غفلت ؛ عامل سقوط بشر امروزی
[منبر ۱۵ دقیقه ای]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌸شعر
غفلت از يار گرفتار شدن هم دارد
از شما دور شدن زار شدن هم دارد
هر كه از چشم بيفتد محلش ندهند
عبد آلوده شدن خوار شدن هم دارد
عيب از ماست كه هر صبح نمي بينيمت
چشم بيمار شده تار شدن هم دارد
همه با درد به دنبال طبيبی هستيم
دوري از كوی تو بيمار شدن هم دارد
اي طبيب همه انگار دلت با ما نيست
بد شدن حس دل آزار شدن هم دارد
آنقدر حرف در اين سينه ما جمع شده
اين همه عقده تلنبار شدن هم دارد
از كريمان فقرا جود و كرم مي خواهند
لطف بسيار طلبكار شدن هم دارد
نكند منتظـر مردن مايی آقا ؟!
اين بدی مانع ديدار شدن هم دارد
ما اسيريم اسير غم دنيا هستيم
غفلت از يار گرفتار شدن هم دارد
💠داستان (تشرف)
[ایجاد انگیزه]
عالم ثقه (شيخ باقر كاظمي ) مجاور نجف اشرف از شخص صادقي كه دلاك بود نقل كرد كه او گفت : مرا پدر پيري بود كه در خدمتگذاري او كوتاهي نمي كردم ، حتي براي او آب در مستراح حاضر مي كردم و مي ايستادم تا بيرون بيايد؛ و هميشه مواظب خدمت او بودم مگر شب چهارشنبه كه به مسجد سهله مي رفتم ، تا امام زمان عليه السلام را ببينم . شب چهارشنبه آخري براي من ميسر نشد مگر نزديك مغرب ، پس تنها و شبانه راه افتادم .
ثلث راه باقي مانده بود و شب مهتابي بود ، ناگاه شخص اعرابي را ديدم كه بر اسبي سوار است و رو به من كرد .
در نفسم گفتم : زود است اين عرب مرا برهنه كند . چون به من رسيد به زبان عربي محلي را من سخن گفت و از مقصد من پرسيد !
گفتم : مسجد سهله مي روم . فرمود : با تو خوردني همراه است ؟ گفتم : نه ، فرمود : دست خود را داخل جيب كن ! گفتم : چيزي نيست ، باز با تندي فرمود : خوردني داخل جيب تو است ، دست در جيب كردم مقداري كشمش يافتم كه براي طفل خود خريده بودم و فراموش كردم به فرزندم بدهم .
آنگاه سه مرتبه فرمود : وصيت مي كنم پدر پير خود را خدمت كن ، آنگاه از نظرم غائب شد .
بعد فهميدم كه او امام زمان عليه السلام است و حضرت حتي راضي نيست كه شب چهارشنبه براي رفتن به مسجد سهله ، ترك خدمت پدر كنم .
📚منتهی الآمال ج 2 ص 476
✅مقدمه
یکی از امور خطرناکی که ممکن است دامنگیر هر کسی شود و او را از سعادت دنیا و آخرت ساقط سازد، «غفلت» است. غفلت از یاد خدا، عفلت از یاد امام زمان، غفلت از تکالیف، غفلت از امور مهمه.
غفلت، عامل اصلی بیگانگی از خویشتن و سرآمد دردها و بیماریهای بشر امروزی و زمینه اصلی همه گناهان و رذایل اخلاقی میباشد و به همین دلیل در روایت از آن به عنوان «أضر الاعداء» یاد شده است.
🔴شناخت پیامدهای منفی غفلت
در روایات متعددی به اینگونه پیامدها تصریح شده است که تعدادی از آنها را برای شما ذکر می کنیم:
➖ غفلت، جهل می آورد.
➖ کسی که غفلت بر او غلبه کند قلبش می میرد.
➖باعث تباهی و فساد اعمال می گردد.
➖ بصیرت را از انسان می گیرد.
➖باعث گمراهی می شود
➖ انسان غافل را اشتباه و فراموشی می گیرد.
➖انسان غافل دنبال سرگرمی و از واقعیت گریختن است.
تذکر مهم قرآنی
خداوند در قرآن کریم تذکر می دهد که غفلت عامل اصلی پریشانی و سقوط است
«فَبِما اَغْوَیْتَنی لَاَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقیمَ، ثُمَّ لَاتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ اَیْدیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ اَیْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمآئِلِهِمْ وَلا تَجِدُ اَکْثَرَهُمْ شاکِرینَ» خدایا، حالا که من برای این بنی آدم گمراه شدم جلوی راه سعادت اینها را میگیرم؛ از جلو، از عقب، از راست و از چپ میآیم و نمیگذارم اینها رستگار شوند؛ نمیگذارم اینها از نعمتهایشان استفاده کنند.»(۱)
امام باقر (ع) میفرماید:« مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ أُهَوِّنُ عَلَيْهِمْ أَمْرَ اَلْآخِرَةِ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ آمُرُهُمْ بِجَمْعِ اَلْأَمْوَالِ وَ مَنْعِهَا عَنِ اَلْحُقُوقِ لِتَبْقَى لِوَرَثَتِهِمْ وَ عَنْ أَيْمٰانِهِمْ أُفْسِدُ عَلَيْهِمْ أَمْرَ دِينِهِمْ، بِتَزْيِينِ اَلضَّلاَلَةِ، وَ تَحْسِينِ اَلشُّبْهَةِ وَ عَنْ شَمٰائِلِهِمْ بِتَحْبِيبِ اَللَّذَّاتِ إِلَيْهِمْ، وَ تَغْلِيبِ اَلشَّهَوَاتِ عَلَى قُلُوبِهِمْ».
