منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (23) ✅راه #شناخت_حق بعد از پيامبر صلى الله عليه و آله 🔹گر چه افراد را باي
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (24)
✅معيار ثواب
🔹اعمال عبادى چه زمانى مىتواند براى آدمى مفيد باشد؟
🔹كدام عمل و با چه شرايطى، داراى ثواب است و انسان را در مسير صلاح و هدايت پيش مىبرد؟ آيا صرف انجام اعمال ظاهرى بدون
🔹 توجه به روح و معناى آن ثمرى براى آدمى دارد؟
🔸بر زبان آوردن كلمه اى- نشستن و برخاستن، خم و راست شدن و نخوردن و نياشاميدن به خودى خود هيچ فضل و رجحانى بر اعمال ديگر آدمى ندارد آنچه به اعمال ارزش مىدهد هدف و غايتى است كه اين اعمال به جهت آن انجام مىشود.
🔸ثواب معيارى دارد كه اگر عمل مطابق آن معيار باشد ثواب دارد وگرنه جز زحمت چيزى نخواهد داشت.
🔸ثواب در عملى است كه در انسان تأثير بگذارد قلب را به خدا متوجه كند.
▪️مثلًا اگر نگاه به خانه عالم ثواب دارد در صورتى است كه انسان را به زهد و خدا پرستى نزديك كند. نه اينكه به خانه عالم بنگرد و حسرت دنيا در او پديد آيد و احساس كند كه عقب مانده است.
▪️ نگاه به كعبه آنگاه عبادت محسوب مىشود كه از روى شعور و هوشيارى باشد و همراه با راز و نياز و دلدادگى اگر چشم به خانه خدا باشد و دل جاى ديگر اين نگاهى است لغو و بدون ثواب
▪️و اگر نگاه به قرآن عبادت است براى كسى است كه وقتى به قرآن مى نگرد حال خضوع و خشوع پيدا كند كه دلش نرم شود به ياد خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله اگر اين گونه نباشد هيچ گاه ثواب ندارد و عبادت به شمار نمىرود
🔸پس معيار ثواب داشتن عمل همان انگيزه و تأثير در روح و روان انسان است.
متن منبرهای کوتاه 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (24) ✅معيار ثواب 🔹اعمال عبادى چه زمانى مىتواند براى آدمى مفيد باشد؟ 🔹كد
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (25)
✅معيار انسانيت
🔸معيار انسانيت چيست؟
اگر از نظر زيستشناسى بخواهيم معيار انسانيت را به دست بياوريم، پاسخ به اين سؤال كار ساده و آسانى است. در زيستشناسى فقط جسم انسان مطرح است.
جسمى كه با دو، پا راه مىرود، دو دست دارد، حرف مىزند و ...
🔹بنابراين تعريف، اگر انسان داراى همه اعضاء و اجزاء باشد، او انسانى كامل به شمار مىرود و تفاوتى نمىكند كه او ظالم باشد يا مظلوم، با سواد باشد يا بىسواد و ...
ولى آيا انسانيت انسان، و آنچه كه شرافت و كمال انسانى ناميده مىشود نيز اين گونه تعريف مىشود يا مسائل و معيارهاى ديگرى براى انسانيت مطرح است كه موجب مىشود انسانى، شايسته و مورد ستايش باشد يا انسانى ناشايست و مورد نكوهش؛ با اينكه از جنبههاى زيستشناسى هر دو شبيه يكديگرند؟
🔷برخى معيار انسانيت را به علم و دانش دانستهاند و گفتهاند آنچه موجب برترى مىشود، علم است.
هر اندازه كه انسان آگاهى و دانش بيشترى پيدا كند، انسانتر است و هر اندازه كه از علم و دانش بىبهره باشد، به همان ميزان از انسانيت بى بهرهتر است.
🔹بر اساس اين تعريف، دانشآموز كلاس اول از كسى كه هنوز به مدرسه نرفته انسانتر است و همين طور دانشآموز كلاس دوم از دانشآموز كلاس اول انسانتر است و هر كس معلوماتش بيشتر باشد انسانتر است.
🔸روشن است كه اين معيار به تنهايى صحيح نيست؛ زيرا بسيار هستند افرادى كه سواد و دانش چندانى ندارند؛ اما به مراتب از ديگران برترند. آيا انسانيت امثال ابوذر، عمّار ياسر، ميثم تمّار به مراتب علمى آنها بوده يا معيارهاى ديگرى هم مطرح است؟
🔷نظريه ديگر اين است كه انسانيت به خلق و خوى است.
