eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
185.3هزار عکس
167.1هزار ویدیو
1.9هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تحقیر یا تکریم؟! نوش آفرین: زن ها را برهنه می کردند تا مردها بیشتر بیان سینما ما حق انتخاب نداشتیم، اگر از زن ها سوءاستفاده می کردند هیچ قانونی از ما حمایت نمی کرد! 💬 زینب.دارابی @mesagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اشرف غنی: آمریکایی‌ها برای رسیدن به اهدافشان من را قربانی کردند! 🔸آنچه آمریکا بر سر رئیس جمهور افغانستان آورد @mesagh
💢 بریتانیا چگونه از بدنامی خود برای جاسوسی و نفوذ بهره گرفته است؟ 1⃣ بخش اول 🔻 جاسوسی و نفوذ یکی از مباحث محوری و اصلی در حوزه جنگ‌های ترکیبی در حال حاضر محسوب می‌شود که در محافل دانشگاهی و آکادمیک و همچنین در حوزه سیاست میدانی نظرات قابل توجهی را به خود معطوف کرده است. 🔻 اما اگر تصور می‌کنید جاسوس‌ها فورا شناخته می‌شوند کاملا در اشتباهید! در این مطلب به شیوه جاسوسی و نفوذ بریتانیا در هند و ایران خواهیم پرداخت و به شما نشان می‌دهیم چگونه استعمار جاسوسان خود را به کار می‌گیرد و یا در نظام‌های سیاسی نفوذ می‌کند. 🔻 از آنجا که استعمار، به صورت مشخص بریتانیا، نزد کشورهای مستعمره دارای وجهه‌ای مخدوش شده و بی‌اعتبار است و از سوی دیگر نفوذ و اثرگذاری بر فرآیندهای داخلی و خارجی کشورها یکی از بدیهیات برای تحصیل و تعقیب منافع ملی محسوب می‌شوند، سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیایی نیز به این امر توجه کرده‌اند و در دوره نبردهای استقلال در مستعمرات و حتی پس از استقلال آن‌ها تلاش کرده‌اند تا به طرق مختلف نفوذ خود را در این کشورها حفظ کنند. 🔻 بریتانیایی‌ها همواره نشان داده‌اند روانشناسان خوبی هستند و با استفاده از این مهارت سیاست‌های استعماری و توسعه طلبانه خود را به پیش برده‌اند. در اواسط دهه ۱۸۵۰ میلادی که جنبش استقلال طلبی در هندوستان آغاز شد بریتانیایی‌ها با استفاده از بدنامی خود جاسوس‌ها و عوامل خود را در جرگه وطن پرستان و آن هم آن دسته تندرو وارد این جنبش کردند. 🔻 استدلال سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا این بود که عوامل و نفوذی‌های بریتانیایی می‌توانند با استفاده از بدنامی بریتانیا دولتمردان و شخصیت‌های مستقل را به انواع مختلف به بریتانیا منتسب نموده و به قول خودشان آن‌ها را در افکار عمومی غده‌های چرکین استعمار نشان بدهند. 🔻 اسناد موجود در دیوان هند نشان می‌دهند حداقل ۱۰ شخصیت ملی گرا و تند رو و همچنین شش نشریه ملی گرای هندی که در ظاهر با استعمار بریتانیا مبارزه می‌کرده‌اند هدفشان طرد کردن جنبش‌های ملی گرا و یا شخصیت‌های استقلال طلب با اتهام انگلیسی بودن و یا جاسوس بودن است. 