💥 #هفتهکتابوکتابخوانی 💥
♨️ فروش ویژه انتشارات منهاج علم به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی
📌 بمناسبت هفته کتاب و کتابخوانی می توانید تمامی کتب انتشارات منهاج علم را با۲۰ درصد تخفیف به مدت یک هفته تهیه فرمایید.
🛍 برای تهیه کتاب با تخفیف ویژه به آیدی زیر مراجعه فرمایید👇🏻
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📌 #دقایقیباکتاب
📚 درآمدی بر فقه جنسیت
برخلاف دیدگاه جامعه شناسان کلاسیک که دین را نهادی اجتماعی کنار سایر نهادها به شمار میآوردند، تصویر صحیح تر آن است که دین را یک حقیقت فرانهادی قلمداد کنیم. این نکته به ویژه در مورد ادیانی مانند اسلام که بر ابعاد گوناگون زندگی انسان تأثیر دارند، صدق میکند. روشن است که این تصویر فرانهادی نافی ابعاد نهادی دین نیست؛ زیرا بیشک دین حاوی مجموعه ای از مؤلفههای نهادی نیز میباشد؛ یعنی مؤلفه هایی که در واقعیت زندگی دینداران و اندیشه و رفتار آنان تثبیت شده است و انسانها از طریق آنها درصدد برآوردن نیازهای معنوی خود بر می آیند.
یکی از جنبه های نهادی دین که فقه جنسیت زمینه ورود به آن را دارد مناسک دینی است؛ از این جهت که تفاوتهای زن و مرد در انجام مناسک دینی از منظر فقهی بررسی شود.
در این راستا، درادامه به بررسی چند مسئله در این
زمینه خواهیم پرداخت:
حضور زن در مناسک جمعی
شرکت در نماز جماعت
شرکت در نمازهای عبادی-سیاسی
امامت جماعت زن
و ....
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📚 درآمدی بر فقه جنسیت
🔹نویسنده: حسین بستان نجفی
🔸تعداد صفحه : ۴۳۳ صفحه
🔹نوع جلد: شومیز
🔸قطع : رقعی
❌ قیمت: ۲۰۰ هزار تومن ❌
✅قیمت باتخفیف ویژه : ۱۸۰ هزار تومان
🧮 برای دریافت کتاب با تخفیف ویژه نام کتاب را به ادمین کانال بفرستین.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📌 #معرفیکتاب
📚 از لاواک تا افلاک
مدیریت یکی از مبنایی ترین و کاربردی ترین دانش های عصر حاضر است. دانشی که دستگاه های فکری و علمی بشر طی دو قرن اخیر بدان التفات داشته است.
با پیروزی انقلاب اسلامی و طلوع دوباره خورشید اسلام در عرصه حکومت و مدیریت، گونه ای جدید از مدیریت در ایران آغاز شد که اوج خود را در دفاع مقدس به نمایش گذاشت.
شکلی از مدیریت که آن را به حق، مدیریت جهادی نامیده اند.
این شکل از مدیریت علیرغم نوپایی، به برکت اخلاص مجاهدان موفق شد قدم هایی استوار در راه تعالی این مرز و بوم بردارد.
کتاب حاضر، درباره رویکرد مدیریتی شهید عباس بابایی است که با آمیختگی در هنر روایت، به شکل داستانی، مدیریت جهادی را در سیره این بزرگوار شرح و تفسیر میکند.
کتاب حاضر برای تمامی اقشار جامعه، علی الخصوص آنها که علاقه مند به رشته مدیریت هستند، توصیه میشود.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📌 #دقایقیباکتاب
📚 از لاواک تا افلاک
عملیات رمضان قرار بود با تاکتیک یورش موج انسانی انجام شود. آمدند از عباس اجازه خواستند که بروند جبهه و در یورش موج انسانی عملیات رمضان شرکت کنند. عبّاس هم اجازه داد. رفتند شلمچه. دو سه هفته بعد
جنازه هایشان برگشت!
هفته ای نبود که در آن چند خلبان به شهادت نرسد. این روند تعداد خلبان های آموزش دیده را کمتر و کمتر میکرد. از طرفی اعزام دانشجوی خلبانی به خارج از کشور پس از انقلاب تقریباً متوقف شده بود. در داخل کشور هم، دانشکده ای با تمام امکانات که بتوان در آن تربیت خلبان را از صفر تا صد انجام داد، تقریبا وجود نداشت...
