🥀 يوم الخميس و جسارت خلیفهٔ دوم به رسول خدا صلی الله علیه وآله
▪️خلاصه ای از واقعهٔ يوم الخميس در منابع عامه
https://eitaa.com/menhajol_velayat/1813
▪️تصریح مرحوم شیخ مفید بر اجماعی بودن ماجرای يوم الخميس بین شیعه و عامه
https://eitaa.com/menhajol_velayat/1815
▪️مراد از «هَجر» در قول عمر بن خطاب چیست؟ [ کتب لغت اهل تسنن ]
https://eitaa.com/menhajol_velayat/1817
▪️مکتوب رسول خدا صلی الله علیه وآله چه بود که خلیفهٔ دوم مانع آن شد⁉️
https://eitaa.com/menhajol_velayat/1818
▪️تحلیل و بررسی جسارت خلیفهٔ دوم در يوم الخميس 👌🏻
https://eitaa.com/menhajol_velayat/1827
https://eitaa.com/menhajol_velayat/1833
▪️کلام مرحوم #امام_خمینی راجع به يوم الخميس و جسارت خلیفهٔ دوم
https://eitaa.com/menhajol_velayat/1851
● فضائل #امام_حسن_مجتبی علیه السلام...❤️
✍🏻 مرحوم علامه مجلسی اعلی الله مقامه الشریف در کتاب شریف "بحار الأنوار" می نویسد:
◄ وَ قَالَ مُعَاوِیَهُ لِلْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ أَنَا أَخْیَرُ مِنْکَ یَا حَسَنُ قَالَ وَ کَیْفَ ذَاکَ یَا اِبْنَ هِنْدٍ قَالَ لِأَنَّ اَلنَّاسَ قَدْ أَجْمَعُوا عَلَیَّ وَ لَمْ یُجْمِعُوا عَلَیْکَ قَالَ هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ لِشَرِّ مَا عَلَوْتَ یَا اِبْنَ آکِلَهِ اَلْأَکْبَادِ؛ اَلْمُجْتَمِعُونَ عَلَیْکَ رَجُلاَنِ بَیْنَ مُطِیعٍ وَ مُکْرَهٍ فَالطَّائِعُ لَکَ عَاصٍ لِلَّهِ وَ اَلْمُکْرَهُ مَعْذُورٌ بِکِتَابِ اَللَّهِ ☜ وَ حَاشَ لِلَّهِ أَنْ أَقُولَ أَنَا خَیْرٌ مِنْکَ فَلاَ خَیْرَ فِیکَ وَ لَکِنَّ اَللَّهَ بَرَّأَنِی مِنَ اَلرَّذَائِلِ کَمَا بَرَّأَکَ مِنَ اَلْفَضَائِلِ.
💠 ترجمه:
روزی معاویه به امام حسن علیه السلام اعلام گفت: من از تو بهترم. امام علیه السّلام در جوابش فرمودند: چگونه ای پسر هند ؟!
• معاویه گفت: زیرا مردم در أطراف من جمع شده اند، ولی کسی در أطراف تو نیست.❗️
امام حسن علیه السّلام فرمودند: هیهات هیهات!! ای پسر هند جگر خوار! این بدترین مقامی است که تو به دست آورده ای، و آن افرادی که در أطراف تو جمع شده اند، دو دسته اند: یا مطیع تو هستند ( و مختار بوده و با رغبت تو را برگزیدند ) و یا مجبور. آنان که مطیع تو هستند معصیت خدا را می کنند، و آنان که به إجبار از تو فرمانبرداری می کنند، طبق قرآن خدا عذر موجه دارند.
حاشا که من بگویم از تو بهترم، زیرا اصلا در وجود تو خیری نیست، بلکه می گویم: خداوند مرا از صفات پست و رذیله دور کرده، همچنان که تو را از صفات نیکو و پسندیده محروم نموده است.
📚 بحار الأنوار ط - دار احیاء التراث جلد ۴ صفحه ۱۰۴
@Menhajol_velayat
هدایت شده از منهاج الولاية
▫️بسم الله الرحمن الرحيم ▫️
⚠️ پس چرا برق نمی آید...؟
#مهدویت #پیشنهاد_مطالعه
✍🏻 این تجربه را همه ی ما داشته ایم: در حال انجام کارهای روزمره ناگهان فیوز می پرد. مخصوصا اگر شب باشد همه سراسیمه شده و دنبال علّت مشکل می گردند. اگر فیوز پریده باشد که تا بعد از چند ثانیه همه چیز عادی می شود؛ اما اگر مشکل برق منطقه باشد کم کم همه کلافه می شوند. هر چقدر زمان بیشتری بگذرد، اوضاع خانه به هم ریخته تر شده و كارها متوقّف می شود، همه منتظر آمدن برق هستند.
حال تصور کنید این قطعی برق در تمام شهر اتفاق بیافتد، پس از 24 ساعت، اوضاع عجیب و غریبی خواهد شد؛ از همه جا صدای اعتراض بلند است. هیچ کس نمی تواند زندگی بدون برق را حتی برای یک روز هم تحمل کند.دیگر برای قطعی سراسر برق کشور مثال نمی زنم....
💠 در همین وضعیّت، منطقه ی محرومی را تصور کنیم که کلّاً برق کشی نشده و بهره ای از این نعمت نبرده است. برای افراد ساکن این منطقه هیچ فرقی نمی کند برق یک ساعت قطع شود یا یکسال؛ و حتی ممکن است شهرنشینان را برای این همه تلاطم برای لحظه ای قطع برق تمسخر کنند! اگر به چنین شخصی از فوائد برق بگویید برای او قانع کننده نیست، در نظر او همان فانوس و ابزار آلات مکانیکی از نیروی برق بی نیاز می کند!
🔆 حال جهان را تجسّم کنیم که نور مطلق آن در پس ابر غیبت پنهان شده است...آن هم نه یک ساعت و یکروز و یکسال، بلکه چیزی در حدود هزار و دویست سال! 💔
اما چرا همه چیز عادیست؟ چرا هیچ تکاپویی میان جویندگان این نور نمی بینیم؟ اگر یکساعت پریدن فیوز منزلمان قابل تحمّل نیست، چطور توانستیم هزار و دویست سال در ظلمت هستی به سر کنیم؟
✅ پاسخ مشخّص است: وضعیّت ما همان مثال دهات محرومی است که چیزی از نعمت برق نمی داند...معرفت ما هم به قدری پایین است که نمی فهمیم بهره مندی از نور حجّة الله (علیه السلام) چه طعمی دارد...آن قدر جایگزین برای او ساخته ایم که دلمان به همان ها خوش است!
اگر جایگاه او را درک می کردیم، آن وقت بود که می فهمیدیم حقیقتاً چقدر بیچاره و نگون بخت هستیم! و آن وقت بود که تک تک لحظه های دنیای بدون او، از سیاهچال بدون آب و برق هم عذاب آور تر است...
👈🏻 آن وقت اگر این درک همگانی می شد، جهان تشیع یک صدا و از تمام وجود، حجّت خدا را می طلبید و به درگاه الهی تضرّع می کرد...آیا قابل تصوّر است در چنین حالتی باز هم خداوند آن نور هستی را از شیعیان دریغ دارد؟
#انتظار
#متی_ترانا_ونراک
@menhajol_velayat
🏴 #شهادت_پیامبر_اعظم صلی الله علیه وآله
#حدیث_قرطاس❻ #مطاعن_خلیفه_دوم
🖋 استاد سید قاسم علی احمدی در کتاب شریف"حقانیت در اوج مظلومیت" می نویسد:
▪️" ❹ ابن ابالحديد نقل میکند که: عمر خود اعتراف کرد که حضرت رسول اکرم در آن وقت خواست تصریح به اسم علی علیه السلام کند، ولی من مانع شدم! [ شرح نهج البلاغه ابن ابالحديد جلد ۱۲ صفحه ۲۱ ]
خداوند متعال میفرمایند:
•" وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَآءَتْ مَصِيرًا" ( سوره نساء آیه ۱۱۵ ) یعنی: کسی که بعد از آشکار شدن حق، با پیامبر مخالفت و معارضه کند و از راهی جز راه مؤمنان پیروی نماید، ما او را به همان راه که می رود می بریم، و به دوزخ داخل میکنیم❗️و سر انجام بدی است.
❺ عمر بن خطاب با این جسارت خود، پیامبر صلی الله علیه وآله را اذیت کرد و آن حضرت را به غضب آورد به حدی که با آن سعهٔ خُلق که خداوند او را به خُلق عظیم وصف فرموده ( سوره قلم آیه ۴) و او را رحمت بر عالَمین دانسته است ( سوره نساء آیه ۱۰۷ ) از ایشان روی گردانید و فرمود:
"قُومُوا عَنِّي وَ لَا يَنْبَغِي عِنْدِي التَّنَازُعُ" [ صحیح بخاری جلد ۱ صفحه ۳۴ ]
و حق تعالی در قرآن کریم میفرمایند:
•"وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ" ( سوره توبه آیه ۶۱) یعنی: برای آنها که رسول خدا را آزار میدهند عذابی درد ناک است.
•"إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا"( سوره احزاب آیه ۵۷ ) یعنی: به درستی آنها که خدا و رسول او را اذیت میکنند، خداوند ایشان را در دنیا و آخرت لعنت کرده و از برای آنها عذاب خوار کننده ای مهیا کرده است.❗️
⚠️ ❻ رسول خدا قصد داشت چیزی بنویسد که تا قیامت امت گمراه نشوند و اختلافی بین شان پیش نیاید، عُمَر مانع نوشتن رسول خدا شد که اگر نوشته می شد، هیچ گونه گمراهی و اختلافی محقق نمیشد. پس میشود با استدلال به این حدیث اثبات کنیم که منشأ تمام گمراهی های اعتقادی و اخلاقی و غیره که در طول تاریخ - بعد از شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله - رخ داده است قائلِ «إنَّ الرَّجُلَ لَیَهجُر» بوده.
و حاصل سخن اینکه حادثهٔ روز پنجشنبه ریشه تمامی بدبختی ها و گرفتاری ها و گمراهی هاست.
مرحوم سید بن طاووس در این باره می نویسد:
"من أعظم طرائف المسلمين أنهم شهدوا جميعا أن نبيهم أراد عند وفاته أن يكتب لهم كتابا لا يضلون بعده أبدا 👈🏻 و أن عمر بن الخطاب كان سبب منعه من ذلك و سبب ضلال من ضل من أمته و سبب اختلافهم و سفك الدماء بينهم و تلف الأموال و اختلاف الشريعة و هلاك اثنتين و سبعين فرقة من أصل فرق الإسلام و سبب خلود من يخلد في النار منهم "
[ الطرائف في معرفة مذهب الطوائف جلد ۲ صفحه ۴۳۱ ]
📙 حقانیت در اوج مظلومیت جلد ۲ صفحه ۱۶۰ و ۱۶۱ - ۱۶۴ و ۱۶۵ مع تصرّف يسير
↩️ پ ن:
گفتنی است که مؤلف محترم ۱۲ اشکال به این سخن خلیفهٔ دوم مطرح کرده که ما به جهت اختصار به همین ۶ مورد بسنده کردیم و مَن أراد الإطلاع فلیراجع
@Menhajol_velayat
#نکات_اعتقادی #درس_های_توحیدی
❓مراد از مکر و خُدعهٔ الهی چیست❓
✍🏻 مرحوم شیخ صدوق در کتاب گرانقدر «التوحيد» حدیثی از #امام_رضا علیه السلام در این باره نقل کرده اند :
راوی گوید از امام رضا علیه السلام معنای این آیات را پرسیدم :
• سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ. «توبة ۷۹»
• اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ«بقرة ۱۵»
• وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ.
«آل عمران ۵۴»
• يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ «نساء۱۴۲»
▪️امام رضا علیه السلام در پاسخ فرمودند :
«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يَسْخَرُ وَ لَا يَسْتَهْزِئُ وَ لَا يَمْكُرُ وَ لَا يُخَادِعُ وَ لَكِنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يُجَازِيهِمْ جَزَاءَ السُّخْرِيَّةِ وَ جَزَاءَ الِاسْتِهْزَاءِ وَ جَزَاءَ الْمَكْرِ وَ الْخَدِيعَةِ»
➖ ترجمه:
«همانا خداوند تبارک و تعالی نه استهزاء می کند، نه خدعه، و نه مکر؛ بلکه جزاء و پاسخ استهزاء و مکر و خدعه را می دهد»
📚 التوحید مرحوم شیخ صدوق باب ۲۱
✴️ پ، ن:
بنابراین «مکر الهی» یعنی همان برگشت مکرشان به خودشان است. لذا از باب نمونه ترجمه آيه ۵۴، سوره آل عمران این گونه می شود که: «آنها مكر كردند و خداوند نیز مكر [ شان را به ایشان بازگشت ] نمود و خدا بهترین مكر كنندگان است»
نه آنکه بگوییم - نعوذبالله - :خداوند مکر و خُدعه میکند
@Menhajol_velayat
▪️شهادت پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله در اقوال بعضی از علمای شیعه 👇🏾
#شهادت_پیامبر_اعظم صلی الله علیه و آله
📌 اقوال بعضی از علمای شیعه در شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله
➖ #شیخ_مفید رضوان الله تعالی علیه در کتاب "المقنعه" می نویسد:
◄ رسول الله صلى الله عليه وآله محمد بن عبد الله... وقبض بالمدينة مسموما يوم الاثنين لليلتين بقيتا من صفر....
▪️ترجمه:
رسول خدا صلی الله علیه و آله محمد بن عبدالله در روز دوشنبه بیست و هشت صفر در مدينه ☜ در حالى كه مسموم شده بود، از دنيا رفت
📕 المقنعه.ص456.ط دار المفید
@Menhajol_velayat
#شهادت_پیامبر_اعظم صلی الله علیه و آله
📌 اقوال بعضی از علمای شیعه در شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله
➖ #شیخ_طوسی رحمة الله علیه نیز در کتاب شریف "تهذیب الاحکام" چنین می نویسد:
◄ محمد بن عبد الله... وقبض بالمدينة مسموما يوم الاثنين لليلتين بقيتا من صفر سنة عشرة من الهجرة
▪️ترجمه:
محمد بن عبد الله (صلى الله عليه و آله)... در روز دوشنبه بیست و هشت صفر سال دهم هجرى ☜ در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود
📕 تهذیب الاحکام، ط- مکتبة الصدوق، جلد ۶ صفحه ۳
@Menhajol_velayat
#شهادت_پیامبر_اعظم صلی الله علیه وآله
📌 اقوال بعضی از علمای شیعه در شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله
➖ مفسر شهیر #شیخ_طبرسی رضوان الله علیه پیرامون شهادت حضرت سید المرسلین صلی الله علیه و آله می نویسد:
◄ فكَانَ الْمُسْلِمُونَ يَرَوْنَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص مَاتَ شَهِيداً مَعَ مَا أَكْرَمَهُ اللَّهُ بِهِ مِنَ النُّبُوَّة
▪️ترجمه:
مسلمانان اعتقاد دارند علاوه بر فضیلت نبوت که به پیامبر صلی الله علیه و آله هدیه شده، ایشان به فوز شهادت نیز نائل آمدهاند
📕 مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ط- دار المرتضی، جلد ۹ صفحه ۱۵۶
@Menhajol_velayat
#شهادت_پیامبر_اعظم صلی الله علیه وآله
📌 اقوال بعضی از علمای شیعه در شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله
➖ فخر شیعه #علامه_حلی رحمه الله نیز در کتاب "تحریر الاحکام الشرعیة" می نویسد:
◄ محمد بن عبد الله... وقبض بالمدينة مسموما يوم الاثنين لليلتين بقينا من صفر سنة عشرين من الهجرة
▪️ترجمه:
محمد بن عبد الله صلى الله عليه و آله... در روز دوشنبه بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود
📕 تحریر الاحکام الشرعیة علی مذهب الإمامیة، ط - مؤسسة الإمام الصادق عليه السلام، جلد ۲ صفحه ۱۱۸
@Menhajol_velayat
#شهادت_پیامبر_اعظم صلی الله علیه وآله
📌 اقوال بعضی از علمای شیعه در شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله
➖ به جهت عدم إطاله کلام، به ذکر مستندات سخنان علمای ذیل بسنده میکنیم:
❶ #محمد_بن_علي_اردبیلی [جامع الرواة، ط - مکتبة آیة الله المرعشي جلد ۲ صفحه ۴۶۳ ]
❷ #علامه_محمدباقر_مجلسی [ ملاذ الأخيار ط - مکتبة آیة الله المرعشي جلد ۹ صفحه ۸ - جلاء العيون ط - انتشارات سرور صفحه ۱۴۵ ]
❸ #شیخ_جعفر_کاشف_الغطاء [ کشف الغطاء ط - قم المقدسة، جلد ۱ صفحه ۵۷ ]
❹ #شیخ_محمد_حسن_نجفی_صاحب_جواهر [ جواهر الکلام، ط - دار أحياء التراث، جلد ۲۰ صفحه ۷۹ ]
❺ #آیت_الله_میرزاجواد_تبریزی [ الأنوار الإلهية في المسائل العقائدية، ط - دار الصديقة الشهیدة، صفحه ۲۵۶ ]
❻ #آیت_الله_سیدمحمدصادق_روحانی [ سایت رسمی معظم له ]
❼ #آیت_الله_سیدعلی_حسینی_میلانی [ سایت رسمی معظم له ]
@Menhajol_velayat