eitaa logo
منهاج الولاية
3.1هزار دنبال‌کننده
429 عکس
88 ویدیو
17 فایل
⚡️نَحنُ نَرفَع رَأيَة الولَايَة و الْبَرائة⚡ ✍🏻ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای آشفته‌ی مجازی را تغيير دهیم آرشیو: @Menhajol_velayat2 ادمین: @moteallem_110 ادمین تبادل: @Alireza_vatandoust
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ ❷ محافظت بر حب و بغض ✏️ دومین موردی که باید در زمان غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مراعات شود، محافظت بر حب و بغض است. ← امام صادق علیه السلام فرمودند: ●«مُحَمَّدٍ عَنْ مَنْصُورٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قُلْتُ إِذَا أَصْبَحْتُ وَ أَمْسَيْتُ لَا أَرَى إِمَاماً أَئْتَمُّ بِهِ مَا أَصْنَعُ قَالَ فَأَحِبَّ مَنْ‏ كُنْتَ‏ تُحِبُ‏ وَ أَبْغِضْ‏ مَنْ‏ كُنْتَ‏ تُبْغِضُ‏ حَتَّى يُظْهِرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ» 🔹ترجمه : منصور از مردى نقل مي‌كند كه او به امام صادق عليه السلام عرض كرد: هرگاه روز را صبح و شام كنم و امامى را كه از او پيروى كنم، نبينم چه كنم؟ حضرت فرمودند: آنكه را بايد دوست داشته باشى دوست بدار و آنكه را بايد دشمن بدارى دشمن بدار، (تولّى و تبرّى را از دست مده) تا خداى عزّ و جلّ او را ظاهر كند. 📕 الکافی جلد ۱ صفحه ۳۴۲ ← امام کاظم علیه السلام فرمودند: ●«عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ علیهما السلام… قَالَ طُوبَى لِشِيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكِينَ بِحَبْلِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا الثَّابِتِينَ‏ عَلَى‏ مُوَالاتِنَا وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِنَا أُولَئِكَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ قَدْ رَضُوا بِنَا أَئِمَّةً وَ رَضِينَا بِهِمْ شِيعَةً فَطُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ وَ هُمْ وَ اللَّهِ مَعَنَا فِي دَرَجَاتِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ» 🔸ترجمه ‌: خوشا به حال شيعيان ما كه در غيبت قائم ما علیه السلام، به رشته ولايت ما چسبيده‏اند و بر دوستى ما پا برجا هستند و از دشمنان ما بيزارند، آنان از ما هستند و ما از آن‌ها هستيم، به تحقيق ما را به امامت پسنديده‏اند و ما هم آن‌ها را به شيعه بودن پسنديده‎‌ايم. خوشا به حال آن‏ها و خوشا به حال آن‌ها، ايشان به خدا در روز قيامت هم درجه ما باشند 📕 کمال الدین جلد ۲ صفحه ۳۶۱ ان شاء الله ادامه دارد... @Menhajol_velayat
🌺 فرا رسیدن سالروز ولادت موفور السّرور قطب عالم امکان، فریادرس بی‌پناهان،←تنها مصلح کلّ جهان، حضرت صاحب‌العصر والزّمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف را به محضر مقدّس آن یگانه‌ی دوران و همه شیعیان و منتظران تبریک عرض می‌نمائیم. 💠 امام زمان علیه‌السلام در تشرّفی که علی بن مهزیار به محضر مبارکشان داشت به او فرمودند : 🔸«ای پسر مهزیار! پدرم امام عسکری علیه‌السلام از من پیمان گرفت که در مجاورت مردمی نباشم که ( بخاطر کثرت ظلم و گناهان و بی‌توجّهی به امام زمانشان ) خداوند بر آنان غضب کرده و در دنیا و آخرت مورد نفرت و مستحقّ عذاب دردناک‌اند؛ و به من امر فرمود که جز در کوه‌های سخت و سرزمین‌های خشک و دوردست اقامت نکنم.» 🔹 «فقال: يا ابن المازيار أبي أبومحمد عهد إلي أن لا اجاور قوما عضب الله عليهم ولهم الخزي في الدنيا والاخرة ولهم عذاب أليم وأمرني أن لا أسكن من الجبال إلا وعرها ومن البلاد إلا قفرها.» 📕 الغیبة شیخ طوسی صفحه ۲۶۶ @Menhajol_velayat
🌷به مناسبت ولادت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف 🌷 🔸 تدریس - کتاب الحجة، باب مولد صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه ( به همراه شرح علامه مجلسی و ملاصالح مازندرانی ) 📌در 2 جلسه ➖ استاد رضا حسینی حفظه الله @Menhajol_velayat
4_5983517775568571245.mp3
5.92M
✔️ جلسه اول 🔸 اعتراف علمای اهل سنت به ولادت امام زمان (عج) 🔹 توقیع بعد از قتل زبیری 🔸 أبیض در مورد رنگ چهره به چه معنا به کار می‌رود؟ 🔹 روایتی که سال ولادت حضرت را ۲۵۶ ذکر می‌کند، چطور با نقل سال ۲۵۵ قابل جمع است؟ 🎙استاد رضا حسینی حفظه الله @Menhajol_velayat
4_5983517775568571249.mp3
11.7M
✔️ جلسه دوم 🔸 قشمیر معرب کشمیر است (در تعریب کاف تبدیل به قاف شده است) 🔹 کشمیر، نزاع بین هندوستان و پاکستان 🔸 مژده بشارت پیغمبر و وصی او در کتب انبیاء گذشته 🔹 چطور فاصله کشمیر تا کابل یک سال طول کشیده است؟ 🔸 نام اصلی ابوبکر 🔹 قریش طبق نظر مشهور وصف چه شخصی بوده است؟ نضر بن کنانه یا فهر بن مالک؟ 🔹 والی کابل متشیّع بوده است 🔸 حسین بن إشکیب در نگاه نجاشی و شیخ طوسی 🎙استاد رضا حسینی حفظه الله @Menhajol_velayat
هدایت شده از منهاج الولاية
▫️بسم الله الرحمن الرحيم ▫️ ⚠️ پس چرا برق نمی آید...؟ ✍🏻 این تجربه را همه ی ما داشته ایم: در حال انجام کارهای روزمره ناگهان فیوز می پرد. مخصوصا اگر شب باشد همه سراسیمه شده و دنبال علّت مشکل می گردند. اگر فیوز پریده باشد که تا بعد از چند ثانیه همه چیز عادی می شود؛ اما اگر مشکل برق منطقه باشد کم کم همه کلافه می شوند. هر چقدر زمان بیشتری بگذرد، اوضاع خانه به هم ریخته تر شده و كارها متوقّف می شود، همه منتظر آمدن برق هستند. حال تصور کنید این قطعی برق در تمام شهر اتفاق بیافتد، پس از 24 ساعت، اوضاع عجیب و غریبی خواهد شد؛ از همه جا صدای اعتراض بلند است. هیچ کس نمی تواند زندگی بدون برق را حتی برای یک روز هم تحمل کند.دیگر برای قطعی سراسر برق کشور مثال نمی زنم.... 💠 در همین وضعیّت، منطقه ی محرومی را تصور کنیم که کلّاً برق کشی نشده و بهره ای از این نعمت نبرده است. برای افراد ساکن این منطقه هیچ فرقی نمی کند برق یک ساعت قطع شود یا یکسال؛ و حتی ممکن است شهرنشینان را برای این همه تلاطم برای لحظه ای قطع برق تمسخر کنند! اگر به چنین شخصی از فوائد برق بگویید برای او قانع کننده نیست، در نظر او همان فانوس و ابزار آلات مکانیکی از نیروی برق بی نیاز می کند! 🔆 حال جهان را تجسّم کنیم که نور مطلق آن در پس ابر غیبت پنهان شده است...آن هم نه یک ساعت و یکروز و یکسال، بلکه چیزی در حدود هزار و دویست سال! 💔 اما چرا همه چیز عادیست؟ چرا هیچ تکاپویی میان جویندگان این نور نمی بینیم؟ اگر یکساعت پریدن فیوز منزلمان قابل تحمّل نیست، چطور توانستیم هزار و دویست سال در ظلمت هستی به سر کنیم؟ ✅ پاسخ مشخّص است: وضعیّت ما همان مثال دهات محرومی است که چیزی از نعمت برق نمی داند...معرفت ما هم به قدری پایین است که نمی فهمیم بهره مندی از نور حجّة الله (علیه السلام) چه طعمی دارد...آن قدر جایگزین برای او ساخته ایم که دلمان به همان ها خوش است! اگر جایگاه او را درک می کردیم، آن وقت بود که می فهمیدیم حقیقتاً چقدر بیچاره و نگون بخت هستیم! و آن وقت بود که تک تک لحظه های دنیای بدون او، از سیاهچال بدون آب و برق هم عذاب آور تر است... 👈🏻 آن وقت اگر این درک همگانی می شد، جهان تشیع یک صدا و از تمام وجود، حجّت خدا را می طلبید و به درگاه الهی تضرّع می کرد...آیا قابل تصوّر است در چنین حالتی باز هم خداوند آن نور هستی را از شیعیان دریغ دارد؟ @menhajol_velayat
💚خورشید منظومه‌ی ظلمانیم طلوع کن 🌱امام سجّاد علیه السلام فرمودند: 🟢 برای قائم ما دو غیبت است (غیبت صغری و غیبت کبری) یکی از آن دو، طولانی‌تر از دیگری است ... که آنقدر طول خواهد کشید تا اکثر معتقدین به ولایت (شیعیان) از (عقیده درست) دست برمی‌دارند در آن زمان کسی بر امامت و ولایت او ثابت قدم و استوار نمی‌ماند، مگر آن که یقینش را قوی و معرفتش را صحیح سازد و در دلش، نسبت به حکم و قضاوت ما هیچ‌گونه گرفتگی و کراهتی احساس نکند و تسلیم (محض در برابر دستورات) ما اهل‌بیت (علیهم السلام) باشد 📗کمال الدین و تمام النعمة جلد ۱ صفحه ۳۲۳ @Menhajol_velayat
📌 فرازی از مناجات شعبانیه [ ۱۳ ] ✏️ إِلٰهِى إِنْ كانَ صَغُرَ فِى جَنْبِ طاعَتِكَ عَمَلِى فَقَدْ كَبُرَ فِى جَنْبِ رَجائِكَ أَمَلِى .إِلٰهِى كَيْفَ أَنْقَلِبُ مِنْ عِنْدِكَ بِالْخَيْبَةِ مَحْرُوماً وَقَدْ كانَ حُسْنُ ظَنِّى بِجُودِكَ أَنْ تَقْلِبَنِى بِالنَّجاةِ مَرْحُوماً ؟! 💠 ترجمه : «خدایا! اگر عملم در اطاعت تو ناچیز است، ولی در کنار امیدواری بر کرمت، آرزویم، بزرگ است معبود من! چگونه از آستان جودت، تهی دست و محروم برگردم، در صورتی که حسن ظن من به جود تو این بوده که بر من رحمت خواهی آورد و مرا نجات خواهی داد...» @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ ❸ ولایت اهل البیت علیهم السلام ✏️ از مهم‌ترین واجبات و با اهمیت‌ترین آن‌ها اعتقاد به امامت ائمه دوازده‌گانه، و پذیرش ولایت آنان، و اِبراز محبت و مودت به آنان است، از این رو یکی دیگر از اموری که در زمان غیبت بیش از پیش باید مراعات و مراقبت کرد، ولایت اهل بیت علیهم السلام است. ←لذا امام صادق علیه السلام در حدیثی می‌فرمایند: ● «عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیهما السلام‏ طُوبَى‏ لِمَنْ‏ تَمَسَّكَ‏ بِأَمْرِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا فَلَمْ يَزِغْ قَلْبُهُ بَعْدَ الْهِدَايَة» 🔹 خوشا به حال كسى كه در حال غيبت قائم ما علیه السلام، به امر او تمسک جوید و پس از هدايت، دلش برنگردد. 📕 کمال الدین جلد ۲ صفحه ۳۵۸ ←از امام صادق علیه السّلام درباره آیه اولی الأمر سؤال شد، حضرت فرمودند: ●«عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ نُعَيْمٍ الصَّحَّافِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ قَوْلِهِ‏ عَزَّ وَ جَلَ‏ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ‏ فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ‏ فَإِنَّما عَلى‏ رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ‏ فَقَالَ أَمَا وَ اللَّهِ مَا هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ وَ مَا هَلَكَ مَنْ هَلَكَ حَتَّى يَقُومَ‏ قَائِمُنَا علیه السّلام إِلَّا فِي تَرْكِ‏ وَلَايَتِنَا وَ جُحُودِ حَقِّنَا» 🔸مراد از آیه که می‌فرماید: «خدا را اطاعت كنيد و پيغمبر را اطاعت كنيد، و اگر روى از آنان بگردانيد، تنها ابلاغ بر عهده رسول ما است» چیست؟ حضرت فرمودند: به خدا سوگند، پيشينيان شما هلاك نشدند و هيچ كس هم تا زمان قيام قائم ما عليه السلام هلاك نشود، مگر به سبب ترك نمودن ولايت ما و انكار حق ما اهل بیت علیهم السّلام. 📕 الکافي جلد ۱ صفحه ۴۲۶ ان شاء الله ادامه دارد... @Menhajol_velayat
📌 تصوف با هر دین و مسلکی جمع می‌شود ✏️ تصوف روش و مسلکی است که برای خود، اصول و فروعی دارد و هرکس ملتزم و مقید به آن اصول و فروع باشد، صوفي اش خوانند، خواه مسلمان باشد ( چه شیعه و اهل تسنن ) و خواه غیر مسلمان مانند یهودی یا دین دیگری داشته باشد؛ بلکه با تتبع دانسته می‌شود که تصوف قبل از اسلام در میان یونانیان، یهودیان و نصارا بوده و از آن جا به میان مسلمانان وارد شده است. پس تصوف و صوفی گری با هر دینی می سازد و اختصاص به دین خاصی ندارد 👈🏻 لازم به ذکر است : از جمله اصول و مبانی تصوف این است که تنها راه دستیابی به حقيقت را کشف و شهود می‌دانند @Menhajol_velayat
1379.MP3.m4a
4.53M
ما نشان نوكرى تو را بر سر خودمان گذاشتيم اما به قدرى كه براى ديگران نوكرى كرديم در آستان تو خدمتى نكرديم… ⇇قسمتى از فرمایشات پير غلام مولانا صاحب الزّمان صلوات الله عليه آیت‌الله حاج شيخ حسين وحيد خراسانى حفظه الله ١٣٧٩ هجرى شمسى @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 🟤 امامی که "طرید و شرید" است 👈🏻 در توصيف حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با دو کلمه: "الطرید و الشرید" مواجه می‌شویم. بعنوان نمونه شیخ کلینی و شیخ صدوق رضوان الله علیهما با سندهای خود از امام رضا علیه السلام و امام حسین علیه السلام روایت کرده‌اند که آن دو امام دربارهٔ حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرموده‌اند: «هُوَ الطَّرِيدُ الشَّرِيدُ الْمَوْتُورُ بِأَبِيهِ وَ جَدِّهِ صَاحِبُ الْغَيْبَةِ يُقَالُ مَاتَ أَوْ هَلَكَ أَيَّ وَادٍ سَلَك‏...» ✍🏻 او طرد شدهٔ جدا شده از مردم است و خونخواهِ پدرش و جدش است که غیبتی طولانی دارد و آنقدر طولانی می‌شود که درباره‌اش می‌گویند: او مُرده یا در فلان وادی و مکان کشته شده و در محلی پنهان شده و نخواهد آمد 📚 الكافی، ط - الإسلامي، ج ١ ص ٣٢٣ 📓 كمال الدين و تمام النعمة، ج ١ ص ٣١٨ 🔻حال خوب است در معنای "الطرید و الشرید" دقت شود: مرحوم ملاصالح مازندرانی در شرحِ خود بر "اصول کافی" ذیل این روایت نوشته: «و الطريد فعيل بمعنى مفعول من الطرد بالتسكين و التحريك و هو الابعاد و الاخراج و الدفع يقال طرده السلطان اذا أخرجه عن بلده و ابعده و دفعه عن محله فهو مطرود و طريد. و الشريد فعيل بمعنى فاعل من شرد فلان اذا نفر عن الخلق و ذهب فى الارض و سار فى البلاد خوفا و فزعا فهو شارد و شريد.» ✍🏻 "طرید" بمعنای دور کردن و اخراج و پس زدن است. از همین باب است که مثلا می‌گویند: سلطان، فلانی را طرد کرد و او را از شهرش اخراج نمود و از آنجا دورش کرد و از محلش راندش و او مطرود و طرید شد؛ و "شرید" یعنی جداشده از مردم و کناره گیرنده از آنان و کسی که جای ثابتی ندارد و به بلاد مختلف می‌رود، زیراکه ترس و وحشت دارد.💔 📚 شرح الکافی، ج ٦ ص ١٩٧ 🔹علامه مجلسی رحمه‌الله نیز به توضیح بالا اضافه می‌کند: «المَوْتور: من قتل حميمه و أفرد، يقال: وترته إذا قتلت حميمه و أفردته فهو وتر موتور.» ✍🏻 "مَوْتور" کسی است که شخصی از عزیزانش را کشته‌اند و تنها مانده. هنگامی که عزیزش را بکُشی و او را تنها بگذاری. پس او را وترالمَوتور گویند. (کنایه از خونخواهیِ امام عصر عجل الله فرجه الشریف درباره پدر و اجدادش علیهم السلام.) 📚 مرآة العقول، ج ٣ ص ٣٨٢ 💠 محدث نوری رحمه الله در معنای «الشرید» می‌گوید: «رانده شده از مردمی که آن حضرت را نشناختند و قدر وجود نعمت او را ندانستند و در مقام شکرگزاری و مقام حقش برنیامدند؛ بلکه پس از این که از دست یافتن بر او ناامید شدند، به قتل و آزار ذرّیه طاهره ایشان پرداختند و به کمک زبان و قلم، سعی بر بیرون راندن نام و یاد او، از قلوب و اذهان مردم کردند.» 📙نجم الثاقب، ص ۷۸ ✨اللهم عجل لولیک الفرج✨ @fazaelvamaaref
📌 کلامی تکان دهنده از مرحوم سید محمد تقی موسوی صاحب مکیال المکارم ● خدا در قرآن فرموده: هَلْ جَزاء الْاِحْسانِ اِلّا الإحْسانُ فَبِأیِّ آلاء رَبِّکُما تُکَذِّبانِ آیا پاسخ خوبی غیر از خوبی است؟! ⇇ ای کسی که از جبران خوبی های مولایت صاحب الزمان عاجز هستی، آیا نمی‌توانی ساعتی از ساعات شبانه روزت را که بی اختیار می‌گذرد به دعا برای او اختصاص دهی؟ همان مولایی که به هر شکلی به تو خوبی کرده و زبان از شمارش و توصیف خوبی های او ناتوان است؟ همين عمر و زندگانی تو که با آن به اهدافت می‌رسی فقط یک نعمت از نعمت هایی است که خدا به یمن وجود امام زمان روزیات کرده... چقدر جفاکاری! پس چقدر جفاکاری اگر قلبت از این حرفها تکان نمی‌خورد و زبانت به دعا برای مولایت باز نمی‌شود... 📚مکیال المکارم جلد۱ صفحه ۴۹۴ @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 انتظار فرج يعني چه!؟ ⇇ استاد سيد مهدی حجازی حفظه الله ● فقال : ما أحسن الصبر وانتظار الفرج... فعليكم بالصبر فانه إنما يجئ الفرج على اليأس وقد كان الذين من قبلكم أصبر منكم. 📔 بحار الانوار جلد ۵۳ صفحه ۱۱۰ @Menhajol_velayat
📌فرازی از مناجات شعبانیه [ ۱۴ ]عمرم را در بی خبری از تو سپری کردم... 😔 ✏️ إِلٰهِى وَقَدْ أَفْنَيْتُ عُمْرِى فِى شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ، وَأَبْلَيْتُ شَبابِى فِى سَكْرَةِ التَّباعُدِ مِنْكَ . إِلٰهِى فَلَمْ أَسْتَيْقِظْ أَيَّامَ اغْتِرارِى بِكَ، وَرُكُونِى إِلىٰ سَبِيلِ سَخَطِكَ؛إِلٰهِى وَأَنَا عَبْدُكَ وَابْنُ عَبْدِكَ قائِمٌ بَيْنَ يَدَيْكَ، مُتَوَسِّلٌ بِكَرَمِكَ إِلَيْكَ 💠 «ترجمه : معبودا، عمرم را در بی خبری از تو سپری کردم و جوانی ام را در سرمستیِ دوری از تو فرسودم! معبودا، اینک منم بنده تو و زاده بنده تو، در پیشگاهت ایستاده ام و به بزرگواری و بخشندگی ات توسل جسته ام...» @Menhajol_velayat
📌فرازی از مناجات شعبانیه [ ۱۵ ] ✏️إِلٰهِى أَنَا عَبْدٌ أَتَنَصَّلُ إِلَيْكَ مِمَّا كُنْتُ أُواجِهُكَ بِهِ مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْيائِى مِنْ نَظَرِكَ، وَأَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْكَ إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِكَ 💠 ترجمه : «معبود من! من عبدی هستم که برای عذرخواهی از کردار های زشتی که ناشی از کم حیائیَم در محضرت بوده به آستانت آمده ام و از درگاهت خواستار عفو و گذشت می باشم، عفوي که از اوصاف کرم تو می باشد...» @Menhajol_velayat
🔵 اگر امر خداوند متعال نبود، شما را در منزل خود راه نمی‌دادیم، زیرا دنبال ‌شهرت و جذب نیستیم 🔸 بصائر الدرجات أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ فُضَیْلِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ شُرَیْحٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ وَ اللَّهِ لَوْلَا أَنَّ اللَّهَ فَرَضَ وَلَایَتَنَا وَ مَوَدَّتَنَا وَ قَرَابَتَنَا مَا أَدْخَلْنَاکُمْ بُیُوتَنَا وَ لَا أَوْقَفْنَاکُمْ عَلَی أَبْوَابِنَا وَ اللَّهِ مَا نَقُولُ بِأَهْوَائِنَا وَ لَا نَقُولُ بِرَأْیِنَا وَ لَا نَقُولُ إِلَّا مَا قَالَ رَبُّنَا. ✍🏻 محمد بن شریح می‌گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که می‌فرمودند: والله اگر خداوند ولایت و سرپرستی، و مودت و دوستی و رعایت خویشاوندی ما را واجب نکرده بود، شما را در منزل خود داخل نمی‌کردیم، و جلوی درب خانه منتظر نمی‌گذاشتیم. والله ما از روی هوای نفس و رأی شخصی چیزی نگفته و جز از جانب خداوند متعال چیزی نمی‌گوئیم. 📙 بصائر الدرجات، صفار رحمه الله، نشر قم، ص ٣٠٠ ⚠️ امام معصوم علیه السلام که صاحب ولایت است، قسم جلاله می‌خورَند که اگر امر خداوند نبود شما را نزد خود نگه نمی‌داشتیم، و باز قسم جلاله می‌خورند که چیزی جز حکم خداوند نمی‌گوییم و سلیقه و رأی شخصی نداریم آنوقت چطور برخی به خود جرأت می‌دهند... @Menhajol_velayat
4_5816741614189545802.mp3
1.7M
🎙 استاد صدري حفظه الله 🔸حقیقتِ عبادت و معرفة الله و لوازم آن ⚠️ عباداتِ اختراعی و بدعت‌های رایج ⛔️ جعلِ ذکر و تعيين عدد برای آن ✅ عبادت آنی است که اهل البیت علیهم السلام گفته باشند ✅ نظر آیت الله بروجردی رحمه الله، دربارهٔ تعیین عدد برای اذکار @Menhajol_velayat
📝 مستندات سخنرانیِ فوق ❶ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْه السَّلَام الْحُجَّةُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ. 📗 الکافی جلد ۱ صفحه ۱۷۷ ط اسلامیه ❷ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: خَرَجَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ اَلْعِبَادَ إِلاَّ لِيَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اِسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي فَمَا مَعْرِفَةُ اَللَّهِ قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ اَلَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ . 📗 علل الشرایع جلد ۱ صفحه ۹ ❸ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَم يَقُولُ‌ بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى 📗 الکافی جلد ۱ صفحه ۱۴۵ ط اسلامیه ❹ فقال إبليس : يا رب اعفني من السجود لآدم وأنا أعبدك عبادة لم يعبدكها ملك مقرب ولا نبي مرسل ، فقال الله : لا حاجة لي إلى عبادتك ، إنما اريد أن اعبد من حيث اريد لامن حيث تريد ، فأبى ان يسجد 📗 بحار الانوار جلد ۱۱ صفحه ۱۴۱ @Menhajol_velayat
📌 فرازی از مناجات شعبانیه [ ۱۶ ] ✏️ إِلٰهِى لَمْ يَكُنْ لِى حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ إِلّا فِى وَقْتٍ أَيْقَظْتَنِى لَِمحَبَّتِكَ،💔 وَكَما أَرَدْتَ أَنْ أَكُونَ كُنْتُ فَشَكَرْتُكَ بِإِدْخالِى فِى كَرَمِكَ، وَ لِتَطْهِيرِ قَلْبِى مِنْ أَوْساخِ الْغَفْلَةِ عَنْكَ . 💠 ترجمه : « معبود من، قدرتی در ترک معصیت ندارم، مگر آنکه با استقرار محبتت در دلم، از معصیت تو اجتناب نمایم، که دراین صورت آن گونه که اراده کردی خواهم بود پس شکر گزاریت کردم از آن رو که مرا در حریم کرمت پذیرا شدی و قلبم را از پلیدی های غفلت از خویش تطهیر نمودی...» @Menhajol_velayat
✏️ بر خلاف اندیشه های مکاتب بشری، اعتقاد صحيح امامیه - که از دلائل عقلی قطعی و کتاب خداوند و احادیث متواتره اهل البیت علیهم السلام استفاده شده - این است که : ● خداوند تعالی ذاتی است مجهول الکُنه که عقل هیچ عاقلی به کُنهش نرسیده و نخواهد رسید؛ نه از جنس چیزی است و نه مانند چیزی است؛ جسم نیست و مکان ندارد، زیرا جسم و مکان مخلوق او هستند. و چون مکانی نیست پس نه از چیزی دور است و نه به چیزی نزدیک. ✓ و لذا اینکه گفته می شود که خداوند همه جا حاضر است و به همه چیز نزدیک است معنایش این است که : ←هیچ چیز بر علم خداوند پوشیده نیست و از قدرتش بیرون نیست. و اینکه گفته می‌شود که حق تعالی از همه چیز دور است معنایش این است که : ← ذات حق تعالی مانند چیزی نیست، سمیع بی سمع و بصیر بی بصر است و عالم و قادر است بدون آنکه صفت علم و قدرت عارض بر ذاتش باشد، علم او بی مانند و فعل او بی نظیر است @Menhajol_velayat
←استاد سيد محسن هندي حفظه الله 📌 ویژگی های تدریس : ● انتخاب گزینشی احادیث ● قابل استفاده برای عموم شیعیان ● توضیح روایات بر محور علم کلام ● نقد افکار و فرقه های متقابل با عقل ✓ اصوات در ضمن ۱۶ جلسه ان شاء الله ارسال خواهد شد @Menhajol_velayat
4_5994377544541932342.MP3
8.4M
💥 تدریس الکافی [ کتاب العقل و الجهل ] ➖ استاد سيد محسن هندي حفظه الله ● آشنایی با ثقه الاسلام محمد بن یعقوب کلینی ● سخنان محدثین درمورد مرحوم کلینی و کتاب الکافي ● موضع صحيح در برخورد با روایات کتب اربعه ● روش حدیث خوانی در این دوره جلسه بعدی @Menhajol_velayat
📌 فرازی از مناجات شعبانیه [ ۱۷ ] ←خدایا به من نظری کن... 💔 ✏️ إِلٰهِى انْظُرْ إِلَىَّ نَظَرَ مَنْ نادَيْتَهُ فَأَجابَكَ، وَاسْتَعْمَلْتَهُ بِمَعُونَتِكَ فَأَطاعَكَ، يَا قَرِيباً لَايَبْعُدُ عَنِ الْمُغْتَرِّ بِهِ، وَيا جَواداً لَايَبْخَلُ عَمَّنْ رَجا ثَوابَهُ . إِلٰهِى هَبْ لِى قَلْباً يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ، وَ لِساناً يُرْفَعُ إِلَيْكَ صِدْقُهُ، وَنَظَراً يُقَرِّبُهُ مِنْكَ حَقُّهُ 💠 ترجمه : «خدایا نظری به من کن، مانند نظر کردنت به کسی که چون ندایش میکنی، اجابتت می‌کند و به کمک و یاری تو اطاعتت می‌کنند ای نزدیکی که از آنکه فریفته ات شده است دور نمی باشی و ای بخشنده که در حق آنکه به اجر و پاداش امید بست، بخل نمی ورزی. معبود من! قلبي عطایم فرما که شوقش تو را به تو نزدیک سازد و زبانی که صدق او به سويت بالا آید و نظري که حقش موجب قرب درگاهت شود...» @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 🔍 پاسخ به شبهه ای پیرامون قابل رؤیت نبودن خداوند ملحدین به خداپرستان اشکال می کنند که : خداوند را حس نمی‌کنیم. پس موهوم است و وجود ندارد . (یا اقلاً نمی‌توان به وجود او پی برد.)بت پرستان نیز بارها گفته‌اند که : به خدای نادیده نمی توان ایمان آورد. بسیاری مسیحیان به مسلمین اشکال میکنند که : خدای شما ارتباط نزدیک با بندگانش ندارد! ولی خدای ما ، صورت انسانی یافته و به صورت ملموس و محسوس با بندگانش ارتباط گرفت!همچنین برخی صوفیه و ... نیز دچار چنین قرائت های باطلی در خداشناسی شدند. ✍🏻 پاسخ : تمام این اشکالات برمبنای درک ناصحیحی از معرفت و خداشناسی بنا شده اند . لازمه الوهیت خداوند این است که فوق حس و وهم مخلوقات باشد. خداوند جسمانی نیست و ذاتی قدوس دارد که منزه از هر حدی است. برای همین راه اثبات او ، برهان عقلی می‌باشد . نه تصویرگری و حس و تجربهٔ ذات او ! دقیقا عظمت و جلالت خداوند حکم میکند که قابل حس نباشد❗️ ✅ در روایت آمده است که زندیقی به امام رئوف حضرت رضا علیه‌السلام اشکال کرد : وجود خدایی که حس نمی‌کنیم را نباید قبول کنیم! امام علیه‌السلام پاسخ فرمودند : «مسئله برعکس است! چون فهمیدیم که حواس ما از درک او عاجزند و ذاتی برخلاف تمام اشیای دیگر دارد ، به خدایی او اعتراف کردیم.» 📝 فَقَالَ الرَّجُلُ : فَإِذاً إِنَّهُ لَاشَيْ‌ءَ إِذَا لَمْ يُدْرَكْ بِحَاسَّةٍ مِنَ الْحَوَاسِّ ، فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ عليه‌السلام : « وَيْلَكَ ، لَمَّا عَجَزَتْ حَوَاسُّكَ عَنْ إِدْرَاكِهِ ، أَنْكَرْتَ رُبُوبِيَّتَهُ ، 👈🏻 وَنَحْنُ إِذَا عَجَزَتْ حَوَاسُّنَا عَنْ إِدْرَاكِهِ ، أَيْقَنَّا أَنَّهُ رَبُّنَا بِخِلَافِ شَيْ‌ءٍ مِنَ الْأَشْيَاءِ » 📚 نام کتاب : الکافی- ط دار الحدیث نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 194 ▫️←همچنین باید بدانیم که معرفت ما محصور در احساسات نیست . و قرب خداوند به مخلوقاتش لازم نیست حتما حسی و جسمانی باشد! این ما هستیم که باید به آموزه‌های عقل و وحی توجه کنیم ، نه اینکه از خدا بخواهیم در سطح یک مخلوق پایین بیاید! هیچ ذره ای بر خداوند پوشیده نیست (سوره یونس : آیه ۶۱) از بندگانش دور نیست و اجابت کنندهٔ راز و نیاز بندگان است . (سوره بقره : آیه ۱۸۶) و بندگان خود را امداد و هدایت می کند. (سوره شعرا : آیه ۶۱ و ۶۲) ▫️←و اصولا خدایی که به حس در آید قطعا دارای حد و مقدار است و چنین چیزی مخلوقی ضعیف و ناتوان بیش نخواهد بود نه خدای ادیان. 👈🏻 ضمنا قرب به حق هم به معنای بهره‌مندی هرچه بیشتر از عنایات و الطاف خاص الهی است نه ارتباط مکانی و مادی با ذات قدوسی حق. @Menhajol_velayat