صبح یکی از روزها، عباس هنگامی که از سلمانی به اتاق فرماندهی برمیگشت، روی میز منشی پاکتی را دید ........
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📚 از لاواک تا افلاک
🔹نویسنده: حجت جبار دخت
🔸تعداد صفحه : ۳۰۰ صفحه
🔹نوع جلد: شومیز
🔸قطع : رقعی
❌ قیمت : ۱۸۰ هزار تومن ❌
✅قیمت باتخفیفویژه : ۱۶۲ هزار تومان
♦️ لینک خرید کتاب در سایت فروشگاه منهاج علم
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📌 #معرفیکتاب
🔺 #پارتاول
📚 فقه پیشگیری از آسیب های اجتماعی
آسیب های اجتماعی از آن دست مسائلی است که حکومت ها و دولت های مختلف در همه زمانها با آن دست و پنجه نرم میکنند و یکی از استراتژی های کلان خود را به آن اختصاص میدهند.
اساس این بحث یک رکن مهم دارد و آن ماهیت آسیب اجتماعیست که بن مایه ای ارزشی و مبتنی بر سنت را دارا میباشد. واضح است که شاید آنچه در برخی جوامع از آن جرم یا یک آسیب اجتماعی تلقی شود، شدت و حدت آن در جامعه دیگر مختلف باشد یا حتی اصلا جرم تلقی نشود!
با بیان این مقدمه، مشخص است که برای پرداختن به این مسئله، باید مفاهیم، حدود و کیفر آن از منظر شارع مقدس مورد بررسی قرار گیرد. چرا که حاکمیت فقه اسلامی بر کشور و آمیختگی سنت و فرهنگ ما با مبانی اسلامی لازمه معنا و بررسی آسیب های اجتماعی است.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📌 #معرفیکتاب
🔺 #پارتدوم
📚 فقه پیشگیری از آسیب های اجتماعی
⁉️ دول گوناگون چه راهکارهایی برای حل مسئله آسیب های اجتماعی در پیش گرفته اند؟
برخی از آن رویکردی پسینی به موضوع دارند. بدین منظور که پس از رخ دادن آن وارد عمل شده و به مجازات و تنبیه میپردازند. گروهی دیگر نیز رویکردی پیشینی دارند، آنها قائل به این هستند که باید از بروز این پیشگیری ها جلوگیری کرد.
❓ خب شاید سوال شود که شارع مقدس چه رویکردی نسبت به آن دارد؟
که دقیقا کتاب حاضر قرار است به تبیین این سوال بپردازد.
در ثانی، یکی دیگر از مباحث مهم در این عرصه، اصالت عامل است.
❓ آیا آسیب های اجتماعی اصالتا ماهیتی اجتماعی دارند که سبب بروز آن میشوند یا که خیر، نیات درونی و اختیار فردی است که زمینه ساز ناهنجاری ها در اجتماع میشوند؟!
فی المثل به نظر شما، در مسئله سرقت و فحشا، تا چه اندازه عواملی مانند فقر و مشکلات اقتصادی را میتوان مبنا قرار داد و به مسئله نگاه کرد و نیات. فردی را تا چه اندازه مهم جلوه داد؟! آنقدر بودند و هستند دزدانی که بدون مشکل اقتصادی نیز به این جرم آلوده شده اند ...
♨️ پیشنهاد میکنم برای صحت سنجی حدس و پاسخ خود این کتاب را بخوانید.
📝 برخی از مباحث مطرح شده عبارت اند از:
۱. تبیین و معنای مفاهیم از قبیل جرم و ...
۲. حسم ماده فساد: از انواع فساد های اخلاقی و سیاسی و .... تا نوع تنبیهات و مجازات آن
۳. تطبیقات پیشگیری از جرم: مانند جواز غیبت، دروغ مصلحت آمیز، نهی از منکر مضر و ....
۴.و ......
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📌 #برشیازکتاب
📚 فقه پیشگیری از آسیب های اجتماعی
⭕️ نهی از اشاعه فحشا
یکی دیگر از آیاتی که در بحث جاری وجود دارد، آیه شریفه ۱۹ از سوره نور است:
🔅 إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ.
