eitaa logo
منهاج الولاية
3.1هزار دنبال‌کننده
427 عکس
88 ویدیو
17 فایل
⚡️نَحنُ نَرفَع رَأيَة الولَايَة و الْبَرائة⚡ ✍🏻ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای آشفته‌ی مجازی را تغيير دهیم آرشیو: @Menhajol_velayat2 ادمین: @moteallem_110 ادمین تبادل: @Alireza_vatandoust
مشاهده در ایتا
دانلود
🔥 آنچه در سقیفه گذشت... ❺ | قسمت قبل 🟠 ادامهٔ مشاجره بین مهاجرین و انصار وقتی حرف های ابوبکر به اینجا رسید، حَبّاب بن مُنذِر برخاست و گفت: " ای گروه انصار ! قدرت و توان خود را برای خودتان نگه دارید که همه مردم زیر سایه شما هستند. هیچ گستاخی نمی تواند با شما مخالفت کند و مردم همگی گوش به فرمان شما حرکت می‌کنند. شما مردمی هستید که به مهاجرین پناه دادید و صاحب خانه شمایید. به خدا قسم! خدا فقط در حضور شما و در سرزمین شما آشکارا پرستش شد. نماز فقط در مسجد های شما به جماعت خوانده شد و ایمان فقط در پناه شمشیر های شما شناخته شد. مردم به شما نگاه می‌کنند تا ببیند چه کار می‌کنید. با هم دعوا نکنید که به ضرر شماست. اگر مهاجرین حرف شما را قبول کردند آن وقت می‌گوییم باید امیری از ما و امیری از آنان باشد. (1) 👈🏼 عُمَر بن خطاب که تا آن لحظه دندان به جگر گذاشته و حرفی نزده بود، دیگر طاقت نیاورد و از جا بلند شد تا در جمع انصار که اصرار داشتند خلافت برای آنهاست، سخنرانی کند. وی با خشونت سخن گفت و طبق معمول حرف های تندی بیان کرد و گفت: "هیهات! دو شمير در یک نيام نمي گنجد. عرب ها زیر بار حکومت شما نمی روند. چون پیامبر از قریش است، خلیفه هم باید از قریش باشد اگر خلافت از همان جایی باشد که نبوت بوده است [ قریش ]، مردم اطاعت می‌کنند و خلافت را می پذیرند. چه کسی جرأت دارد که به ما نزدیک شود؟ چه کسی می‌خواهد با ما در مورد میراث محمد صلی الله علیه وآله و حکومت او دعوا کند در حالی که ما دوستان و اقوام پیامبر هستیم؟ [❗️] هر کس بگوید خلافت برای اوست، دنبال شر و هلاکت می‌گردد."(2) 🖍 تعلیقه ای بر مطالب فوق [ مهم ] عُمَر نیز مانند صدیق خود ابوبکر، شاخصه «قریشی بودن» و «فامیل پیامبر بودن» را مطرح کرده، در حالیکه اهل بیت پیامبر در این شاخصه به مراتب اولویت دارند. ضمنا انسان مُنصف می‌داند که مطرح نمودن این عناوین توسط عُمَر، تنها به قصد شعار بود. او در جایی که به نفعش بود از این شاخصه ها استفاده کرد و در جایی که قصد حذف کردن اهل البیت علیهم السلام را داشت شعار خود را عوض کرد و می‌گفت: " نبوت و امامت در یک جا جمع نمی‌شود"(3) ان شاء الله ادامه دارد... 📚 منابع: 1. الإمامة والسياسة - ت الزيني جلد ۱ صفحه ۱۵ 2. تاريخ الأمم و الملوك جلد ۳ صفحه ۲۲۰ 3. تاريخ الأمم و الملوك جلد ۴ صفحه ۲۲۲ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🗯 سوال: چرا خداوند تبارک و تعالی- با اینکه قادر بود - تمامی خلق را اهل توحید و اطاعت نیافرید ⁉️ 🖋 پاسخ : لازم است بدانیم : برترین لذت و سرور، در احساس کمال و یافتن لياقت و شایستگی است. لذیذ ترین نعمت، پاداشِ عمل نیکو می باشد. استفاده و بهره مندی از نعمتی که پاداش عملِ اختیاریِ انسان نباشد، دارای لذت و حقیقی و کامل نیست به عبارتی دیگر کمال حقیقی، منحصر است در کمال اختیاری و ارادی، فراترین نعمت نعمتی است که در نتیجه استحقاق و تحمل آلام بدست آید. و استحقاق مدح و ثواب، هرگز بدون اختیار و تحمل زحمت و بَلا، تحقق پیدا نمی‌کند. و الله تبارک و تعالی اراده نموده که انسان را به بالاترین حد کمال برساند نه حد نازل آن . بنابراین خداوند عز وجل از ابتداء بندگان را اهل توحید و اطاعت نیافرید بلکه انسان را خلق نمود و به طاعت خود، امر و از معصیت نهی کرد تا انسان با شایستگی خود و انجام طاعات الهی به کمال حقیقی دست یابد. 🔴 زندیقی از امام صادق علیه السلام پرسید : «بفرمایید که چرا خداوند عزوجل با اینکه قدرت هم داشت تمامی خلق را اهل توحید و اطاعت نیافرید!؟» ▫️امام علیه السلام فرمودند : «لو خلقهم مطيعين لم يكن لهم ثواب لان الطاعة إذا ما كانت فعلهم لم تكن جنة ولا نار ، ولكن خلق خلقه فأمرهم بطاعته، ونهاهم عن معصيته ، واحتج عليهم برسله ، وقطع عذرهم بكتبه ليكونوا هم الذين يطيعون ويعصون ، ويستوجبون بطاعتهم له الثواب ، وبمعصيتهم إياه العقاب.» ترجمه: « اگر ایشان را مطيع خلق می فرمود دیگر ثواب و پاداشی نداشتند چرا که در اینصورت دیگر طاعت فعل ایشان نبود، و بهشت و دوزخی در کار نمی ماند، 👈🏻 بلکه او خلق خود را آفریده و به طاعت خود امر نمود، و از معصیت و نافرمانی خویش نهی فرمود، و به واسطهٔ پیامبران خود حجت را بر ایشان تمام نموده و با فرستادن کتاب های خود عذر ایشان را قطع کرد، تا اینکه خود ایشان باشند که اطاعت و یا معصیت و نافرمانی می نمایند و به طاعت خود مستوجب ثواب، یا به نافرمانی خویش درخور عقاب او می گردند.» 📚 بحار الانوار جلد ۵ صفحه ۱۸ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی محبت امیرالمؤمنین علی علیه السلام را داشته باشی ❤️ ▪️حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی 💠 قَالَ قَطَعَ يَمِينِي سَيِّدُ الْوَصِيِّينَ وَ قَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ وَ أَوْلَى النَّاسِ بِالْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ إِمَامُ الْهُدَى وَ زَوْجُ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ ... « وَ اللَّهِ مَا قَطَعْتَ إِلَّا بِحَقٍّ كَانَ عَلَيَّ مِمَّا يُنْجِي مِنْ عِقَابِ الْآخِرَةِ» 😔 بحار الانوار جلد ۴۰ صفحه ۲۸۱ 💠 لَؤ ضَرَبْتُ خَيْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَيْفي هذا عَلى أنْ يُبْغِضَني ما أبْغَضَني نهج البلاغه حکمت ۴۵ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔥آنچه در سقیفه گذشت... ❻ | قسمت قبل 🔴 موضع گیری شدید حَبّاب بن منذر حباب در حالی که بسیار عصبانی شده بود، در پاسخ عمر گفت: شما مهاجرین در جمع ما و در شهر ما هستید، ما به شما پناه دادیم، اما حالا همه چیز را برای خود ادعا میکنید؟ سپس رو به انصار کرد و گفت: " ای گروه انصار ! به سخنان عُمَر و یارانش گوش ندهید. خودتان حکومت و خلافت را محکم نگه دارید که مهاجرین می خواهند سهم شما را مصادره کنند. اگر دیدید زیر بار حرف شما نمی روند، به زور آنان را از مدینه بیرون کنید به خدا قسم شما سزاوار ترین اشخاص به امر خلاف هستید. به وسیله شمشیر های شما بود که مردم پیرو اسلام شدند. من آدم خردمند و مرد کار آزموده ای هستم که باید از فکر او بهره ببرید. من شیر بیشه ام و از عهده این حرف ها بر می آیم. به خدا سوگند هیچ کس این سخن و پیشنهاد مرا رد نخواهد کرد مگر این که بینی او را با این شمشیر خُرد میکنم. شما اگر مرد هستید حرف مرا رد نکنید." 👈🏽 عمر بن خطاب که مخاطب این صحبت ها بود با غضب و عصبانیت گفت: با این صحبت هایی که کردی خداوند تو را خواهد کُشت. حباب گفت: خداوند تو را می کشد. (1) ⚪️ عقب نشینی انصار هر لحظه ممکن بود درگیری های لفظی به درگیری فیزیکی منجر شود که ابوعبیده گفت: " ای گروه انصار ! شما اولین کسانی بودید که اسلام را یاری کردید؛ پس مراقب باشید از اولین کسانی نباشید که در آن تبدیل و دگرگونی به وجود آورید."(2) درحالیکه مهاجرین قریش بسیار متحد بودند و تصمیم خود را درباره خلافت گرفته بودند، انصار دچار اختلافات شدیدی شدند. بَشیر بن سَعْد خَزرَجی از سران و سرشناسان قبیله خَزرَج چون نسبت به سعد بن عباده حسادت می‌کرد، وقتی دید انصار برای رأی دادن به سعد هماهنگ شده اند برخاست و گفت: " ای گروه انصار ! هر چند که ما در اسلام دارای سابقه هستیم، ولی منظور ما از پذیرش اسلام و جهاد در راه خدا چیزی جز خشنودی پروردگار و اطاعت از پیامبر نبوده است. برای ما سزاوار نیست که به خاطر سوابق خویش، خود را از مردم برتر بدانیم و در صدد به دست آوردن پاداش دنیوی باشیم❗️همانا محمد [ صلی الله علیه وآله] مردی از قریش است و قوم او به میراثِ حکومت او، سزاوار ترند. خدا نکند که با آنان در این کار مشاجره کنیم. شما هم از خدا بترسید و با آنان اختلاف نکنید." (3) ابوبکر از اوضاع آشفته بین انصار، کمال استفاده را کرد و گفت: ... ان شاء الله ادامه دارد... 📚 منابع: 1. الكامل في التاريخ - ط دار صادر و دار بیروت جلد ۲ صفحه ۳۳۰ 2. الإمامة والسياسة - ت الزيني جلد ۱ صفحه ۱۵ 3. الإمامة والسياسة - ت الزيني جلد ۱ صفحه ۱۶ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔥آنچه در سقیفه گذشت... ❼ | قسمت قبل 🟤 سوء استفادهٔ ابوبکر از آشفتگی بین انصار ابوبکر از اوضاع آشفته بین انصار کمال استفاده را کرد و گفت:اینک عُمر و ابوعبیده حاضرند، با هرکدام که می خواهید، بیعت کنید. آن دو نفر هم گفتند: " به خدا سوگند ما هرگز از تو سبقت نمیگیریم که تو برترین مهاجران، نفر دوم [ یار غار ] و خلیفهٔ رسول خدا صلی الله علیه وآله در نماز هستی و نماز برترین کار دین است. دستت را دراز کن تا با تو بیعت کنیم." همین که ابوبکر دستش را دراز کرد، عمر و ابوعبیده خواستند با او بیعت کنند که ناگهان بشير بن سعد برخاست وقبل از آن دو با ابوبکر بیعت کرد.حباب بن منذر به او گفت: چه کار بدی کردی. آیا حسادت کردی پسر عمویت [ سعد بن عباده ] امیر شود⁉️ ⚠️ تتمه: البته طبق بعضی از نقل ها، اولین نفری که در سقیفه دست بیعت به ابوبکر داد، عُمَر بن خطاب بود. 👈🏼 پس از بیعت بشير بن سعد، اُسَید بن حُضَیر که رئیس قبیله اوس بود نیز برخاست و به سبب حسادت به سعد بن عباده و ترس از این که مبادا او حکومت برسد، با ابوبکر بیعت کرد. وقتی اُسَید بیعت کرد همه افراد قبیله اوس هم بیعت کردند. (1) 🖋 طبری و ابن اثیر کیفیت بیعت قبیله اوس را اینگونه نوشتند: " وقتی قبیله اوس کاری که قریش و بشير بن سعد انجام دادند را دیدند و از آن طرف هم قبیله خزرج به دنبال بیعت با سعد بن عباده هستند، با هم گفت و گو کردند در این هنگام اُسَید بن حضیر که رئیس قبیله اوس بود گفت: به خدا قسم اگر خزرج بر شما امیر شود همیشه در این مقام خواهند ماند و برای شما نصیبی از حکومت قرار نمی‌دهند پس بلند شوید و با ابوبکر بیعت کنید، قبیله اوس هم به تبع از رئیس شان با ابوبکر بیعت کردند." (2) بشير و اُسَید که جزء انصار بودند، اختلاف مهاجرین و انصار را با رأی دادن به ابوبکر قطع کردند. عْمَر، ابوعبیده، عویم بن ساعده، سالم مولی ابوحذیفه و سپس خالد بن وليد هم به ابوبکر رأی دادند. (3) سپس این چند نفر به زور و اجبار مردم را به رأی دادن با ابوبکر وادار کردند. در این میان از همه تند تر و خشن تر، عمر بن خطاب بود. ان شاء الله ادامه دارد... 