهل قدرت و ثروت تبدیل میشود و متخصص بردهای برای این دو گروه خواهد شد.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
💠 ساخت مسجد در پارک یا طراحی پارک حول محور مسجد
💢 محیط اجتماعی در فضای شهری باید حول یک محور دینی باشد و از آن رنگ بگیرد وگرنه به سمت ناهنجاری میل میکند. تجربه ساخت بوستانهای متعدد این موضوع را نشان میدهد.
💢 در یک محله یا منطقه، مسجد باید محور باشد و همهچیز حول آن تعریف شود. وقتی مسجد در مرکز توسعه قرار گیرد و بوستان حول آن تعریف شود، همچنین کاربریهایی مانند پایگاه بسیج، کتابخانه، باشگاه ورزشی و ... حول مسجد و ذیل آن تعریف شوند، حالا میتوان از نقش مسجد در اراده محله و شهر حرف زد.
💢 اما همه این کارکردها را از مسجد گرفتهایم و آن را تبدیل به نمازخانه کردهایم که محل تجمع چند سالمند شده است.
وقتی فضای سبز و سایر کاربریها با محوریت مسجد و ذیل مدیریت آن تعریف شود، ناهنجاری در این فضاها به حداقل میزان خود میرسد.
💢 تجربه گلزارهای شهدا را میتوان در این زمینه مشاهده کرد. حول قبور شهدا فضای سبز شکل گرفته و محلی سالم برای حضور افراد و خانوادهها و تفریح کودکان شده است. حتی کسانی که ممکن است رفتارهای ناهنجار داشته باشند وقتی در این فضا حاضر میشوند، جو محیط از بروز رفتارهای ناهنجارشان جلوگیری میکند.
❌ جنجالی که جریان غربگرا بر سر ساخت مسجد در بوستان قیطریه به راه انداخته را جدی نگیرید، افراد این جریان وقتی حرف از حداکثری کردن دین در جامعه زده میشود، کهیر میزنند و در مقابل آن قد علم میکنند.
اندیشه هجری | امیر گودرزی
@Hejri_Thought
💠 چگونه میتوان معماری اسلامی را در تمایز با معماری رایج غربی با اتکای بر قرآن تئوریزه کرد؟
💠 پایههای هر علمی متکی به مفاهیم بنیادین آن علم است، برای نیل به معماری دینی باید مفاهیم پایه خود را در سند قطعی الهی، یعنی قرآن جستجو کنیم تا بتوانیم بر اساس این چهارچوب مفهومی بنیادی، به نظریه پردازی جدید در این حوزه بپردازیم.
✅ فیلم این گفتگو را در یوتیوب معماری هجری ببینید:
▶️ youtu.be/MVRnJLBZyXc
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
✍ یادداشت:
بخش اول:
🔷🔶 در ایران بزرگداشت حکیم شیخ بهایی در روز سوم اردیبهشت هرسال برگزار میگردد که به عنوان روز معماری شناخته شده است.
🔸شیخ بهایی یکی از بزرگترین فقها و علمای شیعه در قرن یازدهم هجریست که یکی از زعمای شصت و یک گانه شیعیان به شمار میرود.
امامت شیعیان از "امام علی علیهالسلام" شروع شده و تا "امام عصر (عج)" ادامه مییابد. سپس این نُوّاب خاص اربعه هستند که وظیفه راهنمایی شیعیان را در زمان غیبت صغری با اتصال به "امام عصر علیهالسلام" بر عهده دارند.
در عصر غیبت کبری مسئولیت اصلی بر دوش زعمای شصت و یک گانه است. این زعامت در غیبت کبری از شهر قم با "ابن قولویه" آغاز و به صورت زنجیروار تا امروز طی نزدیک به ۱۲۰۰ سال با ۶۰ زعیم دیگر ادامه داشته است تا این امر مهم امروز بر عهدۀ "امام خامنهای (مدظله العالی)" میباشد.
🔹"شیخ بهایی" نیز در عصر صفویه و در قرن یازدهم یکی از همین سلسلۀ زعمای شیعه بوده است که راهبری شیعیان را با هدایت خود "حضرت ولی عصر علیهالسلام" بر عهده داشته است. پس از ایشان میتوان از بزرگان دیگری همچون "شیخ انصاری"، "آخوند خراسانی"، "میرزای شیرازی"، "آیت الله بروجردی" و "امام خمینی (ره)" نام برد. لذا "شیخ بهایی" و سایر زعما در روند عهد و تاریخ شیعه همچون دانههای تسبیحی که نخ آن خود حضرت ولی عصر (عج) است به هم پیوسته و راهبری شیعیان را بر عهده داشتهاند.
