eitaa logo
منهاج الولاية
3.1هزار دنبال‌کننده
428 عکس
88 ویدیو
17 فایل
⚡️نَحنُ نَرفَع رَأيَة الولَايَة و الْبَرائة⚡ ✍🏻ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای آشفته‌ی مجازی را تغيير دهیم آرشیو: @Menhajol_velayat2 ادمین: @moteallem_110 ادمین تبادل: @Alireza_vatandoust
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ براى تو خير دنيا و آخرت را جمع نمودم ▪️امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: إِذَا أَخَذَ اَلنَّاسُ يَمِيناً وَ شِمَالاً فَالْزَمْ طَرِيقَتَنَا فَإِنَّهُ مَنْ لَزِمَنَا لَزِمْنَاهُ وَ مَنْ فَارَقَنَا فَارَقْنَاهُ .اِحْفَظْ مَا حَدَّثْتُكَ بِهِ فَقَدْ جَمَعْتُ لَكَ فِيهِ خَيْرَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ . ➖ ترجمه: وقتى مردم بطرف راست و چپ گرايش داشتند تو از طريق ما منحرف نشو هر كس دست از ما برندارد ما نيز از او دست برنميداريم و هر كه از ما جدا شود ما نيز از او جدا ميشويم. آنچه برايت توضيح دادم حفظ‍‌ كن براى تو خير دنيا و آخرت را جمع نمودم. 📙 بحار الأنوار ط دار احیاء التراث جلد ۲۶ صفحه ۲۳۹ @Menhajol_velayat
🏴 علیه السلام ❓چرا مأمون لعنة‌ الله‌ علیه، حضرت امام رضا علیه‌السلام را به شهادت رسانید❓ توضیحات: ↓ ↓ ↓ ↓ https://eitaa.com/menhajol_velayat/1889
🏴 علیه السلام ❓چرا مأمون لعنة‌ الله‌ علیه، حضرت امام رضا علیه‌السلام را به شهادت رسانید❓ 🖋 ابن بابویه از احمد بن علی روایت کرده است که گفت: از ابوالصلت هروی پرسیدم که چگونه مأمون راضی شد به قتل حضرت امام رضا علیه‌السلام، با آن اکرام و محبّتی که نسبت به او اظهار می‌کرد و ایشان را ولیعهد خود گردانیده بود؟! ▪️أباصلت گفت: «مأمون برای آن، حضرت را گرامی می‌داشت که فضیلت و بزرگواری او را می‌دانست؛ ولایت عهدی را به او تفویض کرد، برای آنکه مردم آن حضرت را چنان بشناسند که راغب است بسوی دنیا و محبّت او از دلهای مردم کم شود! چون دید که این کار، باعث زیادتیِ محبّت و اخلاص مردم شد، علمای جمیع فِرَق را از یهود و نصارا و مجوس و صائبیان و براهمه و ملحدان و دهریان و علمای جمیع فرق مسلمان را جمع کرد که با آن حضرت مباحثه و مناظره نمایند، شاید که بر او غالب شوند و در اعتقاد مردم نسبت به آن حضرت فتوری به هم رسد؛ [ یعنی از اعتقاد مردم نسبت به حضرت کاسته شود ] و این تدبیر نیز بر خلاف مقصود او نتیجه داد، همگی آنها مغلوب آن حضرت گردیدند و اقرار به فضیلت و جلالت او نمودند! ▪️حضرت مکرّر اظهار می‌فرمود خلافت حقّ ماست و ما از دیگران به امامت سزاوارتریم؛ و بدگویان، این سخن را به آن ملعون می‌رسانیدند؛ 👈🏻 به این سبب خشم و حسد بر او غالب شده، حضرت مدارا با او نمی‌کرد و مداهنه در حقّ او نمی‌نمود و در اکثر احوال، سخنان درشت در روی او می‌گفت و موجب مزید حِقد و کینۀ او می‌گردید؛ به این سبب به قتل آن بزرگوار راضی شد و به زهرِ غَدر، آن حضرت را شهید کرد.» 📕 جلاء العیون علامه مجلسی صفحهٔ ۹۳۷ @Menhajol_velayat
⚠️ عنایت ویژهٔ امام رضا علیه السلام به شیعه ای که با کمبود پول مواجه بود 🖋 روزی يکی از محبين آن حضرت از حج بر مي گشت، با کمبود پول مواجه شده بود و به محضر حضرت امام رضا سلام الله عليه مشرف شد و به آن حضرت عرضه داشتند: 🔻 أَنَّ رَجُلًا قَالَ لَهُ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَنَا رَجُلٌ مِنْ مُحِبِّيكَ وَ مُحِبِّي آبَائِكَ مَصْدَرِي مِنَ الْحَجِّ وَ قَدْ نَفِدَتْ نَفَقَتِي وَ مَا مَعِي مَا أَبْلُغُ مَرْحَلَةً فَإِنْ رَأَيْتَ أَنْ تُهَيِّئَنِي إِلَى بَلَدِي وَ لِلَّهِ عَلَيَّ نِعْمَةٌ فَإِذَا بَلَغْتُ بَلَدِي تَصَدَّقْتُ بِالَّذِي‏ تُولِينِي عَنْكَ فَلَسْتُ مَوْضِعَ صَدَقَةٍ فَقَامَ عليه السلام فَدَخَلَ الْحُجْرَةَ وَ بَقِيَ سَاعَةً ثُمَّ خَرَجَ وَ رَدَّ الْبَابَ وَ أَخْرَجَ يَدَهُ مِنْ أَعْلَى الْبَابِ فَقَالَ خُذْ هَذِهِ الْمِائَتَيْ دِينَارٍ فَاسْتَعِنْ بِهَا فِي أُمُورِكَ وَ نَفَقَتِكَ وَ تَبَرَّكْ بِهَا وَ لَا تَتَصَدَّقْ بِهَا عَنِّي اخْرُجْ وَ لَا أَرَاكَ وَ لَا تَرَانِي فَلَمَّا خَرَجَ سُئِلَ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ مَخَافَةَ أَنْ أَرَى ذُلَّ السُّؤَالِ فِي وَجْهِهِ لِقَضَاءِ حَاجَتِهِ أَ مَا سَمِعْتَ حَدِيثَ رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه و آله الْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ تَعْدِلُ سَبْعِينَ حِجَّةً وَ الْمُذِيعُ بِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ وَ الْمُسْتَتِرُ بِهَا مَغْفُورٌ. ➖ ترجمه: مردي به آن حضرت عرض کرد: سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، من مردى از دوستان و ارادتمندان شما خانواده هستم، از مكه مى ‏آيم پول خود را گم كردم و آنقدر كه مرا به وطنم برساند ندارم اگر صلاح بدانيد به من كمك فرمائيد تا به شهر خود برسم در آنجا من داراى ثروت هستم و خدا مرا از نعمت خويش بهره‏مند كرده است، وقتى به شهر خود رسيدم آنچه به من عنايت كرده ‏اى‏ از طرف شما صدقه مي دهم و من نمي توانم از صدقه استفاده كنم، 👈🏼 آن حضرت بلند شد و وارد اتاق شدند و ساعتي در آنجا بودند و سپس خارج شدند در را باز کردند و از بالاي درب دست خود را دراز کردند و فرمودند: اين دويست دينار را بگير و در کار هايت و مخارجت از آن استفاده کن و از آن تبرک بجو و نيازی نيست از طرف من صدقه بدهی، خارج شو که من تو را نبينم و تو نيز مرا نبيني، وقتي آن فرد خارج شد، از اين دستور حضرت سوال کردند، ايشان فرمودند: [علت اينکه گفتم خارج شو تا من و تو همديگر را نبينيم] ترس از اينکه حالت شرمندگي در اثر اين درخواست در چهره او ديده شود آيا سخن رسول خدا صلي الله عليه و آله را نشنيدي که فرمود: کسي که خوبی را در پنهاني انجام دهد، معادل با هفتاد حج است و گسترش دهنده بدی، خوار شده و کسي که بدي را بپوشاند، مورد بخشش واقع شده است. 📙 مناقب آل أبي طالب - ط المكتبة الحيدرية جلد ۳ صفحه ۴۷۰ @Menhajol_velayat
💠 علت ملقَّب شدن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام به «رضا» ✍🏻 جای هیچ تردیدی نیست که همه معصومین علیهم السلام به مقدرات الهی راضی بوده؛ و از طرفی خداوند متعال نیز از آنها رضایت کامل داشته است که آنان را به عنوان حجت خود بر انسانهای روی زمین برانگیخت. اما سوالی که در اینجا خودنمائی می کند این است که چرا لقب رضا تنها به امام هشتم اختصاص داده شده است؟ در پاسخ این سۆال به دو روایت که در همین زمینه می باشد اشاره می شود. 1⃣ ... عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ الْبَزَنْطِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى ع إِنَّ قَوْماً مِنْ مُخَالِفِیکُمْ یَزْعُمُونَ أَبَاکَ إِنَّمَا سَمَّاهُ الْمَأْمُونُ الرِّضَا لِمَا رَضِیَهُ لِوِلَایَةِ عَهْدِهِ فَقَالَ کَذَبُوا وَ اللَّهِ وَ فَجَرُوا بَلِ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى سَمَّاهُ الرِّضَا لِأَنَّهُ کَانَ رِضًى لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی سَمَائِهِ وَ رِضًى لِرَسُولِهِ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ فِی أَرْضِهِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ أَ لَمْ یَکُنْ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْ آبَائِکَ الْمَاضِینَ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ رِضًى لِلَّهِ تَعَالَى وَ لِرَسُولِهِ وَ الْأَئِمَّةِ ع فَقَالَ بَلَى فَقُلْتُ فَلِمَ سُمِّیَ أَبُوکَ مِنْ بَیْنِهِمْ الرِّضَا قَالَ لِأَنَّهُ رَضِیَ بِهِ الْمُخَالِفُونَ مِنْ أَعْدَائِهِ کَمَا رَضِیَ بِهِ الْمُوَافِقُونَ مِنْ أَوْلِیَائِهِ وَ لَمْ یَکُنْ ذَلِکَ لِأَحَدٍ مِنْ آبَائِهِ ع فَلِذَلِکَ سُمِّیَ مِنْ بَیْنِهِمْ الرِّضَا ع. 🔸 ترجمه: از احمد بن محمّد بن ابى نصر بزنطىّ نقل شده است که گفت: به امام جواد علیه السّلام عرض کردم: گروهى از مخالفین شما می‌پندارند که چون مأمون پدر شما را براى ولایت عهدى خود پسندید و برگزید، ایشان را «رضا» نامید. حضرت جواد علیه السّلام فرمودند: به خدا دروغ می‌گویند و مرتکب فسق و فجور شده اند. بلکه خداوند- تبارک و تعالى- او را «رضا» نامید، زیرا او براى خداوند- عزّ و جلّ- در آسمانش، و براى رسولش و ائمّه بعد از او علیهم السّلام در زمینش مورد رضایت بود. بزنطى می‌گوید: عرض کردم: آیا مگر سایر پدرانتان علیهم السّلام از خدا و رسولش و أئمّه علیهم السّلام راضى نبودند؟ حضرت فرمود: چرا، عرض کردم: پس براى چه از این میان فقط پدرتان «رضا» نامیده شده است؟ فرمود: چون همان طور که دوستان و طرفدارانش به ایشان رضایت داده و ایشان را پذیرفتند، مخالفین نیز ایشان را قبول کرده، به ایشان رضایت داده بودند، و این حالت براى پدران و اجداد ایشان اتّفاق نیفتاد؛ و لذا، از بین آنان فقط ایشان «رضا» نامیده شده ‏اند. 2⃣ ... عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيِّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ حَفْصٍ الْمَرْوَزِيِّ قَالَ‌ كَانَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع)يُسَمِّي وَلَدَهُ عَلِيّاً(ع)الرِّضَا 👈🏻 وَ كَانَ يَقُولُ ادْعُوا إِلَيَّ وَلَدِيَ الرِّضَا وَ قُلْتُ لِوَلَدِيَ الرِّضَا وَ قَالَ لِي وَلَدِيَ الرِّضَا وَ إِذَا خَاطَبَهُ قَالَ يَا أَبَا الْحَسَنِ. 🔹 ترجمه: سلیمان بن حفص گوید: امام موسى بن جعفر علیهماالسّلام فرزندش على را رضا لقب داده بود؛ و می فرمود: «فرزندم رضا را نزد من بیاورید»، «به رضا چنین گفتم»، «رضا به من چنین گفت». اما وقتى او را مخاطب قرار می داد می فرمود: یا اباالحسن. 📚 عيون اخبار الرضا عليه السلام جلد ۱ صفحه ۱۳ و ۱۴ @Menhajol_velayat
✴️ پ، ن: ✍🏻 نکته بسیار مهمی که در روایت اول باید به آن توجه شود این است که حضرت امام جواد، رضایت امام رضا سلام الله علیهما را بر امر ولایت عهدی رد می کند و اینکه لقب رضا برای حضرت علتش رضایت ایشان بر این امر باشد. بلکه برعکس، رضایت مخالفین را بر حضور امام در امر حکومت مطرح می کنند، که این خود شکستی بزرگ برای خلفای نابحق به شمار می رفت. اما به مقتضای روایت دوم دانسته می‌شود که امام کاظم علیه السلام از همان ابتداء برای اینکه این لقب برای فرزندشان شایع شود ایشان را «رضا» نامیده و هرگاه درباره حضرت با دیگران سخن می فرمود از این لقب استفاده می کرد. طبعا دیگران هم وقتی چنین برخورداری از ایشان ملاحظه می کردند ناخداگاه در مورد ایشان با لقب رضا سخن می گفتند و این گونه، لقب رضا برای آن حضرت شایع شد. اما امام کاظم علیه السلام در زمانی که می خواست با خود امام رضا علیه السلام سخن بگوید با کنیه ایشان را صدا می زد. شاید وجه آن این بوده که احترام خاصی به ایشان بگذارد، زیرا در عرب رسم بود هرکه را بخواهند احترام بیشتری بگذارند با کنیه صدا می زدند. @Menhajol_velayat
🌟 علم امام رضا علیه السلام به جزئیات اعمال و افعال اشخاص 🖋 ابو حامد بن محمد السندی گفت: برای امام رضا صلوات الله علیه نامه‌ای نوشتم و از ایشان خواستم دعایی برای من بکند، ایشان برای من دعا کرد و در جواب نامه‌ام چیزهایی را گوشزد کرد و به خدا قسم هیچ کس از آن مسائل باخبر نبود جز خدای تبارک و تعالی 👈🏻 و آن مسائل این بود که ایشان فرموده بودند: ای فلانی نماز خود را به تأخیر نینداز و زکات دادن را حبس نکن.! ▪️راوی میگوید: به خدا قسم من هیچ چیزی در مورد آن ننوشته بودم و فقط از ایشان خواسته بودم برایم دعا کند به راستی که من نماز عصر خود را در آخر وقتش می‌خواندم و همچنین زکات را به خوبی نمی‌دادم و ایشان بدون اینکه کسی از آن باخبر باشد مرا گوشزد کرد و بعد از آن من اعمال خود را به خوبی انجام می‌دادم. 📙دلائل الإمامة صفحهٔ ۳۷۰ @Menhajol_velayat
4_5911504771881108822.mp3
3.87M
▪️ و‌درگیری‌های‌شیعیان با یکدیگر❗️ ➖ حجت الاسلام کاشانی • یکی از واجبات فراموش شده در این ایام «تولی مومین نسبت به یکدیگر» است • کی به ما اجازه داده هرکسی را منتسب کنیم به ضد انقلاب یا...!؟ • شایسته نیست اعتقادات خود را با لج بازی پیش ببریم! @Menhajol_velayat
⚠️ اطلاعیه سایت رسمی آیت الله وحید خراسانی دام ظله راجع به ▪️ متن اطلاعیه: پیرو سوالات مکرر مؤمنین به اطلاع می‌رساند، طبق نظر آیت الله العظمی وحید خراسانی، عزاداری برای حضرت محسن بن علی علیهماالسلام از افضل قربات است!!! 👈🏻 منتهی عدم‌عزاداری در هفته اول ماه ربیع الاول موجب هتک‌حرمت اهل‌بیت علیهم‌السلام نمی‌باشد. ۹ آبان ۱۳۸۸ 🌐 سایت رسمی معظم له @Menhajol_velayat
توجه❗️ 🟢 امروز روز اوّل ماه ربیع الأول است؛ به جهت جلب خیرات و دفع بلیّات و امراض مهلک آخرالزّمان از خود و خانواده‌تان، خواندن نماز اول ماه که از امام جواد علیه‌السلام روایت شده است و همچنین صدقه برای سلامتی وجود مقدّس امام زمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف را فراموش نکنید. 📙 مصباح‌المتهجّد صفحهٔ ۵۲۳ ▪️ کیفیت این نماز دو رکعتی ساده و پرفضیلت ( که با دعای بعد از آن، کمتر از ۲۰ دقیقه از وقت شما را می‌گیرد )، بدین صورت است که در رکعت اول پس از حمد، سی مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد، سی مرتبه سوره قدر را خوانده و بعد از نماز، صدقه کنار گذاشته و دعایی را ( در تصویر ) می‌خوانیم؛ وقت آن نیز از طلوع تا غروب آفتاب روز اول ماه است. یا رب فرج امام ما را برسان...