شیطان میگوید؛
امر آخرت را برای آنان آسان میکنم. وَ مِنْ خَلْفِهِمْ به آنان دستور میدهم اموال را جمعآوری کنند و حقوق را از این اموال نپردازند تا برای ورثه آنان باقی بماند. عَنْ أَیْمَانِهِمْ دینشان را با آراستن گمراهی و زیبا نشاندادن شبههها تباه میکنم. عَن شَمَآئِلِهِمْ از طریق ترغیب آنان به لذّتها و چیرهکردن شهوتها بر دلهای آنان. وَ لا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرِین».(۲)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔻حال با توجه به مقدمه ای که تقدیم شد نکاتی عواملی که هر کدام به نحوی می تواند سبب کاهش غفلت گردد ذکر میشود🔺
🟢عبرت از پیشینیان
مثلاً، براى ترك اعتياد به مواد مخدّر یا تارک شهوت رانی ،يا جلوگيرى از ابتلا به آن، به اشخاصى اشاره مى كنيم كه به خاطر آن، به روز سياه افتاده و آثار مرگبار آن، روح و جسم و پيوندهاى خانوادگى و اجتماعيشان را نابود ساخته است تا از اين طريق ساير مبتلايان، بيدار شوند و راه بازگشت را پيش گيرند و غير مبتلايان نيز به هوش باشند و در دام آن گرفتار نشوند.
➖حضرت علي(ع) مى فرمايند: «اِنَّ مَنْ عَرَفَ الاَيَّامَ لَمْ يَغْفَلْ عَنِ الاِسْتِعْدادِ»آن كس كه وضع روزگار را بشناسد، از آمادگى [براى سفر آخرت] غافل نمى شود). (۳)
➖ امام صادق(ع) فرموده اند: «اَغْفَلَ النَّاسِ مَنْ لَمْ يَتَّعِظْ بِتَغَيُّرِ الدُّنيَا مِنْ حَالٍ اِلَى حالٍ»غافل ترين مردم كسى است كه از تغيير و تحوّل روزگار از حالى به حال ديگر، پند نگيرد).(۴)
➖بايد تاريخ را با دقت بررسى كرد. ايوان مدائن ها كه آينه عبرتند، كاخ كسراها كه ويرانه هايش با زبان بى زبانى با ما سخن مى گويند و اهرام مصر كه از فراعنه و سرنوشت آنها خبر مى دهند و خلاصه اين كه بايد در جاى جاى اين جهان، از آثار باقى مانده پيشينيان ديدن كنيم و درس عبرت بگيريم. قبور در هم شكسته نيرومندان ديروز و اسيران خاك امروز و يا پيرمردان و پيرزنانى را در نظر بگيريم كه نه قدرت راه رفتن دارند و نه توان نشستن و نه حوصله سخن گفتن و به ياد آوريم كه همه اينها روزى جوان و نيرومند و با نشاط بودند؛ اما گذشت روزگار، آنان را به چنين سرنوشتى گرفتار ساخته است و بدانيم كه ما هم، همين راه را در پيش داريم.
🟢ذکر مستمر
عامل مؤثر ديگر براى زدودن آثار «غفلت»، استمرار و دوام ذكر است؛ زيرا، ياد خدا دل را بيدار مى كند، روح را صفا مى بخشد و چشم بصيرت را بينا مى سازد و در پرتو آن، انسان، حق را حق مى بيند و باطل را باطل و قادر به تشخيص دوست و دشمنِ سعادت خود مى شود. لذا اميرمؤمنان علي(ع) مى فرمايند: «بِدَوَامِ ذِكْرِ اللّهِ تَنْجَابُ الْغَفْلَةُ»با استمرار ياد خدا، آثار غفلت زدوده مى شود.(۵)
🟢نماز
اداى نماز در وقت مقرّر و با حضور قلب و توجّه به محتواى راز و نياز و مناجات با خدا، قلب را صيقل داده و زنگار «غفلت» را از آينه روح مى زدايد.
➖امام باقر(ع) در اين رابطه مى فرمايند: «اَيُّمَا مُؤْمِنٍ حَافَظَ عَلَى الصَّلَواتِ الْمَفْرُوضَةِ فَصَلَّاهَا لِوَقتِهَا فَلَيْسَ هَذَا مِنَ الْغَافِلِينَ» ([اگر] هر فرد با ايمانى، نمازهاى واجب را به موقع و به طور صحيح انجام دهد، از غافلان نخواهد بود.(۶)
🟢تفکر
راه ديگر پيشگيرى و درمانِ «غفلت»، تفكر و انديشه است.