🔻 با توجه به وجود احساسات روانی ضد استعماری قوی در هند، نمادهایی مانند ظاهر فرد، علائم و نشانه‌ها و کلیدواژگانی که از سوی جاسوسان مورد استفاده قرار می‌گرفت آن‌هایی بود که بیشترین تأثیر را بر مردم هند می‌گذاشت. 🔻 در همین راستا، ادبیات مورد استفاده علیه شخصیت‌ها و جنبش‌های مستقل ادبیات ضد استعماری بود که از طریق آن شخصیت‌ها و جریان‌های ضد استعماری لجن کِشی می‌شدند و بدین ترتیب استعمار از این طریق سیاست‌های خود را پیاده می‌کرد. 🔻 یکی از شگردهای جریان‌های وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا حمله دسته جمعی و هیاهوی تبلیغاتی علیه شخصیت‌ها بوده است. پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ در برمه منتشر شد نشان داد در ۱۰ مورد حمله دسته جمعی و هیاهوی تبلیغاتی علیه چند شخصیت مستقل توسط افراد و نشریه‌هایی صورت گرفت که در پشت پرده به سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا وابسته بودند. ❓ اما در ایران چگونه بود؟ 🔻 در ایران در دوره قاجار به صورت پراکنده از این شیوه استفاده می‌شد؛ اما پس از جنبش مشروطه این سیاست به صورت جدی در دستور کار سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا قرار گرفت. 🔻 بریتانیایی‌ها تلاش می‌کردند تا از طریق جذب افراد محلی که ویژگی‌های ضد استعماری ظاهری داشتند شخصیت‌های مستقل و ضد استعماری واقعی را هدف ترور تبلیغاتی خود قرار دهند. این امر در جنبش ملی شدن صنعت نفت نیز در دستور کار قرار گرفت اما با توجه به اینکه خود مسئله نفت عامل اساسی در قیام ضد استعماری بود توفیق چندانی به دست نیاورد. ادامه در پست بعدی... @mesagh
💢 بریتانیا چگونه از بدنامی خود برای جاسوسی و نفوذ بهره گرفته است؟ 2⃣ بخش دوم 🔻 اما در خصوص دوران دولت مصدق یک نمونه وجود دارد که نشان می‌دهد بریتانیا افرادی را که دارای سوابق وابستگی به این کشور بوده‌اند را رها کرده بود و به سراغ شخصیت‌ها و جریان‌هایی رفت که ویژگی ضد استعماری داشتند. هومن، معاون وزیر دربار، در دیدار با پایمن یکی از اعضای سفارت بریتانیا در تهران از سفارت این کشور گلایه می‌کند که بریتانیا دوستداران خود را (جریانی که آشکارا وابسته به بریتانیا بود) را تنها گذشته و از نفوذ خود برای ساقط کردن مصدق استفاده نمی‌کند. 🔻 این امر نشان می‌دهد بریتانیایی‌ها برای ساقط کردن مصدق به سراغ جریان‌های سوخته و رسوا شده نرفتند بلکه به دنبال جریان‌هایی بودند که بتوانند بر روند جریانات تأثیر بگذارند. 🔻 به عنوان نمونه برخی اسناد حکایت از این دارند که پول‌هایی در میان جریان‌های مذهبی توزیع شد تا مصدق را به عنوان فردی ضد دین معرفی کنند و از سوی دیگر پول‌های دیگری در میان جریان‌های چپ توزیع شد که مصدق را اشراف زاده بورژوازی و وابسته به استعمار معرفی می‌کردند در حالیکه در خارج از ایران چنین تبلیغ می‌شد که مصدق به دنبال فضا دادن به کمونیست‌ها است. 