💔 🖇 کانال علمی و تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🟠 شروع ماه ربیع الأول مصادف با فضیلت ✏️ از جمله فضائل بی نظیر امیرالمؤمنین علی علیه السلام جان فشانی ایشان در شب هجرت پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله به مدینه میباشد. ➖ ابن ابالحديد معتزلی راجع به شهرت این فضیلت می نویسد: " قد ثبت بالتواتر حديث الفراش ، فلا فرق بينه وبين ما ذكر في نص الكتاب ، ولا يجحده الا مجنون أو غير مخالط لأهل الملة" 🔷 ترجمه: خوابيدن اميرالمومنين عليه السلام در جای پيامبر صلي الله عليه وآله به صورت متواتر ثابت شده است، فرقي بين اين واقعه و بين وقائعي که در قرآن ذکر شده است وجود ندارد،❗️اين واقعه را در ميان مردم فقط ديوانه و بي عقل انکار مي کند. (1) ➖ و حاکم نیشابوری صاحب کتاب "المستدرک علی الصحيحین" می نویسد: "...ثنا قيس بن الربيع ثنا حكيم بن جبير عن علي بن الحسين قال إن أول من شرى نفسه ابتغاء رضوان الله علي بن أبي طالب" 🔶 ترجمه: حکيم بن جبير از امام سجاد عليه السلام روايت کرده است که اولين کسي که جان خود را در راه خدا براي تحصيل رضايت الهي فدا کرد، علي بن ابي طالب عليه السلام بود. (2) 💠 اما خلاصهٔ واقعه آنکه: وقتي پيامبر صلی الله عليه قصد هجرت به سمت مدینه کردند، به امير المؤمنين عليه السلام امر کردند که در بستر ايشان بخوابد و لحاف پيامبر صلي الله عليه و آله را بر خودش بپيچد؛ علي عليه السلام در بستر ايشان خوابيد در حاليکه خودش را آماده کشته شدن کرده بود؛ سپس مردان قريش وارد خانه شدند و قصد نمودند پيامبر صلي الله عليه وآله را به قتل برسانند؛ همين كه خواستنى با شمشير به ايشان ضرباتي وارد نمايند در حالي كه شک نداشتند که ايشان همان پيامبر صلي الله عليه وآله است، برخي از آنها گفتند او را بيدار کنيم که درد را احساس کند و شمشيرهايي که او را فرا گرفته، ببيند؛ وقتي او را بيدار کردند، ديدند حضرت علي عليه السلام است❗️ ▪️طبق نقل های مختلف (3) وقتی مشرکین فهمیدند کسی که در بستر رسول خدا خوابیده، امیرالمؤمنین سلام الله علیهما است، آن حضرت را با سنگ و چوب و عصا و هرآنچه در دست داشتند هجوم بردند تا جایی که خود ایشان می فرمود: " و با آنچه در دست داشتند من را زدند تا اينکه بدنم تاول زد و ورم کرد" 💔 📕 منابع و مآخذ: 1. شرح نهج البلاغه جلد ۱۲ صفحه ۲۶۱ 2. المستدرک علی الصحیحین جلد ۳ صفحه ۵ 3. خصائص الأئمة صفحه ۵۸ - أمالي شیخ طوسی صفحه ۴۶۷ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
خروج از ماه صفر، تبریک ندارد! 🖋 روايتي را به پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله نسبت می‌دهند که ایشان فرموده باشند: • من بشرنی بخروج صفر فله الجنة • من بشرني بخروج صفر فابشره بالجنة ✅ اين روايت كاملا جعلي و ساختگي بوده و در هيچ يك از منابع روايي شيعه و عامّه وجود ندارد و به نظر مي رسد اين عبارت برگرفته از روايتِ «بشارت به خروج آذار» أست كه به صورت فوق تحريف شده أست. ➖ توضيح مطلب آن است كه «آذار» از ماه‌های رومی است.(1) و بنابر نقل مرحوم شیخ صدوق در کتاب شریف "معاني الأخبار" و "علل الشرايع"، داستان اين روايت آن است که: پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نوعا در روزهای شنبه به ديدار ساكنان منطقه قبا مي رفتند و به آنها سر مي زدند. این حدیث مربوط به يكی از همین دیدارهاست. ▪️پیامبر صلی الله علیه وآله برای اینکه نشانه‌ای به مؤمنان بدهد تا در نزاع‌های پس از او حق را گم نکنند ( در اینجا نزاع بین صحابی جليل القدر ابوذر غفاری با خلیفهٔ سوم مراد است ) در يكي از آن روزها در مسجد قبا به اصحابش فرمود: اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد می‌شود مردی از اهل بهشت است. کسانی که این مطلب را شنیدند از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند تا مصداق این حدیث باشند. پیامبر صلی الله علیه وآله که از این موضوع آگاه بودند به اصحاب داخل مسجد فرمود: " انه سیدخل علیکم جماعة یستبقون فمن بشرنی بخروج آذار فله الجنة" يعني: هم اکنون عدۀ زیادی وارد می‌شوند [ اما ] کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد از اهل بهشت است. ابوذر در بین کسانی بود که وارد مسجد شده بودند. پیامبر صلی الله علیه وآله از آنان پرسید اکنون در کدام یک از ماه‌های رومی قرار داریم؟ فقط ابوذر بود که گفت یا رسول الله از ماه آذار خارج شده‌ایم. 👈🏻 و این گفتۀ پیامبر به خاطر این بود که مردم به مُحِق بودن ابوذر پی ببرند، لذا اين داستان به طور کلی ربطی به ماه صفر ندارد. (2) 📚 مأخذ روایت فوق: علل الشرائع جلد ۱ صفحه ۱۷۶ معانی الاخبار صفحه ۲۰۵ 1. آذار از ماه های رومی است كه بر اساس ماه های شمسی ظاهرا به شهريور منطبق أست. البته برخي آذار را سومين ماه شمسي يعنی خرداد و برخی ديگر آن را اسفند دانسته اند. 2. بنابراین مقصود پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله این نیست که تبریک گفتن ماه آذار در هر زمان و راجع به هر شخصی موجب بهشتی بودن می‌شود [ کما اینکه عده ای چنین می پندارند ] بلکه این مسأله فضیلتی است مخصوص به آن موقع و مخصوص شخصِ «ابوذر غفاری» است. ⚠️ کانال «نکات رجالی» با اندک تغییراتی @nokaterjalie @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب‌جمعه‌است‌هوایت‌نکنم‌میمیرم...💔 📸 تصاویری جدید از حرم مطهر حضرت سید الشهداء علیه السلام در ایام اربعین 📌 امام حسین علیه السلام گریه کننده را می بیند و برایش استغفار می‌کند ➖ عن محمد بن مسلم قال : سمعت أبا عبدالله يقول : إن الحسين بن علي عند ربه عزوجل... وينظر إلى زواره ، وهو أعرف بهم وبأسمائهم وأسماء آبائهم وبدرجاتهم ومنزلتهم عند الله عزوجل من أحدكم بولده وإنه ليرى من يبكيه فيستغفر له ويسأل آباءه : أن يستغفروا له ▪️ ترجمه: امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا حسین بن علی علیهما السلام نزد پروردگار خویش جای دارد ... و زُوَّار خود را می نگرد، و آنان را به نام هایشان و نام هاي پدرانشان و درجه و مرتبهٔ ای که نزد خداوند عز و جل دارند می‌شناسد؛ بهتر از شناختی که شما به فرزندانتان دارید.❗️ کسانی را که بر او می اشک می ریزند را می‌بیند و برای آنها استغفار می‌کند و از پدران بزرگوارش نیز می خواهد تا برای آنان استغفار کنند 📕 بحار الأنوار جلد ۴۴ صفحهٔ ۲۸۱ 🖇 کانال علمی و تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
📌 راه تعجیل ظهور در کلام امام صادق علیه السلام 🔚 اگر شما شیعیان نیز عمل بنی اسرائیل را انجام می دادید... 💠 امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: ... فَلَمَّا طَالَ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ الْعَذَابُ ضَجُّوا وَ بَكَوْا إِلَى اللَّهِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى وَ هَارُونَ يُخَلِّصُهُمْ مِنْ فِرْعَوْنَ فَحَطَّ عَنْهُمْ سَبْعِينَ وَ مِائَةَ سَنَةٍ قَالَ 👈🏻 وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: هَكَذَا أَنْتُمْ لَوْ فَعَلْتُمْ لَفَرَّجَ اللَّهُ عَنَّا فَأَمَّا إِذَا لَمْ تَكُونُوا فَإِنَّ الْأَمْرَ يَنْتَهِي إِلَى مُنْتَهَاهُ. 🔸 ترجمه : خداوند تقدیر کرده بود که بنی اسرائیل چهارصد سال در عذاب دنیوی و تحت فشار فرعون قرار گیرند... وقتی که عذاب بنی اسرائیل و ظلم فرعونیان بر آنها طولانی شد، آنها به مدت چهل روز نالان و گریان و ضجه کنان به درگاه الهی روی آوردند تا موعودشان یعنی حضرت موسی ظهور کند، تا اینکه خداوند به حضرت موسی وحی نمود که بنی اسرائیل را از چنگال فرعون نجات بده و بدین ترتیب خداوند به سبب گریه و ضجه آنها، صد و هفتاد سال ظهور موعود را جلو انداخت، امام صادق علیه السلام در ادامه فرمود: اگر شما شیعیان نیز عمل بنی اسرائیل را انجام می دادید، ظهور موعود و فرج ما واقع می شد،اما اگر چنین نکنید امر ظهور در همان زمان مقرر واقع می‌شود. 📚 بحار الأنوار جلد ۴ صفحه ۱۱۸ @Menhajol_velayat
♦️سوال: چرا پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله أبوبکر را با خود به غار بردند!؟ 🖋 مرحوم سيد بن طاووس در كتاب شریف "الطرائف" می نویسد: ▪️ومن طريف الروايات في أن النبي صلي الله عليه وآله وسلم ما صحب أبا بكر إلي الغار خوفا منه أن يدل الكفار عليه ما ذكره أبو هاشم بن الصباغ في كتاب النور والبرهان فقال في باب ما أنزل الله تعالي علي نبيه " ص " قم فأنذر " وقوله تعالي " فاصدع بما تؤمر " وما ضمن رسول الله صلي الله عليه وآله لمن أجابه وصدقه ، رفع الحديث عن محمد بن إسحاق قال : قال حسان : قدمت مكة معتمرا وأناس من قريش يقذفون أصحاب رسول الله " ص " فقال ما هذا لفظه : فأمر رسول الله عليا عليه السلام فنام علي فراشه ، وخشي ابن أبي قحافة أن يدل القوم عليه فأخذه معه ومضي إلي الغار . 🟠 ترجمه: از جمله رواياتی كه دلالت مي كند پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم از ترس اين كه ابوبكر جای ایشان را به كفار نشان ندهد او را با خود به غار بردند 👈🏻 روايتي است كه شيخ ابوهاشم بن صباغ در كتاب النور و البرهان ... مي آورد: حسان مي گويد براي انجام حج عمرة به مكه آمدم ديدم مردمي از قريش به اصحاب رسول خدا فحش مي دادند.... پس اينگونه مي گويد: رسول خدا به علي عليه السلام درشب ليلة المبيت امر نمود [ كه درجاي ايشان بخوابد ] علي عليه السلام نيز اجابت نمود ولي از ابن ابي قحافة [ = أبوبكر ] ترسيد كه مبادا جاي ايشان را به كساني كه دنبال پيامبر بودند نشان دهد به همين خاطر او را با خود به غار بردند❗️ 📕 الطرائف في معرفة مذهب الطوائف جلد ۲ صفحه ۴۱۰ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ 📌 پاسخ به شبههٔ علم معصومین علیهم السلام به وقایع آینده و بررسی سخن جاحظ در انکار فضیلتِ 🎙آیت الله سید علی حسینی میلانی ✍🏼 خلاصه آنکه: اساسا در مقام امام شناسی و معرفت نسبت به امام، انسان باید طور دیگری حرف بزند. ائمه علیهم السلام، تمام حرکات شان و سکنات شان به امر الهی است بلکه تجلی اراده خداوند متعال میباشد از سمتی بالاترین صفتی که برای یک عبد صالح می‌توان تصور کرد «تسلیم در مقابل خداوند» است و ما طایفه امامیه شکی نداریم که اهل البیت علیهم السلام به مقام تسلیم رسیده اند. بنابراین وقتی امام علیه السلام مامور بشود که کاری را انجام بدهد، مطیع محض و بی چون و چرای امر الهی است، نه آنکه نگاه به علم و عدم علم خود نسبت به نتیجهٔ آن أمر داشته باشد او در قبال امر خداوند مطلقا تسلیم است❗️ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔥 آنچه در سقیفه گذشت... ❶ ✍🏻 سقیفه (1) محل اجتماع انصار و بخشی از خانهٔ سعد بن عباده بود (2) که در آنجا جلساتی را تشکیل می‌دادند 🔴 جلسهٔ سرّی انصار بعد از شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله در حالی که هنوز بدن پاک و مطهر ایشان دفن نشده بوده و حضرت علی علیه السلام مشغول غسل دادن بدن آن حضرت بود جلسه ای فوق سرّی تشکیل شد که «خلافت» دستور آن جلسه بود، خلافتی که اصول آن ترسیم و شخص خلیفهٔ هم معین و به امر خدا و از طرف پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله ابلاغ شده بود. ▪️ سعد بن عباده با این که بیمار بود، در این جلسه شرکت کرد. وضع جسمانی نامساعدی داشت و به سختی حرف می‌زد. او آهسته سخن می‌گفت و شخص دیگری حرف هایش را بلند تکرار می‌کرد. سعد گفت: "ای انصار ! در میان عرب هیچ کسی فضیلت شمارا ندارد رسول خدا صلی الله علیه وآله ۱۳ سال بین اقوام و خویشاوندان خود در مکه زندگی کرد و مردم را به عبادت خداوند و دوری از بت پرستی دعوت کرد، در این مدت فقط افراد کمی از قومش به او ایمان آوردند. کسانی که ایمان آوردند، نمی‌توانستند کاری انجام دهند و دین او را یاری کنند و به عزت برسند حتی قادر به دفاع از خود هم نبودند. 👈🏻 خداوند عزوجل می خواست شمارا فضیلت ببخشد؛ لذا کرامت دفاع از اسلام را به شما داد. به خدا و پیامبر ایمان آوردید، خداوند روزیِ تان کرد که از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و اصحابش دفاع کنید، به دین پیامبر عزت ببخشید و در جهاد شرکت کنید. شما از رسول خدا دفاع می‌کردید و سخت ترین مردم نسبت به مخالفانش بودید.❗️ بالاخره عرب، اسلام را یا به زور یا به اختیار پذیرفت، تا اینکه خداوند به وعده اش برای پیامبرتان عمل کرد و اعراب در مقابل شمشیر های شما رام شدند. خداوند متعال جان پیامبر را گرفت درحالیکه رسول خدا صلی الله علیه وآله از شما راضی و چشم او به شما روشن بود. حالا که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله رحلت کردند، زمینه برای شما فراهم شده و باید خلیفهٔ و متصدی امور شوید. شما براي خلافت از همه مردم سزاوار ترید." (3) حرف های سعد که تمام شد، طائفه اش تو را تایید کردند و گفتند: احسنت! حرف خوبی زدی و ما از حرف تو فاصله نمی گیریم. ما تو را رئیس و خلیفهٔ و عهده دار این حکومت میکنیم. تو برای ما کافی هستی و مؤمنان شایسته هم به آن راضی هستند. در اینجا اشکالی مطرح شد و عده ای گفتند ... ان شاء الله ادامه دارد... 📚 منابع: 1. النهايه في غريب الحديث والأثر جلد ۲ صفحه ۲۸۰ 2. تاریخ دمشق الکبیر جلد ۳۰ صفحه ۱۸۲ 3. تاريخ الأمم و الملوك جلد ۳ صفحه ۲۱۸ 🖇 کانال علمی و تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 در شد، آنچه شد تا به امروز... 📌 بیان اجمالی آثار سقیفه 🎙 مرحوم علامهٔ عسکری اعلی الله مقامه 📖دانلود کتاب سقیفه، به قلم علامه عسکری📖 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
سقیفه علامه عسکری.pdf
3.46M
📕 کتاب «سقیفه» تأليف مرحوم علامه عسکری ✓ این کتاب - به تعبیر خود ایشان - در بررسی شکل گیریِ حکومت پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله است 📃 تعداد صفحات: ۲۱۲ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔥 آنچه در سقیفه گذشت... ❷ | قسمت قبل 🔴 جلسهٔ سرّی انصار ... در اینجا اشکالی مطرح شد و عده ای گفتند: اگر مهاجرین قریش این را نپذیرفتند و بگویند که ما مهاجرین و اولین یاران پیامبر صلی الله علیه وآله و فامیل و دوستان او هستیم؛ پس چرا بعد از رحلت او درباره حکومت با ما مشاجره میکنید، چه باید کرد؟ عده ای گفتند: " می گوییم یک خلیفهٔ و حاکم از ما و یک خلیفهٔ و حاکم از شما باشد، و به هیچ کار دیگری غیر از این رضایت نخواهیم داد. ما به آنها پناه دادیم و در حکومت حق داریم، آن چه برای مهاجرین در کتاب خدا آمده، برای ما هم آمده است.❗️آنان هر فضیلتی را که برای خودشان بشمارند ما هم برای خودمان می شماریم. چون عقیده نداریم که حکومت مخصوص ما است؛ پس می‌گوییم: امیری از ما و امیری هم از شما باشد." 👈🏻 این گفت و گو ها که پیش آمد، سعد بن عباده قافیه را باخت و گفت‌: ما می‌خواستیم خلیفه از بین خودمان انتخاب شود، ولی حالا شما این گونه می‌گویید که یکی از ما و یکی هم از آنان خلیفه شود، این حرف شما عقب نشینی است! (1) 🟢 موضع گیری قیس در برابر پدر قیس فرزند سعد بن عباده فردی ولایت مدار بود. وقتی از سخنان پدرش با خبر شد به سراغ او رفت و با ناراحتی گفت: " تو در روز غدیر حضور داشتی و سخنان رسول خدا در باره علی بن ابی طالب سلام الله علیهما را شنیدی و حال خلافت را طلب میکنی و اصحاب تو شعار «یک امیر از ما و یک امیر از شما» را مطرح می‌کنند❗️ به خدا قسم! دیگر حتی یک کلمه با تو حرف نمیزنم." (2) قیس بن سعد تا آخر عمر در خط علی بن ابی طالب علیهما السلام ماند و به فرمودهٔ علمای شیعه هرگز با ابوبکر بیعت نکرد (3) و از منابع عامه نیز کسی بیعت او را ذکر نکرده است. ⚠️ تذکر برخی از علمای شیعه به تمجید سعد بن عباده پرداختند و با توجه به اینکه مواضع سعد در سقیفه در کتاب های اهل تسنن نقل شده است، آنان این مواضع را یا قبول نکردند و یا به توجیه آن پرداختند. آنچه مسلَّم است اینکه به اتفاق شیعه و عامّه سعد بن عباده تا آخر عمرش با ابوبکر بیعت نکرد و حتی زمان عُمَر نیز بیعت نکرد تا او را کُشتند. حال این بیعت نکردن طبق نظر مورخین اهل تسنن به خاطر خودش بوده که خلافت را برای خودش میخواست؛ یا بخاطر این بود که خلافت را به حضرت علی علیه السلام واگذار کند، همانطور که بعض علمای شیعه به آن معتقدند. 📚 منابع: 1. تاريخ الأمم و الملوك جلد ۳ صفحه ۲۱۸ 2. شرح نهج البلاغه ابن ابالحديد جلد ۶ صفحه ۴۴ 3. رجال الطوسي - ط جماعة المدرسين صفحه ۷۹ 🖇 کانال علمی و تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
⚠️ نام امام رضا علیه السلام [ اهل البیت ] را با احترام ببریم... 🟢 حدثنا أبو علی محمد بن أحمد بن محمد بن یحیى المعاذی النیسابوری قال: حدثنا أبو الحسن علی بن أحمد بن علی البصری المعدل قال: رأى رجل من الصالحین فیما یرى النائم رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم فقال: یا رسول الله من أزور من أولادك؟ فقال صلى الله علیه وآله وسلم : إن من أولادی من أتانی مسموماً، وإن من أولادی من أتانی مقتولاً ! قال فقلت له: فمن أزور منهم یا رسول الله ، مع تشتت مشاهدهم ، أو قال أماكنهم؟ قال صلى الله علیه وآله وسلم : من هو أقرب منك ، یعنی بالمجاورة وهو مدفون بأرض الغربة . قال: فقلت یا رسول الله تعنی الرضا؟ فقال صلى الله علیه وآله وسلم : قُل صلى الله علیه ، قل صلى الله علیه ، ثلاثاً ➖ ترجمه: مرحوم شیخ صدوق نقل کرده است که مردى از صالحان، پيغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم را در خواب ديد و از آن حضرت پرسيد يا رسول اللَّه، قبر كداميك از فرزندان تو را زيارت كنم؟ رسول خدا فرمودند: برخی از فرزندانم را با زهر مسموم کرده اند و برخی را با شمشير به شهادت رسانده اند. عرض كردم: ای رسول خدا، با دور بودن حرمها و مشاهد مشرفه هر كدام از يك ديگر، کدام یک را زیارت کنم؟ رسول خدا فرمودند: كسى را زيارت كن كه به تو نزديكتر است و تو با آن مجاورى. او همان است که در زمين غربت به خاك سپرده شده است. عرض كردم: يا رسول اللَّه، منظور شما رضا است❗️ رسول خدا فرمودند: ( وقتی نام امام رضا را میبری با احترام نام ببر و ) بگو صلّى اللَّه عليه، بگو صلّى اللَّه عليه، بگو صلّى اللَّه عليه. 📗 عيون اخبار الرضا عليه السلام جلد ۱ صفحه ۳۱۴ 🖇 کانال علمی و تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔥 آنچه در سقیفه گذشت... ❸ | قسمت قبل 🟤 مشاجرهٔ مهاجرین و أنصار در حالی که قریش مشغول آماده کردن برنامه های خود بودند، سعی انصار بر آن بود که قضایا افشا نشود و به همین دلیل، در پشت پرده مشغول برنامه ریزی بودند. آنان تلاش می‌کردند تا قبل از قریش کاندیدای خود را اعلام کنند. ابوبکر، عُمَر و ابوعبیده در پشت پرده، تصمیمات خود را گرفته بودند که ناگهان از جلسه فوق سرّی انصار باخبر شدند. عُوَیم بن ساعدة و مَعْن بن عَدِیّ که از انصار بوده، جزو طرفداران ابوبکر و از دشمنان سرسخت سعد بن عباده عباده به شمار می‌رفتند، خبر را به ابوبکر رساندند و ابوبکر در حالی که از این خبر مبهوت بود، فورا به همراه عُمَر و سالم مولی ابوحُذَیفه و گروهی از مهاجرین خود را به سقیفه رساندند. (1) 👈🏽چون جلسه فوق سرّی بود و کسی انتظار ورود آنان را نداشت، در را برای آنان باز نکردند. ابوبکر و همراهانش هجوم بردند و در را شکسته و به زور وارد جلسه شدند❗️سعد بن عباده، از این که قریش با تمام دبیر هایش آمده بود، تعجب کرد. مورخین اهل تسنن در باره ورود ابوبکر، عُمَر و مهاجرین به سقیفه، نوشتند: "عُمَر از جلسه انصار با خبر شد. به طرف خانه پیامبر صلی الله علیه وآله آمد. حضرت علی علیه السلام مشغول غسل و کفن پیامبر بود و ابوبکر در خانه اش بود که عمر به دنبال ابوبکر فرستاد و او را از تصمیم انصار آگاه کرد. به سرعت به طرف سقیفه رفتند. در بین راه ابوعبیده جراح و عاصم بن عدي و عویم بن ساعده به آنان ملحق شدند و وارد سقیفه شدند (2) 🔻 عُمَر که می‌ترسید ابوبکر از گفتن بعضی حرف ها کوتاهی کند، خواست صحبت را شروع کند و کار را برای ابوبکر آماده کند. از سمتی ابوبکر نیز می‌دانست که عمر تند و خشن حرف می زند و اگر حرفی بزند کار را خراب می‌کند، لذا به او اجازه صحبت نداد و گفت: آرام بگیر، به حرف های من گوش بده و بعد، آن چه به نظرت رسید، بگو.(3) ابوبکر سخن را آغاز کرد و گفت: ان شاء الله ادامه دارد... 📚 منابع: 1. النص والإجتهاد صفحه ۱۸ 2. تاریخ الامم و الملوك جلد ۳ صفحه ۲۱۹ 3. شرح نهج البلاغه ابن ابالحديد جلد ۶ صفحه‌۷ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🏴 فرا رسیدن وفات حضرت سلام الله علیهما را محضر مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه و تمامی شیعیان و محبين آن حضرت، تسلیت عرض می کنیم ✍🏻 مرحوم علامه مجلسی در کتاب شریف "بحار الأنوار" می نویسد: بعد از وداع امام حسین علیه السلام با اهل بیت خود، حضرت سکینه سلام الله علیها با ناله به سوی پدر آمد و صدا زد: «یا أَبَه اِسْتَسْلَمْتَ لِلْمَوْتِ؟» پدر جان! آیا تسلیم مرگ شدی؟ امام علیه السلام فرمود: چگونه تسلیم نشود کسی که یار و یاوری ندارد! 💔 📕 بحار الأنوار ط دار احیاء التراث جلد ۴۵ صفحه ۴۷ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
📌 فرمایش راجع به سقیفه و آثار آن ⚠️ ریشه تمامی اختلافات مسلمانان و شکل گیری عقاید باطل ✍🏻 بی تردید یکی از تلخ ترین و سیاه ترین وقایع صدر اسلام، آن چیزی است که پس از شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله در شورای سقیفه رخ داد و عده ای با نادیده گرفتن دستور خداوند و پیامبرش موجب انحراف اسلام از مسیر اصلی و درستش شدند. ▪️مرحوم امام خمینی در کتاب ارزشمند «کشف اسرار» می نویسند: " و ما پس از این روشن می کنیم که تمام این خلاف ها که بین مسلمانان در همه ی شئون واقع شده از اثر روز سقیفه است و اگر آن نبود بین مسلمانان در قانون های آسمانی این خلاف ها نبود." 📙 کشف الأسرار صفحه ۱۱۳ ▪️و در جایی دیگر از کتاب می نویسند: َ"و مذهب های باطل که شالوده اش از سقیفه ی بنی ساعده ریخته شد و بنیانش بر انهدام اساس دین بود جای گیر حق شده بود." 📙 کشف الأسرار صفحه ۱۲۴ ➖ پ، ن: سابقا کلامی از مرحوم علامه عسکری در این باره قرار داده ایم 🖇 کانال علمی و تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat