eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
185.2هزار عکس
167.1هزار ویدیو
1.9هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از mesaghمیثاق
‌عامل تیراندازی به زندان اصفهان کشته شد فرمانده انتظامی ‌دلیجان: 🔹خودروی افرادی که به سمت زندان اصفهان تیراندازی کرده بودند، پس از ورود به شهرستان دلیجان استان مرکزی توسط پلیس شناسایی شد. 🔹سرنشین خودرو پس از ناتوانی در فرار از دست ماموران پلیس، وارد هسته مرکزی شهر شد و اقدام به تیراندازی به سمت ماموران و تعدادی از شهروندان کرد که در نهایت در جریان تیراندازی پلیس، مجروح و در بیمارستان فوت کرد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
یکی از صدها کنسرتی است که در تهران برگزار شده و قیمت بلیط هم ظاهرا ۸۰۰ هزارتومان بوده. حساب کنید این افراد سالی چندصد میلیارد پول کنسرت و... می‌دهند اما تا ایام محرم و اربعین می‌رسد بعضی‌هایشان یاد فقرا می‌افتند!
هدایت شده از mesaghمیثاق
🇮🇷بسم الله الرحمن الرحیم🇮🇷 يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ لَا يَنفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا قُلِ انتَظِرُوا إِنَّا مُنتَظِرُونَ:ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﻇﻬﻮﺭ ﺁﻳﺪ ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩﻩ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﻳﻤﺎﻧﺶ ﻋﻤﻞ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺳﻮﺩﻱ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ، ﺑﮕﻮ: ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺑﺎﺷﻴﺪ، ﻣﺎ ﻫﻢ ﻣﻨﺘﻈﺮﻳﻢ[۱] غیبت یک سنّت قهریِ الهی، برای ایجاد یک مرتبه کمالی، یعنی رجوع از عالَم ظاهر به عالم باطن! رجوع از مرتبه ظاهر به مرتبه باطن است. بنابر آنچه که در قبل به آن اشاره شده سنّت غیبت با خروج حضرت آدم از جذبه ربوبی و انوار محمّدیه و ولاییِ بهشت و تعلّق گرفتن به بدن جسمانی و هبوط روی زمین آغاز شد! این هبوط سبب غلبه احکام عالم ظاهر(طبیعت) و بدن، مبتلا شدن روح به غیبت از انوار توحیدی و ولایی شد، حق تعالی در این احوالات به حضرت آدم وعده ی به هدایت و بازگشت او به جایگاه اوّلیه(بهشت ربوبی) را فرمود! پس از آن جناب آدم با سیر کمالیه و سلوک نوریه(عبادت و عبودیّت) تحت لوای خمسه طیّبه، سلطنت و سلطه احکام عالم ظاهر و بدن را شکسته و به تدریج مستعد شد برای عبور از غیبت(حجاب ظلمات احکام عالم ظاهر و بدن) و رجوع به عالم باطن و مقام حضور و شهود! یعنی بازگشت جناب آدم بسوی محضر ربوبی الله و ولایت خلیفه الله! یعنی رجوع به همان جایگاهی که ابتدائاً(عالم الست یا ذر یا...) حضور داشت! منتهی ماهیّتی که اکنون به نام من(روح الهی) بسوی محضر ربوبی بازگشت میکند با آن هویّت من(روح الهی) که ابتدائاً در محضر ربوبی بود، بسیار متفاوت است! چرا؟!!! پس از تعلّق گرفتن روح(من) به بدن در واقع از محضر ربوبی الله و ولایی خلیفه الله، به روی زمین هبوط کرد و در وضعیت و نهایتِ فقر، نیاز، ضعف، نقص و عجز قرار گرفت! یعنی با هبوط به معنی مطلق کلمه فقر، عجز، ضعف و نیاز خویش را ادراک نمود! نتیجتاً همین فقر، ضعف، عجز و نقص در واقع عطش و طلب او نسبت به کمالاتی شد که مطلوبِ او به بلندای بی نهایت است! این عطش و طلب نیز موجب حرکت و سیر و سلوک - عبادت و عبودیّت جناب آدم شد تا با خروج از عالم ظاهر و احکام بدن، بسوی عالم باطن و احکام روح، رجوع و سرانجام به مقام کشف و مشاهده و شهود(مقام یقین) واصل شود! وقتی آدمی به مقام یقین واصل شد، این یعنی با فتح قلّه ی یقین به سکینه و اطمینان نفس رسیده است!....آدم در ابتدا که در محضر ربوبی بود و خدای متعال شخصاً با او تکلّم کرد که به این درخت ممنوعه نزدیک نشو، اما به اغوای غیرخدا(شیطان) درآمد و به آن درخت نزدیک شد و از آن میوه خورد!!!!!....حالا گذشت و گذشت و گذشت و از فرزندان آدم هزاران سال بعد به روی زمین هبوط کردند و سرانجام دست تقدیر آنها را به کرب و بلایِ ارض کربلا رساند، میان جنود شیطان! میان گرگ صفتان! میان کفتارهای درّنده!...۷۲ علی اصغر! ۷۲ علی اکبر! ۷۲ عبّاس! ۷۲ قاسم ابن الحسن!۷۲ عبدالله الحسن! ۷۲ وهب! ۷۲ جون! ۷۲حُرّ! ۷۲ عاشورا! ۷۲ نور واحد! گفتند: اگر هزار بار با خنجر و شمشیر قطعه قطعه شویم باز زنده شویم لحظه ای از شما جدا نخواهیم شد! برای این هویّت(من) از ۷۲ تن در بازگشت بسوی خدا و جایگاه تخستین(و الیه راجعون) چه اتفاقی افتاده که آگاهانه و عاشقانه و مستانه با قدمهای خود به میان گرگها و کفتارهای مسلمانمای درّنده رفته و برای رفتن به کام مرگ از هم سبقت میگیرند! یعنی بودن را در مرگ میدانند این من(روح) پس از هبوط به روی زمین و بازگشت بسوی خدا شد ۷۲ تن! اما جناب آدم قبل از هبوط به زمین و جایگاه ابتدایی(عالم الست و ذر) وقتی حق تعالی فرمود به درخت ممنوعه نزدیک نشو! اما شیطان به او گفت: میوه درخت به تو عمر جاودان میدهد و او هم فریب خورد!.... پی نوشت: [۱] - انفال - ۱۵۸ -----------------------------❀○❀-------------------------- 🔸️🔸️ -----------------------------❀○❀--------------
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷هوالعزیزالجبّار🇮🇷 کلیپ دشمنان داخلی امام عصر استاد‌ پناهیان استاد شجاعی خواصّی که روبروی امام حسین علیه‌السلام ایستادند و خواصی که روبروی امام‌ مهدی علیه‌السلام خواهند ایستاد! علت این تقابل غیرمنتظره چه بود؟ و پس از ظهور امام، چه خواهد شد؟ امید غریبان تنها کجایی؟ چراغ سر قبر زهرا کجایی -----------------------------❀○❀--------------------------
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷هوالعزیزالجبّار🇮🇷 سلطان‌شاهی، کارشناس مسائل فلسطین: صهیونیست شکلی از یهود بود که تمام شد اما ماهیّت یهود تمام نمی‌شود، هدف بعدی یهود جایی مانند چین یا آرژانتین است که منابع مالی و منابع نفتی فراوان دارد، الزامات سرمایه‌داری در یهود به شکل‌ ماهرانه‌ای تعبیه شده است/نقش جهان -----------------------------❀○❀--------------------------
هدایت شده از mesaghمیثاق
🇮🇷هوالعزیزالجبّار🇮🇷 پشت پرده تحرکات جمهوری آذربایجان با حمایت ترکیه | هدف طولانی کریدور زنگزور تشیع‌زدایی است | ایران اجازه تحقق دالان تورانی ناتو یا کریدور جعلی زنگزو را نمی دهد| اساس ماهیت کریدور زنگزور با هر اسمی تغییر ژئوپولیک منطقه است که با نگاه مقام معظم رهبری همخوانی ندارد. 🔹️دالان تورانی ناتو یا همان کریدور جعلی زنگزور که آذربایجان نامگذاری کرده در واقع کریدور اصلاح ارضی برای استان سیونیک ارمنستان است، این دالان در چهار حوزه علیه ایران روسیه و چین بوده و تنها نقطه مشترک این سه کشور است... 🔹️ناتو نیز با کریدور جعلی زنگزو در چهار حوزه، برای منطقه، قصد و برنامه دارد ۱- ترانزیت، ۲ - انرژی، ۳ - گسترش ناتو ۴ - حوزه قوم گرایی و پاتورانیسم، تا بتواند از این طریق به ایران، روسیه و چین ضربه بزند.  🔹️نکته مهم به نظر می‌رسد جمهوری آذربایجان با حملات نظامی که صورت داده است در واقع به نوعی در حال تست کردن رفتار ایران است. زیرا در حال حاضر مهمترین مانع در مقابل دالان تورانی ناتو، مواضع ایران است و بعد از فرمایشاتی که مقام معظم رهبری در دیدار با پوتین و دیدار با اردوغان در مورد اینکه مرز ایران و ارمنستان خط قرمز ما است و هر طرحی که این مرز را مخدوش کند قابل تحمل نخواهد بود، آنها در این موقعیت تست می‌کنند که آیا ایران کنشگری انجام خواهد داد یا خیر؟ 🔹️در شرایطی است که دالان تورانی ناتو به دلیل کارکردهایی که علیه سه کشور ایران، روسیه و چین دارد و به دلیل اینکه به تشیع زدایی از قفقاز می‌پردازد و این از جهت جمهوری آذربایجان یکی از اهداف طولانی ناتو است و به خاطر همین این موضوع از خطوط قرمز ایران است، ایران اجازه تحقق چنین دالانی را به ترکیه و جمهوری آذربایجان و در پشت صحنه به انگلستان و اسرائیل نخواهد داد. 🔹️انتقاد به برخی از نهادهای ما وارد است که راجع به تحقق دالان تورانی ناتو واکنش‌های لازم، قاطع، هوشمندانه و به هنگام سیاسی از خود را نشان نمی دهند بعد از صحبت‌هایی که رهبر انقلاب در دیدار با پوتین، که در دیدار با پوتین و اردوغان داشت، انتظار می‌رفت که به پیوست فرمایشات مقام معظم رهبری در بخش رسانه‌ای و دیپلماسی و سایر حوزه‌های مربوط یک کنشگری روشن، مناسب و متناسب رخ می داد، آنچه که از شواهد و قرائن معلوم است تعلل های نامعلوم و سوال برانگیز سبب میشود باکو و اسرائیل و ناتو و ترکیه را در توهم امیدواری فروبرده مبنی بر اینکه شاید ایران در عمل کاری انجام ندهد و یکی از دلایل درگیری‌ها و حملاتی که صورت گرفت همین موضوع میباشد. 🔹️نکته پایانی: استفاده هر کارگزار سیاسی ما از عنوان کریدور زنگزور به شدت اشتباه است، کریدور زنگزور یعنی از دست رفتن استان سیونیک ارمنستان! وقتی این کلیدواژه در سخنان کارگزاران سیاسی ما قرار می‌گیرد یا موضع مخالفی دیده می‌شود لازم است دستگاه دموکراسی کشور در انتخاب رویکرد یک دست باشد که قوی عمل کند. یکی از طولانی‌ترین اهداف دالان تورانی ناتو بحث تشیع زدایی است، این دالان قرار است بحث قومی را جایگزین شیعه کند، مجموعه رفتارهایی که آذربایجان از جنگ دوم قره باغ انجام می‌دهد نشان می‌دهند که قصد جدی مقابله با شیعه دارد. ✍ برشی از تحلیل احمد کاظمی دکترای حقوق بین الملل و پژوهشگر ارشد مسایل اوراسیا -----------------------------❀○❀--------------------------
هدایت شده از mesaghمیثاق
🇮🇷هوالعزیزالجبّار🇮🇷 آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سفر اخیر خود به جمهوری باکو اظهار کرد در مسیر شکل گیری کریدور جعلی زنگه زور در جنوب ارمنستان، ایران مشکل اصلی است نه ارمنستان/درباره این اظهارات لازم است چند نکته را عرض کنم 🔹️نکته اوّل: اینکه تاکنون پاسخی به این اظهارات داده نشده علامت سوال مهمی در برابر دستگاه دیپلماسی و شخص رئیس جمهور ایجاد می کند که چرا حساسیت ها برسر منافع ملی گزینشی شده،در بخشی حساس و در بخش دیگر نگاه رهاشدگی مزمن را می بینیم. صحبت های اردوغان و الهام علی اف تفاوتی با بیانیه شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر مالکیت جزایر سه گانه ندارد ،هردو درحال نقض تمامیت ارضی کشور اند که خب یک طرف ماجرا بحال خود رها شده است 🔹️نکته دوّم: اینکه لابی اردوغان و الهام علی اف در تهران درصدد توجیه و ماستمالیزه کردن صحبت های اردوغان است تا تهران را از واکنش وادارد. لابی بشدت درحال ذهنیت سازی ملتهبانه برای اشتباه سازی در محاسبات جمهوری اسلامی است و تا الان با این مکانیزم دست ما را در تحولات قفقاز خالی نگه داشته اند 🔹️نکته سوّم: اینکه اردوغان و الهام علی اف به جاده و ترانزیت راضی نیستند آن ها برای منافع ژئواکنومیکی به کریدور جعلی زنگه زور نیاز دارند تنوع بخشی به کریدور میانی با اضافه کردن زنگه زور به خط کریدوری باکو_تفلیس_جیهان(تا از اهرم فشار روسیه در آبخازیا برای تهدید مسیر تفلیس_جیهان بکاهند) از مهم ترین برنامه های محور ترکی در مرزهای شمالی ایران است 🔹️نکته چهارم: اینکه مرز ایران با ارمنستان به عنوان راه تاریخی میان ایران و ارامنه بخشی از فرهنگ و پیشینه و منافع ژئوپلیتیکی و ژئواکنومیکی جمهوری اسلامی است. جنوب ارمنستان برای تنوع بخشی به مسیر کریدور شمال جنوب و کریدور میانی و حفظ موقعیت راهبردی در قفقاز یک ضرورت انکار ناپذیر است که تنها استراتژیست ها می توانند آن را بخوبی فهم کنند. مسیر تاریخی ارمنستان باید به حالت طبیعی خود بماند و کشورها باید منافع خود را بدون تغییرات ژئوپلیتیکی تامین کنند. بسیاری از منافع بلند مدت کریدور محور با کشورهای آسیای جنوبی و کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی در همین کریدور تعریف می شود. ✍تحلیل گر: ابوقاسم -----------------------------❀○❀--------------------------
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷هوالعزیزالجبّار🇮🇷 مهم و بصیرتی/ نفوذیها/انتخابات پیش رو/مراقب پیاده نظام دشمن باشید/لشکریان جریان تحریف/جنگ شناختی دشمن/یکی از مهمترین اتفاقات سیاسی ایران که منجر به شروع تحریم های بزرگ شد/این عمّار/جهاد تبیین/بصیرت افزایی سیاسی -----------------------------❀○❀--------------------------
هدایت شده از mesaghمیثاق
🇮🇷هوالعزیزالجبّار🇮🇷 فلسطین و مخالفین مکتب امام خمینی مخالفین جدید و شبه‌ روشنفکران دینی، مدعی هستند: فلسطینی‌ها هرچند مظلومند و قابل حمایت! ولی شعار محو اسرائیل از جهان، بسیار پُرهزینه بود و گاهی با تشکیک در اصالت قیام زمینه‌ساز، بیان می‌کنند: علت دشمنی‌ها با ملت ایران به خاطر انقلاب و قیام امام خمینی در سال۱۳۵۷ شمسی بود! اقتصاد و معیشت و امنیت ایران گروگان شعار محور اسرائیل شده... 📍📍 ✍️ مبلغان پروتستان آمریکا با راه اندازی کلیسا و انجمن های حامی صهیونیست تلاش کردند تا به مسیحیان القا کنند رجعت حضرت عیسی علیه السلام در گرو سیطره صهیونیسم بر جهان می باشد. جوزف اسمیت، موسس کلیسای مارمونی، نظریه تشکیل حکومت یهودی بر فلسطین را پایه ریزی کرد و از سال 1814، فراخوان های آنان برای ایجاد وطن برای یهودیان در فلسطین بالا گرفت. ▪️ یهودیان صهیونیست برای ورود بر هر منطقه جغرافیایی ابتدا به زمینه سازی می پردازند و می کوشند تا باورهای رایج جامعه را با خود همسو کنند، این رویه در ایالات متحده آمریکا به طور جدی توسط صهیونیستها دنبال شد تا جایی که با آغاز مهاجرت از اروپا به آمریکا، مهاجران مسیحی انجیلی، جهان جدید را به عنوان کنعان نو فرض کردند و انگلستان را که از آن گریخته بودند به مثابه مصر تشبیه کردند. ▪️ در واقع، مسیحیان اونجلیست ماموریت داشتند تا بین باورهای رایج در آمریکا با تئوری های صهیونیستی تشابه ایجاد کنند. آن ها در این مشابهت سازی تا آنجا پیش رفتند  که وقتی یکی از گروه های پروتستانی در صحرای آمریکا سردرگم شد، آن را به سرگردانی بنی اسرائیل در صحرای سینا تشبیه کردند. ▪️ فاز دوم پس از مشابهت سازی های صوری دینی و راه اندازی فرقه مسیحیت صهیونیستی در مداخله سیاسی دنبال شد و کار به آن جا رسید که رئیس جمهور، جفرسون، پیشنهاد وضع علامتی را به جای نشان عقاب، برای آمریکا داد که در آن بنی اسرائیل در زیر ابری که بر سرشان سایه انداخته قرار دارند،  در سال 1642، دانشگاه هاروارد آمریکا اولین مدرک دکتری خود را به یک پایان نامه یهودی اختصاص داد و اولین کتابی که در ایالات متحده انتشار یافت، سفر مزامیر بود. ▪️ مبلغان پروتستان آمریکا با راه اندازی کلیسا و انجمن های حامی صهیونیست تلاش کردند تا به مسیحیان القا کنند رجعت حضرت عیسی علیه السلام در گرو سیطره صهیونیسم بر جهان می باشد، جوزف اسمیت، موسس کلیسای مارمونی، نظریه تشکیل حکومت یهودی بر فلسطین را پایه ریزی کرد و از سال 1814، فراخوان های آنان برای ایجاد وطن برای یهودیان در فلسطین بالا گرفت. واردر جریسون، یکی از پیشگامان آمریکایی جنبش صهیونیست مسیحی، از آمریکا به فلسطین مهاجرت کرد و یهودیت را پذیرفت و سپس در کنسول آن در سال 1852 وارد عمل شد. مهمترین فعالیت های وی حول موضوع واحد ایجاد وطن یهودی در فلسطین دور می زد. ▪️ وی با حمایت یک موسسه مسیحیت صهیونیستی دست به ایجاد یک شهرک زراعی برای مسیحیان اونجلیست زد که این امر موجب شد تا سرمایه گذاری های آمریکا به صورت پی در پی به شهرک سازی در فلسطین اشغالی اختصاص یابد. مسیحیان صهیونیست نیز به سکونت در این شهرک ها اقبال نشان می دادند چراکه در طرح ذهنی فاسد آن ها، با مشارکت در شهرک سازی رجعت مسیح محیا می شد. ▪️ در اکتبر 1983، ریگان در جمع کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل گفت: من آرزو می کنم که ما آن نسلی باشیم که جنگ آرماگدون را درک خواهد کرد. به درستی که پیشگویی های کتب عهد قدیم، زمان ما را توصیف می کند. ▪️ با این وصف، یهودیان صهیونیست در چند مرحله فعالیت های خود را  در آمریکا محقق کرده و در نهایت، به دنبال ایجاد قوای نظامی و راه اندازی جنگ های به اصطلاح آرماگدونی می باشند. -----------------------------❀○❀-------------------------- 🔸️🔸️ -----------------------------❀○❀-------------------------
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢گستره عفاف (بخش سوم) 🔸در این نوشتار برآنیم که ثمرات و نتایج را در جامعه مورد بررسی قرار داده، و با نگاهی به عوامل سیر نزولی توجه به فرهنگ و ، راهکارهای اجرایی که باعث رشد و ترویج این فرهنگ در جامعه می شود را ارائه دهیم. 💠ثمرات و نتایج عفت ورزی (۳) 4⃣حفظ طراوات و زیبایی 🔹با توجه به آرامش روانی که با مراعات و بدست می آورند، طراوت و زیبایی آنان پایدارتر خواهد بود. امام صادق (ع) می فرمایند: «حجاب المرئه انعم لحالها و جمالها؛ برای طراوت و زیبایی‌ اش مفیدتر می باشد»؛ و نفس بکارگیری انواع لوازم آرایش با توجه به عدم اطلاع از نوع، کیفیت، مواد ترکیبی آن در بسیاری از موارد مضر به سلامت و شادابی پوست، مو و سایر اعضاست و مشکلات متعددی را برای زنان ایجاد می کند. 5⃣تمرکز حواس 🔹با رعایت عفاف و حجاب امتیازها، آراستگی ها و زیبایی های ظاهری، جهتی صحیح می یابد، از انحراف فکر و ذهن که همیشه مورد وسوسه شیطان است کاسته می گردد. حواس، فکر و ذهن متوجه ارزش های واقعی و کمال جویی می شود. فرد راه علم، دانش، هنر، ادب و اخلاق را در پیش می گیرد، استعدادها و خلاقیت های او شکوفا می شود. انسان فراغتی می یابد تا صحیح بیندیشد و برای ساختن سرنوشت خود، خانواده و اجتماع اش به طراحی بپردازد. در نتیجه جامعه ای که این افراد در آن زندگی می کنند، راه ترقی و پیشرفت را به سرعت می پیماید. 6⃣بهداشت و سلامت جسمی 🔹 زمینه فساد و انحراف که باعث ایجاد، رشد و ترویج بسیاری از آلودگی های جسمی است را از بین می برد، و به این شکل نقش خود را در سلامت جسمی افراد جامعه ایفا می کند. انحرافات جنسی سبب ایجاد و افزایش بسیاری از بیماری های پوستی و مقاربتی از قبیل: سیفلیس، سوزاک، ایدز و... می شود. بیماری ایدز که مهلک ترین بیماری عصر حاضر است ابتدا در سال ۱۹۸۱ در افراد همجنس گرا شناخته شد. ۱۳ سال بعد به عنوان یک اپیدمی جهانی که هر لحظه رو به گسترش است اعلام شد. (سازمان جهانی بهداشت در دسامبر سال ۲۰۰۰ میلادی گزارش داد که در همان سال در جهان، ۱/۳۶۰/۰۰۰ مرد و زن و کودک، حامل ویروس ایدز یا مبتلا به آن بوده اند. و تاکنون ۸/۲۱۰/۰۰۰ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند) 🔹از راههای‌اصلی‌انتقال این بیماری و روابط جنسی نامشروع است، و بهترین راه کنترل این بیماری رعایت عفت جنسی و مراعات دستورات و است. جالب‌ است که در سمینار بین المللی پزشکی تهران در سال‌های قبل که با شرکت دوهزار متخصص از حدود ۶۰ کشور جهان تشکیل گردید، در پاسخ یکی از حضار که پرسیده بود: برای مصون ماندن از بیماری مقاربتی چه‌بایدکرد؟ یکی‌از پزشکان خارجی میهمان، در حالی که منقلب گردیده بود، فریاد زد در یک جمله «اطاعت از قوانین اسلام!». ... منبع: تبیان
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره) 🔸پرسش: لطفاً دستورات عملی بدهید تا عمل نمایم و به لطف الهی به درجات عالیه نائل شوم؟ 🔹پاسخ: بسمه‌تعالی، عنه صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلم: «ألا أخبرکم بدائکم ودوائکم، داؤُکم الذّنوب ودواؤُکم الإستغفار؛ [۱] آیا خبر ندهم شما را به دردها و دواهایتان: درد شما و دوای شما است». کلمۀ «أستغفرالله» را تا می‌توانید از روی اعتقاد کامل، صمیمانه، با التزام به لوازم حقیقیۀ معلومه‌اش، تکرار نمایید.   منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢«دروغ» چه آثار زيان باری در زندگی به بار می آورد؟ (بخش اول) 🔹نخستين اثر زيان بار ، رسوايى، بى آبرويى و از دست دادن پايگاه اجتماعى و اعتماد مردم است. ضرب المثل معروفى مى گويد: حافظه ندارد. تجربه نشان مى دهد كه اگر مسأله‌ی بى اهميتى باشد ممكن است فراموش شود، ولى اگر مسأله‌ی مهمى باشد سرانجام واقعيت خود را نشان داده و راز فاش مى شود، نه به خاطر اين كه دروغگو حافظه ندارد، بلكه به خاطر اين كه چيزى نيست كه بتوان آن را به حافظه سپرد؛ زيرا وقوع يك حادثه، ارتباط زيادى به حوادث اطراف خود دارد و پيوندهاى علت و معلول با حوادث قبل و بعد و لوازم غير قابل اجتناب، آن حادثه را با ديگر حوادث مربوط مى سازد. كسى كه حادثه اى را به دروغ مى سازد مجبور است روابط ساختگى آن را با زمان و مكان و اشخاص و حوادث اطراف آن نيز بسازد، و از آنجا كه اين روابط حد و حسابى ندارد به فرض كه چند مورد آن را درست كند و به خاطر بسپارد، در بقيه موارد درمانده مى شود. 