#شیخ_بهایی در طول حیات خویش علاوه بر فقه و عرفان، دستی بر نجوم و ریاضیات و مهندسی، معماری و شهرسازی داشت و نیز اختراعاتی انجام داد. در واقع این اندیشه حکیمانه شیخ بهاییست که به عنوان یک مبنا، معماری و شهرسازی و بنّایی و ساختوساز را جهت میدهد.
🔹 نمیتوان مدعی شد که ایشان خود لزوما ابنیههای گوناگون شهری را جزء به جزء طراحی کرده و ساختهاند. البته باید دانست که معماری در فرهنگ مشاغل و صنعت آن روز با معماری امروز واجد تفاوتهایی بوده است.
مکتب اصفهان با اصولش در همین دوره پدید میآید که اصول آن را جریان فقهایی شکل میدهند که از لبنان تا قزوین و اصفهان مهاجرت کردهاند و نماد شاخص این مکتب در میدان پرشکوه و ماندگار نقش جهان به عنوان یک اثر شهری تجلی یافته است. مشهور است ایده و حکمت معماری و شهرسازی ایشان موجب ساخت ابنیهای همچون پل خواجو در همان شهر اصفهان، یا صحن عتیق در جوار حرم حضرت رضا علیهالسلام در شهر مشهد و... شده است.
ادامه دارد....
#معماری_اسلامی #معماری_هجری #شهرسازی_اسلامی
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
✍ یادداشت:
بخش دوم:
🔶🔷 یکی از وجوه مهم فقهی شیخ بهایی آن است که نسبت به #فلسفه که سر منشأ آن را یونان میداند جبههگیری میکند و معتقد است ما مسلمین میبایست با نگاه وارداتی از مغرب زمین و نگاه قرآنی خودمان تمایز قائل شده و آلوده به آن نشویم. ایشان در کتاب "کشکول" از تلاش دامنهدار حکیمی یاد کردهاند که میخواهد میان فلسفۀ غربی و گفتار انبیاء سازگاری ایجاد کند؛ حال اینکه شیخ بهائی معتقد است که: این امر موجب به تکلّف افتادن حکیم مزبور شده و منجر به انحراف وی گشته است. چرا که کلام انبیاء از وحی نشئت گرفته و همان که متقن است را میبایست مبنای اندیشه قرار داد. شیخ در اینجا سوال مهمی مطرح میکند که:
چرا سخنان برخی فلاسفه با میزان قرآن سازگاری ندارد؟
🔸امروز در عصر انقلاب اسلامی نیز یکی از مهمترین کارهای ما همین تفکیک بین فلسفۀ غربی و حکمت قرآنی است. چرا که با موج شدیدی از غرب گرایی در مقابل اندیشۀ ناب انقلاب اسلامی درگیر هستیم.
اندیشه ناب انقلاب اسلامی مبتنی بر همین تمایزی است که شیخ بهایی نیز بر آن تاکید داشت. در واقع این حکمت، برگرفته از قرآن است که بر اساس آن، حکمت اقتصاد، حکمت معماری، حکمت سیاست، حکمت فرهنگ و سایر حکمتهای مضاف قابل استنباط هستند.
اکنون پرسش این است که: وقتی ما در قرآن سراغ از معماری میگیریم، باید معماری را با همان متر و معیار و نگاه رایج امروزی مطالعه کنیم یا اینکه قرآن با نگاه دیگری آن را مورد مداقّه قرار داده است؟
#شهرسازی_اسلامی #معماری_هجری #معماری_اسلامی
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
هدایت شده از مالِک المُلک 🇮🇷🇵🇸
01_اپیزود اول _ اصل مشکل کجاست.mp3
23.82M
♦️#اپیزود_اول : اصل مشکل کجاست؟
✅ مشکل بر سر پرستش دو خدای متفاوت است.
#معماری_اسلامی
#شهرسازی_اسلامی
🔻لینک کانال🔻
https://eitaa.com/Maalekalmolk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تحول در معماری از کجا آغاز میشود؟
✅ ویدئوی کامل را در یوتیوب ببینید:
youtu.be/MVRnJLBZyXc
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مقیممحوری در معماری قرآنی
🔹در قرآن صرفاً به کالبد یک بنا توجه نمیشود بلکه خط مشی های دیگری برای معماری مطمح نظر است یکی از این خط مشی ها معماری مقیم محور است؛ چه کسی و با چه نیتی از این بنا استفاده میکند؟
ویدئوی کامل را در یوتیوب ببینید:
youtu.be/MVRnJLBZyXc
#معماری_قرآنی
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹چه کسی معماری میکند؟
⭕️ یکی از خطمشیهای اساسی در نگاه قرآن به معماری، #معمارمحوری است. چه کسی بنا را میسازد؟
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
به نام مالک هستی
✨اندیشه:
🌇 معماری ظرف حیات انسان و شهر ظرف حیات جماعت است. حیاتِ سیّالِ انسان، مظروفیست که به شکل این ظروف در میآید.
