eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
182.6هزار عکس
163.2هزار ویدیو
1.9هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
❇️ افتتاح ورزشگاه ۱۵ هزار نفری خرم‌آباد معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح ورزشگاه ۱۵ هزار نفری خرم‌آباد (لرستان) خبر داد. بیشتر بخوانید 📆۱۴۰۲/۵/۹
هدایت شده از 
💠 دستگاه معاینه حنجره تولید شد یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی در زمینه بومی‌سازی دستگاه لوله‌گذاری در مجاری تنفسی برای معاینه حنجره، محصولی تولید کرده که همه قابلیت‌های نمونه خارجی رو داره و بازخورد بسیار خوبی هم از پزشکان متخصص و بیماران دریافت شده ... بیشتر بخوانید 📆۱۴۰۲/۵/۸
هدایت شده از 
⭕️تلاش در راه ترویج مرام و مسلک پدر 🔹بنا نبود علیه‌ السلام از راه خرق عادت و اعجاز پیروز شود، وگرنه یک نفر هم لازم نبود، خود حضرت سیدالشهدا علیه‌ السلام کافی بود. (امام‌ حسین علیه‌ السلام خطاب به گروه جن که برای یاری آن حضرت آمده بودند، فرمود: «نَحْنُ وَ اللهِ أَقْدَرُ عَلَيْهِمْ مِنْكُمْ وَ لَكِنْ لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ يَحْيَى‏ مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ؛ به خدا قسم ما بر آنها نیرومندتر از شماییم؛ لکن مرحله‎‏اى است آزمایشى تا راه براى هر کس که هلاک شود، و یا زندگى جاوید یابد روشن و نمایان شود»؛ لهوف، ص۶۸؛ تسلیة‌ المجالس، ج٢، ص٢٣٣؛ بحارالانوار، ج۴۴، ص٣٣١). 🔹 معصوم علیه‌ السلام با آن حال [بیماری] برای ترویج از مرام و مسلک سیدالشهداء علیه‌ السلام عصا و شمشیر به دست می‏‌گیرد. (...علی‌ بن‌ حسین (ع) به‌ شدت گریست، سپس به عمه‌اش، زینب (س) گفت: عمه جان، شمشیر و عصای مرا بیاور؛ پدرش به او فرمود: با شمشیر و عصا چه می‌کنی؟ گفت: بر عصا تکیه می‌کنم و با شمشیر در پیش روی فرزند رسول خدا صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله می‌ جنگم و دفاع می‌کنم؛ چرا که هیچ خیری در زندگی پس از او نیست. حسین (ع) او را از این کار بازداشت و او را به آغوش گرفت»؛ معالی‌ السبطین، ج۲، ص۲۳ و نیز نک: مقتل‌ الحسین علیه‌ السلام، خوارزمی، ج۲، ص۳۶؛ تسلیة‌ المجالس، ج٢، ص۳۱۳؛ بحارالانوار، ج۴۵، ص۴۶؛ نفس‌ المهموم، ص۳۱۷). 📕رحمت واسعه، ص۶۵ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره)
هدایت شده از 
🛑📢علماى اهل سنت درباره شایستگى حضرت سجاد (علیه السلام) براى مقام امامت چه گفتارى دارند؟ 🔹برخى از علماى اهل سنت درباره امامت (علیه السلام) سخن گفته و آن حضرت را شایسته این مقام دانسته اند؛ از جمله: 1⃣شمس الدین ذهبى: «کان له جلالة عجیبة و حقّ له والله ذلک فقد کان اهلا للإمامة العظمى؛ لشرفه و سؤدده و علمه و تألّهه و کمال عقله؛ [۱] براى او ـ حضرت سجاد (علیه السلام) ـ جلالت عجیبى است، و به خدا سوگند که او سزاوار چنین جلالتى است. او به جهت شرف و بزرگوارى و علم و کمال عقل، اهلیّت براى مقام امامت عظمى داشت». 2⃣عبدالرؤف مناوى شافعى: «على بن الحسین بن على بن ابى طالب، زین العابدین، امام، سیّد، سند... کان عظیم القدر، رحب الساحة والصدر، رأساً لجسد الریاسة، مؤملا للایالة والسیاسة... و هو ثقة ثبت فاضل...؛ [۲] على بن الحسین بن على بن ابى طالب، زین العابدین، امام، سید، سند... او عظیم القدر و داراى سعه صدر بود. او به منزله سرى براى جسد ریاست بود و براى سرپرستى و سیاست اهلیّت داشت... او ثقه، ثبت، و فاضل بود...». 3⃣محمّد بن طلحه شافعى: «هذا زین العابدین، قدوة الزاهدین و سید المتقین و امام المؤمنین شیمته تشهد له انّه من سلالة رسول الله (صلى الله علیه وآله)، و سمته یثبت قربه من الله. و ثفناته تسجل له کثرة صلاته و تهجّده. و اعراضه عن متاع الدنیا ینطق بزهده فیها...؛ [۳] او زین العابدین، مقتداى زاهدین و سید متقین و امام مؤمنین بود؛ کسى که رفتارش گواهى مى داد که از سلاله رسول خدا (صلى الله علیه و آله) است. نشانه اش ثابت مى کرد که او مرتبط با خدا است، و پینه هاى پیشانى اش سند کثرت نماز و تهجّدش بود، و اعراض او از متاع دنیا، بر زهد او از دنیا گویا بود...». پی نوشت‌ها؛ [۱] سیر اعلام النبلاء، ج ۴، ص ۳۹۸ [۲] الکواکب الدریّة، ص ۱۳۹ [۳] مطالب السؤول، ج ۲، ص ۴۱ 📕اهل بیت از دیدگاه اهل سنت، على اصغر رضوانى، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۸۵ش، ص ۶۸ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از 
