آیات فاطمی
[ #منبر_پانزده_دقیقه_ای ]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ
در این مبحث فضایل فاطمه زهرا سلام الله علیها از منظر قرآن کریم مورد توجه قرار داده می شود .
مفسرین شیعه و سنی سبب نزول آیات زیادی را فاطمه زهرا(ع) دانسته اند که به مقامات الهی آن بانوی مقدس دلالت دارد. همین طور مفسرین در ذیل آیاتی نکاتی از زندگی فاطمه زهرا را ذکر کرده اند.
که به برخی از آنها اشاره می شود؛
✅ دو دریای عمیق
«مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقيانِ بَيْنَهُما بَرزَخُ لايَبْغيانِ فَبِاَىّ آلاِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ يَخْرُجُ مِنْهُما اللّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ» خداوند دو دريا را در كنار هم قرار داد، در حالى كه با هم تماس دارند و در ميان آن دو، مانعى است كه يكى بر ديگرى غلبه نمى كند ، پس كدامين نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟! از آن دو، لؤلؤ و مرجان خارج مى شود.
➖يحيي بن سعيد قطان گويد: شنيدم امام صادق(ع)در تفسير آيه شريفه: مرج البحرين يلتقيان بينهما برزخ لا يبغيان ميفرمود:
« عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ ع بَحْرَانِ مِنَ اَلْعِلْمِ عَمِيقَانِ لاَ يَبْغِي أَحَدُهُمَا عَلَى صَاحِبِهِ يَخْرُجُ مِنْهُمَا اَللُّؤْلُؤُ وَ اَلْمَرْجانُ اَلْحَسَنُ وَ اَلْحُسَيْنُ ع ».
علي و فاطمه دو درياي ژرف اند كه هيچ كدام بر ديگري ستم نكند و لولو و مرجان يعني حسن و حسين كه از اين دو دريا بيرون مي آيند.(۱)
➖از مفسرین اهل سنت حسکانی در «شواهد التنزيل» و سیوطی در درالمنثور این تفسیر را ذکر کرده اند.
آلوسی هم این تفسیر را به عنوان تأویل پذیرفته است
✅ مقام ابرار
«إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا ...وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا»
به يقين ابرار و نيكان از جامى مى نوشند كه با عطر خوشى آميخته است و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» میدهند!
➖خداوند سوره انسان را به خاطر تکریم انفاق و احسان فاطمه زهرا و شوهر و فرزندان او نازل فرموده که در حد ایثار و فداکاری سه روز پشت سرهم افطاری خود را به نیازمندان بخشیدند.
➖ آلوسي از مفسرين اهل سنت در تفسير خودش با اشاره به این مطلب نکته لطیفی نوشته است؛
« خداوند در اين سوره وقتی به لذت های بهشتی اشاره فرمود از حور العين نام نبرده است به خاطر رعایت احترام حضرت زهراي بتول(ع) و نور ديده حضرت رسول(ص).
«أنه سبحانه لم يذكر فيها الحور العين.... رعاية لحرمة البتول و قرة عين الرسول...».(۲)
✅ نزول طعام بهشتی
«كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا ۖ قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّىٰ لَكِ هَٰذَا ۖ قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ»
هر زمان زکریا وارد محراب او میشد، غذای مخصوصی در آن جا میدید. از او پرسید: «ای مریم! این را از کجا آوردهای؟!» گفت: «این از سوی خداست. خداوند به هر کس بخواهد، بی حساب روزی میدهد.»
👈مفسرین شیعه و سنی در ذیل است آیه نوشته اند فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز در موارد متعددی غذاهای بهشتی دریافت نمود.
زمانى قحطى مدينه را فراگرفت، روزى حضرت فاطمه عليها السلام مقدارى نان وگوشت خدمت پيامبر آورد. پيامبر صلى الله عليه و آله پرسيد: در زمان قحطى اين غذا كجا بوده است؟ حضرت فرمود: «هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» پيامبر فرمود: خدا را شكر كه تورا مانند مريم قرارداد.
آنگاه پيامبر، حضرت على وامامحسن وامام حسين عليهم السلام را جمع كرد و همگى از آن غذا خوردند وبه همسايگان نيز دادند.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✅مقام عصمت
«إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» خداوند فقط میخواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.
➖بر اساس روایات بسیار از فریقین، که از صحابه و تابعین به حد تواتر رسیده است، آیه تطهیر در شأن اصحاب کساء نازل شده است. بررسی روایات فریقین نشان می دهد که فاطمه(س) سبب نزول این آیه است. این آیه بر طهارت و عصمت اصحاب کساء دلالت تام دارد.