اگر ابوذر را بر معاويه ترجيح مىدهيم به اين دليل است كه معاويه كسى بود كه فقط به فكر خود بود و براى اشباع جاه طلبيهاى خود ديگران را استثمار كرده بود؛ ولى ابوذر، به عكس او، با اينكه همه امكانات برايش فراهم بود، هرگز به دنبال منافع خود نبود و همواره به سرنوشت ديگران مىانديشيد.
همچنين اگر حضرت على عليه السلام را انسان كامل مىدانيم، براى اين است كه درد اجتماع را حس مىكرد و به فكر ديگران بود.
🔷مكتب ديگرى مىگويد معيار انسانيت، «اراده» است.
اراده، مسلط كننده انسان بر نفس، بر اعصاب، بر غرائز و بر شهوات خود است؛ به طورى كه هر كارى كه از انسان صادر مىشود به حكم عقل و اراده است، نه به حكم ميل؛ ولى حيوان موجودى است تابع غريزه كه همان ميلها باشد ولى انسان موجودى است كه مىتواند به حكم اراده و اختيار خود از جبر غريزه آزاد باشد، مىتواند اراده بكند كه بر ضد ميل خودش رفتار كند پس آن كسى انسان است كه بر خودش مسلط باشد و به هر اندازه كه انسان بر خودش مسلط نباشد از انسانيت به دور است.
🔷نظريه ديگر اين است كه معيار انسانيت انسان، آزادى است؛ يعنى انسان آن اندازه انسان است كه اسير هيچ قدرتى نباشد.
او بايد همه چيز را خودش آزادانه انتخاب كند. به هر اندازه كه فرد بتواند آزاد زيست كند، به همان اندازه انسان است. البته آزادى از حقوق طبيعى هر انسانى است و امام على عليه السلاممىفرمايد:
« ولا تكن عبد غيرك و قد جعلك اللَّه حُرّاً»؛
هرگز خودت را بنده ديگرى مساز كه خدا تو را آزاد آفريده است.
☘️نهج البلاغه، نامه 31.
🔷معيار ديگر انسانيت، مسئله مسئوليت و تكليف است. انسان آن كسى است كه احساس تكليف بكند.
📖گفتارهاى معنوى، شهيد مطهرى، ص 234.
🆔@hal_khosh
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (25) ✅معيار انسانيت 🔸معيار انسانيت چيست؟ اگر از نظر زيستشناسى بخواهيم م
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (26)
✅معيار انسان كامل
🔹نكته قابل ذكر اينكه گرچه جمع بندى استاد مطهرى در كتابش نيامده است و بحث ناقص نقل شده اما مىتوان چنين جمع بندى نمود كه علم، آزادى و اراده گرچه از ويژگيهاى انسانها به شمار مىرود
🔸 اما آنچه كه از منابع اسلامى استفاده مىشود انسانيت انسان به ميزان رشد ارزشهاى انسانى است همچون ايمان، تقوا، مسئوليت، اخلاق.
🔹شكى نيست كه انسانها طالب كمالند و به انسانهاى كامل عشق مىورزند، اما سؤال اين است كه انسان كامل كيست؟
🔷شهيد مطهرى مىفرمايد:
▫️انسان كامل انسانى است كه همه ارزشهاى انسانى به طور هماهنگ با يكديگر در او رشد نمايد و رشدشان به حدّ اعلام برسد.
▫️انسان كامل در اسلام كسى است كه متّصف به صفات الهى باشد.
🔸رسالت اصلى قرآن رساندن انسانها به قلّه كمال و تكامل است و هر كس بيشتر به آن عمل كند، به كمال نهايى نزديكتر مىشود.
🔹بنابراين فضيلتهايى كه در قرآن آمده، ويژگيهاى انسان كامل است؛
فضايلى همچون علم، تقوا، صبر و ....
📖انسان كامل، شهيد مطهرى، ص 28.
🌸على عليه السلام مىفرمايد:
.« اذا كانت محاسن الرجّل اكثر من مساويه فذلك الكامل»
هرگاه خوبيهاى مرد از بديهاى او بيشتر باشد او كامل است.
📚ميزان الحكمة، ح 17983.
🌸و نيز فرمود:
من كمال المرء تركه مالا يجمِل به»
از كمال آدمى است آنچه را كه زيبنده او نيست ترك نمايد.
📚ميزان الحكمة، ح 17985
متن منبرهای کوتاه 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (26) ✅معيار انسان كامل 🔹نكته قابل ذكر اينكه گرچه جمع بندى استاد مطهرى در
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (27)
✅معيار ارزش اعمال
🔸از نظر جهان بينى اسلامى نفس عمل به تنهايى كافى نيست؛ بلكه عمل به ضميمه محرّك و انگيزه آن ارزش دارد.
🔹گاه ديده شده كسانى بيمارستان يا مدرسه يا بناى خير ديگرى مىسازند و تظاهر به اين هم دارند كه هدفشان صد در صد خدمت انسانى است؛ در حالى كه زير اين پوشش هدف ديگرى نهفته است و آن حفظ مقام يا مال و ثروت يا جلب توجه مردم و تحكيم منافع خود است؛
🔸ولى به عكس اين افراد، ممكن است كسى كار كوچكى انجام دهد، اما چون كار او با اخلاص تمام و انگيزهاى صد در صد الهى و انسانى است، اين عمل كوچك ارزش مىيابد.
بدين جهت در روايات متعددى، ملاك پذيرش و ارزش عمل، بستگى به نيّت عامل دارد.
📚تفسير نمونه، ج 10، ص 316.
🌸امام على عليه السلام فرمود:
النّيَّةُ أَساسُ العَمَل؛
غررالحكم، ص 93.
🔹نيت پايه عمل است.
بنابراين نيت عمل، معيار ارزش اعمال است.
🔸اگر نيت، پاك و خالص باشد، عمل داراى ارزش خواهد بود.
اخلاص در عمل، به مثابه روح در پيكر است.
پاكى نيت، به اعمال آدمى بها مىدهد و باعث صعود عمل صالح مىشود.
متن منبرهای کوتاه 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از کانال #داستان و #طنز حال خوش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هماکنون شبکه سه؛ پوشش لحظهای اصابت موشکهای ایران در خاک رژیم صهیونسیتی
💠خواندن كدام سوره انسان را در كارهايش موفق مى كند؟
⭐️پاسخ:
پاسخ اين سؤال را با شعر كوتاهى آغاز مى كنم:
بيا گفتار ارزنده بياموز
ز دانشگاه بى همتاى قرآن
شود غرق سعادت آدميت
اگر اجرا شود معناى قرآن
پس انسان نمى تواند با خواندن قرآن بدون عمل كردن به دستورات خداوند در كارهايش موفق شود.
ما بايد قرآن را بخوانيم و به دستورات خداوند هم عمل كنيم. تا در دنيا و آخرت موفق باشيم
موفقيت معناى وسيعى دارد و شامل موفقيت هاى مادّى و معنوى مى شود
مثلا راه يافتن به بهشت يكى از بزرگترين موفقيت هاى آدمى است كه در سايه قرآن مى توان به آن دست يافت.
پس خواندن همه سوره هاى قرآن موفقيت آور است. در عين حال براى موفقيت بيشتر در دنيا و آخرت، به خواندن برخى از سوره ها بيشتر تأكيد شده است كه به نمونه هايى اشاره مى كنم:
1. سوره صافات: امام صادق(عليه السلام) فرمود: هر كس سوره صافات را روزهاى جمعه بخواند از تمامى آفت ها در دنيا حفظ مى شود و در دنيا به او روزى بسيار فراوان داده مى شود.[1]
2. سوره ذاريات: امام صادق فرمود: هر كس سوره ذاريات را روز يا شب بخواند خداوند وضع زندگى او را اصلاح مى كند و به او روزى فراوان مى دهد.[2]
3. سوره يس: پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: كسى كه با اين سوره همدم و همراه شود (هميشه اين سوره را بخواند) خير دنيا و آخرت شامل حال او مى شود.[3]
4. سوره واقعه: هر كس سوره واقعه را هر شب جمعه تلاوت كند خداوند او را دوست دارد و دوستى او را در دل همه مردم مى اندازد و در مدت عمرش در اين دنيا بدبختى و فقر به او رو نمى آورد... اين حديث از امام باقر بود كه برايت نوشتم.[4]
همچنين امامان(عليهم السلام) به ما دستور داده اند سوره هاى «ملك، نصر، توحيد و...» را براى موفقيت بيشتر بخوانيم.
پی نوشت:
[1]. ثواب الاعمال، شيخ صدوق، ص 433، مكتبة الصدوق.
[2]. ثواب الاعمال، ص 143.
[3]. مجمع البيان، ج 5، ص 4.
[4]. همان.
متن منبرهای کوتاه 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
💠احادیثی در فضیلت روز #جمعه و اعمال آن
1️⃣رسول خدا صلی الله علیه و آله :
ثَلاثٌ حَقٌّ عَلی کُلِّ مُسْلِمٍ: اَلْغُسْلُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ السِّواکُوَ الطِّیبُ؛
سه چیز بر هر مسلمانی لازم است: غسل جمعه، مسواک زدن و عطر.
📚نهج الفصاحه، ح 1256
*************
2️⃣رسول خدا صلی الله علیه و آله :
اَلصّلَواتُ الْخَمْسُ وَ الْجُمُعَةُ اِلَی الجُمُعَةِ کَفّاراتٌ لِما بَیْنَهُنَّ ما لَمْ تَغْشَ الکَبائِرُ؛
نمازهای پنجگانه و نماز جمعه تا نماز جمعه بعد، کفاره گناهان میان آنهاست، تاوقتی که گناهان کبیره ای در میان نیاید.
📚سنن التّرمذی، ج 1، ص 138، ح 214
*************
3️⃣رسول خدا صلی الله علیه و آله :
اَلجُمُعَةُ حَجُّ المَساکینِ ؛
رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم :نماز جمعه ، حجّ مستمندان است .
📚نثر الدر ، ج 1 ، ص 250 .
*************
4️⃣رسول خدا صلی الله علیه و آله :
اِعْلَموا اَنَّ اللّه َ تعالی قَدْ فَرَضَ عَلَیْکُمْ الْجُمُعَةَ فَمَنْ تَرَکَها فی حَیاتی وَبَعْدَ مَماتی وَ لَهُمْ اِمامٌ عادِلٌ اِسْتِخْفافا بِها وَ جُحودا لَها فَلا جَمَعَ اللّه ُ شَمْلَهُ وَ لا بارَکَلَهُ فی اَمْرِهِ اَلا وَ لا صَلاةَ لَهُ اَلا وَ لا زَکاةَ لَهُ اَلا وَ لا حَجَّ لَهُ اَلا وَ لا صَوْمَ لَهُ اَلا وَ لابَرَکَةَ لَهُ حَتّی یَتوبَ؛
بدانید که خداوند متعال نماز جمعه را بر شما واجب ساخته است
پس آنان که درزندگی و پس از مرگ من، از روی سبک شمردن و یا انکار، آن را ترک کنند، با وجود این که پیشوای عادلی دارند، خداوند وحدتشان نبخشد و در کارشان برکت ندهد،
آگاه باشید نه زکات، نه نماز، نه حج و نه روزه آنان پذیرفته است.
بدانید که زندگی آنان برکتی نخواهدداشت، مگر توبه کنند.
📚عوالی اللالی، ج 2، ص 54، ح 146
*************
5️⃣رسول خدا صلی الله علیه و آله :
وَلّی رَسولُ اللّه صلی الله علیه و آله عَتّابَ بْنَ اَسیدٍ وَ عُمُرُهُ اِحدی وَ عِشْرونَ سَنَةً اَمْرَمَکَّةَ وَ اَمَرَهُ صلی الله علیه و آله اَنْ یُصَلّی بِالنّاسِ وَ هُوَ اَوَّلُ اَمیرٍ صَلّی بِمَکَّةَ بَعْدَ الْفَتْحِ جَماعَةً .1ثَمّ اِلْتَفَتْ صلی الله علیه و آله لَهُ قائلاً:یا عَتّابُ! تَدْری عَلی مَنْ اِسْتَعَمَلْتُکَ؟! اِسْتَعْمَلْتُکَ عَلی اَهْلِ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ ، ولَو اَعْلَمُلَهُمْ خَیْرا مِنْکَ اِسْتَعْمَلْتُهُ عَلَیْهِم .2وَ کَـتَبَ اِلی اَهْلِ مَکَّةَ: لا یَحْتَجَّ مُحْتَجُّ مِنْکُمْ فی مُخالَـفَتِهِ بِصِغَرِ سِنِّهِ فَلَیْسَ الاَْکبَرُهُوَ الاَْفْضَلَ ، بَلِ الاَْفْضَلُ هُوَ الاَْکْبَرُ ؛3
رسول خدا صلی الله علیه و آله ، عتّاب بن اَسید را ـ که جوانی 21 ساله بود، به فرمانداری مکّه منصوبکردند و به او فرمان دادند که امامتِ جماعت [و جمعه] مردم را نیز به عهده بگیرد و اونخستین فرماندار بعد از فتح مکه بود که در این شهر، نماز جماعت [و جمعه ]برگزار کرد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله ، سپس به او رو کردند و فرمودند: ای عَتّاب! می دانی تو را بر چه کسانی فرماندار کرده ام؟
تو را بر مردم شهر خدای عزّوجلّ فرماندار کرده ام و البته اگرکسی بهتر از تو سراغ داشتم، او را فرماندار آنان قرار می دادم.
