eitaa logo
منهاج الولاية
3.1هزار دنبال‌کننده
430 عکس
88 ویدیو
17 فایل
⚡️نَحنُ نَرفَع رَأيَة الولَايَة و الْبَرائة⚡ ✍🏻ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای آشفته‌ی مجازی را تغيير دهیم آرشیو: @Menhajol_velayat2 ادمین: @moteallem_110 ادمین تبادل: @Alireza_vatandoust
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 فرا رسیدن سالروز ولادت فرخندۀ أباالإمام المنتظَر، حضرت علیه السلام را به محضر یگانه فرزندشان بقیّة‌الله‌الأعظم حضرت صاحب‌الزّمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تبریک و تهنیت عرض می‌نمائیم. 💠 شیخ صدوق رحمه‌الله به اسناد خود در کتاب شریف "کمال الدین و تمام النعمة" از حضرت امام حسن علیه‌السلام روایت کرده است که فرمودند: «به‌ راستی‌ که پسرم، قائمِ بعد از من است و اوست کسی که سنّت پیامبران در زمینۀ طول عمر (حضرت نوح و خضر علیهماالسلام) و غائب شدن (حضرت ادریس و موسی علیهماالسلام)، درباره‌اش اجرا می‌شود، تا آنکه بخاطر طولانی شدنِ زمان (غیبت)، دلها سخت و سنگ گردد؛ پس بر عقیده به (امامت و ظهور) او ثابت نمی‌ماند مگر کسی که خداوند متعال در قلبش ایمان را حک نماید و او را با روحی از جانب خویش تأیید کند.» 📕 كمال الدين و تمام النعمه ج۲ ص۵۲۴ یارب فرج صاحب ما را برسان... 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
علیه السلام  🌸 علامه مجلسی رحمه الله در کتاب شریف "جلاء العيون" می نویسد: 🖋 «اسم شریف آن حضرت حسن، و کنیه‌اش ابومحمد، و القاب شریفش: زکی و هادی و عسکری است؛ و پدر آن حضرت امام علی نقی علیه السّلام، و مادرش امّ ولدی بود که او را "حدیث" می‌گفتند بعضی "سوسن" و بعضی "سليل" می‌گفته‌اند، و آن عفیفه کریمه در نهایت صلاح و ورع و تقوا بوده است. 👈🏻 در تاریخ ولادت آن حضرت اشهر آن است که در سال دویست و سی و دوّم هجرت واقع شد، و بعضی سی و یک گفته اند، و روز ولادت اشهر آن است که روز جمعه هشتم ماه ربیع الثاني، بعضی دهم ماه مذکور و بعضی شنبه چهارم نیز گفته‌اند، و شیخ مفید در ماه ربیع الاوّل دویست و سی هجرت نقل کرده. مکان ولادت، مدینه مشرّفه است، بعضی سامرا گفته‌اند. و نقش خاتم آن حضرت بروایت فصول مهمّه: "سبحان من له مقالید السّماوات و الأرض" به روایت کفعمی: "أنا لله شهید" بوده است.» 📙جلاء العیون، صفحه ٩٨۵ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
علیه السلام 💥حتی بیگانگان و اغیار، در مشکلات زندگی و فقر، به امام حسن عسکری علیه السلام پناهنده می‌شدند ➖عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ اَلْمَعْرُوفِ بِابْنِ اَلْكُرْدِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ: ضَاقَ بِنَا اَلْأَمْرُ فَقَالَ لِي أَبِي اِمْضِ بِنَا حَتَّى نَصِيرَ إِلَى هَذَا اَلرَّجُلِ يَعْنِي أَبَا مُحَمَّدٍ فَإِنَّهُ قَدْ وُصِفَ عَنْهُ سَمَاحَةٌ فَقُلْتُ تَعْرِفُهُ فَقَالَ مَا أَعْرِفُهُ وَ لاَ رَأَيْتُهُ قَطُّ قَالَ فَقَصَدْنَاهُ فَقَالَ لِي أَبِي وَ هُوَ فِي طَرِيقِهِ مَا أَحْوَجَنَا إِلَى أَنْ يَأْمُرَ لَنَا بِخَمْسِمِائَةِ دِرْهَمٍ مِائَتَا دِرْهَمٍ لِلْكِسْوَةِ وَ مِائَتَا دِرْهَمٍ لِلدَّيْنِ وَ مِائَةٌ لِلنَّفَقَةِ فَقُلْتُ فِي نَفْسِي لَيْتَهُ أَمَرَ لِي بِثَلاَثِمِائَةِ دِرْهَمٍ مِائَةٌ أَشْتَرِي بِهَا حِمَاراً وَ مِائَةٌ لِلنَّفَقَةِ وَ مِائَةٌ لِلْكِسْوَةِ وَ أَخْرُجَ إِلَى اَلْجَبَلِ قَالَ فَلَمَّا وَافَيْنَا اَلْبَابَ خَرَجَ إِلَيْنَا غُلاَمُهُ فَقَالَ يَدْخُلُ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ وَ مُحَمَّدٌ اِبْنُهُ فَلَمَّا دَخَلْنَا عَلَيْهِ وَ سَلَّمْنَا قَالَ لِأَبِي يَا عَلِيُّ مَا خَلَّفَكَ عَنَّا إِلَى هَذَا اَلْوَقْتِ فَقَالَ يَا سَيِّدِي اِسْتَحْيَيْتُ أَنْ أَلْقَاكَ عَلَى هَذِهِ اَلْحَالِ فَلَمَّا خَرَجْنَا مِنْ عِنْدِهِ جَاءَنَا غُلاَمُهُ فَنَاوَلَ أَبِي صُرَّةً فَقَالَ هَذِهِ خَمْسُمِائَةِ دِرْهَمٍ مِائَتَانِ لِلْكِسْوَةِ وَ مِائَتَانِ لِلدَّيْنِ وَ مِائَةٌ لِلنَّفَقَةِ وَ أَعْطَانِي صُرَّةً فَقَالَ هَذِهِ ثَلاَثُمِائَةِ دِرْهَمٍ اِجْعَلْ مِائَةً فِي ثَمَنِ حِمَارٍ وَ مِائَةً لِلْكِسْوَةِ وَ مِائَةً لِلنَّفَقَةِ وَ لاَ تَخْرُجْ إِلَى اَلْجَبَلِ وَ صِرْ إِلَى سُورَاءَ فَصَارَ إِلَى سُورَاءَ وَ تَزَوَّجَ بِامْرَأَةٍ فَدَخْلُهُ اَلْيَوْمَ أَلْفُ دِينَارٍ وَ مَعَ هَذَا يَقُولُ بِالْوَقْفِ فَقَالَ مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ فَقُلْتُ لَهُ وَيْحَكَ أَ تُرِيدُ أَمْراً أَبْيَنَ مِنْ هَذَا قَالَ فَقَالَ هَذَا أَمْرٌ قَدْ جَرَيْنَا عَلَيْهِ. ✍🏻 راوی گويد: كار ما سخت و دشوار گرديد، پدرم بمن گفت: با من بيا نزد اين مرد يعنى ابومحمد (امام عسكرى عليه السلام) برويم، زيرا از او جوانمردى شنيده مى‌شود. گفتم: او را مي‌شناسى‌؟ گفت: نمی‌شناسم و هرگز او را نديده‌ام. سپس قصد رفتن نزد او كرديم، پدرم در بين راه بمن می‌گفت: چقدر احتياج به پانصد درهم داريم. اگر بما بدهد دویست درهمش را براى پوشاك، و دویست درهمش را براى بدهى، و صد درهمش را براى مخارج صرف می‌كنيم. من‌هم با خود گفتم: كاش بمن هم سیصد درهم بدهد كه با صد درهمش مرکبی بخرم، و صد درهمش براى خرجى، و صد درهم ديگرش براى پوشاك باشد، تا به كوهستان* بروم. چون بر درب خانه رسيديم، غلامش آمد و گفت: على بن ابراهيم با پسرش محمد بیايند. چون وارد شديم و سلام كرديم، به پدرم فرمود: اى على! چرا تا كنون نزد ما نيامدى‌⁉️ پدرم گفت: آقاى من! خجالت می‌كشيدم با اين وضع بملاقات شما آيم. چون از نزدش بيرون رفتيم، غلامش آمد و به پدرم كيسه پولى داد و گفت: اين پانصد درهم است، كه دویست درهم آن براى پوشاك و دویست درهم آن براى بدهى، و صد درهم آن براى خرجی‌ات باشد. و كيسه‌ای بمن داد و گفت، اين سیصد درهم است، صد درهمش براى خريد مرکب، صد درهمش براى پوشاك، و صد درهمش براى مخارجت باشد. و به كوهستان نرو، بلكه به سوراء** برو. او به سوراء رفت و با زنى ازدواج كرد، و اكنون هزار دينار عايدى املاك دارد، با وجود اين واقفى مذهب است (يعنى هفت امامى است و عقيده دارد موسى بن جعفر عليه السلام نمرده و او امام قائم است)❗️محمد بن ابراهيم گويد: به او گفتم: واى بر تو! مگر دليلى روشن‌تر از اين می‌خواهى‌ بر امامت امام عسکری علیه السلام؟! او گفت: اين امری‌ست كه بدان عادت كرده‌ايم.‼️(يعنى كيش و مذهب خانوادگى ماست) 📚 الکافی، ط_الاسلامیه، جلد ١، صفحه ۵٠۶ * الجبل، همدان و قزوين و ما والاهما. ** و سوراء، كان بلد بقرب الحلة أو مكانها كما سمعت من مشايخي، و في القاموس: سورى كطوبى موضع بالعراق، و هو من بلد السريانيين. 📚 مرآة العقول، جلد ۶، صفحه ١۵٠ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
معنای ایمان.mp3
443.1K
💠 معنای ایمان: اعتقاد لازم در هر عصر ➖ آیت اللّه العظمی سیّد موسی شبیری زنجانی 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🏴 فرا رسیدن وفات کریمۀ اهل‌البیت، حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها را به محضر مقدّس حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تسلیت عرض می‌نمائیم. از حضرت امام رضا علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: ▪️«هر که فاطمه معصومه علیهاالسلام‌ را با معرفت به حقّش زیارت کند، بهشت برای اوست.» «عن سعد عن علي ابن موسى الرضا علیهماالسلام قال: قال: ياسعد عندكم لنا قبر. قلت: جعلت فداك قبر فاطمة بنت موسى؟ قال: نعم، من زارها عارفا بحقها فله الجنة.» 📕 بحار الأنوار ، جلد ۴۸، صفحهٔ ۳۱۶ يَا فَاطِمَةُ اشفَعِي لي فِي الجَنَّة... 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
⚠️ کسب و کار و روزمره‌ها، نباید مانع از تلاوت قرآن شود «اِبْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنِ اَلْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا يَمْنَعُ اَلتَّاجِرَ مِنْكُمُ اَلْمَشْغُولَ فِي سُوقِهِ إِذَا رَجَعَ إِلَى مَنْزِلِهِ أَنْ لاَ يَنَامَ حَتَّى يَقْرَأَ سُورَةً مِنَ اَلْقُرْآنِ فَتُكْتَبَ لَهُ مَكَانَ كُلِّ آيَةٍ يَقْرَؤُهَا عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ يُمْحَى عَنْهُ عَشْرُ سَيِّئَاتٍ» 💠 ترجمه: «از امام صادق عليه السّلام روايت شده که فرمودند: چه عاملى تاجر را از اين عمل باز مى‌دارد؟ كه وقتى از تجارت فراغت يافته و به خانه بازگشت، نخوابد مگر آنکه سوره‌‌ای از قرآن بخواند، تا برای هر آيه‌اى كه مى‌خواند ده حسنه برايش بنويسند و از او ده گناه محو شود.» 📕 الکافی، ط الاسلامية، جلد ٢ صفحه ۶١١ ✍🏻 و جای تاسف دارد که برخی افراد، حتّی نماز را نیز فدای کسب و کار می‌کنند، چه رسد به قرائت قرآن! ان شاء الله خداوند مارا عامل به احادیث اهل البیت علیهم السلام قرار بدهد. 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🗯 آیا برخی اصحاب أهل بيت عليهم السلام قابلیت دریافت مطالب خاص را نداشتند؟! اهل سِرّ نبودند؟! منکَر الحديث بودن آنان به چه معناست؟! 💠 آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله: ● از یکی از فضلاء که تحت تأثیر کتب سُنی‌ها و امثال آن بود نقل شده است که می‌گفته در بین اصحاب ائمه دو مکتب جداگانه وجود داشته است. یک دسته افراد مُلا و با سواد بودند مانند زراره و محمد بن مسلم و مانند آن. گروه دیگر افرادی مانند معلی بن خنیس و یونس بن عبد الرحمان و جابر جُعفی و مفضل بن عمر و محمد بن سِنان و امثال آنها بودند که سِنخ روایات آنها با دیگران فرق دارد و عباراتی دارند که به نظر بعضی غلو آمیز بوده است. نتیجه اینکه او می‌گفت که این دسته از افراد یا از باب جهالت و بی سوادی و یا از باب جهالت احادیثی نقل کرده اند که افراد دسته‌ی اول آن را نقل نمی کنند بنا بر این روایات این دسته قابل استناد و عمل نیست❗️ ✏️ جواب این است که این مطلب که گروه دومی روایاتی نقل کرده اند که گروه اول این سنخ از روایات را نقل نکرده اند کلام درست است، ولی علت اینکه یک دسته از احادیث تندی که دستهٔ دوم نقل می‌کنند در احادیث طائفهٔ اول نیست به این جهت نیست که گروه اول امانت دارد بودند ولی گروه دوم نبودند، بلکه به سبب این است که گروه اول، در جایگاهی بودند که با جایگاه گروه دوم فرق داشته است. زراره از خاندان سُنی بوده است، دو برادر او تا آخر عمر سُنی بودند و بعدها بیت زراره شیعه شده است، یعنی ابتدا خواهر یا یکی از برادرهای او (بنا بر اختلافی که در این مورد وجود دارد) شیعه شدند و بعد تشیع وارد بیت آنها شده است. همچنین محمد بن مسلم نیز در میان سُنیان بوده است و ابن خَرّبوذ کسی است که سُنیان شاید بیشتر از شیعه از او روایت کرده اند. اما کسانی بودند که با مخالفین سر و کار نداشتند، در نتیجه با مسائل تقیه و مانند آن درگیر نبودند. به این جهت امام علیه السلام نمی توانسته برخی احادیث را به زراره و گروه اول بیان کند، در نتیجه امام علیه السلام برخی از مطالب سِرّی را به گروه اول نمی‌فرمودند. 🔍 مثلا در رجال کشّی آمده است که امام علیه السلام پسر زراره (عبید الله بن زراره) را طلب می‌کند و می‌فرماید: سلام من را به پدرت برسان و بگو: انما أعیبک دفاعا منی علیک، و اینکه مَثَل تو مَثَل سفینه خضر است که خضر آن را خراب کرد تا اصل آن محفوظ بماند و توسط سلطان غصب نشود. بنا بر این امام علیه السلام به سبب خطری که در مورد گروه اول وجود داشت برخی از مطالب را به آنها نمی گفت، زیرا چه بسا ممکن بود نتوانند آن را مخفی نگه دارند و بیان کنند و در نتیجه در خطر بیافتند. بنا بر این اگر امام علیه السلام برخی از عبارات را به گروه اول بیان نمی کرده به سبب همین مطلب بوده است، نه اینکه آنها را اهل سِرّ نداند و یا اینکه گروه دوم در این امر دچار غلو شده باشند. بنا بر این اگر ابن غضائری در مورد کسی می‌گوید که او منکَرات را نقل می‌کند به این جهت بوده است که او روایات مخفی را که دیگران بی خبر بودند نقل می‌کرد. از این رو ثابت نیست که صرف منکر الحدیث بود و یا اهل غلو بودن موجب قدح باشد و ما به آن ترتیب اثر دهیم. 🎙 خارج رجال، سال ۶٢_۶٣، جلسه ۳۳ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
☑️ حدّأقل قرائت قرآن در شبانه روز، از ده آیه تا پنجاه آیه می‌باشد. • طبق روایتی از امام باقر عليه السّلام: اگر مسلمانی بخواهد از غافلان و بی‌خبران نباشد، باید شبانه روز حدّاقل ده آیه از قرآن بخواند. 📚 الکافی ط الاسلامية جلد ٢ صفحه ۶۱۲ 👈🏼 و عجیب اینکه برخی از مردم، ساعتها مشغول فیلم و سریال و فضای مجازی هستند، ولی موفّق به قرائت همان ده آیه نیز نمی‌شوند و نامشان در زمره غافلان ثبت می‌گردد. 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
شب جمعه است هوایت نکنم میمیرم💔 گریه ام از دوری شماست... 😭 ✏️ محمد بن مسلم محضر امام باقر علیه السلام مشرف شد و ایشان از او پرسید : چرا گریه میکنی؟ گفت: گریه ام از دوری شماست؛ راهم دور است نمیتوانم زیاد پیش شما بمانم 🔹 امام علیه السلام فرمودند : همین که دوست داری نزدیک ما باشی همین که دوست داری ما را ببینی و نمی‌توانی، بدان که خدا از حال دلت خبر دارد ، پاداش این حسرت با خداست... ➖ النص : فَقَالَ لِي وَ مَا يُبْكِيكَ يَا مُحَمَّدُ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَبْكِي عَلَى اغْتِرَابِي... 👈🏻 وَ أَمَّا مَا ذَكَرْتَ مِنْ حُبِّكَ قُرْبَنَا وَ النَّظَرَ إِلَيْنَا وَ أَنَّكَ لَا تَقْدِرُ عَلَى ذَلِكَ فَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا فِي قَلْبِكَ وَ جَزَاؤُكَ عَلَيْهِ 📔 کامل الزيارات باب ۹۱ حدیث ۷ @Menhajol_velayat
⚠️ نگرانی اهل بیت علیهم السلام از اوضاع شیعیان در عصر غيبت ✍🏻 در روایات فراوانی به فضای غبارآلود و حیرت دینی در دوره غیبت حضرت مهدی عجّل الله فرجه اشاره شده است. حزن و اندوه و حتّی اشک امام برای شیعیانش در این دوره، حاکی از شدّت تحیّر و غربال است. در روایات ذیل، فضائی که امام از دوره غیبت به دست می‌دهند، بسیار قابل تأمل و حتّی الان برای ما ملموس است. فضايی نگران‌کننده از سرگردانی و بی‌سروسامانی و یتیمی شیعیان؛ ➖ الف) در روایتی، صقر بن أبي دُلَف از امام جواد علیه السّلام دربارهٔ امامان بعد از ایشان سؤال می‌کند، امام وقتی به معرّفی حضرت مهدی عجّل الله فرجه می‌رسند، به شدّت گریه می‌کنند! صقر علّت اشک امام را می‌پرسد. امام می‌فرمایند: او غیبتی طولانی دارد که اکثر قائلین به امامتش از عقیده خود باز می‌گردند، بسیاری درباره او شکّ می‌کنند، ذکر و نامش از یادها می‌رود، یاد کنندگانش را مسخره می‌کنند و عجله‌کنندگان درباره او هلاک می‌شوند. «کمال الدین، جلد ٢ صفحه ٣٧٨» ➖ ب) در گزارشی أبی‌غانم، دوره غیبت حضرت مهدی عجّل الله فرجه را از لسان مبارک امام حسن عسکری علیه السّلام اینگونه توصیف می‌کند که امام فرمودند: "شیعیان در آن دوره متفرّق و سرگردان می‌شوند." أبی‌غانم گوید: پس از شهادت ایشان، شیعیان متفرّق شدند، برخی به جعفر کذاب مایل شدند، برخی متحیّر و سرگردان شدند، برخی بر دین خود ثابت ماندند و برخی هم گمراه شدند. «کمال الدین، جلد ٢ صفحه ۴٠٨» ✅ و امام صادق علیه السّلام همین فضا را مدنظر داشتند که به عبدالله بن سِنان فرمودند: بزودی شبهه‌ای به شما روی خواهد آورد و امامی که هدایت کند در بین شما نیست. تنها کسانی از این شبهه نجات خواهند یافت که دعای غریق را بخوانند. گفتم: دعای غریق چگونه است؟ فرمودند: می گویی: یا الله یا رَحمنُ یا رحیمُ یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثبِّت قَلبِی عَلی دِینکَ. «کمال الدین،جلد ٢ صفحه ٣٥١» یا رب فرج امام مارا برسان...💔 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
06-«جهاد» اَشکال مختلف دارد.mp3
4.86M
تبیین اجمالی مفهوم «جهاد» ➖ حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی ● کسی که جهاد نرفته و در دل خود محبتی نسبت به جهاد نداشته باشد، منافق است❗️ ● آیا مؤمن اهل جهاد است، یعنی اهل جنگ است!؟ ● جهاد يعنی مبارزهٔ سخت و دائمی علیه دشمن خدا ● جهاد أقسام مختلفی دارد ● اشکال سخيف زیدیه به امام سجاد علیه السلام 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔴 عقوبت حضور در جایی که به یک امام توهین می‌شود ✏️ شیخ کلینی أعلی‌الله‌مقامه در کتاب شریف کافي روایت کرده با إسنادش از جناب زراره، از حضرت امام محمد باقر عليه‌السّلام که فرمود: مُحَمَّدُ بْنُ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنِي اَلْقَاسِمُ بْنُ عُرْوَةَ عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي‌جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ قَعَدَ فِي مَجْلِسٍ  يُسَبُّ فِيهِ إِمَامٌ مِنَ اَلْأَئِمَّةِ يَقْدِرُ عَلَى اَلاِنْتِصَافِ فَلَمْ يَفْعَلْ أَلْبَسَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ اَلذُّلَّ فِي اَلدُّنْيَا وَعَذَّبَهُ فِي اَلْآخِرَةِ وَسَلَبَهُ صَالِحَ مَا مَنَّ بِهِ عَلَيْهِ مِنْ مَعْرِفَتِنَا ➖ ترجمه: هر كس در مجلسى بنشيند كه در آن به امامى از ائمه ناسزا گفته می‌شود و اين شخص بتواند به دفاع برخيزد و چنين نكند، خدای عزّ وجلّ‌ در دنيا جامۀ ذلت و خوارى بر تنش کند و در آخرت عذابش نماید و هر معرفت و علم نیکویی را که از علوم و معارف ما به او داده بود، از او سلب می‌کند. 📔 الکافي، ط - الاسلامية جلد ۲، صفحه ۳۷۹ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🕋 برای سجدهٔ آخر در نماز، کدام یک از اذکار، مستند و توصیه شده است؟! ➖ استاد سیّد محمد جواد شبیری زنجانی حفظه الله: 🟤 یکی از رسم‌های شایع در میان مؤمنان، دعا کردن در سجده آخر نماز، به ویژه در نماز جماعت است. در این سجده، دعاهای چندی مرسوم است، از جمله: • یا ولی العافیة نسألک العافیة، عافیة الدنیا و الآخرة • یا لطیف ارحم عبدک الضعیف • یا من له الدنیا و الآخرة ارحم من لیس له الدنیا و الآخرة ❌ هیچ یک از این دعاها مأثور ( روائی ) نیست، نه در خصوص سجده و نه در جای دیگر. لذا پیشنهاد می‌شود به جای این دعاها در سجده، دعاهای وارد شده در احادیث، به ویژه احادیث معتبر خوانده‌ شود. ما در اینجا دو دعا را که در خصوص سجده نماز واجب و در سجده به طور کلّی وارد شده نقل می‌کنیم... ✓ دعای اول:  يَا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ وَ يَا خَيْرَ الْمُعْطِينَ ارْزُقْنِي وَ ارْزُقْ عِيَالِي مِنْ فَضْلِكَ [الْوَاسِعِ] فَإِنَّكَ‌ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ‌ الکافي، ط - الاسلامية جلد ۲ صفحه ۵۵۱ ✓دعای دوم: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الرَّاحَةَ عِنْدَ الْمَوْتِ وَ الْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسَابِ الکافي، ط - الاسلامية جلد ۳ صفحه ۳۲۳ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🌟 چيزی از دانش جعفر علیه‌السلام ✍🏻 مشایخ ثلاث - کلینی، صدوق، طوسى رحمه‌الله - روایت کرده‌اند از امام صادق سلام‌الله‌عليه در باب ويژگی قاضی، فرمود: «اُنْظُرُوا إِلَى رَجُلٍ مِنكُم يَعلَمُ شَيئاً مِن قَضائنا» ➖ ترجمه: بنگريد به شخصی از شما که چيزی از قضاوت‌های ما را می‌داند وسائل الشیعة، ط - آل البيت جلد ۲۷، صفحه ۱۳ 🔸 آیت الله خویی رحمه‌الله در این زمینه می‌نویسد: علوم آل محمّد علیهم‌السلام آن‌قدر بی‌کران است که اگر کسی بخواهد مصداق حدیث فوق گردد باید مقدار قابل اعتنائی از قضاوت‌های ایشان را بداند تا این عبارت «یعلم شیئاً مِن قضایاهم» بر او صدق کند مباني تکملة المنهاج جلد ۱ صفحه ۸ 🔹 در این باره حکايت جالبی از لحظه‌ی وفات مرحوم صاحب جواهر نقل شده: نقل شده است زمانی که سکرات مرگ بر صاحب جواهر قدّس‌سرّه شدّت گرفت، به حالت إغماء رفته بود. بعد از اين‌که از آن حالت به هوش آمد گفت: فرشته‌ای را ديدم که به ملک الموت می‌گفت: «ارفق والطف به، فإنّ عنده شيئاً من علم جعفر عليه‌السلام» با او ملايمت و ملاطفت کن زيرا که چيزی از دانش جعفر عليه‌السلام نزد اوست! و معلوم است که آن چيزی که نزد صاحب جواهر بوده في‌نفسه بسيار زياد بوده ولی در واقع تنها «چيزی از دانش جعفر علیه‌السلام» بوده است! الرسائل الأربع، جلد۳ صفحه ۲۱۹ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
4_5953956537872421171.mp3
4.04M
📌 بررسی امکان تشرف محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه ↩️ ...أَلَا فَمَنِ ادَّعَى الْمُشَاهَدَة قَبْلَ خُرُوج السُّفْيَانِيِّ وَ الصَّيْحَةِ فَهُوَ كَاذِبٌ مُفْتَرٍ... 📚 كمال الدين جلد ۲ صفحه ۵۱۶ 🎤 استاد درس خارج فقه و اصول: "آيت الله شیخ محمد تقی شهیدی " 🗓 درس خارج اصول، جلسه ۹۴، تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
👆🏻 👆🏻 👆🏻 ◄ خلاصه ای از بیانات استاد شهیدی حفظه الله: ❶ این توقیع مبارك از جهت سند تمام نیست چون "حسن بن أحمد مُکَتِّب" توثیق ندارد، البته بعید نیست که به متن آن وثوق پیدا کنیم. ❷ و از جهت دلالت: ما یقین داریم که مَن إدعی المشاهدة فهو كاذب مفتر، مصلحت در جعل است در آن [ یعنی ] اصل را بر تكذيب بگذارید تا سوء استفاده نشود، و إلا به تواتر اجمالى ثابت است كه بزرگانی به محضر ولی الله الأعظم عجل الله تعالى فرجه الشريف در دوران غیبت شرفياب شده‌اند. 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
⛔️ نشستن در این مجلس ممنوع ✍🏻 از حضرت امام جعفر صادق عليه‌السّلام: مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ عَبْدِالْأَعْلَى قَالَ سَمِعْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ ع يَقُولُ‏ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلَا يَقْعُدَنَّ فِي مَجْلِسٍ يُعَابُ فِيهِ إِمَامٌ أَوْ يُنْتَقَصُ فِيهِ مُؤْمِنٌ. ➖ ترجمه: هركس به خدا و روز قيامت ایمان دارد، مبادا در مجلسى بنشيند كه در آن مجلس به امامی عیب می‌گیرند يا مؤمنی را بد می‌گویند. 📚 الکافي، ط الاسلامية جلد ۲ صفحه ۳۷۸ 📌 گزارشی بسیار تامل بر انگیز از جناب حُمران بن أعیَن در این باره. 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
وحدت در مسائل سیاسی و اجتماعی است 📝 در زمان ما و در این ایام، بیش از هر زمانی ما نیاز به وحدت مسلمین داریم در عالم سیاست که سیاستمدارها با هم اتحاد نظر داشته باشند، و وحدت اجتماعی باید داشته باشیم. این یک امر مسلمی است که همه فقهای ما قائل هستند. آن بحثی که آیا ما با اهل سنت وحدت داریم یا نه در مسائل دینی است. و الّا در مسائل سیاسی و اجتماعی در مقابل ادیان دیگر مثل یهود و نصارا، باید متحد باشیم. 📌 بخشی از بیانات معظم له در تاریخ: ۱۴۰۳/۷/۲۴ جهت دستیابی به فهرست فرمایشات علماء از جمله مقام معظم رهبری راجع به "وحدت" کلیک کنید 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
4_5852702159883210283.mp3
819.8K
❗️نماز انسان را از منکَرات دور می‌کند 💠 استاد حامدرضا معاونیان حفظه الله ... وَأَقِمِ الصَّلَاةَ ۖ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنْكَرِ ۗ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ... 🌸 سورة العنكبوت آية ۴۶ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🌟 وقتی بزرگانِ اصحاب، به محمد بن مسلم رحمه الله رجوع می‌کردند ... 💠 [الإختصاص] ابْنُ الْوَلِیدِ عَنِ الصَّفَّارِ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ أَنَّ هِشَامَ بْنَ سَالِمٍ قَالَ لَهُ: مَا اخْتَلَفْتُ أَنَا وَ زُرَارَةُ قَطُّ فَأَتَیْنَا مُحَمَّدَ بْنَ مُسْلِمٍ فَسَأَلْنَاهُ عَنْ ذَلِکَ إِلَّا قَالَ لَنَا قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام فِیهَا کَذَا وَ کَذَا وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِیهَا کَذَا وَ کَذَا. ➖ترجمه: جناب هشام بن سالم گوید: من و زراره در هر موضوعی که اختلاف پیدا می‌کردیم، وقتی به محمّد بن مسلم مراجعه می‌نمودیم و در آن باره سؤال می‌نمودیم، او می‌گفت: امام باقر علیه السلام در این مورد چنین فرموده. یا می‌گفت: امام صادق علیه السلام چنین فرموده است. ☑️ همچنین این گزارش از تواضعِ وی، جالب توجه است و درسی برای همه اهل علم: محمّد بن مسعود از پدر خود نقل کرد که گفت: از، عبد اللّه بن محمّد بن خالد راجع به محمد بن مسلم سؤال کردم، گفت: محمّد بن مسلم مرد شریف و ثروتمندی بود، حضرت باقر علیه السلام به او فرمودند: تواضع کن. وقتی برگشت به کوفه، یک زنبیل خرما با ترازو برداشت و بر درب مسجد جامع نشست، شروع کرد بفریاد زدن و خرما فروختن. اقوام او آمدند گفتند: با این کار ما را رسوا کردی. گفت: مولای من دستوری داده که با دستورش مخالفت نخواهم کرد. از جا حرکت نمی‌کنم تا این زنبیل خرما را بفروشم. گفتند: اگر تصمیم داری خرید و فروش کنی در بازار آسیابانان یک دکان بگیر مشغول کار شو. در آنجا دکانی گرفت با آسیاب و یک شتر، شروع کرد به آسیابانی. ابومحمد عبد اللَّه بن محمّد بن خالد برقی گفته که محمّد بن مسلم به عبادت مشهور، و از عابدان زمانش بود. 📚 بحارالانوار، جلد ۴٧ صفحه ۳۸۹ به نقل از "الإختصاص و رجال الکشی" 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔶 آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله: ➖ «در رجال نجاشی آمده است که علت ارسال‌های ابن ابی عمیر (روایات مرسل او) این بوده است که وقتی در زندان هارون عباسی بود، خواهر او کتاب‌هایش را دفن کرد، یا در بالای تاقچه‌ای گذاشته بود که باران بارید و بخش‌هایی از اسانید و متون روایات کتاب او محو شد، و او چون متون روایات و یک سری از اسانید آنها را در خاطر داشته است، همان‌ها را نقل کرده که بالطبع یک سری از روایات او "مرسل" شده است. بنا بر این اگر ابن ابی عمیر در سندش از "عن رجل" تعبیر می‌کند، به سبب این نبود که او اعتقاد داشت راوی مزبور ضعیف است، بلکه از این جهت بوده است که نام او را فراموش کرده بود. 👈🏻 و من نیز زمانی اسانید ابن أبى عمير را جمع کردم، در دفتری ثبت نمودم و داخل اتاقی گذاشته بودم، که باران روی آن آمد و بخشیش از بین رفت. دقیقا مشابه اتفاقی که برای ابن ابی عمیر افتاد 🎙 خارج رجال، جلسه ٢٣ جناب "محمد بن أبي عمير" از خواصّ و بزرگانِ اصحاب می‌باشد و صاحب جایگاهی ویژه‌‌ست؛ وقتی در حبس هارون ملعون بود، برای اینکه خواصِّ شیعه را معرفی و به أسرار اعتراف کند، سندي بن شاهک ملعون او را عریان کرده بسیار تازیانه زد، دردش شدت گرفت و دیگر چیزی نمانده بود به سخن بیاید، که صدای "محمد بن یونس بن عبدالرحمن" را شنید که می‌گفت: بخاطر خدا صبر کن يابن ابى عمير، گشایش خواهد شد. او نیز مقاومت کرد. 📚 منابع: رجال نجاشی، جامعه مدرسین، صفحه ۳۲۶ رجال کشی، صفحه ۵۹۱ ☘ طیب الله ثراه و جعل الجنة مثواه براستی که با چه مشقّت‌هایی این مذهب بما رسید، و چقدر حبس و شکنجه و تحریم و حصر و تبعید تحمل شد تا معارف ناب شیعی به نسل‌های بعد منتقل شود. حال ما برای حفظ و انتقال این میراث گرانبها چه کرده‌ایم⁉️ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
⚠️ در آخرالزمان این دعای قرآنی را زیاد بخوانید:          «رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ» ✍🏻 پی‌نوشت: از رسول اکرم و سایر معصومین علیهم الصلوة و السلام نقل است که وضع شیعه در آخرالزمان مانند وضع بنی اسرائیل در زمان فرعون خواهد شد.←همان گونه که آنان در نهایت ترس و اضطراب و ضعف و مذلت و گرفتاری به انواع بلیات ، منتظر منجی خود بودند، ما نیز این روزگاران چنین هستیم! در نگرانی و استیصال ، در لحظه شماری ظهور منجی خود علیه‌السلام به سر می‌بریم، پس خوبست ما نیز خدای تعالی را به دعای آنان بر طبق نص قرآن کریم، در سوره یونس بخوانیم: 📖 وَقَالَ مُوسَى يَا قَوْمِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ فَعَلَيْهِ تَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُسْلِمِينَ ﴿۸۴﴾ 📖 فَقَالُوا عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنَا رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿۸۵﴾ 📖 وَنَجِّنَا بِرَحْمَتِكَ مِنَ الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿۸۶﴾ ✍🏻 پی‌نوشت۲: أللّهُمَّ اشغَلِ الظّالِمِینَ بِالظّالِمِینَ وَ اجعَلنَا بَینِهِم سَالِمِین غانِمین برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ‌ الرّاحِمین. 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
💥 جناب محمد بن مسلم (أعلي الله مقامه) سی هزار حدیث از امام باقر علیه السلام و شانزده هزار حدیث از امام صادق علیه السلام نقل کرده است و یکی از پرکارترین روات تاریخ شیعه می‌باشد. بزرگانی چون "حماد بن عثمان" که خود ستاره‌ای درخشان در آسمان علم و فقاهت است و از اصحاب إجماع نیز می‌باشد، درباره محمد بن مسلم گفته‌: «کسی فقیه‌تر از او نیست.» ➖قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ، حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ الرَّازِيِّ، عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ، قَالَ: أَقَامَ مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمٍ بِالْمَدِينَةِ أَرْبَعَ سِنِينَ يَدْخُلُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ (ع) يَسْأَلُهُ، ثُمَّ كَانَ يَدْخُلُ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ يَسْأَلُهُ، قَالَ أَبُو أَحْمَدَ: فَسَمِعْتُ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ الْحَجَّاجِ وَ حَمَّادَ بْنَ عُثْمَانَ يَقُولَانِ مَا كَانَ أَحَدٌ مِنَ الشِّيعَةِ أَفْقَهَ مِنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ، قَالَ، فَقَالَ مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمٍ سَمِعْتُ مِنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) ثَلَاثِينَ أَلْفَ حَدِيثٍ، ثُمَّ لَقِيتُ جَعْفَراً ابْنَهُ فَسَمِعْتُ مِنْهُ أَوْ قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ سِتَّةَ عَشَرَ أَلْفَ حَدِيثٍ أَوْ قَالَ مَسْأَلَةٍ. 📕 رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال، صفحه ١٦٣ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
شب‌جمعه‌است‌هوایت‌نکنم‌میمیرم...💔 ● السَّلاَمُ عَلَيکَ يَا أَبَا عَبدِالله وَعَلَى الأَروَاحِ الَّتِي حَلَّت بِفِنَائِکَ، عَلَيکَ مِنِّي سَلاَمُ اللهِ أَبَداً مَا بَقِيتُ وَبَقِيَ اللَّيلُ وَالنَّهَارُ وَلاَ جَعَلَهُ اللهَ آخِرَ العَهدِ مِنِّي لِزِيَارَتِكُم اَلسَّلاَمُ عَلَى الحُسَينِ وَعَلَى عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ وَعَلَى أَولاَدِ الحُسَينِ وَعَلَى أَصحَابِ الحُسَين ⚠️ امشب که شب جمعه و لحظات ناب استجابت دعاست، اگر توفیق بیداری سحر و نماز شب پیدا کردید، از کثرت استغفار و دعا برای تعجیل در فرج امام‌زمان ارواحناله‌الفداء و پایان یافتن شب ظلمانی غیبت، غافل نشوید؛ که هرچه از این روزگار سیاه و تسلّط و فشار روزافزون کفّار و منافقین بر شیعیان و مسلمانان جهان می‌کشیم، در اثر عقوبت گناهان ما و طولانی شدن غیبت صاحب ما، میباشد اللّهم عجّل الفرج لسیّدنا المظلوم، لسيدنا الغريب إمامنا المهدي عليه السلام...🥀 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
⚠️ نگرانی امیرالمومنین علیه السلام از سرگردانی شیعیان در دوران غیبت ➖ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ الشَّيْبَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ الْآدَمِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَظِيمِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ: لِلْقَائِمِ مِنَّا غَيْبَةٌ أَمَدُهَا طَوِيلٌ كَأَنِّي بِالشِّيعَةِ يَجُولُونَ جَوَلَانَ النَّعَمِ فِي غَيْبَتِهِ يَطْلُبُونَ الْمَرْعَى فَلَا يَجِدُونَهُ أَلَا فَمَنْ ثَبَتَ مِنْهُمْ عَلَى دِينِهِ وَ لَمْ يَقْسُ قَلْبُهُ لِطُولِ أَمَدِ غَيْبَةِ إِمَامِهِ فَهُوَ مَعِي فِي دَرَجَتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثُمَّ قَالَ إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا إِذَا قَامَ لَمْ يَكُنْ لِأَحَدٍ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ فَلِذَلِكَ تَخْفَى وِلَادَتُهُ وَ يَغِيبُ شَخْصُهُ. 💠 ترجمه: جناب عبد العظيم حسنی رضوان الله علیه، از امام جواد از آباء بزرگوارشان از اميرالمؤمنين عليهم السّلام چنين روايت می‌كند که آن حضرت فرمودند: براى قائم ما غيبتى است كه مدتش طولانى است، گويا شيعه را در دوران غيبت او مى‌بينم كه جولان مى‌دهد مانند گله‌ای سرگردان و چراگاه را مى‌جويند، امّا آن را نمى‌يابند؛ بدانيد هركس در آن دوران در دينش استوار باشد و قلبش بواسطۀ طول غيبت امامش سخت نشود، او در روز قيامت همراه من است. سپس فرمودند: هنگامى كه قائم ما قيام كند بيعت احدى بر گردن او نيست و به اين دليل است كه ولادتش پنهان است و او غايب مى‌شود. 📚 كمال الدين و تمام النعمة، جلد ١ صفحه ٣٠٣این تعبیر در چند روایت وارد شده و بسیار دقیق است. گله‌ای که صاحب ندارد سرگردان است، احتمال حمله درندگان را در پی دارد، چراگاه نمی‌یابد و در معرض هلاکت قرار می‌گیرد؛ حالِ شیعیان نیز در دوران غیبت چنین است، که سرگردانند برای طلب حق، و دزدان عقیده فراوان‌، و شُبهات و مهلکات هم بسیار است. اَللّـهُمَّ اِنّا نَشْكُو اِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنا صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنا، وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنا، وَ قِلَّةَ عَدَدِنا، وَ شِدّةَ الْفِتَنِ بِنا، وَ تَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَيْنَا. 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
🔍 آیا هنگام استفادهٔ علمی از یک عالِم دین، این امور را رعایت می‌کنیم ⁉️ 🔹المحاسن أَبِی عَنْ سُلَیْمَانَ الْجَعْفَرِیِّ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ کَانَ عَلِیٌّ علیه السلام یَقُولُ إِنَّ مِنْ حَقِّ الْعَالِمِ أَنْ لَا تُکْثِرَ عَلَیْهِ السُّؤَالَ وَ لَا تَجُرَّ بِثَوْبِهِ وَ إِذَا دَخَلْتَ عَلَیْهِ وَ عِنْدَهُ قَوْمٌ فَسَلِّمْ عَلَیْهِمْ جَمِیعاً وَ خُصَّهُ بِالتَّحِیَّةِ دُونَهُمْ وَ اجْلِسْ بَیْنَ یَدَیْهِ وَ لَا تَجْلِسْ خَلْفَهُ وَ لَا تَغْمِزْ بِعَیْنَیْکَ وَ لَا تُشِرْ بِیَدِکَ وَ لَا تُکْثِرْ مِنْ قَوْلِ قَالَ فُلَانٌ وَ قَالَ فُلَانٌ خِلَافاً لِقَوْلِهِ وَ لَا تَضْجَرْ بِطُولِ صُحْبَتِهِ فَإِنَّمَا مَثَلُ الْعَالِمِ مَثَلُ النَّخْلَةِ یُنْتَظَرُ بِهَا مَتَی یَسْقُطُ عَلَیْکَ مِنْهَا شَیْ ءٌ ... ➖ ترجمه: سلیمان جعفری از مردی نقل می‌کند که امام صادق علیه السلام از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می‌کند که ایشان فرمودند: بعضی از حقوق عالِم، این موارد است: زیاد از او سؤال نکن، لباسش را نکش، وقتی نزد عالِم وارد شدی که در محضر گروهی نشسته بود، بر همه سلام نما و سلام دیگری مخصوصاً به عالِم کن، پیش روی وی بنشین نه پشت سرش، با چشمت اشاره و ابناء مکن، و با دستت به وی اشاره نکن، و نزد وی زیاد، فلان چنین گفت و فلان چنان گفت، بر خلاف قولش نگو؛ با طولانی نمودن صحبت آزارش نده، 👈🏻 چه این که عالِم مانند نخل خرما است که باید منتظر باشی کِی میوه‌ای می‌افتد تا استفاده کنی. 💠 علامه مجلسی رحمه الله: قوله علیه السلام و لا تجر بثوبه کنایة عن الإبرام فی السؤال و المنع عن قیامه عند تبرمه. ✍🏻 اینکه گفته شده لباس عالِم را نکش، کنایه از این است که سؤال پیچش نکن و وقتی خسته شد و خواست برخیزد، مانع رفتن او مشو. 📚بحارالانوار، جلد ٢، صفحه ۴۳ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺به همین سرعت، عمر ما در حال گذر است و نعمات از دست رفته و مرگ نزدیکتر می‌شود! ✴️ امیرالمومنین علیه‌السلام می‌فرمایند: «شما را به یاد مرگ و غفلت نکردن از آن سفارش کنم. چگونه از چیزی غفلت می‌کنید که از شما غفلت نکند، و به کسی طمع می‌ورزید که مهلتتان ندهد، پس مُردگانی که به چشم دیده‌‏اید برای موعظه کافی است. آنان که به گورهایشان برده شدند نه به دلخواه، و در آنجا فرود آمدند نه به اختیار، گویی اصلا در دنیا نبوده‌‏اند و آخرت خانه آنان بوده است. از خانه‏‌هایشان که در آن می‏‌زیستند به وحشت آمدند و در گورها که از آن وحشت داشتند خانه کردند، و به دنیایی که وانهادند و از دست دادند سرگرم بودند، و آخرتی را که به آن وارد شدند تباه ساختند. دیگر نه أعمال زشت خود را تغییر توانند داد و نه توان دارند اعمال شایسته را زیاد کنند. آنان به دنیا اُنس گرفته بودند ولی آنها را فریفت، و بدان اعتماد کردند امّا آنها را به خاک مرگ در انداخت. پس بشتابید و پیش تازید به سوی خانه‌‏هایتان که مأمور به آبادی آنید و باید بدان روی آورید و به سوی آن فراخوانده شده‌اید.» 📚 نهج البلاغه خطبه ۱۸۷ اللهم انی اسئلک التوبة قبل الموت... 🥀 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
نگذار مردم بفهمند، وگرنه خوار می‌شوی در آموزه‌های دینی، از افشای مشکلات و اسرار زندگی نزد دیگران به شدت نهی شده، خصوصا در مسائل مالی و فقر؛ در این راستا دو گزارشِ جالب توجه در رجال الکشی موجود است که حاوی چند نکته است: 🔻 حَمْدَوَيْهِ وَ إِبْرَاهِيمُ، قَالا حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ مُوسَى، قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ أَسْبَاطٍ، عَنْ قَيْسِ بْنِ رُمَّانَةَ، قَالَ: أَتَيْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام) فَشَكَوْتُ إِلَيْهِ الدَّيْنَ وَ خِفَّةَ الْمَالِ، قَالَ، 👈🏻فَقَالَ ايتِ قَبْرَ النَّبِيِّ (صلی الله علیه و آله) فَاشْكُ‏ إِلَيْهِ وَ عُدْ إِلَيَّ! قَالَ، فَذَهَبْتُ فَفَعَلْتُ الَّذِي أَمَرَنِي ثُمَّ رَجَعْتُ إِلَيْهِ، فَقَالَ لِي ارْفَعِ الْمُصَلَّى وَ خُذِ الَّذِي تَحْتَهُ! قَالَ فَرَفَعْتُهُ فَإِذَا تَحْتَهُ دَنَانِيرُ، فَقُلْتُ لَا وَ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا شَكَوْتُ إِلَيْكَ لِتُعْطِيَنِي شَيْئاً، قَالَ، فَقَالَ لِي: خُذْهَا وَ لَا تُخْبِرْ أَحَداً بِحَاجَتِكَ فَيَسْتَخِفَّ بِكَ، فَأَخَذْتُهَا فَإِذَا هِيَ ثَلَاثُمِائَةِ دِينَارٍ. ➖ ترجمه: قيس بن رمانة گوید: نزد امام باقر علیه السلام رفتم و از بدهکاری و مشکل مالی شکایت کردم. حضرت فرمودند: برو نزد قبر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و آنجا عرض حاجت کن و سپس نزد من بیا؛ قيس گوید: من رفتم چنین کردم و نزد امام آمدم. حضرت فرمودند: جانماز مرا بلند کن و آنچه زیرش است بردار. جانماز را بلند کردم و دینارهایی زیر آن بود. گفتم مولای من والله که نیامدم تا چیزی از شما بگیرم. حضرت فرمودند: آنها را بردار و دیگران را از مشکلت باخبر نکن تا دچار خِفت نشوی؛ قيس گوید: آنها را برداشتم که سیصد دینار بود. 📘 رجال الکشی، صفحه ١٨٣ شبیه همین گزارش درباره پسر او "مفضل بن قیس بن رمانة" نقل شده که به امام صادق علیه السلام مراجعه کرده است، و مرحوم تستری در کتاب رجال خود: "قاموس الرجال" هر دو گزارش را یکی دانسته. ☑️ پی نوشت: ۱) اهل بیت علیهم السلام حتی در مسائل مالی هم پناه شیعیان بودند ۲) امام باقر علیه السلام، قيس را به قبر رسول اکرم صلی الله علیه و آله حواله داد که این صراحت در توسل دارد، و شواهد آن در روایات دیگر نیز فراوان است، مانند ارجاع به قبر امام حسین علیه السلام ۳) اهل بیت علیهم السلام قبل از اینکه شخص عرض حاجت کند، پیش‌‌دستی می‌فرمودند تا عزت‌نفس و شخصیت طرف مقابل محفوظ بماند، هرچند که عرض حاجت به آن انوار الهی عین عزت و آبروست ۴) اهل بیت علیهم السلام راضی به تحقیر شدن شیعیان نیستند، لذا بارها متذکر شدند که به مردم عرض حاجت مکنید مگر به مؤمن، آنهم در شرایطی ۵) مردم وقتی‌ از مشکلات دیگران باخبر می‌شوند، اگر دشمن باشند که این را وسیله ضرر و خسارت به آن شخص می‌سازند، اگر دشمن هم نباشند با نقل مشکل و اسرار زندگی، جایگاه و اعتبار مؤمن را خدشه‌دار می‌کنند و او را در معرض سرزنش و تهمت و غیبت قرار می‌دهند، کما اینکه بارها مشاهده شده. 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
30.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ بررسی یک شعار معروف ما اهل کوفه نیستیم...✊🏻 🎙حجت الاسلام استاد حامد کاشانی ☑️ کار رسانه ای بسیار حیاتی و تاثیر گذار است. گاهی یک حرکت رسانه ای هزاران سال در میان قوم مخالف خود هم تاثیر می گذارد.‌ متاسفانه سخنان بنی امیه به راحتی میان ما شیعیان یک الگو و شعار شده است.‌ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
✔️ زینت اهل بیت علیهم‌السلام و مایهٔ مباهات امام صادق علیه‌السلام باشید! 🔖 گریهٔ شرمِ از انتسابش به مذهب جعفری! ✍🏻 مرحوم کلینی در کتاب گرانقدر "الکافی" از امام صادق علیه السلام نقل می‌کنند که فرمودند: «فَإنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إذَا وَرَعَ فِى دِينِهِ، وَ صَدَقَ الْحَديثَ، وَ أدَّى الامَانَةَ، وَ حَسُنَ خُلْقُهُ مَعَ النَّاسِ، قيلَ: هَذَا جَعْفَرِىٌّ، وَ يَسُرُّنِى ذَلِكَ وَ يَدْخُلُ عَلَىَّ مِنْهُ السُّرُورُ، وَ إنْ كَانَ عَلَى غَيْرِ ذَلِكَ دَخَلَ عَلَىَّ بَلَاؤُهُ وَ عَارُهُ، وَ قِيلَ: هَذَا أدَبُ جَعْفَر.» ➖ ترجمه: «وقتی شخصی از شما شیعیان باتقوا و راستگو و امانت‌دار بوده، و اخلاقش با مردم نيكو باشد، دربارۀ او می‌گویند: ”اين مرد، جعفرىّ مذهب است.“ و من از این مسئله خوشحال می‌شوم و از ناحیهٔ وی، سرور و شادی در دلِ من پدید می‌آید. ☜ ولی اگر غیر از این باشد، بر دلِ من، بَلا و گرفتاری و عار و ننگش پديدار مى‌‏شود! و درباره‌‏اش می‌گویند: ”اين اخلاقِ ناپسند، حاصلِ ادب و تربیت جعفر [صادق علیه السلام] است!“» 📘 الکافی ط الاسلامية جلد ۲ صفحه ۶۳۶ 🖋 پی‌نوشت: چه راحت خودمان را منتسب به اهل‌البیت علیهم السلام و شیعه آنان قلمداد می‌کنیم، با این که نه تنها به تأثیر رفتار خود در نفس و روح امام علیه‌السلام بی‌توجهیم ،حتی اثری از جعفری بودن در کردار و گفتارمان نمايان نيست! ادب و حیا را باید از محمد بن مسلم آموخت، فقیه بزرگی که امام صادق علیه‌السلام او را از محبوبترین افرادش می‌داند: کمال الدین و تمام النعمة جلد ۱ صفحه ۷۶ ● همین راوی جلیل روزی به همراه ابو کریبة ازدی -یکی دیگر از اصحاب- نزد شریک قاضی در قضیه ای به عنوان شاهد شهادت دادند. شریک نگاهی به این دو نمود و گفت: دو جعفری فاطمی! [که شهادتشان مقبول نیست] ناگاه هر دو شروع به گریه کردند. پرسید: چرا گریه می‌کنید؟ گفتند: «ما را به افرادی نسبت دادی که خوش ندارند امثال ما با این ورع ناچیز، از برادرانشان باشیم. و ما را به مردی نسبت دادی که امثال ما را از شیعیان خود نمی‌پسندد، مگر این که تفضّل و بزرگواری کرده و ما را قبول کند و این روش او بوده که همواره بر ما منّت نهاده و تفضّل می‌فرموده است...» شریک تبسّمی کرد و گفت: اگر بنا باشد مردانی باشند باید همچون شما باشند.❗️ 📙 اختیار معرفة الرجال جلد ۱ صفحه ۱۶۲ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat