فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلنگر #پیشنهاد_دانلود
"وَ أنَّ المَوتَ حَقّ"
و یاد مرگ برای موعظه گرفتن کافیست...
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#علمای_صالح #شهید_ثانی
در حالی کتاب مسالک را نوشت که...❗️
💠 در فهرست کتابخانه مجلس سنا نسخه ای از مسالک الأفهام شهید ثانی معرفی شده که از نسخه محمد لاهیجی شاگرد شهید ثانی استنساخ شده است.
✓ لاهیجی می گوید:
«شهید در حالی مسالک را می نوشت که از دِیهی به دیهی و از کوهی به کوهی میگریخت.»
( به پاورقی دقت شود )
📕 جرعه ای از دریا جلد ۴ صفحه ۳۷۸
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#مهم #پیشنهاد_مطالعه
⚔۱۰ جمادی الاولی سالروز #جنگ_جمل
🖋 جنگ جمل نخستین جنگ از دروان خلافت امام علی علیه السلام است که توسط گروهی به رهبری عايشه، طلحه و زبیر علیه ایشان به راه افتاد
مرحوم شیخ طوسی در کتاب شریف "امالی" میفرمایند:
" وقتی امیرالمؤمنین حکومت را در اختیار گرفت و مهاجران و انصار و گروهی از مردم برای بیعت با او شتافتند. امام در میان آنها خطبه ای فرمودند و سپس مردم آماده بیعت با ایشان شدند. جالب آنکه طلحه و زبیر اولین کسانی بودند که با حضرت بیعت کردند!"
«فَقَامَ إِلَيْهِ اَلنَّاسُ فَبَايَعُوهُ، 👈🏼 فَأَوَّلُ مَنْ قَامَ فَبَايَعَهُ طَلْحَةُ وَ اَلزُّبَيْرُ، ثُمَّ قَامَ اَلْمُهَاجِرُونَ وَ اَلْأَنْصَارُ وَ سَائِرُ اَلنَّاسِ حَتَّى بَايَعَهُ اَلنَّاسُ»
📘 الأمالي - ط دار الثقافة، جلد ۱ صفحه ۷۲۸
↩️ حدود سه ماه بیشتر از بیعت با امیرالمومنین نگذشته بود که تحمّل عدالت آن حضرت بر عده ای، سخت و ناگوار آمد و مخالفتها از سوى آنان شروع شد.
❌ اولین اقدامات طلحه و زبیر علیه امیرالمؤمنین :
❶ اعتراض به نحوه ی تقسیم بیت المال!
طلحه و زبیر معترض تقسیم بیت المال حضرت شدند و به خاطر سابقه خود در اسلام راضی به تقسیم مساوی بیت المال نبودند.
تا جایی که به امام علی علیه السلام گفتند:
«جَعَلْتَ حَظَّنَا فِي اَلْإِسْلاَمِ كَحَظِّ غَيْرِنَا مِمَّا أَفَاءَ اَللَّهُ عَلَيْنَا بِسُيُوفِنَا، مِمَّنْ هُوَ لَنَا فَيْءٌ، فَسَوَّيْتَ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُم»
◄ ترجمه:
تو بهره ی مسلمانىِ ما را در آنچه كه خداوند به خاطر شمشير زدن هايمان به ما ارزانى داشت و آنچه كه غنيمت ما بود، همانند غير ما قرار دادى و ميان ما و آنان يكسانسازى كردى!
✔️ امیرالمؤمنین علیه السلام هم به آنان فرمود :
«وَ اَللَّهِ مَا لَكُمْ وَ لاَ لِغَيْرِكُمْ إِلاَّ ذَلِكَ، أَلْهَمَنَا اَللَّهُ وَ إِيَّاكُمْ اَلصَّبْرَ عَلَيْه»
◄ ترجمه:
به خدا سوگند! چيزى براى شما و غير شما نيست مگر همين! خداوند ما و شما را بر تحمّل اين مسأله شكيبايى عنايت كند.
📘 الأمالي- ط دار الثقافة جلد ۱ صفحه ۷۳۲
❷ اعتراض به بی نصیب ماندن از پست حکومتی❗️
طلحه و زبیر انتظار پست حکومتی از امام داشتند، از این جهت زبیر خواستار حکومت عراق و طلحه حکومت یمن بود.
آنان می گفتند :
«نُبَايِعُكَ عَلَى أَنَّا شُرَكَاؤُكَ فِي اَلْأَمْرِ»
◄ ترجمه: ما با تو بیعت کردیم که در حکومت نصیبی داشته باشیم.
🍂 که امام علی علیه السلام بعدها در طی خطبه ای فرمود که من به آنان گفتم:
«لاَ وَ لَكِنَّكُمَا شُرَكَائِي فِي اَلْقُوَّةِ وَ عَوْنَايَ فِي اَلْعَجْزِ فَبَايَعَانِي عَلَى هَذَا اَلْأَمْرِ، وَ لَوْ أَبَيَا لَمْ أُكْرِهْهُمَا كَمَا لَمْ أُكْرِهْ غَيْرَهُمَا. وَ كَانَ طَلْحَةُ يَرْجُو اَلْيَمَنَ وَ اَلزُّبَيْرُ يَرْجُو اَلْعِرَاقَ، فَلَمَّا عَلِمَا أَنِّي غَيْرُ مُوَلِّيهِمَا اِسْتَأْذَنَانِي لِلْعُمْرَةِ يُرِيدَانِ اَلْغَدْرَ، فَاتَّبَعَا فَأَتَيَا عَايِشَةَ وَ اِسْتَخَفَّاهَا مَعَ كُلِّ شَيْءٍ فِي نَفْسِهَا عَلَيّ»
◄ ترجمه: نه! اما شما با من در نيرو و قوت شريك هستید و در حال عجز مددكار من هستید. پس با اين شرط با من بيعت كردند و اگر امتناع كرده بودند اكراه و اجبارشان نمي كردم، چنانچه نسبت به غير آنان اجبار نكردم.
👈🏼 طلحه اميد حكومت يمن داشت و زبير اميد حكومت عراق داشت.
و چون دانستند كه من به آنان حكومت نخواهم داد، به بهانه عمره از من اجازۀ مسافرت خواستند و در حقيقت قصدشان غدر و مكر بود.
پس به عايشه پيوستند و او را با عداوتهائى كه از من در دل داشت بر عليه من بر انگيختند.!!!
📘 كشف المحجة لثمرة المهجة، جلد ۱ صفحه ۲۵۲
ان شاء الله ادامه دارد...
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلنگر #پیشنهاد_دانلود
کاش واقعا نوکر اهل البیت علیهم السلام باشیم...💔
➖ حجت الاسلام حامدرضا معاونیان
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
زراره و امامت امام موسی کاظم علیه السلام .mp3
594K
#رجال #زراره_بن_اعین
💥 زراره و امامت امام موسی کاظم علیه السلام...
● استاد حسینی نسب حفظه الله
👈🏻 فهرست مطالب مرتبط با اصحاب أئمة رضوان الله تعالی علیهم
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
⚔ ۱۰ جمادي الاولي سالروز #جنگ_جمل | قسمت قبل
🖍 چهار ماه پس از به خلافت رسیدن امیرالمؤمنین علی علیه السلام، طلحه و زبیر که دریافتند با خلافت حضرت، مردم از ایشان رویگردان شدهاند و دیگر جایی در مدینه ندارند، از حضرت اجازه خواستند که برای انجام عمره به مکه بروند.
🔥 طلحه و زبیر، برای پیشبرد مقاصد خود، از عایشه، که پیش از قتل عثمان برای عمره به مکه رفته بود، درخواست کردند که به خونخواهی عثمان و انتقام از کشندگان او که اکنون از یاران نزدیک امیرالمؤمنین و سرداران او شدهاند، با آنان همراه شود و او نیز پذیرفت.
📙 الفتوح لابن اعثم ،جلد ۲ صفحه ۴۵۲
✖️ عایشه در این نبرد بر شتری سرخ موی به نام عسگر سوار بود و علت نامگذاری این جنگ به جَمَل (شتر نر ) همین است.
این جنگ نخستین جنگ داخلی مسلمانان محسوب می شد.
↩️ دیدگاه سران ناکثین «عایشه» و «طلحه» و «زبیر» :
عایشه که پیشتر در مدینه مردم را به قتل عثمان تحریک می کرد و می گفت:
«اُقْتُلُوا نَعْثَلاً قَتَلَ اَللَّهُ نَعْثَلا قَتَلَ اَللَّهُ نَعْثَلاً فَلَقَدْ أَبْلَى سُنَّةَ رَسُولِ اَللَّهِ»
◄ ترجمه : نعثل يهودى را بکشید كه خدا او را كُشَد كه او سنت رسول الله را كهنه ساخته است.
📙 كشف الغمة في معرفة الأئمة، جلد ۱ صفحه ۴۵۳
⚠️ اما بعد از مرگ عثمان برای مردم مکه سخنرانی می کرد و تحریک می نمود.
عایشه می گفت:
«أَيُّهَا اَلنَّاسُ! إِنَّ أَهْلَ اَلْمَدِينَةِ اِجْتَمَعُوا عَلَى هَذَا اَلرَّجُلِ اَلْمَقْتُولِ ظُلْماً بِالْأَمْسِ وَ نَقَمُوا عَلَيْهِ!
قُتِلَ وَاللَّهِ عُثْمَانُ مَظْلُومًا، وَاللَّهِ لَأَطْلُبَنَّ بِدَمِهِ!»
◄ ترجمه : ای مردم! همانا اهل مدینه دیروز علیه عثمان اجتماع کردند و او را مظلومانه کشتند و بر او بد کردند!
👈🏼 به خدا قسم! عثمان مظلوم به قتل رسیده است و به خدا سوگند! من خونخواه عثمان بن عفان خواهم بود.
📙 الكامل في التاريخ - ط دار صادر و دار بیروت، جلد ۳ صفحه ۲۰۶
❖ زبیر نیز چنین می گفت که خونخواهی عثمان را رها نخواهم کرد و مدعی بود که به اجبار و اکراه با امیرالمؤمنین علی علیه السلام بیعت کرده است و قائل بود که؛
«وَاللُّجُّ عَلَى عُنُقِي»
هنگام بیعت شمشیر بر روی گردنم بود❗️
📙 تاريخ الطبري، جلد ۳ صفحه۴۸۰
❖ طلحه نیز در خطبهای که بین مردم بصره ایراد نمود، قصد خود را از جنگ با امام تلاش برای اصلاح امت رسول خدا صلی الله علیه و آله بوده و او نیز همچون زبیر مدعی بود که به خون خواهی عثمان آمده است و بیعت آنان از روی اکراه بوده.
📙 الجمل و النصرة لسيد العترة في حرب البصرة،جلد۱ صفحه ۳۰۴
❌ عایشه، طلحه و زبیر به ناحق ادعا میکردند که امام علی علیه السلام، عثمان را کشته است و از قاتلان عثمان طرفداری کرده است.
آنان قصد داشتند که خود را خون خواه عثمان معرفی کنند تا این چنین بیعت خود را بشکنند .
ان شاء الله ادامه دارد...
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
⚔ ۱۰ جمادی الاولی سالروز #جنگ_جمل | قسمت قبل
#بسیار_مهم
🔥 قتل عثمان بن عفان بهانه ای برای فتنه!
عثمان در سال ۳۵ هجری به دلیل بی کفایتی و ضعف مدیریتی در امور مملکت داری، خانه اش توسط مسلمین مدینه محاصره شد و به او سه روز مهلت دادند تا اوضاع را سامان بخشد.
سه روز به پایان رسید و خبری نشد و آب را بر خانه او ممنوع کردند. 👈🏼 عثمان در این هنگام از فرط تشنگی دست به دامان امام علی علیه السلام شد و امام ناچار آبی را به وسیله حسنین علیهما السلام به اندرون خانه عثمان فرستاد.
در این هنگام؛ مردم فرصت طلب، فوج فوج به درون خانه عثمان ریختند و با اهل خانه نزاع کردند و عثمان را کشتند.❗️
📖 شرح نهج البلاغة،جلد ۲ صفحه ۱۵۲
[ ابن ابالحدید از صفحه ۱۲۹ تا ۱۵۸ در این باره بحث کرده است ]
❌ بعد از مرگ عثمان، جنازه او در منطقه ای دور افتاده، به نام (حَشّ کوکب ) که به قبرستان یهودیان معروف بود، انداخته شد.
در منابع آمده است که؛
«مَكَثَ عُثْمَانُ فِي حَشِّ كَوْكَبٍ مَطْرُوحًا ثَلاثًا، لا يُصَلَّي عَلَيْه»
◄ ترجمه:
جنازه عثمان به مدت سه روز، بدون اینکه کسی بر وی نماز بخواند، در حش کوکب انداخته و رها گردید.
📖 معرفه الصحابه الأصبهاني، جلد ۱ صفحه ۶۸
ودر نقلی دیگر آمده است؛
«فَعُثْمَانُ ثَمَّ ثَلَاثَةَ أَيَّامِ مَنْبُوذاً فِي الْمَزَابِلِ»
◄ ترجمه:
پس عثمان به مدت سه روز، جنازه اش در مزبله ها انداخته شده بود.
📖الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم، جلد ۱ صفحه: ۲۱۸
↩️ اینطور شد که امیرالمؤمنین با توجه به اقبال عمومی و اتمام حجت، ناچار خلافت را پذیرفت و خلیفه شد.
👈🏼 اما در مقابل؛ معاویه از این فرصت بهره جست و حضرت را خلیفه ی آشوب طلب و فتنه گر نامید و او را قاتل عثمان و سایر صحابه و هتّاک به عایشه معرفی کرد.
پیراهنِ خونین عثمان توسط همسرش نائله به نزد معاویه در شام فرستاده شد، و او از این موضوع، بیش ترین بهره برداری سیاسی را به عمل آورد.
«وَ نَصَبَ مُعَاوِیةُ القَمِیصَ عَلَى مِنبَرِ دِمَشق»
◄ ترجمه:
معاویه آن پیراهن را بر روی منبر مسجد دمشق قرار داد.
📖 تاريخ الاسلام، جلد ۳ صفحه ۴۵۱ و ۴۵۲
❌ و با سخنانی، احساسات همگان را برانگیخت و در نتیجه، مردم هم با معاویه یک صدا شدند که حضرت علی علیه السلام باید خون عثمان را گردن بگیرد.
معاویه در عموم، امیرالمؤمنین را قاتل عثمان معرفی کرد و این ادعا پیروانی پیدا کرد و عثمان همچون قدیسی مظلوم خون پیروان خود را به جوشش و غلیان در می آورد.
✔️ فلذا امیرالمومینن در ضمن خطبه ای راجع به ناکثین فرمود:
«اِنَّهُم لَیَطلُبُونَ دَمَاً، هُم سَفَکُوهُ»
◄ترجمه:
آنها خونی را طلب می کنند که خود آن را بر زمین ریخته اند
📖 شرح نهج البلاغة، ابن ابي الحديد، جلد ۹ صفحه۳۳
ان شاء الله ادامه دارد...
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#علمای_صالح #تلنگر
⚠️ فریبنده بودن دنیا
❖ آیتالله شبیری زنجانی حفظه الله:
"معمولا آقای بروجردی در پایان درس چند جملهای موعظه میکردند و پیدا بود که از روی قلب موعظه میکند و به گونهای بود که در مخاطب اثر میکرد. 👈🏼 به یاد دارم این عبارت را با حال خاصّی میگفتند: «الدنیا یمرّ و یغرّ» یعنی دنیا میگذرد و انسان را میفریبد."
📕 جرعهای از دریا، جلد ۳، صفحه ۴۸۷
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#وحدت_اسلامی
💥 لزوم مطرح کردن بعضی از وقایع تاریخی
✔️ دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد جنگ های جمل و صفین و بیان حقایق صدر اسلام برای مردم [ با تأکید بر کتاب انسان ۲۵۰ ساله ]
💠 آیت الله سید محمد قزوینی
🔖 بخشی از بیانات مقام معظم رهبری:
« مگر میشود کسی تاریخ زندگی حکومت پنج ساله علی علیه السلام را بخواهد بیان کند، جنگ جمل مطرح نشود جنگ صفین مطرح نشود؟ این یک واقعیت تاریخی است.
در روزگاری چند تن از صحابه معروف پیغمبر، زوجه رسول الله، با امیرالمؤمنین که خلیفهٔ مُجمعٌ علیه زمان بود جنگیدند ... [ بالاخره ] صحابه پیغمبر با امیرالمؤمنین در یک برهه ای از زمان جنگیدند و این جنگیدن کار خلافی بوده ... 👈🏼 اما در بیان تاریخ و گزارش تاریخی، هم با لحن اهانت آمیز و هم با لحن بدون اهانت می توان صحبت کرد. ما میگوییم بدون اهانت باشد و الا گزارش تاریخی هیچ مانعی ندارد، أثر سوئی هم ندارد.»
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
⚔ ۱۰ جمادی الاولی سالروز #جنگ_جمل | قسمت قبل
#قسمت_آخر
🖋 بدین ترتیب، طلحه و زبیر و دیگر جداییطلبان که میدانستند کارشان بدون عایشه، که مورد توجه مردم بود به نتیجه نمیرسد با کسب موافقت عایشه سپاهی فراهم ساختند و به سوی بصره حرکت کردند. سپاه عایشه پس از مسافت راه طولانی به نزدیکی بصره رسیدند. 👈🏼 وقتی خبر به مردم بصره رسید، عثمان بن حُنَیف ( فرماندار امیرالمؤمنین در بصره ) عِمران بن حُصَین و ابوالاسود دُوئَلی را نزد عایشه فرستاد تا سبب آمدن او و مخالفت او را بپرسند. آن دو به عایشه یادآوری کردند که، به امر خدا و همچون دیگر همسران پیامبر ، باید در خانهات بمانی!
🔥 اما عایشه همچنان خود را مدعی خونخواهی عثمان می دانست.
امام علیه السلام بعد از اطلاع از این جریان، طبق روایاتی، سپاهی متشکل از بیست هزار تن آماده حرکت به سوی بصره شد.
ایشان تمایلی به جنگ نداشتند و تا سه روز پس از ورود به بصره، با ارسال پیغامهایی، میکوشید تا شورشیان را باز دارد و آنان را به همراهی با خویش بخواند.
📔 تاريخ اليعقوبي، جلد ۲ صفحه ۱۸۰
❖ امیرالمؤمنین سلام الله علیه بعد از نصحیت کردن سران فتنه و دعوت به اتحاد که هردو با مخالفت آنان صورت گرفت، جنگ را آغاز کردند.
رو پنجشنبه ۱۰ جمادی الاولی جنگ در خُرَیبَه از نواحی بصره آغاز شد. جنگ از ظهر تا غروب با شدت ادامه یافت.قبیله ضبّه و أزد پیرامون عایشه را گرفته بودند.
🚫 کعب بن سور، که مهار شتر عایشه را به دست داشت، به قتل رسید و پس از آن، اصحاب جمل مهار شتر را یکی پس از دیگری به دست گرفتند و سرسختانه از عایشه محافظت کردند تا کشته شدند. گفتهاند هفتاد تن، که مهار شتر را در دست گرفته بودند، دستشان قطع شد و خودشان هم به هلاکت رسیدند❗️
«وروي عَن أَبِي عبيدة معمر بْن المثنى أنه كَانَ يقول: قتل ممن أخذ بزمام الجمل سبعون.»
📔 انساب الاشراف للبلاذري، جلد ۲ صفحه ۲۴۱
➖ امام چون مقاومت بصریان را در اطراف شتر دید، دستور داد آنرا پی کنند. در اینجا برخی گفته اند :
❶ عدهای از یاران زبده امام به شتر حمله کردند و آنرا کشتند.
📔همان، جلد ۲، صفحه ۲۴۸
❷ امام حسن علیه السلام پس از ناکامی محمد حنفیه، به شتر حمله کردند و آن را از پای درآوردند
💡و بدین سبب جنگ جمل به اتمام رسید و فتنه ناکثین منهدم شد.
لازم به ذکر است، مطالب بسیاری در مورد این جنگ باقي مانده که به جهت اختصار از بیان آن صرف نظر کردیم.
برای تحقیق پیشنهاد میشود به کتاب «الجَمَل» مرحوم شیخ مفید مراجعه کنید.
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
⚔ فهرست مطالبی پیرامون فتنهٔ #جنگ_حمل
👈🏼 لزوم مطرح کردن واقعهٔ تاریخی جنگ جمل در بیانات مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/menhajol_velayat/2235
👈🏼 خلاصه ای از جنگ جمل
- قسمت اول:
https://eitaa.com/menhajol_velayat/2223
- قسمت دوم:
https://eitaa.com/menhajol_velayat/2229
- قسمت سوم: [ بسیار مهم ]
https://eitaa.com/menhajol_velayat/2230
- قسمت چهارم:
https://eitaa.com/menhajol_velayat/2236
👈🏼 بریدن پاهای شتر عایشه توسط امام حسن مجتبی علیه السلام!
https://eitaa.com/menhajol_velayat/2241
ان شاء الله ادامه دارد...
🖇 آرشیو منهاج الولایة :
@menhajol_velayat2
#فضائل_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
#جنگ_جمل
❌ بریدن پاهای شتر عایشه توسط امام حسن مجتبی علیه السلام
✍🏻 در جنگ جمل حضرت أميرالمومنین، محمّد بن حنفيه را خواست و نيزه خود را به او داد و فرمود: با اين نيزه متوجه جنگ شو و شتر عايشه را نيزه بزن! وقتى محمّد بن حنفيه متوجه جنگ گرديد بنو ضبه مانع وى شدند. هنگامى كه محمّد بسوى پدرش مراجعت نمود امام حسن نيزه را از دستش گرفت و متوجه شتر عايشه شد و پس از اينكه نيزهاى به آن زد و نزد حضرت امير بازگشت ديدند اثر خون در نوك آن مشاهده میشود. محمّد بن حنفيه از مشاهده اين موضوع صورتش سرخ شد. حضرت امير به محمّد بن حنفيه فرمود: نگران مباش! زيرا حسن پسر پيغمبر اسلام است و تو پسر على میباشى.
📕 بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث جلد ۴۳ صفحه ۳۴۵
✓ جهت مطالعهٔ خلاصه ای از فتنهٔ جنگ جمل، کلیک کنید
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
شرح :
● یعنی : حسن از من[ امیرالمؤمنین ] و پیغمبر است صلوات الله علیهم اجمعین"
ولی تو مادرت زهرا نیست و شجاعتت نصف حسن صلوات الله علیه و آله می باشد.
● نکته :
محمد حنفیه هم جنگجویی دلاور بود ولیکن به دلیل ازدحام چند هزار نیزه دار و شمشیر زن که از شتر محافظت میکردند تقریبا محال بود کسی به شتر بتواند نزدیک شود مگر انکه کشته شود
پس محمد هم با شجاعتی که از مولا داشت توانست تا نزدیک شتر خود را برساند و جنگ کند ولی نتوانست شتر را ناکار کند و با مهارت خود، جان سالم به در برد و برگشت
و این ماموریت را به کسی سپرد که فرزند امیرالمومنین و فاطمه زهرا صلوات الله علیهما باشد
#معرفی_کتاب #جنگ_جمل
📘 کتاب «الجمل» تأليف مرحوم شیخ مفید رضوان الله تعالی علیه
✓ این کتاب از معتبر ترین کتاب هایی می باشد که بيانگر وقایع تاریخیِ اولین جنگ بین مسلمانان است، جنگی که شروع آن توسط طلحه و زبیر بود و با حمایت جناب عایشه، قوت یافت.
❗️ترجمه این کتاب با عنوان «نبرد جمل» ارسال خواهد شد❗️
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
الجمل_الشيخ_المفيد_محمد_بن_النعمان.pdf
5.94M
- «الجمل» تأليف مرحوم شیخ مفید رضوان الله تعالی علیه
- زبان عربی
- ۲۳۷ صفحه
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
نبرد جمل - شیخ مفید.pdf
5.9M
#پیشنهاد_مطالعه
- «نبرد جمل» ترجمه و تحشیه کتاب «الجمل» مرحوم شیخ مفید، توسط دکتر محمود مهدوی دامغانی
- زبان فارسی
- ۲۸۳ صفحه
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#علمای_صالح
⚠️ برخورد شدید مرحوم آیت الله بروجردی با شخصی که نام ایشان را در کنار حضرت حجت عجل الله فرجه ذکر کرد❗️
🖋 مرحوم آیت الله شيخ لطف الله صافی گلپایگانی در شرح حال این فقیه وارسته نسبت به این مسأله اینطور می نویسد:
● ... به امامان عليهم السلام بسیار احترام می گذاشت و محبت داشت. یک روز در منزلشان مجلسی بود. در آن مجلس، شخصی با صدای بلند گفت: «برای سلامتی امام زمان و آیت الله بروجردی صلوات» 👈🏼 در همان حال ایشان در حیاط قدم میزد، با شتاب و ناراحتی به طرف در بیرونی آمد و با عصا محکم به در زد به طوری که آقایانی که در بیرون بودند، ترسیدند که نکند جریانی اتفاق افتاده باشد، چندین نفر به طرف در اندرونی رفتند که ببینند چه خبر است. آیت الله بروجردی گفتند: این که بود که اسم مرا در کنار نام مبارک امام زمان عليه السلام آورد؟ این مرد را بیرون کنید و دوباره به خانه راهش ندهید!
📕 فخر دوران صفحه ۱۰۳
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
#باید_بدانیم #فاطمیه
📆 تاریخ شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها
⁉️فاطمیه اول | فاطمیه دوم ⁉️
❖ آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله در درس "خارج فقه" در سال ۱۳۷۴ فرمودند:
✏️ بين عوام، ايام فاطمیه و شهادت حضرت زهراعليها السلام، فاطميه اول است يعنی "سيزدهم جمادي الاول"، ولي اخيراً فاطميه دوم يعني سوم جمادي الثانيه شهرت يافته و شايد منشأ آن حاجي نوري يا شاگردان او باشند. وجهي كه برايش ذكر ميكنند، آن است كه 75 روز در نسخ مختلف كتب تاريخي، تصحيف 95 روز است و چنين تصحيفي بين دو كلمه «سبعين» و «تسعين» امري رايج و شايع است، من به ياد ندارم كه در كتب تاريخي و اختلاف نسخهها، اين دو كلمه به يكديگر اشتباه نشده باشد، در نسخ مختلف كتب تاريخي يا سبعين را به تسعين و يا بالعكس اشتباه ميكنند. و چون تجربه نشان داده كه غالباً در اين كلمه خطا رخ ميدهد، اصل اصالة عدم خطا هم جاري نيست....
● ولی علي اي حال، شهادت آن حضرت هر روزي باشد، بايد به قصد رجاء توسّل كرد و به حسب روايات همان ثوابي كه وعده داده شده، به توسل به قصد رجاء اعطاء ميشود. در محاسن برقي آمده كه حضرت ميفرمايد: رواياتي كه حروريه ـ كه خوارجاند ـ نقل ميكنند، طرح نكنيد، احتمال دارد كه اين روايات صادر شده باشد، چون قطعي الكذب نيست، و چون محتمل است، رجاءً آنها را حفظ كنيد چنانچه قاعده تسامح و امثال آن اقتضا ميكند. ☜ به حسب روايات، وعده ثواب به توسل داده شده و بايد حفظ شود، چه فاطميه اول و چه فاطميه دوم.
● از يكي از آقايان تبريز ـ آقاي آقا ميرزا جعفر اشراقي ـ شنيدم كه درباره علم امام ميگفت: بعضي چيزها دانستنش كمال است و بعضي از امور ندانستنش، و خداوند علم آن را از ائمه ميگرفت، مثلاً در ليلة المبيت، اگر حضرت امير ميدانست كه بواسطه خوابيدن در بستر پيامبر آسيبي به او نميرسد، كمال نبود، شرط كمال كه فدا كاري حضرت را نشان ميدهد، اين بود كه نداند و نميدانست. در چنين مواردي كه ندانستن شرط كمال است، خداوند علم را ميگرفت.
● در ليلة القدر و امثال آن، ندانستن مصلحتي داشته و ائمه نيز بيان نفرمودند، در خصوص قبر حضرت زهراعليها السلام ( و ايام شهادت آن حضرت )، مشخص نبودن مصلحتي دارد كه نشانگر مظلوميت حضرت است مثلاً آيه بيّنه بايد ثابت بماند و از بين نرود، حجرالاسود و امثال آن از آيات بينات است، يكي از آيات بينات نيز مسئله خفاء قبر حضرت زهراعليها السلام است.
درس خارج فقه معظم له، ۱۶ مهر ۱۳۷۴
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat
May 11
#فاطمیه
💥 تأکیدِ امام کاظم علیه السلام بر "عصمت و شهادتِ" حضرت زهرا علیهاالسلام
▪️مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنِ الْعَمْرَكِيِّ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ أَبِي الْحَسَنِ قَالَ: إِنَّ فَاطِمَةَ صِدِّيقَةٌ شَهِيدَة.
➖ ترجمه:
امام کاظم علیه السلام فرمودند:
همانا فاطمه عليها السلام صديقهای است که بشهادت رسید.
📕 الکافی، ط_الاسلامیه جلد ۱ صفحه ۴۵۸
✍🏻 علامه مجلسی رحمهالله ضمن تصریح به صحیح بودن این روایت در شرح آن مینویسد:
▪️و الصديقة فعلية للمبالغة في الصدق والتصديق، أي كانت كثيرة التصديق لما جاء به أبوها صلىاللهعليهوآله، و كانت صادقة في جميع أقوالها مصدقة أقوالها بأفعالها، و هي معنى العصمة، و لا ريب في عصمتها صلوات الله عليها لدخولها في الذين نزلت فيهم آية التطهير بإجماع الخاصة والعامة والروايات المتواترة من الجانبين...
➖ ترجمه:
"صدیقه" برای مبالغه در صدق و تصدیق است، یعنی آن حضرت بسیار تصدیق مینمود آن معارفی را که بر پدرش رسول خدا صلی الله علیه و آله وحی میشد؛ و ایشان در تمام اقوالش راستگو بود و اقوالش با افعالش تصدیق میشد (ایمانش مستقر بود) و این دلالت بر عصمت آن حضرت دارد؛ و شکی نیست در عصمت آن حضرت، زیرا داخل در افرادی است که آیه تطهیر در شأنشان نازل شد، که خاص و عام در این مورد اجماع دارند.
📕 مرآة العقول جلد ۵ صفحه ۳۱۵
🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية"
@Menhajol_velayat