➖حاکم نیشابوری عالم اهل سنت می نویسند:عبدالله بن جعفر می گوید: رسول خدا به رحمت الهی که از آسمان می آمد نظر کرد و سپس دستور داد اهلبیت(ع)، یعنی علی، فاطمه، حسن و حسین را جمع کردند. سپس کسای خویش را بر آنان افکند و دعا کرد و سپس آیه تطهیر نازل شد. حاکم نیشابوری سپس می گوید: «هذا حدیث صحیح الاسناد؛این حدیث صحیح السند است.»
✅مقام شفاعت
«وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَىٰ»
و پروردگارت به زودی عطایی می کند که راضی شوی.
➖ در روایات زیادی آمده است که خداوند به فاطمه(س) این اختیار را داد که در فردای قیامت از گنهکاران امت پدرش شفاعت کند و این روایات از طریق فریقین نقل شده است.
مفسران اهل سنت در ذیل این آیه روایاتی آورده اند. از جمله این که جابر بن عبدالله روایت کرده است که رسول خدا روزی فاطمه(س) را در منزل مشغول آرد کردن گندم دید که حله شتر بر خود افکنده بود. فرمود: یا فاطمه! بشتاب و تلخی دنیا را به خاطر نعمتهای بهشتی بچش. به دنبال این جریان بود که آیه «و لسوف یعطیک ربک فترضی» نازل شد.
✅مقام عبودیت
«الَّذینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النَّار» آنان که خدا را ایستاده و نشسته و به پهلو خفته، یاد مىکنند و در آفرینش آسمانها و زمین مىاندیشند: اى پروردگار ما، این جهان را به بیهوده نیافریدهاى، تو منزهى، ما را از عذاب آتش بازدار.
➖امام صادق(ع) فرمودند: «پیامبر اسلام (ص) درباره ده موضوع نگران بودند. یکی از آن نگرانیها، نگرانی درباره هجرت حضرت فاطمه (ع) از مکه به مدینه بود. حضرت رسول اکرم(ص) نگران بودند که آیا حضرت فاطمه زهرا(ع) و امیرالمومنین(ع) و همراهان ایشان سالم به مقصد میرسند یا نه؟ و خداوند توانا او را آسوده خاطر ساخته و به اموری بشارت داد، که خداوند پیامبرش را در خصوص سلامت آن بانو مطئمن نموده و این آیه شریفه نازل شد و فرمود: «الَّذینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً....» چرا که حضرت فاطمه(ع) در مسیر هجرت به مدینه همواره در حال دعا و عبادت و ذکر و تسبیح بوده است.
➖به خاطر همین خداوند کریم به رسول گرامی اطمینان میدهد کسانی که دائم در حال ذکر خدا و در حال تسبیح او هستند خداوند خود حافظ آنهاست. و چون حضرت فاطمه(ع) هم دائم در حال ذکر و یاد خداوند بوده است، پس وی هم در حفظ و حصار خداوند خواهد بود و لذا پیامبرش را بشارت میدهد که غمگین نباشد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✅خداوند وکیل فاطمه (ع)
«رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکیلا» پروردگار مشرق و مغرب. هیچ خدایى جز او نیست. او را کارساز خویش برگزین»
➖ در کتاب مناقب روایت شده است:زمانی که امیرالمومنین(ع) به جنگ میرفت، حضرت فاطمه(ع) از او میخواست که برای تصدی وظایفش در خارج خانه و تأمین نیازمندیهای فرزندان، وکیلی تعیین نماید که در این خصوص آیه فوق نازل شد.
آین آیه در شان حضرت زهرا(ع) وارد شد و به فاطمه زهرا(ع) سفارش کرد، بهترین وکیلی که انسان میتواند داشته باشد وکلات خداوند عالم است که در کارها به او توکل کند.
این آیه و این روایت شریف هم میرساند که در سختیها و مشکلات انسان مؤمن بهترین تکیهگاه و بهترین وکیلی که میتواند داشته باشد خداوندی است که پروردگار شرق و غرب عالم است. چه و کیلی از این بهتر که کسی باشد که تمام عالم تحت سیطره و ید قدرت اوست.
✅ بهشت فاطمه(ع)
«لا یَسْمَعُونَ حَسیسَها وَ هُمْ فی مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ لا یَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَرُ وَ تَتَلَقَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ هذا یَوْمُکُمُ الَّذی کُنْتُمْ تُوعَدُون» اینان صداى دوزخ را نمىشنوند و در بهشت که هر چه خواهند مهیاست، جاودانهاند، آن وحشت بزرگ غمگینشان نکند و فرشتگان به دیدارشان آیند که این همان روزى است که به شما وعده داده بودند».
➖ این آیه شریفه هم در شان حضرت زهرا(ع) و شیعیان ایشان نازل شده است. به این معنی که حضرت فاطمه زهرا(ع) و شیعیان ایشان طبق این آیه از عذاب جهنم دور هستند و بدون سختی وارد بهشت میشوند. این معنا در روایتی که ذیل بیان میشود به دست میآید:
رسول خدا(ص) میفرماید:
إذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ تَقْبَلُ ابْنَتِی فَاطِمَةُ عَلَی نَاقَةٍ مِنْ نُوقِ الْجَنَّةِ مُدَبَّجَةَ الْجَنْبَیْنِ، خِطَامُهَا مِنْ لُؤْلُؤٍ رَطْبٍ، قَوَائِمُهَا مِنَ الزُّمُرُّدِ الْأَخْضَرِ ذَنَبُهَا مِنَ الْمِسْکِ الْأَذْفَرِ، عَیْنَاهَا یَاقُوتَتَانِ حَمْرَاوَانِ.
عَلَیْهَا قُبَّةٌ مِنْ نُورٍ، یُرَی ظَاهِرُهَا مِنْ بَاطِنِهَا وَ بَاطِنُهَا مِنْ ظَاهِرِهَا، دَاخِلُهَا عَفْوُ اللَّهِ وَ خَارِجُهَا رَحْمَةُ اللَّهِ، عَلَی رَأْسِهَا تَاجٌ مِنْ نُورٍ، لِلتَّاجِ سَبْعُونَ رُکْناً کُلُّ رُکْنٍ مُرَصَّعٌ بِالدُّرِّ وَ الْیَاقُوتِ، یُضِیءُ کَمَا الْکَوْکَبُ الدُّرِّیُّ فِی أُفُقِ السَّمَاءِ وَ عَنْ یَمِینِهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ وَ عَنْ شِمَالِهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ وَ جَبْرَئِیلُ آخِذٌ بِخِطَامِ النَّاقَةِ یُنَادِی بِأَعْلَی صَوْتِهِ:
غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ حَتَّی تَجُوزَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ، فَلا یَبْقَی یَوْمَئِذٍ نَبِیٌّ وَ لا رَسُولٌ وَ لا صِدِّیقٌ وَ لا شَهِیدٌ إِلا غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ حَتَّی تَجُوزَ فَاطِمَةُ، ...»
هنگامیکه روز قیامت فرامیرسد منادی از عرش ندا میدهد: «ای خلایق چشمان خود را ببندید تا دختر حبیب خدا به قصر خود برود». سپس زهرا(ع) در حالیکه دو چادر سبز بر سرکرده و هفتاد هزار فرشته او را همراهی میکنند عبور میکند و هنگامیکه بر در قصر میرسد مشاهده میکند که پسرش امام حسن ایستاده و امام حسین در حالیکه سر ندارد خوابیده است. حضرت زهرا(ع) به امام حسن(ع) میفرماید: این کیست که خوابیده؟ امام حسن میگوید: برادرم امام حسین است که به دست امت پدرت کشته و سرش را بریدهاند. در همین موقع از طرف خدا خطاب میرسد: ای دختر حبیب من! من این ظلم و ستمی را که امت پدرت مرتکب شدهاند از آن جهت به تو نشان دادم تا آن تسلیت را که برای تو ذخیره کردهام نشانت دهم و تسلیت تو این است که امروز به حساب احدی رسیدگی نخواهم کرد، مگر آنکه تو، فرزندت، شیعیانت و آنکسانی که شیعه نبودهاند، ولی به شما خدمتی کردهاند داخل بهشت شوید. پیامبر(ع) ادامه دادند: و در همین موقع آن اشخاص داخل بهشت میشوند و این همان معنای کلام خداست که فرمود: «در روز جزعوفزع اکبر، هیچچیز آنها را محزون نخواهد کرد» و منظور از «یوم الفزع الاکبر» روز قیامت است و هول و هراسی که در این روز وجود دارد. در آن روز فاطمه، فرزندانش، شیعیانش و دوستدارانش از کسانی هستند که در همان جایی که دوست دارند داخل میشوند و اقامت میکنند».
ـــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.روضه الواعظین،ج۱ص۱۴۸
۲.آلوسي، محمود، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، انتشارات دار الكتب العلميه، ج۱۵، ص۱۷۴
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
بالاترین مصلحت
شرح حدیثی از فاطمه زهرا(ع)
#منبر_پنج_دقیقه_ای
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ.
قالت سیدتنا و مولاتنا فاطمه الزهرا سلام الله علیها:
«مَنْ أَصْعَدَ إِلَي اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه».
کسی که عبادت پاک و خالص خود را به بالا بفرستد، خداوند عزیز و جلیل، بهترین مصالحش را بر او نازل می گرداند.(۱)
✔️افضل مصلحت انسان کدام است؟
👈 اگر به این نکته توجه کنیم که افضل مصلحتِ انسان ابدی، آن چیزی است که حیات ابدی او را تأمین کند.
از این رو آیه زیر را می توان نظیره ای بر حدیث فوق دانست؛
«یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا هَلْ اَدُلُّکُمْ عَلَى تِجارَة تُنْجیکُمْ مِنْ عَذاب اَلیم تُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَ رَسُولِه وَتُجاهِدُونَ فى سَبیلِ اللهِ بِاَمْوالِکُمْ وَ اَنْفُسِکُمْ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ اِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ یُدْخِلْکُمْ جَنّات تَجْرى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَساکِنَ طَیِّبَة فى جَنّاتِ عَدْن ذلِکَ الْفَوزُ الْعَظیمُ وَ اُخْرَى تُحِبُّونَها نَصْرٌ مِنَ اللهِ وَ فَتْحٌ قَریبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ»
اى کسانى که ایمان آورده اید! آیا شما را به تجارتى راهنمایى کنم که شما را از عذاب دردناک رهایى مى بخشد؟! به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جان هایتان در راه خدا جهاد کنید; این براى شما (از هر چیز) بهتر است اگر بدانید! (اگر چنین کنید) گناهانتان را مى بخشد و شما را در باغ هایى از بهشت داخل مى کند که نهرها از زیر درختانش جارى است و در مسکن هاى پاکیزه در بهشت جاویدان جاى مى دهد; و این پیروزى عظیم است! و (نعمت) دیگرى که آن را دوست دارید به شما مى بخشد، و آن یارىِ خداوند و پیروزى نزدیک است; و مؤمنان را (به این پیروزى بزرگ) بشارت ده!(۲)
✔️بهشت بهای انسان
👈و حضرت امیر(ع) می فرماید:«إنّهُ لَيسَ لأنفُسِكُم ثَمَنٌ إلاّ الجنّةَ فلا تَبِيعُوها إلاَّ بِها» .بدانيد كه جانهاى شما را بهايى جز بهشت نيست، پس آنها را جز به اين بها مفروشيد.(۳)
✔️مصلحت واقعی
👈خداوند وقتی بنده های خود را به جهاد و شهادت تشویق میکند ، شهادت را و گزینش مصلحت حیات اخروی را خیر و صلاح انسان معرفی فرمود:«كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»
جهاد در راه خدا، بر شما مقرّر شده; در حالى که برایتان ناخوشایند است. چه بسا چیزى را خوش نداشته باشید، حال آن که خیر شما در آن است;و یا چیزى را دوست داشته باشید، حال آن که شرّ شما در آن است. و خدا مى داند، و شما نمى دانید.(۴)
✅حرف آخر
ملاك خير وشر، آسانى و سختى و يا تمايلات شخصى و امور دلبخواه نيست، بلكه مصالح واقعى انسان اطاعت از دستورات خدواند،جلب رضایت الهی و تأمین مصالح زندگی اخروی است.
از این روست که فاطمه زهرا سلام الله علیها عبادت خالصانه را را مساوی با افضل مصلحت دانسته اند.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار ، ج۷۰ ، ص ۲۴۹.
۲.صف/۱۰.
۳. نهج البلاغة، حکمت ۴۵۶.
۴.بقره ۲۱۶
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
آموزه های از حضرت فاطمه(ع) برای زیست امروزی
#منبر_پانزده_دقیقه_ای
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
✔️آموزه اول
عفاف و حجاب
«عفاف» آن قوه معنوی و تقوای باطنی است که مردان و زنان را از ازهرگونه هرزگی، چشم چرانی و خود نمایی که موجب تحریک شهوت و غریزه جنس مخالف و نامحرم می شود بازمی دارد، از همین رو راغب در المفردات می نویسد: عفت به معنى پديد آمدن حالتى در نفس است كه آدمى را از غلبه شهوت باز مى دارد و «عفيف» به كسى گفته مى شود كه داراى اين وصف و حالت باشد.