اميرمؤمنان على(ع) در يكى از وصاياى خويش به فرزندش امام حسين(ع) فرمودند: «اَىْ بُنَىَّ الْفِكْرَةُ تُورِثُ نُوراً وَ الْغَفْلَةُ ظُلْمَةً» اى فرزندم! «تفكر»، نورانيّت مى بخشد و «غفلت» ظلمت و تاريكى.(۷)
➖ هرگاه انسان به كارهاى خوب و آثار مثبت آن و همچنين به كارهاى بد و نتايج سوء آن بينديشد، امواج ظلمانى «غفلت» از روح و جانش دور مى شود.
➖در روايت است كه: «روزى پيامبر اكرم(ص) خطاب به ابوذر فرمودند: «يَا اَبَاذَرٍّ! هُمَّ بِالْحَسَنَةِ وَ اِنْ لَمْ تَعْمَلْهَا لِكَيلَا تُكْتَبَ مِنَ الْغَافِلِينَ»اى ابوذر! تصميم به كارهاى نيك بگير، هر چند توفيق عمل به آن براى تو حاصل نشود تا در زمره غافلان نوشته نشوى. (۸)
🟢یاد آوری مرگ و قبر
فكر مرگ و پايان زندگى از جمله افكارى است كه در زدودن زنگار «غفلت» از آينه روح آدمى بسيار مؤثر است؛ مخصوصاً اگر هنگام عبور از آرامگاه مردگان، اين شعر يا مانند آن را با خود زمزمه كند:
🌸شعر
هر كه باشى و به هر جا برسى
آخرين منزل هستى اين است
➖ حدیث داریم؛«مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اَلْقَبْرِ وَجَدَهُ رَوْضَةً مِنْ رِيَاضِ اَلْجَنَّةِ وَ مَنْ غَفَلَ عَنْ ذِكْرِهِ وَجَدَهُ حُفْرَةً مِنْ حُفَرِ اَلنَّارِ» .(۹)
هر كس زياد به ياد مرگ باشد آنجا را باغى از باغهاى بهشت خواهد يافت،و هر كس از ياد مرگ غافل باشد آن را گودالى از آتش دوزخ خواهد ديد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان
شاگردی از معلّم پرسید: « چرا اشخاص نفهم را به گاو تشبیه می کنند؟»
معلّم پاسخ داد : « روزی یک نفر به باغ وحش رفت و دید همه حیوانات می خندند غیر از گاو . روز دیگر ، باز به آنجا رفت و مشاهده نمود که گاو می خندد و سایر حیوانات ، ساکت هستند . وقتی از مسئول باغ وحش جریان را پرسید ، او گفت :دیروز ، میمون لطیفه ای برای حیوانات تعریف کرده بود که همه حیوانات خندیدند ، اما این گاو تازه امروز فهمیده و دارد می خندد!»
فیلسوف شهیر «الكوت» می گوید :
غفلت از ناداني خود ، دردي است كه نادان ها به آن گرفتارند.
«مولوی» هم با نگاهی ژرف می سراید :
گوش را اکنون ز غفلت پاک کن
استماع هجر آن غمناک کن
💠داستان
حکایت غفلت، حکایت آن سه نفری است که در ایستگاه راه آهنی منتظر ورود قطار بودند. آنها آنقدر گرم بحث و جدل بودند که غافل از ورود قطار شدند. لحظه ای که قطار خواست ایستگاه را ترک کند دو نفر از آنها با عجله خود را به درون قطار رساندند. نفر سوم اما که خیلی هم عجله داشت نتوانست سوار شود. از بس که ناراحت بود گریه میکرد، باربری که ماجرای آنها را از نزدیک مشاهده کرده بود به وی نزدیک شد و به او دلداری داد وگفت خدا را شکر که حداقل دونفر از شما سوار قطار شد. مرد به جا مانده گفت: مشکل همین جاست. آن دو نفر برای بدرقه من آمده بودند من ماندم و آنها رفتند. مطمئناً آنها هم در قطار دارند مانند من گریه می کنند. بله قطار زندگی در حرکت است چه سوار بشوی یا نشوی آن می رود وغفلت از آن قابل جبران نیست.
💠داستان
شیخ بهاءالدین عاملی می نویسد : شخصی که مورد اعتماد من بود حکایت کرد و گفت : مردی در حوالی بصره می زیست ، که اوقاتش در عیش و نوش و بی خبری و فساد می گذشت .
چنان مورد نفرت مردم بود که وقتی وفات کرد ، تا جنازه را به محلی که باید غسل داد و بر آن نماز گزارد حمل کنند .
در آنجا کسی حاضر نشد بر جنازه او نماز بگزارد ، و در قبرستان مسلمین دفن کند .
ناگزیر جنازه را به بردند ، تا در آنجا به خاک سپارند .
در بلندی نزدیک آنجا ، زاهدی بود که همه او را به زهد و تقوی می شناختند .
حاملان جنازه دیدند ، زاهد منتظر است جنازه برسد تا بر آن نماز بگزارد . چون این خبر به نقاط اطراف رسید که زاهد وارسته می خواهد بر جنازه فلانی نماز بخواند ، مردم هم دسته دسته آمدند و پشت سر زاهد بر جنازه شرابخوار معروف نماز گزارد !
اهالی محل از اینکه زاهد حاضر شد بر جنازه چنین مرد آلوده ای نماز بخواند در شگفت ماند بودند .
پس موضوع را با خود وی در میان گذارد و علت را از او جود یا شدند .
زاهد گفت : من در خواب دیدم که به من گفتند : از این بلندی فرود آی و به فلان موضوع برو . در آنجا جنازه ای خواهی دید که هیچکس جز زنش با وی نیست .
تو بر آن نماز بگزار که مردی آمرزیده است ! تعجب مردم از گفته زاهد بیشتر شد . چون با سابقه ای که از مرد مزبور داشتند ، باور کردن این معنی برای ایشان مشکل می نمود .
زاهد که خود از راز کار بی اطلاع بود ، زن او را خواست و از وضع زندگی شوهرش جو یا شد .
زن گفت : وی تمام روز را به شرابخوری مشغول بود و اوقاتش بدین گونه می گذشت . تعجب حاضران افزونتر گردید .
زاهد پرسید : اعمال خیری از او ندیده بودی ؟
زن گفت : او سه چیز را اهمیت می داد و از آن غافل نبود :
اول اینکه : هر روز صبح که از مستی شب بهوش می آمد ، لباسش را عوض می کرد و وضو می گرفت و نماز می خواند !
دوم اینکه : خانه او هیچگاه از وجود یک یا دو نفر یتیم خالی نبود . توجه وی با آنها از رسیدگی به وضع فرزندانش بیشتر بود !
سوم اینکه : هر وقت در اثبات شب از مستی بهوش می آمد ، می گریست و می گفت : خدایا می خواهد گوشه ای از جهنم را با بدن من پلید پر کنی ؟ ! ! ! (۱۰)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
*منتهی الآمال ج۲،ص۴۷۶.
۱.اعراف/۱۶.
۲.تفسیر برهان، ذیل آیه مربوطه
۳.تحف العقول،ص۹۸.
۴.بحار الانوار،ج۷۷،ص۱۱۲.
۵.غرر الحكم، ۴۲۴۲۶.
۶.الكافي ،ج۳،ص۲۷۰
۷.بحار الانوار، ج۷۴، ص۲۳۷.
۸. مكارم الأخلاق-ج۲ص۳۷۸
۹.مجموعة ورّام،ج ۱، ص۲۸۵
۱۰.کشکول شیخ بهائی ، ج۲ ص۵۵۸.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠 #احکام | خرید کالای اسرائیلی
⁉️ سؤال:
آیا خرید کالایی که تولید رژیم صهیونیستی است، اشکال دارد؟
✍️ پاسخ:
🔹آیتالله خامنهای: به طور کلی خرید و فروش هرگونه محصول رژیم غاصب صهیونیستی یا تولیدات شرکتهای صهیونیستی یا شرکتهایی که رژیم صهیونیستی از سود آنها بهره میبرد، حرام است. در صورتی که ندانید منافع آن عاید صهیونیستها میشود و یا در راه دشمنی با اسلام و مسلمانان به کار میرود یا نه، خرید و استفاده، اشکال ندارد.
🔸 آیتالله مکارم شیرازی: اگر یقین دارید که سود آن شرکتها، متعلّق به صهیونیستها و دشمنان مسلمین است و نوعی کمک به این ظالمان محسوب میشود در این صورت خریدوفروش آن جایز نیست.
🔹آیتالله سیستانی: بر هیچ مسلمانی جایز نیست از محصولات یک کشور غیراسلامی (مثل اسرائیل) که در حال جنگ با مسلمین است؛ کالایی را خریداری کند.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت عظام خامنهای، مکارم و سیستانی
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔺طبق محاسبات انجامشده، خسوف در حدود ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه امشب به وقت تهران آغاز میشود/ ماهگرفتگی جزئی از ساعت ۲۳ و ۵ دقیقه امشب آغاز میشود و در ساعت 23 و 44 دقیقه با حداکثر گرفت خود می رسد / ۷ میلیارد جمعیت کره زمین شاهد ماهگرفتگی خواهند بود
نماز آیات حین ماه گرفتگی واجب میباشد و پس از اتمام آن، باید به نیت قضا خوانده شود.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فضیلت حمایت از مظلوم
#منبر_پانزده_دقیقه_ای
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
💠داستان
[ایجاد انگیزه]
یکی از شاهان مسلمان شوق زیارت خانه خدا و اعمال حج به سرش اقتدا افتاده بود اما بیماری که داشت و مسائل عدیده مملکتی که به آن ها درگیر بود امکان این سفر معنوی را از او گرفته بود اما همیشه غصه داشت که ای کاش میتوانست به این سفر پر از معنویت برود تا ثواب اخروی و کمالات اخروی نایل شود.
تا اینکه یکی از وزرا پیشنهادی را مطرح کرد ، گفت یکی از عالمان سالک بارها سفر حج رفته است شاید بتوان با او معامله ای ترتیت داد.
از طرف شاه به آن عالم پارسا خبر دادند که شاه قصد دیدار او را کرده است، آن عالم عابد و با تقوا اجاره داد تا شاه در منزل ساده و زاهدانه او به دیدارش شرفیاب شود.
در آن دیدار شاه به آن عالم رو کرد و گفت که چه میشود ثواب یکی از حج ها را با من معامله کنی؟ که پولی در اختیارتان بگذارم که شما از ثواب صدقات و خیرات آن بهره مند شوید شما هم ثواب یکی از حج ها تان را به من مرحمت کن تا من من هم از ثواب حج شما بهره ای ببرم
عالم گفت: اگر مشتری باشی فروشنده ام .
شاه گفت: قیمت ش چند باشد؟
عالم قیمت گزافی گفت که شاه حساب کرد اگر خزانه ممکلت را خالی کند از پس آن مبلغ گزاف بر نمی آید .
گفت: چرا این همه گران؟
عالم گفت: مگر نشنیدی پیامبر فرموده اگر اندازه کوه ابو قبیس طلای سرخ صدقه داده شود به ثواب حج نخواهد رسید.
شاه گفت: پس من چگونه به ثواب حج نایل شوم.
عالم گفت: جور دیگر معامله کنیم؛
تو در تخت عدالت تکیه کم و داد مظلومان بستان و ثواب یکساعت عدالت گری و کمک به مظلومان و گرفتن حق مظلومان را به من واگذار کن من همه حج هایم را به تو تقدیم میکنم.
✅بیان موضوع
یکی از تکالیف الهی و وظایف مؤمنان، حمایت از مظلوم است. در این مقاله آیات مرتبط با حمایت از مظلومان معرفی میشوند.
➖البته ظلم مراتب مختلف دارد که وقتی حمایت و دفاع از مظلوم مطرح میشود همه مراتب را شامل می شود چه اینکه ظلم در حد غیبت و تهمت یا ستم به منافع و حقوق مالی باشد یا اینکه در حد کشتار مظلومان فلسطین باشد.
➖دفاع از مظلوم نه فقط دستور شرعی بلکه عقل نیز آن را تحسین میکند؛ اگر امروز که دیگری مورد ستم قرار گرفته بی تفاوت باشیم ستمگر سراغ ما هم خواهد آمد و دیگران نیز در دفاع از ما بی تفاوت خواهد بود و ظلم فراگیر خواهد شد. از این رو دفاع از مظلوم نوعی از انواع و مصادیق امر به معروف و نهی از منکر می باشد.
🌸شعر
آخر ای مظلوم از مظلوم چون خود یاد کن
چون ببینی ظالم از ظالم حمایت میکند
آه مظلومان چو آتش در میان پنبه است
چون فتد اینجا به آنجا هم سرایت میکند
بگذرند از کبریایی گر خداوندان آز
ثروت دنیا خلایق را کفایت میکند
🟢حمایت از مظلوم از آیات قرآن
خداوند در آیات مختلفی حمایت از مظلومان را تذکر داده است به دو مورد بسنده میکنیم؛
➖خداوند در آیه ای مؤمنان را به جهت حمایت نکردن از مظلومان به ویژه زنان و کودکان ستمدیده مورد سرزنش قرار داده است؛«وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً»
چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شدهاند، پیکار نمیکنید؟! همان افراد (ستمدیدهای) که میگویند: «پروردگارا! ما را از این شهر (مکه)، که اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، برای ما سرپرستی قرار ده! و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما!(۱)
👌نویسنده تفسیر« آسان» در ذیل آیه، میگوید:
«از سیاق آیه یک نوع تهدید استفاده میشود و آن این است که اگر مسلمانی، تحت شکنجه ستمگران باشد و مسلمانان دیگر، بتوانند او را آزاد کنند، ولی تجاهل وسهل انگاری کنند، مشمول تهدید این آیه میشوند و خدای توانا در موقع حساب از آنان، مؤاخذه میکند.»
➖خداوند در آیه ای يارى مظلومان اخراج شده از وطن، خانه و كاشانه، را تكليفى الهى دانسته است؛
«أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍ ... وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ ... وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ»(۲)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔵حمایت از مظلوم در احادیث
در احادیث زیادی حمایت از مظلوم به عنوان یک تکلیف ایمانی بیان شده است ،جالب اینکه در این احادیث مظلوم عام است یعنی شامل مسلمان و غیر مسلمان می شود.
➖پيامبر گرامى اسلام(ص) فرمودند: «مَنْ اَخَذَ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِمِ كانَ مَعى فى الجنّة مُصاحِباً» كسى كه حقّ مظلوم را از ظالم بگيرد [چه مظلوم، مسلمان باشد، و چه غير مسلمان] در بهشت با من خواهد بود.(۳)
همه بهشتيان اين سعادت را ندارند كه در كنار پيامبر بزرگوار اسلام(ص) باشند، امّا كمك كردن و يارى رساندن به مظلوم، و گرفتن حق او از ظالم، به قدرى مهم است كه انسان را در بهشت همنشين پيامبر(ص) مى كند.
➖پيامبر گرامى اسلام(ص) مى فرماید: «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً يُنادى يا لَلْمُسْلِمينْ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِم» هر كس صداى مظلومى را بشنود كه از مسلمانان كمك مى طلبد، و به كمك او نشتابد مسلمان نيست.(۴)
👈اين روايت عام است و شامل غير مسلمانان نيز مى شود. بنابراين، طبق روايت فوق هر كس نداى مظلوميّت مظلومى را بشنود، و توانايى يارى رساندن به او را داشته باشد، و به ياريش نشتابد مسلمان نيست.
شما اين دستور عالى اسلام را با رفتار دنياپرستان و پول پرستان دنياى مدرن امروز مقايسه كنيد. آنها صريحاً مى گويند: «ما در جايى سرمايه گذارى مى كنيم كه منافعى داشته باشيم، اگر در بوسنى و هرزگوين صدها هزار نفر كشته شوند براى ما مهم نيست، زيرا منافعى در آن منطقه نداريم!».
آيا اسلام با اين معارف ارزشمندش جنگ طلب است، يا دنياپرستان و پول پرستانى كه بوى پول در هر گوشه اى از دنيا به مشام آنها برسد حاضرند براى تصاحب پول، آن منطقه را به آتش بكشند و مردمش را آواره نمايند.
➖دفاع از ستمدیده به عنوان یک وظیفه و تکلیف شرعی، قلمداد مینماید: در کلامی که از حضرت عیسی بن مریم(ع) نقل شده است میخوانیم: « ... بحق أقول لکم إن الحریق لیقع فی البیت الواحد فلا یزال ینتقل من بیت إلی بیت حتی تحترق بیوت کثیره إلا أن یستدرک البیت الأول فیهدم من قواعده فلا تجد فیه النار محلا و کذلک الظالم الأول لو أخذ علی یدیه لم یوجد من بعده إمام ظالم فیأتمون به کما لو لم تجد النار فی البیت الأول خشبا و ألواحا لم تحرق شیئا ... ؛ به حق، به شما بگویم اگر اتاقی آتش بگیرد، آن آتش پیوسته از اتاقی به اتاق دیگر سرایت میکند تا جایی که اتاقهای بسیاری میسوزد، مگر این که همان نخستین اتاق را دریابند و آن را از بیخ و بن بر اندازند که در این صورت، جای پای آتش نخواهد ماند. چنین است آفت ستمگر نخست که اگر جلویش گرفته شود، بعد از او پیشوای ستمگری پیدا نخواهد شد؛ چرا که دیگران از او سرمشق گیرند؛ چنان که اگر آتش در اولین خانه، چوب و تختهای نیابد چیزی را نمیسوزاند.»(۵)
➖امام سجّاد(ع) در كتاب ارزشمند صحيفه سجاديّه، دعاى۳۸ مى فرمايد: «اَللّهُمَّ اِنّى اَعْتَذِرُ اِلَيْكَ مِنْ مَظْلُوم ظُلِمَ بِحَضْرَتى فَلَمْ اَنْصُرْهُ، وَ مِنْ مَعْرُوف اُسْدِىَ اِلَىَّ فَلَمْ اَشْكُرْهُ، وَ مَنْ مُسِىء اِعْتَذَرَ اِلَىَّ فَلَمْ اَعْذِرْهُ» پروردگارا! در پيشگاه تو از سه چيز عذرخواهى نموده، و پوزش مى طلبم:
۱. از مظلومى كه در حضور من مورد ظلم و ستم قرار گرفته، و ياريش نكردم.
۲. از كسى كه خدمتى به من كرده، و من از او قدردانى و تشكر ننمودم.
۳. و از شخص خطاكارى كه در حق من بدى كرده و عذرخواهى نمود، ولى عذر او را نپذيرفتم.
🔹نکاتی در این حدیث زیبا
👈اوّلاً: امام سجاد(ع) كمك نكردن به مظلوم، قدردانى نكردن از مُنعم، و نپذيرفتن عذر خطاكار را گناه مى شمرد، و لذا به درگاه خداوند عذر تقصير مى آورد.
ثانياً: با توجّه به اين كه او، امام معصوم است و گناه و خطا نمى كند، اين مطالب را براى ما بيان مى كند، كه اگر مرتكب اين خطاها شده ايم توبه كنيم.
ثالثاً: همان گونه كه دوست داريم اگر مظلوم واقع شديم ديگران به فرياد ما برسند، و اگر به ديگران خدمت كرديم قدردان زحمات ما باشند، و اگر خطايى كرديم عذرمان را بپذيرند، بايد نسبت به ديگران نيز چنين باشيم. به مظلوم كمك كنيم، قدردان زحمات ديگران بوده، و عذر تقصيرشان را پذيرا باشيم.
➖امام صادق(ع) نیز نقل شده است: « مَا مِنْ مُؤْمِنٍ یُعِینُ مُؤْمِناً مَظْلُوماً إِلَّا کَانَ أَفْضَلَ مِنْ صِیَامِ شَهْرٍ وَ اعْتِکَافِهِ فِی الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ یَنْصُرُ أَخَاهُ وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَی نُصْرَتِهِ إِلَّا نَصَرَهُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَه»؛ هیچ مؤمنی، مؤمن ستمدیدهای را یاری نمیرساند، مگر این که عمل او، برتر از یک ماه روزه و اعتکاف در مسجد الحرام باشد و هیچ مؤمنی نیست که بتواند برادر خود را یاری رساند و یاریش دهد، مگر این که خداوند در دنیا و آخرت او را یاری کند.»(۶)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
➖ امام على(ع) خطاب به دو فرزند بزرگوارش امام حسن و حسين(ع) فرمود: «كُونا لِظّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً»دشمن ظالم و يار و كمك كار مظلوم باشيد.(۷)
در اين روايت نيز سخنى از مسلمانان نيست، بنابراين، دفاع از مظلوم وظيفه هر مسلمانى است؛ هر چند مظلوم، غير مسلمان باشد.
➖امام علی (ع) از جمله عوامل پذیرش حکومت و خلافت، عهد و پیمانی را معرفی میکند که خداوند از علما و دانشمندان گرفته است که نباید در برابر ظلم ظالمان و مظلومیت ستمدیدگان، سکوت و بی تفاوتی اختیار کنند: «.. أَمَا وَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّه وَ بَرَأَ النَّسَمَه لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِیَامُ الْحُجَّه بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَی الْعُلَمَاءِ أَلَّا یُقَارُّوا عَلَی کِظَّه ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَی غَارِبِهَا وَ لَسَقَیْتُ آخِرَهَا بِکَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَیْتُمْ دُنْیَاکُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِی مِنْ عَفْطَه عَنْزٍ ؛ «سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید! اگر حضور فراوان بیعت کنندگان نبود و یاران، حجّت را بر من تمام نمیکردند و اگر خدا از علما پیمان نگرفته بود که در برابر شکم بارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان، سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهانش انداخته، رهایش میساختم و آخرش را به کاسه اول آن، سیراب میکردم، آنگاه میدیدید که دنیای شما نزد من از آب بینی بزغالهای، بی ارزش تر است.»(۸)
💠داستان
حضرت علی (ع)در زمان خلافت شان
زنی را دیدند جلو در ایستاده همینكه چشم زن به علی افتاد جلو آمد و گفت شكایتی دارم:
«شوهرم به من ظلم كرده، مرا از خانه بیرون نموده، به علاوه مرا تهدید به كتك كرده و اگر به خانه بروم مرا كتك خواهد زد. اكنون به دادخواهی نزد تو آمده ام».
امام لحظه ای سر را پایین انداخت، سپس سر را بلند كرد در حالی كه با خود زمزمه می كرد و می گفت:
«نه، به خدا قسم نباید رسیدگی به دادخواهی مظلوم را تأخیر انداخت. حق مظلوم را حتما باید از ظالم گرفت و رعب ظالم را باید از دل مظلوم بیرون كرد تا با كمال شهامت و بدون ترس و بیم در مقابل ظالم بایستد و حق خود را مطالبه كند».
امام آدرس خانم را سوال کردند سپس به اتفاق آن زن به در خانه شان رفت، پشت در ایستاد و به آواز بلند فریاد كرد:
«اهل خانه! سلام علیكم».
جوانی بیرون آمد، كه شوهر همین زن بود. جوان علی را نشناخت، دید پیرمردی كه در حدود شصت سال دارد به اتفاق زنش آمده است. فهمید كه زنش این مرد را برای حمایت و شفاعت با خود آورده است، اما حرفی نزد. علی (ع) فرمود:
«این بانو كه زن تو است از تو شكایت دارد، می گوید: تو به او ظلم و او را از خانه بیرون كرده ای. بعلاوه تهدید به كتك نموده ای. من آمده ام به تو بگویم از خدا بترس و با زن خود نیكی و مهربانی كن».
- به تو چه مربوط كه من با زنم خوب رفتار كرده ام یا بد؟ ! بلی من او را تهدید به كتك كرده ام، اما حالا كه رفته تو را آورده و تو از جانب او حرف می زنی او را زنده زنده آتش خواهم زد.
علی از گستاخی جوان برآشفت، دست به قبضه ی شمشیر برد و از غلاف بیرون كشید. آنگاه گفت:
«من تو را اندرز می دهم و امر به معروف و نهی از منكر می كنم، تو این طور جوابمرا می دهی؟ ! صریحا می گویی من این زن را خواهم سوزاند؟ ! خیال كرده ای دنیا این قدر بی حساب است؟ ! »
فریاد امام كه بلند شد مردم عابر از گوشه و كنار جمع شدند. هركس كه می آمد، در مقابل علی تعظیمی می كرد و می گفت:
«السلام علیك یا امیرالمؤمنین».
جوان مغرور تازه متوجه شد با چه كسی روبرو است، خود را باخت و به التماس افتاد: یا امیرالمؤمنین! مرا ببخش، به خطای خود اعتراف می كنم. از این ساعت قول می دهم مطیع و فرمانبردار زنم باشم، هرچه فرمان دهد اطاعت كنم. علی رو كرد به آن زن و فرمود:
«اكنون برو به خانه ی خود، اما تو هم مواظب باش كه طوری رفتار نكنی كه او را به اینچنین اعمالی وادار كنی».
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.نسا/۷۵.
۲.حج/۳۹،۴۰.
۳.بحار الأنوار ،ح۷۵،ص۳۵۹.
۴.کافى، ج۲، ص۱۶۴.
۵.تحف العقول ،ص۵۰۴.
۶.بحارالانوار،ج۷۵،ص۲۰
۷.نهج البلاغه- نامه۴۷.
۸.همان، خطبه سوم
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
برتری های تکلیف آور
[منبر ۲۰ دقیقه ای]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
➖نماز آيات برای زلزله، ماه گرفتگی و خورشیدگرفتگی ( کلی یا جزئی فرقی ندارد) و هر حادثه طبیعی که موجب ترس بیشتر مردم شود. واجب میشود مثل بادهای شدید.
➖نماز آيات براى زلزله هميشه ادا است و بايد در خواندن آن تعجيل کند و مسامحه نکند ولى در خورشيدگرفتگى و ماه گرفتگی اگر بعد باز شدن کامل بخواند بايد نيّت قضا کند.
💠داستان
در زمانهای گذشته، مردی صالح و ربانی و عاقبت اندیش در روستای نزدیک صنعای یمن(که اسم روستا صروان ضروان ،رضوان ذکر شده است)، نزدیک یمن زندگی میکرد. او صاحب کشتزار و باغ پرمیوه بود. او از رسیدگی به زندگی مستمندان و احسان به آنها دریغ نمیکرد، به طوری که از محصول باغ و کشت خود، به اندازه کفاف برمی داشت و برای سپاس از نعمتهای خداوند بقیه را به فقرا میداد.
خانه او کعبه فقرا بود و بیشتر نیازمندان برای تاءمین نیازهای خود، همواره سراغ او را میگرفتند.
این مرد ربانی هر وقت که صلاح میدید، فرزندان خود را به دور خود جمع میکرد و آنها را به رسیدگی و فقراء وصیت میکرد و میگفت: همه نعمتها از آن خداست و برای کسب رضایت او انفاق در راهش را از یاد نبرید.
فرزندان، از این نوع وصیتها زیاد شنیده بودند، اما به دارائی مغرور بودند. سرانجام مرگ این مرد فرا رسید و از دنیا رفت. فرزندان نصیحت پدر را به فراموشی سپردند و پیمان بستند که محصول باغ و مزرعه را بین خود تقسیم کنند و به فقراء ندهند.
فقراء طبق معمول سالهای گذشته هر روز به نزد آنان در باغ میآمدند اما فرزندان مرحوم چیزی از نعمتهای ارزانی شده را نمیدادند.
خداوند بر آن خیره سران غضب کرد. هنوز روز برداشت محصول نرسیده بود که صاعقه ای آتشین بر مزرعه و باغ آنها افتاد و همه را سوزاند. آنها وقتی که صبح به سوی باغ رفتند، دیدند همه سوخته است.
👈مفسران داستان این برادران را تحت عنوان «اصحاب الجنة» در تفسیر آیات ۱۷تا۳۳ سوره قلم ذکر کرده اند.
برادرانی که خداوند با آنها نعمت برتری در مال عطا فرموده بود اما بر اثر حرص و بخل در امتحان الهی شکست خورده و با نزول عذاب الهی باغشان نابود شد.
✅بیان موضوع
برتریهایی که در دنیا برای افراد، نعمت داده می شود تکلیف آور است مخصوصا آن برتری ها که انسان نقشی در آنها ندارد. که خداوند در قرآن کریم این را به شکل های مختلف بیان فرموده است؛
👈به عنوان مثال برتری های #بنی_اسراییل از آن جهت که خداوند عوامل رشد را برای آنها فراهم آورده بود و انبیا به عنوان آموزگاران مدرسه کمال الهی در بین شان بود در مقام سرزنش و نه تحسین خطاب به آنها تکرار می شود؛
«يا بَني إِسرائيلَ اذكُروا نِعمَتِيَ الَّتي أَنعَمتُ عَلَيكُم وَأَوفوا بِعَهدي أوفِ بِعَهدِكُم وَإِيّايَ فَارهَبونِ» ﴿بقره/۴۰﴾
ای فرزندان اسرائیل! نعمتهایی را که به شما ارزانی داشتم به یاد آورید! و به پیمانی که با من بستهاید وفا کنید، تا من نیز به پیمان شما وفا کنم. (و در راه انجام وظیفه، و عمل به پیمانها) تنها از من بترسید!
➖«وَ إِذْ قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَعَلَ فيكُمْ أَنْبِياءَ وَ جَعَلَكُمْ مُلُوكاً وَ آتاكُمْ ما لَمْ يُؤْتِ أَحَداً مِنَ الْعالَمين»
و [ياد كن] زمانى را كه موسى به قوم خود گفت: «اى قوم من، نعمت خدا را بر خود ياد كنيد، آنگاه كه در ميان شما پيامبرانى قرار داد، و شما را پادشاهانى ساخت، و آنچه را كه به هيچ كس از جهانيان نداده بود، به شما داد.»(۱)
👈 همین طور برتری های انسان نسبت به سایر موجودات نیز به انسان گوشزد میشود که این گرامیداشت و برتری و نعمت تکلیف انسان را زیاد کرده است:
«وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا.يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا»
ما آدمیزادگان را گرامی داشتیم؛ و آنها را در خشکی و دریا، (بر مرکبهای راهوار) حمل کردیم؛ و از انواع روزیهای پاکیزه به آنان روزی دادیم؛ و آنها را بر بسیاری از موجوداتی که خلق کردهایم، برتری بخشیدیم.(به یاد آورید) روزی را که هر گروهی را با پیشوایشان میخوانیم! کسانی که نامه عملشان به دست راستشان داده شود، آن را (با شادی و سرور) میخوانند؛ و بقدر رشته شکاف هسته خرمایی به آنان ستم نمیشود!(۲)
🔻در ادامه انواع برتری ها و تکالیف الهی افراد مورد بررسی قرار می گیرد🔺
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d