🔹درست مانند داستان حضرت يوسف (عليه السلام) كه برادرانش به گفتند او را گرگ خورد و پيراهن او را به خونى آغشته و براى پدر آوردند، اما فراموش كردند كه پيراهن را از چندين جا پاره پاره كنند. سالم بودن پيراهن، پرده از كار آنان برداشته و دروغشان را آشکار كرد و يا مانند همسر عزيز مصر، هنگامى كه به دروغ ادعا كرد يوسف نبی (عليه السلام) به دنبال او دويده و قصد تجاوز به او را داشته است، فراموش كرده بود كه در اين ماجرا، پيراهن يوسف (عليه السلام) از عقب پاره شده، كه دليل روشنى است بر دروغ زليخا و اينكه او به دنبال حضرت يوسف (عليه السلام) دويده است. امروز بازپرسان آگاه به راحتى مى توانند با سؤال هاى پى در پى مربوط به يك حادثه و لوازم و خصوصيات آن، دروغ يا راست بودن يك ادعا را ثابت كنند و كمتر دروغگويى مى تواند خود را از چنگال آن ها رهايى ببخشد. 🔹آرى نمى تواند حافظه داشته باشد و به هر حال سرانجام كارش رسوايى و بى آبرويى است. از ديگر آثار اين است كه انسان را به دروغ هاى ديگر، يا گناهان ديگر دعوت مى كند، چرا كه دروغگو براى مخفى ساختن دروغش گاه مجبور مى شود دروغ هاى زياد ديگرى بگويد، يا دست به كارهاى خطرناكى بزند. سوّمين اثر زيان بار اين است كه به شخص دروغگو امكان مى دهد كه به طور موقت پرده اى بر خلافكارى هاى خود بيندازد، در حالى كه اگر راست مى گفت ناچار بود آن اعمال را ترك كند. چهارمين اثر زيان بار اين است كه انسان را تدريجاً به صفوف منافقان ملحق مى سازد، زيرا دروغ خود شاخه اى از شاخه هاى نفاق است چرا كه دروغگو، خود را به چهره راست گويان در آورده و سخنش را به عنوان يك واقعيت القا مى كند، در حالى كه درونش چيز ديگرى مى گويد؛ اين دوگانگى ظاهر و باطن به طور تدريج به ساير اعمال و رفتار او سرايت کرده و از او منافقى تمام عيار مى سازد. 🔹اميرالمؤمنين امام على (عليه السلام) در حديثى می فرماید: «اَلْكِذْبُ يُؤَدِّى اِلَى النَّفاقِ؛ [۱] انسان را به نفاق مى كشاند». پنجمين اثر زيان بار آن است اگر كسى شايستگى ها و لياقت هاى فراوانى داشته باشد و بتواند از آن در پيشبرد اهداف اجتماعى بهره برداری کند، ولى باشد، كسى توانایی بهره گیری از آن شايستگى های او را ندارد، چرا كه انسان در برابر او در هر قدم مواجه با شك و ترديد مى شود. از این رو بعضى از روايات، دروغگو را با مرده يكسان دانسته، و مى فرمايد:  «اَلْكَذّابُ وَ الْمَيّتُ سَواءٌ فَاِنَّ فَضيلَةَ الْحَىِّ عَلَى الْمَيّتِ اَلثِّقَةُ بِهِ، فَاِذا لَمْ يُوْثَقُ بِكلامِهِ بَطَلَتْ حَياتُهُ؛ [۲] با مرده برابر است، زيرا فضيلت زنده بر مرده اعتمادى است كه انسان به او دارد، و هنگامى كه به سخن كسى اعتمادى نباشد گويى زندگى او باطل شده است». ... پی نوشت‌ها؛ [۱] غرر الحكم و درر الكلم‏، تميمى آمدى، دار الكتاب الإسلامی،‏ ۱۴۱۰ق، چ دوم‏، ص ۶۳، قصار ۱۲۲۵ [۲] همان، ص ۱۱۹، قصار ۲۱۲۶ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️اهميت صنعت هسته‌ای کشور 🔹آنچه به طور مجمل می شود گفت، این است که این صنعت (هسته‌ای)، هم از لحاظ پیشرفت کشور و توانایی‌ های کشور در عرصه‌ های فنّی، اقتصادی، سلامت و غیره که به کشور آبرو می بخشد و زندگی را برای مردم بهتر می کند دارای اهمّیّت است، هم از جهت وزن سیاسی جهانی و بین‌المللی برای کشور؛ یعنی وقتی که شما در بخش های مختلف این صنعت پیشرفت دارید و دارید کار انجام می دهید و گره‌ گشایی می کنید، مراکز اطّلاعاتی جهان و بسیاری از سیاست مداران دنیا و شاید خیلی از دانشمندان و اهل مطالعه می فهمند و این برای کشور آبرو است؛ 🔹پس پیشرفت این صنعت از لحاظ بین‌المللی و از لحاظ وزن و جایگاه و آبروی ملّی هم دارای اهمّیّت است. این، دو جهت. جهت سوّم از لحاظ روحیه‌ی اعتماد به نفْس ملّی است. خب می‌ بینید، دستگاه‌ های مختلف تبلیغاتی دشمنان با همه‌ی وجود دارند کار می کنند که کشور را بی‌آینده نشان بدهند، جوانها را مأیوس کنند؛ این دیگر در فضای مجازی، در تلویزیون‌ ها، در اظهارات سیاسی مشهود است. این کار شما درست نقطه‌ی مقابل این حرکت دشمن است؛ یعنی روح امید را، روح اعتماد به نفْس را در ملّت تزریق می کند؛ مردم، جوانها، نخبگان، می فهمند که چه میدان های اساسی و مهمّی را می توانند کشف کنند، تصرّف کنند و بپیمایند. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۳/۲۱ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢بخشی از نامه ۳۱ نهج البلاغه (وصیتنامه امام علی علیه السلام به امام حسن مجتبی علیه السلام) - (بخش دوم) 🔹پسرم چون خود را سالخورده ديدم، و قوايم را رو به سستى مشاهده كردم، پيش از مرگ به وصيّتم به تو پيشدستى نمودم، و در آن برنامه‏ هاى خوبى ثبت كردم از خوف اينكه نتوانم آنچه در خاطر دارم به تو برسانم، يا نقصى در انديشه‏ام يابم چنانكه در بدنم يافته‏ام، يا پيش از وصيت من پاره‏اى از خواهش هاى نفسانى بر تو چيره شود يا آفت هاى دنيا به تو هجوم آورد، در نتيجه رميده شوى و فرمان نبرى. قطعا دل جوان همانند زمين خالى است، هر بذرى در آن ريخته شود مى‏پذيرد. 