⭕️تاثیر خطبه‌ های امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در پیشبرد نهضت امام حسین (ع) 🔹سیدالشهداء و اصحاب او و اهل بیت او [به ما] آموختند تکلیف را، فداکاری در میدان، تبلیغ در خارج میدان. همان مقداری که فداکاری حضرت ارزش پیش خدای تبارک و تعالی دارد و در پیشبرد نهضت حسین - سلام الله علیه - کمک کرده است، خطبه‌ های و حضرت زینب هم به همان مقدار یا قریب آن مقدار تاثیر داشته است. آنها به ما فهماندند که در مقابل جائر، در مقابل حکومت جور، نباید زنها بترسند و نباید مردها بترسند. 🔹در مقابل یزید، حضرت زینب - سلام الله علیها - ایستاد و آن را همچو تحقیر کرد که بنی امیه در عمرشان همچو تحقیری نشنیده بودند، و صحبت هایی که در بین راه، و در کوفه و در شام و اینها کردند و منبری که - سلام الله علیه - رفت و واضح کرد به اینکه قضیه، قضیه مقابله غیر حق با حق نیست؛ یعنی، ما را بد معرفی کرده‌اند؛ سید الشهداء را می‌ خواستند معرفی کنند که یک آدمی است که در مقابل حکومت وقت، خلیفه رسول الله ایستاده است. این مطلب را در حضور جمع فاش کرد و حضرت زینب هم. بیانات حضرت امام ۶۱/۰۷/۲۵ منبع: سایت جامع امام (ره)
هدایت شده از 
🛑📢علت مصونيت امام سجاد عليه السلام در واقعه عاشورا 🔹 (ع) ملقب به و ، تنها بازمانده از فرزندان امام حسين (ع) بود که همراه اسرای اهل بيت به کوفه و شام برده شد و پس از حدود يک ماه اسيری به دستور يزيد - برای جلب افکار عمومی - محترمانه به مدينه روانه گرديد. [۱] پس از آن در مدينه، فضا مناسب هيچ کار سياسی يا تحرک اجتماعی سالم نبود، بنابر اين (ع) در سنگر دعا نشست و به عنوان سيد ساجدين و زينت عابدين به مبارزه فرهنگی و نشر معارف بلند دينی در قالب دعا و مناجات پرداخت، تا ضمن حفظ جامعه اسلامی، دوستان و شيعيان خود، به سوی اهداف مقدس خويش حرکت کنند. اکنون به عنوان قرآن صاعد و زبور آل محمّد (ص) كه مشتمل بر ۵۷ دعاست، ثمره فعاليت های ۳۵ ساله حضرت در دوران امامتشان می باشد. آن حضرت سال ۹۵ ه.ق. در مدينه در سن ۵۷ سالگی با زهر کين مسموم و به شهادت رسید. [۲] 🔹در اگر چه به کسی رحم نمی کردند و از کودک شش ماهه همچون حضرت علی اصغر (ع)، تا پيرمرد صحابی پيامبر (ص)، مانند حبيب بن مظاهر را بی درنگ به شهادت می رساندند، و حتی شخص امام حسين (ع) را نيز با آن وضع بسيار فجيع به شهادت رساندند، اما اينکه نتوانستند  (ع) را به شهادت برسانند به شرايط عصر عاشورا مربوط است. در حقيقت حرامیان چند بار قصد کشتن ايشان را داشتند، ولی اين اتفاق واقع نشد. (ع) در کربلا به شدت بيمار شد، به طوری که توانايى حمل اسلحه و جنگ نداشت، بنابر اين نتوانست پيشاپيش پدر بزرگوارش به جهاد رفته و به شهادت برسد. 🔹بنابر اين تا قبل از شهادت امام حسين (ع) دشمن بر خيمه ها مسلط نشده بود و دست پليدش به امام (ع) نرسيد تا حضرت را به شهادت برساند. پس از شهادت امام حسين (ع) سپاهيان برای غارت اموال فرزندان پيامبر (ص) به سوى خيمه ها شتافتند، به طوری که حتی چادر از سر زن ها می ربودند. دختران پيامبر (ص) از خيام حرم بيرون آمدند و صدا به گريه بلند نمودند. [۳] سيد بن طاووس روايت می کند که به خدا قسم زينب (س) از گريه خود هر دوست و دشمنى را به گريه افکند. [۴] آنگاه اهل حرم را به اسارت گرفتند و  (ع) در حالی که بيماری، او را ضعيف و رنجور کرده بود نیز در ميان اسيران بود. [۵] 👇
هدایت شده از 
🔹حميد بن مسلم [۶] نقل مى كند، ما به اتفاق شمر بن ذی الجوشن از کنار خيمه ها عبور می کرديم تا به رسيديم، ديديم که از شدت بيماری در بستر افتاده است. همراه شمر گروهى نظاميان بودند؛ گفتند آيا اين بيمار را بکشيم؟ من گفتم: سبحان الله چگونه مردم بی رحميد شما، آيا اين ناتوان را می خواهيد بکشيد، همين بيماری‌ای که دارد کافی است، و او را خواهد کشت؛ پس زيرانداز آن حضرت را کشيدند و بردند و آن حضرت را به رو افکندند. [۷] شيخ عباس قمی از روضة الصفا نقل مى کند که شمر تصميم گرفت  (ع) را که در بستر بيماری افتاده بود به قتل برساند. 🔹در اين هنگام عمر سعد دو دست شمر را گرفت و گفت از خدا شرم نداری که بر قتل اين پسر اقدام می نمایی؟ شمر گفت: فرمان عبيدالله بن زياد صادر شده که همه فرزندان حسين (ع) را بکشم. عمر سعد در منع کردن شمر سعی زياد کرد و شمر را از آن عمل زشت بازداشت. شمر پس از آن دستور داد تا خيمه های اهل بيت را آتش زدند. [۸] بنابر اين با توجه به وقایعی که در روز عاشورا پس از شهادت امام حسين (ع) اتفاق افتاد، بيماری و زنده ماندن  (ع) در کربلا حکمتی الهی بود تا حجت خدا در روی زمين باقى بماند. و هرگاه دشمنان تصميم به قتل آن حضرت می گرفتند، به تصور اين که بيماری آن حضرت را خواهد کشت يا کشتن بيماری که جنگ نکرده ناپسند بود، دست از کشتن او برمی داشتند. البته اگر چه از قتل حضرت چشم پوشيدند، ولی از هيچ گونه آسيب رساندن و آزار دادن حضرت دريغ نکردند. 🔹سوار کردن اسرا بر مرکب هاى برهنه، و غل و زنجير آزار دهنده در آن هوای گرم و سوزان، و ضرب و شتم زنان و کودکان در مقابل چشم ایشان، آنچنان امام (ع) را آزار می داد که به عمه اش حضرت زينب (س) فرمود سينه ام تنگ شده، به حالتی که نزديک است جان از تنم خارج شود. حضرت زينب (س) با پريشانی و نگرانى از حضرت می پرسید اين چه حالتی است که در تو می بينيم. بنا بر اين وقتی خداوند بخواهد، حجت خود را برای اهل زمين نگه دارد، چنان که عيسى، موسی و ابراهيم (عليهم السلام) را از آسيب طاغوت های زمان نگه داشت،  (ع) را نيز نگه می دارد، و لو در نبرد سخت بين حق و باطل واقع شود. پی نوشت ها؛ [۱] قمی، شيخ عباس، منتهی آلامال، اعلام التقی، قم، ۱۳۸۲، ج ۲، ص ۱۹-۱۷؛ جعفريان، رسول، حيات فکری و سياسی امامان شيعه، انصاريان، قم، ۱۳۸۴، ج ۸، ص ۲۵۵ [۲] حيات فکری و سياسی  امامان شيعه، همان [۳] ابن طاووس، لهوف، ترجمه عقيقی بخشايشی، قم، نويد اسلام، ۱۳۸۵، ص ۱۵۹ [۴] همان، ص ۱۶۳ [۵] همان، ص ۱۷۵ [۶] حميد بن مسلم از لشکر دشمن بود و همان شخصی است که مأموريت يافت به همراه خولی، سر مقدس امام حسين (ع) را به کوفه نزد عبيد الله بن زياد ببرد. نک: منتهی الآمال، همان، ص ۶۰۴ [۷] منتهی الآمال، همان، ص ۶۰۱ [۸] همان منبع: مرکز مطالعات و پاسخگويى به شبهات حوزه علميه قم
هدایت شده از 
⭕️امام حسين عليه السلام در روز عاشورا 🔸أنَا ابنُ عَلِيِّ الخَيرِ مِن آلِ هاشِمٍ كَفانی بِهذا مَفخَرًا حينَ أفخَرُ، و جَدّی رَسولُ اللهِ أكرَمُ خَلقِهِ و نَحنُ سِراجُ اللهِ فِی الأَرضِ يَزهَرُ، و فاطِمُ اُمّی مِن سُلالَةِ أحمَدَ، و عَمِّيَ يُدعى ذَا الجَناحَينِ جَعفَرُ، و فينا كِتابُ اللهِ اُنزِلَ صادِقًا، و فينَا الهُدى والوَحيُ بِالخَيرِ يُذكَرُ، و نَحنُ أمانُ اللهِ لِلخَلقِ كُلِّهِمُ، نُسِرُّ بِهذا فِی الأَنامِ و نَجهَرُ، و نَحنُ وُلاةُ الحَوضِ نَسقی وَلِيَّنا، بِكَأسِ رَسولِ اللهِ ما لَيسَ يُنكَرُ، و شيعَتُنا فِی النّاسِ أكرَمُ شيعَةٍ و مُبغِضُنا يَومَ القِيامَةِ يَخسَرُ. 🔹من پسر على هستم كه برگزيده خاندان هاشم است، هنگام به خود باليدن، مرا همين افتخار كافى است؛ نياى من رسول الله است كه بهترين خلق خداست، و ما چراغ خداييم كه در زمين مى درخشد؛ و فاطمه، مادر من است كه از سلاله احمد است، و عموى من جعفر كه دارنده دو بال ناميده می شود؛ كتاب خدا در ميان ما به حقّ نازل شد، و هدايت در ميان ماست و وحى از ما به نيكى ياد می كند؛ ما امان خداييم براى همه خلايق، و اين را در ميان مردم، پنهان و پيدا می گوييم؛ ماييم عهده داران حوض كوثر كه دوستان خود را سيراب می كنيم، با جامى از رسول خدا و اين چيزى است كه هرگز انكار نمی شود؛ شيعه و طرفداران ما در ميان مردم بهترين طرفداران هستند، و بدخواه ما در روز رستاخيز زيان می كند. 📕المناقب لابن شهرآشوب، ۸۰/۴ ؛ الاحتجاج، ۱۶۸/۱۰۳/۲ ؛ ينابيع المودّة، ۷۵/۳
هدایت شده از 
🛑📢در روايات اسلامی چه مذمت هایی درباره افراد فحاش آمده است؟ (بخش دوم و پایانی) 🔹در روايتى دارد كه عمرو بن نعمان جُعفى مى گويد: «امام صادق (ع) دوستى داشتند كه وقتى مى خواستند جایى بروند مصاحبت حضرت را ترك نمى كرد و پيوسته همراه حضرت بود. روزى با حضرت در بازار كفاشان راه مى رفت و دنبالشان غلام او كه اهل سند [۱] بود مى آمد، ناگاه آن مرد به پشت سر خود متوجه شد غلام را خواست، او را نديد و تا سه مرتبه به دنبال برگشت او را نديد، در مرتبه چهارم گفت: «يا اِبْنَ الفَاعِلَةَ اَينَ كُنتَ»؛ (اى زنازاده كجايى؟) حضرت وقتى اين جمله را شنيدند سر بلند كرده و با دست بر پيشانى خود زدند و فرمود: «سُبحَانَ الله، نسبت ناروا به مادر او مى دهى؟ فكر مى كردم تو پرهيزکار و انسان باتقوايى هستى و اكنون فهميدم چنين نيستى!» گفت: فدايت شوم مادر او از اهل سند و مشرك است (مسلمان نيست و عقد ازدواج جارى نمى كنند) حضرت فرمودند: «آيا نمى دانى كه براى هر ملتى ازدواج هست، (هر فرقه اى براى خود مراسمى دارد) از من دور شو». راوى مى گويد: ديگر او را نديدم كه با آن حضرت راه برود تا آنگاه كه مرگ آنها را از هم جدا كرد. (در روايتى ديگر دارد كه براى هر امّتى، ازدواجى و مراسمى است كه از زنا دورى مى كنند)». [۲] 🔹در روايتى نيز از امام صادق (ع) نقل شده كه فرمودند: «در بنى اسرائيل مردى بود كه خدا را پيوسته سه سال دعا مى كرد كه خدا پسرى به او عطا كند، وقتى ديد خداوند اجابت نكرد، گفت: پروردگارا، آيا من از تو دورم سخن مرا نمى شنوى يا تو نزديك من هستى و اجابت نمى كنى؟ امام صادق (ع) فرمودند: در خواب ديد كسى نزد او آمد و گفت: تو خداوند عز و جل را سه سال است با زبانى فحّاش و قلبى سركش و غير متقى و نيّتى غيرصادق مى خوانى، خود را از فحاشى دور كن و قلبت را از خداوند بترسان و نيت خود را نيكو گردان. حضرت فرمودند: چنين كرد و خداوند دعاى او را مستجاب كرد و فرزند پسرى به او عنايت كرد». [۳] 🔹قرآن مى فرمايد: «اى اهل ايمان هرگز نبايد قومى، قوم ديگر را مسخره و استهزاء نمايند، شايد آن قومى كه مسخره مى كنيد بهترين مؤمنان باشند، و نيز بين زنان باايمان، قومى قوم ديگر را مسخره نكند، چه بسا آنها بهترين زنانند و هرگز عيب جويى از هم‌دينان خود نكنيد و با نام و لقب هاى زشت همديگر را نخوانيد كه بعد از ايمان آوردن نام فسق [بر مؤمن نهادن] زشت است و كسى كه توبه نكند ستمكار است». [۴] 🔹آيا ما همان گونه ايم كه قرآن مى خواهد؟ من نمى دانم بعضى چه لذتى مى برند كه براى خنداندن چند نفر هر نسبتى و هر لقب زشتى هست به افراد مى دهند، هر عيبى كه در ظاهر اندام آنها است با لحنى زشت براى مسخره كردن آن مؤمن مى گويند، هر خصلتى را مثل قدكوتاهى، قدبلندى، بى موئى، چاقى، لاغرى همه را با حالتى زشت براى كوچك كردن او مى گويند، آيا اين روش را خداوند به ما توصيه كرد؟ آيا اين اعمال مورد رضایت رسول الله (ص) و ائمه اطهار (علیهم السلام) است؟ باشد تا روز جزاء روشن شود و هر كس ببيند چه كسى مسخره است، مسخره شونده در اين دنيا یا مسخره كننده در آن دنيا. خداوند در زمره صفات منافقين و گم گشتگان از راه حقيقت مى فرماید: «عُتُلٍّ بَعدَ ذَلِكَ زَنِيمٍ»؛ [۵] (با اين همه[عيب باز] بدگوى و خشن بى اصل و نسبند). در روايتى از رسول گرامى در ذيل اين آیه آمده كه: «هُوَ الفَاحِشُ اللَّئِيمُ»؛ [۶] (مراد، فحش دهنده پَست است). پی نوشت‌ها؛ [۱] «سِنْد» به كسر اول و سكون دوم... شهرى بين شهرهاى هند و كرمان و سجستان [۲] الکافی، کلینی، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۲، ص ۳۲۴ [۳] الكافی، همان، ص ۳۲۴ [۴] سوره حجرات، آيه ۱۱ [۵] سوره قلم، آيه ۱۳؛ «در شأن نزول اين آيه و آيات ديگر در اول سوره قلم آمده كه وقتى نازل شد كه مشركان، پيامبر را به پيروى از آئين نياكان و شرك و بت پرستى دعوت مى كردند (مفاتيح الغيب، رازى، دار احياء التراث العرب، چ سوم، ج ‏۳۰، ص ۶۰۳، سوره قلم، آيات ۹ الى ۱۳؛ و بعضى درباره «وليد بن مغيره» كه از سران بزرگ شرك بود مى دانند كه اموال عظيمى به پيامبر عرضه داشت و سوگند ياد كرد در صورت برگشت پيامبر از آئين خود به او بدهد: الجامع لأحكام القرآن، قرطبى، انتشارات ناصر خسرو، چ اول، ج ‏۱۹، ص ۲۳۱، سوره قلم، آيات ۱۰ الى ۱۳؛ تفسير نمونه، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الإسلامية، چ اول، ج ‏۲۴، ص ۳۸۴، (تفسير: از آنها كه داراى اين صفاتند پيروى مكن)» [۶] الدر المنثور فى تفسير المأثور، سيوطى، كتابخانه آية الله مرعشى نجفى، ج ‏۶، ص ۲۵۲، (قوله تعالى و لا تطع كل حلاف مهين الآيات) 📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين‏، نسل جوان‏، قم‏، ۱۳۸۵ش، چاپ اول‏، ج ۲، ص ۴۶۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از 
⭕️قیام امام حسین (علیه السلام) 🔹امروز ۱۳۰۰ سال یا بیشتر از شهادت حضرت اباعبدالله (علیه‌ السّلام) می گذرد و روز به‌ روز این داستان برجسته‌تر و زنده‌تر شده؛ این داستان در بطن خود دارای یک مضامینی است، که این مضامین برای حیات اسلامی جامعه ضروری است. اگر این مضامین گسترش پیدا نمی کرد، از اسلام و از قرآن و از حقایق معارف اسلامی هم امروز خبری نبود. بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۱۱/۲۷ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
هدایت شده از 
🛑📢اهمیّت صله رحم در اسلام تا چه حدّ است؟ 🔹اسلام نسبت به ، کمک، حمایت و محبت نسبت به خویشاوندان اهمیت فوق العاده اى قائل شده، و و بریدن رابطه از خویشان و بستگان را شدیداً نهى کرده است. اهمیت صله رحم تا آنجا است که پیامبر اسلام (ص) مى فرماید: «صِلَةُ الرَّحِمِ تَعْمُرُ الدِّیارَ وَ تَزِیدُ فِی الأَعْمارِ وَ إِنْ کانَ أَهْلُها غَیْرَ أَخْیار؛ [۱] پیوند با خویشاوندان شهرها را آباد مى سازد، و بر عمرها مى افزاید هر چند انجام دهندگان آن از نیکان هم نباشند». 🔹و در سخنان امام صادق (ع) مى خوانیم: «صِلْ رَحِمَکَ وَ لَوْ بِشَرْبَة مِنْ ماء وَ أَفْضَلُ ما یُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ کَفُّ الأَذى عَنْه؛ [۲] پیوند خویشاوندى خویش را حتى با جرعه اى از آب محکم کن و بهترین کار براى صله رحم، دست کشیدن از آزار و مزاحمت آنان است!». زشتى و گناه قطع رحم، به حدى است که امام سجاد (ع) به فرزند خود نصیحت مى کند که از مصاحبت با پنج طایفه بپرهیزد، یکى از آن پنج گروه کسانى هستند که قطع رحم کرده اند، فرموده است: « ... وَ إِیّاکَ وَ مُصاحَبَةَ الْقاطِعِ لِرَحِمِهِ فَإِنِّی وَجَدْتُهُ مَلْعُوناً فِی کِتابِ اللهِ؛ [۳] بپرهیز از معاشرت با کسى که کرده که قرآن او را ملعون و دور از رحمت خدا شمرده است». 🔹در سوره محمّد (ص) آیات ۲۲ و ۲۳ مى فرماید: «فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِی الأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَکُمْ ؛ أُولئِکَ الَّذینَ لَعَنَهُمُ الله»؛ (پس اگر [از خدا و پیامبر] روی گردان شوید آیا از شما جز این انتظار می رود که در زمین فساد کنید و [بر سر مال و منال دنیا] قطع رحم نمایید؟ ؛ آنان [که روی گردانند] کسانی هستند که خدا لعنتشان کرده و گوش [دل] شان را کر و چشم [بصیرت] شان را کور کرده است). کوتاه سخن این که: قرآن نسبت به قاطعان رحم و برهم زنندگان پیوند خویشاوندى تعبیرات شدیدى دارد، و احادیث اسلامى نیز آنها را سخت مذمت کرده است. 🔹از پیامبر اسلام (ص) سوال شد: مبغوض ترین عمل در پیشگاه خداوند کدام است؟ در پاسخ فرمود: «شرک به خدا». پرسیدند بعد از آن؟ فرمود: «قطع رحم». [۴] علت این که اسلام نسبت به نگهدارى و حفظ پیوند خویشاوندى این همه پافشارى کرده، این است که: همیشه براى اصلاح، تقویت، پیشرفت، تکامل و عظمت بخشیدن به یک اجتماع بزرگ، چه از نظر اقتصادى یا نظامى، و چه از نظر جنبه هاى معنوى و اخلاقى، باید از واحدهاى کوچک آن شروع کرد، با پیشرفت و تقویت تمام واحدهاى کوچک، اجتماع عظیم، خود به خود اصلاح خواهد شد. 🔹اسلام براى عظمت مسلمانان از این روش به نحو کامل ترى بهره بردارى نموده است، دستور به اصلاح واحدهایی داده که معمولاً افراد از کمک و اعانت و عظمت بخشیدن به آن روگردان نیستند، زیرا تقویت بنیه افرادى را توصیه مى کند که خونشان در رگ و پوست هم در گردش است، اعضاى یک خانواده اند، و پیداست هنگامى که اجتماعات کوچک خویشاوندى نیرومند شد، اجتماع عظیم آنها نیز عظمت مى یابد و از هر نظر قوى خواهد شد، شاید حدیثى که مى گوید: «صله رحم باعث آبادى شهرها مى گردد» [۵] به همین معنى اشاره باشد.  پی نوشت‌ها؛ [۱] سفينةالبحار، ج ۱، ص ۵۱۴؛ بحارالانوار، ج ۴۷، ص ۱۶۳ [۲] سفينة البحار، ج ۱، ص ۵۱۴؛ بحار الانوار، ج ۷۱، ص ۸۸؛ كافى، ج ۲، ص ۱۵۱، ح ۹ (دار الكتب الاسلامية). [۳] سفينة البحار، ج اول، ص ۵۱۶ (ماده رحم)؛ بحار الانوار، ج ۷۱، ص ۱۹۶؛ كافى، ج ۲، ص ۳۷۷، ح ۷ [۴] سفينة البحار، ماده رحم؛ كافى، ج ۲، ص ۲۸۹، ح ۴؛ «بحار الانوار»، ج ۶۹، ص ۱۰۶، ح ۴ و ص ۱۹۶، ح ۲۰ [۵] بحار الانوار»، ج ۴۷، صفحات ۱۶۳ و ۲۱۱ 📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دار الکتب الإسلامیه، چاپ پنجاه و پنجم، ج ۱، ص ۱۹۵ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از 
⭕️ نسخه‌ای برای کاهش تعارض منافع در بانک مرکزی ▶️ ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: 🔹تعارض منافعی که در سطوح بالای وجود دارد اجازه نظارت کامل را به آن‌ها نمی‌دهد. 🔸به طور مثال بیش از ۵۰ درصد از سهام یک پلتفرم بانکی که وظیفه استعلام مشتریان بانک را به عهده دارد متعلق به یکی از مدیران بانک مرکزی است. 🔹این باعث کاهش اثر بخشی نظارت‌ها می‌شود و در نتیجه بانک مرکزی نمی‌تواند نظارت دقیقی بر عملکرد بانک‌ها به ویژه داشته باشد. 🔸به همین دلیل در طرح جدید بانک مرکزی، محدودیت ۳ ساله برای مدیران و کارشناسان کلیدی بانک مرکزی در نظر گرفته شده است. 🔹با تصویب نهایی این طرح، که در مراحل نهایی آن هست، به زودی تغییرات زیادی در بانک مرکزی رخ خواهد داد. 🔺پ.ن: اقدام مثبتی است، اما شفافیت قراردادها و حقوق و مزایا و اموال مدیران، چون پای مردم را به نظارت باز می‌کند، ضمانت بالاتر و بهتری برای ارتقای سلامت بانک مرکزی است.
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ گریه‌‌ی بی‌عمل، فریب شیطان است! 🎙 : 🔹شخصی آمد خدمت مولای متقیان علی علیه السلام و گفت: یا امیرالمؤمنین! مرا نصیحت کن. 🔸 [حضرت فرمود]: نصیحت من به تو اینکه از آن کسانی مباش که امید به آخرت دارد اما می‌خواهد بدون عمل به‏ آخرت برسد. 🔹 مثل همه ما؛ ما می‌گوییم حبّ علی بن ابی طالب کافی است! تازه حبّ ما حبّ حقیقی نیست؛ اگر حبّ حقیقی بود عمل هم پشت سرش بود. 🔸 ما خیال می‌کنیم یک گریه‌ی دروغین بر (ع) کافی است؛ ولی امیرالمؤمنین فرمود اینها دروغ است. اگر حبّ علی بن ابی طالب تو را به عمل کشاند، بدان حبّ تو صادق و راستین است. اگر گریه بر حسین بن علی تو را به سوی عمل کشاند، بدان که تو بر حسین بن علی گریه کرده‌ای و گریه تو راستین است. اگر نه، است. 📚 آزادی معنوی، استاد شهید مرتضی مطهری، ص ۱۲۳
هدایت شده از 
⭕️ مطالبات کارگران پارس جنوبی همچنان روی زمین! 🔹 اسفندماه سال گذشته، کارگران در اعتراض به اجرایِ ناقصِ طرح طبقه‌بندی مشاغل، اسکان در کمپ‌ها و خوابگاه‌های نامناسب، تغییر سیستم اقماری کارگران ستادی و اداری و مشکلاتِ قراردادهای رانندگان استیجاری، فراخوانی منتشر کردند و به دنبالِ برگزاری تجمع بودند. اگرچه تجمع آن‌ها به دلیلِ برخورد با تعدادی از نمایندگانِ کارگری انجمن صنفی به نتیجه‌ی مورد نظر نرسید اما در همان زمان، با دستور رئیس جمهور به آنها قولِ پیگیریِ مسائل داده شد. ▶️ اما حالا رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران مجتمع گاز پارس جنوبی از اجرای ناقص این وعده‌ها می‌گوید: 🔹علیرغم تصویب و دستور مدیران بالادستی و موافقت مدیران میانی درباره تحقق برخی از مطالبات کارگران، باز هم این مصوبات در اجرا مغفول مانده است. به عنوان مثال در خصوص مرخصی‌های استحقاقی طبق ماده ۶۴ قانون کار، در برخی پالایشگاه‌ها مدیر پالایشگاه تایید کرده ولی مدیر منابع انسانی پالایشگاه توجه‌ای به این موضوع ندارد. 🔸قرار بود بازنگری نهایی طرح طبقه‌بندی مشاغل تا آخر خردادماه انجام و برای اجرا ابلاغ شود اما الان در مرداد هستیم و هنوز خبری از بازنگری نیست. 🔹مطالبه‌ی دیگر ما موافقت با سیستم اقماری دو هفته کار - دو هفته استراحت برای نیروهای اداری پشتیبانی بود. طرح تاکنون برای کارگران واحدهای ICT، مستغلات و فضای سبز اجرا شده است ولی بیش از ۳هزار کارگر هنوز مشمول این سیستم اقماری نشده‌اند. 🔸مشکلات خوابگاه‌ها، رانندگان خودروهای استیجاری، پرداخت سرانه‌ی ورزش و... نیز یا حل نشده یا به صورت ناقص و برای تعدادی از کارگران انجام شده است. 🔹در زمان صدور فراخوان برای یکم اسفند ما را به عجول بودن متهم می‌کردند. اما وعده‌هایی را که اسفندماه برای پیگیری مسایل به ما دادند اجرا نکردند. باید بگویم که مسئولیت‌ عدم اجرای مطالبات کارگران پالایشگاه‌های پارس جنوبی به هیچ عنوان بر عهده نمایندگان کارگران نیست و مسئولین مربوطه باید پاسخگو باشند. 🔺متن کامل مصاحبه‌ی علیرضا میرغفاری با خبرگزاری ایلنا را اینجا بخوانید. 🔺پاسخ مدیران پارس جنوبی به خبرگزاری فارس در خصوص روند اجرای مصوبات را هم می‌توانید از اینجا بخوانید.