آن حضرت، سپس به اهل مکّه نوشتند: مبادا کسی در نافرمانی از او، به کم سِن بودنش استدلال کند،
چرا که بزرگ تر، شایسته تر نیست ، بلکه شایسته تر ، بزرگ تر است .
📚بحار الأنوار ، ج 21، ص 123، ح 20
#خواندنی
متن منبرهای کوتاه 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
💠عواملي که باعث زیاد شدن #رزق و روزی # ميشوند؟
🔵امام صادق علیه السلام فرمود:
صِلّةُ الأرْحامِ تُحَسّنُ الْخُلْقَ وَ تَسْمَحُ الکَفّ وَ تَطِیبُ النَّفْسَ وَ تَزِیدُ فِی الرِّزقِ وَ تُنْسِی فِی الأجَل.
👈صله ارحام،
✅اخلاق را نیکو،
✅دست را با سخاوت،
✅دل و جان را پاک و
✅روزی را زیاد می کند و
✅مرگ را به تأخیر می اندازد.
🔷در حدیث دیگر فرمود:
إِن صِلَّة الرَّحِمِ تُزَکّی الأعْمَالَ وَ تُنْمِی الأَمْوالَ وَ تُیَّسِّرُ الحِسابَ وَ تَدْفَعُ البَلویٰ وَ تَزیدُ فِی الرِّزْقِ.
صله ارحام
✅اعمال را پاك كند
✅و اموال را فزونى دهد
✅و بلا را بگرداند
✅و حساب را آسان كند
✅ وبلارا دفع می کند
✅و اجل را تأخير اندازد
🌺حضرت علی علیه السلام طی حدیثی به اصحاب خود فرمود: آیا آگاه نکنم شما را به چیزهایی که روزی را زیاد می کند؟
گفتند: بلی یا امیرالمؤمنین!
حضرت یکی یکی شمرد:
1) صله رحم؛
2) حمع کردن بین نمازها (مثل جمع بین نماز مغرب و عشا، ظهر و عصر)؛
3) صبح و عصر بدنبال کار و تلاش رفتن.
4) خوشرفتاری با برادران دینی به خاطر خدا.
5) گفتن ذکر - أَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبّی وَ أتُوبُ إِلَیهِ
6) همیشه حرف راست زدن.
7) امانتداری.
8) اجابت مؤذن هنگام اذان و به دنبال رفتن
9) حرف نزدن در بیت الخلاء
10) حرص نزدن.در وقت معامله و…
11) تشکر و سپاسگزاری منعم(نعمت دهنده).
12) پرهیز از قسم دروغ.
13) وضو گرفتن قبل از غذا.
14) خوردن تکه غذاهایی که دور سفره ریخته شده.
15) صبح زود به دنبال روزی رفتن
16) امام باقر علیه السلام فرمود: دادن زکات روزی را زیاد می کند.
17) امام رضا علیه السلام فرمود: نماز شب روزی را زیاد می کند.
18) دادن صدقه روزی را زیاد می کند.
19) امام صادق علیه السلام فرمود:
اگر قبل از غذا یادش رفت، وضو بگیرد بعد از غذا وضو بگیرد روزی او زیاد می شود.
20) پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمود:
حسن خلق روزی را زیاد می کند.
21) خوش رفتاری با همسایه ها.
22) اذیت و آزار نکردن.
23) امام صادق علیه السلام فرمود: شستن ظروف روزی را زیاد می کند.
24) جارو کردن منزل
.
25) علی علیه السلام فرمود: گرفتن ناخن روزی را زیاد می کند.
26) ناخن گرفتن در روز جمعه مال و عمر را زیاد می کند.
27) پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمود:
سحرخیزی
✅بدن را از بیماری دور می کند،
✅محبت دیگران را زیاد می کند
✅و روزی را زیاد می کند.
28) با لباس و بدن پاک و تمیز در بستر خواب رفتن
#خواندنی
متن منبرهای کوتاه 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9