🔹بنا بر اين پيش از آنكه دلت سخت شود، و مغزت گرفتار گردد اقدام به ادب آموزى تو كردم، تا با عزمى جدّى به امورت روى آورى، امورى كه اهل تجربه مشقّت تجربه كردن آن را كشيده‏اند، و تو از زحمت طلب كفايت شده، و از تجربه دوباره آسوده گشته‏اى، و آنچه ما در صدد تجربه آن بوديم به دست تو رسيده، و قسمتى از آنچه بر ما پوشيده مانده براى تو روشن گرديده است. پسرم اگر چه من به اندازه مردمى كه پيش از من بوده‏اند عمر نكرده‏ام، ولى در كردارشان دقّت، و در اخبارشان فكر نموده، و در آثارشان سياحت كرده‏ام، 🔹تا جايى كه همانند يكى از آنان شده‏ام، بلكه گويى از پى آنچه كه از وضع آنان به من رسيده عمرم را با اولين و آخرينشان گذرانيده‏ام، زلال اعمالشان را از تيرگى، و سود و زيان كردارشان را شناختم، از اين رو از هر چيزى پاكيزه و خالصش را برايت انتخاب كردم، و از ميان آن همه برنامه زيبايش را برايت برگزيدم، و نامعلوم آن را از تو دور داشتم، چون به امورت همانند پدرى مهربان عنايت داشتم، و قصد ادب آموزى تو را در خاطر مى‏گذراندم، مصلحت ديدم تو را با اين روش تربيت كنم، چرا كه در عنفوان جوانى، و در ابتداى زندگى هستى، و تو را نيّتى سالم، و باطنى پاك است، رأيم بر اين شد كه ابتدا كتاب خدا و تأويلش را به تو بياموزم، 🔹و قوانين و احكام اسلام و حلال و حرامش را به تو تعليم دهم، و به غير آن توجه ننمايم. آن گاه ترسيدم كه آنچه از خواهش هاى نادرست و آراء ناحق و باطل، مردم را دچار اختلاف نمود تا كار بر آنان اشتباه شد بر تو نيز اشتباه شود، به همين خاطر واضح نمودن اين جهت هر چند مورد پسندم نبود پيش من بهتر است از اينكه تو را به برنامه‏اى واگذارم كه بر آن از هلاكتت ايمن نيستم. اميدوارم خداوند تو را در اين برنامه به راه رشد موفق بدارد، و به راه راست راهنمايى كند، پس اين وصيت را به تو نمودم. ... منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:  🔸رَحِــمَ اللهُ وَلَـدا اَعانَ والِدَيْهِ عَلى بِرِّهِ، وَ رَحِـمَ اللهُ والِـدا اَعانَ وَلَدَهُ عَلى بِرِّهِ، وَ رَحِـمَ اللهُ جـارا اَعانَ جارَهُ عَلى بِرِّهِ، وَ رَحِـمَ اللهُ رَفيقا اَعانَ رَفيقَهُ عَلى بِرِّهِ.  🔹خدا رحمت كند فرزندى را كه در كار نيك، به پدر و مادرش كمك كند، خدا رحمت كند پدرى را كه در كار نيك، پسرش را يارى كند، خدا رحمت كند همسايه اى را كه در كار نيك، به يارى همسايه بشتابد، و خدا رحمت كند دوستى را كه در كار نيكِ دوستش، به او كمك كند. 📕وسائل الشيعه، ج ۱۱، ص ۵۹۲
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢مهارت های ضروری در سبك زندگی اسلامی (بخش چهارم) 💠برخی از مهارت هايی که در زندگی کسب آنها ضرورت دارد عبارتند از: 3⃣مهارت حل مسئله 🔹انسان در زندگی روزانه خويش همواره با مسائلی مواجه است. اين مسائل کوچک و بزرگ زمينه رشد و بالندگی انسان را فراهم می آورد. هر مسئله بايد برای انسان يک ظرفيت کمال آفرين و کمال بخش باشد. بنابراين بايد آن را شناخت و راه حل آن را يافت. خداوند در قرآن بيان مى کند که ابتلائات و مصيبت ها و مشکلات در زندگی دنيوی انسان برای کمال آفرينی اوست؛ لذا نبايد از مسائل و طرح آنها فرار کرد، بلکه بايد آنها را نعمتی از سوی خداوند دانسته و به استقبال مسئله رفت و برای حل آن تلاش کرد. خداوند کسب مهارت ها را در زندگی براساس حل مسئله، بسيار مهم و اساسی مي داند، زيرا اين امور شخص را به توانايى می رساند که بتواند ضمن کمال يابی، مشکلات خود و حتی ديگران را حل کند. 🔹خداوند در آيه ۶ سوره نساء مى فرمايد: «و یتیمان را چون به حد بلوغ برسند، بیازمایید! اگر در آنها رشد (کافی) یافتید، اموالشان را به آنها بدهید! و پیش از آنکه بزرگ شوند، اموالشان را از روی اسراف نخورید! هر کس که بی‌نیاز است، (از برداشت حق الزحمه) خودداری کند؛ و آن کس که نیازمند است، به طور شایسته (و مطابق زحمتی که می‌کشد،) از آن بخورد. و هنگامی که اموالشان را به آنها بازمی‌گردانید، شاهد بگیرید! اگر چه خداوند برای محاسبه کافی است». از اين آيه به دست می آيد که نه تنها کسب مهارت حل مسئله از طريق قرار گرفتن در مسائل و ابتلائات و آزمون ها مهم است، بلکه يکی از راه های تربيت و پرورش کودکان و ديگران قرار دادن آنان در مشکلات و مسائل است، تا بتوانند با فکر و عمل خويش، آن را حل کرده و آمادگی برای مسئوليت فردی و اجتماعی مهم‌تری چون ازدواج و تشکيل خانواده را به دست آورند. 🔹تشخيص مشکلات و علل و ارزيابی دقيق آن زمانى شدنی است که شخص در آن قرار گيرد و با تکرار و تجربه، بر دانش و کار خويش بيفزايد. البته شرايط به او می آموزد که در زندگی اجتماعی نيازمند کمک ديگران است و می‌آموزد که بايد درخواست کمک داشته باشد و براساس آيه ۲ سوره مائده و مانند آن عمل کند. همچنين زندگی و مسائل به او می آموزد که گاه بايد مصالحه کند و مصالحه را راهی برای حل تعارض بداند. (انفال، آيه ۱) البته برای کسب مهارت حل مسئله بايد از تجربيات ديگران استفاده کند، و در عصر حاضر بايد آشنايی با مراکزی برای حل مشکلات را در نظر داشته باشد. همچنين در فرآيند زندگی خواهد آموخت که برخی از راه حل هايی که به دست آورده مشترک است و برای ديگران نيز کاربرد دارد. ... برگرفته از روزنامه كيهان، شماره ۲۱۲۰۴ به تاريخ، ص ۸ (معارف) منبع؛ وبسایت پژوهه
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️چالش بر سر موضوع هسته‌ای با دشمن 🔹 ما الان بیست سال است [که هست]. چرا این چالش را ایجاد کرده‌اند؟ چرا این‌قدر گیر میدهند؟ مگر در دنیا فقط ما داریم تلاش هسته‌ای می کنیم؟ البتّه آنها می گویند از [دسترسیِ ما به] سلاح هسته‌ای می ترسند! دروغ می گویند، می دانند که ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. جامعه‌ی اطّلاعاتی آمریکا بارها تا حالا این را تصریح کرده که ایران دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست. همین چند ماه پیش هم ـ در همین چهار پنج ماه اخیر ـ دو مورد اعتراف کردند گفتند هیچ نشانه‌ای از حرکت ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای دیده نمی شود؛ راست هم می گویند. 🔹البتّه [کار ما] از ترس آنها و به خاطر آنها نیست؛ عقیده‌ی ما این است. سلاح هسته‌ای برای کشتار دسته‌ جمعی به کار می رود، ما با کشتار دسته‌ جمعی مخالفیم؛ خلاف دین است، خلاف اسلام است؛ چه اتمی‌اش، چه شیمیایی‌ اش، چه انواع و اقسام دیگری که ممکن است. در جنگ های زمان پیغمبر و امیرالمؤمنین و صدر اسلام، سفارش میشد که مواظب باشید آب روی مردم بسته نشود؛ آن وقت، حرکت عمومی علیه عامّه‌ی مردم بستنِ آب بود، دیگر [سلاح] شیمیایی و این حرفها نبود. ما روی مبنای اسلامی‌ مان نمی خواهیم طرف سلاح برویم؛ وَ الّا اگر این نبود و می خواستیم برویم، جلویش را نمی توانستند بگیرند، همچنان که جلوی پیشرفت های هسته‌ای ما را تا الان نتوانستند بگیرند و نخواهند توانست بگیرند. 🔹اگر می خواستیم سلاح هسته‌ای درست کنیم، می کردیم، آنها هم می دانند این را. پس بهانه‌ی سلاح هسته‌ای دروغ است؛ [مسئله] این نیست، یک چیز دیگری مطرح است. آنها می دانند که حرکت در صنعت هسته‌ای، در واقع، در حکم کلید برای پیشرفت های علمی در بخش های متعدّد کشور است؛ این را نمی خواهند؛ نمی خواهند ما در مسائل گوناگون، پیشرفت های چشم‌گیر و تشویق‌ کننده داشته باشیم. هر پیشرفتی که ملّت ایران بکنند، فکر ملّت ایران، راه ملّت ایران، مردم‌ سالاری ملّت ایران، روی ملّت های دیگر اثر می گذارد؛ اینها این را نمی خواهند، از این میترسند؛ هدفشان جلوگیری از پیشرفت کشور ما در یکی از مهم‌ترین عرصه‌ های علمی است که همین عرصه‌ی هسته‌ای است. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۳/۲۱ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢گستره عفاف (بخش چهارم) 🔸در این نوشتار برآنیم که ثمرات و نتایج را در جامعه مورد بررسی قرار داده، و با نگاهی به عوامل سیر نزولی توجه به فرهنگ و ، راهکارهای اجرایی که باعث رشد و ترویج این فرهنگ در جامعه می شود را ارائه دهیم. 💠ثمرات و نتایج عفت ورزی (۴) 7⃣پاکی رحم ها و نسل انسانی 🔹حفظ باعث می شود رحم‌ها پاک و نسل ها شناخته شده باشند. کودک باید احساس کند دارای سرپرست، پشتیبان، عزت و شخصیت است، نه موجودی وانهاده و بی صاحب که از عشقی آلوده و لحظه ای به وجود آمده است. در فرهنگ غنی اسلام مسأله پاکی رحم و نقش آن در سلامت فرد، خانواده و جامعه بسیار مهم قلمداد شده، به گونه ای که اصلاب پاک و ارحام مطهر، عاملی اساسی برای مسیر هدایت انسان و اجتماع معرفی گردیده و ارزشمندترین انسانها کسانی بوده اند که در دامن های عفیف رشد کرده اند. 🔹به وجود آمدن نسل از طرق نامشروع، مفاسد زیادی را در بردارد، که یکی از مهم‌ترین آنها عدم پذیرش مسئولیت در مقابل تربیت فرزندِ به وجود آمده است؛ و بر فرض پذیرش، احساس طبیعی تعلق آن فرزند به خود را ندارد. به عبارت دیگر، حب ذات در انسان سبب می شود که او به متعلقات و مسائل مربوط به ذات خود علاقه بیشتری نشان دهد و چنانچه مشخص باشد که مثلاً این کودک، فرزند اوست، به صورت کاملاً طبیعی، احساس، علاقه و عاطفه او به سوی آن فرزند برانگیخته می شود، و پدر را در جهت حفظ و تربیت او مصمم و استوار می گرداند؛ 🔹اما چنانچه تولید از طرق نامشروع باشد، با عدم پذیرش احساس مسئولیت، عشق، علاقه و عاطفه در قبال فرزند مواجه خواهیم بود، و این امر باعث ناهنجاری‌ها و مفاسد اجتماعی بسیار خواهد شد. به جز موارد ذکر شده در این قسمت، و قسمت‌های قبلی این نوشتار، فواید و ثمرات دیگری هست که در سایه برای انسان حاصل می شود. از قبیل: حفظ امنیت، جلوگیری از استثمار زن، حفظ رشد عزت نفس، بالا رفتن کرامت و شخصیت زن، حفظ حریم‌ها، رشد و پیشرفت در کارها و… ... منبع: تبیان