و خداوند بانوان با ایمان را به «حجاب» دستور داد؛
➖ خداوند در آیه ۳۱ سوره نور میفرماید: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ» و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را (از هر نامحرمی) فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش(فرو) اندازند.
➖و در آیه ۵۹ سوره احزاب می فرماید: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً» اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسرىهاى بلند بر خود بيفكنند، اين (عمل) مناسبتر است، تا (به عفّت و پاكدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، و خداوند آمرزنده مهربان است.
👈پس در این دو آیه دو واژه « خمار» و « جلباب» به عنوان پوشش بانوان توصیه شده است.
خمار در اصل به معنای پوشش است ولی معمولا به چیزی گفته می شود که زنان با آن سر خود را می پوشانند مانند روسری و مقنعه.
درمعنای جلباب علامه طباطبایی درالمیزان می نویسد: «جلابیب" جمع جلباب است، و آن جامهاى است سرتاسرى که تمامى بدن را مىپوشاند، و یا روسرى مخصوصى است که صورت و سر را ساتر مىشود، و منظور از جمله" پیش بکشند مقدارى از جلباب خود را"، این است که آن را طورى بپوشند که زیر گلو و سینههایشان در انظار ناظرین پیدا نباشد».(۱)
👈زنان مسلمان در حفظ و رعایت «عفاف وحجاب» و عمل به این فریضه و تکلیف به سه تقسیم می شوند:
دسته اول؛ زنانی هستند که از عفت باطنی و درونی تهی وخالی هستند از همین رو نه تنها باطن خودشان را دربی قیدی نسبت به پوشش اسلامی نشان می دهند، بلکه با صد قلم آرایش و گریم کردن خودشان را درمعرض نگاه نامحرمان قرار می دهند، شان ومنزلت خود را پایین می اورند.
دسته دوم؛ زنانی هستند که علاوه برعفت باطنی و درونی ازحجاب وپوشش اسلامی چون مانتو بلند استفاده می کنند.
دسته سوم؛ زنانی هستند نه تنها ازعفت باطنی برخوردارند وازحجاب اسلامی استفاده می کنند بلکه از حجاب و پوشش برتر که چادر است استفاده می کنند.
✅آموزه ها
حضرت زهرا (ع)فرمودند: «خَيْرُ لِلْنِّساءِ اَنْ لا يَرَيْنَ الرِّجالَ وَ لا يَراهُنَّ الرِّجالُ :چه نیکو است برای زنان که مردان [نامحرم] را نبینند و مردان [نامحرم] هم آنان را نبینند.(۲)
💠داستان
روزي جابر بن عبداالله انصاري همراه رسول خدا(ص) به سوي خانه فاطمه(س) رهسپار شدند. وقتی که به در خانه رسیدند، پیامبر(ص) اجازه ورود طلبید. فاطمه(س) اجازه داد، پیامبر(ص) فرمود: شخصی همراه من است، آیا اجازه هست با او وارد خانه شویم؟ فاطمه(س) عرض کرد: «اي رسول خدا مقنعه و روسري ندارم.» پیامبر(ص) فرمود: ی اي فاطمه! زیادي لباس بلند روپوش خود را بگیر و سرت را با آن بپوشان.))
حضرت فاطمه(س) همین کار را کرد، آن گاه پیامبر(ص) و جابر، با کسب اجازه وارد خانه شدند. (۳)
💠داستان
اسماء بنت عمیس داستان عجیبی به این شرح نقل شده است: روزی فاطمه (ع) به من فرمود: من از کار مردم مدینه که زنان خود را بعد از وفات به صورت ناخوشایندی برای دفن میبرند، و تنها پارچهای بر او میافکنند که حجم بدن از پشت آن نمایان است ناخرسندم.
اسماء گفت: من در سرزمین حبشه چیزی دیدهام که با آن جنازه مردگان را حمل میکردند، سپس شاخههایی از درخت نخل را برداشت و به صورت تابوت مخصوصی درآورد که پارچهای را روی چوبهای آن میافکندند، و بدن را درون آن میگذاردند، به گونهای که بدن پیدا نبود. هنگامی که فاطمه بانوی بزرگ اسلام (ع) آن را مشاهده کرد فرمود: بسیار خوب و عالی است و هنگامی که من از دنیا رفتم مرا با آن بردارید.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️آموزه دوم
قناعت، ساده زیستی
➖بسنده کردن به اندک خویش بهویژه در مصارف اقتصادی، در فرهنگ اصطلاحات اقتصادی اسلام به نام قناعت تعبیر شده است. رضایت به داشتهها به دور از هرگونه طمع و حرص، از مهمترین فضایل اخلاقی در حوزه مصرف اقتصادی است.
➖«قناعت» نقطه مقابل «حرص و ولع» است كه مفهوم آن را به قرينه مقابلش مي توان شناخت. «حرص» يك نوع تضادّ ميان روح و جسم از نظر اشباع نيازهاى مادّى است و «حريص» به كسى مي گويند كه به قدر كافى جسم او در برابر نيازهاى مادّى اشباع شده؛ ولى روح او همچنان فقير و گرسنه است. بنابراين بدون دليل در پى ثروت اندوزى بيشتر، در پى انحصارطلبى احمقانه تر و حتّى در پى غصب سهم و حقّ ديگران است. حريص گاهى چنان به مراحل بحرانى حرص مي رسد كه در اين راه، تمام خواب و استراحت و حتّى اخلاق و ايمان خود را از دست مي دهد تا درآمد مادّى بيشترى از هر طريق كه ميسّر شود، فراهم سازد و سرانجام به موجودى ناتوان و بي اراده - كه همه چيز خود را از دست داده - تبديل مي گردد.
➖بر اساس آیات و روایات، کسی که بخواهد سبک زندگی خویش را بر اساس اصول و مقررات اسلامی ساماندهی کند و حیات طیب داشته باشد، میبایست در زندگی قناعت کند.
زیرا از پيامبر(ص) درباره آیه: فلنحييّنه حيوهًْ طيّبهًْ پرسش شد، حضرت فرمود: آن قناعت و رضايت به تقسيم روزى از جانب خداوند است.(۴)
👈تاثیرپذیری از الگوهایی موفق و همیشه زنده تاریخ در کسب فضیلت قناعت بسیار کمک میکند.
یک زن مسلمان در پرتو آموزه های زندگی فاطمی و زیّ سادگی و ساده زیستی ایشان به سوی کمال حرکت میکند.
چرا حضرت زهرا علیهاالسلام جلوه ای کامل از تمام کمالاتی است که یک زن در طول حیات خود ممکن است به آن نائل شود مانع رشد و ترقی معنوی و کمال انسانی است. زنی که فقط به دنبال تشریفات، دنیاگرایی و زندگی شاهانه و اشرافی و لباسهای آن چنانی باشد، نمی تواند به اهداف والای زندگی پاک معنوی دست یابد.
💠داستان
روزی حضرت فاطمه علیهاالسلام را دیدم که چادری ساده بر سر داشت. با تعجب عرضه داشتم: عجبا! دختران پادشاهان ایران و قیصر روم بر کرسیهای طلایی می نشینند و پارچه های زربافت و اشرافی به تن می کنند؛ امّا دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله که عظمت و جلالتش از همه آنها بالاتر و بیشتر است، نه چادرهای گران قیمت بر سر دارد و نه لباسهای فاخر و زیبا! حضرت زهرا علیهاالسلام فرمود: یَا سَلْمَانُ اِنَّ اللَّهَ ذَخَّرَ لَنَا الثِّیَابَ وَ الْکَرَاسِیَّ لِیَوْمٍ آخِرٍ؛ ای سلمان! خداوند [بزرگ] لباسهای [زینتی] و تختهای [طلایی] را برای ما در روز قیامت ذخیره کرده است.»
حضرت فاطمه علیهاالسلام آن گاه به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد: «یا رسول الله! سلمان از لباس ساده من تعجب کرد. قسم به خدایی که تو را به رسالت در راه حق بر انگیخت! من و همسرم علی علیه السلام همواره زندگی ساده را پیشه خود کرده ایم. فرش خانه ما پوست گوسفندی است که روزها شترمان بر روی آن علف می خورد و شبها بر روی آن می خوابیم و بالش ما چرمی است که از لیف خرما پر شده است.»
💠داستان
روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله وارد منزل حضرت زهرا علیهاالسلام شد و دخترش را مشاهده کرد که روی زمین نشسته، با یک دست فرزندش را در آغوش گرفته، شیر می دهد و با دست دیگر با آسیاب دستی گندمها را آرد می کند. از دیدن زندگی ساده، امّا گرم و پرعاطفه حضرت فاطمه علیهاالسلام اشک در چشمان رسول خدا صلی الله علیه و آله حلقه زد و فرمود: یَا بِنْتَاهْ تَعَجَّلِی مَرَارَةَ الدنیا بِحَلاوَةِ الْآخِرَةِ؛ دخترم! مشکلات دنیا را به یاد شیرینی [و حلاوت زندگی در] جهان آخرت بر خود هموار ساز و تحمل کن!»
حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز عرضه داشت: «یَا رَسُولَ اللَّهِ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَی نَعْمَائِهِ وَ الشُّکْرُ لِلَّهِ عَلَی آلَائِهِ؛ ای رسول خدا! حمد و سپاس خداوند را در مقابل این همه نعمتی که به ما داده است.»
البته ساده زیستی یک بانوی مسلمان به این معنی نیست که ژولیده و آلوده و بد لباس زندگی کند؛ بلکه سادگی او باید توأم با پاکی و تمیزی باشد
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️آموزه سوم
همسرداری و خانه داری
برای زن بزرگترین موفقیت و ارزش این است که در شئون گوناگون زندگی، خشنودی همسرش را به دست آورد و از هر گونه عملی که موجب ناراحتی شوهر می گردد پرهیز نماید. حضرت علی(ع) می فرمایند: «جهاد المرأة حسن التبعل» جهاد ِ زن، خوب شوهرداری است
شخصیت فاطمه زهرا(س) الگویی کامل برای انسانها و مخصوصا خانمها است. کرامت و سجایای اخلاقی ایشان در همسرداری و تربیت فرزندان و موارد بسیار دیگر به اندازه ای مثال زدنی است که مسلمانان ایشان را به عنوان اسوه و الگویی کامل می دانند.
➖ حضرت امیر(ع) اوج رضایتمندی خود از رفتار حضرت زهرا را اینگونه بیان فرمودند:
«ولا أغضَبَتني ولا عَصَت لي أمراً، ولَقَد کنتُ أنظُرُ إلَيها فَتَنکشِفُ عَنِّي الهُمومُ وَالأَحزانُ».
او، مرا عصبانى نساخت و در کارى، از من نافرمانى نکرد. هنگامى که به او مى نگريستم، غم ها و اندوه ها از من برطرف مى شدند.
💠داستان
حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (ع) برای همدلی بیشتر در نظام خانواده به حضور رسول خدا رفتند تا رهنمودی بگیرند. رسول خدا (ص) حضرت فاطمه را به کارهای درون خانه گماشت و کارهای بیرون را به علی واگذار کرد. بعد از این رهنمود شایسته، حضرت زهرا با خوشحالی اظهار داشت: «فَلَا یَعْلَمُ مَا دَاخَلَنِی مِنَ السُّرُورِ إِلَّا اللَّهُ بِإِکْفَائِی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله تَحَمُّلَ رِقَابِ الرِّجَالِ؛ جز خداوند متعال کسی نمی داند که از این تقسیم کار چقدر خوشحال شدم؛ زیرا رسول خدا صلی الله علیه و آله مرا از انجام کارهایی که مربوط به مردان است، بازداشت.»
➖امام صادق(ع) به نقل از حضرت فاطمه(ع) دراین باره فرمود: «أَنَّ أَدْنَی مَا تَکُونُ مِنْ رَبِّهَا أَنْ تَلْزَمَ قَعْرَ بَیْتِهَا» نزدیکترین حالات یک زن به خداوند متعال زمانی است که در منزل میماند [و به امور خانهداری و تربیت فرزند میپردازد].»(۵)
💠داستان
صبح یکی از روزهایی که علی(ع) و فاطمه(س) در کنار هم بودند، علی(ع) برای رفع گرسنگی شدید خود، غذایی را از همسرش طلب کرد.
زهرا(س) گفت: خود دو روز است که چیزی نخورده ام و هرچه در خانه بود برای شما و فرزندان آوردم.
علی(ع) فرمود:چرا مرا از این امر آگاه نساختی تا برای تهیه غذا اندیشه ای کنم.
زهرا(س) پاسخ داد: از خدای خود شرم کردم که چیزی از تو بخواهم که انجام آن برایت دشوار باشد.
امام علی(ع)فرمود:چرا به من اطلاع ندادی؟
حضرت زهرا(س)پاسخ داد:کَانَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) نَهَانِی أَنْ أَسْأَلَکَ شَیْئاً فَقَالَ:لَا تَسْأَلِی ابْنَ عَمِّکِ شَیْئاً إِنْ جَاءَکِ بِشَیْءٍ عَفْواً وَ إِلَّا فَلَا تَسْأَلِیهِ؛
رسول خدا(ص) مرا نهی فرموده است که از تو چیزی بخواهم و به من سفارش کرده است که:از پسر عمویت چیزی درخواست نکن اگر خودش چیزی آورد، بپذیر؛ وگرنه خودت درخواست نکن.(۶)
🖤روضه
لحظات بسیار سخت فرا رسید، فاطمه ۱۸ ساله داره وصیت میکنه؛
«یا اَبَاالْحَسَنِ لَمْ یبْقَ لِی اِلاّ رَمَقٌ مِنَ اَلْحَیاةِ وَ حَانَ زَمانُ الرَّحِیلِ وَالْوِداعِ فَاسْتَمِعْ کَلامِی فَاِنَّکَ لا تَسْمَعُ بَْعدَ ذلِکَ صَوْتَ فاطِمَةَ أبَداً »
نفسا آخرمو دارم میزنم،بشین صحبتامو گوش بده،دیگه صدای فاطمه رو نخواهی شنید
«اوُصیکَ یا اَبَاالْحَسَنِ اَنْ لا تَنْسَانِی وَ تَزُورَنی بَعدَ مَمَاتِی»
علی جان من که مردم من رو از یاد نبریا !!به زیارت قبر من بیاییا !!
«اِذا اَنَا مِتُّ» علی جان! وقتی من مُردم
«فَتَوَلَّ اَنْتَ غُسْلِی»خودت مُتکفل غسل من بشو
« وَ جَهِّزْنِی » خودت منو کفن کن،
«وَ صَلِّ عَلَیَّ» خودت بر من نماز بخوان
«وَ اَنْزِلْنِی قَبْرِی»خودت با دست خودت منو تو قبر بذار،
«وَ ألْحِدْنِی»علی جان خودت لحد روم بچین،
«وَ سَوِّ التُّرابَ عَلَیَّ»خودت خاک روم بریز علی جان،علی جان منو که دفن کردی
«وَ اجْلِسْ عِنْدَ رَأسِی قَبالَةَ وَجْهِی»بشین بالا سرم مقابل صورتم
«فَاَکْثِرْ مِنْ تِلاوَةِ وَالدُّعَاءِ» بشین برام قرآن بخوان،دعا بخون
«فَاِنَّها ساعَةٌ یحْتاجُ الْمیتُ فیها اِلی اُنْسِ الاَحْیاء"» علی جان تنهام نذاریا…
«وَ اَنَا اَسْتَوْدِعُکَ اللهَ تَعَالی»علی جان تو را به خدا سپردم
« وَ اُوصیکَ فِی وُلدی خَیراً» هوا بچه هامو داشته باش …
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۶ ص۵۱۹
۲.بحارالانوار، ج۱۰۰، ص۲۳۸.
۳.بحارالانوار ج۶۸، ص۲۴.
۴.مجمع البيان، ج۵_۶ص ۵۹۳
۵.نوادر راوندی، ص۱۴
۶.بحارالانوار، ج ۴۳، ص۶۰
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فهرست مباحث فاطمی
🏴 ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها،
مباحث فاطمی تقدیم شما سخنوران و روضه خوانان ارجمند:
✅ تراث علمی فاطمه
🔻 https://eitaa.com/menbare_tollab/18271
✅ دغدغه های مقدس
🔻 https://eitaa.com/menbare_tollab/18337
✅ زنانه های مقدس
🔻 https://eitaa.com/menbare_tollab/18307
✅ رازها پیام های اسماء فاطمه(س)
🔻 https://eitaa.com/menbare_tollab/18835
✅ فدک و فدکیه
🔻 https://eitaa.com/menbare_tollab/23252
✅ابعاد معنویت فاطمه زهرا
🔻
https://eitaa.com/menbare_tollab/23273
دوست داشتنی های فاطمه زهرا
🔻
https://eitaa.com/menbare_tollab/23287
✅کمال عبادت در نگاه به سیره فاطمی
🔻
https://eitaa.com/menbare_tollab/23300
✅فضیلت زهد در نگاه به سیره فاطمی
🔻
https://eitaa.com/menbare_tollab/23310
✅حانیه ؛ مهربانی به فرزندان
🔻
https://eitaa.com/menbare_tollab/23322
✅جلوه های مهربانی فاطمه زهرا
🔻
https://eitaa.com/menbare_tollab/23332
✅آیات و مقامات
🔻
https://eitaa.com/menbare_tollab/23345
✅بالاترین مصلحت( شرح حدیث فاطمی)
🔻
https://eitaa.com/menbare_tollab/23366
✅آموزه های فاطمی برای زیست امروزی
🔻
https://eitaa.com/menbare_tollab/23373