eitaa logo
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
2.5هزار دنبال‌کننده
108 عکس
300 ویدیو
27 فایل
🔴متن ، صوت و فیلم ✅اعتقادی ✅اخلاقی ✅احکام شرعی و. . . ✅انتقاد ، پیشنهاد، سوالات شرعی و . . . @abasalialmasi ✅کانالهای دیگرما👇 🆔 @Basirat_E 🆔 @hzrt_mahdi 🆔 @tavasolnameh 🆔 @Imam_zamani 🆔 @hal_khosh ✅تبادل و تبلیغ در این کانال نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
تقدیم به اعضای بزرگوار کانال و سپاس از همراهی شما پدران کانال روزتون مبارک 🌺🌺🌺🌺👏👏👏
💠دوازده فضيلت کوتاه و گویا از حضرت اميرالمومنين علي عليه السلام 1️⃣ حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام در هیچ جنگ و جهادی شرکت نکرد مگر این که پیروز برگشت. (۱) 2️⃣رسول خدا صلی الله علیه و آله می گفت: «عَلی اَشْجَعُ النّاسِ قَلْبا علی، شجاع ترین و قویدل ترینِ مردم است.» (۲) 3️⃣حریف را فقط با یک بار زدن می کشت و در حدیث است که: «کانت ضرباتة وترا ضربت شمشیر او همیشه تک ضرب بود.»(۳) 4️⃣پیامبر اسلام می گفت: «علی سیفُ اللّه عَلی اَعْدائِهِ / علی، شمشیر خدا است که بر روی دشمنان خدا کشیده می شود.»(۴) 5️⃣حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام بیشتر پیاده می جنگید و اگر هم سوار اسبی می شد،چندان برایش مهم نبود. به حضرتش گفته شد که چرا سوار اسب نمی شود؟ پاسخ داد: اسب یا برای تعقیب حریفی است که از میدان بگریزد و یا برای این است که کسی بخواهد خود بگریزد و من نه کسی هستم که پشت به دشمن کنم و بگریزم و نه کسی هستم که اگر کسی گریخت تعقیبش کنم. پس اسب را برای چه می خواهم؟(۵) 6️⃣حضرت زرهش تنها سینه اش را می پوشاند و هرگز پشت نداشت. از او پرسیدند که چرا زرهش پشت ندارد؛ آیا نمی ترسد که کسی از پشت به او ضربتی بزند؟ در پاسخ فرمود : من هرگز به دشمن پشت نمی کنم و از میدان نمی گریزم و خدا هرگز آن روز را نخواهد آورد.(۶) 7️⃣شجاعت و استواری حضرت علی علیه السلام در جنگ ها چنان بود که هرگاه مشرکان و کافران او را در جنگ می دیدند به همدیگر وصیت می کردند مثل این که مرگ را با چشم خود دیده باشند.(۷) 8️⃣هرگاه که دو صف برای جنگ مقابل هم صف می کشیدند، مردم به یکدیگر می گفتند: ملک الموت در همان صفی باید باشد که علی با آن صف است و صف مقابل خواهی نخواهی باید خود را برای مرگ آماده کنند.(۸) 9️⃣روزی یکی از سرداران سپاهش به او گفت که اگر اسب ها آشفتند و ما از همدیگر دور شدیم، تو را کجا بیابیم؟ در پاسخ فرمود: در همان جایی که از من دور شده اید. حاکی از این که در همین جایی که هستم خواهم بود.(۹) 🔟وقتی که در جنگ جمل پرچم را به پسرش محمّد حنفیه داد، به او چنین فرمود: «کوه ها هم از هم بپاشند، تو از خود مپاش؛ دندان هایت را به هم بفشار؛ کاسه سرت را به خدا بسپار؛ پاهایت را چون میخ به زمین بکوب؛ به انتهای سپاهیان دشمن چشم بدوز؛ و از تنگ نظری و دون همّتی چشم بپوش؛ و بدان که پیروزی بی گمان پیش خداوندِ سبحان است.»