🔻 در نهایت دولت مصدق به دست عوامل بریتانیایی ساقط شد که در ظاهر ملی‌گراترین افراد بودند؛ رجوع شود به نقش بازار و تحولات عملیات آژاکس. 🔻 در مجموع دو مثال هند و ایران نشان می‌دهند عوامل و وابستگان استعمار به صورت ظاهرالصلاح‌ترین افراد در می‌آیند و شخصیت‌های مستقل و مترقی را منکوب می‌کنند. در دوره رژیم بعث عراق نیز موساد تحت اموزش بریتانیایی‌ها این سیاست‌ها را در مورد رژیم بعث پیاده کرد و با توجه به ویژگی اسرائیل ستیزی شدید صدام حسین، بسیاری از شخصیت‌های ملی و مستقل تحت عنوان جواسیس اسرائیل و یا بریتانیا و یا وابسته به غرب اعدام شدند در حالیکه اتهام بسیاری از آن‌ها درست نبوده است (رجوع شود به کتاب جمهوری وحشت، سیاست عراق امروز، نوشته سمیر خلیل، ترجمه احمد تدین). 🔻 در دوران صدام حملات دسته جمعی رسانه‌ای و مطبوعاتی به شخصیت‌های مستقل و ضد استبداد صدام با به کار بردن عناوینی چون جاسوس اسرائیل، وابسته به غرب و… به وفور انجام شد. 🔻 تجربه گذشته بریتانیا و اسرائیل نشان می‌دهد نخستین انگشت اتهام باید به سمت تندرو‌ترین افراد در هیاهوهای تبلیغاتی باشد؛ زیرا بهترین شیوه برای سرکوب منتقدین و شخصیت‌های مستقل استفاده از استراتژی بدنامی است. 🔻 از دیگر کارکردهای این شیوه از بین بردن انسجام ملی و اجتماعی ملت‌ها است که بر اثر رویه‌های غالب این چنینی با یکدیگر درگیر می‌شوند و نتیجه بدتر از ان این است که پس از چندی این رویه شیوه غالب می‌شود و حتی وطن پرستان واقعی را نیز به درون این مرداب می‌کشد و به صورت یک رویه رسمی و متعارف در می‌آید و همگی با هم در خدمت استعمار قرار می‌گیرند. @mesagh
💢 اکونومیست: برخی در عربستان منتظر ظهور فردی مانند «روح‌الله خمینی» هستند 🔻 نشریه انگلیسی به تغییرات اجتماعی در عربستان از زمان آغاز ولی‌عهدی بن‌سلمان پرداخته و نوشته مقامات سعودی به «نهی از معروف و امر به منکر» روی آورده‌اند و بخش‌هایی از جامعه از از این اقدامات عصبانی هستند. 🔻 اکونومیست می‌نویسد: برخی می‌پرسند آیا اقدامات بن‌سلمان موجب تشکیل جریانی علیه او خواهد شد؟ فقط عده کمی هستند که معتقدند روحانیون دینی تا ابد سکوت خواهند کرد. برخی می‌پرسند آیا ممکن است شخصی چون روح‌الله خمینی رهبر انقلاب علیه شاه در ایران، در عربستان نیز ظهور کند؟ ▫️ fna.ir/62mzl @mesagh
💢 هاآرتص مدعی شد: ۴ صهیونیست به جاسوسی برای ایران متهم شدند ✍ روزنامه صهیونیستی هاآرتص مدعی شد: 🔻 بر اساس یک کیفرخواست، چهار زن اسرائیلی مهاجر، از طریق شبکه‌های اجتماعی به خدمت گرفته شدند تا برای ایران جاسوسی کنند. 🔻 به ادعای هاآرتص، سرپرست این افراد از آنها خواسته بود تا از مراکز مختلف در فلسطین اشغالی از جمله سفارت آمریکا عکس بگیرند. 🔻 در مطلب هاآرتص آمده است چهار اسرائیلی، عکس‌ها و اطلاعاتی را برای یک مأمور ایرانی که آنها را در شبکه‌های اجتماعی به خدمت گرفته بود، ارسال کردند. 