حال اگر مبنای ساخت و شکل دهی به این ظروف نفسانیّات باشد، مظروف نیز خواسته یا ناخواسته، به همان خو گرفته و رفتهرفته به شکل همان خواهد شد. به بیانی گویاتر، در آن صورت افراد مداوماً در محیطی آکنده از نفسانیّات در گردشند؛ که زیست آنها را صرفاً مادّی و در مالکیّت نفسانیّات قرار خواهد داد.
♦️ در آیات قرآن کریم اما خداوند متعال خویش را مالکَ المُلک یعنی صاحب و فرمانروا و دارندۀ سرزمین و مُلک میخواند:
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَی كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
بگو: بار خدايا، تويى دارنده مُلك. به هر كه بخواهى مُلك مىدهى و از هر كه بخواهى مُلك مىستانى. هر كس را كه بخواهى عزّت مىدهى و هركس را كه بخواهى ذلّت مىدهى. همۀ نيكيها به دست توست و تو بر هر كارى توانايى. (آل عمران-26)
♦️ خدا به وضوح در این آیه میفرماید: بگو!
🤔 آیا جز اینست که معمار و شهرساز در قالب ساختمانها و شهری که میسازد و با هنر خویش، میگوید هر آنچه را که میخواهد و در درون دارد؟
و خداوند ادامه میدهد که آنچه در همۀ جهان، زمین یا آسمان ساخته میشود از ساختمانها تا قریهها و روستاها و شهرها و یا ماشینها و سایر برساختههای بشری و الهی، مالکش خود اوست. وقتی که این امر به گفتار درآید، مالکیّت نفوس و فرمانروایی هواهای نفسانی دیگر محلی از اعراب نخواهند داشت.
✅ اوست که سیطره بر عالمیان دارد. میدهد و میگیرد. آنکه عزت میبخشد هم اوست و نه ظاهر متکبّر و متبرّج سازهها و آنچه ذلیل و خوار میکند داشتههای مادی نیست، بلکه خداست.
✅ او میخواهد ذهنیّتی برای آدمها بسازد که میبایست بر طبق همان، ساختارهای جزئی و کلی را تدبیر کنند تا حیات بشری به مثابه مظروف، در ظرفی الهی، صورتی خدایی یافته و در مسیر مستقیم هدایت قرار گیرد.
❌در تقابل با این اندیشه، نگاهی سکولار و نفسانی در قالب تکنوکراسی، ساختمانها و شهرها را شکل میدهد؛ که صرفاً کارکرد گرا بوده و با ذهنیّتی مادی فضاها را تدبیر و طراحی مینماید. سپس همین ذهنیّت در سبک زندگی شهروندان به عینیّت در آمده و طبعاً آسیبهای همهجانبهای را به دنبال خواهد داشت:
📛 از بالا رفتن هزینههای زندگی تا گران فروشی مسکن، از تکبر تا تبرّج، از کمرنگ شدن حیا و عفاف تا آمار بالای طلاق و از دست رفتن انسجام خانواده، از قطع رحم تا ایندیژوآلیسم و تنهایی ناگزیر افراد، از کم شدن زادآوری و پیری جمعیّت تا آسیبهای کلان اقتصادی و اجتماعی...
اگرچه اندیشمندان و آسیبشناسان ابعاد گوناگونی از مشکلات امروز فردی و اجتماعی مردم را مورد تفحص قرار میدهند؛ اما حلقۀ گم شدهای به نام معماری و شهرسازی مغفول مانده است و آسیبهای ناشی از نفسانیتگرائی و صرفاً مادی شدن فضاها در نظر گرفته نمیشوند.
✅ از همین روی کانال مالک الملک که اشاره به مالکیّت و فرمانروایی مطلق خداوند قادر متعال بر جهان دارد، در زمینه معماری و شهرسازی فعالیّت خود را آغاز مینماید، به این امید که بتواند در شیوۀ اندیشیدن، نسبت به شکلدهی فضاهای ساختمانی و شهری تجدید نظر و تحولی مبنایی صورت دهد.
انّک عَلی کلِّ شیئٍ قدیر
#معماری_اسلامی
#اندیشه_الهی
#شهرسازی_اسلامی
🔻لینک کانال🔻
👉 https://t.me/maalekalmolk
👉 https://eitaa.com/Maalekalmolk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺یک «میدان ابلیس» دیگر در تهران افتتاح شد!
❗️جولان مالها در پایتخت
🔺همیلاسنتر این بار در منطقه پونک تهران
🔸رشد بیوقفه این مگامالها علاوه بر آثار سو اقتصادی بر زمینهای منطقه و آثار فرهنگی همچنین تاثیرات بسیار زیادی در ترافیک و حمل نقل ایجاد میکند.
🔹معمولا این پروژهها با توجه به اینکه در تقاطعهای مهم و بزرگ خیابانهای اصلی ساخته میشودند، باعث میشوند خیابانهای اطراف خود را درگیر پارک خودرو و عبور و مرور ماشینها کنند که این مسئله در نهایت ترافیک منطقه را تحت تاثیر قرار میدهد. علاوه بر این میزان تقاضای ورود خودرو به این منطقه را افزایش میدهد و باعث رشد نرخ حمل و نقل و ترافیک بیشتر میگردد.
🔹مالسازی یعنی تخریب فرهنگ و سبک زندگی، اقتصاد سالم، اعصاب و روان جامعه و...، اما متأسفانه در مدیریت شهری تهران صرفاً هدف کسب درآمد است به هر روش که باشد! مدیریت شهری باید از این تناقض خارج شود که هم راهپیمایی غدیر برگزار کند و مردم را با بنرهای تبلیغاتی به دینداری دعوت کند و هم مال بسازد و همانها را تخریب کند!
پینوشت: ویدئو مربوط به تیزر تبلیغاتی همیلاسنتز است!
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
🔺حدیث از امام باقر(ع) که در این باره میفرمایند: بدترین جاهای زمین بازارهاست:
بازار میدان ابلیس است، اولِ صبح پرچم خود را در آن جا نصب میکند و تخت خود را میگذارد و فرزندانش را همه سو میپراکند.او به فرزندانش میگوید: بر شما باد به (فریفتن) مردی که پدرش (حضرت آدم) مرده در حالی که پدر شما (ابلیس) هنوز زنده است. ابلیس با اولین کسی که به بازار میآید وارد میشود و با آخرین نفری که بازار را ترک میکند بر میگردد.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
فیلم گفتگو در آپارات بارگذاری شد
aparat.com/v/avr28q1
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
✨ به نام مالک هستی
✍🏻 شهرسازی و معماری تابعی از نیازهای جامعه است. زمانی که مدیران شهری تصمیم بگیرند فرهنگ مردم یک جامعه لیبرالیزه باشد، شهر را به گونهای برنامهریزی میکنند تا ابنیهای ساخته شود که فرهنگ لیبرال را اشاعه دهد. بعد همین ابنیه در تمام طول مدت عمر خود یعنی لااقل ۵۰-۶۰ سال لیبرالیسم را عملاً تضمین میکنند و نشر میدهند. اما چون صرفاً بنای بیجان هستند و از سنگ و آجر و سیمان ساخته شدهاند کسی انگشت اتهام را به سمت آنها دراز نمیکند.
برخی مسئولان اینچنینی هم چون نگاه تمدنی به مقولهٔ شهرستزی و معماری نداشتهاند در بسیاری از موارد تبعات این لیبرالیسم را نتیجهٔ تصمیمهای شهری خود نمیپندارند. ولی این قبیل تصمیمات با قوت هرچه تمامتر دامن جامعه را خواهد گرفت و لکههای ننگ آن دههها قابل زدودن نخواهد بود...
✔️ خداوند رحمن اما شیوهٔ مناسبی برای جلب مردم نسبت به دین خود دارد که آن مناسک الهیست که طراحی کرده و توسط پیامبران به امّت آنها ابلاغ فرموده است.
✔️ این مناسک خواه ناخواه عادات مردم را تغییر میدهند. مثلا:
🔻 وقتی خدا توسط پیامبرش به مردم فرمان میدهد که هر روز ۵ مرتبه نماز بخوانند، باید در نظر داشت که از آداب نماز، وضو ساختن و تطهیر بدن است. لذا مردم عادت میکنند همواره مطهر باشند و لباس پاک بپوشند و در بناهای آنها هم حتماً این تاثیر گذار است. پس مساجدی ساخته میشوند که دسترسی به آب پاک در آنها بسیار آسان است.
🔻یا وقتی خداوند غسل کردن را با آب پاک واجب میکند، در حمامهای عمومی داشتن استخر کُر یکی از ارکان معماری به حساب میآید.
🔻 وقتی نماز جمعه استحباب بسیار دارد و در مذهب شیعه آمده که پس از رجعت حضرت مهدی (عج) این نماز به علاوهٔ نماز عید فطر و قربان بر همگان واجب میشود، مصلیهای بزرگی پدید میآید.
همین مناسک فرهنگساز است که میتواند به تعطیلی یا عدم تعطیلی روزهای هفته نیز بینجامد.
به طور مثال در ایران پس از انقلاب، اغلب پنجشنبهها تعطیل یا نیمه تعطیل است. چرا که جمعه از ایام الله بوده و شب جمعه نیز اعمال مستحبی بسیاری دارد... از این مثالها و مثل این پیداست که خداوند مناسک را برای تعیین سبک زندگی بندگانش لازم الاجرا میداند و در آن پاداشهای بسیاری هم برای تشویق بندگانش قرار داده تا به آن متمایل شوند.
❌ حال اگر مدیران از دسته "و من الناس ان یعبد الله علی حرفٍ" باشند؛ یعنی خدا را از یک گوشه بپرستند، مناسک الهی را نیز چندان جدی نمیگیرند یا لااقل آنها را به مناسک فردی و نه جمعی فروکاست میبخشند. در این صورت کاربری پررنگ و خاصی هم برای انجام مناسک خداوند در شهر در نظر نخواهند گرفت.
✅ مسئله اینجاست که زندگی فردی و اجتماعی انسان یا جای خداست و یا جای شیطان. اگر خدا جایی نباشد، شیطان جایش را پر میکند. پس اگر بنایی برای خداوند ساخته نشود و اگر ساخته شد، توسط عباد الله الصالحین برنامهریزی و ساخته نشود، به جای آن ابنیۀ شرک و نفاق ساخته خواهد شد. همان که در دعای ندبه میخوانیم «أین الهادم ابنیة الشّرک و النّفاق؟» یعنی حضرت مهدی (عج الله تعالی) پس از رجعت آنها را تخریب خواهند نمود. ابنیۀ شرک و نفاق با مالکیت خداوند بر تمام هستی تعارض دارند. چرا که سعی بر خدشه دار نمودن این مالکیت توحیدی و فریاد زدن مالکیت نفسانی دارند.
لذا واضح است که مناسک در تعریف شهر و معماری بناها اثرگذارند. مثلا مالها که امام باقر (ع) در حدیثی آنها را خانۀ شیطان تعریف کردهاند، با نیات تماما نفسانی که (خوشبینانهاش تجاری است) مقوم محرمات الهی هستند و مناسک شیطانی همچون چشم چرانی، خود فروشی، تبرّج، اسراف، بی حجابی و بیعفتی را رقم میزنند. هرچند مدیری که مجوز داده مدعی مسلمانی و حتی انقلابیگری باشد... ساخت و رسیدگی به مساجد هم مقوم مناسکی همچون نماز و مناجاتخوانی است که اگر چنانچه درست و بهجا مدیریت شوند، پایگاه اشاعه دین خداوند و سنگر اسلام هستند.
✅حال اگر مدیرانی بخواهند با نگاه تکنوکراسی شهر را شکل بدهند، این روند ابتدا به پلورالیسم و سپس به کفر کیشی منتج خواهد شد. این همان دینی است که شهرسازی و معماری میتواند برای مردم تعریف نماید. چرا که تعیین کننده سبک زندگی مردم میباشد.
#معماری_اسلامی
#لیبرالیسم
#شهرسازی_اسلامی
🏙معماری هجری
@MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 دارای شغل تماموقت اما ناتوان در پرداخت اجارهها
🔸گزارش سیانان از پدیده خودروخوابی در آمریکا
🔻در آمریکا اینکه شغلی تماموقت داشته باشید، الزاما بهمعنای توانایی در پرداختِ اجارهبهای مسکن نیست.
نرخ بالای اجاره خانه در ایالتهای مختلف آمریکا بخصوص کالیفرنیا باعث شده تا تعداد بیخانمانها در این ایالت افزایش یابد و به مرور پدیده خودروخوابی در این ایالت رواج یابد.
🎥 در این گزارش سیانان مشاهده میکنید زندگی رانندۀ اتوبوسی را که شبها در کنارِ اتوبوسش در پارکینگ میخوابد.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪨 قلب نداری که نمیتونی تعقل کنی!!
✍ اگر کسی پایبند به حرام و حلال باشد، درون او نوری پدید میآید که میتواند حکمتها را بفهمد.
✨ کمکم این نور بیشتر و بیشتر میشود و دیگر حکمت از درونش میجوشد و از قلب او به قلم او یا به زبانش خواهد آمد.
🧟♂ کسی که اهل تعقل نیست، رجس بر او حاکم میشود.
💛 بر خلاف اهل بیت و ائمه که خداوند اراده فرموده رجس را از آنها بزداید. هرچه افراد به اهل بیت نزدیکتر شوند، رجس هم از آنها دورتر خواهد شد. شهدا به رجس زدایی نزدیک شدهاند.
☀️ ما باید از رجس و اهل رجس فرار کنیم.
برگرفته از جلسه کلبه کرامت، تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
👈 فیلم از استوری یکی از سلبریتیهای معماری ایران، پس از خبر شهادت اعضای دولت جمهوری اسلامی ایران.
#شهید_جمهور
#سلبریتی_معماری
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
#پیشنهاد_خوب
💢 نام زیستشناس غربی، پاستور، به بهانه وجود یک پژوهشگاه هیچ تناسبی با میدان و خیابان منتج به نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران ندارد.
فرصت مناسبی است تا نام بلند رئیس جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی، در یادها و رسانهها ماندگار شود.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
🔥 به دنبال فروریختن مسجدی در منطقه "پاپا آجائو" در ایالت "لاگوس" در جنوب غربی "نیجریه" شمار نامشخصی نمازگزار جان باختند. این حادثه روز یکشنبه هنگام اجرای فریضهٔ نماز عصر به وقت محلی رخ داده است.
🔻 تاکنون چندین جسد از زیر آوار بیرون آمده و مجروحان به بیمارستان منتقل شدهاند. از سال ۲۰۲۲ تا کنون، ۶۱ نفر بر اثر تخریب ناگهانی بناها در این شهر جان باختهاند!! (منبع: خبرگزاری فارس)
❌ اونوقت توی ایران، وقتی مسئولین شهری میخوان مسجد بسازند، یک عده غربزدهی هتاک، تحصن و تجمع و فحاشی میکردند که نگذارند. (پارک قیطریه تهران)
💰حرفشونم این بود: جایی که میخواید مسجد بسازید، ممکنه گنج پیدا بشه، بعد شما برش دارید!!!
منبعشون هم سعودی [اینترنشنال] و لندن [ BBC] بود!
خطاب به اون عده:
🫵🏻 البته که درد شماها گنج نیست. شما با هرجا که اسم الله بلند بشه و سجدهگاه بندگانش باشه مشکل دارید.
ترجیح میدید سر کوچههاتون پت شاپ و مال و دیسکو و بار و... باشه. مساجد هم ویران بشن و بر سر پرستندگان خدا فرو بریزند.
⭕️ عدهای در نقاط مختلف دنیا تشنه دین و معارف الهی هستند و سخت میتوانند در عرصه عمومی دینداری کنند و عدهای در جمهوری اسلامی از ساخت مسجد و راهپیمایی غدیر و امام رضاییها و... عصبانیاند. به قول آیتالله حائری شیرازی باید معاوضه کنیم، پاکان عالم برای ما، ناپاکان برای آنها...
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
امگذاری خیابان پاستور شرقی و بزرگراه بعثت به نام شهید رئیسی
🔹با رای اعضای شورای شهر تهران، خیابان پاستور شرقی و بزرگراه بعثت به نام شهید آیتالله رئیسی نامگذاری شد.
🔹همچنین خیابان کوشک (حدفاصل خیابان سی تیر تا خیابان فردوسی) به نام شهید حسین امیرعبدللهیان، وزیر امور خارجه نامگذاری شد.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
هدایت شده از مالِک المُلک 🇮🇷🇵🇸
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ پاسخی کارشناسانه و اسلامی درباره ساخت مسجد قیطریه:
#یادداشت
بخش اول:
✍ چندیست برخی از همکاران سعی در ساخت فضای رسانهای و همراه کردن جمعی از مردم برای تغییر تصمیم شهرداری جهت ساخت مسجد در پارک قیطریهٔ تهران را دارند.
ایشان مخالفت خود را با دلایلی همچون، پهنۀ غیر مرتبط شهری با مسجد، نقشۀ مسجد، ارتفاع آن، محل قرار گیری مسجد بر روی گسل، قرار گیری مسجد آتی در تپههای باستانی قیطریه و قطع درختان مطرح مینمایند. لازم دانستیم در این باره با این همکاران مهاجّهای داشته باشیم.
🔰ابتدا لازم است اطلاعاتی در زمینه این پارک و مسجد را بازگو کنیم:
🌳 پارک قیطریه در منطقه شمال تهران در نزدیکی بزرگراه صدر، محلۀ قیطریه و خیابان قیطریه و بلوار اندرزگو قرار گرفته است. منطقۀ قیطریه به علت گرانی زمین، دارای تراکم بالای مسکونی و تجاری است و مساجد کمی در آن قرار گرفته است. مردم مومن منطقه به علت در دسترس نبودن و دشواری رسیدن به مساجد دورتر، سالها درخواست ساخته شدن مسجدی نزدیک به محل سکونتشان را از شهرداری داشتهاند.
چندین سال پیش از این فردی زمین پارک را وقف عام کرده بود. اکنون شهرداری تصمیم دارد در بخشی از این زمینِ وقفی، مسجدی بنا کند.
1⃣ مخالفان میگویند که این مسجد باعث خرابی میراث فرهنگی درون پارک میگردد. چرا که درون این تپه ممکن است گنجی باشد!!
✔️ هرچند وزیر گردشگری و میراث فرهنگی شخصاً قول داده که ناظری هنگام حفاری از طرف وزارتخانه حضور داشته باشد و اگر اشیاء قیمتی و باستانی پیدا شد، آن را به موزه منتقل کند؛ مخالفان این قول وزیر وقت را کافی ندانسته و میگویند: خیر! هرطور شده شما قرار است این میراث نایافته و نادیده را بفروشید و از کشور خارج کنید، چون ما اینطوری فکر میکنیم!
اما ایشان گویا نمیدانند که بیشترین میزان خروج اشیاء باستانی از ایران، طی سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۵ صورت گرفته. 😨😰 دقیقا همان زمانی که درِ کشور به روی باستان شناسان اروپایی باز شده بود. اینان که همگی اغلب موزههای اروپایی را خوب میشناسند، از انگلیس گرفته تا فرانسه و سایر ممالک استعمارگر، چگونه نمیدانند اشیاء ایرانی و باستانی که ایشان برای دیدنشان باید به اروپا سفر کرده و کلی هزینه کنند، توسط پهلوی از کشور خارج شده و به این کشورها فروخته شده است و مستدرکات آن را به درستی بررسی نمینمایند؟!! مگر میشود این تاریخ ننگین را نادیده گرفت؟
✔️ حال اینکه ایران پس از انقلاب بسیاری از میراث فرهنگی ما را از غرب پس گرفت و حتی اجازه نداد مستشرقان دزدی همچون "آرتور پوپ" در ایران دفن شوند.
اینان چگونه میتوانند گنج نایافته را توسط جمهوری اسلامی پیشپیش دزدیده شده تلقی کرده و برای آن هوچیگری کنند؟
2⃣ دومین دلیل ایشان قرار گیری مسجد بر روی گسل است. بر فرض صحت این حرف، گسل تنها در این نقطه قرار ندارد چرا که گسل به معنی یک چاه یا فروچاله نیست. بلکه یک خط و یک پهنه بسیار بزرگ است که بخش گستردهای از منطقه را در بر گرفته و بسیاری از ساختمانها در صورت وقوع زلزله به درون آن فرو خواهند رفت...
🧐 حتی اگر طبق رویای ایشان هرگز ساختمانی هم بر روی هیچ گسلی ساخته نشود، افراد بسیاری که به هر حال در ساعات زلزله آنجا حضور دارند، قربانی زیر و رو شدن پوستۀ زمین شده و از بین خواهند رفت.
3⃣ دلیل دیگری که ایشان میاورند پهنهبندی شهریست که گفته میشود پهنۀ شهری این مکان به مسجد اختصاص داده نشده.
✔️ باید گفت دوستان منتقد آیا از تغییر پهنههای شهری در صورت لزوم مبرم، آن هم در کمیسیونهای شهرداری مطلع نیستند؟ یا خود را به بیاطلاعی میزنند؟
✔️ به طور مثال بسیاری از پهنههای شهری مربوط به مالسازی و ساختمانهای اداری و خصوصی بانکها نمیشود. بسیاری از این ساختمانها که در پهنۀ غیر مجاز ساخته شدهاند حتی طبقات و فرم غیر مجازی دارند!! اما با بررسی بیشتر، تمام برگههایشان دارای مهر و امضای قانونی است!! پس وقتی پای ثروت اندوزی در میان است، خیلیها پهنهها را نادیده و ناشنیده میگیرند. اما تا بحال صدایی از این دوستان منتقد امروز به گوش هیچکس در این باب نرسیده است... چرا که خودشان بسیاری از این تخلفات را مرتکب شدهاند. البته تغییر این پهنه نه منباب تخلف، بلکه بر حسب نیاز شهری میتواند در کمیسیون مخصوص به همان، بررسی و تائید شود و این غیر قابل تصور و احصاء نیست!
ادامه دارد...
#مسجد_قیطریه
🔻ایتا و تلگرام🔻
@Maalekalmolk
هدایت شده از مالِک المُلک 🇮🇷🇵🇸
✅ پاسخی کارشناسانه و اسلامی درباره ساخت مسجد قیطریه:
#یادداشت
بخش دوم:
4⃣ تئوری پردازی دیگر این کارشناسان که تنها زمانی لب به مخالفت میگشایند که پای از بین بردن منافع دینی جامعه مسلمانان در میان باشد، قطع درختان است. پاسخهای بسیار متفاوت و کاملی میتوان به ایشان داد اما ما در ابتدا یک آیه از سورۀ یاسین را برای این خانمها و آقایان مطرح میکنیم:
قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنْشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ : همان کسی آن را زنده میکند که نخستین بار آن را آفرید؛ و او عالِم به هر آفرینشی است. (یس:79)
مشرکان پیش پیامبر میآمدند و میگفتند چه کسی میتواند دیگر استخوانهای پوسیده را زنده کند؟! تا این آیه نازل شد. اینک که این آقایان و خانم ها تا این حد نگران درختان خدا هستند، باید برایشان همین آیه را قرائت نمود.
✔️ همان خدایی که اولین بار این درختان را زنده ساخته، باز هم میتواند و علم آن را دارد که مجدداً آنها را از نو سرسبز و شاداب کند و یا به آفرینش دیگری دست بزند. در ادامه همین آیات آمده که خداوند از درختان سبز برای انتفاع شما آتش آفریده. میتوان از این آیهها این را برداشت نمود که چنانچه دیدید نیاز است درختی را هم جابجا یا حتی قطع کنید و از آن به نفع بزرگتری برسید خدا این را برای شما یک نعمتی قرار داده. چون اوست که زمین و آسمان و هر آنچه در آن است را آفریده و باز هم میتواند خلق کند. او خالق خیلی بزرگی است.
✅ باید در نظر گرفت که قطعا این امر در جهت منافع فردی یک عدهٔ خاص، برداشت نمیشود. بلکه حرف از نفعی بسیار بزرگتر برای جامعه اسلامی است.
5⃣ دیگر آنچه از تئوری پردازیهای برخی از این کارشناسان شنیده میشود این است که این مسجد به خاطر دلایل واهی آنان، یک مسجد ضرار است!! البته باید گفت که مسجد ضرار در اسلام تعاریفی خیلی فراتر از حرف نسنجیدۀ ایشان داراست.
بگذارید این مسئله را دقیقتر بررسی کنیم:
✔️ این درست است که پارک یک مکان تفریحی است؛ اما با تجمع افرادی که چندان به شئونات اسلامی و الهی معتقد نبوده و با قوانین و قواعد جامعه همراهی نمیکنند؛ یک پارک میتواند به محیطی منفی مبدل گردد. انواع منکراتی همچون: سگ گردانی، روابط جنسی در ملاءعام، رفت آمد افراد لاابالی با ظواهر ناشایست و نادرست فردی و اجتماعی برای یک شهر اسلامی، میتواند محیط را به فساد نیل دهد. حال اگر این محیط تفریحیِ خنثی، که توسط یک جمع به محیطی منفی مبدل شده، دارای مولفههای ایمانی شود، و فضایی ایجاد گردد که جمع مؤمنین در این مکان تردد کنند، به مکانی مثبت مبدّل خواهد شد. تئوریسینهایی که با ساخت این پارک مخالفت میکنند در حقیقت و در کنه حرفهای خود، راضی به این تغییر نبوده و دوست ندارند محیط امنی که برای مناسک منکرشان در خیال خود مرز کشی کرده بودند، مختل شده و به محیطی مثبت با تعاملات الهی مبدل گردد. در واقع حریم منکر دارد به حریم معروف تبدیل میگردد.
از همین روی نمیتوان گفت مسجدی که قرار است در این مکان ساخته شود، به هیچ دلیلی جزو مساجد ضرار قرار دارد.
✔️ مسجد ضرار جایی است که منافقین برای مشروعیت بخشیدن به اسلام قلابی خودشان آن را ساخته بودند و پیامبر نیز اجازه حضور در آن مسجد را نداشت و به مومنین هم اجازه ورود و نماز خواندن در آنجا را نمیداد.
🔸 جالب است بدانید وقتی که اسلام به ایران رسید، آتشکدهها به مسجد مبدل شدند و این در تاریخ معماری ایران ثبت شده است. فرم مساجدی که دارای گنبد هستند نیز تکمیل شدۀ همان عبادتگاههاست. یعنی ما فضاهای مهم شهری و جایی که مناسک عبادی مشرکین در آن ظهور و بروز داشته را نیز از آن خود نمودیم و در خود حل کردیم. به طوری که امروز دیگر یادی از آن آتشکدهها با فرمی که دیگر از آن ماست در خاطرات باقی نمانده و هرچه هست عبادتگاه توحیدی است. حتی دیگر مشرکان و میترائیهایی هم اگر وجود داشته باشند، جرئت نمیکنند بگویند در آن چند آتشکده باستانی به جای مانده از چندین هزار سال قبل از این، خورشید عبادت میشده و خداوند یگانه پرستیده نمیشده است! و این یعنی قدرت گرفتن معروف در مقابل منکر با تبدیل، توسط تغییر در تصمیمات شهری.
ادامه دارد...
#مسجد_قیطریه
🔻ایتا و تلگرام🔻
@Maalekalmolk