(۱۰) 1️⃣1️⃣حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام از نان دنیا به نان جو بسنده کرده بود و از نان گندم نمی خورد تا آنجا که مردم از تعجّب می پرسیدند: پسر ابوطالب با این غذا و خوراک اندک چگونه در کشتن هم آوردان و پهلوانان ناتوان نمی شود؟! مولا علی علیه السلام در پاسخ فرمود: بدانید آن درختی را که در بیابان خشک می روید، شاخه اش سخت تر باشد. ولی سبزه ها و گیاهان خوش نما را پوست نازک تر باشد. آری خارها و بوته های صحرایی را آتشی افروخته تر باشد و خاموشی آنها دیرتر رخ دهد، ولی گیاهی که در ناز و نعمت روییده باشد، چون بیدی به هر بادی بلرزد(۱۱) 2️⃣1️⃣ از سخنان آن حضرت است که می فرمود : «وَ اللّه لَو تَظاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلی قِتالی لَمّا وَلَّیتُ عَنها… / به خدا سوگند اگر همه عرب ها پشت به پشت هم دهند و به جنگ با من بشتابند، هرگز از آنان روی برنتابم و اگر فرصتی دست دهد، به پیکار همه بشتابم.»(۱۲)) پی نوشت 1–معجم الاوسط ۳/۸۷ 2 –مناقب علی بن ابی طالب / ۱۴۳ (۱۸۸). 3–، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ۱ / ۲۰. 4–، الامالی شیخ صدوق / ۶۱. 5–مناقب آل ابی طالب ۳ / ۲۹۸. 6–، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ۲۰ / ۲۸۰. 7 –ربیع الابرار ۳ / ۳۱۹. 8–، المحاضرات راغب اصفهانی ۳ / ۱۳۸. 9– ابشیهی، المستطرف ۱ / ۱۷۸ باب ۴۱. 10 – نهج البلاغه، خطبه ۱۱. 11-- نهج البلاغه، نامه ۴۵. 12 - نهج البلاغه، نامه ۴۵.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠گستردگي ظلم و ادامه غيبت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه ظلم و ستم دليل ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نيست. هر چند زماني که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور مي فرمايند، فساد عالم گير شده است. آنچه در ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف موثر است، آمادگي جهان براي قبول امامي معصوم و رهبري الهي و مهيا شدن ياراني واقعي براي امام است. اگر چه امام با امدادهاي الهي، با ظلم و فساد مبارزه مي کند و جهان را به عدالت مي رساند، اما همه امور با معجزه پيش نمي رود. بلکه بايد ياراني صديق براي امام وجود داشته باشند که خداي متعال نيز آنها را کمک کند. به عبارت ديگر، همان امداد الهي، شروطي دارد و خداي متعال امدادهاي خود را براي کساني که لياقت آن را داشته باشند، نازل خواهد کرد. همان گونه که امير المومنين عليه السلام از شرط امداد الهي سخن مي فرمايند و نشان مي دهند که امداد الهي پس از آنکه عده اي ايمان مستحکم خود را نشان دهند، نازل خواهد شد. ايشان مي فرمايند: در ركاب پيامبر خدا صلّى اللّه عليه وآله وسلّم بوديم و با پدران و فرزندان و برادران و عموهاى خود جنگ مى‏ كرديم، كه اين مبارزه برايمان و تسليم ما مى‏ افزود، و ما را در جادّه وسيع حقّ و صبر و برد بارى برابر ناگواريها و جهاد و كوشش برابر دشمن، ثابت قدم مى‏ ساخت. گاهى يك نفر از ما و ديگرى از دشمنان ما، مانند دو پهلوان نبرد مى ‏كردند، و هر كدام مى‏ خواست كار ديگرى را بسازد و جام مرگ را به ديگرى بنوشاند، گاهى ما بر دشمن پيروز مى‏ شديم و زمانى دشمن بر ما غلبه مى‏ كرد. پس آنگاه كه خدا، راستى و اخلاص ما را ديد، خوارى و ذلّت را بر دشمنان ما نازل و پيروزى را به ما عنايت فرمود، تا آنجا كه اسلام استحكام يافته فراگير شد . [1] بنابراين به جاي آنکه توقع داشته باشيم همه چيز از غيب حل شود، بايد خود را آماده سازيم. و هر زمان که تعداد کساني که بر سر مبارزه با فساد، استقامت دارند به حد مشخص خود برسد، و حکمت خداوند بر اين امر باشد، امام ظهور خواهند فرمود. ⭕️پی نوشت: (1) نهج البلاغه، خطبه 56
💠لطيف ترين آيه از نظر علامه طباطبايي 🔸از نظر مرحوم «علامه طباطبايي»، آيه ذيل، لطيف ترين و زيباترين معنا را براي دعا دارد. «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ» و هرگاه بندگان من از تو در باره من بپرسند [بگو] من نزديكم و دعاى دعاكننده را به هنگامى كه مرا بخواند اجابت مى ‏كنم، پس [آنان] بايد فرمان مرا گردن نهند و به من ايمان آورند؛ باشد كه راه يابند.(1) 🔹«مرحوم علامه» در «الميزان» در خصوص اين آيه مي فرمايند: اين آيه در افاده مضمونش بهترين اسلوب و لطيف ‏ترين و زيباترين معنا را براى دعا دارد.(2) 🔘ايشان علت اين تلطيف و زيبايي در دعا را در هفت نکته بيان مي کنند: 1️⃣اساس گفتار را بر تكلم وحده (من چنين و چنانم) قرار داده، نه غيبت (خدا چنين و چنان است)، و نه سياقى ديگر نظير غيبت، و اين سياق دلالت دارد بر اين كه خداى تعالى‏ نسبت به مضمون آيه كمال عنايت را دارد. 2️⃣تعبير فرموده به (عبادى بندگانم)، و نفرمود (ناس مردم) و يا تعبيرى ديگر نظير آن و اين نيز عنايت ياد شده را بيشتر مى‏ رساند. 3️⃣واسطه را انداخته، و نفرموده: (در پاسخشان بگو چنين و چنان) بلكه فرمود: (چون بندگانم از تو سراغ مرا مى‏ گيرند من نزديكم). 4️⃣جمله: (من نزديكم) را با حرف (إنّ) كه تاكيد را مى‏ رساند مؤكد كرده و فرموده: «فَإِنِّي قَرِيبٌ» پس به درستى كه من نزديكم. 5️⃣نزديكى را با صفت بيان كرده و فرموده: (نزديكم) نه با فعل (من نزديک مى‏ شوم)؛ تا ثبوت و دوام نزديكى را برساند. 6️⃣در افاده اين كه دعا را مستجاب مى‏ كند تعبير به مضارع آورد نه ماضى، تا تجدد اجابت و استمرار آن را برساند. 7️⃣وعده اجابت يعنى عبارت (اجابت مى ‏كنم دعاى دعا كننده) را مقيد كرد به قيد «إِذَا دَعَانِ»(در صورتى كه مرا بخواند)، با اين كه اين قيد چيزى جز خود مقيد نيست، چون مقيد خواندن خدا است و قيد هم همان خواندن خدا است و اين دلالت دارد بر اين كه دعوت داعى بدون هيچ شرطى و قيدى مستجاب است. و اين هفت نكته همه دلالت دارد بر اين كه خداى سبحان به استجابت دعا اهتمام و عنايت دارد.(3) ⭕️پی نوشت: 1. بقره: 2/ 186. 2. طباطبايي، ترجمه تفسير الميزان، جامعه مدرسين، ج2، ص41. 3. همان، ص42.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠رابطه ميان محبت به اهل بيت عليهم السلام و بخشش گناهان 🔸در باره رابطه ميان محبت به اهل بيت عليهم السلام و بخشش گناهان لازم است تمام آيات و روايات را به عنوان يک مجموعه در نظر بگيريم. در اين صورت بعضي از آيات و روايات، بعضي ديگر را تفسير ميکند. 🔹چند دسته آيات و روايات را در ارتباط با مطلب مذکور را مورد بررسي قرار ميدهيم: ▪️دسته اول. تمام اعمال انسان محاسبه ميشود و آن اعمال را به صورت کامل دريافت ميکند: «مَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ شَرًّا يَرَهُ؛ هر کس هموزن ذرّهاي کار بد کرده آن را ميبيند» (1) ▪️دسته دوم. آنچه بر بخشيده شدن گناهان به صورت مطلق دلالت دارد؛ مانند «إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا؛ خداوند همه گناهان را ميبخشد»(2) درباره محبت داشتن به اهل بيت (عليهم السلام) و اظهار آن از راههاي مختلف (مانند صلوات فرستادن، اشک بر مصائب، زيارت) نيز آثار ويژهاي در روايات بيان شده است؛ مانند بخشيده شدن تمام گناهان. ▪️دسته سوم. آنچه بخشش گناهان را به داشتن شرايطي محدود کرده است. در واقع چگونگي جمع ميان دسته اول و دوم را بيان نموده است؛ مانند: «إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَکَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَنْ يَشَاءُ؛ خداوند (هرگز) شرک را نميبخشد! و پايينتر از آن را براي هر کس (بخواهد و شايسته بداند) ميبخشد» (3) 🔹بر اساس آن، خداوند شرک را نميبخشد و گناهان ديگر را نيز در صورتي که شايسته بداند، ميبخشد؛ يعني اگر آن شخص شرايط بخشيده شدن را داشته باشد که از شرايط آن توبه است.(4) توبه هم به معناي پشيماني از گناه و قصد ترک هميشگي آن گناه است. 🔸بنابراين، کسي که محمد وآل محمد صلوات بفرستد؛ يعني با اهل بيت عليهم السلام ارتباط برقرار کند، به خاطر پيوند محکم با اهل بيت عليهم السلام اقتضاي اوليه اين را دارد که مورد شفاعت قرار گيرد و گناهان او بخشيده شود؛ اما او بايد اين صلاحيت و شايستگي را در خودش حفظ کند؛ زيرا شفاعت و آمرزش با شرايطي به او تعلّق ميگيرد؛ مثلا با انجام توبه حقيقي که قصد بازگشت به گناه را ندارد، آمرزيده ميشود. 🔹همچنين شفاعت براي افرادي که گناهان مخصوصي انجام دهند، نفي شده؛ مانند ستم کردن، سبک شمردن نماز.(5) ⭕️پی نوشت: 1. زلزال، 8. 2. زمر، 53. 3. نساء، 48. 4. طباطبايي، الميزان، ج4، ص380. 5. کليني، کافي، ج 3، ص 270.
🔘۹سفارش از قران که اگر عمل کنیم خیلی از رفتارهایمان شاید شکل دیگری بخود گیرد. این سفارشات ۹گانه در سوره مبارکه حجرات آمده و برخی از رهنمودهای الهی در تعامل با سایر انسان ها را به اختصار بیان فرموده است: ♦️فتَبَيَّنُوا: اهل تحقیق و بررسی باشید، قبل از اینکه سخنی بگویید، خوب در باره آن تحقیق کنید. 🔹فأَصْلِحوُا: اگر بین دوستان و آشنایان شما کدورتی هست، میان ایشان صلح و سازش برقرار کنید و خود نیز اهل صلح و سازش باشید. ♦️وأَقْسِطُوا: عادل باشید و براساس حق قضاوت کنید و در اجرای حق، میان دوست و آشنا با غریبه فرقی نگذارید. 🔹لا يَسْخَر: دیگران را مسخره نکنید، مردم‌ و‌ اقوام گوناگون را به سُخره نگیرید. ♦️ولَا تَلْمِزُوا: به دیگران طعنه نزنید و از آنها عیب جویی نکنید. 🔹ولَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَاب: لقب‌ های زشت و ناپسند بر یکدیگر نگذارید و از اینکه یکدیگر را با القاب زشت و ناپسند صدا بزنید، شدیداً اجتناب کنید. ♦️اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ: از بسیاری از گمان‌ها دوری کنید، همچنین از گمان بد در مورد دیگران به شدت خودداری کنید. 🔹ولَا تَجَسَّسُوا: اهل جاسوسی و پرده دری نباشید و در کار و زندگی دیگران سرک نکشید. ♦️ ولَا يَغْتَب: اهل غیبت پشت دیگران نباشید و جلساتی را که در آن غیبت کسی می شود، ترک کنید. 📚 @DasTanaK_ir | داناب 👈
قالَ اللّهَ تَعالى: يا عِبادي، سِتَّةٌ مِنّي وسِتَّةٌ مِنكُم: المَغفِرَةُ مِنّي وَالتَّوبَةُ مِنكُم، وَالجَنَّةُ مِنّي وَالطّاعَةُ مِنكُم، وَالرِّزقُ مِنّي وَالشُّكرُ مِنكُم، وَالقَضاءُ مِنّي وَالرِّضاءُ مِنكُم، وَالبَلاءُ مِنّي وَالصَّبرُ مِنكُم، وَالإِجابَةُ مِنّي وَالدُّعاءُ مِنكُم. خداوند متعال فرمود: ای بندگان من، شش چيز از من است و شش چيز از شما: 🔸آمرزش از من و توبه از شما. 🔸بهشت از من و طاعت از شما. 🔸رزق از من و شكر از شما. 🔸قضا از من و رضا از شما. 🔸بلا از من و صبر از شما. 🔸اجابت از من و دعا از شما. 🔸🔸🔸 المواعظ العددیه،ج ۲، ص۲۸۹.
💠توبه از گناه 🔴تهمت گناهي نابخشودني و يکي از گناهان کبيره است، به معناي نسبت دادن رفتار يا گفتار يا حالتي زشت و ناپسند به کسي است که از آن زشتي، پاک و منزه است. 🌸قرآن مي فرمايد: «وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا» (1)؛ و كسانى كه مردان و زنان مؤمن را بى ‏آنكه مرتكب [عمل زشتى] شده باشند آزار مى ‏رسانند، قطعا تهمت و گناهى آشكار به گردن گرفته‏ اند. 🌸 اميرالمومنين علي (عليه السلام) فرمودند: «البُهتانُ على البَريءِ أعظَمُ مِن السَّماءِ» (2)؛ بهتان زدن به آدم بي گناه بزرگتر از آسمان است. 🔹گناهاني مثل تهمت، انسان را درگير دو نوع حق مي کنند؛ يکي حق الله و نافرماني پروردگار؛ و ديگري حق الناس و تضييع حقوق ديگران. حق الله با توبه ي حقيقي و عزم و اراده ي جدي بر عدم ارتکاب مجدد بخشيده مي شود، اما حق الناس را بايد جبران کرد. 🔸جبران کردنِ تهمت به اين صورت است که اگر اين حرف به ايشان رسيده و از اين تهمت اطلاع دارد، بايد از ايشان حلاليت بطلبيد، ضمن اينکه اگر راهي براي بازگرداندنِ آبروي شخص باشد، حتما بايد انجام داد و نزد تمام افرادي که اين حرف را شنيده اند، بايد تهمت را برطرف کرد. مگر اينکه مفسده ي بزرگتري ايجاد شود؛ که در اين صورت اعتراف لازم نيست و بايد راهکار بعدي را انجام دهيد. 🔹چنانچه به هر دليلي، راهي براي بازگرداندن آبروي شخص نيست، يا اعتراف به تهمت،اثر خاصي براي او ندارد، يا با اين کار مفسده ي بزرگتري به وجود مي آيد، بايد به نحو معنوي برايش جبران کنيد. به اين ترتيب که اعمال صالحي انجام داده و به ايشان هديه کنيد. ▪️هر عمل مستحبي در اين مورد نافع است. مثلا تلاوت قرآن، نمازهاي مستحبي، زيارت و انواع دعا و مناجات را مي توان انجام داده و ثوابش را به ايشان هديه نماييد. براي ايشان دعا کرده و طلب خير و عافيت داشته باشيد. به اين ترتيب کم کم حقي که ايشان به گردن شما دارد جبران شده و توبه کامل مي شود. پی نوشت: 1. سوره احزاب، 58 2. محمدي ري شهري، ميزان الحکمه، دارالحديث، ج 3، ص 539.
💠شناخت حق و باطل 🟡قرآن کريم يک معيار کلي مي دهد براي اين که انسان قابليت جداسازي و شناخت حق از باطل را پيدا کند. 🔸کسي که تقواي الهي را رعايت کند يعني به دنبال اين باشد که در مسير زندگي اش، از مسير فرمانبرداري و اطاعت پروردگار خارج نشود، به مقام و مرتبه اي مي رسد و قابليتي پيدا مي کند که مي تواند حق را از باطل، شناسايي و آن ها را تشخيص دهد. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً»؛ اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد، براى شما وسيله‏ اى جهت جدا ساختن حق از باطل قرار مى ‏دهد؛ (روشن ‏بينى خاصّى كه در پرتو آن، حق را از باطل خواهيد شناخت.)(1) 🔹در ادامه به صورت فهرستوار به موضوعات و مواردي مرتبط با حق و باطل از نظر قرآن، پرداخته مي شود: ـ کفر، باطل؛ ايمان و عمل صالح، حق است.(2) ـ کافران، پيرو باطل؛ مؤمنان، پيرو حق هستند.(3) ـ کافران، مجادله کننده به باطل هستند.(4) ـ در قرآن، حق، به آب، باطل به کف روي آب تشبيه شده است.(5) ـ حق، ماندگار؛ باطل، نابودشدني است.(6) ـ خداوند، حق؛ غير خدا، باطل است.(7) ـ اراده الهي بر بقاي حق و نابودي باطل است.(8) ـ خداوند، تنها راهنماي به حق است.(9) ـ اسلام، دين حق(10) و قرآن، فرقان و معيار شناخت حق و باطل است.(11) ـ و نيز خاصّان و اولوالالباب(12)، انديشمندان و عالمان [که اهلبيت عليهم السلام، مصداق بارز و کامل آن ها هستند](13)، هم چنين عالمان دين شناس(14) معيار شناخت حق از باطل هستند؛ زيرا اينان پيرو حق، و در مقابل، دشمنان خدا(15) پيرو باطل مي باشند. 🟢نکته: کسي که به دنبال هدايت است و در اين راه تلاش مي کند، به هدايت مي رسد؛ چرا که خداوند متعال مي فرمايد: «وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا»؛ و آنها كه در راه ما (با خلوص نيّت) جهاد كنند، قطعاً به راه‏ هاى خود، هدايتشان خواهيم كرد.(16) البته بايد توجه داشت که بزرگترين مانع براي شناخت حق، آن است که باطل، خود را در لباس حق، نشان مي دهد: «وَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَ‏ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُوا الْحَقَ‏ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ»(17) لذا بايد بر اساس قرائن و شواهد، کوشيد تا حق را از باطل، بازشناخت. با معيارهايي که از قرآن و روايات بيان شد، مي توان حق را از باطل، بازشناخت و به پيروان حق، پيوست و از رهروان باطل، دوري کرد. ⭕️پی نوشت: 1. انفال: 8/ 29. 2. محمد: 7/ 1 و 2. 3. محمد: 7/ 3. 4. کهف: 18/ 56 و غافر: 40/ 5. 5. رعد: 13/ 17. 6. اسراء: 17/ 81 و انبياء: 21/ 18. 7. حج: 22/ 62. 8. انفال: 7/ 7 و 8. 9. يونس: 10/ 35. 10. توبه: 9/ 33. 11. فرقان: 25/ 1. 12. رعد: 13/ 19. 13. سبأ: 34/ 6. 14. يونس: 10/ 94. 15. ممتحنه: 60/ 1. 16. عنکبوت: 29/ 69. 17. بقره: 2/ 42.
دوازده بهمن سالروز بازگشت تاریخی حضرت آیة الله العظمی رضوان الله تعالی علیه و اغاز ایام الله مبارک باد. کانال و حال خوش🔻 http://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92💕💙💕