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️دست ها، قلم ها و گفتار های فاسد شما را به اغفال نکشاند 🔹جامعه ما از بانوان - یعنی بعضی بانوان - زمان محمد رضا و رضا خان برگشتند به یک بانوانی که زینب گونه شدند و تابع فاطمه. آن روز تابع آرایش اروپایی بودند و اینکه باید از اروپا طرح لباس بیاید. امروز تابع مکتب هستند و آنچه اسلام بپسندد مقبول است. این یک تحولی است که بالاترین تحولات است در جامعه ما. نگه دارید این تحول را. 🔹توجه کنید به اینکه دست های فاسد و قلم های فاسد و گفتار های فاسد شما را به اغفال نکشاند و شما را برنگرداند به حال سابق. این راه را شما ادامه بدهید، و توده‌ های میلیونی مردان ما هم ادامه بدهند و می‌دهند. و توده‌ های میلیونی بانوان ما هم ادامه بدهند و می‌دهند. هیچ توجه به صحبت ها و قلم ها و سخنرانی هایی که می‌شود نکنید، خودتان مستقل فکر کنید، تابع افکار دیگران نباشید. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۹/۱۲/۲۵ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢«دروغ» چه آثار زيان باری در زندگی به بار می آورد؟ (بخش دوم و پایانی) 🔹ششمين پيامد زيان بار آن است که، انسان با استفاده از ابزار دروغ مى تواند كارهاى زشت ديگرى انجام دهد. انسان حسود، كينه توز، به واسطه مى تواند حسد، كينه و يا بخل خود را اعمال نمايد، همچنين در مورد بسيارى از گناهان ديگر، مثلا هنگامى كه كسى از او تقاضاى وام مى كند به دروغ مى گويد من خودم امروز براى زندگى وام گرفتم، يا هنگامى كه براى معرفى شخصى به او مراجعه مى كنند به خاطر حسد و كينه توزيش مى گويد آن شخص آدم بى اعتبارى است، در حالى كه در واقع فرد معتبرى است. هفتمين اثر زيانبار ، در علوم و دانش ها ظاهر مى گردد. اگر افراد محققى در يك يا چند مورد دروغ بگويند، تمام تحقيقات و كتاب هاى علمى خود را از اعتبار مى اندازند، و اگر اين عمل شيوع پيدا كند اعتمادى بر تحقيقات و علوم ديگران باقى نخواهد ماند و كاروان علم و دانش بشرى متوقف مى شود. و آثار زيانبار ديگرى كه با دقت در زندگى دروغگويان مى توان به آن پى برد. 🔹اضافه بر اين آثار كه جنبه اجتماعى دارد، پيامدهاى سوء معنوى نيز بر مترتب مى شود كه در روايات اسلامى به آن اشاره شده است. از جمله اين كه امام على بن موسى الرّضا (عليه السلام) در حديثى، را سبب دوری فرشتگان از انسان دانسته می فرماید: «اِذا كَذِبَ الْعَبْدُ كِذْبَةً تَباعَدَ المَلَكُ مِنْهُ مَسيرَةَ ميل مِنْ نَتِنِ ماجاءَبِهُ؛ [۱] هنگامى كه انسان بگويد به خاطر بوى بدى كه از عمل او برمى خيزد به اندازه يك ميل فرشته از او دور مى شود». امام صادق (عليه السلام) در حديثى، را سبب محرومیت انسان را از نماز شب دانسته، و مى فرماید: «اِنَّ الرَّجُلَ لَيَكْذِبُ الْكِذْبَةَ فَيُحرَمُ بِها صَلاةَ الْلَيْلِ، فَاِذا حُرِمَ صَلاةُ اللَيْلِ حُرِمَ بِها الرِّزْق؛ [۲] گاه انسان مى گويد و از نماز شب محروم مى شود، و هنگامى كه از نماز شب محروم مى شود، از روزى [وسيع] محروم مى گردد». 🔹امام صادق (عليه السلام) در حديثى، را مانعی در برابر قبولى بعضى از عبادات دانسته، همان گونه كه درباره روزه داران، می فرمایند: «فَاِذا صُمْتُمْ فَاحْفَظُوا اَلْسِنَتَكُمْ عَنِ الْكِذْبِ وَ غَضُّوا اَبْصارَكُمْ؛ [۳] هنگامى كه روزه مى گيريد، زبان را از دروغ حفظ كنيد، و چشمان خود را [از نگاه گناه آلود] فرو گيريد». اين حديث دليل بر آن است كه اين گونه اعمال از ارزش روزه مى كاهد. ديگر اين كه گفتن گاه سبب قطع بركات الهى از انسان مى شود، چنان كه امام رضا (عليه السلام) در حديثى مى فرمایند: «اِذا كَذِبَ الْوُلاةُ حُبِسَ الْمَطَرُ؛ [۴] هنگامى كه زمامداران دروغ بگويند باران قطع مى شود». 🔹در روايات آثار دیگری براى ذکر شده كه ممكن است دارای جنبه های معنوى، اجتماعى و ظاهرى باشد، از آن جمله روايات متعددى كه را سبب کاهش روزى انسان و فقر و تنگدستى معرفی کرده اند. در حديثى امام على (عليه السلام) می فرماید: «اِعْتِيادُ الْكِذْبِ يُورِثُ الْفَقْرُ؛ [۵] عادت كردن به سبب فقر و تنگدستى است». رسول اكرم (صلى الله عليه و آله) در این رابطه می فرماید: «اَلْكِذْبُ يُنَقِّصُ الرِّزْقَ؛ [۶] از روزى انسان مى كاهد». اين كاهش رزق، ممكن است از آثار زيانبار معنوى، و يا از آثار ظاهرى و اجتماعى دروغ باشد، چرا كه اعتماد مردم را از دست مى دهد، و با از دست دادن اعتماد عمومى، فعاليت اقتصادى او محدود مى شود، و همين امر سبب نقصان رزق و روزى او مى شود. پی نوشت‌ها؛ [۱] شرح‌نهج‌البلاغة،ابن‌أبی‌الحديد،مكتبة آية الله المرعشی‌النجفی،‏۱۴۰۴ق‌،چ‌۱،ج۶،ص۳۵۷ [۲] تهذيب الأحكام، طوسى، دار الكتب الإسلاميه‏، ۱۴۰۷ق، چ چهارم‏‏، ج ‏۲، ص ۱۲۲ [۳] الكافی،كلينى،دارالكتبالإسلامية،۱۴۰۷ق، چ چهارم، ج ‏۴، ص ۸۷، باب أدب الصائم [۴] بحارالأنوار، مجلسى، دار إحياء التراث العربی‏، ۱۴۰۳ق،چ‌دوم،ج۷۰،ص۳۷۳،باب۱۳۸ [۵] وسائل الشيعة، عاملى، مؤسسة آل البيت (ع)، ۱۴۰۹ق، چ اول، ج ‏۱۵، ص ۳۴۷ [۶] كنز العمال فی سنن الأقوال والأفعال، المتقي الهندی، مؤسسة الرسالة، ۱۴۰۱ق، الطبعة الخامسة، ج ۳، ص ۱۱۲۸، ح ۸۲۲۰ 📕اخلاق در قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابى طالب (ع)، قم‏، ۱۳۷۷ش،‏ چاپ اول‏، ج ۳، ص ۲۳۰ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)