May 11
May 11
May 11
▪️بسم الله الرحمن الرحیم ▪️
⚠️ کسانی که اهل بیت علیهم السلام را با سخن و گفتار میکُشند
👈🏻 طبق روایات و گزارشات تاریخی، اهل بیت علیهم السلام را یا با شمشیر یا با سَم بشهادت رساندند. اما برخی نیز با سخنان و مطالبشان آن حضرات را میآزارند، تا جاییکه در روایات از آن به "قتل یا قتلِعمد" تعبیر شده است.❗️از آنجا که ظرفیت مردم، پذیرش برخی مطالب را ندارد، و از طرفی دشمنیِ برخی طوایف با اهل بیت علیهم السلام همیشه جاری بوده و هست، لذا انتشار برخی روایات أعم از فضیلت و معارف و عقاید، موجب میشود که یا به دلیل عدم ظرفیت همگان، مورد تکذیب و تضعیف و تمسخر قرار گیرد، یا انگیزه دشمنان را برای دشمنی با اهل بیت علیهم السلام و شیعیان افزایش دهد؛ که طبق روایات در دوصورت، گناهِ این دو مورد بعهدهٔ کسی است که بدون در نظر گرفتن ظرفیتِ و وجودِ دشمنان، برخی احادیث را إفشا کند.
🔹 در روایات، "إفشا کردن" برخی احادیث، مساوی با "قتل" اهل بیت علیهم السلام بیان شده است. تعبیرِ قتل، در برخی موارد "واقعی" است و در برخی موارد "مجازی" که برای هر دو شواهدی از روایات بیان میشود. "واقعی" يعنی گاهی انتشار برخی سخنان، موجب میشد تا امامْ علیه السلام زودتر مورد اذیت و آزارِ حاکمِ وقت قرار گیرد. به این روایت توجه کنید:
▪️عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّوجَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي.
✍🏻 مرحوم شیخ کلینی از حضرت موسی بن جعفر صلوات الله علیهم نقل کرده است که فرمودند: همانا خداوند بر شیعیان غضب نمود و مرا مُخَیر نمود که عقوبت را از طرف آنها تحمل کنم و یا خود آنها عقوبت شوند، بخدا قسم من آن را به جان خود خریدم و شیعیانم را حفظ کردم.
📘 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 260
علامه مجلسی رحمه الله ذیل این روایت مینویسد: «این غضب یا به این جهت بود که شیعیان "تقیّه" را ترک کرده و امامت آن امام را آشکار کردهاند؛ سپس هارون لعنه الله مُرَدد ماند بین اینکه شیعیان و تابعان آن امام را بکُشد، یا اینکه آن امام را زندانی کرده و او را به شهادت برساند. پس امام برای شیعیان خود دعا کرده و بلا را برای خود خواستند. یا وجه دیگری هم داشت.
📘 نام کتاب : مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 3 صفحه : 126
یونس، عن ابن سنان، عن إسحاق بن عمّار، عن أبی عبد اللّه علیه السّلام و تلا هذه الآیة: ذٰلِکَ بِأَنَّهُمْ کٰانُوا یَکْفُرُونَ بِآیٰاتِ اللّٰهِ وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ الْحَقِّ ذٰلِکَ بِمٰا عَصَوْا وَ کٰانُوا یَعْتَدُونَ قال: واللّه ما قتلوهم بأیدیهم و لا ضربوهم بأسیافهم و لکنّهم سمعوا أحادیثهم فأذاعوها فأخذوا علیها فقتلوا فصار قتلا و اعتداء و معصیة.
✍🏻 اسحاق بن عمّار گوید: حضرت صادق علیه السّلام این آیه را خواند: «این عذابِ (بنیاسرائیل) بخاطر آن بود که به نشانههای خدا کفر ورزیده بودند و پیامبران را به ناحق میکشتند؛ این از آن روی بود که سرکشی نموده و از حدّ درگذرانیده بودند.» و فرمودند: بخدا سوگند، آنان را با دستانشان نکُشتند و با شمشیرهایشان نزدند، بلکه احادیث آنها را شنیدند و فاش کردند و آنها بوسیله آن احادیث دستگیر و کشته شدند؛ پس این کارشان، کُشتن و تجاوز و نافرمانی بحساب آمد.
عدّة من أصحابنا، عن أحمد بن أبی عبد اللّه، عن عثمان بن عیسی، عن سماعة، عن أبی بصیر، عن أبی عبد اللّه علیه السّلام فی قول اللّه عزّوجل: و یَقْتُلُونَ الْأَنْبِیٰاءَ بِغَیْرِ حَقٍّ فقال: أما و اللّه ما قتلوهم بأسیافهم و لکن أذاعوا سرّهم و أفشوا علیهم فقتلوا.
✍🏻 ابوبصیر گوید: امام صادق علیه السّلام دربارۀ فرمایش خداوند متعال که در قرآن آمده «و پیامبران را به ناحق میکُشتند» فرمودند: بخدا سوگند، همانا آنها را با شمشیرهایشان نکشتند، بلکه رازشان را آشکار ساختند و انتشار دادند؛پس آنان کُشته شدند.
📘 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 2 صفحه : 371
✔️ همانطور که مشاهده شد، دلیل کُشتنِ انبیاء توسط پادشاهان ستمگر، این بود که یهودیان مطالب و أسرارِ انبیاء را فاش میساختند و بگوش سلاطین میرسید و به زندانیکردن و قتلِ آنان تسریع میورزیدند. لذا گناه سلاطینِ ستمگر و فاشکنندگان، در یک ردیف قرار گرفته است. از این جهت امام علیه السلام امرِ خود را به امرِ انبیاء تشبیه میکند و شیعیان را هشدار میدهد که همان گناهِ گذشتگان در بابِ افشای احادیث و أسرار را تکرار نکنند.
👇🏻ادامه در مطلب بعد.
💢 اما گاهی هم آنقدر إفشای برخی احادیث بر اهل بیت علیهم السلام گران و سنگین میآمد که مَجازا از آن به "قتل" تعبیر میکردند. در واقع اهل بیت علیهم السلام در صدد بودند تا با این تعبیر، مقدارِ جُرمِ فاشکننده را بیان کنند.
🔸یونس بن یعقوب، عن بعض أصحابه، عن أبی عبد اللّه علیه السّلام قال: ما قتلنا من أذاع حدیثنا قتل خطإ و لکن قتلنا قتل عمد.
✍🏻 حضرت صادق علیه السّلام فرمود: هرکس حدیث ما را فاش کند ما را به خطا نکُشته، بلکه به عمد کُشتهٔ است. ‼️
🔹علیّ بن إبراهیم، عن أبیه عن ابن أبی عمیر، عن حسین بن عثمان، عمّن أخبره، عن أبی عبد اللّه علیه السّلام قال: من أذاع علینا شیئا من أمرنا فهو کمن قتلنا عمدا و لم یقتلنا خطأ.
✍🏻 حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: هرکس مطلبی از امر ولایت ما را به زیان ما فاش سازد (چیزی را فاش کند که در نهانی گفتهایم)، بِسان کسی است که به عمد ما را کشته است نه به خطا‼️
📖 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 2 صفحه : 371
⚠️ تعابیرِ قابل تأملی دیگر، پیرامونِ فاش کنندهٔ برخی احادیث:
🔸علیّ بن إبراهیم، عن محمّد بن عیسی، عن یونس، عن محمّد الخزّاز، عن أبی عبد اللّه علیه السّلام قال: من أذاع علینا حدیثنا فهو بمنزلة من جحدنا حقّنا. قال: و قال لمعلّی بن خنیس: المذیع حدیثنا کالجاحد له.
✍🏻 حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: هرکس حدیث ما را به زیان ما فاش سازد، مانند کسی است که حق ما را آگاهانه انکار کند. و حضرت به مُعَلی بن خُنَیس که غلام ایشان بود، فرمودند: فاش کنندهٔ حدیث ما، بِسان انکارکننده آن است.
🔹یونس، عن ابن مسکان، عن ابن أبی یعفور قال: قال أبوعبداللّه علیه السّلام: من أذاع علینا حدیثنا سلبه اللّه الإیمان.
✍🏻 امام صادق علیه السّلام فرمودند: هرکس حدیث ما را به زیان ما فاش سازد، خداوند ایمانش را سلب میکند.
🔹أبو علیّ الأشعریّ، عن محمّد بن عبد الجبّار، عن صفوان، عن عبد الرّحمن بن الحجّاج، عن أبی عبد اللّه علیه السّلام قال: من استفتح نهاره بإذاعة سرّنا سلّط اللّه علیه حرّ الحدید و ضیق المحابس.
✍🏻 امام صادق علیه السّلام فرمودند: هرکس روز خود را با فاش کردن اسرار ما آغاز کند (مداومت نماید بر این کار)، خداوند گرمای آهن، (شمشیر) و تنگنای زندانها را بر او چیره گرداند.
📖 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 2 صفحه : 370
✅ با توجه به مطالبی که گذشت، جای دارد صاحبانِ قلم و تریبون و واعظین، نهایت دقت را داشته باشند تا هر مطلبی را عنوان نکنند و از بیان مطالبی که مردم ظرفیتِ پذیرش آن را ندارند خودداری کنند؛ زیرا موجب تکذیب یا تضعیف یا تمسخر روایات توسط مردم میشود.👈🏻 این مهم، در سیرهٔ اهل بیت علیهم السلام نیز جاری بوده است و اولین عملکنندگان به این سیره، خودشان (عليهمالسلام) بودهاند. چه آنکه اختلاف برخی روایات از همین جهت است که آن حضرات یا ظرفیتِ مردم را مناسب برای بیان برخی مطالب نمیدیدهاند، یا از دشمنان تقیه میکردهاند.
#حدیث_شناسی
#نشر_احادیث
#طلب_علم
@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویري
🖊 آیا امیرالمؤمنین علیهالسلام در ماجرای غصب خلافت، با ابوبکر بیعت کردند؟!
◾️ حجةالاسلام والمسلمین استاد بندانی نیشابوری حفظه الله تعالی
بشنوید مظلومیت سید عالَم امیرالمؤمنین علی علیه السلام رو 💔
#فاطمیه
#مظلومیت_امیرالمومنین
@Menhajol_velayat
#سخن_علماء #مبانی_اعتقادی
#جایگاه_عقل_در_اخذ_معارف
💡 رابطه عقل و وحی از دیدگاه متکلمین
🖋 مرحوم شیخ مفید می فرماید :
امامیه متفق القول اند در اینکه عقل در علم و نتایجش نیازمند به سمع(وحی) است و همانا که عقل از شنیدنی که عاقل را بر چگونگی استدلال آگاه کند، جدانشدنی است. و اینکه عقل از آغاز تکلیف و شروعش در عالَم، ناگزیر از یک رسول (و پیامبر) است و اهل حدیث به اجماع امامیه توافق دارند.ومعتزله وخوارج و زیدیه بر خلاف نظر امامیه اتفاق نظر دارند و گمان می کنند که عقل به تنهایی و بدون سمع و تمرکز برآن عمل می کند.
📘 نام کتاب : أوائل المقالات في المذاهب والمختارات نویسنده : الشيخ المفيد جلد : 1 صفحه : 45
✍🏻 نتیجه:
۱-شیعه عقل را نیازمند تنبه سمع (وحی)می داند
۲-بدون آمدن وحی تکلیف شروع نمی شود.
۳-کشف حقایق و کیفیت استدلال نیازمند تنبّه سمع(وحی)است
۴-عقل محتاج ونیازمند راهنمایی وحی است ، اما مقلّد آن نیست به عبارت دیگر وحی معلم عقل و عقل مصدّق وحی است.
5-عقل می تواند صدق یا کذب مدعی وحی را تشخیص دهد.
6- عقل عقاید صحیح را از وحی اخذ می کند امّا از آن تقلید نمی کند ،به عبارت دیگرعقل سخن وحی را می شنود بعد به بررسی وتحلیل آن می پردازد اگر آن را صادق یافت آنگاه آنرا اخذ می کند.
@Menhajol_velayat