eitaa logo
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
2.6هزار دنبال‌کننده
101 عکس
270 ویدیو
24 فایل
🔴متن ، صوت و فیلم ✅اعتقادی ✅اخلاقی ✅احکام شرعی و. . . ✅انتقاد ، پیشنهاد، سوالات شرعی و . . . @abasalialmasi ✅کانالهای دیگرما👇 🆔 @Basirat_E 🆔 @hzrt_mahdi 🆔 @tavasolnameh 🆔 @Imam_zamani 🆔 @hal_khosh ✅تبادل و تبلیغ در این کانال نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
✅تلاشی درجهت آگاهی بخشی وبصیرت افزایی با ❎گزیده بروزترین اخبار و تحلیلهای سیاسی لطفا تشریف بیاورید 🔻 https://eitaa.com/joinchat/2661744651C3f9979c9c7
هدایت شده از بصیرت 1403
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دولت انقلابی و چرایی گرانی های اخیر لطفا ببینید! ⭕️بصیرت 1401 ✅تلاشی درجهت آگاهی بخشی وبصیرت افزایی با ❎گزیده بروزترین اخبار و تحلیلهای سیاسی لطفا تشریف بیاورید 🔻 https://eitaa.com/joinchat/2661744651C3f9979c9c7
فهرست مطالب (هشنک ها ) 🔵 🔵 🔵 ⚪️ 🔶 . . . . . صلی الله علیه وآله . . علیه السلام . . علیها سلام . . . حضرت علیه السلام . . حضرت علیه السلام . . . . حضرت علیه السلام . . حضرت علیه السلام . . حضرت علیه السلام . . حضرت علیه السلام . . حضرت علیه السلام . . حضرت علیه السلام . . حضرت علیه السلام . . حضرت علیه السلام . . حضرت عجل الله تعالی فرجه . . حضرت علیه السلام . . حضرت علیهاسلام . . حضرت السلام . . حضرت علیه السلام . . علیها السلام . . ☑️ . . ☑️ . . ☑️ . . ☑️ . . ☑️ . . ☑️ . . ☑️ . . علیها السلام . . ☑️ . . ☑️ علیه السلام حسنی علیه السلام ✅ رحمت الله علیه . ⭕️ ⭕️ . . . 🔹اولین قسمت از سلسله مطالب معیارهای زندگی مومنانه 👈 https://eitaa.com/menbar_kotah/16397 . . ابتدای کانال 👈 https://eitaa.com/menbar_kotah/2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 👈 حقوق 🔸خمس یکی از فرائض اسلامی است که شامل پرداخت یک پنجم درآمد سالانه افراد از راه زراعت، تجارت، صنعت، کارگری، کارمندی و غیره می‌شود. 🔹خداوند در قرآن کریم به پرداخت خمس تأکید بسیاری کرده و آن را هم‌ردیف جهاد قرار داده است. در آیه 41 سوره انفال آمده است: وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ فَأَنَّ لِلهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكينِ وَ ابْنِ السَّبيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللهِ‌ ▫️«بدانید آنچه را که سود می برید، یک پنجم آن ،برای خدا و رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم و خویشاوندان او و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان است، اگر به خدا ایمان دارید و ..». ✅یکی از سؤالات رایج افراد مربوط به پرداخت خمس از حقوق بازنشستگی است، ⭕️پرسش: افراد بازنشسته که همچنان حقوق ماهیانه دریافت می‏‌کنند، آیا باید خمس حقوقی را که در طول سال دریافت می‏‌کنند، بپردازند؟ 🔵پاسخ اکثر مراجع : در صورتی که از مخارج سال اضافه بيايد، پرداخت خمس آن سر سال خمسی واجب است. 🔴حضرات امام، سیستانى و وحید: چنانچه طبق قرارداد، باید پس از بازنشستگى حقوق را دریافت دارد، جزء درآمد سال محسوب مى شود و اگر از مخارج سال زیاد آمد، خمس دارد. 👈اما اگر در دوران خدمت مقدارى از حقوق شخص کسر شده و بعد از زمان خدمت به او مى دهند، فوراً خمس دارد. @menbar_kotah
🔵(1) 👈 🔸اموات بعد از مرگ زنده اند و آیات زیادی نشان می دهد که انسانها بعد از مرگ حیات دارند که به برخی اشاره میشود: 1️⃣قرآن شهدا را مرده نمی داند بلکه آنها را زنده می داند: وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُونَ : ▫️به آنها که در راه خدا کشته میشوند، مرده نگویید! بلکه آنان زندهاند،ولی شما نمیفهمید آیه 154 سوره مبارکه بقره 2️⃣بعد از مرگ ،برخی گویند: رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحاً ▫️خدایا مرا برگردان تاعمل صالح انجام دهم و این نشان از زنده بودن است که صحبت میکنند پروردگارمن! مرا بازگردانید! شاید در آنچه ترک کردم ، عمل صالحى انجام دهم- آیه 99 مومنون 3️⃣عذاب کردن آل فرعون و قوم نوح بلافاصله بعد از مرگ نشان از زنده بودنشان دارد،چون هنوز قیامت نیامده است. آیه46 غافر وآیه 25 نوح 4️⃣سلام در نماز بر پیامبر السلام علیک ایهاالنبی و 5️⃣گفتگوی پیامبر با کشته شدگان کافر در جنگ بدر نیز نشان از زنده بودن دارد مجموعا آن چه قابل اثبات است این است که از نظر قرآن این بدن است که می میرد نه روح و جان آدمی و روح در عالم برزخ به یک جسم و بدن برزخی تعلق می گیرد @menbar_kotah.
🔵 👈 🔹حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: مَن سَرَّهُ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ فَلْيُطَيِّبْ مَكْسَبَهُ.‌ ▫️هر كه ‌بخواهد‌ دعايش مورد اجابت‌ قرار ‌گيرد، ‌بايد‌ كسب‌ خود ‌را ‌پاك ‌و‌ طاهر‌گرداند. ‌ 📚وسائل‌الشيعة،‌ج‌7،‌ص:‌84‌ ✅چند نکته در مورد نقد و نسیه : 1️⃣یکی از راههای کسب سود حلال، معامله نسیه است؛ خصوصیت معامله نسیه این است که کسب سود از این راه، قطعی و حلال است و صاحب سرمایه در ضرر طرف مقابل شریک نیست. بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه یا قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کسی ماشینی را بطور نقد به 30 ملیون خریداری کند و سپس یکساله به 33 ملیون بفروشد که 3 ملیون سود قطعی و حلال است. 2️⃣ در معامله نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد، فروشنده و خریدار می‌توانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت زیاد یا کم شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود. 3️⃣مشتری با وجود توانایی باید بدهی خود را در موعد مقرر بپردازد و در صورت تاخیر در پرداخت، گرفتن مبلغ اضافی حرام‌است. 📕توضیح المسایل مراجع مسأله 2105 - 2108 منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92
🔵 👈 🔸روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم از اصحاب سوال کردند : أَ تَدْرُونَ مَنِ التَّائِبُ؟ آیا می دانید توبه کار کیست؟ اصحاب عرض کردند: بخدا! نه. 🌸حضرت فرمود: إِذَا تَابَ الْعَبْدُ وَ لَمْ یُرْضِ الْخُصَمَاءَ فَلَیْسَ بِتَائِبٍ وَ مَنْ تَابَ وَ لَمْ یُغَیِّرْ مَجْلِسَهُ وَ طَعَامَهُ فَلَیْسَ بِتَائِبٍ وَ مَنْ تَابَ وَ لَمْ یُغَیِّرْ رُفَقَاءَهُ فَلَیْسَ بِتَائِبٍ وَ مَنْ تَابَ وَ لَمْ یَزِدْ فِی الْعِبَادَةِ فَلَیْسَ بِتَائِبٍ وَ مَنْ تَابَ وَ لَمْ یُغَیِّرْ لِبَاسَهُ فَلَیْسَ بِتَائِبٍ وَ مَنْ تَابَ وَ لَمْ یُغَیِّرْ فِرَاشَهُ وَ وِسَادَتَهُ فَلَیْسَ بِتَائِبٍ وَ مَنْ تَابَ وَ لَمْ یَفْتَحْ قَلْبَهُ وَ لَمْ یُوَسِّعْ کَفَّهُ فَلَیْسَ بِتَائِبٍ وَ مَنْ تَابَ وَ لَمْ یُقَصِّرْ أَمَلَهُ وَ لَمْ یَحْفَظْ لِسَانَهُ فَلَیْسَ بِتَائِبٍ وَ مَنْ تَابَ وَ لَمْ یُقَدِّمْ فَضْلَ قُوتِهِ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ فَلَیْسَ بِتَائِبٍ وَ إِذَا اسْتَقَامَ عَلَی هَذِهِ الْخِصَالِ فَذَاکَ التَّائِب 1️⃣هرگاه بنده ای توبه کار شاکیها [و طلب کارها]ی خود را راضی نکند، توبه کار نیست. 2️⃣و کسی که توبه کند و مجلس و غذایش را تغییر ندهد توبه کار نیست. 3️⃣و کسی که توبه کند و رفقای [دوران گناه] خویش را تغییر ندهد، توبه کننده نیست. 4️⃣و کسی که توبه کند و بر عبادتش نیفزاید توبه کار نیست. 5️⃣و کسی که توبه کند و لباس [گناه آلوده]اش را تغییر ندهد، تائب نیست. 6️⃣و کسی که توبه کند و فرش و تکیه گاه [دوران گناه] خود را عوض نکند، تائب نیست. 7️⃣و کسی که توبه کند و قلبش باز نشود (و دریادل نگردد) و دستش [در انفاق] توسعه نیابد، توبه کار نیست. 8️⃣و کسی که توبه کند و آرزوهای [ناروای] خود را کوتاه نکند و زبانش را حفظ نکند، تائب نیست. 9️⃣و کسی که توبه کند و اضافه غذای خود را تقدیم [به فقراء] نکند، تائب نیست. 🔟و هر گاه بر این اوصاف استقامت ورزید این تائب [کامل و واقعی] است.» 📚بحار الانوار، مجلسی، بیروت، ج6، ص35 36. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
@AhkameHarameRazavi 🔵 👈 عربی خواندن 🌸پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: «صلوا کما رأیتمونی أصلی؛ ▫️نماز بخوانید؛ همچنان که من نماز می خوانم 📚عوالی اللآلی، ج 1 ،ص 197 💠دلایل نماز خواندن به زبان عربی از این قرار است: 1️⃣پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نماز را به عربی خواندند. پس بر ما هم واجب است؛ به ایشان اقتدا کرده و از ایشان تبعیت نمود و نماز را به عربی بخوانیم ؛ چون نماز، سنت پیامبر است 2️⃣بقای نماز در طول قرون و اعصار است که بدون کم و کاست برای همیشه باقی بماند و اگر هر کسی به زبان محلی و مادری خود آن را تلفظ می نمود احتمال کم و زیاد شدن الفاظ، تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بی اساس بسیار بود. 3️⃣عربی خواندن نماز، وحدت بخش نیز هست. یعنی اگر هر مسلمانی با هر زبانی بخواهد، نماز بخواند، این وحدت و پیوستگی میان مسلمانان از میان می رود. بودن زبان واحد برای این فریضه الهی از اختلافات میان مسلمانان جلوگیری و دل های آن ها را به هم نزدیک میکند. 4️⃣اگر اسلام این اجازه را به مسلمانان می داد که نماز را با زبان مادری می خواندند، این فریضه الهی در دوران مختلف تاریخی و نسل های گوناگون دچار تحریف های فراوانی می شد که این موضوع بلا شک به دین اسلام ضربه می زد. 5️⃣یکی از مهمترین موضوعات در اسلام تعبد است. یعنی بنده ای که به ماهیت حقیقی و عمیق اسلام پی برد و مسلمان شد، تابع تمامی قوانین این دین است و آن را اجرا می کند.یعنی عبادات توقیفی هستند وبه جا آوردن آنها باید به همان شکلی باشد که خداوند تعیین فرموده است. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
@AhkameHarameRazavi 🔵 👈 🌸خداوند در قرآن می فرماید: یَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَّةٍ شَهِیداً عَلَیْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِکَ شَهِیداً عَلى هؤُلاءِ : ▫️روزی را که در هر امتی، گواهی از خودشان برایشان برانگیزیم، و تو را هم بر این امت گواه آوریم 👈آیه 38 سوره مبارکه نمل 🔸«شاهد» و «شهید» معنی حضور را می دهد. 🔸در زبان عربی به «گواه » از آن جهت «شاهد» می گویند که کسی حق دارد در مورد واقعه ای گواهی بدهد که در آن واقعه حاضر باشد، یعنی انسان در مورد واقعه ای که در آن حضور دارد و احساس می کند و بالعیان آن را می بیند حق دارد شهادت بدهد. 🔹در این باره که امام زمان هر عصر، ناظر اعمال مردم آن عصر است، احادیث متعددی آمده است. امام صادق علیه السلام فرمود: « روز پنج‌شنبه اعمال مردم به رسول خدا و ائمه علیهم السلام عرضه می‌شود». 📚بحار، ج23، ص 345 🔸در روایت دیگر آمده: در هر عصر و زمانی، امامی از ما اهل بیت، شاهد و ناظر اعمال مردم است. رسول خدا شاهد بر اعمال ما است». 📚بحار، ج23، ص 347 🔸در توقیعی از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه آمده: به اخبار شما علم داریم. هیچ چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. از لغزش و کاستی‌‌های عملکرد شما آگاه هستیم. چیزی بر ما پوشیده نمی‌ماند» 📚بحار،ج53، ص 175 منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
🔵 👈 سایه خدا بر سر هفت گروه ♦️روز حساب و واپسین، روز دشوار و سختی است. و در چنان روزی، هفت گروه از رحمت خاص و ویژة الهی بهره می برند؛ چنان که در حدیث ذیل می خوانیم. 🌸پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: «سَبْعَةٌ یُظِلُّهُمُ اللَّهُ فِی ظِلِّهِ یَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ خداوند در روزی که سایه ای جز سایة او وجود ندارد بر هفت گروه سایه می افکند: 1️⃣إِمَامٌ عَادِلٌ پیشوای عادل؛ 2️⃣وَ شَابٌّ نَشَأَ فِی عِبَادَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ جوانی که با عبادت خداوند رشد کرده است [و جوانی را با عبادت گذرانده است]؛ 3️⃣وَ رَجُلٌ قَلْبُهُ مُتَعَلِّقٌ بِالْمَسْجِدِ إِذَا خَرَجَ مِنْهُ حَتَّی یَعُودَ إِلَیْهِ مرد [و انسانی] که دلبسته به مسجد است؛ [به گونه ای که] وقتی از آن خارج می شود [منتظر می ماند] تا برگردد؛ 4️⃣وَ رَجُلَانِ تَحَابَّا فِی اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاجْتَمَعَا عَلَی ذَلِکَ وَ اِفْترَقَا دو مرد [و انسانی] که برای خدا با هم دوستی می کنند، پس بر آن [محبّت الهی] جمع می شوند و [بر همان محور] از هم جدا می شوند؛ 5️⃣وَ رَجُلٌ ذَکَرَ اللَّهَ خَالِیاً فَفَاضَتْ عَیْنَاهُ مردی که در خلوتها خدا را یاد کند، پس [با یاد خدا] از دو چشمش اشک جاری شود؛ وَ رَجُلٌ دَعَتْهُ امْرَأَةٌ ذَاتُ حَسَبٍ وَ جَمَالٍ فَقَالَ إِنِّی أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِینَ 6️⃣مردی که زنی دارای مقام و زیبایی او را [به کار خلاف عفّت] دعوت کند، پس [جواب او را یوسف گونه] بگوید: من از خدای پروردگار جهانیان [ که در همه جا حضور دارد] می ترسم؛ 7️⃣وَ رَجُلٌ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فَأَخْفَاهَا حَتَّی لَا تَعْلَمَ شِمَالُهُ مَا تُُنْفِقُ یَمینُهُ؛ مردی که صدقه ای داده است پس [آن چنان] آن را مخفی کرده است که [گویا] حتّی دست چپ نفهمیده است آنچه دست راستش انفاق کرده است.» 📕خصال، صدوق، ص280، روایت 718. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
🔵 👈 🌸حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند: إِنَّ الْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَى دِینِنَا... فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَکُمْ دُعَاءَنَا... . ▫️پرداخت خمس کمک در (تبلیغ) دینمان است (در ادامه حضرت فرمودند:) پس از پرداخت آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نکنید. 📕الکافی ؛ ج1 ؛ ص548 💠چند نكته درباره خمس: 1️⃣يكي ‌از ‌عبادات‌ مالي‌ خمس ‌است‌ يعني آنچه از درآمدهاي بين سال خمسي در سر ‌رسيد‌ سال‌ خمسي ‌باقي‌ مي‌ماند بايد يك پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقي نمي كند آنچه باقي مانده پول پس انداز شده و يا ‌مواد ‌غذايي ‌داخل ‌منزل ‌باشد ولي ‌‌درآمدهايي كه ‌بین ‌سال خمسي صرف نيازهاي زندگي مانند ‌خوراك و پوشاك و مسكن ‌و اثاثيه منزل شده و در حدّ شأن مصرف شده خمس ‌ندارد. 2️⃣ اگر بر كسي خمس واجب شد و او در آن زمان توان پرداخت خمس را نداشت بايد به دفتر مرجع تقليد خود مراجعه نمايد تا براي تاخير در پرداخت خمس مهلت بگيرد. 3️⃣ داشتن بدهكاري يا قسط بانكي نمي‌تواند بهانه اي براي پرداخت نكردن خمس باشد چرا كه برخي از افراد هر چند بدهكار باشند با توجه به مختلف بودن بدهكاري و احكامش، بايد خمس موجودي خود را پرداخت كنند. مثلا فردي كه بابت خريد مغازه بدهكار باشد اين بدهي سبب نمي شود كه خمس درآمدي كه از سال خمسيش زياد آمده پرداخت‌ نكند.‌ 📕رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792 منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
🔵 👈 توصیف 🌸قِیلَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) صِفْ لَنَا الْمَوْتَ فَقَالَ عَلَى الْخَبِیرِ سَقَطْتُمْ هُوَ أَحَدُ ثَلَاثَةِ أُمُورٍ یَرِدُ عَلَیْهِ إِمَّا بِشَارَةٌ بِنَعِیمِ الْأَبَدِ وَ إِمَّا بِشَارَةٌ بِعَذَابِ الْأَبَدِ وَ إِمَّا تَحْزِینٌ وَ تَهْوِیلٌ وَ أَمْرُهُ مُبْهَمٌ لَا تَدْرِی مِنْ أَیِّ الْفِرَقِ هُوَ فَأَمَّا وَلِیُّنَا الْمُطِیعُ لِأَمْرِنَا فَهُوَ الْمُبَشَّرُ بِنَعِیمِ الْأَبَدِ وَ أَمَّا عَدُوُّنَا الْمُخَالِفُ عَلَیْنَا فَهُوَ الْمُبَشَّرُ بِعَذَابِ الْأَبَدِ وَ أَمَّا الْمُبْهَمُ أَمْرُهُ الَّذِی لَا یُدْرَى مَا حَالُهُ فَهُوَ الْمُؤْمِنُ الْمُسْرِفُ عَلَى نَفْسِهِ لَا یَدْرِی مَا یَئُولُ إِلَیْهِ حَالُهُ یَأْتِیهِ الْخَبَرُ مُبْهَماً مَخُوفاً ثُمَّ لَنْ یُسَوِّیَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِأَعْدَائِنَا لَکِنْ یُخْرِجُهُ مِنَ النَّارِ بِشَفَاعَتِنَا 🔹شخصى به امیر المؤمنین عرض کرد: مرگ را برایم وصف کن. 🔸حضرت فرمود: با مرد آگاهى رو برو شده اید. مرگ یکى از سه أمرى است که بر آدمى وارد مى شود: ▪️یا نوید به نعمتهاى جاودان است ▪️و یا خبرى است به عذاب همیشگى؛ ▪️و یا اندوهگین نمودن و ترسانیدن است، 🔵و کار شخص «محتضر» مبهم مى باشد، زیرا نمى داند جزو کدامیک از این سه گروه خواهد بود؛ 🔸اما انسانى که دوستدار و مطیع ما باشد، به نعمتهاى جاودان نوید داده شده، 🔹و دشمنانى که با ما سر ستیز دارند، عذاب ابدى در پیش خواهند داشت 🔸و اما آن کس که وضعش معلوم نیست و نمى داند سرانجامش چه خواهد شد، مؤمنى است که به زیان خود زیاده روى نموده و مشخص نیست سرانجامش به کجا خواهد کشید، خبر مبهم و ترسناکى به او مى رسد، ولى خداوند هرگز او را با دشمنان ما برابر نخواهد کرد، و به شفاعت ما او را از جهنّم بیرون مى آورد، 🌸فَاعْمَلُوا وَ أَطِیعُوا وَ لَا تَتَّکِلُوا وَ لَا تَسْتَصْغِرُوا عُقُوبَةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِنَّ مِنَ الْمُسْرِفِینَ مَنْ لَا تَلْحَقُهُ شَفَاعَتُنَا إِلَّا بَعْدَ عَذَابِ ثَلَاثِمِائَةِ أَلْفِ سَنَةٍ» 🔸پس کار نیک انجام دهید 🔹و از خدا اطاعت کنید. ♦️مطمئن نباشید و سزاى گناه را از طرف خدا ناچیز مشمارید! زیرا شفاعت ما شامل حال «مسرفین» نخواهد شد، مگر بعد از سیصد هزار سال. 📚معانی الأخبار، شیخ صدوق، ترجمه محمدى، ج ۲، ص۱۹۵ منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 🔸موضوع: 🌸حضرت امام زین العابدین علیه السلام فرمودند: مَنْ عَمِلَ بِمَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْهِ فَهُوَ مِنْ أَعْبَدِ النَّاسِ. هر کس به واجبات دینی اش عمل کند عابدترین مردم است. 📚الكافي / ج2 /ص83 💠چند نکته کوتاه درباره احکام غسل : 1️⃣تمامی غسل های واجب و مستحب به یک شکل انجام می‌شود و تفاوت غسل ها در نیت است البته به زبان آوردن نیت لازم نیست و چنانچه انسان چند غسل به گردن داشته باشد، می تواند همه غسل ها را نیت کند و یک غسل انجام دهد و غسل را می توان به دو روش ترتیبی و ارتماسی انجام دهد. 📕رساله مراجع م 389 و م 360 2️⃣اگر انسان به گردنش غسلی باشد، چنانچه مثلا بعد از حمام کردن شک کند که غسل کرده یا نه، باید غسل کند، ولى اگر بعد از غسل شک کند که غسل او درست بوده یا نه، لازم نیست دوباره غسل نماید. 3️⃣اگر وقت برای غسل کردن به مقداری کم باشد که اگر غسل کند تمام نماز یا بخشی از نماز بعد از وقت خوانده می‌شود، ‌در این صورت باید تیمم کند و برای نمازهای بعد باید غسل را انجام‌ دهد. 📕رساله مراجع م 678 منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
🔵 👈 آرزوی 🌸 برخی امور مهمّ در زندگیِ ما وجود دارد که کم تر به آن توجه داریم. انبیا و پیشوایان دینی، یکی از کارهای مهمّی که انجام می دادند، این بود که مردم را از زبان شخصیّتهای والا و با عظمت به این امور متوجه کنند. 🌺پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم فرمود: «یَا عَلِیُّ! تَمَنَّی جَبْرئِیلُ اَنْ یَکُونَ مِنْ بَنِی آدَمَ بِسَبْعِ خِصَالٍ وَ هِیَ الصَّلَوه فِی الْجَمَاعَه وَ مُجَالَسَتُهُ الْعُلَمَاءَ وَالصُّلْحُ بَیْنَ الاِثْنَیْنِ وَ اِکْرَامُ الْیَتِیمِ وَ عِیَادَه الْمَرِیضِ وَ تَشْیِیعُ الْجَنَازه وَ سَْقیُ الْمَاءِ فِی الْحَجِّ فَاحْرُصْ عَلَی ذَلِکَ؛ 🔹ای علی! جبرئیل به سبب ، آرزو داشت که از فرزندان آدم باشد. آن خصلتها عبارت است از: 1️⃣ شرکت در ؛ 2️⃣همنشینی با و شرکت در مجالس و منابر آنها؛ 3️⃣ بین دو نفر، دو گروه و دو دسته از مردم که پاداش فراوانی دارد؛ 4️⃣ احترام و رسیدگی به امور آنان که از مهم ترین فعالیّت امامان معصوم ما بوده است؛ 5️⃣سر زدن به و دلجویی از آنان، به ویژه معلولان و کهنسالان؛ 6️⃣شرکت در ها و درس عبرت گرفتن از آن و دلجویی از بازماندگان؛ 7️⃣ به مردم و سیراب کردن تشنگان، به ویژه در ایام حج و... . 📕مواعظ العددیه، ص195. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 👈 آثار اعتقاد به 🌸قال الله تبارک و تعالی : فَأَقِمْ وَجْهَک لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَٰلِک الدِّینُ الْقَیمُ ▫️پس با گرايش به حقّ به اين دين روى بياور، ▫️(اين) فطرت الهى است كه خداوند مردم را بر اساس آن آفريده است، ▫️براى آفرينش الهى دگرگونى نيست، ▫️اين است دين پايدار، ولى بيشتر مردم نمى‌دانند. 💠آثار اعتقاد به دين 1️⃣ «دين به زندگی محتوی می دهد» ، اگر دين را از زندگی جدا کنيم جز پوچی و سرگردانی و تکرار، چيزی نمی يابيم. 2️⃣ «دين رفع تحير می کند» تحير از اينکه: کجا بودم ـ کجا هستم ـ برای چه هستم ـ به کجا ميروم. قال علی عليه‌السلام: رحم اللَّه امرء ... علم من أين و في أين و إلى أين‏. ▫️خداوند رحمت کند کسی را که بداند کجا بوده و کجا هست و کجا خواهد رفت. 3️⃣«انسان ذاتا تشنه و عاشق کمال است و تنها دين است که انسان را به کمال واقعی هدايت می کند.» قال الباقر عليه‌السلام: الْكَمَالُ كُلُّ الْكَمَالِ التَّفَقُّهُ فِي الدِّينِ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ وَ تَقْدِيرُ الْمَعِيشَة « ▫️کمال کامل در بصيرت در دين و صبر بر مشکلات و اقتصاد در امور زندگی است». 📕منتهي الامال، کلمات امام باقر عليه‌السلام. 4️⃣«آرامش روانی تنها در پناه دين است» انسان فاقد دين هميشه همراه با اضطراب، ترس، ناراحتی، پريشانی و سرگردانی می باشد. اگر توجهی به آمارهای جهانی کنيم بيشترين بيماريهای روانی و عصبی در جامعه هايی است که در آنها از دين خبری نيست. الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَـٰئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ ▫️آنها که ايمان آوردند خود را با ستم آلوده نکردند آرامش و امنيت برای آنهاست و آنها ره يافتگانند». 🌸سوره انعام، آيه ٨٢. 5️⃣ « تلاش و اميد در پناه دين » ، آنگاه که حوادث سخت و پيچيده در زندگی انسان رخ می دهد و همه درها را به روی خود بسته می بيند و در برابر مشکلات احساس ضعف و ناتوانی می کند تنها ايمان به مبدا و معاد است که به ياری او شتافته و به او نيرو می دهد و دراين هنگام می فهمد که تنها نيست و تکيه گاهی بزرگ دارد، پس با عشق و اميد به تلاش و کوشش ادامه می دهد و بر سختيها چيره می شود. بنابراين ايمان به مبدا و معاد تکيه گاه بزرگی برای انسان و مايه استقامت و پايمردی اوست 🌺و از همين رو رسول گرامی اسلام می فرمايد: المومن کالجبل الراسخ لاتحرکه العواصف ▫️مومن همانند کوه استوار است که او را بادهای سخت حرکت نمی دهد منبرهای_کوتاه🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi/1913 🔵 👈 🌸حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: مَن سَرَّهُ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ فَلْيُطَيِّبْ مَكْسَبَهُ.‌ ▫️هر كه ‌بخواهد‌ دعايش مورد اجابت‌ قرار ‌گيرد، ‌بايد‌ كسب‌ خود ‌را ‌پاك ‌و‌ طاهر‌گرداند. ‌ 📚وسائل‌الشيعة،‌ج‌7،‌ص:‌84‌ 💠چند نکته در مورد نقد و نسیه : 1️⃣یکی از راههای کسب سود حلال، معامله نسیه است؛ خصوصیت معامله نسیه این است که کسب سود از این راه، قطعی و حلال است و صاحب سرمایه در ضرر طرف مقابل شریک نیست. بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه یا قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کسی ماشینی را بطور نقد به 30 ملیون خریداری کند و سپس یکساله به 33 ملیون بفروشد که 3 ملیون سود قطعی و حلال است. 2️⃣ در معامله نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد، فروشنده و خریدار می‌توانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت زیاد یا کم شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود. 3️⃣مشتری با وجود توانایی باید بدهی خود را در موعد مقرر بپردازد و در صورت تاخیر در پرداخت، گرفتن مبلغ اضافی حرام‌است. 📚توضیح المسایل مراجع مسأله 2105 - 2108 منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 👈 خیر دنیا و آخرت 🔹طبق نقل حضرت علی علیه السلام مردی نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم آمد و عرض کرد: «عملی به من یاد بده که با انجام آن ✅محبوب خداوند قرار گیرم ، ✅مردم [هم] مرا دوست بدارند، ✅و خداوند، مالم را افزایش دهد، ✅و بدنم سالم، ✅و عمرم طولانی شود ✅و در روز قیامت نیز با خودت [ای رسول خدا] محشور شوم. 🔸پس ( پیامبر خدا صلی الله علیه وآله و سلم فرمودند: سِتُّ خِصَالٍ مُحْتَاجٌ إِلَی سِتِّ خِصَال: 🔘(اینها ) شش خصلت است که نیاز به شش خصلت [دیگر] دارد: 1️⃣اِذَا أَرَدْتَ أَنْ یُحِبَّکَ اللَّهُ فَخَفْهُ وَ اتَّقِهِ ▫️هرگاه خواستی خدا تو را دوست بدارد، پس از او بترس و تقوای الهی [و پروا پیشگی] داشته باش؛ 2️⃣وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یُحِبَّکَ الْمَخْلُوقُونَ فَأَحْسِنْ إِلَیْهِمْ وَ ارْفُضْ مَا فِی أَیْدِیهِمْ ▫️هرگاه خواستی مردم تو را دوست بدارند، پس به آنها احسان کن و به آنچه در دست آنهاست، چشم طمع نداشته باش؛ 3️⃣وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یُثْرِیَ اللَّهُ مَالَکَ فَزَکِّهِ ▫️اگر خواستی خداوند، مالت را افزایش دهد، زکات [و خمس] مالت را بپردازد؛ 4️⃣وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یُصِحَّ اللَّهُ بَدَنَکَ فَأَکْثِرْ مِنَ الصَّدَقَةِ ▫️اگر خواستی خدا بدنت را سالم کند [علاوه بر مراعات مسائل بهداشتی]، [در راه خدا] زیاد صدقه بده؛ 5️⃣وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یُطِیلَ اللَّهُ عُمُرَکَ فَصِلْ ذَوِی أَرْحَامِکَ ▫️اگر می خواهی خدا عمرت را طولانی کند با بستگان [نَسَبی] ارتباط داشته باش (و صلة ارحام انجام بده)؛ 6️⃣وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یَحْشُرَکَ اللَّهُ مَعِی فَأَطِلِ السُّجُودَ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّار؛ ▫️اگر می خواهی [در روز قیامت] خدا تو را با منِ [پیغمبر] محشور کند، سجده [های نمازت] را در پیشگاه خدای یکتای غالب، طولانی کن.» 📚سفینة البحار، ج1، ص599 منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 👈 فلسفه اعتقاد به خدا و پیغمبران وامامان و . . . 🔸از امام رضا عليه‌السلام پرسيدند فلسفه عقيده به خدا و پيغمبران و امامان و آنچه از جانب او آمده چيست؟ 🔹حضرت فرمودند: لِعِلَلٍ كَثِيرَةٍ مِنْهَا أَنَّ مَنْ لَمْ يُقِرَّ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَجْتَنِبْ مَعَاصِيَهُ وَ لَمْ يَنْتَهِ عَنِ ارْتِكَابِ الْكَبَائِرِ وَ لَمْ يُرَاقِبْ أَحَداً فِيمَا يَشْتَهِي وَ يَسْتَلِذُّ مِنَ الْفَسَادِ وَ الظُّلْم‏ ▫️علتهای بسياری دارد ▫️يکی از آنها اين است که کسی که معتقد به خدا نيست از گناهان اجتناب نمی کند و مرتکب معصيتهای بزرگ می شود و در انجام هر ظلم و فسادی که برايش لذت بخش است از هيچ کسی حساب نمی برد. 📚ميزان الحکمه، واژه معرفت. 🔹طبيعی است کسی که اعتقاد به خدا و قيامت ندارد ، عدالت - برابری - ايثار - از خود گذشتگی و بطور کلی همه مسائل اخلاقی از نظر او پوچ و بی محتوی و خالی از مفهوم است، برای چنين فردی فرقی بين ظالم و عادل - نيکوکار و جنايتکار نيست زيرا در نظر او همه با مرگ به يک نقطه مساوی می رسند، پس چه چيزی می تواند مانع اين انسان از فساد و هوسرانی باشد؟ 🔸در نتيجه اعتقاد به خدا و قيامت باعث می شود انسان خود را در برابر هر حرکتی مسئول بداند، انسان معتقد باور دارد که کوچک ترين عمل زشت و زيبای او حساب دارد. فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ. ▫️هر کس به اندازه ذره ای خوبی يا بدی کند آنرا خواهد ديد. 🔹سوره زلزال، آيه ٧ و ٨. 🔸اين اعتقاد زمينه ساز عدالت اجتماعی است اينجاست که بايدها و نبايدهای اخلاقی معنا پيدا می کند و معتقدين به دين انسانهايی ايثارگر - متقی و پرهيزکار - جدی و کوشا خواهند بود. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9