در این آیه خدای متعال حتی برای کسانی که نسبت به اشاعه فحشا صرفاً علاقه داشته، عذاب الیم قرار داده است، چه برسد به کسانی که این عمل را انجام داده و از مرتکبین آن هستند. چرا که علاقه داشتن به چنین عملی به صورت ناخودآگاه در ضمیر انسان رخنه کرده و موجب میشود در مقام عمل عادت به عیب جویی و تجسس در زندگی دیگران بپردازد. بنابر این نمیتوان گفت صرف دوست داشتن اشاعه فحشا بدون اینکه اقدام عملی صورت گیرد، گناه نیست. چرا که حب و علاقه علة العلل است و وجود آن منجر به تحقق گناه خواهد شد و خدای متعال نیز بر همین اساس از آن نهی کرده است.
در این آیه یکی از نکات تربیتی قرآن کریم مطرح میشود که در آن خدای متعال از نزدیک شدن به گناه و علاقه به ایجاد آن نیز نهی میکند تا افراد هر چه بیشتر از گناه فاصله بگیرند و احتیاط بیشتری را انجام دهند؛ زیرا همانطور که در روایات آمده است، نزدیک بودن به فضای گناه در نهایت موجب ارتکاب آن میشود و میبایست اشخاص فاصله
خود را با گناه بیشتر و بیشتر کنند. با توجه به همین نکته در فقه از خلوت با نامحرم نهی شده است. با اینکه نفس خلوت کردن با نامحرم به خودی خود عمل حرامی نیست اما
سر
مطلب پیشگیری از وقوع در حرام است تا شخص هر چه بیشتر از گناه فاصله بگیرد.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
🔰 زندگی نامه آیت الله فقیهی:
حضرت آیتالله محسن فقیهی دامت برکاته (زاده ۵ اسفند ۱۳۳۱)، مجتهد، استاد درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است.
❇️ پدر ایشان، آیتالله بحرالعلوم (ره) فرزند «مرحوم آیتالله حاج شیخ حسن فقیه حبیبی(ره)»، از علما و اخیار زمان و معروف به فضل و تقوا بود. بانو فاطمه ایروانی(ره)، مادر آیتالله فقیهی دامت برکاته نیز، بانویی مجتهد و متهجّد بود. وی مؤلف کتاب انوار فقه (ترجمه و شرح لمعه) است.
❇️ ایشان دروس سطح را نزد آیات عظام، ناصر مکارم شیرازی، محمدفاضل لنکرانی، جعفر سبحانی و حسین نوری همدانی گذراند و سپس در هفدهسالگی تلمّذ در دروس خارج را آغاز کرد. ایشان دروس خارج را نزد آیات معظّم، سید محمدرضا گلپایگانی، میرزا هاشم آملی، مرتضی حائری، محمدعلی اراکی، میرزا جواد تبریزی و حسین وحید خراسانی تلمّذ نمود.
❇️ ایشان بنیانگذار «مؤسسه دارالثقلین امام عصر(عج)» در حوزه علمیه قم است.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
❇️ حضرت استاد دروس سطح را با تدریس کتاب اصول فقه مرحوم مظفر در سال ۱۳۵۰ آغاز نمود.
همچنین درس خارج اصولشان، در سال ۱۳۶۸ آغاز شد و سه سال پس از آن (۱۳۷۱) درس خارج فقه با کتاب «ولایت فقیه» آغاز شد. سالهاست دروس خارج فقه و اصول معظّمله در مدرسه مرحوم آیتالله گلپایگانی(ره)، پذیرای شیفتگان راه فقاهت وعاشقان معارف اهلبیت(ع) است.
اکنون دروس خارج فقه و اصول ایشان یکی از پرجمعیتترین و پررونقترین دروس خارج حوزهعلمیه قم محسوب میگردد. تعداد شاگردان دروس خارج ایشان به بیش از ۳۰۰ نفر میرسد. باتوجه به تدریس طولانیمدت (بیشاز ۵۰ سال) ایشان توانسته است طلاب بسیاری را در علوم اسلامی تربیت نماید.
همچنین سالهاست دروس تفسیر و اخلاق معظّمله روزهای چهارشنبه برگزار میشود. دروس اخلاق، مشتمل بر شرح چهلحدیث امام خمینی(ره)است و دروس تفسیر ایشان از تفسیر سوره حمد آغاز گردیده است.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📌 برخی از آثار و تالیفات استاد:
🔸۱. کتاب معرفت ابواب الفقه:
تلخیص کتاب تحریر الوسیله امام خمینی (ره) میباشد. و در مقاطع مختلف مرکز جامعه المصطفی العالمیه به عنوان کتاب درسی تدریس میشود.
🔹۲. الشافی فی اصول الفقه (۵ جلد):
مجموعه کتب الشافی فی اصول الفقه درسنامه های اصولی حضرت آیت الله فقیهی می باشد.
🔸۳. تقریرات فقهی (۱) : کتاب غناء
این کتاب، مجموعه تقریر استاد در باب مساله فقهی «غناء» است.
🔹۴. کتاب راه فضیلت: مشتمل بر توصیه های اخلاقی و نصایح روحانی، از سلسله دروس اخلاقی آیت الله شیخ محسن فقیهی است.
♨️پایگاه حفظ و نشر:
https://mohsenfaghihi.com
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
19.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چاه مدینه
خودت را برای شنیدن
درد و دل علی💔
آماده کن😭
شهادت مادر سادات حضرت فاطمه زهرا رو خدمت تون تسلیت عرض میکنیم🥀
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📚 فقه پیشگیری از آسیب های اجتماعی
🔹نویسنده: محسن فقیهی
🔸تعداد صفحه : ۳۸۶ صفحه
🔹نوع جلد: شومیز
🔸قطع : رقعی
❌ قیمت : ۳۷۰ هزار تومن ❌
✅قیمت باتخفیفویژه : ۳۳۰ هزار تومان
🧮 برای دریافت کتاب با تخفیف ویژه نام کتاب را به ادمین کانال بفرستین.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📌 #معرفیکتاب
🔻 قسمت اول
📚 نظام مدیریت دانش و طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی
مؤلف در اثر حاضر بر آن بوده که ضمن بازطراحی و بازتعریف مدیریت دانش و طرح آن بهمثابه یک نظام فراگیر نسبت به سیر کلان جریان دانش از مرحلۀ تولید تا مرحلۀ مصرف و کاربست در سه سطح ملی، منطقهای و جهانی، عناوین و مسائل تازه و بنیادینی را در حوزۀ مدیریت دانش به بحث بگذارد. و در این بین، به مباحث ارزشمندی در حوزۀ علمشناسی و فلسفۀ علم نیز بپردازد. نسبت روشنی میان داشتههای علمی و فرهنگیِ مسلمانان با آوردههای دانشمندان معاصر در قالب علومی مانند فلسفه علم، معرفتشناسی و غیره برقرار سازد. ضمن آنکه با نوآوریهای عالمانه، عناوین و بحثهای جدیدی را نیز به دستاوردهای معاصران و گذشتگان بیفزاید.
قسمت دیگر اثر که چهبسا از قسمت نخست مهمتر باشد، ارائۀ طبقهبندی بدیع برای مجموع علوم و معارف بشری، با رجوع به منابع دینی و إعمال رویکرد اسلامی است. همچنین این طبقهبندی جدید، نقشۀ راهی جهت تولید علوم انسانی اسلامی و سامان دادن به بخش نرمافزاری تمدن اسلامی نیز به شمار میرود. البته علاوه بر ارائۀ یک طبقهبندی جدید از علوم با جهتگیری اسلامی، در این قسمت همچون قسمت نخست، مباحث مفید و موشکافانهای دربارۀ ابعاد گوناگون طبقهبندی علوم عرضه و میراث پیشینیان در این زمینه مورد بررسی و بازخوانی قرار گرفته است.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📌 #معرفیکتاب
🔻 قسمت دوم
📚 نظام مدیریت دانش و طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی
🔸فصل نخست به تعریف نظام دانش و ثمرات آن پرداخته شده است.
🔸در فصل دوم به تعریف فلسفه و انواع آن می پردازد و بعد از تعریف فلسفه علم و بر شمردن اهمیت آن در مدیریت دانش تاکید دارد که فیلسوفان علم باید در عالی جایگاه نظام مدیریت دانش قرار بگیرند. در این فصل همچنین اشاره به سنت پیشینیان ما در اهمیت فلسفه علم و نگاه هنجاری به علم اشاره شده که در ابتدای کتاب های علمی بحثی به نام رئوس ثمانیه وجود داشته است که در واقع به نوعی اشاره به مباحث فلسفه آن علم است.
🔸در فصل سوم ضمن تعریف طبقه بندی علوم و معرفی معیار های تمایز علوم، سیر منطقی برای رسیدن به طبقه بندی علوم را ذکر کرده و به هدف طبقه بندی علوم و بیان آثار و فواید آن از جمله مشخص شدن تقدم و تاخر علوم و نقش طبقه بندی علوم در مدیریت دانش میپردازد. در ادامه به نقش فیلسوفان در طبقه بندی علوم اشاره میکند و دلیل آنکه فیلسوفان را معلم می نامند را طبقه بندی علوم توسط ایشان میداند و طبقه بندی های ارائه شده توسط ارسطو، فارابی، غزالی و دانشمندان غربی ها و برخی طبقه بندی های متاخر را شرح میدهد.
🔸در فصل چهارم به آیات و روایات پیرامون علم و اهمیت و انواع آن از نگاه قرآن و روایات پیامبر(ص) و و ائمه اطهار میپردازد و ضمن تبیین علوم نافع و غیر نافع و نیز مفید و غیر مفید، تقسیم بندی های علوم بر اساس روایات را شرح میدهد.
🔸در فصل پایانی پس از مقدمههایی از روایات مولف طبقه بندی مد نظر خود با رویکرد اسلامی را ارائه میدهد و در ادامه به شرح زیر شاخه های میپردازد.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📌 #دقایقیباکتاب
📚 نظام مدیریت دانش و طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی
♨️ مدیریت دانش نیازمند نظام مسائل
تدوین نظام مسائل، در عرصه حکمرانی و سیاستگذاری های کلان و از جمله حکمرانی و سیاستگذاری در زمینه علم، کاربرد جدی دارد. یکی از مهمترین فوائد داشتن نظام مسائل برای نظام مدیریت دانش امکان جهت دهی و هماهنگ نمودن تحقیقات
در راستای پرسشهای جدی و مسائل اساسی است.
برای داشتن یک نظام مدیریت دانش نیرومند و چابک که توان سیاست گذاری برای همه پهنه علم و تمام جامعه علمی، به رغم تکثر و تنوع فراوان در رشته ها و گرایشها را داشته باشد و بتواند همه عناصر دانشی، آموزشی و پژوهشی را در جهتی خاص هماهنگ نماید، به تدوین خرده نظام مسائلهای متعددی متناظر با زمینه ها و ساحات مختلف علمی و معرفتی نیاز است. اگر چه این خرده نظام ها نیز باید تحت یک کلان نظام و در چارچوب یک طرح و نقشه علمی جامع بگنجند تا با یکدیگر تهافت و تناقض پیدا نکنند و همگی به صورتی منسجم و هم افزا در راستای هدفی واحد به پیشبرد دانش و معرفت برای پاسخگویی به نیازهای نظری و عملی به کار آیند.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📌 #دقایقیباکتاب
📚 نظام مدیریت دانش و طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی
همچنین از آنجا که نظام مدیریت دانش در سه سطح ملی، منطقه ای و جهانی قابل طراحی و عملیاتی شدن است و هر نظام مدیریت دانشی در سطح ملی برای پاسخ به نظام مسائل یک کشور خاص سامان می یابد، در نتیجه، به طور مثال، نمی توان با نظام مدیریت دانشی که برای پاسخ به نظام مسائل حوزه علم و فناوری در یک کشور توسعه یافته آرام و دور از جنگ و درگیری شکل گرفته است به مدیریت دانش در یک کشور فقیر که به صورت متناوب، هر چند سال یکبار در آن کودتا میشود پرداخت. همین حقیقت درباره مدیریت دانش در سطح منطقه ای نیز صدق میکند، زیرا هر منطقه
از جهان مسائل و نظام مسائل خاص خود را دارد .....
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📚 نظام مدیریت دانش و طبقهبندی علوم با رویکرد اسلامی
🔹نویسنده: محمد حسین ملک زاده
🔸تعداد صفحه : ۳۰۰ صفحه
🔹نوع جلد: شومیز
🔸قطع : رقعی
❌ قیمت : ۲۲۰ هزار تومن ❌
✅قیمت باتخفیفویژه : ۱۹۸ هزار تومان
🧮 برای دریافت کتاب با تخفیف ویژه نام کتاب را به ادمین کانال بفرستین.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مىخواستعشقرابِچِشاندبهکامِخلق
باطعمِشيروشَهدوشکر،مادرآفريد🤍
🌸میلاد پر از نور و برکت حضرت زهرا (س) و روز مادر و زن رو خدمت شما تبریک و تهنیت عرض میکنیم🌸
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📌 #معرفیکتاب
📚 فقه نظام جامع خانواده
سلول زنده جامعه را خانواده تشکیل میدهد از این رو سلامت جامعه در گرو سلامت در خانواده است و به تبع علت بیماری و ضعف جامعه نیز مربوط به آن است.
خانواده جامعه ای کوچک و کانونی اجتماعی است. واحد اجتماعی آن نیز واحدی مرکب از ارتباط قانونمند مرد و زن است که ارتباط زوجین و فرزندآوری آنها موجب تکامل این نهاد میشود. خانواده نیز مانند هر کانون اجتماعی دیگر، نیازمند مراحلی از تشکیل، مدیریت و امکان انحلال فروپاشی است.
برای هر یک از مراحل قوانینی موجود است که شارع مقدس حدود آن را تعیین کرده است.
⭕️ بنابر این خانواده نیازمند یک منظومه از قوانین جامع و تامین کننده است تا تمام شئون و ابعاد نیازمند راهبری را تامین کند.
این قوانین در پرتو عنوان «نظام جامع خانواده» که متشکل از سه خرده نظام:
1⃣«نظام تشکیل خانواده»
2⃣«نظام مدیریت خانواده»
3⃣«نظام انحلال خانواده» میباشد.
این نگاه جامع و نظام مند به کانون اجتماعی خانواده، یک فقه تکامل یافته را به وجود میآورد و فقه را از نگاه فردی و جزیره ای به نگاه اجتماعی و نظام مند ارتقا میبخشد.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📌 #دقایقیباکتاب
📚 فقه نظام جامع خانواده
♨️ کیفیت تقیید فقه به نظام
آیا «نظام»، قید توضیحی احترازی برای فقه است یا نسبت اضافی با آن دارد؟ نظام خانواده، فقه و مجموعه احکام است. اگر کسی بپذیرد که فقه ما جامع است و تمام نیازهای انسان به صورت مجموعه ای از احکام الهی برای انسان تبیین شده است. «مـا مـن شيء إلا و فيه كتـاب أو سنة». این جامعیت در فقه نظام و نظام فقهی نهفته است. می خواهیم به فقه جامع و منظومه احکام برسیم. کشف نظام های اجتماعی مانند نظام قضایی، نظام محیط زیست، نظام حکمرانی و نظام روابط بین الملل با پژوهش های پراکنده و غیرجامع در فقه ممکن نیست؛ زیرا به وجود این نظام ها در اسلام معتقد هستیم. فقه خود دارای نظام میباشد که نیازمند کشف است. حال اگر گفتیم نظام خانواده در نظام فقه نهفته است، حقیقت این نظام مجموعه احکام الهی است که معنای دیگر فقه می باشد؛ بنابراین «نظام»، قید توضیحی و تأکیدی برای فقه است و تمایزی میان فقه، فقه نظام و نظام به لحاظ معنایی وجود ندارد. فقهی که نظام کامل مجموعه یا موضوع را در بردارد. از این منظر، نظام فقه خانواده هم به یک معنی قابل تصحیح است؛ زیرا فقه خانواده نظام فقهی دارد.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📌 زندگینامه آیت الله سید منذر حکیم :
سید منذر حکیم در ۲۹ شوال ۱۳۷۲ قمری در شهر كربلا به دنيا آمده.🌱
در سال ۱۳۴۹-۱۳۵۳ شمسی وارد حوزه علميه شد.
در نجف اشرف (مقدمات، سطوح، خارج) ۱۳۵۳-۱۳۷۲ ش و در قم (خارج) را گذراند.
❇️ فعاليتهاى تدريسى ايشان عبارتند از:
تدريس تمام دروس مقدمات،كتب سطوح اوليه و سطوح عاليه حوزوى،خارج تاريخ و علوم تاريخ، علوم قرآن و تفسير، علوم تربيتى و اخلاق، فلسفه و كلام، مباحث جامعهشناسى، كليه دروس معارف در دانشگاه در مقاطع مختلف تحصيلى، استاد مشاور، راهنما و داور در بسيارى از رسالههاى علمى در مركز جهانى علوم اسلامى و (جامعة المصطفى العالمية)، حوزه علميه قم، جامعة الزهراء، مركز مديرت خواهران، جامعة آل البيت(ع) و مؤسسه پژوهشى امام خمينى(ره).
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
♨️ اساتید آیت الله سید منذر حکیم ♨️
🔹اساتيد مقدمات و سطوح وى عبارتند از آيات عظام و حجج اسلام:
شهيد سيد اسدالله مدنى، سيد محمود شاهرودى، شيخ ابوالفضل (على) اسلامى قزوينى، شيخ بشير حسين نجفى، سيد نورالدين اشكورى، شيخ محمد سعيد نعمانى، شهيد شيخ ماجد بدراوى، سيد محمدتقى طباطبائى تبريزى، ميرزا حبيبالله اراكى، شيخ مرتضى اشرفى شاهرودى، سيد حسن مرتضوى، شهيد سيد عبدالصاحب حكيم، شيخ ابوالحسن انوارى زنجانى، شيخ مصطفى اشرفى، سيد كاظم حائرى، سيد محمد مفتى الشيعه، شيخ غلامرضا عرفانيان، شيخ على كاتبى مرندى، فرخنده تبريزى، شيخ عباس طبرسى مازندرانى، شيخ محمد امين زينالدين و دكتر شيخ محمدباقرمقدسى.
🔹اساتيد اخلاق وى عبارتند از:
شهيد سيد اسدالله مدنى، شهيد سيد عبدالصاحب الحكيم، شيخ نجمالدين طبرسى مازندرانى، شيخ عبدالحسين واعظ خراسانى، شيخ ابوالفضل (على) اسلامى قزوينى.
🔹اساتيد تفسير ايشان آيات عظام:
استاد شيخ نجمالدين طبرسى مازندرانى، شيخ عباس طبرسى مازندرانى، آيۀ سيد حسن مرتضوى، شيخ بشيرحسين النجفى، خزعلى، جوادى آملى مىباشند.
🔹ايشان خارج اصول را در محضر آيات عظام:
سيد ابوالقاسم خوئى، شهيد سيد محمدباقرصدر، شيخ حسين وحيد خراسانى، ناصر مكارم شيرازى، ميرزا هاشم آملى، سيد كاظم حائرى، سيد محمد مفتى الشيعۀ اردبيلى بودهاند.
🔹ايشان مباحث خارج فقه در محضر آيات عظام:
امام خمينى(ره)، شهيد سيد محمدباقرصدر، سيد على سيستانى، ميرزا كاظم تبريزى، شيخ محمد طاهر آل شبير خاقانى، ميرزا جواد آقاى تبريزى، شيخ حسين وحيد خراسانى و سيد كاظم حائرى درك نمود.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📌 برخى از تحقيقات و تأليفات آیت الله سید منذر حکیم : ✍
۱. المرشد الى تعليم قرائة القرآن الكريم
۲. تحقيق فقه معالمالدين.
۳. تحقيق رساله لاضرر شيخ انصارى.
۴. تحقيق مقالات الأصول (محقق عراقى).
۵. تاريخ تطور فقه و أصول در مكتب أهل بيت(ع).
۶. قرائة فاحصة فى تراث الإمام شرفالدين.
۷. قبسات من حياة شهيد المحراب السيد محمدباقرالحكيم.
۸. النظرية الإجتماعية فى فكر الشهيد السيد محمدباقرالصدر (جامعهشناسى قرآنى).
۹. موسوعة أعلام الهداية (14 جلد).
۱۰. فى رحاب أعلام الهداية (5 جلد).
۱۱. موسوعه ' تأريخ الإسلام (4 جلد).
۱۲. قبسات من سيرة القادة الهداة (2جلد).
۱۳. دروس تمهيدية فى تأريخ و سيرة قادة الهداة (2 جلد).
۱۴. فى رحاب سيد المرسلين الرسول المصطفى(ص).
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📚 فقه نظام جامع خانواده
🔹نویسنده: آیت الله سید منذر حکیم
🔸تعداد صفحه : ۴۴۲ صفحه
🔹نوع جلد: گالینگور
🔸قطع : وزیری
❌ قیمت : ۳۹۰ هزار تومن ❌
✅قیمت باتخفیفویژه : ۳۵۱ هزار تومان
🧮 برای دریافت کتاب با تخفیف ویژه نام کتاب را به ادمین کانال بفرستین.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📌 #معرفیکتاب
📚 بررسیفقهیخشونتخانگی🥀
هنگامی که خداوند متعال با پیامبر خود از آنچه میان فرزندان آدم پیش آمده صحبت کرده است، یعنی قدمت خشونت به اندازه تاریخ بشر است.
و مصادیق بسیاری از خشونت جوامع امروزی را در گرفته است. آنچه امروز مشهود تر است آن است که به گفته اندیشمندان احتمال مورد خشونت قرارگرفتن در خانه بسیار بیشتر است تا سطح خیابان! از این روست که خشونت خانگی چه در جوامع اسلامی و چه غیر اسلامی مورد بحث و مطالعه قرار میگیرد. از آنجا که شارع مقدس برنامه ای جامع برای زندگی بشر که همواره دارای پاسخی برای مسائل اوست، دارد؛ برای این مسئله نیز راهکاری را توصیه کرده است.
پیش از بیان تعریف خشونت باید به این نکته مهم توجه شود که خشونت مفهومی درون دینی نیست؛ یعنی این واژه یا معادل عربی آن عینا از آیات و روایات استخراج نشده است، بلکه این واژه به واسطۀ عناوین مشیر به مصداق های خشونت، از آیات و روایات به دست آمده است.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📌 #معرفیکتاب
📚 بررسیفقهیخشونتخانگی
بر این اساس مصداق های خشونت در این بحث موضوعیت مییابند. فقیه در ابحاث فقهی به بررسی مفاهیمی اهتمام می ورزد که در آیات و روایات ذکر شده باشند؛ چون تعریف دقیق این مفاهیم ثمرۀ عملی پیدا میکند و منشأ اثراست.
لذابیان دقیق معنای خشونت و قیود و جنس و فصل آن در بحث های حقوقی یا روانشناسی یا جامعه شناسی مفید است، اما در بحث فقهی چون حکم متعلق به عنوان و واژۀ خشونت نیست، بررسی مفهومی و واژگانی آن اهمیت چندانی ندارد و فقط مصادیق آن موضوعیت دارند. مصادیق مورد مطالعه قرارگرفته در این کتاب عبارت اند از:
✍خشونت زن و شوهر بر یکدیگر
✍خشونت والدین و فرزندان علیه هم
✍خشونت سایر اعضای خانواده باهم
که این موضوعات هر کدام از ابعاد بدنی، معنایی و زبانی مورد بررسی قرار گرفته است.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📌 #دقایقیباکتاب
📚 بررسی فقهی خشونت خانگی🥀
♨️ تصاحب مهریه
تصاحب مهریه، همانطور که از عنوان آن برمیآید، ناظر به مواردی است که تصرف به طور ناحق صورت میگیرد و الا تصرف مرد در مهریه زن با رضایت او از موضوع خشونت خارج است؛ چون خشونت در جایی است که جنبة تعدی و ظلم داشته باشد.
قرآن کریم میفرماید: «وَإِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَكَانَ زَوْجٍ وَآتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنْطَارًا فَلَا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئًا أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا * وَكَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَقَدْ أَفْضَى بَعْضُكُمْ إِلَى بَعْضٍ وَأَخَذْنَ مِنْكُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا».
آیة نخست میفرماید: اگر میخواهید با همسر دیگری ازدواج کند، حق ندارید از آن مهریهای که به همسر قبل دادید چیزی را پس بگیرید، حتی اگر مبلغ زیادی باشد. «قنطار» به معنای مبلغ بسیار زیاد است. «شیئاً» در سیاق نهی به این معناست که هیچ چیز حتی اندکی از آن را پس نگیرید.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
📌 #دقایقیباکتاب
📚 بررسی فقهی خشونت خانگی🥀
سپس به بهتان و گناه بودن این کار اشاره میکند. در آیه بعد میفرماید: چگونه میخواهید مهریه را از آنها پس بگیرید، در حالی که بین شما ارتباط جنسی برقرار شده و آنها از شما پیمان غلیظ و سختی گرفتهاند. تعبیر «میثاق غلیظ» به عقد نکاح اشاره دارد و در نتیجه، مراد از چیزی که به آنان داده شده نیز به قرینة سیاق، مهریه خواهد بود. در واقع بازپس گرفتن مهریه یک نوع پیمانشکنی به شمار میآید. این آیه به طور مطلق اخذ مهریه را حرام اعلام میکند و لذا تصاحب مهریهای که به ناحق صورت بگیرد، جنبة خشونت خواهد داشت.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir