eitaa logo
محمد رضا مصباح 🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
92 عکس
42 ویدیو
6 فایل
✓منبرک,کشکول,کلیپ,پادکست,سخنرانی ها, و اطلاع رسانی جلسات .. ✓متن کامل سخنرانی,تفسیر قرآن و شرح نهج البلاغه, داخل کانال بارگزاری می شه. ⚠️انتشارِ #متنیِ مطالبِ کانال #شرعا بدون نام و #لینک کانال جایز نمی باشد. مشهد مقدس @m_r_mesbah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰هفت واعظ: @mesbah_online خداوند متعال براى هدایت بشر و آراسته شدنشان به فضایل اخلاقى واعظانى قرار داده، تا دست آن ها را گرفته، به پیش برد و آن ها حقایق اخلاقى را زنده بدارند. ▫️هفت نوع واعظ از آیات قرآن و روایات معصومان استفاده مى شود ➖۳) ▫️سومین واعظ، پیامبر اکرم است 🔅خداوند متعال در آیه شریفه 46 سوره سبأ درمورد واعظ سوم چنین فرموده است: قُلْ اِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا للهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا (اى پیامبر ما!) بگو: شما را تنها به یک چیز اندرز مى دهم: دو نفر دو نفر، یا به تنهایى براى خدا قیام کنید، سپس بیندیشید». ➖طبق این آیه شریفه پیامبر اسلام (ص) نیز واعظ است. ✅ او تنها یک موعظه کرده که تمام موعظه ها در آن خلاصه مى شود و آن قیام براى خداست. ▫️البتّه منظور از در اینجا ایستادن نیست، بلکه منظور این است که به طور جدّى در مسیر رضاى الهى اقدام کنید، هرچند نشسته باشید، سپس فکر خود را به کار اندازید وبیندیشید. ▫️اگر این فکر به کار بیفتد، همه مشکلات حل مى شود. ▫️تمام بدبختى هاى بشر این است که ، فکر و اندیشه اش را از کار مى اندازد. 🔅از رسول خدا (ص) پرسیدند: انسان چگونه فکر کند و بیندیشد؟ فرمود: یَمُرُّ بِالدُّورِ الْخَرِبَةِ، فَیَقُولُ: اَیْنَ بانُوکِ؟ اَیْنَ ساکنوکِ؟ ما لَکِ لا تَتَکَلَّمینَ؟ به خانه ها و بناهاى ویرانه شده سر بزند و از آنها بپرسد: کجایند سازندگان شما؟ کجایند ساکنان شما؟ چرا سخن نمى گویید؟ ▫️به تماشاى خرابه هاى کاخ کسرى یا تخت جمشید و مانند آن بروید و از آنها درمورد سازندگان و ساکنانشان سؤال کنید که کجا رفتند و چه شدند؟ همین سرنوشت در انتظار شما هم هست. ‼️سکوت پر رمز و راز! گرچه این خرابه ها در ظاهر ساکت اند وحرفى نمى زنند، ولى درحقیقت سخن مى گویند و با زبان بى زبانى حرف مى زنند. به قول خاقانى: دندانه هر قصرى پندى دهدت نونو پند سر دندانه بشنو ز بن دندان 🔅ارزش فوق العاده تفکّر لحظه اى تفکّر، را تبدیل به کرد و عاقبتش ختم به خیر و سعادت شد. 🔅تفکر آن قدر ارزشمند است که جزء عبادات شمرده شده، و لذااز امام صادق (ع) نقل گردیده که بیشترین عبادت تفکر بود. 🔰تفکّر بعد از توسّل و زیارت به دوستانى که به زیارت مرقد مطهّر امام رضا (ع) یا سایر ائمّه هدى : مشرّف مى شوند توصیه مى شود که پس از توسّل و زیارت گوشه اى خلوت یافته و لحظاتى اندیشه و تفکر کنند؛ درمورد گذشته و آینده بیندیشند، براى ارتقاى صفات خوب اخلاقى و اصلاح صفات رذیله برنامه ریزى نمایند. این فکر ممکن است ثوابش از زیارت بالاتر و بیشتر باشد. سـاعـتـی در خـود نِـگـــر تـــا کـیستـی درجـهــان بـهــر چـه عـمــری زیـستـی از کـجـــایی وز چـه جـــایـی چـیستـی جـمــع هـسـتـی را بـــزن بـــر نـیستــی 🔰برادران عزیز! خواهران محترم! مقدارى براى فکر کردن وقت بگذاریم. یکى از دستورات مهم اسلام و مراحل سیر و سلوک و عرفان است که در پرورش انسان بسیار مؤثر است   | 9⃣9⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
ناله-روح-تو.mp3
4.5M
