eitaa logo
منهاج الولاية
3هزار دنبال‌کننده
444 عکس
88 ویدیو
18 فایل
⚡️نَحنُ نَرفَع رَأيَة الولَايَة و الْبَرائة⚡ ✍🏻ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای آشفته‌ی مجازی را تغيير دهیم آرشیو: @Menhajol_velayat2 ادمین: @moteallem_110 ادمین تبادل: @Alireza_vatandoust
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹عَنِ اَلصَّالِحِ بْنِ هَيْثَمٍ [مِيثَمٍ‌] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ ع قَالَ : ثَلاَثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ اِسْتَكْمَلَ خِصَالَ اَلْإِيمَانِ- مَنْ صَبَرَ عَلَى اَلظُّلْمِ فَكَظَمَ غَيْظَهُ وَ اِحْتَسَبَ وَ عَفَا كَانَ مِمَّنْ يُدْخِلُهُ اَللَّهُ اَلْجَنَّةَ وَ يُشَفَّعُ فِي مِثْلِ رَبِيعَةَ وَ مُضَرَ . ✏️ صالح بن هيثم گفت: امام جعفر صادق عليه السّلام فرمود: سه خصلت اگر در كسى باشد، ايمان را [در خويش‏] كامل كرده است: 👈🏻هر كس بر ظلم [و ستمى كه بر او مى‏شود] صبر كند 👈🏻و خشمش را فرو برد 👈🏻و اين [عمل‏] را به حساب خدا گذارده و [از ظالم‏] درگذرد 🔸 از كسانى خواهد بود كه خداوند او را وارد بهشت می‌كند و او در باره عدّه [زيادى از گناهكاران‏] كه از لحاظ كثرت نفرات همچون قبيله ربيعه و مضر هستند شفاعت می‌كند. 📕نام کتاب : صفات الشيعة نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 33 @Menhajol_velayat
📌 مراد از مکر و خُدعهٔ الهی چیست!؟ ✏️ مرحوم شیخ صدوق در کتاب گرانقدر «التوحيد» حدیثی از امام رضا علیه السلام در این باره نقل کرده اند : 👈🏻 راوی گوید از امام رضا علیه السلام معنای این آیات را پرسیدم : 💠 سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ. «توبة ۷۹» 💠 اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ«بقرة ۱۵» 💠 وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ. «آل عمران ۵۴» 💠 يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ «نساء۱۴۲» امام رضا علیه السلام در پاسخ فرمودند : 🔻«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يَسْخَرُ وَ لَا يَسْتَهْزِئُ وَ لَا يَمْكُرُ وَ لَا يُخَادِعُ وَ لَكِنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يُجَازِيهِمْ جَزَاءَ السُّخْرِيَّةِ وَ جَزَاءَ الِاسْتِهْزَاءِ وَ جَزَاءَ الْمَكْرِ وَ الْخَدِيعَةِ» ⚜ ترجمه : «همانا خداوند تبارک و تعالی نه استهزاء می کند، نه خدعه، و نه مکر؛ بلکه جزاء و پاسخ استهزاء و مکر و خدعه را می دهد» 📖 التوحید شیخ صدوق باب ۲۱ ⚠️ پس با این بیان «مکر الهی» یعنی همان برگشت مکرشان به خودشان است. لذا از باب نمونه ترجمه آيه ۵۴، سوره آل عمران این گونه می شود که: «آنها مكر كردند و خداوند نیز مكر [ شان را به ایشان بازگشت ] نمود و خدا بهترین مكر كنندگان است» ❌ نه آنکه بگوییم - نعوذبالله - :خداوند مکر و خُدعه می‌کند @Menhajol_velayat
ترجمه التوحید - شیخ صدوق.pdf
21.81M
📗 کتاب: "التوحيد" ✍🏻 تألیف: شیخ صدوق أعلی الله مقامه الشریف 📖زبان : فارسی | عربی 🔖موضوع : کتاب«التوحید» مرحوم شیخ صدوق أعلی الله مقامه الشریف، یکی از بهترین و مهم ترین کتب حدیثیِ شیعه در مسئله توحید میباشد. مباحث مرتبطی مانند صفات ثبوتی و سلبی، ذاتی و فعلی و نسبت آنها با ذات الهی و حدوث و قدم و قضا و قدر و جبر و تفویض در کتاب مطرح شده است. 💾 حجم فایل : ۲۰.۸ 📑 تعداد صفحات : ۶۶۵ @Menhajol_velayat
📌 از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم در مورد بهترين بندگان خدا سؤال شد... 🔸عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ وَ غَيْرِهِ عَنْ أبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدٍ اَلْبَاقِرِ ع قَالَ : سُئِلَ رَسُولُ اَللَّهِ ص عَنْ خِيَارِ اَلْعِبَادِ قَالَ اَلَّذِينَ إِذَا أَحْسَنُوا اِسْتَبْشَرُوا وَ إِذَا أَسَاءُوا اِسْتَغْفَرُوا وَ إِذَا أُعْطُوا شَكَرُوا وَ إِذَا اُبْتُلُوا صَبَرُوا وَ إِذَا غَضِبُوا غَفَرُوا . 💠 محمّد بن مسلم و ديگران نقل كرده‏ اند كه امام محمّد باقر عليه السّلام فرمود: از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم در مورد بهترين بندگان خدا سؤال شد. حضرت فرمود: بهترين بندگان خدا كسانى هستند كه وقتى خوبى مى‏ كنند، خوشحال مى‏ شوند. هنگامى كه بدى مى‏ كنند، آمرزش مى‏ طلبند. وقتى به آن ها نعمتى داده مى‏ شود، شكر گزارند. هنگامى كه گرفتار مى‏ شوند، صبر مى‏ كنند و هر گاه خشمگين مى‏ شوند گذشت مى‏ كنند. 📔نام کتاب : صفات الشيعة نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 45 @Menhajol_velayat
9.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 اونی که عاشقِ، همه فرصت هارو جمع میکنه تا از معشوق خود دَم بزنه❤️ 🔸حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی 💠 گوشه اشارهٔ اي به عشق و محبت جناب «میثم تمار» به امیرالمؤمنین علیه السلام و تاوانِ این عاشقی... @Menhajol_velayat
تمام علومِ رسول الله صلی الله علیه و آله نزد ائمه علیهم السلام هست ♻️ مرحوم علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در شرح رساله اعتقادات می‌فرمایند : «وَ أنَّ کُلَّ مَا عَلِمَه رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَسَلَّمَ عَلَّمَه عَلِيّاً عَلَیْهِ السَّلاَمُ، وَ کَذَا کُلُّ لَاحِقٍ یَعلَمُ جَمِيعَ عِلْمِ السَّابِق عِنْدَ إِمَامَتِه. وَ أنَّهُم لَا یَقُولُونَ بِرَأي وَ لَا إجْتِهَادٍ، بَل یَعلَمُونَ جَمِيعَ الْأحکَام مِنَ أللَّهِ تَعَالی، وَ لَا یَجهَلُونَ شَيْئاً یُسأَلُونَ عَنه، وَ یَعلَمُونَ جَمِيعَ اللُّغَاتِ، وَ جَمِيعَ أصنَافِ النَّاسِ بِالإيمَانِ وَ الْکُفرِ. وَ یَعرضُ عَلَیْهِم أعْمَالُ هذِه الأمَّةِ کُلَّ يَؤمٍ أبْرَارُها و فجَّارُها.» 🔸ترجمه : « [ لازم است معتقد باشی ] که هرچه را پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دانسته بود به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام آموخت و همچنین هر امام بعدی به هنگام رسیدن به مقام امامت، تمام علوم امام سابق و پیشین را می‌داند و دریافت می‌کند و به ارث می برد. همچنین ائمه طاهرین علیهم السلام هرگز از پیش خود به رأی و اجتهاد خود کلامی نمی گویند؛ بلکه تمام احکام را از جانب حق تعالی می دانند. و نسبت به آن چیزی که از آن سوال می‌شوند جهل ندارند و تمام لغات و زبان ها را می‌دانند. به مومن بودن و کافر بودن تمام اصناف مردم علم دارند و هر روز اعمال این امت چه صالحان و نیکوکاران و چه فاجران و بدکاران بر ایشان عرضه می‌شود.» 📕 شرح رساله اعتقادات علامه مجلسی صفحه ۲۸۱ و ۲۸۲ @Menhajol_velayat
🚩 ۲۲ و ۲۳ و ۲۴ رجب ، روزهای مهم جنگ‌ فرارهای مفتضحانه خلفاء و پیروزی باشکوه امیرالمومنین علی علیه السلام❤️ 💥 ان شاء الله در این باره مباحثی را مطرح خواهیم کرد... @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 🔥 فرار فضاحت بارِ ابوبکر و عمر در جنگ خیبر ⚠️ ✏️ رسول الله صلی الله علیه و آله برای پیشبرد دین اسلام مجبور به جنگیدن با محاربین و مشرکین و کفار بودند به اعتراف کتب عامه ، در مقابل صحابه ای همچون امیرالمومنین علیه السلام  که با جان نثاری خود در جنگ ها از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله حمایت کردند و کَرَّار غیر فَرَّار بودند کسانی همچون ابوبکر و عمر در جنگ ها فرار را بر قرار ترجیح دادند و رسول خدا  صلی الله علیه و آله را تنها گذاشتند و به عبارتی آنان برخلاف امیرالمؤمنین، فَرَّار غیر کَرَّار بودند .❗️ 🔹 غزوه خَیْبَر از غزوات پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله برابر یهودیان خیبر بود شکل‌گیری این جنگ به این سبب بود که 👈🏻 یهودیان خیبر به یهودیان اخراج شده از مدینه پناه دادند و برخی از قبایل عرب را برای جنگ با مسلمانان تحریک کردند. در سال چهارم، پس از آنکه پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله یهودیان بنی نضیر را به سبب خیانت از مدینه بیرون راندند، برخی از آنان از جمله یحیی بن اخطب، سلام بن ابی الحقیق و کنانة بن ربیع بن ابی الحقیق روانه خیبر شدند. آنان سال بعد به مکه رفتند و قریش را به جنگ با پیامبر برانگیختند. بدین گونه خیبر کانون خطر و توطئه بر ضد امت نوپای اسلامی شد. 📗 نام کتاب : انساب الاشراف للبلاذري نویسنده : البلاذري    جلد : 1  صفحه : 343در روز ۲۲ و ۲۳ رجب ، ابوبکر و عمر در این جنگ فرار کردند ، مصادر بسیاری از فریقین این فرار فضاحت بارِ أبوبکر و عمر را نقل کرده اند ، از جمله ابن عساکر از تاریخ نگاران اهل تسنن در تاریخ دمشق خود می نویسد : «فإن رسول الله صلی الله علیه وسلم بعث أبا بکر وعقد له لواء فرجع وقد انهزم فبعث عمر وعقد له لواء فرجع منهزما بالناس فقال رسول الله صلی الله علیه وسلم لأعطین الرایة رجلا یحبه الله ورسوله ویحب الله ورسوله یفتح الله له لیس بفرار» 🔸 ترجمه : «در روز خیبر پیامبر خدا صلی الله علیه وآله ابوبکر را به خود فراخواند و پرچم جنگ را برای فتح خیبر به او داده اما ابوبکر در حالیکه شکست خورد از میدان جنگ فرار کرد و بازگشت. 👈🏻 سپس رسول خدا عمر را صدا کرد و لواء جنگ را به او سپرد اما عمر نیز با عده ای از مردم شکست خورد و فرار کرد . ✓فلذا رسول الله فرمودند : پرچم و لواء جنگ را به کسی میدهم که خدا و پیامبر او را دوست دارند و او نیز خدا و رسولش را دوست دارد و خداوند او را به فتح و پیروزی میرساند و هیچگاه فرار نمی‌کند . و لواء جنگ به علی به ابی طالب علیه‌السلام سپرده شد و قلعه خیبر فتح شد . 📗 نام کتاب : تاريخ مدينة دمشق نویسنده : ابن عساكر    جلد : 42  صفحه : 107 ادامه دارد ... @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 🔥حکم فرار از جنگ ✏️ بى ترديد گريز از ميدان نبرد، يكى از گناهان بزرگ محسوب مى‌شود كه هم از نظر عقل و هم از نظر شرع عملى است ناپسند ؛ زيرا ثابت مى‌كند كه شخص فرار كننده از جنگ، به خداوند و وعده‌هايى كه داده است بى توجه بوده و حاضر نيست جان خود را در راه خداوند و دين اسلام فدا كند. و اگر اين فرار سبب شود كه رسول خدا صلى الله عليه وآله در ميان مشركين تنها مانده و افرادى كه از آن حضرت در مقابل حملات دشمنان دفاع نمايد نداشته باشد، حكم شديدترى پيدا مى‌كند❗️ 🔆 خداوند كريم در باره فرار از جنگ مى‌فرمايد: يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُواْ زَحْفًا فَلا تُوَلُّوهُمُ الْأَدْبَار. وَ مَن يُوَلِّهِمْ يَوْمَئذٍ دُبُرَهُ إِلا مُتَحَرِّفًا لِّقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيزًِّا إِلىَ‏ فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ وَ مَأْوَئهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ المَْصِير. [ الأنفال / 15 و 16 ] 🔹ترجمه : «اى افرادى كه ايمان آورده‏ايد! هنگامى كه با انبوه كافران در ميدان نبرد رو برو شديد، به آن‌ها پشت نكنيد (و فرار ننماييد)!. 👈🏻 و هر كس در آن هنگام به آن‌ها پشت كند، مگر آن كه هدفش كناره‏گيرى از ميدان براى حمله مجدد، و يا به قصد پيوستن به گروهى (از مجاهدان) بوده باشد، (چنين كسى) به غضب خدا گرفتار خواهد شد و جايگاه او جهنم، و چه بد جايگاهى است! » 📌روايات بسيارى نيز در منابع روايى اهل تسنن در حرمت فرار از جنگ وارد شده است كه به يك روايت اشاره مى‌كنيم.  🔚 محمد بن اسماعيل بخارى در صحيح خود مى‌نويسد: عن أبي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال اجْتَنِبُوا السَّبْعَ الْمُوبِقَاتِ قالوا يا رَسُولَ اللَّهِ وما هُنَّ قال الشِّرْكُ بِاللَّهِ وَالسِّحْرُ وَقَتْلُ النَّفْسِ التي حَرَّمَ الله إلا بِالْحَقِّ وَأَكْلُ الرِّبَا وَأَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ وَالتَّوَلِّي يوم الزَّحْفِ وَقَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ الْغَافِلاتِ. 🔸ترجمه : «ابوهريره از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل مى‌كند فرمود : از هفت چيز كه سبب ورود و بقاء در آتش مى‌شود بپرهيزيد. سؤال شد اين هفت چيز كدامند؟ فرمود: شرك به خداوند، كشتن انسانى كه خداوند ريختن خونش را حرام كرده است؛ مگر در صورت جرم باعث قتل، خوردن ربا و مال يتيم، فرار از جبهه جنگ و تهمت به زنان مؤمن كه دامن آنان از آلودگى پاك است.» 📔 نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري    جلد : 4  صفحه : 10 خلاصه آنکه : ➖صغری : ابوبکر و عمر از جنگ فرار کرده اند ➖ کبری : هر آنکه از جنگ فرار کند به غضب خدا گرفتار شده و جایگاه او جهنم است ✓ نتیجه اش با اهل انصاف! @Menhajol_velayat
🔥 📌 ابوبکر هیچ کار مثبتی در جنگ ها نکرده است... ✍🏻 ابن ابی الحدید به نقل از استادش ابوجعفر اسكافى مى‌گويد : وهو أضعف المسلمين جناناً، وأقلهم عند العرب ترةً، لم يرم قط بسهم، ولا سل سيفاً، ولا أراق دماً. 🔹ترجمه : «أبو بكر از نظر عقل از تمام مسلمانان ضعيف تر و نزد عرب از نظر شجاعت كمترين بود، نه تيرى انداخت و نه شمشيرى كشيد و نه خونى را ریخت.» 📔 نام کتاب : شرح نهج البلاغة نویسنده : ابن ابي الحديد جلد : 13 صفحه : 281 @Menhajol_velayat