🔻 هر چهار نفر با اتهام ارتباط با یک عامل خارجی روبرو هستند که حداکثر ۱۵ سال حبس دارد. 🔻 سه نفر از آنها نیز با اتهام ارائه اطلاعاتی که ممکن است برای یک قدرت متخاصم مفید باشد، روبرو هستند که حداکثر مجازات برای آن سه سال است. @mesagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بازتاب افشای جاسوسی چند اسرائیلی برای ایران در شبکه ۱۱ این رژیم: زنان اسرائیلی جاسوس ایران شدند 🔻 این یک ماجرای جاسوسی با آسیبهای زیاد نیست اما قطعاً نشان می دهد که تهران همچنان در تلاش است تا شهروندان اسرائیلی را جذب کند. 🔻 بر اساس کیفرخواست‌های صادر شده، این زنان می‌دانستند که توسط یک مامور ایرانی به کار گرفته شده‌اند و برای دریافت مبلغی پول به رابطه خود با او ادامه دادند. @mesagh
گفته شده شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب به دست طالبان ازبک و مردم این شهر افتاده است @mesagh
🔸شیخ قیس الخزعلی از رهبران مقاومت عراق اعلام کرد حمله امشب به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد توسط گروه های مقاومت انجام نشده است. @mesagh
🔸خطر مقتدی صدر در عراق مقتدی صدر که امروز خبر بدی مبنی بر توقف فعالیت های هیئت رئیسه انتخاب شده پارلمان توسط دستگاه قضایی عراق دریافت کرد بعد از شلیک هماهنگ شده سه راکت به سفارت آمریکایی ها در منطقه سبز بغداد به جریان های مقاومت حمله ور می شود و می گوید جریان هایی که خود را مقاومت می نامند و سفارت آمریکا را می زنند آرامش و امنیت را از زنان و کودکان و... گرفته اند. مقتدی صدر در ادامه می گوید این اقدام مقاومت گران برای این انجام می شود که خروج آمریکا را به تاخیر بیاندازند تا بتوانند سلاح را در دست خود نگه دارند. مقتدی صدر درحالی به جریان مقاومت حمله ور می شود که پیش از این جریان های مقاومت تاکید کردند که سفارت آمریکا را به خاطر مسائل دیپلماتیک و قوانین بین المللی هدف قرار نمی دهند و امشب نیز حملات صورت گرفته به سفارت آمریکا را محکوم کرده اند. مقتدی صدر مشخصا خود را مقابل جریان های مقاومت عراق قرار داده است او با بزرگان مقاومی همچون هادی العامری و شیخ خزعلی و... که سال ها با تروریسم و داعش در عراق جنگیدند دشمنی می کند و ترجیح می دهد در جانب خمیس خنجر(رهبر جریان عزم) که فراخوان برای بیعت با خليفه داعش در عراق داده بود بایستد. @mesagh
🔸صفحه توییتری منتسب به قاری فصیح الدين رئيس ستاد ارتش طالبان به طالبان ازبک و مردم شهر میمنه هشدار داد @mesagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸طالبان به جان هم افتادند/شهر میمنه فاریاب به دست طالبان ازبک افتاد به گزارش خبرگزاری وستانیوز و به نقل ازمنابع میدانی افغانستان بعد از بالاگرفتن اختلافات میان طالبان پشتون تبار و طالبان ازبک تبار، ازبک ها تمامی نیروهای طالب پشتون تبار را در شهر میمنه فاریاب خلع سلاح کرده و کنترل شهر را به دست گرفتند گفته شده مردم در ولایت فاریاب نیز دست به سلاح برده اند
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️ از نظر اسلام (بخش اول) 🔷 درباره را میتوان و در عین حال متعادل دانست. در ، همچون مرد، انسان است، و سه ویژگی مهم انسانی یعنی ، و و را داراست و همانند مرد از و کامیابی برخوردار است. از دیدگاه قرآن، هدف از خلقت زن و مرد عبودیت خداوند و تقرب به درگاه اوست، و نیز چون مرد برای رسیدن به چنین هدفی خلقت شده است. از نظر آفرینش اصیل و ، به این معناست که هر کدام برای رسیدن به خلق شده اند، نه آنکه اصل، کمال مرد باشد و زن تنها ابزاری برای کمال‌یابی مرد به حساب آید. البته اصالت خلقت زن و مرد هرگز بدین معنا نیست که آنها مستقل از یکدیگر میتوانند کاملا به کمال خویش دست یابند. بلکه و در ایفا میکنند.   🔷راه‌های کمال انسان از نظر اسلام گوناگون میباشد. و با ، یعنی نیل به سعادت جاودانه و عبودیت عارفانه بوده است. بنابراین هر دو در این و آفرینش هیچکدام فرع بر دیگری نیست. این نکته نیز مسلم است که وصول به کمال، نیازمند امکانات و شرایط متناسب است. پژوهش دقیق در منابع اسلامی نشان میدهد که هم از [۱] و هم از [۲]، شرایطی پدید آورده است که و هر کدام، متناسب با ظرفیت خویش، دنیوی و اخروی را دنبال کنند. وحدت در اهداف لزوما به معنای وحدت در مسیر رسیدن به آن هدف نیز هست. آیا زن و مرد تفاوتهای تکوینی دارند؟ آنچه از ملاحظات مجموع آیات و روایات به دست می آید آن است که زن و مرد نه تنها در بعد جسمی، بلکه در ابعاد گوناگون احساسی، روحی، ذهنی و رفتاری به گونه ای از هم متمایزند. 🔷برخی از فیمینیست ها و گروهی از جامعه شناسان بر این باورند که هیچ تفاوتی میان زن و مرد، به جز تفاوت های بیولوژیک وجود ندارد و تفاوت های دیگر از جمله اختلاف در ذهنیت ها و رفتارها ناشی از تأثیرات محیطی و فرهنگی است و هیچ ریشه تکوینی ندارد. بر استوار است و اگر از واژه «تساوی» بهره می جوید، آن را در معنی تناسب و تعادل به کار می برد و بر اصل تشابه کامل میان زن و مرد استوار است. واژه تساوی و برابری در این دیدگاه به معنای تشابه و هم گونگی است. در ، ارتقای هریک از اعضای خانواده یا جامعه تا حدود زیادی در گرو ارتقای اعضای دیگر است. از این‌رو، افراد یک جامعه از جمله مرد و زن، کمال خود را در کمال سایر افراد می دانند. 🔷بنابراین، برای ایجاد جامعه ای پویا و انسان های متکامل، تأکید بر لزوم هماهنگی و مودت متقابل، بویژه در روابط زن و مرد است. در مقابل، برخی از دانشمندان غربی تفاوت‌های روحی و رفتاری مرد و زن را محصول نظام های اجتماعی می دانند و نقش مثبت و سازنده آن در پیشرو اهداف زندگی را نادیده میگیرد. برخی از که منکر تفاوت زن و مرد هستند، اصولا را دشمن اصلی زن میدانند! و بر مبارزه با جنس مذکر اصرار می ورزند. از نظر تنها با سرسپردن به و توجه به و ایجاد زمینه برای تفاهم و همدلی است، که می توان به هر دو جنس دست یافت. ... پی نوشت‌ها [۱] تکوین به معنای خلقت، آفریدن، به وجود آوردن [۲] تشریع در اینجا به معنای قانون نهادن و وضع قانون در حوزه دین 📕اصول و مبانی مدیریت در اسلام، مهرداد حسن زاده و عبد العظیم عزیزخانی منبع: وبسایت راسخون @mesagh
⭕️فضای مجازی - ابزارهای فرهنگی - ابزار تبلیغ 🔹میتوان از عرصه‌ى حدّاکثر منافع را [کسب کرد]؛ همان کارى که میکند، شما [هم] میتوانید بکنید ؛ [یعنى‌] و را پخش کنید بدون هیچ مانع و رادعى. بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۶/۱۶ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از mesaghمیثاق
🎬 مستند جنجالی ۷۲ ساعت، امروزجمعه ساعت ۱۷:۳۰ روی آنتن شبکه سوم سیما می‌رود. 🔻«۷۲ ساعت» روایتی تازه و منتشر نشده از ۷۲ ساعت منتهی به شهادت حاج قاسم سلیمانی است. ✅ این مستند به کارگردانی مصطفی شوقی و تهیه کنندگی مهدی مطهر محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که در خانه مستند تولید شده است. @mesagh
چه ارز ترجیحی حذف بشود، چه نشود.تا وقتی‌که سیستم نظارت از مرحله‌ی واردات تا توزیع و عرضه‌ی کالا و ارسال آن به دست مشتری اصلاح نشود، وضع به همین منوال است و افسارگسیخته و سرسام‌آور خواهدبود.و قطعا یک از این سوءمدیریت و سوءنظارت سود می‌برد. آیا اراده‌ای جهت مبارزه با این وجوددارد؟ باقی حرفها و پیش‌بینی‌های مثبت و منفی راجع‌به قیمتگذاری کالاها درصورت حذف ، بادهواست! ✍هدایــتی @mesagh
🔻🔻تلاش ایران برای ایجاد و افزایش مشارکت گروههای مخالف طالبانی در شکل‌گیری آینده‌ی : 🔵دیلی میل به نقل از آسوشیتدپرس ✔️در ایران، طالبان با گروه افغان گفتگو کرد. روز دوشنبه، طالبان اعلام کرد، حاکمان جدید افغانستان در آخر هفته با رهبران ارشد ائتلاف ضد طالبان گفتگو کردند. این نشست که در برگزار شد، بود که بر تلاش‌های طالبان برای مشارکت مخالفان سابق خود و اتحاد تاکید کرد. ➕پیشتازی ایران در برگزاری نشست مخالفین طالبان با مقامهای طالبان،نشانه‌ی خیرخواهی و دوستی ایران با ملت افغانستان است.اما سوال اینجاست که چرا کشورهای داعیه‌دار حقوق بشر و دموکراسی یا مجامع بین المللی،تاکنون چنین نشستی را برگزارنکردند؟! @mesagh گزارش دیلی میل را در لینک زیر مشاهده کنید👇 https://www.dailymail.co.uk/wires/ap/article-10386689/In-Iran-Taliban-hold-talks-anti-Taliban-Afghan-group.html
بعد از کلی کشمکش بین نیروی انتظامی و دفاتر اسناد، اعلام کردن که برگ سبز خودرو، سند رسمیه.ولی هنوز بعد از گذشت چند ماه ،این قانون بدرستی اجرا نمیشه و دفاتر رسمی زیربار نمیرن. بعد از چن سال انحصار پزشکی، امسال محدودیت پذیرش دانشجوی پزشکی برای چهارسال رو برداشتن.ولی بخشی از پزشکا،زیربار این قانون نمیرن. چون زیرسایه‌ی قانون انحصار، میزان مراجع بیشتر از پزشک بود و طبیعتا تو این شرایط، اون پزشک هست که دستمزدهای سرسام آور رو تعیین میکنه اینموارد، نمونه ای از هزاران قوانینی هست که تو مرحله‌ی اجرا لنگ میزنه. ما یادنگرفتیم قانون مدار باشیم.چون منافع فردی و گروهی و صنفی مون ارجحیت داره به منافع جمعی. قانون رو تا جایی میخوایم که حساب بانکیمون رو پر کنه! این خطرناکه! تا این عادتها و رویه‌های غلط ریز و درشت رو کنار نزاریم، چیزی نمیشه! ✍هدایــتی @mesagh
🔵🔵مجله نیوزویک؛ با سوگند ریاست جمهوری دانیل اورتگا برای چهارمین دوره ریاست جمهوری، آمریکا، علیه نیکاراگوئه تحریم های جدید اعمال کرد. ➕➕چون دولت جدید با آمریکا همسو نیست، پس دموکراسی رعایت نشده و باید تحریم بشه! همینکارو با دولت مصدق کردن همینکارو با دولت آلنده کردن و... دموکراسی از نظر آنها، یعنی به قدرت رسیدن جریانی که همسو با تفکر و سیاستهای آنهاست، ولو مردم سلیقه‌شان چیز دیگری باشه! آیا این دموکراسی، چیزی جز دیکتاتوری است؟! @mesagh https://www.newsweek.com/us-hits-nicaragua-new-sanctions-president-daniel-ortega-sworn-fourth-term-1667638
⭕️ نشاندنِ‌ عبادت‌ به‌ جای‌ عدالت! ➖ بخش‌هایی از سخنرانی ◀️ جدائیِ‌ اصلِ‌ عدالتِ‌ اقتصادی‌ و اجتماعی‌ از ایدئولوژیِ‌ اسلامی، که‌ خود‌ گوشه‌ای‌ از فاجعه‌ جدایی‌ عقیده‌ از شریعت‌ است‌ و گروه‌های‌ مختلفِ‌ مسلمان‌ آن‌ را پذیرفته‌اند، باعث‌ گردیده‌ است‌ که‌ ژرفا و کلیت‌ و استمرارِ‌ خود را از دست‌ بدهد؛ به‌‌طوری‌ که‌ امروز عدالتِ‌ اقتصادی‌ و اجتماعی‌ به‌ صورت‌ یک‌ مسئله‌ اجتماعیِ‌ محض‌ و موضوعِ‌ سیاسیِ‌ خالص‌ درآمده‌ است. 🔸 به‌ درستی‌ نمی‌دانیم‌ که‌ این‌ توطئه‌ از چه‌ هنگام‌ پدید آمده‌ است. آیا توسطِ‌ دوست‌ جاهل‌ و نادان‌ انجام‌ گرفته‌ یا دشمنِ‌ در کمین؟ ولی‌ مسلم‌ است‌ که‌ این‌ شیوه‌ تفکر‌ پیش‌ از ارتباط‌ و تأثیرِ‌ متقابلِ‌ فکری‌ میان اروپا و دنیای‌ اسلام‌ بوده‌ است‌ و پس‌ از این‌ ارتباط‌ به‌ شکلِ‌ روشن‌ و مؤ‌ثری‌ بروز نموده؛ به‌‌طوری‌ که‌ به‌‌صورت‌ مکتبی‌ حاکم‌ بر امت‌ مسلمان‌ درآمده‌ است. 🔹 خداوند تنها در معابد و مساجد و در روزهای‌ جمعه‌ و ماه‌ رمضان‌ پرستش‌ می‌شود. و ایمان‌ تنها در شرایط‌ سخت‌ و دشوار انسان‌ بازتاب‌ دارد؛ در هنگامِ‌ مرض، ناکامی، شکست، فقر و پیری؛ نه‌ در روزهای‌ زندگی، دوران‌ جوانی، تندرستی، پیروزی‌ و کامیابی. درِ‌ بازار، کارگاه، کارخانه، کشتزار، و اداره‌ و سایر عرصه‌های‌ زندگی‌ بر روی‌ ایمان‌ بسته‌ شده‌ و خارج‌ از دایره‌ نفوذِ‌ آن‌ است. 🔸 کسانی‌ که‌ این‌ بینش‌ را پدید آوردند و داعیه‌دارِ‌ آن‌ بودند، برای‌ خود محیطی‌ می‌خواستند که‌ ایمان‌ و خداوند ناظر بر اعمال‌ آنان‌ نباشند تا به‌ آزمندی‌ها و هوای‌ نفس‌ خود میدان دهند و انسان‌ها را بی‌رحمانه‌ استثمار کنند و ابزارهای‌ کسب‌ درآمد و منافع‌ را بدون‌ قید و شرط‌ و بدون‌ پایبندی‌ به‌ شیوه‌های‌ شرافتمندانه‌ در اختیار بگیرند. 🔹 آری، کسانی‌ که‌ چنین‌ خواسته‌هایی‌ داشتند و پیام‌آور فرهنگ‌ و تمدن‌ مادی‌ غرب‌ بودند، همان‌هایی‌ بودند که‌ احساسات‌ دینی‌ و مسئولیت‌های‌ معنوی‌ و روحی‌ را مانعی‌ بر سرِ‌ راهشان‌ می‌دانستند و پس‌ از پایان‌ دادن‌ به‌ دوران‌ فلسفه‌ اسکولاستیک‌ و قلع‌ و قمع‌ طرفداران‌ آن‌ به‌ ریشه‌کن‌ ساختن‌ احساسات‌ دینی‌ و خاموش‌ کردن‌ بارقه‌های‌ آن‌ در سراسر دنیا ادامه‌ دادند. 🔸 سپس‌ عرصه‌ را برای‌ که‌ همان‌ رسالت‌ نامقدس‌ آنان‌ بود باز کردند، تا کارش‌ را با آزادی‌ مطلق‌ و بدون‌ هیچ‌‌گونه‌ التزام‌ و تقیدی‌ آغاز کند و به‌ صنعت‌ و تولید و افزایش‌ تولید بپردازد، و سپس‌ برای‌ مصرف‌ و فروش‌ کالاهای‌ تولیدی‌ خود به‌ جستجوی‌ بازار رود و و کند و جنگ‌ها به‌ راه‌ اندازد و تمدن‌ها و فرهنگ‌ها را پایمال‌ کند و و نیازمندی‌های‌ ساختگی‌ را برای‌ ملت‌ها به‌ ارمغان‌ آورد. 🔹 انسان‌ از عدالت‌ دور و عبادات‌ از مضمون‌ خود تهی‌ شده‌ و به‌‌صورت‌ مراسم‌ خشکِ‌ بی‌روح‌ درآمده‌ است. قرآن‌ کریم‌ بار‌ها تأکید کرده‌ است‌ که‌ عبادت‌ها و به‌ویژه‌ نماز، هرگاه‌ همراهِ‌ زکات‌ یا برآورده‌ کردنِ‌ نیازِ‌ نیازمندان‌ و همسایگان‌ و نزدیکان‌ نباشد، پس‌ وای‌ بر چنین‌ نمازگزاری. فَوَیلٌ‌ لِلمُصَلینَ‌ الذینَ‌ هُم‌ عَن‌ صَلاتِهِم ساهونَ‌ الذینَ‌ هُم‌ یُراؤ‌ونَ‌ و یَمنَعونَ‌ الماعونَ‌. پس‌ وای‌ بر آن‌ نمازگزارانی‌ که‌ در نماز خود سهل‌انگارند؛ آنان‌ که‌ ریا می‌کنند و از دادن‌ زکات‌ دریغ‌ می‌ورزند. 🔸 شاید برخی‌ از علمای‌ دین، با دعوت‌ و تبلیغ‌ یا با سکوتشان، در نشاندنِ‌ عبادت‌ به‌ جای‌ عدالت، سهیم‌ بوده‌ باشند. این‌ در حالی‌ است‌ که‌ اسلام‌ اعلام‌ داشته‌ است: افضل‌ العبادات‌ کلمه‌ حق‌ عند سلطان‌ جائر! برترین‌ عبادت‌ سخنِ‌ حق‌ گفتن‌ در برابر سلطان‌ ستمکار است. عدل‌ ساعه‌ خیر من‌ عباده‌ سبعین‌ سنه‌! 🔹 روشن‌ است‌ که‌ نتیجه‌ این‌ روش‌ تربیتی‌ بی‌نهایت‌ خطرناک‌ بوده‌ است، چرا که‌ نبودِ‌ عدالت‌ در جوامع‌ از مرحله‌ خطرهای‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ گذشته‌ و به‌ مرحله‌ انحرافات‌ ایدئولوژیک‌ رسیده‌ و موجب‌ ناامیدی‌ بزرگی‌ از دین‌ و مؤ‌سسه‌های‌ دینی‌ و علمای‌ دین، مخصوصاً‌ از آن‌ دسته‌ از علمای‌ دین‌ که‌ در برابر بیدادگری‌ها سکوت‌ می‌کنند و برای‌ احقاق‌ حقوق‌ مردمِ‌ زیرِ‌ ستم‌ مبارزه‌ نمی‌کنند، شده‌ است. 🔺 هرگاه‌ عدالت، در برخی‌ جوامع، به‌ صورت‌ جزئی‌ و جدا از قاعده‌ و زیربنای‌ اعتقادی‌- اسلامی‌ تحقق‌ یابد، مشکلات‌ بزرگ‌تری‌ به‌ جای‌ می‌گذارد. زیرا این‌ نوع‌ عدالت‌ موجباتِ‌ متعارف‌ و فرهنگیِ‌ خود را همراه‌ می‌آورد و شکل‌ خاصی‌ از مصرف‌ را به‌ جامعه‌ تحمیل‌ می‌کند؛ در نتیجه، شیوه‌ای‌ تازه‌ از زندگی‌ را در پیشاروی‌ انسان‌ می‌نهد که‌ او را به‌ گمراهی‌ می‌کشاند. @mesagh