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 دفاع از قرآن، مسئولیت همه ما است ♦️ باید تمام دنیا ببیند، هنگامی که به قرآن ما اهانت می‌شود، ما چه طور آن را در آغوش می‌گیریم. و صدایمان را به جهانیان می‌رسانیم، ما از این قرآن با جان‌هایمان حمایت می‌کنیم، با قلب‌هایمان حمایت می‌کنیم، با خون‌هایمان حمایت می‌کنیم، با پاره‌های جگرمان حمایت می‌کنیم. و این مسئولیت همه ما است
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ عفاف زنانه و عزت مومنانه، دو بال عظمت زن ▶️ (۸۹/۲/۱): 🔹اینکه گفته می‌شود در ، خون بر شمشیر پیروز شد عامل این پیروزی، حضرت زینب بود؛ والّا خون در تمام شد. 🔸حادثه‌ی نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصه‌ی عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامىِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعىِ دائمی شود، نقشی بود که (س) بر عهده گرفت! 🔹این حادثه نشان داد که در حاشیه‌ی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. 🔸زینب (س) نشان داد که می‌توان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ. 🔹خطبه‌ی فراموش نشدنی زینب کبری در بازار کوفه یک حرف زدن معمولی نیست، یک تحلیل عظیم از وضع جامعه‌ی اسلامی در آن دوره است؛ و را آسیب‌شناسی می‌کند، می‌گوید شماها نتوانستید در فتنه، حق را تشخیص بدهید؛ نتوانستید به وظیفه‌تان عمل کنید؛ نتیجه این شد که جگرگوشه‌ی پیغمبر سرش بر روی نیزه رفت. 🔸این جوهر زنانه‌ی مؤمن، اینجور خودش را در شرائط دشوار نشان می‌دهد. این زن است که الگوست؛ الگو برای همه‌ی مردان بزرگ عالم و زنان بزرگ عالم. 🔺عظمت زن بودن را در آمیختن حجب و حیا و عفاف زنانه با عزت مسلمانانه و مؤمنانه، درک کنید.
هدایت شده از 
⭕️کاش همینطور هم هوای کارگران را داشتید! 🔹، ۲۲ خردادماه طرحی را برای ساماندهی «پرداخت مزایا و رفاهیات کارکنان دستگاه‌های اجرایی» تصویب می‌کند. ۴ مرداد هم بخشنامه آن با امضای معاون اول رئیس جمهور ابلاغ می‌شود. 🔸اما ۴ روز بعد دکتر مخبر به رئیس سازمان اداری و استخدامی نامه می‌زند که «با توجه به اینکه بخشی از کارکنان از این مصوبه دچار کسری درآمد می‌شوند، مجددا در شورای حقوق و دستمزد این موضوع بررسی و اصلاح شود»! 🔹دبیر هیئت دولت هم روز بعد به تمامی اعضای هیئت دولت نامه می‌زند که پیشنهادات خودشان برای اصلاح بخشنامه را ظرف ۴۸ ساعت اعلام کنند. 🔺فارغ از درست یا غلط بودن بخشنامه یا قوت و ضعف آن، نکته مهم این است که چرا برای جامعه کارگری، علی‌رغم درخواست‌های متعدد (+) و (+) و... و حتی تاکید بر بهبود وضعیت معیشتی آنها (+)، اصلاحی در میزان حداقل دستمزدشان صورت نگرفت؟! آیا جز این است که قدرت چانه‌زنی یکی بیشتر از دیگری است؟! آیا جز این است که بیش از ۳۰ میلیون عضو خانوار کارگری در نظام تصمیم‌گیری برای حق و حقوقشان نماینده‌ای موثر ندارند؟! و این‌ها یعنی همچنان نظام تعیین کننده‌ی حقوق است نه ! 🔺مسجدی‌ها، هیئتی‌ها، بسیجی‌ها، جهادی‌ها، طلبه‌ها و محجبه‌ها اگر بر سر حل معضلات اینچنینی همدل شوند و را برای رفع به راه بیاندازند، فرهنگ و اقتصاد جامعه را هم بهتر می‌توانند اصلاح کنند! 🔺متن کامل بخشنامه ضوابط اجرایی پرداخت مزایای جانبی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی را اینجا بخوانید
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فرمان آتش به اختیار/ جوانان مسلمان با غیرت و شجاع، اهانت‌کنندگان را مجازات کنند 🔸بر کشورهای اسلامی و وزرای خارجه آن‌ها لازم است که تصمیماتی بگیرند در سطح دشمنی و تعرض و هتک حرمت و اصراری که دولت سوئد و دانمارک بر این دشمنی دارند و باید به آن دولت‌ها پیام محکم و قاطعی برسانند که اگر مجدد این تعرض صورت بگیرد به «تحریم دیپلماتیک و اقتصادی» آن‌ها منجر خواهد شد. 🔴 اگر این کار را نکنند، بر جوانان مسلمان با غیرت و شجاع در دنیا واجب است که بر طبق مسئولیتشان عمل کنند و این تجاوزکاران اهانت‌کار که دستشان به سوزاندن قرآن یا توهین به آن دراز شده است را مجازات کنند و منتظر هیچ کس نباشند که از کتابشان و قرآنشان و دینشان دفاع کند. 🔹 راه برای همه جوانان مسلمان در دنیا باز خواهد بود و ان شاءالله دنیا شجاعت و غیرت و حمیّت این جوانان را خواهد دید. جوانانی که حاضرند در راه پیامبر و قرآن و دینشان، جانشان را و خونشان را فدا کنند. 🗓سخنرانی هجری قمری (۱۴۰۲/۰۵/۰۷)
هدایت شده از 
🔻سخنی از داستایفسکی ✍می‌ دانم اگر قضاوت نادرستی درباره‌ ی کسی بکنم، جهان همه ‌ی تلاشش را می‌کند تا مرا در شرایط او قرار دهد تا به من ثابت کند در تاریکی همه ‌ی ما شبیه یکدیگری
هدایت شده از 
🔻رازهای مگوی یک خانه قجری، دو قرن عزاداری در حسینیه بنکدار ✍حسینیه بنکدار اصفهان از خانه‌های تاریخی اصفهان که نزدیک به دو قرن، محل روضه‌خوانی مراسم عزاداری امام حسین(ع) در ایام محرم است.در این خانه تاریخیِ مربوط به دوره قاجار، از اذان صبح باز است و تا اذان ظهر با خواندن زیارت عاشورا و چندین منبر و روضه، میزبان عزاداران است. برای ورود به این خانه گاه باید در صف ایستاد تا در خانه جایی برای ورود پیدا شود 🔸سید حسن بنکدارپور از تجار بازار اصفهان در سال ۱۲۲۸ش برای انتقال مراسم روضه قدیمی خود از سرای گلشن، (از بناهای تاریخی زمان زندیه در مرکز بازار اصفهان) قصد خرید خانه‌ای بزرگ را داشت. برای همین منظور خانه یکی از متنفذان قاجار به او پیشنهاد می‌شود. زمانی که سید حسن به او پیشنهاد خرید خانه را برای برگزاری مراسم می‌دهد، صاحب خانه به شدت مخالفت کرده و به سید حسن هم توهین می‌کند؛ ولی پس از دیدن رویایی که او را به خاطر رفتارش با سید حسن سرزنش می‌کنند، او خانه‌اش را به سید حسن بنکدار به شرط برگزاری هر ساله مراسم عزاداری امام حسین می‌بخشد. از سال ۱۲۲۹ش این مراسم توسط سید حسن بنکدار و فرزندان و نوادگان او سید مرتضی، سید مهدی، سید جواد و سید فرهاد تا به امروز برگزار شده است 📚 منبع : سایت ایرنا
هدایت شده از 
01 Mostanade Soti Shonood (1401-03-05).mp3
16.34M
🔻مستند_صوتی_شنود قسمت 1⃣ * گفتگو با راوی کتاب شنود با نام مستعار «صادق» * بیان مطالب کتاب شنود بدون سانسور * درخواست راوی برای بیان حقایق ناگفته * چرا گفتگو تصویری نشد؟ * روشن شدن زوایای وسیعی از عالم شیاطین * تصاویر عجیب شیاطین * اجناس مختلف شیاطین * چه شد که تصمیم به نشر حقایق گرفتم؟ * شروع داستان ... * بیماری که تجربه ام را رقم می زد. * گردابی که از جنس نور بود. * صدای نفسم را نمی شنیدم. * حضور اجدادم را حس می کردم. * پیرمردی که بسیار نورانی و با جذبه بود. * علاقه شدید واشتیاق دو طرفه به فرشته مرگ *چه شد که مشتاق مرگ شدم؟ * اعمالی که به آن تکیه کرده بودم. * جلوه نفس لوامه 🗣استاد_امینی_خواه
هدایت شده از 
ترکیه با ساخت فیلم و سریال از عثمانی یه چهره خیالی ساخته اما ما با اینکه کلی داستان رشادت داریم تقریبا، هیج فیلم و سریالی نساخیتم!
هدایت شده از 
🔻جالبه_بدونید ✍ شاعرِ دو دمه‌ی مشهورِ "امشبی را شه دین در حرمش مهمان است، صبح فردا بدنش زیر سم اسبان است، مکن ای صبح طلوع" کربلایی محمود فومنی، پدرِ آیت الله بهجت است
هدایت شده از 
🔻اولین فاتح اورست ✍ ادموند هیلارى اولین فاتح اورست پس از تلاش ناموفقش برای صعود، رو به اورست گفت: برمیگردم و تورو فتح میکنم تو یه کوهی و نميتونى رشد کنی اما من یه آدمم ومیتونم او در 1953 اورست را فتح كرد