🔰ناله روح کسانی هستند که صدای زجه روح تو را می شنوند، اگر هنوز زنده باشد و رمقی برای نالیدن باشد. ناله ای که گفت به فریادم برس و من را نجات بده، آن روح الله، آن نور الله، آن وجه الله که دفن شده است اگر هنوز زنده باشد و رمقی مانده باشد. رستاخیز تو برپا می شود. ▫️وقتی خودت را در یک خود جدید یافتی.. ▫️وقتی خودت را در یک خود روحانی دیدی.. ▫️وقتی که خودت را در یک خود نورانی دیدی.. ✅ بدان که تو به پا شده است. 🔅تو دیگر شدی ! اکنون تو چیز دیگری شده ای. اینک تو انسان شدی ✅ با گوش کنید و دهید | 4⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰 بهای گزاف @mesbah_online ✓ فضای مجازی رایگان نیست؛ هزینه‌اش هست. ✓ غذای فست فود، 200 تومان نیست؛ هزینه‌اش هست. ✓ بی‌هدف بودن، رایگان نیست؛ هزینه‌اش هست؛ ✓ اخبار منفی، رایگان نیست؛ هزینه‌اش هست. ‼️هیچ چیزی در این دنیا رایگان نیست... 9⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰دو نکته برای خوشبختی @mesbah_online ➖۱) در طیّ راه و مسیر مواظبت کنید که پای شما به خار و خس و اشیاء اذیّت کننده مبتلا نگردد. ▫️در سیر الی الله خار گناه، موذی روح و قلب آدمی است. انسان با گناه به زمین می خورد و در سیر و سلوک موفق نمی شود. ✅ اتّقوا الله: به همین معناست، به معنای مواظبت و رعایت کردن، خود را از آلودگی ها حفظ نمودن است. 🔅آلودگی ها دو نوعند: ➖۱) قلبی ➖۲) جوارحی ✅ انسان متّقی، و در واقع سالک راه خداوند، باید هم داشته باشد، و هم ▫️تقوای قلبی: این است که آدمی دل و قلبش را فقط به خدا بدهد، یعنی دل و قلب آدمی جای محبّت خداوند باشد البته اولیای خداوند را برای رضای خدا دوست بدارد و با دشمنان او دشمن باشد. ▫️تقوای جوارحی: این است که انسان سالک مواظبت کند تا گرفتار گناه چشم و گوش و زبان و دیگر جوارح نگردد. ➖۲) نکته ی دیگری که برای خوشبختی لازم است این است که با هادی حرکت کنید؛ نه مقدّم و نه مؤخّر. ✓ در این مسیر طولانی و این راه ظلمانی، بدون چراغ حرکت کردن کار عاقلان و کاری عاقلانه نیست. ✓ قیلَ ارْجِعُوا وَراءَکُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً برگردید نور بیاورید! ▫️این چه نوری است؟ نور با است. ▫️نور در فراق مهدی علیه السلام. ▫️نور زیارت . ▫️نور و مدرسه ساختن به نام و یادش. ▫️نور جشن دهه ی . ‼️آیه را خوب توجّه کن یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقینَ. اوّل: اتَّقُوا اللَّهَ دوم: با صادقین بودن یعنی تقوا داشتن بر اساس باید باشد نه این که آنچه را که من و دیگران اسمش را تقوا می گذاریم، دستورالعمل باشد. 🔅تقوا در کلام خدا و سنّت رسول، به توضیح و تبیین صادقین یعنی اهل البیت (علیهم السلام) مطلوب است.   | 0⃣0⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰هفت واعظ: @mesbah_online خداوند متعال براى هدایت بشر و آراسته شدنشان به فضایل اخلاقى واعظانى قرار داده، تا دست آن ها را گرفته، به پیش برد و آن ها حقایق اخلاقى را زنده بدارند. ▫️هفت نوع واعظ از آیات قرآن و روایات معصومان استفاده مى شود ➖۴) ▫️چهارمین واعظ، مجموعه تاریخ بشر است ➖چهارمین واعظ بشر است. ▫️تاریخِ خاموش، واعظ بسیار مهم و اثرگذارى است که موعظه هاى آن مى تواند انسان را هدایت کند. 🔅البتّه تاریخ دو قسم است: ➖۱) تاریخ مکتوب ➖۲) غیر مکتوب ✓ تاریخ مکتوب: همان است که در صفحات کتاب هاى تاریخى نوشته شده و مورّخان، حوادث مختلف و تلخ و شیرین آن را یادداشت کرده اند ✓ تاریخ غیر مکتوب: ویرانه هاى کاخ ها و قصرها و شهرها و روستاها و همچنین قبرستان ها و گورستان هاست که درس هاى عبرت فراوانى دارند. هر دو بخش تاریخ، واعظ بسیار مهم و ارزشمندى است. 🔅موعظه تاریخ در قرآن: خداوند متعال بعد از بیان داستان حضرت یوسف (علیه السلام)، که در آیه آیه آن پیام هاى مختلفى وجود دارد. ➖در مورد واعظ چهارم مى فرماید: لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ به راستى در سرگذشت آنها عبرتى براى صاحبان اندیشه بود ✅ آرى، داستان پیامبران پیشین، سرگذشت فرعون ها، نمرودها، شدّادها، ابوسفیان ها، معاویه ها، یزیدها، هارون ها و در عصر ما هیتلرها، پهلوى ها و صدام ها که در طول تاریخ آمدند و رفتند و عوامل پیروزى و شکست، موفقیت و ناکامى، به روزى وسیه روزى آنها براى تمام کسانى که تاریخ را با دقت بخوانند واعظ گویا و تأثیرگذارى خواهد بود. 🔅در بخشى از نامه ۳۱نهج البلاغه چنین مى خوانیم: اَىْ بُنىَّ! اِنّى وَ اِنْ لَمْ اَکُنْ عُمِّرتُ عُمْرَ مَنْ کانَ قَبْلى، فَقَدْ نَظَرْتُ فى اَعْمالِهِمْ، وَ فَکَّرتُ فى اَخبارِهِمْ، وَ سِرْتُ فى آثارِهِمْ حَتّى عُدْتُ کَاَحَدِهِمْ. پسرم! درست است که من به اندازه همه کسانى که پیش از من مى زیسته اند عمر نکرده ام، امّا در کردار آنها نظر افکندم و در اخبارشان تفکّر نمودم و در آثار آنها به سیر و سیاحت پرداختم، تا بدان جا که همانند یکى از آنها شدم. 🔅در ادامه فرمود: بَلْ کَاَنّى بِما انتَهى اِلَىَّ مِنْ اُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ اَوَّلِهِمْ اِلى آخِرِهِمْ بلکه گویا براثر آنچه از تاریخ آنان به من رسیده با همه آنها از اوّل تا آخر بوده ام». تاریخ پیشینیان، خوبى ها و بدى ها، زشتى ها و زیبایى ها، پیروزى ها و شکست ها، همه این ها را که مطالعه کردم، گویى از زمان حضرت آدم (علیه السلام) تا به امروز عمر من طولانى بوده است. مگر نتیجه عمر جز تجربیات است؟ من تمام تجربیات اینها را جمع کرده ام، پس گویا عمر طولانى داشته ام. 🔰مجازات قوم سبا به وسیله عامل حیات! ✓حدود یک سوم قرآن مجید تاریخ انبیاست، از حضرت (علیه السلام) گرفته تا پیامبر خاتم حضرت (صلی الله علیه و آله) که همه وعظ ونصیحت است. نکته جالب توجّه این ماجرا این است که خداوند متعال براى مجازات این قوم ناسپاس و سرکش، لشکریان آسمان و زمین و فرشتگان قدرتمندش را با شمشیرهاى آتشین بر آنها نازل نکرد، بلکه این مأموریت مهم را به چند سپرد و درحقیقت با عاملِ و آنها، یعنى آب، آنان را به شدّت عذاب کرد. ✅ هدف از ذکر داستان فوق این است که هر کس در طول تاریخ همان مسیر را بپیماید، همان نتیجه را گرفته وبه همان مجازات مبتلا مى شود ‼️داستان عجیب عبدالملک. هنگامى که سربریده مصعب را براى او آوردند و او مست غرور پیروزى بود، شخصى از حاضران در آن مجلس خطاب به عبدالملک گفت: من چیز عجیبى در این دارالاماره دیده ام! گفت: چه چیز؟ گفت: روزى در همین مکان بودم که سر مبارک امام حسین (علیه السلام) را براى ابن زیاد آوردند. مدّتى نگذشت که در همین جا با چشمان خود دیدم که سر عبیدالله بن زیاد را جلوى مختار گذاشتند. پس از مدّتى در زیر همین سقف، سر مختار را جلوى مصعب بن زبیر مشاهده کردم و اکنون سر معصب را جلوى تو مى بینیم. تا روزگار با تو چه کند؟ 🔰 نتیجه این که ، واعظِ دیگرى است که در مسیر پرورش اخلاق مى توان از آن استفاده هاى فراوانى کرد و باید سرگذشت گذشتگان را بررسى نمود و از این عبرت گرفت. ..   | 1⃣0⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰مقام عرفانی حضرت ام البنین (س) @mesbah_online ▫️ما وقتی که می خواهیم نهایت ارادت و محبت خودمان را به کسی نشان دهیم به او می گویم: ‼️ولی اگر به عمق و حقیقت این کلمه نگاه کنیم خواهیم دید ما مرد فدا شدن نیستیم حتی برای نزدیک تر ین افراد سببی و نسبی مان خودمان. شدن و شدن جزو آخرین منازل عرفان ناب و زلال است. ✓ این منزل به این سادگی ها به دست نمی آید یک نفر چقدر بایداز تهی شود تا به این مقصد عالی برسد. 🔰حکایت: شخصی آمد و درِ خانه معشوق خود را زد . معشوق از درون خانه پرسید : کیستی ؟ گفت منم . معشوق گفت : بازگرد . زیرا هنوز تو خامی و هنوز دَم از می زنی و مدّعی عاشقی هم هستی . آن شخص بازگشت و یکسال در فراق یار ، شهر و دیار خود را رها کرد و رفت . پس از یکسال به درِ خانه معشوق آمد و در زد . معشوق از درون خانه پرسید : کیستی ؟ گفت : آن کسی که اکنون پشتِ در ایستاده نیز تو هستی . معشوق گفت : اکنون که تو ، «من» هستی درون خانه آ . آیا می دانی چرا سال قبل تو را به درون خانه راه ندادم ؟ برای اینکه دو «من» در یک خانه نگنجد. 🔅ما فاصله نجومی داریم با فنا شدن و فدا شدن. 🔰حکایت: نقل می کنند یکی از عرفاء خیلی سر زبانش بود که الهی من فدای قنبر غلام امیرالمومنین شوم تا شبی ایشان را خواب دید ایشان از من خواست فدایش شوم آن عارف می گوید: هر کاری کردم دیدم نشد. 🔅در شب هجرت که امیرالمومنین به جای پیامبر در بستر خوابیده بود احتمال شهادت هم بود خداوند متعال در عرش به جبرائیل و میکائیل فرمود من بین شما برادری قرار دادم و عمر یکی از دیگر بلندتر است کدامیک حاضرید فدای برادرش شود؟ هیچ کدا حاضر نشدند بعد فرمود بروید زمین ببیندعلی بن ابی طالب چگونه آماده فدا شدن هست برای برادرش رسول الله است، از جان او نگهبانی کنید. جبرئیل امین بالای سر حضرت نشست و میکائیل پایین پا، پیوسته جبرئیل می گفت: مبارک باد بر تو چه کسی مثل تو است یاعلی که خدا به تو بر ملائکه مباهات می کند. اینجا بود که این آیه.... در شان امیرالمومنین نازل شد ▫️سخت تر از فدا شدن جان دادن برای عبدالله عشق است اصلا او مشتاق وصال است. ولی یکبار قرار است اباعبدالله جان دادن عزیزانش را ببیند، جان دادن علی اکبر را ببیند جان دادن علی اصغر را ببیند، این خیلی سخت تر هست است برای ابی عبدالله. ▫️انقطاع، لازمه ی فدایی دادن لازمه فدایی دادن انقطاع است، انقطاع اساسا کار سختی است. 🔅تمام امتحانات الهی فلسفه اش شاید همین انقَطاع الی الله باشد. ▫️آخرین امتحان، امتحان انقطاع از محبوب های خوب خداوند می خواهد ابراهیم که به مقام خلیل اللهی رسیده ابراهیمی که از دل آتش بیرون آمده به مقام امامت برساند. آخر ین امتحان، امتحان انقَطاع از محبوب های خوب است. می فرماید َ زمانی که او را امتحان کردیم به او مقام امامت دادید. ▫️فدایی دادن مادر حالا اگر یک مادری بخواهد فرزندش را فدایی دهد؛ چقدر سخت تر است؟ حالا اگه آن فدایی فوق العاده محبوب الهی هم باشد دیگر چقدر سخت تر می شود؟ ▫️حالا اگه بخواهی چند فدایی در آنِ واحد در راه خدا بذل کنی چقدر امتحان سخت تر می شود؟ ✅ اینجاست که به یکباره حضرت ام البینن خودش را نشان می دهد. 🔅زمانی که کاروان اباعبدالله الحسین عزم مکه کرد. حضرت ام البینن مقابل فرزندانش ایستاد و هدف و مامور یت آنها را مشخص کرد فرمود: کونوا فدا الخیکم الحسین بریدفدا بشد برنگردید، فدا بشید یه تار مو از حسین کم نشه بریدفدا بشید. وقتی هم که کاروان ابا عبدالله برگشت فرمود:  أولادی وَ مَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین فرزندان من و همه آنچه زیر این آسمان است، همه فدای اباعبدالله باد. 🔅ام البین به این مقام عرفانی رسیده بود فدایی دادن فرزندان آنهم چه فرزندانی؟ 🔅مقام بالاتر از است. « به مناسبت وفات »   | 2⃣0⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰هفت واعظ: @mesbah_online خداوند متعال براى هدایت بشر و آراسته شدنشان به فضایل اخلاقى واعظانى قرار داده، تا دست آن ها را گرفته، به پیش برد و آن ها حقایق اخلاقى را زنده بدارند. ▫️هفت نوع واعظ از آیات قرآن و روایات معصومان استفاده مى شود ➖۵) ▫️پنجمین واعظ، مرگ عزیزان است ▫️دوستان، آشنایان، اقوام و خویشان و بستگان، همسایه ها، همکاران، هم کلاسى ها و در یک کلام، عزیزانى که از دست ما مى روند هستند که هاى مهمّى دارند. ▫️حضرت على (ع) در بخشى از خطبه 188 نهج البلاغه چنین مى فرماید: ✓ فَکَفى واعِظاً بِمَوتى عایَنتُمُوهُمْ آن مردگانى که با چشم خود دیده اید براى عبرت و اندرز شما کفایت مى کند. ▫️حضرت در ادامه چند نکته در مورد این واعظ ، که در عین مى تواند خفتگان را بیدار کند، بیان کرده است مى فرماید: ✓ فَکَانَّهُمْ لَمْ یَکونُوا لِلدُّنیا عُمّاراً، وَ کَاَنَّ الآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ لَهُمْ داراً. مرگ چنان بین ما و آنها فاصله انداخت که گویى در دنیا زندگى نمى کردند و جهان آخرت همواره مأوى و مسکن آنها بوده است. 🔅حقیقتاً مردگان فراموش مى شوند. مدّتى به یاد آنها هستیم (یک هفته، چهل روز، شش ماه، یک سال) امّا در نهایت از خاطره ها مى روند. آنها تلاش هاى زیاد و آبادانى هاى فراوانى در دنیا کردند، امّا به گونه اى به فراموشى سپرده مى شوند که گویا اهل این دنیا نبوده اند. ▫️این بیگانگى آنها از دنیا و فراموش شدنشان را حضرت على (علیه السلام) به عنوان بیان کرده است. ▫️از دیدگاه موحّدان وکسانى که عمل صالح دارند مرگ چیز وحشتناکى نیست، بلکه واعظ ارزنده اى محسوب مى شود؛ هرچند و است. ▫️چه بسا جنازه اى که بر دوش گرفته وآن را به سمت خانه ابدى مى بریم جوان تر و سالم تر از ما بوده و اکنون بر سر دستان ما تشییع مى شود. لازم نیست کسانى که مى میرند و مایه عبرت دیگران مى شوند مسن تر و ناسالم تر از ما باشند؛ به ویژه در عصر و زمان ما که با این همه حوادث غیر منتظره و بیمارى هاى فراوان، این مسأله عادى شده است. ➖آیا این بدن هاى خاموش واعظ نیستند؟ ➖آیا این جنازه ها با زبان بى زبانى نمى گویند: ما جلو رفتیم و شما هم پشت سر ما خواهید آمد، پس مراقب اعمال و رفتارتان باشید؟ ➖آیا براى چنین زندگانى اى که هیچ اعتبارى ندارد و پایانش براى هیچ کس معلوم نیست و احدى نمى داند که در کدام سرزمین جان خواهد داد، این قدر حرص و جوش زدن و از هر طریقى و به هر شکلى به جمع آورى مال دنیا پرداختن، سزاوار است؟ فقط براى نیست! همان گونه که حضرت على (علیه السلام) فرموده است، مرگ بهترین واعظ است به شرط این که در مورد آن بیندیشیم و از سرگذشت مردگان بگیریم. ➖برخى از صحنه هاى عبرت آموز را مکرّر مى بینیم، امّا عبرت نمى گیریم. از خداوند مى خواهیم که توفیق عبرت از این واعظ را عنایت فرماید! 🔅به ما گفته اند: اگر غم و غصّه هایتان زیاد شد سرى به قبرستان بزنید، تا غم ها زایل شود، چون غالباً غم وغصّه ها مربوط به دنیا و مسائل مادّى است؛ امّا وقتى که به قول شاعر: هر که باشی و به هر جا برسى آخرین منزل هستى این است آدمی هر چه توانگر باشد چون به دین نقطه رسد مسکین است 🔅باور کنیم که سرانجام باید دنیا و تمام متعلقات آن را رها کرد و دست خالى به جهان آخرت رفت، غم و غصّه ها پایان مى پذیرد. 🔰خلاصه این که پنجمین واعظ مرگ است و جنازه هاى خاموش و استخوان هاى پوسیده اموات و قبرهاى ساکت و بى صدا، سراسر پند و اندرز و موعظه اند. ..   | 3⃣0⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰هفت واعظ: @mesbah_online خداوند متعال براى هدایت بشر و آراسته شدنشان به فضایل اخلاقى واعظانى قرار داده، تا دست آن ها را گرفته، به پیش برد و آن ها حقایق اخلاقى را زنده بدارند. ▫️هفت نوع واعظ از آیات قرآن و روایات معصومان استفاده مى شود ➖۶) ▫️ششمین واعظ، واعظ درون است خداوند متعال در درون وجود هر انسانى واعظى قرار داده که اگر کار نیک و شایسته اى کند او را تشویق کرده و چنانچه دست به کار زشتى بزند او را مورد ملامت و سرزنش قرار مى دهد. این واعظ درونى همانى چیزى است که از آن به تعبیر مى شود. و خداوند متعال نام آن را نفس لوّامه گذاشته است؛ آنجا که مى فرماید: لاَ أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَةِ وَلاَ أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوّامَةِ سوگند به روز قیامت، و سوگند به نفس ملامتگر و ، که رستاخیز حق است! ابتدا به روز قیامت قسم خورده، سپس به نفس لوّامه  یعنى وجدان بیدار، است در کنار آن و بزرگ. هنگامى که محاکمه اى در دنیا صورت مى گیرد قاضى، مدّعى، مدّعى علیه، شهود، و وکیل مدافع، افراد مختلفى هستند؛ امّا در دادگاه الهى در جهان آخرت همه اینها یکى است. و لذا خداوند متعال پس از دادن نامه اعمال انسان، خطاب به وى مى فرماید: اقْرَأْ کِتابَکَ کَفى بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسیباً نامه اعمال خود را بخوان، کافى است که امروز، خود حسابرس خویش باشى. 🔰فرود وجدان: امّا اگر به هشدارها و ملامت هاى وجدان گوش ندهد روزبه روز ضعیف تر مى شود، تا آنجا که در صورت تداوم، وجدانش خواهد مرد و او شخص بى وجدانى مى شود. انسان هاى بى وجدانى همچون داعشى ها که اثرى از وجدان الهى در وجودشان نیست، یا امثال ابن زیادها و حجاج ها که دست به هر کارى مى زدند، چون به نصیحت هاى واعظ درون گوش نداده و در مقام توبه و جبران برنیامدند، دیگر واعظى نماند که آنها را نصیحت کند. واى بر انسانى که وجدانش بمیرد از حیوان پست تر می شود. (اولئک کالانعام بل هم اضل) 🔰نتیجه این که ششمین واعظ، واعظ درون است، که باید سعى کنیم زنده بماند، چراکه تا وقتى زنده باشد در مسیر صحیح گام خواهیم برداشت و روزبه روز مراحل بالاترى از کمال را طى خواهیم کرد، تا آنجا که به مقام نفس مطمئنّه خواهیم رسید و وارد بهشت خاصّ و ویژه خواهیم شد. واى به روزى که براثر گناه و معصیت زیاد، این واعظ بمیرد و انسان، بى وجدان شود، که دیگر راه نجاتى نیست. این که توصیه شده پس از ارتکاب گناه به سرعت توبه کنید. ▫️اهمیّت واعظ درون حضرت علی (ع) فرمودند: اَلا واِنَّه مَن لَم یَکُن لَهُ مِنْ نَفسِه واعِظ لَم یَکن لَهُ مِنَ اللهِ حافِظ آگاه باشید کسى که واعظ درونى نداشته باشد خداوند او را (در مقابل وسوسه هاى شیطان، وسوسه هاى نفس، مشاکل دنیا وآخرت) حفظ نمى کند ▫️جایگاه والاى واعظ درون امام باقر (ع) فرمودند: مَنْ لَمْ یَجْعَلِ اللهُ لَهُ مِنْ نَفسِه واعِظاً، فَاِنَّ مَواعِظَ النّاسِ لَنْ تُغنى عَنْهُ شَیئاً کسى که خداوند متعال واعظى از درون برایش قرار نداده باشد، موعظه ها و اندرزهاى مردم فایده اى برایش ندارد. 🔰خلاصه این که واعظ درون است. اگر واعظ درون نباشد، آیات قرآن، سخنان پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) و درس هاى عبرت تاریخ گذشتگان و مرگ عزیزان، اثرى در او نخواهد گذاشت. 🔅بنابراین، اگر طالب اثربخشى بقیّه مواعظ هستید و حفاظت الهى را مى خواهید، به تقویت واعظ درون خود بپردازید. ..   | 4⃣0⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰سوره قریش تفسیر سوره قریش دوشنبه ۲۶ آذر ماه ۱۴٠۳ در مسجد حضرت اباالفضل ع ایراد گردید ▫️فضیلت سوره: این سوره مبارکه که این سوره هم طبعاً از صور مکی است و قبل از هجرت بر پیامبر مکرم اسلام در ردیف سوره‌های قصار نازل شده است. عن ابی عبدالله علیه السلام امام فرمودند: من اکثر قرائه لایلاف قریش بعث الله یوم القیامه علی مرکب من مراکب الجنه حتی یقعد موائد النور یوم القیامه اگر کسی مداومت بر این سوره داشته باشد خداوند را در عالم قیامت در مرکبی از مرکبهای بهشتی سوار میکند و بر خوان ها و سفره‌هایی از نور او را حضرت پروردگار میهمان می‌گرداند. البته روایات دیگری هم داریم اگر کسی مداومت بر این سوره داشته باشد به هر عدد آیه که میخواند ده حسنه برای او ثبت می کند و به تعداد طواف کنندگان و معتکفین خانه خدا برای او فضل و فضیلت مضبوط خواهد کرد. بسم الله الرحمن الرحیم ▫️لایلاف قریش: برای ایلاف قریش، کلمه ایلاف از ماده اِلف و تالیف می‌آید، اِلف و الفت و تالیف به معنای: پیوستگی، به معنای اتحاد، به معنای انس گیری و همراهی و پیوند. نقطه مقابل اون ایحاش است یعنی: فاصله گرفتن، جدا شدن دوری و تفرقه واژه قریش: از ماده ق.. قَرْش می آید. فعیل است از ماده قرش کلمه قرش: به معنای هوت قوی یعدو علی الهیتان ماهی قدرتمندی که بر بقیه موجودات دریا چیرگی دارد. یعنی چیزی مانند نهنگ. ➖در خود معنا در این واژه یه قدرتمندی و توانمندی وجود دارد. بعد این فعیل میشه، میشه قریش و قریش نام قبیله‌است که قبیله اصلی و قبایل مختلف مکه بازگشت به اون دارند و ساکنان اصلی و اصیل و بومی اولیه این سرزمین اند. 🔅و در حقیقت هنگامی که این واژه را برمیگردانیم به سیر تاریخی به اولاد و فرزندان نذر ابن کنانه گفته می‌شود. نذر ابن کنانه گاه به خود ایشان قریش گفته شده است به نظر بعضی از مورخان گاه نه به مثلا فِهرابن مالک ابن نظرابن کنانه است از ایشان آغاز شده است. بنابراین عمده قبایل صاحب نام اون سرزمین بازگشتون به قریش بوده است. قریش بزرگترین تیره ای است که در سرزمین مکه حاکمیت و حضور داشتند. لایلاف قریش: برای تالیف و وابستگی و پیوند میان قریش ▫️ایلافهم رحله الشتا والسیف اون پیوندی که اون هماهنگی و الفتی که نتیجه اون رحله الشتا و السیف شده است. 🔅کلمه رِحلَه از ماده رَحلْ، اون پوششی که روی حیوان میندازند و بعد سوار اون میشن و سیر می‌کنند رحل و رحله گفته میشه. به سفر، که آدمی بر حیوانی می‌نشیند و سیر و حرکتی را آغاز میکند به دلیل اون رابطه ای که اون پوشش با حیوان دارد و در سفر استفاده میشه رحله گفته میشه. ‼️اما نه به هر سفری هنگامی که انسان به المسیر الی آخرٍ بعید به یه جای دوری سفر می‌کند این رو رحله، اسم مصدر آن و مصدر آن گفته میشه. ارتحال به معنای حرکت کردن به جای دور و به مقصد دوری است. به همین خاطر می بینید که به سفرنامه ها در کلام عرب رحله گفته میشه. رحله ابن بتوطه ، رحله ناصر خسرو اینها سفرنامه ها رو رحله میگفتند چون سفر طولانی و زیادی می‌کردند در آنجا. و اگر هم می‌بینید الان ما به هجرت و حرکت به سوی خداوند سبحان و جان سپاری ارتحال میگیم از این باب میاد،که یه کوچیدن و یه حرکت به مسافت دورتریست که انسان‌ها از این زندگی دنیا فارغ و فاصل میشن. ▫️ایلافهم رحله الشتا و السیف برای اون الفت رحله الشتا و السیف قریش اون کوچیدن، اون حرکت کردن و سفرها الشتا و السیف. شتا: به معنای فصل زمستان است والسیف: به معنای فصل تابستان. ✓: به محصولاتی که ما در تابستان کشت می‌کنیم سیفی جات می گن. 🔅برای تالیف قریش در این دو رحله رحله الشتا و السیف. ▫️خوب استحضار دارید که سرزمین مکه همانگونه که عرض کردم در سوره قبل سرزمین اقتصادی نیست یعنی دامپروری ندارند کشاورزی ندارند (بواد غیر ذی زرع) ▫️لذا یه تحولی پیش آمد زمانی در این سرزمین که بسیار به رونق آن افزود. ادامه👇
✅ و بازگشت این تحول به جناب هاشم بن عبد مناف بود جد پیامبر بزرگوار اسلام که هاشمیون بازگشتشون به ایشان است. ایشان اومد و این ابتکار رو با تکیه بر لطف الهی و اعتماد و توحیدی که داشت آغاز کرد دو سفر شمال و جنوب را برای ساکنان سرزمین مکه و باب یک تجارت نو و مترقی رو ایجاد کرد.ـ ✅اینها دو رحله داشتند، در فصل زمستان به سوی جنوب حرکت می کردند و رحله الشتا داشتن. و در فصل تابستان به شمال حرکت می‌کردند به طرف شامات و رحله السیف داشتند. ✓ اون به طرف جنوب به بود ✓این به طرف بود. دو مسیر تجاری و اقتصادی رو باز کرد و آمد و شد رواجی بین مکه و و در این کریدور شمال و جنوب ایجاد شد، و موجب بهبود و رونق و پیوند کامل اجتماعی و اقتصادی بین ساکنان مکه شد. ▫️فالیعبدوا رب هذاالبیت پس باید عبادت و پرستش کنند قریش پروردگار این خانه را. ▫️الذی اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف 🔅نکته مهم: اولا اینکه خداوند سبحان در اینجا سخن از قریش می گوید، در قرآن رسم نیست که از قبیله‌ای و کسانی یاد شود بله از گذشتگان ممکنه عاد و ثمود گفته بشه اما از زمان نزول قرآن خداوند نام شخص یا قبیله‌ای را بنا ندارد و در قرآن هم نمی برد، اما اینجا تنها این نکته رو می بینید مانند اینکه تنها یه نکته رو می بینیم یه اسم رو می بینیم که در اون زمان برده میشه پیوند به قریش میخورد و اون نیست مگر تبت یدی ابی لهب و تب که تنها اسمی است که به این شکل از زمان پیامبر میاد در قرآن نام مطرح میشه چرا؟ به دلیل اینکه متاسفانه من از بیگانگان هرگز ننالم که هر چه کرد با من آشنا کرد در زمان پیامبر از مهمترین دشمنی هایی که با پیامبر شد از خاندان پیامبر و از قریش آغاز شد. اولین دشمنی و تکذیب پیامبر است که پیامبر آمده است و ایستاده است بالای صفا اعلام موضع می کند ابتدا از مردم به صداقت خودش اقرار می‌گیرند بعد می گوید حقایق را! اولین کسی که گفت: تب لک نابود باشی تو! کسی نبود مگر عمو عبدالعزا هاشمی قرشی که مقابل پیامبر ایستاد و به دنبال اون کسان دیگری از بنی هاشم و قریش و تیره‌های دیگر قریش که مقابل پیامبر ایستادند و چه کردند با رسول خدا در طی سال‌ها و ۱۳ سال که رسول مکرم در مکه بودند تا هجرت به مدینه که دیگه دوران شکوفایی اسلام هنگامی آغاز شد که از سلطه قریش پیامبر بیرون آمدند. ‼️لذا جا دارد که این تذکر به آنان داده بشه جا دارد که این هشدار نعمت‌های الهی به اونها داده بشه و به خود بیان و آگاه باشند که ماجرا چیست لذا این تذکر جدی داده شد. ادامه👇
▫️خداوند می‌گوید که باید قریش پرستش کنند خدایی را که آنان را با رحلت شتا وسیف پیوند و ایلافی داده است پروردگاری که که آنان را از گرسنگی و از ناامنی و خوف به در آورد. ▫️شرط این نعمت الهی و این ایلافی که خدا به این جماعت داده است به اینکه اینها رو از جوع و فقر و ناامنی به در برده است نیست مگر عبودیت حضرت پروردگار. 🔰راز این پیوند چیست؟ چگونه خداوند تالیف و انس و الفت بین دلهای قریشیان ایجاد میکند و اینها را وابسته و پیوسته و متحد میکند و فرصت امنی برای رحلت شمال و جنوب و سفرهای شتوی و سیفی، تابستانی و زمستانی برای اینها ایجاد میکند همان خدایی که الذی اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف خدایی که: اطعمهم من جوع من، من بدلیه است یعنی بدل گرسنگی، اطعامشون کرده است و بدل خوف ، امنیت به اینها داده است اینها چه باید بکنند در قبال این خداوند؟ ✓ راه رسیدن به این وفور اقتصادی و امنیت اقتصادی و امنیت اجتماعی چیست؟ ▫️فالیعبدوا : نیست مگر عبودیت خداوند و پرستش حضرت پروردگار. ➖ پس در حقیقت خدای سبحان به قریش این تذکر را می دهد که فرصت‌هایی که دارید فرصت اقتصادی که دارید نعمت برون آمدن از جوع و گرسنگی و فقر و نعمت داشتن امنیت و برون آمدن از ناامنی و خوف‌هایی که در وجودتان حاکم است نیست مگر از سوی خداوند سبحان و دوام این نعمت و بقای این نعمت نخواهد بود مگر به عبودیت حضرت احدیت . ـ پس اینجا صحبت از قریش نیست از همه انسان هاست هرچند سوره در قالب قریش به این جماعت گفته میشه اما چارچوب غالبی را خداوند مطرح میکند برای انسان ها که بسیار قابل تأمل است که یک اینکه آدمیان هیچ چاره‌ای جز عبودیت و پرستش حضرت پروردگار ندارند که به خاطر همین آفریده شده‌اند اساساً آفرینش انسان ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون نیست مگر برای پرستش و برای عبودیت حضرت پروردگار. ➖در حقیقت تکامل انسان به اوج رسیدن انسان شکوفایی آدمی، به غایت و هدف نائل شدن دست نمی دهد مگر ان اعبدونی هذا صراط مستقیم 🔅اگر کسی در وادی عبودیت حضرت پروردگار گام بنهد، خداوند نعمت‌ها و الطاف خودش را بر این انسان فراوان میکند. و از مهمترین و مظاهر نعمت های الهی اینه که خدای سبحان باب رزق و روزی رو براشون می‌گشاید و وفور اقتصادی، ارزانی میشه. ارزاق الهی براشون فراهم میشه از مسیر عبودیت و بندگی و به بیانی جوع و فقر و گرسنگی از میان برداشته میشود اگر انسان ها متحد و پیوسته رحله کنند تلاش کنند کوشش کنند و با عبودیت در مسیر ذات حق حرکت کنند خداوند این مشکلشون رو حل میکند و این خیلی نکته مهمی است. با توجه به اینکه رزق در اختیار الهی است خداوند رزق تامین کرده است در تمام وجود و راه های رسیدن به روزی را هم در شریعت برای انسان ها تعیین کرده یعنی مسیر رحلت و حرکت و کوچیدن به سوی رزق رو باز کرده برای انسان ها. ✅ اگر آدمیان در مسیر عبودیت الهی حرکت کنند دیگه این انسان نمی تواند کند دیگه این انسان نمیتواند باشد. انسانی که در مسیر عبودیت حرکت میکنه نمی تواند باشد نمی‌تواند خون مردم مکیده باشد نمی‌تواند چنین بکند بر سفره مردمان و زندگی مردمان اگر در مسیر عبودیت و بندگی الهی قرار بگیرد. ✓نتیجه این میشه که این مفاسد اقتصادی از جامعه برداشته میشه ✓ نتیجه این میشه که اصلاح امر اقتصاد میاد ✓نتیجه این میشه که نمیشه نمیشه آرامش اقتصادی حاکم میشه نعمت فراوان میشه و هنگامی که انسان ها به یکدیگر بر اساس قانون الهی و بر اساس عبودیت و بندگی الهی ذات حق، رئوفانه و رحیمانه حرکت می‌کند و رفتار می‌کنند و مراعات یکدیگر رو می‌کنند بر اساس قواعد بندگی ذات حق در حوزه اقتصاد دیگه ها نیست ها نیست ها نیست تعدی ها و تجاوزهای اقتصادی نیست. ✓ نتیجه آن میشود که ارحم ترحم ✓نتیجه اون میشه شما نسبت به یکدیگر ملاطفت و رحمت کنید در مسائل اقتصادی تا خداوند بر شما فزون تر از قبل بگشاید و ادامه👇