14.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶میلاد دردانه هستی
کریم اهل بیت امام حسن علیه السلام
مبارک
🇮🇷@merajosaade786
بسم الله الرحمن الرحیم
#شرح_معراج_السعاده
#جلسه_هفتم
#بخش_سوم
خلاصه ی کتاب
💐💐علامت وسوسه:هر وقت که آدمی میل به مقتضای غضبی یا شهوتی نمود ، شیطان فرصت پیدا می کند و لشگر او وارد خانه ی دل می شوند.و انواع آثار خود را که وساوس شیطانی و افکار ردیه باشد در آنجا پیدا می شود.
شرح: منظور از شهوتی یا غضبی یا هرچه در اینجا اشاره شد در واقع من دون الله است اگر توی دایره ی شریعت باشد وسوسه نیست یعنی اینکه زمینه ی وسوسه آنجا به وجود نمی آید .
زمینه ی وسوسه جایی به وجود می آید که خارج از دایره ی شریعت باشد ، اگر آن حالت بود آن موقع وساوس ظهور پیدا می کند.
خلاصه ی کتاب
نکته:پیوسته دو لشگر الهام و وسوسه در آمدوشد و گیرودار هستند گاهی ساحت دل منزل لشگر خیریت و اثر فرشتگان و زمانی محل جولانگاه سپاه روسیاه شیاطین و دیوان باشد تا آنکه به امداد و معاونت امور خارجیه یکی از دوسپاه را غلبه و قوت حاصل شود و مملکت نفس را تسخیر نماید .
شرح: چیزی که اینجا گفته شد یعنی اتفاقات درونی انسان ،دایم از حالی به حال دیگر شدن است . و می گوید چیزهایی که در خارج است و در کثرت است می توانند اثر بگذارند و هر کدام را به ظهور برسانند .
مثلا توجه به نمادها ، ظهورات خارجی هستند .
مثلا به نماز توجه پیدا میکند یا به قرآن و بعد به مسجد توجه می کند و ظهور خارجی آن را می بیند .
یا در خطورات منفی ،اگر در کوچه و بازار باشد و شرایط گناه آماده باشد ،وسوسه ها می توانند ظهور پیدا کنند و آدم را در گناهان مختلف وارد کنند .
بنابراین اگر آدم در چنین حالتهایی قرار گرفت باید ببیند در چه مکانی و چه شرایطی قرار بگیرد بهتر است.
بزرگان می گفتند وقتی وسوسه های شیطانی بر آدم غالب شد، بلند شوید، وضو بگیرید و نماز بخوانید یعنی خلاف آن وسوسه را انجام دهید تا به ظهور نرسد ودر همان خطور باقی بماند تا از آن حالت خارج شوید.
خلاصه ی کتاب
نکته: غالب ماده ی خلقت قوه ی واهمه و غضبیه و شهویه که در انسان موجود هستند و از سرهنگان و کارفرمایان مملکت بدن هستند از آتش است و شیطان نیز از آتش .
لذا علاقه ی این سه سرهنگ مملکت بدن و شیطان به هم بیشتر است.
شرح: سه قوه ی وهم و غضب وشهوت خیلی تمایل دارند در مسیر شیطان قرار بگیرند و علتش ماده ی خلقتشان است.
پس توجه داشته باشیم که هر وقت این سه قوه را به حال خودشان رها کنیم ، جولانگاه ورود و خروج شیطان خواهند شد .
توجه کنیم که این سه قوه همیشه باید تحت فرمان مرتبه ی بالا باشند و اگر بخواهند از مسیر خودشان خارج شوند حتما تنبیهاتی که قبلا به آن اشاره شد را برایشان قرار دهیم تا از آن حالت دربیایند. و تحت فرمان قوای بالاتر قرار بگیرند و نتوانند مارا از مسیری که می خواهیم در آن قرار بگیریم خارج کنند.
الحمدلله ر بالعالمین
#شرح_معراج_السعاده
#جهادتبیین
🇮🇷@merajosaade786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
786
دل آرام جهان .....
تعجیل در فرج امام زمان (عج)صلوات
#جهاد_تبیین
🇮🇷@merajosaade786
بسم الله الرحمن الرحیم
#شرح_معراج_السعاده
#جلسه_هفتم
#بخش_چهارم
خلاصه ی کتاب
مضرات وساوس شیطانی و خواطر نفسانی :
💐💐ضرر آن عظیم و عاقبت آن وخیم است و این حالت از جمله مهلکات عظیمه و حالات رذیله است و دل راباعث تیرگی و ظلمت ونفس را موجب افسردگی و کدورت ، مانع وصول به سعادت است .چگونه چنین نباشد . وحال اینکه سرمایه ی تحصیل نجات ، عمر و آلت تجارت بندگان ، دل ایشان است.
شرح: بنابراین قوایی که برای ما قرار داده شده، ابزاری هستند برای شکوفایی مراتب بالاتر .
خداوند تبارک و تعالی ،وقتی ما وارد این نشئه شدیم ؛ بعضی از این ابزارها را به ظهور می رساند و به اینها قابلیت می دهد تا بتوانند کارایی داشته باشند .
همین قوا باعث می شوند ؛ مراتب بالا که بالقوه در وجود ما هستند ، شکوفا شوند .
اگر چنین حالتی برای ما اتفاق نیفتد ؛ تمام مراتب پایینی برای ما مضر هستند و چیزی که برایش خلق شدیم اتفاق نمی افتد.
توجه داشته باشیم ، تک تک قوا در قالبی که مدنظر خداوند است ، قرار بگیرند تا بتوانند از وسوسه ها رها شوند .
قالب آنها اینست که تحت شریعت قرار بگیرند و فرمان از قوه ی عقل کسب کنند تا بتوانند در وجود آدم ظهورات عالی داشته باشند .
توجه داشته باشیم خطوراتی که در قوه ی عقل اتفاق میفتد بستگی به حالات قوا دارد و حاصل گذشته ی آدم است.
خلاصه ی کتاب
علاج قطع وساوس:توجه به چند نکته داشته باشیم .
۱-بستن راه های عظیمه ی شیطان در دل :مانند شهوت ،غضب ، حرص،حسد
شرح: هر چیز که به قوه ی شهوت برمی گردد و به غضب و وهم ؛باید در وجود آدم ریشه کن شود.
ریشه کن شدنش هم همان است که گفتیم ؛ اگر تحت شریعت قرار بگیرند ؛ دیگر وسوسه ها در وجود آدم نخواهند بود.
خلاصه ی کتاب
۲-گشودن درهای ملکی در دل :اخلاق فاضله و اوصاف شریفه ، ورع، اطاعت، مواظبت بر تقوی و عبادت.
شرح: آن چیزهایی که در مسیر شریعت است باید در وجود ما جریان داشته باشد تا هیچکدام از قوای مادون نتوانند بر دیگری غلبه داشته باشند و باعث وسوسه ها شوند.
خلاصه ی کتاب
ذکر خداوند در دل وزبان
اقسام ذکر:
۱-ذکر زبانی
۲-ذکر زبانی و قلبی باهم
که ذکر در دل مستقر نباشد بلکه
قرار آن موقوف به التفات ذاکر باشد
شرح:که معمولا اکثرا در همین وادی هستند چرا که هنوز ذکر در قلب جاری نشده است.
۳-ذکر قلبی :که در قلب متمکن و بر آن مستولی باشد به نحوی که صرف دل به غیر ذکر ،محتاج التفات ذاکر باشد ،و هروقت که دل را به خود واگذارد ، در ذکر خدا باشد.
شرح:این مرتبه ی بالاتریست که اگر چنین اتفاقی بیفتد موجب شکوفایی های خیلی خوبی خواهد شد .
زیرا اگرآن زمانی که انسان از نظر زبانی ساکت می شود ؛ وجودش به سمت شکوفایی مراتب بالا باشد و دایم در آن حالت باشد ؛ این برایش خیلی کارساز خواهد بود.
۴-ذکر قلبی که خدا در دل باشد و بس و دل بالمره از خود غافل و بلکه از ازینکه در ذکر هم هست غافل باشد.
شرح: این شرایط خیلی بالاتریست و بستگی دارد به اینکه توحید به نوع های مختلف در وجود آدم ظهور پیدا کرده باشد و چنین حالتی برای آدم اتفاق بیفتد.
الحمدلله رب العالمین
#شرح_معراج_السعاده
#جهادتبیین
🇮🇷@merajosaade786