📚 منابع: 1. تاريخ الأمم و الملوك جلد ۳ صفحه ۲۲۱ 2. همان - الكامل في التاريخ - ط دار صادر و دار بیروت جلد ۲ صفحه ۳۳۱ 3. شرح نهج البلاغه ابن ابالحديد جلد ۶ صفحه ۱۸ و ۱۹ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🏴 فرا رسیدن شهادت غریبانۀ حضرت امام حسن عسکری علیه‌ السلام را به محضر مقدّس یگانه فرزندشان، حضرت صاحب العصر والزّمان عجل الله تعالی فرجه و همۀ شیعیان و منتظران آن حضرت تسلیت عرض می‌نمائیم. 🥀 از امام حسن عسکری علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: • «فقر با ما اهل‌بیت، بهتر از ثروتمندی در کنار غیر ماست و کشته‌شدن با ما، بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست؛ و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسّک جوید؛ پس هر کس ما را دوست بدارد، با ما در درجات والای بهشت خواهد بود و آن که از ما جدا شود، بسوی آتش خواهد رفت!» ▪️«قال مولانا العسکری علیه‌السلام: الفقر معنا خير من الغنى مع غيرنا، و القتل معنا خير من الحياة مع عدوّنا، و نحن كهف لمن التجأ إلينا، و نور لمن استبصر بنا، و عصمة لمن اعتصم بنا، من أحبّنا كان معنا في السنام الأعلى، و من انحرف عنّا فإلى النّار.» 📕 رجال الکشّی، جلد ۱، صفحهٔ ۵۳۳ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🏴 علیه السلام 🟤 از شهادتِ امام، تا خیانت ، و عکس‌العمل حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف توضیحات: ↓ ↓ ↓ ↓ https://eitaa.com/menhajol_velayat/1949
🏴 علیه السلام 🟤 از شهادتِ امام، تا خیانت ، و عکس‌العمل حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 🖋 شیخ صدوق رحمه الله بسند معتبر از ابوالادیان روایت کرده است که گفت‌: من خادم امور حضرت امام حسن عسکری علیه السّلام بودم و نامه‌های آن حضرت را به شهرها می‌بردم، پس روزی در ایام بیماری مسمومیت که در آن به عالم بقا رحلت فرمودند، مرا طلبیدند و نامه‌ای چند نوشتند به مدائن و فرمودند که: بعد از پانزده روز باز داخل سامرا خواهی شد، و صدای شیون از خانه من خواهی شنید، و مرا در آن وقت غسل می‌دهند. 👈🏻 ابوالادیان گفت: مولای من، هرگاه این واقعه روی دهد، امر امامت با کیست؟ فرمود: هرکس جواب نامه‌های مرا از تو طلب کند او امام است. گفتم: علامتی دیگر بفرما، فرمود: هرکس بر من نماز کند او جانشین من خواهد بود، گفتم: علامتی دیگر بفرما، فرمودند: هرکس بگوید که در کیسه چه چیز است او امام شماست. ابوالادیان گفت که: هیبت حضرت مانع شد که بپرسم چه کسی است.؟! سپس بیرون آمدم و نامه‌ها را به اهل مداین رسانیدم و جوابها گرفته برگشتم، و چنانچه فرموده بود در روز پانزدهم داخل سامرا شدم و به صدای نوحه و شیون از منزل آن امام مطهّر بلند شده بود. چون به در خانه آمدم، جعفر کذّاب را دیدم که بر در خانه نشسته و شیعیان برگرد او بر آمده اند، و او را تعزیت به وفات برادر و تهنیت به امامت خود می‌گویند. من در خاطر خود گفتم که: اگر این امام است پس امامت نوع دیگر شده است، این فاسق کِی اهلیّت امامت دارد، زیرا که پیشتر او را می‌شناختم که شراب می‌خورد و قمار می‌باخت و طنبور می‌نواخت❗️سپس تعزیت و تهنیت گفتم و هیچ سؤالی از من نکرد. در این حال عقید خادم بیرون آمد و به جعفر خطاب کرد که: برادرت را کفن کرده‌اند بیا و بر او نماز کن، جعفر برخاست و شیعیان با او همراه شدند، چون به صحن خانه رسیدیم دیدیم که امام حسن عسکری علیه السّلام را کفن کرده بر روی تخته گذاشته‌اند، جعفر پیش ایستاد که بر برادر اطهر خود نماز کند، چون خواست که تکبیر گوید، طفلی گندمگون پیچیده موی گشاده دندانی مانند پاره ماه بیرون آمد و ردای جعفر را کشید و گفت: ای عمو عقب بایست که من سزاوارترم به نماز بر پدر خود از تو؛ پس جعفر عقب ایستاد و رنگش متغیر شد، آن طفل پیش ایستاد و بر پدر بزرگوار خود نماز کرد، و آن جناب را در پهلوی امام علی نقی علیه السّلام دفن کرد و متوجّه من شد و گفت: ای بصری، بده جواب نامه را که با توست، پس تسلیم کردم ان شاء الله ادامه دارد... 📕 جلاء العيون صفحه ۹۹۴ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🏴 علیه السلام 🟤 از شهادتِ امام، تا خیانت ، و عکس‌العمل حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ❷ ↩️ ... و در خاطر خود گفتم که: دو نشان از آن نشانه‌ها که حضرت امام حسن عسکری علیه السّلام فرموده بود ظاهر شد و یک علامت مانده است، بیرون آمدم، پس حاجز و شاه به جعفر گفت: برای آنکه حجّت بر او تمام کند که او امام نیست گفت: چه کسی بود آن طفل؟ جعفر گفت: والله او را هرگز ندیده بودم و نمی‌شناختم. پس در این حالت جماعتی از اهل قم آمدند و سؤال کردند از احوال امام حسن علیه السّلام، چون دانستند که از دنیا مفارقت یافته است، پرسیدند که: امامت با کیست⁉️ 👈🏻 مردم اشاره کردند بسوی جعفر، پس نزدیک رفتند و تعزیت و تهنیت دادند و گفتند: با ما نامه و اموال هست، بگو که نامه‌ها از چه جماعت است، و مالها چه مقدار است تا تسلیم نمائیم. جعفر برخاست و گفت: مردم از ما علم غیب می‌خواهند!!!! در آن حال خادم بیرون آمد از جانب حضرت صاحب الامر علیه السّلام و گفت: با شما نامه فلان شخص و فلان و فلان هست، و همیانی هست که در آن هزار اشرفی هست، و در آن میان ده اشرفی هست که طلا را روکش کرده‌اند؛ آن جماعت نامه‌ها و مالها را تسلیم کردند و گفتند: هرکس تو را فرستاده است که این نامه‌ها و مال‌ها را بگیری او امام زمان است، و مراد امام حسن عسکری علیه السّلام همین کیسه بود. ⚠️ پس جعفر کذّاب رفت نزد معتمد که خلیفه به ناحق آن زمان بود، و این واقعه را نقل کرد، معتمد خدمتکاران خود را فرستاد که صیقل کنیز امام حسن عسکری علیه السّلام را گرفتند که آن طفل را بما نشان ده و انکار کرد، و از برای رفع مظنّه ایشان گفت: حملی دارم من از آن حضرت. به این سبب او را به ابن ابی الشوارب قاضی سپردند که چون فرزند متولّد شود بکُشند، به ناگاه عبداللَّه بن یحیی وزیر مُرد، و صاحب الزنج در بصره خروج کرد، و ایشان بحال خود درماندند، و کنیز از خانه قاضی به خانه خود آمد. ان شاء الله ادامه دارد... 📕 جلاء العیون صفحهٔ ٩٩۴ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
⬆️ ادامه مطلب ⛔️ خیانت به امام حسن عسکری علیه السلام و حضرت مهدی عجل الله فرجه 👈🏼 بعد از دفن بدن مطهر امام حسن عسکری علیه السلام، خلیفه متوجّه تفحّص و تجسّسِ فرزند آن حضرت شد، زیراکه شنیده بود که فرزند آن جناب بر عالم مستولی خواهد شد، و اهل باطل را منقرض خواهد کرد، چندان که تفحّص کردند چیزی از آن حضرت نیافتند، و آن کنیز را که گمان حمل به او برده بودند تا دو سال تفحّص احوال او می‌کردند و اثری ظاهر نشد، پس موافق مذهب سُنیان میراث آن حضرت را قسمت کردند میان مادر و جعفر کذاب که برادر آن جناب بود.❗️و مادرش دعوی کرد که من وصیّ اویم، و نزد قاضی به ثبوت رسانید. باز خلیفه در تفحّص فرزند آن جناب بود و دست از تجسّس بر نمی‌داشت، پس جعفر کذّاب به نزد کارگزاران حاکم آمد و گفت: می‌خواهم منصب برادرم را به من تفویض نمائید، من تقبّل می‌نمایم که هر سال دویست هزار دینار طلا بدهم.❗️آنان از استماع این سخن در خشم شدند و گفتند: ای احمق، منصب برادرِ تو منصبی نیست که به مال و تقبّل توان گرفت، و سالهاست که خلفا شمشیر کشیده‌اند و مردم را می‌کُشند و زجر می‌نمایند که از اعتقاد و امامتِ پدر و برادر تو برگردند و نتوانستند، اگر تو نزد شیعیان مرتبه امامت داری، همه بسوی تو خواهند آمد و تو را احتیاج به خلیفه و دیگری نیست، و اگر نزد ایشان مرتبه نداری خلیفه و دیگری این مرتبه را برای تو تحصیل نمی تواند کرد... 📕 جلاء العيون صفحهٔ ٩٩٣ 🖇 کانالِ علمی و تحقیقی "مِنهاجُ الوِلاية" @Menhajol_velayat
🟠 جلوگیری از فتنهٔ مسيحيان توسط امام حسن عسکری علیه السلام 🖋 در زمان امام حسن عسکری علیه السلام مردم سامرا دچار قطحی شدند. خلیفه به حاجب خود و اهل مملکت دستور داد برای طلب باران به خارج از شهر بروند. سه روز پیاپی به مصلای خارج از شهر رفتند و دعا کردند اما باران نیامد؛ در روز چهارم جاثلیق (عالم بزرگ مسیحیان) با راهبان به سوی صحرا رفتند. در میان آنها راهبی بود که هرگاه دستش را به سوی آسمان بلند می کرد، باران فراوان با قطرات درشت می بارید.❗️ بیشتر مردم در دینشان به تردید افتادند و شگفت زده شدند و به دین مسیحیت گرایش پیدا کردند. 👈🏼 خلیفه که حکومت خود را در خطر می دید، کسی را سوی امام حسن عسکری علیه السلام فرستاد که در آن هنگام در زندان بودند. امام را از زندان بیرون آورده و به ایشان گفت: امت جدّت را دریاب که نابود شدند ! ▪️امام علیه السلام فرمود: من فردا به خارج از شهر می روم و اگر خدا بخواهد شک را برطرف می کنم. در روز سوم، جاثلیق با راهبان بیرون آمدند. امام عسکری علیه السلام نیز با گروهی از یارانشان بیرون آمدند. هنگامی که امام علیه السلام راهب را دیدند که دستش را به سوی آسمان بلند کرده است به یکی از غلامانشان فرمودند : دست راست راهب را بگیر و آنچه بین دو انگشتش هست را در آور. او نیز چنین کرد و از بین انگشت سبابه اش استخوانی سیاه در آورد. خلیفه از امام علیه السلام پرسید: این استخوان چیست ؟ امام علیه السلام پاسخ فرمودند: این مرد گذرش بر قبر پیامبری افتاده و این استخوان پیامبر به دست او افتاده است و از خواص استخوان پیامبران این است که هیچ گاه آشکار نمی شود مگر اینکه آسمان پر باران باشد. 📕 کشف الغمةجلد ٤ صفحهٔ ١٠٤ ✍🏼 : در موارد متعددی از آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام، فتن و آزمایش های الهی نسبت به اقوام گذشته بیان گردیده است. نکته جالب توجه اینجاست که بخش زیادی از این آزمایش ها در دایره خوارق عادات و امور غیر عادی است که اتفاقا اکثر مردم نیز در این نوع آزمایش ها دچار حیرت و لغزش شده اند موضوعی که تا به امروز با آن مواجه هستیم و همچنان به عنوان بزرگترین معضل و چالش پیش روی مومنین مطرح است. ➖ در نتیجه : خوارق عادات و عجائب امور نباید ملاک شناخت حق و باطل قرار بگیرد❗️بلکه سخنان و آموزه های مدعیان باید با روایات اهل البیت علیهم السلام و عقل بدیهی و فطرت سالم سنجیده شود. اغلب مردم جذب اعمال خارق العاده صوفیه و دیگر نحله های فکری می شوند نه اعتقادات و آرمان های آنها، و اگر این موضوع برایشان تبیین شود در دام آنها نخواهند افتاد. 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀 امید که ای خیل عزادار در این شب زهرا ( سلام الله علیها ) به شما خسته نباشید بگوید... ➖ عاجزانه محضر صدیقهٔ طاهره حضرت فاطمهٔ زهراء سلام الله علیها خواستاریم: "سال بعد توفيق عزاداری بر فرزند خود حضرت أباعبدالله الحسين سلام الله علیه را، از ما سلب نکرده و ان شاء الله با لطف و مرحمت خویش از ما راضی و خشنود باشند" 💔 یا رب فرج امام مارا برسان... 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
دعای امام زمان عجل الله فرجه برای شیعیان...💔 ⚠️ ▪️نُقِلَ عَنِ ابْنِ طَاوُسٍ رَحِمَهُ اللَّهُ أَنَّهُ سَمِعَ سَحَراً فِي السِّرْدَابِ عَنْ صَاحِبِ الْأَمْرِ ع أَنَّهُ يَقُول‏ : اَللّهُمَّ اِنَّ شیعَتَنا مِنّا خُلِقُوا مِنْ فاضِل طینَتِنا وَ عَجِنُوا بِماءِ وِلایَتِنا اَللّهُمَّ اَغْفِرْ لَهُمْ مِنَ الذُّنُوبِ ما فَعَلُوهُ اِتّکالاً عَلی حُبَّنا وَ وِلائِنا یَوْمَ الْقِیامَهِ وَ لا تُوأخِذْهُمْ بِما اَقْتَرَفُوهُ مِنَ السَّیّاتِ اِکْراماً لَنا وَ لا تُقاصَّهِمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ مُقابِلَ اَعْدائِنا فَاِنْ خَفَّفَتْ مَوَازینُهُمُ فَثَقَّلْها بِفاضِلِ حَسَناتِنا 🔹ترجمه :«از سید بن طاووس نقل شده است که ایشان سحرگاهی در سرداب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وارد شدند و شنیده اند که حضرت شان میفرمود : پروردگارا شیعیان ما، از ما هستند ، از طینت ما خلق شده‌ اند و به ولایت ما عجین گشته‌‌ اند ، خدایا آنها را بیامرز و گناهانی را که بر محبت و ولایت ما انجام داده اند در روز قیامت عفو فرما. [پروردگارا،] به جهت تکریم ما [ اهل البیت ] در روز قیامت از آنان بگذر و در مقابل چشم دشمنان ما مؤاخذه نفرما چنانچه میزان گناهانشان بیشتر و حسناتشان کم است از اعمال ما بردار و به حسنات آنها بیفزای.» 📔نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 53 صفحه : 303 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔴 پیش نیاز: 👈🏻 چرا بحث از مطاعن!؟طعن دوم: انکار شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله 🖋 بخاری در صحیح خود می نویسد: " إن رسول الله مات و ابوبکر بالسُّنح" [1‌‌] رسول خدا صلی الله علیه وآله از دنیا رفت درحالیکه ابوبکر در سُنح [ محلی خارج از مدینه ] بود. مطابق نقل ابن کثیر، سالم بن عبيدة بردهٔ آزاد شده حُذَیفه به سراغ ابوبکر در سُنح رفت و او را از رحلت رسول خدا صلی الله علیه وآله مطلع ساخت [2] اما تا رسیدن ابوبکر به شهر، اتفاقات غیر منتظره ای افتاد که حکایت از توطئه ای برنامه ریزی شده برای غصب خلافت داشت. ✎ شیعیان و مخالفین به طرق متواتره روایت کرده اند: وقتی رسول خدا صلی الله علیه وآله به شهادت رسید، ابوبکر در شهر حضور نداشت، و عُمَر در میان مردم ندا می‌کرد: "با خدا قسم که رسول خدا نَمُرده است و باز می‌گردد و دست ها و پاهای کسانی که به او نسبت مرگ داده اند را قطع خواهد کرد!!! تا آن که ابوبکر حاضر شد و گفت: آیا نشنیده ای این آیه را • إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُمْ مَيِّتُونَ ( سورهٔ زمر ۳۰ ) تو از دنیا خواهی رفت و آنان هم از دنیا می‌روند • وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰٓ أَعْقَابِكُمْ ۚ ( سوره آل عمران آیه ۱۴۴ ) محمد صلی الله علیه وآله تنها فرستادهٔ خداست، و پیص از او فرستادگان دیگری نیز بودند، آیا اگر او بمیرد بلکه کشته شود، شما به عقب برمی‌گردید < و مرتد میشوید > ⚠️ عمر بن الخطاب با شنیدن این آیات گفت: گویا این آیات را هرگز از کتاب خدا نشنیده بودم❗️[3] در حدیث دیگر آمده است: عُمر با شمشیر کشیده برخاست و گفت: 👈🏼 "هرکس بگوید رسول خدا صلی الله علیه وآله مُرده است، او را به این شمشیر میزنم" [4] ◄ اما سوال این است که: چه انگیزه ای موجب شد عُمر، رحلت رسول خدا را انکار کند در حالیکه انبیاء گذشته نیز از دنیا رفته اند و مرگ برای همه انسان هاست بلکه خود حضرت نیز در مواضع متعدد از جمله، حجة الوداع بر این أمر تصریح کرده اند!؟ 🖍 منشأ این انکار از دو حال خارج نیست: الف) یا آن قدر جاهل بود به آیات قرآنی و اخبار نبوی که چنین امری که از بدیهیات بود و برای هر مسلمانی روشن بود را خبر نداشت. ب) یا غرض و انگیزه اش از انکار، مکر و حیله بود که مبادا تا آمدن ابوبکر، مردم با حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بیعت کنند، لذا این سخن را در میان انداخت تا ابوبکر سریعتر حاضر شود. 📕 منابع: 1. صحیح بخاری جلد ۵ صفحه ۶ 2. البدايه والنهايه - ط احياء التراث جلد ۵ صفحه ۲۶۵ 3. شرح نهج البلاغه جلد ۲ صفحه ۴۰ 4. اسد الغابه - ط الفكر جلد ۲ صفحه ۱۵۸ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
💥 علامه سید میرحامد حسین از هند، نامه‌ای بدین مضمون برای یکی از دوستان خود در نجف اشرف نوشته بود: "کتابِ (ظاهرا ينابيع المودة قندوزی) را برایم بفرستید.» در ادامه نامه نوشته بود: "گمان نکنید این کتاب را ندارم. نسخه‌های متعددی از آن دارم؛ ولی اگر آن را از نجف برایم به هند بفرستید، آسان‌تر از این است که از کتابخانه‌ام پیدایش کنم." آری، کتابخانه عظیمی داشت❗️ 📔 حدیث خوبان، طبسی، نشر پیام سفید، ص ٩١ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
4_5899919101895116326.mp3
7.49M
🌸 جریان تشرف علی بن مهزیار محضر مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه ↩️ حجت الاسلام دارستانی بسیار شنیدنی 👌🏻 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🟠 روایتی کلیدی از امام صادق علیه السلام، و توقع حضرت از شیعیان ❖ الأمالی للشیخ الطوسی الْمُفِیدُ عَنِ ابْنِ قُولَوَیْهِ عَنْ أَبِی عَلِیٍّ مُحَمَّدِ بْنِ هَمَّامٍ الْإِسْکَافِیِّ عَنِ الْحِمْیَرِیِّ عَنِ ابْنِ عِیسَی عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنِ ابْنِ حَدِیدٍ عَنِ ابْنِ عَمِیرَةَ عَنْ مُدْرِکِ بْنِ الْهَزْهَازِ قَالَ قَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیهم السلام یَا مُدْرِکُ إِنَّ أَمْرَنَا لَیْسَ بِقَبُولِهِ فَقَطْ وَ لَکِنْ بِصِیَانَتِهِ وَ کِتْمَانِهِ عَنْ غَیْرِ أَهْلِهِ أَقْرِئْ أَصْحَابَنَا السَّلَامَ وَ رَحْمَةَ اللَّهِ وَ بَرَکَاتِهِ وَ قُلْ لَهُمْ رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً اجْتَرَّ مَوَدَّةَ النَّاسِ إِلَیْنَا فَحَدَّثَهُمْ بِمَا یَعْرِفُونَ وَ تَرَکَ مَا یُنْکِرُونَ. ▫️ترجمه: مُدرک بن هزهاز گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: ای مُدرک! امر ما (تشیع) فقط قبول کردن آن نیست، بلکه نگهداری و پوشاندن از نااهل است❗️ یارانم را سلام برسان و به آنها بگو، خداوند متعال کسی را رحمت کند که دوستیِ مردم را بسوی ما بکِشاند و برای آنها حدیثی گوید که می‌فهمند و احادیثی را که آنان درک نمی‌کنند رها کند. 📕 بحارالانوار - ط دار احیاء التراث جلد ۲ صفحه ۶۸ 🖋 روایات با این مضمون کثیر است و چون خطاب امام به شیعیان است، باید گفت: آیا "برخی‌" از مبلغین، امروزه خلاف این دستور را پیش نگرفته‌اند؟! براستی چقدر کتمان سِرّ کرده‌اند؟! برخی برای داغ کردن محفلشان، هر فضیلت و هر نکته‌ای را که اهل بیت علیهم السلام برای محافل خاص فرموده‌اند، جار زدند تا برخی هویی بکِشند و به به گویند و تشویق کنند! غافل از اینکه مشغول افشای اسرار امام هستند و امام فاش کننده را ملعون خطاب فرمودند! 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔥آنچه در سقیفه گذشت... ❽ | قسمت قبل ⚫️ اشاره ای اجمالی به مخالفت مردم با غاصبین خلافت در ابتدا عموم مسلمانان از بیعت کردن با ابوبکر تعلل ورزیدند [1] بر اساس مدارک و مستندات موجود، طوایف و قبایل مختلفی همچون انصار، بنی هاشم، طائفه ای از خزرجیان، طائفه بنی أسد، قبيله فزاره، قبیله غطفان، گروهی از قریش، بنی امیه، بنی زهره، و مانعين زکات * نیز جزء معترضین به سقیفه بوده و در ابتدای امر با ابوبکر بیعت نکردند اما متاسفانه هیچ توجهی به مخالفت ها و اعتراضات بزرگان صحابه همچون سلمان، ابوذر، مقداد، زبیر، عباس، صدیقهٔ طاهره سلام الله علیها، ام أيمن و ام سلمه نشد. • ابن کثیر در باره مانعين زکات می نویسد: " هیئت ها و گروه های زیادی از قبایل وارد مدینه شدند که به نماز اقرار داشته ولی از پرداخت زکات به ابوبکر امتناع می ورزیدند" [2] • ابن ابالحدید می نویسد: " بسیاری از مسلمانان و انصار پس از بیعت کردن با ابوبکر اظهار ندامت کرده و از این پیشامد همدیگر را ملامت می‌کردند و همواره حضرت علی علیه السلام را یاد می‌کردند " [3] ✏️ بنابه گفته حمید مفتی از علمای قرن نهم هجری، حدود 700 نفر از صحابه و مسلمانان با جریان سقیفه مخالفت کرده و دور امیرالمؤمنین علیه السلام جمع شدند و امامت و رهبری آن حضرت را خواستار شدند❗️[4] با توجه به تحقیق صورت گرفته حدود 56 نفر از کسانی که با ابوبکر بیعت نکردند، در منابع تاریخی و حدیثی ذکر شده است که عبارتند از: حضرت علی علیه السلام - حضرت زهراء سلام الله علیها - امام حسن و امام حسین علیهما السلام - عباس - خالد بن سعيد - أبان بن سعيد - عمرو بن سعيد - سلمان فارسی - ابوذر غفاری - مقداد - بریده اسلمي - عمار بن ياسر - اُبَیّ بن کعب - خزیمه بن ثابت - مالک بن تیهان - سهل بن حنیف - عثمان بن حنیف - ابوأیوب أنصاری - سعد بن عباده - قيس بن سعد - ٱم سلمه - بلال - فضل بن عباس - منذر بن ارقم - عتبة بن أبي لهب - حذیفه بن یمان - زبیر بن عوام - فروة بن عُمَر أنصاری - عباده بن صامت - زيد بن ارقم - عبدالله بن عباس - نعمان بن عجلان - جابر بن عبدالله انصاری - ام مسطح بن اثاثه - زنی از بنی نجار - ابوسفیان - حباب بن منذر - حسان بن ثابت - براء بن عازب - طلحه - عبدالله بن مسعود - زيد بن وهب - ابوسفیان حارث - ابوسعید خدری - ابوقحافه - اسامه بن زید - اشعث بن قیس - أم ایمن - أم فروه - حارث بن معاويه - حارث بن سراقه - سعد بن ابي وقاص - عبدالرحمن بن حنبل - عبدالله بن ابوسفیان بن حارث - عرفجة بن عبدالله - قيس بن صرمه - نابغهٔ جعدی - مالک بن نویره - قیس بن مخزمه - عتبه بن ابوسفیان - ربيعة بن حارث - فضل بن عباس بن عتبة - زفر بن زيد - و نعمان بن زيد. ان شاء الله ادامه دارد... (*) مطالب مربوط به بیعت نکردن قبایل و طوائف، بیعت نکردن بني هاشم و مانعين زکات از جمله مالک بن نويره و اشعث و حارث و عرفجه و قومش را بعدا ذکر خواهیم کرد ان شاء الله. 📚 منابع: 1. الطبقات الكبرى - ط دار صادر جلد ۳ صفحه ۱۸ 2. البدايه والنهايه - ط احياء التراث جلد ۶ صفحه ۳۴۲ 3. شرح نهج البلاغه جلد ۶ صفحه ۲۳ 4. قاموس البحرين صفحه ۳۳۷، مقاله ششم 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🗯 چرا مخلوقات، متنوعند؟! 🔵 [عیون أخبار الرضا علیه السلام] الطَّالَقَانِیُّ عَنِ ابْنِ عُقْدَةَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ: قُلْتُ لَهُ لِمَ خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْخَلْقَ عَلَی أَنْوَاعٍ شَتَّی وَ لَمْ یَخْلُقْهُمْ نَوْعاً وَاحِداً فَقَالَ لِئَلَّا یَقَعَ فِی الْأَوْهَامِ أَنَّهُ عَاجِزٌ فَلَا تَقَعُ صُورَةٌ فِی وَهْمِ مُلْحِدٍ إِلَّا وَ قَدْ خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهَا خَلْقاً وَ لَا یَقُولَ قَائِلٌ هَلْ یَقْدِرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَی أَنْ یَخْلُقَ عَلَی صُورَةِ کَذَا وَ کَذَا إِلَّا وَجَدَ ذَلِکَ فِی خَلْقِهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فَیَعْلَمُ بِالنَّظَرِ إِلَی أَنْوَاعِ خَلْقِهِ أَنَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ. ➖ترجمه: ابن فضّال گوید: من به حضرت رضا علیه السّلام عرضه داشتم ای فرزند رسول خدا، چرا خداوند مخلوقات خود را یک نوع نیافرید و آنها را گوناگون خلق فرمود؟ امام علیه السّلام در پاسخ فرمود: برای اینکه فکر نکنند خداوند عاجز است، و صورتی به ذهن ملحدی خطور نکند جز آنکه خداوند مانند آن صورت مخلوقاتی دارد، و نیز کسی نگوید: آیا خدا می‌تواند به فلان صورت و شکل موجودی بیافریند، مگر اینکه مثل آن را در آفریدگان خداوند تبارک و تعالی بیابد، و با توجّه به انواع گوناگون خلقش دانسته شود که خداوند بر هر چیزی تواناست. 📖 بحارالانوار - ط دار احیاء التراث جلد ۳ صفحه ۴۱ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔴 طعن سوم‌: انکار حکم تیمم 🖋 بخاری می نویسد: " مردی نزد عُمَر آمد و گفت: من جُنُب شده ام و آب پیدا نکردم. عُمَر گفت: نماز نخوان❗️ عمار بن ياسر به عُمَر گفت: به خاطر نداری که من و تو در سفری بودیم و جُنُب شدیم و تو نماز را ترک کردی و من در خاک غلطیدم و نماز خواندم سپس برای رسول خدا صلی الله علیه وآله واقعه را ذکر کردیم و ایشان فرمود: تو را کافی بود که چنین کنی و دست هارا بر زمین زد و فوت کرد و صورت و دست هارا مسح نمود!؟ [1‌] به روایت مسلم: چون عمار این را گفت، عُمَر گفت: "إتق الله يا عمار" از خدا بترس ای عمار. پس عمار گفت: "إن شئت لم أحدث به" اگر میخواهی من این حدیث را نقل نکنم!؟ [2] 👈🏽بخاری از شقيق بن سلمة نقل می‌کند که گفت: " من نزد ابن مسعود و ابوموسی بودم، ابوموسی گفت: اگر کسی جنب شود و آب نیابد چه کند؟ ابن مسعود گفت: نماز نخواند تا آب بیابد! أبوموسی گفت: قول عمار را چه میکنی؟ ابن مسعود گفت: مگر ندیدی که عُمَر به این قانع نشد؟ أبوموسی گفت: قول عمار را کنار بگذار، آیه را چه میکنی!!؟ ابن مسعود نتوانست جواب دهد... "[3] مراد از آیه، آیه ششم سورة مبارکه مائده است: " فَلَمْ تَجِدُوا مَآءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا" یعنی: اگر آبی [ برای وضو یا غسل‌ ] نیافتید، به خاكی پاك تیمم كنی ⚠️ این یکی از طعن های عظیمی است که در مخالفت با کتاب خدا و سنت رسول الله صلی الله عليه و آله از خلیفهٔ دوم صادر شده است و این احادیث از کتب صحاح عامه نقل شده که صحت آن را نمی‌توان انکار کرد، 👈🏼 این فتوای خود ساخته و انکار نص صریح کلام الهی توسط عُمَر بن خطاب از دو حال خارج نیست: ❶ یا عُمَر به حکم تیمم و آیه قرآن در این مورد آگاه بود و با این حال بازهم مخالفت آن حکم کرد در این صورت باید گفت: کسی که بنای مخالفت با احکام قرآن و دستورات پیامبر را دارد را چگونه می‌شود خلیفهٔ دانست!؟ ❷ و یا به فرموده خداوند و رسول الله صلي الله عليه و آله جاهل بود و اطلاعی از آیه و حدیث نداشت! که در اینصورت هم می‌گوییم: کسی که در مدت زیادتر از بیست سال که در خدمت آن حضرت بود، چنین امر مبتلا به را نمی‌داند، چنین شخصی صلاحیت ریاست عامّه دین و دنیای جميع مسلمان را دار میباشد!؟ خصوصا وقتی که در میان مردم شخصی عالم به جميع علوم نبوی و صاحب" سلوني قبل أن تفقدوني" موجود است❗️ 📚 منابع: 1. صحیح بخاری جلد ۱ صفحه ۷۵ 2. صحیح مسلم جلد ۱ صفحه ۲۸۰ 3. صحیح بخاری جلد ۱ صفحه ۷۷ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
علیهم السلام 🟡 سجده‌‌های طولانی اصحاب اهل بیت علیهم السّلام ✍🏻 شیخ کَشی روایت کرده است: در کتاب ابی عبدالله شاذانی دیدم که با خطّ خودش نوشته بود: از ابامحمد فضل بن شاذان شنیدم که می‌گفت: وارد عراق شدم، پس شخصی را دیدم که دوستش را سرزش می‌کند و به او می‌گوید: تو مردی هستی که خانواده داری، و لازم است برای آنان کسب مال کنی، می‌ترسم در اثر سجده‌های طولانی چشمانت را از دست دهی. فضل گفت: وقتی زیاد او را سرزنش کرد، وی گفت: ◄ «وَیْحَکَ لَوْ ذَهَبَتْ عَیْنُ أَحَدٍ مِنَ السُّجُودِ لَذَهَبَتْ عَیْنُ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ مَا ظَنُّکَ بِرَجُلٍ سَجَدَ سَجْدَةَ الشُّکْرِ بَعْدَ صَلَاةِ الْفَجْرِ فَمَا یَرْفَعُ رَأْسَهُ إِلَّا عِنْدَ الزَّوَالِ.» 💠 سرزنش بس است، وای بر تو، اگر چشم کسی به خاطر سجده از بین برود، چشمان ابن ابی عمیر باید از بین برود؛ در مورد کسی ( ابن أبي عمير ) که بعد از نماز صبح سجده‌ی شکر کرده و سرش را تا ظهر بلند نمی‌کند، چه خواهی گفت؟! سپس راوی گوید: روزی یکی از مشایخ، دست مرا گرفت و به حجره‌ای برد که ابن أبی عمیر در آن بود و اطرافش مشایخ حدیث بودند که او را بسیار اکرام و احترام می‌کردند. پرسیدم ایشان چه کسی است؟ گفت: ابن أبي عمیر؛ گفتم همان مرد صالح و عابد؟ گفت بله. 📔 إختيار معرفة الرجال المعروف بـ رجال الكشي جلد ۱ صفحه ۵۹۱ یادآور می‌شود که این فقط گوشه‌ای از حال عبادت اصحاب اهل بیت علیهم السّلام می‌باشد، حال عبادت اهل بیت علیهم السّلام که دیگر قابل وصف نیست. راستی؛ ما چگونه ایم!؟ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔥آنچه در سقیفه گذشت... ❾ | قسمت قبل ⚫ ایجاد ترس و وحشت در بین مسلمانان گروه حاکم و حامیان سقیفه که تصمیم خودشان را برای غصب خلافت از قبل گرفته بودند، نه تنها به اعتراضات و مخالفت ها ترتیب اثری ندادند، بلکه با معترضان و مخالفان سقیفه با قساوت مقابله کردند. آنان هرچند برای مشروعیت بخشیدن به خلافت ابوبکر ادعای اجماع کردند، ولی شواهد و دلایل حاکی از تهدید، ارعاب و ضرب و جرح برای بیعت دارد!!! ❌ زایده بن قدامه می‌گوید: " در همان روزهای پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه وآله گروهی از اعراب بادیه نشین برای تهیه آذوقه و طعام وارد مدینه شده بودند. رسول خدا از دنیا رفته بود و مسلمانان مشغول کفن و دفن آن حضرت بودند. این گروه بادیه نشین در حوادث سقیفه و ماجرای بیعت با ابوبکر حاضر بودند. عُمَر بن خطاب آنان را احضار کرده و گفت: هرچه توان و امکانات دارید برای بیعت با ابوبکر به کار گیرید. نزد مردم بروید و آنان را برای بیعت با ابوبکر بیاورید. هرکس را که حاضر به بیعت نشد. به شدت تنبیه کرده و کتک بزنید.❗️آنان از دستور عمر بن خطاب اطاعت کرده و کمربند ها و شال ها را محکم به دور کمر بسته و درحالیکه پارچه های صنعانی به دوش انداخته بودند، چماق به دست در کوچه ها راه می رفتند و مردم را با زور چوب و چماق برای بیعت با ابوبکر می آوردند. [1] ◄ براء بن عازب نیز میگوید: ابوبکر و عمر و ابوعبیده جراح در سقیفه بنی ساعده بودند و جماعتی از اصحاب سقیفه که پارچه های صنعانی به دور خود پیچیده بودند به هرکسی می‌رسیدند او را می‌زدند و با زور و کشان کشان به سقیفه می‌بردند و دستش را به عنوان بیعت روی دست ابوبکر می کشیدند.[2] 🔍 دقت در متون و منابع مرتبط با حوادث سقیفه نشان می‌دهد که نقش اصلی در ماجرا های سقیفه و به خلافت رسیدن ابوبکر را "خلیفهٔ دوم" ایفا کرده است.❗️ ابن ابالحديد در باره عمر بن خطاب و نقش او در غصب خلافت و سپردن آن به ابوبکر می نویسد: " اگر عُمَر بن خطاب نبود و دخالت نمی‌کرد خلافت ابوبکر تثبیت نمی‌شد. 👈🏼 عمر بن خطاب همه مخالفین را سرکوب کرده و سرجای شان نشاند و شمشیر زبیر را شکست و به سینه مقداد زد و در سقیفه بنی ساعده سعد بن عباده را لگد مال کرد و گفت: سعد را بکشید. و بینی حباب بن منذر را شکست و همهٔ کسانی را که به خانه حضرت زهراء سلام الله علیها پناه برده بودند با تهدید و ارعاب از خانه بیرون کرد." [3] 📚 منابع: 1. الجمل، الشيخ المفيد، صفحه ۵۹ 2. شرح نهج البلاغه جلد ۱ صفحه ۲۱۹ 3. شرح نهج البلاغه جلد ۱ صفحه ۱۷۴ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔥 آنچه در سقیفه گذشت... 🖍 معنای «سقیفه» و تشکیل شدن جلسه سرّی انصار https://eitaa.com/menhajol_velayat/1917 🖍 موضع گیری قیس بن سعد و نکته ای پیرامون شخصیت سعد بن عباده https://eitaa.com/menhajol_velayat/1925 🖍 هجوم غاصبین خلافت به مکان سقیفه و شروع مشاجره بین مهاجرین و انصار https://eitaa.com/menhajol_velayat/1929 🖍 سخنان ابوبکر و تعلیقه ای بر مطالب او https://eitaa.com/menhajol_velayat/1936 🖍 پاسخ جناب حَبّاب بن منذر به ابوبکر و ادامهٔ مشاجره بین او و عُمَر بن خطاب https://eitaa.com/menhajol_velayat/1937 🖍 ادامه درگیری عُمَر بن خطاب با حَبّاب بن منذر و عقب نشینی انصار https://eitaa.com/menhajol_velayat/1940 🖍 سوء‌استفاده ابوبکر از آشفتگی بین انصار و شروع بیعت با ابوبکر https://eitaa.com/menhajol_velayat/1944 🖍 اشاره ای اجمالی نسبت به مخالفت مردم با غاصبین خلافت https://eitaa.com/menhajol_velayat/1964 🖍 ایجاد ترس و وحشت بین مسلمانان https://eitaa.com/menhajol_velayat/1974 ادامه دارد... 🖇 آرشیو منهاج الولایة : @menhajol_velayat2
عقوبتِ تخریبِ شخصیتِ مؤمن ✍🏻 ثقه الإسلام مرحوم کلینی رضوان الله تعالی علیه در کتاب شریف "الکافی" می نویسد: "مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‌ مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَهَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَايَتِهِ إِلَى وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ" ➖ ترجمه: مفضّل بن عمر روایت کرده که حضرت صادق علیه السّلام بمن فرمودند: هرکس به زیانِ مؤمنی سخن بگوید و قصدش رسوایی او و از بین بردن شخصیتِ او باشد و بخواهد تا از چشم مردم بیافتد، خداوند او را از ولایت خودش به ولایت شیطان می‌‌برد، ولی شیطان هم او را نمی پذیرد!!! 📙 الکافی - ط الاسلامية جلد ۲ صفحه ۳۵۸ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
چرا خداوند تبارک و تعالی امر به عبادت و بندگی کرد⁉️ ✍🏻 نیک می دانیم که پروردگار مهربان هرگز نیازی به دیگران نداشته و معرفت و عبادت بندگان او را سودی نمی دهد بلکه این خود بندگان هستند که از معرفت و عبادت خویش سود خواهند برد. امام مجتبی علیه السلام می فرمایند : اگر خداوند متعال به لطف و رحمت خود شما را به انجام واجبات مکلف فرمود به جهت این نبود که به شما نیازمند باشد بلکه به جهت لطف و مهربانی خود _ که معبودی جز او نیست _ شما را مکلف فرمود تا اینکه بد و خوب شما از یکدیگر جدا شوند، و قلب ها و نهان های شما را بیازماید، و در راه دریافت رحمت او بر یکدیگر سبقت جسته و مقاماتتان در بهشت بالا رود. ( امالی شیخ طوسی، ص۶۵۴ ) 📚 چرا مرا آفریده اند؟،حسن میلانی، صفحه 12 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat